Kukin iloitsee omalla tavallaan. Mutta minä iloitsen
siitä,että minulla on terve järki mikä ottaa huomioon kaiken
ihmiselämässä mahdollisen, katselee lempein silmin kaikkea ja
suhtautuu kaikkeen sen merkityksen mukaisesti.
Marcus Aurelius
"Järkevä on se, joka huolellisesti ja tarkasti tutkii ja
koettelee kaiken."
Marcus Aurelius
"Hyvä elämä on tiedon ohjaama ja rakkauden inspiroima."
Bertrand Russell1 Vapaa-ajattelu ja vapaa-ajattelijaliike
1.1 Mitä on vapaa-ajattelu?
Vapaa-ajattelijoiksi kutsuttiin keskiajan lopulla ihmisiä,
joiden ajattelu oli riippumatonta uskonnoista ja uskonnollisista
yhteisöistä. Vapaa-ajattelijat perustivat käsityksensä
kokemukseen, järkipäättelyyn ja omaan ymmärrykseensä.
Nykyisin vapaa-ajattelu määritellään katsomukseksi, jolle on
tunnusomaista järkiperäisyys ja avoimuus uusille perustelluille
näkemyksille, sekä kyky jatkuvaan uudistumiseen. Vapaa-ajattelu
arvostaa järjen vapaata käyttöä ja tieteellistä ajattelua.
Vapaa- ajattelijat eivät usko mihinkään muuhun kuin sellaiseen
mikä on älyllisesti perusteltua. Vapaa-ajattelijoiden mielestä
on aina ja kaikkialla väärin uskoa mihinkään riittämättömin
perustein. Vapaa-ajatteluun kuuluu pyrkimys taistella henkistä
urautumista ja auktoriteettiuskoa vastaan.
Väinö Voipion määritelmä (1963) vapaa-ajattelijasta pätee yhä:
"Vapaa-ajattelija on henkilö, joka luodessaan elämän-
katsomustaan pyrkii pysyvästi tarkistamaan ajattelunsa
perusteita antamatta auktoriteettiuskon sanella käsityksiään,
pitäymyksiään ja ohjeitaan. Hän pyrkii vapautumaan
ennakkoluuloista, jotka kahlehtivat henkeämme ja pitävät
silmämme sokeina. Historiallisesti ottaen on vapaa-ajattelijain
tehtävänä ollut ja on yhä edelleen erityisesti uskontojen
kriittinen tarkastelu, ihmisten uskontosidonnaisuudesta
vapauttaminen ja täyden uskonnon- ja ajatuksenvapauden
vaatiminen."
Vapaa-ajattelijat myöntävät, että aina tulee olemaan asioita,
joita ihmisjärki ei kyseisenä hetkenä kykene käsittämään. Emme
kuitenkaan usko, että olisi olemassa jokin tieteellisen
tutkimuksen ja havainnoinnin ylittävä tietämisen laji
(tällaisiksi on väitetty esim. meditaatiota, henkilökohtaisia
kokemuksia ja elämyksiä (näyt, voimakkaat tunnetilat, sisäinen
vakuuttuneisuus), vanhoja pyhiä kirjoja jne.), jonka avulla
voitaisiin saada selville tieteeltä ja järkiajattelulta
salattuja totuuksia. Tätä ratkaisua tukee se havainto, että
moniin kysymyksiin, joita aiemmin peitti metafysiikan
(metafyysisiä ovat sellaiset väitteet, joiden
testaamismahdollisuus kielletään) sumu, voidaan nyt vastata
täsmällisesti käyttämällä objektiivisia tutkimusmenetelmiä.
Vapaa-ajattelijat arvioivat uskontoja kriittisesti ja yrittävät
vapauttaa ihmisiä uskontosidonnaisuudesta, koska uskonnot ovat
erhettä. Tuhansien vuosien aikana ei ole kyetty esittämään
mitään pätevää todistusaineistoa siitä, että jonkin uskonnon
esittämä todellisuuskäsitys pitäisi paikkansa. Päinvastoin,
jumalien yms. olinpaikat ovat kutistuneet kutistumistaan.
