Kyseinen kappale sisältää vanhentunutta tietoa - kirjan päivitys on meneillään.
2. Uskonnottoman oikeusturva
2.1 Oikeudet yhteiskunnassa
Keskeisiä oikeuksia kansalaisten kannalta ovat perustuslakiin
kirjatut yksilön oikeudet eli perusoikeudet ja kansainvälisiin
sopimuksiin kirjatut yksilön oikeudet eli ihmisoikeudet.
Nykyiseen perustuslakiin kirjatut perusoikeudet ovat varsin
suppeita ja niiden soveltaminen oikeuskäytännössä on ollut
harvinaista. Perusoikeusuudistus on kuitenkin meneillään (1993)
ja tavoitteena on ollut oikeuksien monipuolistaminen ja
selkeyttäminen.
Keskeisiä ihmisoikeusasiakirjoja, joihin Suomi on sitoutunut,
ovat YK:n kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva
kansainvälinen yleissopimus (SopS 7-8/76), Euroopan
ihmisoikeussopimus (SopS 18-19/90) ja Yleissopimus lasten
oikeuksista (SopS 59-60/91).
Ihmisoikeussopimusten asema on ollut käytännössä epäselvä, mutta
käsitellessään Euroopan ihmisoikeussopimusta Eduskunnan
Perustuslakivaliokunta totesi, että "Kun yleissopimus
lisäpöytäkirjoineen saatetaan Suomessa voimaan lailla, on
sopimus valtionsisäisesti samassa asemassa, kuin lait yleensä" (PeVL
2/1990 vp.).
Suomalaisen yhteiskunnan ihmisoikeuskulttuuri on kehittynyt
harppauksin kuluneen kymmenen vuoden aikana. Korkeimmat
tuomioistuimet viittaavat nykyisin päätöksissään yhä useammin
perusoikeuksiin tai ihmisoikeuksiin.
Keskeinen oikeus uskonnottomien kannalta ja uskonnottomasta
näkökulmasta katsottuna, on vakaumuksen-, omantunnon- ja
uskonnonvapaus. Vakaumuksenvapaus pitää sisällään oikeuden
omaksua vakaumus, ilmaista vakaumus ja toimia, sekä elää
vakaumuksensa mukaisesti. Uskonnonvapauteen kuuluu oikeus
harjoittaa uskontoa, ilmaista usko, ja oikeus toimia ja elää
uskonnon mukaisesti. Uskonnonvapauteen kuuluu myös negatiivinen
uskonnonvapaus eli oikeus olla olematta uskonnon kanssa
tekemisissä esim. olla osallistumatta palvontaan ja hartauksiin
ja oikeus olla tukematta uskonnollisia yhdyskuntia. Negatiivista
uskonnonvapautta kuvaa hyvin KHO:n päätös 1985 II 54. Asia
koskee Forssan kaupungin seurakunnalle myöntämää lupaa vetää
puhelinlinja vanhainkotiin hartaushetkiä varten. Vaikka
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä katsottiin, ettei
valittajan uskonnonvapautta oltu loukattu, siinä korostettiin
viranomaisen velvollisuutta ottaa toiminnassaan huomioon
perusoikeudet. Päätöksessä todettiin, että vanhainkodin johtajan
tehtävänä on huolehtia siitä, ettei kenenkään perusoikeuksia
loukata, kun jumalanpalveluksia tms. välitetään keskusradion
kautta.
Muita keskeisiä oikeuksia uskonnottomien kannalta ovat
henkilökohtainen vapaus, liikkumisvapaus kotimaassa ja
sananvapaus. Uskonnottomien sananvapautta loukkaa rikoslain 10.
luvun 1-2 §:t, jotka koskevat jumalanpilkkaa ja uskonrauhaa.
Vapaa-ajattelijain mielestä ne tulisi kiireesti poistaa.
