3. Uskonnoton tapakulttuuri
3.1 Yleistä
Ainakin tuhansien, ellei jopa kymmenien tuhansien vuosien
ajan ihmisillä on ollut yhteisöllisiä, säännönmukaisia,
perinteistä kaavaa noudattavia menoja. Nämä menot ovat
liittyneet joko ihmisen syntymään, täysikasvuiseksi tuloon,
parisuhteen solmimiseen ja kuolemaan tai satovuoteen ja
vuodenaikoihin. Menot ovat olleet luonteeltaan joko
uskonnollisia tai uskonnottomia. Uskonnollisia menoja kutsutaan
riiteiksi.
Uskonnottomia eli meidän mielestämme järjellisiä ihmisiä (eivät
tunnusta minkään uskonnon oppeja) on varmuudella ollut jo
muinaisessa Intiassa, Kiinassa ja Kreikassa. Uskonnottomien
ihmisryhmä alkoi olla länsimaissa merkittävä viime vuosisadalla.
Uskonnoton tapakulttuuri on kehittynyt vapaa-ajattelijoiden ja
työväenliikkeen keskuudessa. Uskonnottomat haluavat myös
juhlistaa ihmisen siirtymistä elämässään uuteen asemaan ja
rooliin.
Valitettavan takaiskun kehitykselle maassamme aiheutti
1960-luvun radikalismi, joka ei arvostanut tällaisia perinteitä.
Tosiasia on kuitenkin, että suurimmalla osalla ihmisistä on halu
juhlistaa ja viettää lapsen syntymää, aikuiseksi tulemista,
avioliiton solmimista ja kuolemaa erilaisin menoin.
Vapaa-ajattelijain liitto ry. haluaa osaltaan olla kehittämässä
uskonnotonta tapakulttuuria ja mm. kouluttaa puhujia ja välittää
heitä uskonnottomaan tapakulttuuriin liittyviin tilaisuuksiin.
Liitto myös myy näihin tilaisuuksiin liittyvää materiaalia
(onnittelu- ja suruadressit jne.).
Liitto on myös osakkaana uskonnotonta tapakulttuuria
edistämään perustetussa
Prometheus-Seremoniat Oy:ssä (Pro-Seremoniat).
3.2 Nimenanto
Ihminen on merkkikieltä käyttävä eläin ja nimeää jatkuvasti
eri asioita, jopa avaruudessa liiteleviä kivenmurikoita.
Nimeämällä asiat, esineet, oliot jne. ne tunnistetaan,
määritellään ja luokitellaan. Arkipäiväisempi tosiasia on, että
Suomessa on etu- ja sukunimilaki, jotka määräävät, että
jokaisella on oltava sukunimi ja vähintään yksi etunimi.
Uskontokuntiin kuulumattomat lapset saavat nimensä seuraavasti.
Lapsen synnyttyä sairaala lähettää syntymätodistuksen
väestörekisterin pitäjälle, joka taas lähettää rekisteripaperit
huoltajalle/huoltajille. Huoltaja/huoltajat keksivät sopivan
määrän hyväksyttäviä etunimiä ja lähettävät rekisteripaperit
takaisin rekisterinpitäjälle kahden kuukauden kuluessa lapsen
syntymästä.
Lapsen syntymää ja nimenantoa voidaan juhlia, jos halutaan ja
mikäs sen mukavampaa. Voidaan pitää ns. nimijuhla. Nimijuhlassa
voidaan pitää juhlapuhe, antaa hyödyllisiä kasvatusohjeita ja
lahjoja, esittää ohjelmaa ja musiikkia. Juhla on täysin
vapaamuotoinen.
Kummeja eli kasteentodistajia ei tunneta. Uskonnottomien ei ole
syytä apinoida kristillistä perinnettä, jossa kummien
alkuperäisenä tehtävänä on lapsen kristillisen kasvatuksen
varmistaminen. Jos halutaan lapselle "nimikkoaikuiset" niin
onhan se toki mahdollista, siitä vaan ei päästä mihinkään, että
kyse on kristillisen kummiperinteen lainaamisesta ja
vapaa-ajattelijat eivät halua suositella sellaista.
3.3 Aikuistuminen ja Prometheus-leiri
Aikuistumiskoulutus ja nuorisojuhla on meillä Suomessa varsin
uusi juhla uskonnottomassa tapakulttuurissa, mutta se on samalla
nopeimmin kehittyvä ja laajeneva osa tätä kulttuuria.
Aikuistumiskoulutuksella on pitkät ja vahvat perinteet mm.