Jos ihmisen maailmankatsomus rakentuu erheen varaan, johtaa se
myös haitallisiin seuraamuksiin sekä yhteisön tasolla (sodat,
vainot, yksilön oikeuksien polkeminen) että yksilötasolla
(suvaitsemattomuus, ahdasmielisyys, syntiajattelu,
kuolemanjälkeisen elämän odotukseen kiinnittyminen jne).
Vapaa-ajattelun ihanteeseen kuuluu totuuden rakkaus, joka ei
hyväksy mitään päätelmää suuremmalla varmuudella kuin mihin
tämän perustana olevat todisteet oikeuttavat. Totuudenrakkaus ja
sokeaan uskoon tukeutuminen eivät voi olla törmäämättä
toisiinsa.
1.2 Vapaa-ajattelijaliike
Suomessa uskonnottomien ihmisten etu-, oikeusturva- ja
kulttuurijärjestönä on jo vuodesta 1937 toiminut
Vapaa-ajattelijain liitto ry. Liitto koostuu jäsenjärjestöistä,
jotka toimivat eri puolilla Suomea. Toiminta on poliittisesti ja
kaupallisesti sitoutumatonta.
Vapaa-ajattelijain liitto on osa kansainvälistä
vapaa-ajattelija-, humanisti-, sekularisti-, ateisti- ja
rationalistiliikettä.
Liitto toimii uskonnottomien yhteiskunnallisen ja oikeudellisen
aseman parantamiseksi tekemällä aloitteita valtiovallalle ja
kunnille ja toimimalla uskonnottomien puolestapuhujana
julkisessa keskustelussa. Viime vuosina liittoon puolustanut
uskonnottomien etuja mm. koulujen katsomusopetuksesta
päätettäessä, yritysten ja yhteisöjen kirkollisverotuksesta ja
kunnallisista hautausmaista keskusteltaessa. Verotusasia on
viety jopa Euroopan Neuvoston ihmisoikeuskomissioon saakka.
Vireillä on hanke kartoittaa päivähoidon uskontokasvatuksen
aiheuttamia ongelmia (1993).
Liitto jäsenjärjestöineen antaa myös tietoa uskonnottomien
ihmisten oikeuksista ja velvollisuuksista sekä avustaa ihmisiä
uskonnottomaan tapakulttuuriin liittyvissä siviilitavoissa kuten
nimenantojuhlassa, aikuistumiskoulutuksessa ja -juhlassa,
avioliiton solmimisessa ja hautajaisten järjestämisessä. Liitto
on aloittanut 1993 tehokkaan puhujakoulutuksen, jolla pidetään
huolta, että puhujia löytyy eri puolilta Suomea myös
tulevaisuudessa.
1.3 Aatteelliset perustavoitteet
Vapaa-ajattelijain liiton aatteellisena päätavoitteena on
tieteellisen - kokemukseen ja järjen käyttöön perustuvan -
maailmankatsomuksen levittäminen ja yleistäminen.
Maailmankatsomus on jäsennelty kokonaiskäsitys luonnosta,
yhteiskunnasta ja ihmisestä. Lisäksi siihen sisältyy
käsitystiedon luonteesta ja saavuttamisesta, sekä käsitys
hyvästä elämästä ja elämän tarkoituksesta.
Vapaa-ajattelu hyväksyy järjen valta-aseman ja pyrkii
esittelemään sellaista ajattelua ja etiikkaa, joka nojaa
kokemukseen ja on riippumatonta auktoriteeteista ja
uskonkappaleista. Järjen valta-aseman hyväksyminen ei merkitse
kuitenkaan tunteiden suuren merkityksen kieltämistä.
