5 Vapaa-ajattelu ja yliluonnollisiksi väitetyt ilmiöt
"Yliluonnollisen kaipaus on juurtunut tarve, jonka
kasvuvoima piilee meidän heikkoudessamme,
tietämättömyydessämme ja pelossamme ja se poistuu näiden
mukana".
Rolf Lagerborg
Vapaa-ajattelijat kannattavat tieteellistä ajattelua ja
tieteellinen ajattelu lähtee siitä, että tieteellinen
tutkimusmenetelmä on paras (luotettavin, pätevin, selittävin
jne.) menetelmä todellisuutta koskevan tiedon hankkimiseen.
Luonnontieteiden vallankumouksellinen kehitys on osoittanut,
että luotettavaa tietoa maailmasta voidaan saada vain
empiirisesti eli tekemällä systemaattisia havaintoja ja
kohdistamalla niihin mitä ankarin ja kriittisin valvonta.
Kokeet ja havainnot on tehtävä huolellisesti ja niitä on
toistettava riittävästi. Havaintojen luotettavuutta on
analysoitava erilaisin tilastollisin ja matemaattisin
menetelmin.
Tieteellisen päättelyn tulokset ovat julkisia, ja ne ovat
tieteellisen yhteisön argumentaation (=perusteiden
arvioinnin), kritiikin ja kontrollin alaisia. Tieteellisen
maailmankatsomuksen eräs peruslähtökohta on se, että
luonnolliset selitykset ovat totuudellisempia kuin
yliluonnolliset "selitykset" ja luonnollisen selityksen vielä
puuttuessa, sen etsimisen jatkaminen on parempi vaihtoehto
kuin yliluonnolliseen "selitykseen" turvautuminen.
Lisäksi on huomattava, että yliluonnolliset selitykset eivät
itse asiassa ole selityksiä, vaan selitystä vaativan asian
selittämistä vielä enemmän selitystä vaativan asian avulla.
Tai niin kuin filosofi Feuerbach totesi: kyse on
tietämättömyyden jumalallistamisesta. Filosofi Diderot taas
kirjoitti: "Jos luonto tuo eteemme solmun, jota on vaikea
avata, niin ottakaamme asia sellaisenaan pyrkimättä käyttämään
solmun auki leikkaamiseen sellaisen olennon kättä, joka tuo
avattavaksemme vielä mahdottomamman solmun kuin ensimmäinen
oli."
Selityksiä, jotka sisältävät olettamuksia, jotka eivät ole
tieteellisesti testattavissa, kutsutaan näennäisselityksiksi.
Tieteen näkökulmasta todellisuutta koskeva väitelause (esim.
"on olemassa...") on mielekäs vain, jos on olemassa menetelmä,
jolla sen totuus tai epätotuus voidaan saada selville.
Väitelauseiden tulee olla koeteltavissa tieteellisen
testauksen avulla ja niiden tulee osoittautua havaintojen
valossa enemmän tai vähemmän todennäköiseksi eli kestettävä
vertailu todellisuuden kanssa.
Jos mietitään yliluonnollisen käsitettä, joudutaan heti
ristiriitoihin. Jos väitetään, että yliluonnollista on kaikki
sellainen, jonka ihminen itse käsittää aina ja kaikkialla
vaikuttavien syyn ja seurauksen lakien yläpuolelle kohoavaksi
ja niistä riippumatta toimivaksi tai tapahtuvaksi, niin on
todettava, että tällainen ilmiö olisi käsitteellinen
mahdottomuus, koska aina ja kaikkialla vaikuttavat lait
vaikuttavat aina ja kaikkialla.
Voidaan myös väittää, että yliluonnollinen on
supranaturalistista, luonnon ulko- ja yläpuolella olevaa, joka
vaikuttaa kausaalisuuden (eli vaikuttavan syyn ja sen
seurauksen) alueen ulkopuolelta maailman tapahtumiin. Tämäkin
on ristiriitaista, koska vaikuttaminen on kausaalinen suhde.