Saksassa ja Norjassa. Prometheus-leireistä halutaan selkeä
vaihtoehto kirkon rippikoululeireille kaikkialla Suomessa. Sana
"Prometheus" tulee Kreikan mytologista, joka tuntee
Prometheus-titaanin, joka ryösti jumalilta järjen valon ja antoi
sen ihmisille, saaden siitä ankaran rangaistuksen katumatta
silti (hyvää tekoaan) pätkääkään.
Prometheus-leirillä keskustellaan tärkeistä maailman ja
elämänkatsomuksellisista asioista kriittisen humanistisen
maailmankatsomuksen näkökulmasta. Kyse on nuorten kriittisen
ajattelukyvyn tukemisesta, koettelusta ja kannustamisesta.
Leirillä pyritään herättämään omaehtoista pohdintaa ja
kehittämään keskustelu- ja perustelutaitoja. Tärkeää on myös
nuorten yhdessäolo ja uudet ystävyyssuhteet.
Prometheus-leirit järjestää maassamme
Prometheus-leirin tuki ry.
Leirille voivat hakeutua vähintään peruskoulun 8.luokan käyneet
nuoret.
Prometheus-leiri päättyy aikuistumisjuhlaan. Nuoret saavat
todistuksen ja aikuistumista voidaan juhlia sukulais- ja
ystäväpiirissä. Lapsille ja nuorille järjestetään jo tätä ennen
elämänkatsomustieto-leirejä mm. Parasta Lapsille ry:n toimesta.
3.4 Yhteiselämän aloittaminen/avioliiton solmiminen
Uskonnottomat solmivat siviiliavioliiton. Käräjäoikeus
(laamanni tai joku käräjätuomareista) tai henkikirjoittaja
voivat vahvistaa siviiliavioliiton. Vihkiminen toimitetaan
vihkimisviranomaisen virkahuoneessa tai muussa hänen kanssaan
sovitussa paikassa (koti, ravintola, laiva, kartano,
järjestötalo jne.).
Avioliittoa ei tarvitse välttämättä juhlia, mutta se on hyvä syy
juhlia. Tosiasia on, että ihmiset kaipaavat juhlia ja
juhlallisuuksia. Siviiliavioliittoa solmittaessa voidaan käyttää
morsiuspukuja, morsiusneitoja, best mania, heittää riisiä, ajaa
koristelulla autolla yms., jos halutaan. Perinteisen
suomalaisentavan mukaan vihkimistä seuraa hääjuhla ja sen
järjestämisessä jokainen voi käyttää luovaa mielikuvitusta.
Sormukset ovat vapaaehtoisia.
Myös avoliiton solmimista voidaan juhlistaa vapaa muotoisesti.
Suomalaiset ovat aina osanneet juhlimisen taidon.
Siviiliavioliiton ja avoliiton solmimisessa on sekin hyvä puoli,
ettei tarvitse odottaa papin poistumista ennen juhlinnan
aloittamista!
3.5 Hautajaiset ja muistotilaisuus
Hautajaiset ovat luonnollinen ja väistämätön osa uskonnotonta
tapakulttuuria. Niissäkin on kyse siirtymisestä, siirtymisestä
ajasta olemattomuuteen. Ihmisen psyykkinen toiminta loppuu
kuoleman hetkellä kuin se olisi kynttilän liekki. Ihmisen kehon
ainesosat palaavat luonnon kiertokulkuun. Näihin tosiasioihin
meidän on mukauduttava.
Uskonnottomat hautajaiset järjestetään joko hiljaisesti ilman
puheita, tai juhlamenoin. Hiljaisissa hautajaisissa kukat ja
seppeleet lasketaan haudalle äänettömästi ja tilaisuus todetaan
sopivalla hetkellä päättyneeksi. Hiljaisten hautajaisten
kohdalla on tärkeää, että tilaisuuden luonne selvitetään
kaikille etukäteen, ettei kukaan riko hiljaisuutta.
Hautaus voidaan järjestää joko ruumishautauksena maahan tai
tuhkauksena ja tuhkan hautauksena tai sirotteluna maahan tai
veteen. Tuhkauksen kohdalla muistotilaisuus voidaan pitää ennen
tuhkausta tai vasta tuhkaa haudattaessa. Vainajan eläessään
esittämät toivomukset oman hautauksensa suhteen tulee aina ottaa
huomioon. Vainajan tiedossa olevaa vakaumusta tulee myös aina
kunnioittaa. Uskonnottomien ihmisten olisi hyvä tehdä etukäteen
hautaustestamentti, jossa vaaditaan uskonnottomia hautajaisia ja
määrätään jopa ohjelmasta, jolloin vältyttäisiin siltä, että
omaiset järjestävät hautauksen omien mieltymystensä mukaan.