Maailmankatsomuksen kaikkine osatekijöineen tulee pohjautua
rationaaliseen ajatteluun ja kokemukseen. Tunteilla on tärkeä
asema siinä, miten me koemme asiat ja ihmiset; mille annamme
minkäkin merkityksen. Ihmiselämässä tarvitaan sekä järkeä että
tunnetta, kummallakin on oma paikkansa ja tehtävänsä.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä vain tiedeyhteisössä tapahtuva,
tieteellisiä menetelmiä noudattava julkinen järjen käyttö voi
antaa takeet siitä, että virheistä ja erehdyksistä opitaan ja
että totuutta lähestytään. Vain tieteelliseen
tiedonhankintamenetelmään sisältyy vaatimuksia todellisuutta
koskevien väitteiden perustelemiselle ja näiden väitteiden
koettelemiselle.
Etiikan taas tulee kasvaa inhimillisistä tarpeista ja eduista.
Hyvä ja paha, oikea ja väärä eivät ole mitään meidän
kokemuksistamme riippumatonta, ihmiselämän ulkopuolelta
tullutta. Moraalin perusta on ihmiskokemuksissa, tarpeissa ja
yhteiselämän vaatimuksissa.
Vapaa-ajattelijat haluavat edistää kriittiselle älylle
perustuvaa etiikkaa. Se lähtee siitä, että viime kädessä ihminen
itse on se mittapuu, joka ratkaisee käsitykset arvojen ja
normien oikeutuksesta. Vapaa-ajattelijoiden vaihtoehto
uskonnollisperusteiselle etiikalle on humanistinen etiikka, joka
on uskonnollista etiikkaa joustavampi ja suvaitsevampi, sekä
rationaalisemmin perusteltu. Se on luonnollisesti myös täysin
vapaata palkkio- ja rangaistusajattelusta.
Vapaa-ajattelijat kannattavat tieteellistä asennoitumista
maailmaan ja elämään. Tieteen tulokset tarkentuvat ja
muuttuvatkin, mutta tieteellinen asennoituminen on pysyvää. Se
on uskonnollisen, taikuuteen ja salaoppeihin perustuvan, sekä
näennäistieteellisen asennoitumistavan vastakohta. Kun
asennoituu tieteellisesti, sitoutuu tutkimuksen, johdonmukaisen
ajattelun, sekä näytön järkiperäisten menetelmien käyttöön.
Samalla hylätään kaikki kuvitellut oikotiet todellisuuden
tiedostamiseen.
Vapaa-ajattelijat eivät kannata tieteisuskoa. Tieteisuskolla
tarkoitetaan tiukasti hyväksyttyihin oppeihin perustuvaa
perusteetonta luottamusta tieteeseen ja sen mahdollisuuksiin. Se
on lähinnä arvokysymys. Tiede ei ratkaise arvokysymyksiä, eikä
meillä ole mitään varmuutta siitä, että tiede kykenee
paljastamaan kaikki luonnon salaisuudet ja ratkaisemaan kaikki
ihmiskunnan ongelmat. Tiedon kasvuun tulee aina liittyä elämän
päämääriä koskevaa viisauden kasvua, jotta saavutettua tietoa
käytettäisiin oikein. Nykymaailma tarvitsee kipeästi avointa
keskustelua arvoista ja tavoitteista.
Vapaa-ajattelijain mielestä ihmiselämällä on merkitystä, koska
me voimme itse luoda ja kehittää tulevaisuuksiamme. Tavoitteena
on hyvä elämä tässä ja nyt. Ihmisten on mahdollista elää
merkityksellistä ja täyttä elämää, niin itseään varten kuin
palvellakseen kanssaihmisiään. Ihminen on yksin vastuussa
ihanteellisen maailmansa toteuttamisesta. Taivaalla ei ole
korvaa kuulla eikä kättä auttaa. Luonnonlakien asettamien
puitteiden rajoissa ihminen itse luo historiansa; mikään
kohtalo, jumaluus, tähdet tai edes ihmisen omat geenit eivät
määrää ihmisen sosiaalista toimintaa.