Kaikenlaisesta tunteiden suojelusta tulee luopua, koska ei ole
mitään perusteita sille, että toiset tunteet ja toisenlaisia
asioita koskevat tunteet olisivat toisia arvokkaampia. Yleiset
yhteiskuntarauhaa ja herjausta koskevat pykälät riittävät myös
uskonrauhan suojaksi. Valitettavasti rikoslain
kokonaisuudistuksen yhteydessä ollaan säilyttämässä uskonrauhan
turvaaminen rikoslaissa ja sisällyttämässä jumalanpilkkaa
uskonrauhaan (1993).
Vapaa-ajattelijoiden tulee toiminnassaan tukeutua perus- ja
ihmisoikeuksiin. Juuri aktiivisella tukeutumisella estämme sen,
etteivät nämä keskeiset oikeudet jää vain kauniiksi
periaatteiksi. Oikeudet tulisi myös sisäistää siten, että
olisimme herkkiä kaikenlaisiin perus- ja
ihmisoikeusloukkauksiin, oli loukatun maailmankatsomus mikä
tahansa.
2.2 Oikeudet päiväkodissa
Kansainväliset ihmisoikeusasiakirjat lähtevät siitä, että
vanhemmilla on oikeus varmistaa lapsilleen heidän oman
vakaumuksensa mukainen kasvatus ja opetus. Tästä lähtökohdasta
on pidettävä kiinni. Kyse on vanhempien tai holhoojan
oikeudesta, ei yhteiskunnan tai päivähoitajien. Valitettavasti
päivähoitoa koskevassa laissa on todettu päivähoidon
velvollisuudeksi edistää lapsen uskonnollista kasvatusta.
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan vaatimuksesta lakiin on
kuitenkin otettu vanhempien tai holhoojan vakaumuksen
kunnioittamista koskeva lisäys. Kodin vakaumusta on siis aina
kunnioitettava kaikessa toiminnassa.
Uskonnonharjoitukseen kuuluu mm. uskonnonopetus ja uskonnolliset
menot (rukoukset, laulut yms.). Se, että lapsi tulee päiväkotiin
tai perhepäivähoitoon, ei merkitse sitä, että hän/hänen kotinsa
tällä tulemisella suostuisi osallistumaan laitoksen/kasvattajan
toteuttamaan mahdolliseen uskonnonharjoitukseen.
Uskonnottomien kotien lapset on pidettävä erossa
uskontokasvatuksesta. Lapsia ei tule kuitenkaan eristää muista.
Mahdollinen uskontokasvatus tulee järjestää siten, että
uskonnottomille lapsille järjestetään siksi aikaa muuta
ohjattua, valvottua ja mielekästä tekemistä.
Myöskään minkäänlainen uskontokulttuurin esittely ei ole
oikeutettua uskonnottomille ilman kotien suostumusta. Vanhempien
kanssa tulee keskustella siitä, mitä mieltä he ovat lastensa
osallistumisesta tällaisiin tutustumiskäynteihin ja muihin
vastaaviin tilaisuuksiin.
Vanhempien kannattaa olla tarkkana ja kiinnostuneita siitä, mitä
päiväkodissa/päivähoidossa opetetaan ja tehdään. Samoin
kannattaa tehdä heti hoitosuhteen alussa päivähoitohenkilöstölle
selväksi perheen/oma vakaumus ja kieltää kaikenlainen
uskontokasvatus, jotta vältyttäisiin tietämättömyydestä
johtuvista ristiriidoista.
Mikäli tulee ongelmia, oma yhdistys tai Vapaa-ajattelijain
liitto ry. auttaa asiassa. Liitto on vaatinut päivähoidon
uskontokasvatus velvollisuuden poistamista. Ellei siihen ole
valmiutta, olisi saatava selkeät ohjeet siitä, millä
edellytyksillä uskontokasvatusta annetaan ja miten vanhempien
tai holhoojan vakaumuksen kunnioittamisesta on varmistauduttava.
2.3 Oikeudet koulussa
Jälleen on muistettava laintasoisten, Suomea sitovien
ihmisoikeusasiakirjojen lähtökohta: vanhemmilla on oikeus
päättää lastensa moraali- ja vakaumuskasvatuksen sisällöstä.