Nykyisin on mahdollista tehdä eläessään hautaustoimiston kanssa
suunnitelma omien hautajaistensa järjestämisestä ja tallettaa
jopa kustannuksetkin etukäteen. Se on omaistenkin kannalta hyvä
ratkaisu, sillä tällöin ei tarvitse miettiä järjestelyjä, ja
tiedetään toimittavan juuri niin kuin vainaja oli halunnut.
Uskonnottomissa hautajaisissa voidaan pitää puhe/puheita,
laulaa, soittaa, lausua runoja, kuunnella musiikkia, esiintyä
jne. Hautauspuhe on ennen kaikkea lohdutukseksi omaisia ja
ystäviä varten ja sillä pyritään osaltaan lievittämään surua.
Hautauspuheessa muistellaan kuollutta ja niitä asioita, joita
hän piti tärkeinä. Hautauspuheessa pohditaan usein myös kuolemaa
ja sen merkitystä ja elämän arvoa.
On paljonkin runoja, mietelmiä, ajatuksia, erilaista musiikkia
ja lauluja, jotka sopivat uskonnottomiin hautajaistilaisuuksiin.
Mitään mullan heittämistä arkulle ja "maasta sinä olet tullut"
loitsuja ei lueta. Jos vainaja on kuulunut järjestöihin, niiden
liput voivat juhlistaa tilaisuutta.
Uskonnottoman vainajan kyseessä ollessa ei käytetä ristejä.
Vapaa-ajattelijoilla on oma liekkisymboli, jota voidaan käyttää
kuolinilmoituksissa, adresseissa, hautajaisten ohjelmassa,
arkussa, uurnassa ja hautakivessä. Jos liekkisymboli ei tunnu
sopivalta, voidaan käyttää esim. lehvää, lintuja tai vaikka
esim. purjeveneen kuvaa tai olla käyttämättä mitään
kuvasymbolia. Nykyisin saa myös veistosmaisia muistomerkkejä,
joita kannattaa kysyä hautakiviliikkeestä.
Hautajaisten jälkeen on mahdollista järjestää muistotilaisuus,
jossa voidaan lukea adresseja, pitää puheita ja tavata toisia
ihmisiä, sekä seurustella vapaasti. Suomalaisen perinteen mukaan
vieraat kahvitetaan tai heille järjestetään ruokailu.
3.5.1. Juridista tietoa hautausvaihtoehdoista
Omista hautajaistoiveistaan kannattaa kertoa omaisille tai
muille läheisille ja tarpeen vaatiessa voi laatia
hautaustestamentin, jossa voi määrätä omista hautajaisistaan. Ja
kuten edellä kerrottiin, hautaustoimistossa voi tehdä myös
suunnitelman hautajaisistaan ja tallettaa rahaa hautajaisiaan
varten.
Jos haluaa tulla haudatuksi muualle kuin virallisille
hautausmaille, siihen tulee hankkia tarvittavat luvat.
Lääninhallitus voi myöntää luvan yksityisen hautausmaan tai
haudan perustamiseen, jos terveydelliset,
ympäristönsuojelulliset ja maan suunnitelmalliseen käyttämiseen
liittyvät syyt puoltavat hakemusta. Lääninhallitus myöntää myös
tuhkan sijoitusluvat. Ruumishautauksen kyseessä ollessa
joudutaan maaperä tutkituttamaan. Tuhkan sijoittaminen on
ongelmattomampaa. Tuhka voidaan sijoittaa tai sirotella omalle
tai omaisten omistamalle maa-alueelle tai vesialueelle. Luvan
voi pyytää myös vaikka tutulta metsän tai vesialueen
omistajalta. Hautausluvat kannattaa hakea hyvissä ajoin
eläessään, kuoleman jälkeen hakeminen jää omaisille.
Yleensä ruumis tai tuhka haudataan hautausmaalle. Tuhka voidaan
haudata tuhkauurnassa, tai se voidaan sijoittaa maan alle
muistolehtoon tai sirotella mereen merihautausmaahan. Jos muuta
hautapaikkaa ei ole saatavana, haudataan uskontokuntiin
kuulumatonkin seurakunnan hautausmaahan. Näin määrätään
uskonnonvapauslaissa.
Ruumis on haudattava viivytyksettä vähintään 150 cm:n syvyyteen
ja vähintään 30 cm:n päähän lähimmästä ruumiista. Ruumis voidaan
sijoittaa myös louhittuun hautaan tai hautakammioon, ellei siitä
ole terveyshaittaa.
Polttohautaus eli tuhkaus suoritetaan krematoriossa. Tämän
jälkeen tuhka on viipymättä laskettava hautausmaahan tai muuhun
hautauspaikkaan. Lääninhallitus voi antaa luvan tuhkan
käsittelemiseksi muulla tavoin, tai luvan tuhkan säilyttämiseksi
tilapäisesti esim. kotona.