1.4 Yhteiskunnalliset perustavoitteet
Vapaa-ajattelijain liiton yhteiskunnallisena päätavoitteena
on kirkon ja valtion erottaminen. Se merkitsee kaikkien
uskonnollisten yhdyskuntien julkisoikeudellisen aseman
lakkauttamista ja täyden katsomusvapauden toteuttamista
maassamme.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä valtion tulee olla oikeudellisesti
uskontoihin sitoutumaton. Kannatamme moniarvoista ja
-kulttuurista yhteiskuntaa. Siinä julkinen valta on puolueeton
eri maailmankatsomuksiin ja elämänasenteisiin nähden, mutta
kannustaa kansalaisia olemaan aktiivisia ja itsenäisiä maailman-
ja elämänkatsomuksellisten kysymysten suhteen.
Erilaisten maailmankatsomusten tulee voida vapaasti kilpailla
keskenään samoin ehdoin ilman, että julkinen valta asettaa niitä
keskenään millään tavoin eriarvoiseen asemaan. Eri- ja
etuoikeuksien antaminen yhdelle tai kahdelle katsomukselle on
aina samalla muiden katsomusten syrjintää.
Koko lainsäädäntömme olisi puhdistettava uskonnoille ja
kirkkokunnille annetuista eri- ja etuoikeuksista ja saatettava
näin sopusointuun Suomen hyväksymien kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten kanssa.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä moniarvoisessa ja -kulttuurisessa
yhteiskunnassa julkisen vallan tulee myös taloudellisin
toimenpitein tukea sitä, että eri katsomusryhmiä edustavat
etujärjestöt selviytyvät tehtävistään etu-, oikeusturva- ja
kulttuurijärjestöinä.
1.5 Kulttuuriset perustavoitteet
Vapaa-ajattelijain liitto jäsenyhdistyksineen hoitaa monia
yhteiskunnallisia tehtäviä ja harjoittaa laajaa
sivistystoimintaa. Liiton julkaisema aikakauslehti Vapaa
Ajattelija (VA), on merkittävä ja ainoa uskonnottoman kulttuurin
foorumi maassamme.
Vapaa-ajattelijain liitto haluaa uskonnottomien
kulttuurijärjestönä kehittää uskonnotonta kulttuuria sen
kaikissa muodoissa.
Erityisesti liitto pyrkii elvyttämään ja kehittämään
uskonnotonta tapakulttuuria ja siihen kuuluvia siviilitapoja.
Liitto jakaa tietoa uskonnottomien nimenantojuhlien
järjestämisestä, aikuiskoulutuksesta ja -juhlasta,
siviiliavioliiton solmimisesta, sekä uskonnottomista
hautajaisista.
Useat liiton jäsenyhdistykset tarjoavat puhujapalvelua
nimenantojuhliin ja uskonnottomiin hautajaisiin. Yhdistykset
myös ylläpitävät yhteensä seitsemää
vapaa-ajattelijahautausmaata. Liitto puolestaan kustantaa
vapaa-ajattelijain onnittelu- ja surunvalitteluadresseja, omia
tuhkauurnia, hautakiviin kiinnitettäviä liekkimaljoja yms.
kulttuuriimme liittyviä hyödykkeitä.
Liiton ja sen jäsenyhdistysten omistama Kustannus Oy Vapaa
Ajattelija Ab julkaisee vapaa-ajatuksellista ja humanistista
kirjallisuutta, sekä uskonnottomaan kulttuuriin liittyvää
aineistoa (posti- ja onnittelukortteja, muistolausekokoelma
jne.).
Vapaa-ajattelijat kehittivät ulkomaisten esikuvien pohjalta
elämänkatsomustieto-oppiaineen. Liitto haluaa tukea ja kehittää
edelleen tätä uskonnottomien omaa oppiainetta, jota opetetaan
peruskouluissa ja lukioissa uskonnonopetuksesta vapautetuille
oppilaille. Vapaa-ajattelijat ovat vaatineet, että
elämänkatsomustieto olisi saatava uskontokuntiin kuulumattomille
oppilaille ensisijaiseksi oppiaineeksi ja vapautusmenettelystä
tulisi luopua.