Uskontotiede lähtee yliluonnollisen, supranormaalin,
määritelmässä liikkeelle siitä, mitä homo religiosus (uskova
ihminen) "tietää", kokee tai tuntee yliluonnolliseksi sen
paremmin pohtimatta vaikuttamista ja luonnonlakeja.
Yliluonnollisen määrittelyssä voidaan käyttää myös
paranormaalin käsitettä. Ilmiö on paranormaali, jos ja vain
jos se täyttää seuraavat ehdot: 1) se on selittämätön
vallitsevan tieteen valossa, 2) sitä ei voida selittää
tekemättä tieteeseen suuria muutoksia, ja 3) se kumoaa
arkiajattelun oletukset siitä, mitä siihen liittyville
olioille voi tapahtua. Jos siihen liittyy vielä jonkinlaisia
tietoisuuden tai persoonallisuuden piirteitä, kutsutaan
ilmiötä parapsykologiseksi.
Kriittinen tutkimus osoittaa, ettei ole näyttöä minkään
paranormaalin tai parapsykologisen ilmiön olemassaolosta. On
olemassa vain väitteitä, huonoja tutkimuksia, lukuisia
huijauksia ja petkutuksia ja selkeä ristiriita hyvin
perusteltujen tieteen teorioiden ja lakien kanssa. Tästä
kertoo myös erinomainen kirja "Paholaisen asianajaja" (katso
kirjallisuusluettelo), jonka ovat kirjoittaneet asioihin
perehtyneet skeptikot.
Toisin kuin paranormaaleja ilmiöitä koskevissa väitteissä,
uskonnoissa kiistetään mahdollisuus tutkia uskon kohteena
olevien yliluonnollisten olentojen olemassaoloa.
Uskontojen persoonallinen jumala, sellaisena kuin se esiintyy
esim. kristinuskossa ja juutalaisuudessa, voidaan määritellä
seuraavasti. Persoonallinen jumala on agentti (=henkilö),
jolla ei ole ruumista (ja joka on puhdasta "henkeä"), joka on
ikuinen, täydellisen vapaa, kaikkivoipa ja -tietävä,
täydellisen hyvä ja kaikkien olioiden luoja.
Jumalpuhe on yleensä ontologisesti merkityksellistä eli kyse
ei ole mistään vertauskuvallisesta puheesta, vaan tällaisen
jumaluuden väitetään todella olevan olemassa ja vaikuttavan
maailmaan.
Uskonnollisiin, mystisiin ja näennäistieteellisiin
oppirakennelmiin kuuluvat uskomista ilmaisevat uskonlauseet
ovatkin palautettavissa olemassaoloväitteiksi. Lause "uskon
jumalan olemassaoloon" tarkoittaa samaa kuin lause "väitän,
että on totta, että on olemassa jumala tiettyine (lueteltuine)
ominaisuuksineen". Uskominen on siis totena pitämistä, koska
uskomista osoittavat lauseet ovat yhtäpitäviä niiden lauseiden
kanssa, jotka väittävät uskottuja asioita ilmaisevia lauseita
todeksi. Uskonlauseiden totuus tai epätotuus on siis
riippuvainen uskotun asian olemassaolosta tai
olemattomuudesta. Kyse on siis kokemustieteellisistä
teorioista, jotka olisi todistettava samalla tavalla kuin
tieteessä yleensä väitteet todistetaan.
Olion voidaan sanoa olevan reaalisesti olemassa eli reaalinen,
jos ja vain jos se esiintyy kausaalisissa vaikutussuhteissa
(syy-seuraussuhteissa) tai voi esiintyä tällaisissa
vaikutussuhteisissa. Tällöin tämä esiintyminen voitaisiin
empiirisesti todentaa havainnoin. Uskovaisten tulisi esittää
jumaluutensa reaalimaailmaan vaikuttamisen mekanismit
yksityiskohtaisesti testattavalla tavalla. Samoin kuin
okkultistien esim. "vainajahenkien" vaikuttamismekanismit.
On selvää, ettei mitään tällaista näyttöä ole esitetty
jumaluuksista, paholaisista, hengistä yms.