Ruumis voidaan kuljettaa muullakin kuin ruumisautolla, jos se on
sijoitettu asianmukaiseen päällykseen. Lainsäädäntö ei vaadi
arkun käyttämistä. Arkun voi tehdä itsekin tai käyttää voi jopa
pahviarkkua, jota ainakin Enso-Gutzeit valmistaa, jos kysyntää
on riittävästi.
3.6 Taustaa juhlapäiväperinteelle
Siirtymäjuhlallisuuksien lisäksi ihminen on jo tuhansia
vuosia viettänyt erilaisia kalenterimenoja, jotka liittyvät
vuodenaikoihin ja satovuoteen. Keskeisiä ajankohtia ovat aina
olleet valoisuuden vaihteluun liittyvät ajankohdat; talvi- ja
kesäpäivänseisaus, kevät- ja syyspäivän tasaus.
Talvipäivän seisaus oli juliaanisen kalenterin mukaan 25.12.
Nykyisen gregoriaanisen kalenterin mukaan se on
21.12.(1994:22.12.). Päivä on tällöin lyhyimmillään, mutta
aurinko aloittaa meidän näkökulmastamme ylenevän kaarensa ja
valoisuus alkaa hiljalleen lisääntyä. Joulu sellaisena kuin sen
nyt tunnemme pohjolassa, on vuosisatoja kestäneen
kulttuurikehityksen tulos. Juhlaan sisältyy aineksia monilta
aikakausilta ja monista kulttuureista.
Historiallisesti joulukuun viideskolmatta (25.12.) on auringon
ja jumalien syntymäjuhla sekä vanha luontoperäinen valon
voitonjuhla. Ajankohta johtuu talvipäivän seisauksesta, joka
juliaanisen kalenterin mukaan oli 25.12. Monet jumalat ovat
syntyneet 25.12. Tärkein näistä on Mithra, jonka syntymäpäivä
oli 25.12. ja jonka juhlapäivä on sunnuntai. Mithran
syntymäpäivä - voittamattoman auringon syntymäpäivä -
julistettiin Rooman valtakunnassa vuonna 274 yleiseksi
juhlapäiväksi. Katolinen kirkko sijoitti Jeesuksen syntymäjuhlan
samaan ajankohtaan 350-luvulla, joulukuun 25.päiväksi.
Mithrauskonnosta on peräisin myös loppiaiseen liittyvä tarina
tietäjistä ja Betlehemin tähdestä.
Monet joulutavoistamme ovat peräisin roomalaisten
saturnaliajuhlista, joita vietettiin 17.-24.12. Sieltä ovat
peräisin leivonnaiset, kinkku, kynttilöiden käyttö ja lahjojen
antaminen. Vapaa-ajattelijat voivat juhlia joulua aivan vapaasti
auringon paluun juhlana, jolla on tuhansien vuosien perinteet.
Kevätpäiväntasauksen aikoihin juhlittiin seemiläisten,
egyptiläisten ja helleenien keskuudessa jumalien kuolemaa ja
ylösnousemusta. Alunperin kyse oli kasvillisuusmenoista, joiden
tarkoituksena oli edistää hedelmällisyyttä, mutta ajan kanssa ne
kohosivat palvelemaan vain ihmisten uskonnollisia tarpeita.
Jumaluuden kuolema ja ylösnousemus ei enää turvannut vain leivän
ja viinin, vaan ennen kaikkea ihmisen iankaikkisen elämän.
Osallistumalla sakramentteihin oli mahdollista pelastua
kuolemasta.
Vähä-Aasiassa palvotun Attiksen kuolemaa surtiin maaliskuun 22.
päivänä ja hänen ylösnousemustaan juhlittiin maaliskuun 25.
päivän vastaisena yönä. Vastaavanlaisia menoja kuului mm.
Adonis, Osiris ja Dionysos-kulttiin. Näiden vaikutus nykyiseen
kristinuskoon on täysin selvä ja ilmeinen. Pääsiäinen on
vahvasti uskonnollinen juhla kristillisessä valtakulttuurissa,
mutta siitäkin löytyy pakanallisia piirteitä.
Pääsiäismunat ja -ruohot liittyvät kevääseen ja kasvullisuuteen.
Vapaa-ajattelijat eivät osallistu jumaluuksien kuoleman ja
ylösnousemuksen juhlallisuuksiin pääsiäisenä, sen sijaan
pääsiäisruohot, munat, untuvikot yms. liittyvät puhtaasti kevään
tuloon ja symboloivat luonnon heräämistä talviunesta.
Juhannuksen perinteet (kokot, taiat, keskikesän juhlinta) ovat
pakanallisia vaikka kirkko on (huonolla menestyksellä) yrittänyt
etsiä sille kristillisiä perusteluja Johannes Kastajasta. |