Elämänkatsomustieto-oppiaineen tulee olla selkeä vaihtoehto
monille erilaisille tunnustuksellisille
uskonnonopetusvaihtoehdoille. Oikeus opetukseen tulee edelleen
selkeästi rajata uskontokuntiin kuulumattomille oppilaille.
Vapaa-ajattelijat torjuvat pyrkimykset oppiaineen
kristillistämiseksi tai muuttamiseksi filosofispainotteiseksi.
Eri tahojen pyrkimykset luoda kaikille yhteinen katsomusaine
eivät tule onnistumaan niin, että kaikki erilaiset
katsomusyhteisöt olisivat tyytyväisiä. Motiivina näiden
yhdistämishankkeiden taustalla onkin ollut pyrkimys evätä
uskonnottomilta omaehtoinen, kristinuskosta riippumaton ja sen
kanssa kilpaileva vaihtoehto.
Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten, jotka ovat lailla
hyväksyttyinä osa oikeusjärjestystämme (eli sitovia sopimuksia),
nojalla vanhemmilla on oikeus saada lapsilleen sellaista
moraaliopetusta, joka on yhdenmukaista vanhempien oman
katsomuksen kanssa. Näin koulun katsomusopetuksen laadusta
päättäminen ei kuulukaan ensisijaisesti kouluviranomaisille,
vaan vanhemmille.
Elämänkatsomustiedon - uskonnottomien oppiaineen - väljänä
viitekehyksenä tulee olla sekulaari, aatteellinen humanismi.
Vapaa-ajattelijain liitto kehittää yhdessä muiden järjestöjen
(Suomen Humanistiliitto, Prometheus-leirin tuki, Parasta
Lapsille ja Prometheusseura) Prometheus-leiritoimintaa ja
elämänkatsomustietoleiritoimintaa. Tavoitteena on, että yhä
useampi ET:tä opiskeleva nuori kiinnostuisi aikuistumisleiristä
ja -juhlasta. Liitto ja monet sen jäsenjärjestöt tukevat
taloudellisesti tällaista leiritoimintaa.
Hautausmaatoimi on yhteiskunnassamme käytännössä valitettavasti
Ev.lut.kirkon monopoli, vaikka hautausmaatoimi kuuluu luonteensa
puolesta yhteiskunnalle. Muualla Euroopassa hautausmaat ovatkin
pääsiassa yhteiskunnan hallussa ja hoidossa, ainoastaan
Pohjoismaat muodostavat kummallisen poikkeuksen.
Liitto vaatiikin lisää vaihtoehtoja hautausmaatoimeen ja
hautauskulttuuriin yleensä. Kunnallisesta, katsomuksellisesti
puolueettomasta hautaustoimesta, on kehitettävä vaihtoehto
kaikille sitä haluaville ihmisille. Myös uusia vapaa-
ajattelijahautausmaita pyritään perustamaan.
Vapaa-ajattelijat haluavat edistää myös erilaisia kevennettyjä
hautausvaihtoehtoja. Tällaisia ovat esimerkiksi muistolehdot,
metsäkalmistot, sekä meri- ja järvihautaus. Myös
krematoriotoiminnassa seurakunnallisen, kristillisen palvelun
sijaan olisi taattava joko kunnallinen tai yksityinen,
katsomuksellisesti sitoutumaton vaihtoehto. Vapaa-ajattelijat
toivat tuhkauskulttuurin uudelleen Suomeen (Wilhelm Bolin ja
Kuolleenpolttoyhdistys Suomessa, 1889), siksi asia on meille
tärkeä. Vapaa-ajattelijat suosivat tuhkausta ekologisin,
hygieenisin, taloudellisin ja maankäytöllisin perustein
arkkuhautausta silti vastustamatta. |