Uskonnot kiistävät tällaisen näyttövelvollisuuden ja vetoavat
jumaluuden kaikkivoipaisuuteen ja -tietävyyteen, sekä
täydelliseen vapauteen. Kuitenkin nämäkin ovat osa
todistettavaa väitettä ja merkityksetöntä puhetta ilman
näyttöä.
Arviointiperusteet, joiden nojalla ratkaistaan, mitä
maailmassa on, täytyy tuoda julki ja nämä perusteet täytyy
kyetä oikeuttamaan, jotta niitä voitaisiin käyttää
ontologisissa eli olemassaoloa koskevissa asioissa.
On ilmeistä, että uskonnollisiin teksteihin tai jumalalliseen
ilmoitukseen luottamisessa jumalan olemassaoloa todistettaessa
joudutaan kehäpäätelmään (esim. "on uskottava jumalan olevan
olemassa, koska pyhä Raamattu niin opettaa" ja "on luotettava
pyhään Raamattuun, koska se on peräisin jumalasta").
Yksityishenkilöiden subjektiiviset kokemukset ja elämykset
eivät ole sisällöltään julkisesti testattavia, joten ne eivät
kelpaa tieteelliseksi todistusaineistoksi niiden kohteen
olemassaolosta. Olkoonpa nämä kokemukset yksilölle kuinka
merkittäviä tahansa.
Pelkkä uskominen, tahtominen ja toivominen ei tee uskotusta,
tahdotusta ja toivotusta asiasta totta.
Maailma on täynnä keskenään ristiriitaisia uskomuksia, jotka
kaikki eivät voi olla tosia. Erilaiset tieteelliset,
uskonnolliset, okkulttiset ja metafyysiset uskomukset eivät
yksinkertaisesti ole yhdistettävissä osaksi yhtä totuudellista
maailmankuvaa.
Jotta totuus voitaisiin erottaa erheestä, tarvitaan joku
totuuden kriteeri eli tunnusmerkki, joka tekee uskomuksesta,
jollei varmasti, niin ainakin todennäköisesti toden. Tieteellä
on menetelmänsä selvittää, mitkä väitteet ovat tiedollisesti
hyväksyttäviä. Nämä menetelmät tarjoavat pelkkää
sattumanvaraista arvausta paremman keinon päästä totuutta
lähemmäksi. Uskontoisella uskolla, okkulttisilla ja mystisillä
opeilla ja monilla näennäistieteillä ei ole tarjota tällaisia
kriteerejä.
Perinteiset todistukset jumalan olemassaolosta perustuvat
tietämättömyyteen tai ne ovat filosofisesti kestämättömiä.
Itsepäisesti omaksutut auktoriteetit, subjektiiviset
kokemukset ja elämykset, sisäinen oivallus, jumalalliseksi
koettu ilmestys ja toiveajattelu eivät kelpaa totuuden
kriteereiksi. Niillä voitaisiin perustella mitä tahansa. Ne
eivät täytä kriittisyyden, julkisuuden ja testattavuuden
ehtoja. Näitä samoja "perusteluja" käyttävät kaikki uskonnot,
okkulttiset ja mystiset opit ja uskonnonkaltaiset suuntaukset.
Näin tiukasti vapaa-ajattelijat pitävät kiinni tieteellisestä
tutkimuksesta ja tieteellisen näytön vaatimuksesta. Jos teoria
(tai kokoelma väitteitä, tai oppi) olettaa jonkin olion tai
ominaisuuden reaalisen olemassaolon, ja jos tätä olettamusta
ei voida periaatteessakaan testata, on järkevää hylätä tämä
oletus.
Ei ole järkevää eikä perusteltua pitää totena, että mikään
persoonallinen jumaluus olisi olemassa. Jumalapuhe on erittäin
epämääräistä. Kristinuskon olettaman, ominaisuuksiltaan
tarkasti määritellyn jumaluuden olemattomuus voidaan lisäksi
todistaa (kts. Väinö Voipio: Pelotuksen uskonto, 1969 s.123-
130), vaikka todistamistaakka onkin aina olemassaoloväitteen
esittäjällä.
Ei ole järkevää, eikä perusteltua olettaa, että olisi olemassa
jotakin yliluonnollista. Koko yliluonnollisen käsite on hyvin
epämääräinen. |