Vanhemmilla ja lapsella itsellään on myös oikeus kieltäytyä
vakaumuksensa vastaisesta moraali- tai vakaumuskasvatuksesta.
Kouluviranomaisten asia on järjestää asianmukaista opetusta,
mutta ei päättää opetuksen laadusta.
Peruskoulussa ja lukiossa on mahdollista saada
elämänkatsomustiedon opetusta, jos samassa koulussa on vähintään
kolme uskonnonopetuksesta vapautettua oppilasta. Opetus on
tällöin järjestettävä automaattisesti ilman vanhempien tai
holhoojien pyyntöä. Oppilas vapautetaan uskonnonopetuksesta
huoltajan kirjallisella tai henkilökohtaisella ilmoituksella.
Nuori voi myös, täytettyään 15-vuotta, erota kirkosta
vanhempiensa suostumuksella ja näin päästä elämänkatsomustiedon
opetukseen.
Elämänkatsomustieto-oppiaineen opetuksessa korostuvat
elämänkatsomuksellisten ajattelutaitojen opetus ja
katsomuksellinen yleissivistys. Se tukee yksilön eheän
elämänkatsomuksen muotoutumista. Opetuksessa tarkastellaan
ihmiselämän peruskysymyksiä. Opetus antaa käsitteellisiä
välineitä ja taitoja ratkoa eettisiä kysymyksiä. Oppilaita ei
ohjata omaksumaan mitään tiettyä elämänkatsomusta, vaan heitä
ohjataan itse löytämään hyvän elämän perusteet. Opetuksen
arvopohjana toimii ihmisoikeusetiikka.
Uskontoa ei saa opettaa muilla oppitunneilla. Uskonnollisten
päivänavausten ajaksi on uskonnonopetuksesta vapautetuille
oppilaille järjestettävä muuta vakaumuksensa mukaista toimintaa,
tai näiden oppilaiden tulee voida olla osallistumatta ko.
tilaisuuksiin. Järjestelyt eivät saa muodostua lasta syrjiviksi
tai muuten kohtuuttomiksi.
Uskonnollisiin juhlapyhiin liittyvistä juhlista, retkistä yms.
tulee ilmoittaa hyvissä ajoin kodeille ja niiden ajaksi on
järjestettävä vaihtoehtoista toimintaa. Mikäli uskonnollisiin
kohteisiin liittyvän tutustumisen katsotaan liittyvän muuhun
oppisisältöön (historia, maantieto yms.), on vanhemmille
selostettava hyvissä ajoin tutustumisten luonne ja annettava
heidän päättää, saako lapsi osallistua tutustumiskäyntiin vai
ei. Uskonnolliset sisällöt muilla oppitunneilla loukkaavat
uskonnottomien kotien oikeuksia, eikä sellaista tule sallia.
Kouluhallitus (nyk. opetushallitus) on selkeyttänyt
kokonaisopetuksen reunaehdot (20.3.1989) koulun yleisen
uskonnonopetuksen osalta. Kokonaisopetuksella tarkoitetaan
opetusmenetelmää, jossa on kokonaan tai osittain häivytetty
oppiainerajat. Reunaehtojen mukaan koulun yleinen uskonto ei voi
sisältyä kokonaisopetukseen, jos yksikin oppilaista on
uskonnonvapauslain mukaisesti kieltäytynyt osallistumasta koulun
yleiseen uskontoon. Oppilasta ei saa myöskään suostutella
osallistumaan uskonnonopetukseen kokonaisopetuksen yhteydessä.
Kouluhallituksen mukaan uskonto ja elämänkatsomustieto pitää
opettaa kokonaisopetuksesta erillisinä oppitunteina. Uskonto
kuuluu vain uskontotunnille.
Näihin samoihin lähtökohtiin voidaan vedota myös niissä
kouluissa, joissa ei ole kokonaisopetusta, mutta uskontoa on
sisällytetty muihin oppiaineisiin (piirustus, musiikki,
äidinkieli jne.).
Koulun juhlia tulisi kehittää oppilaita yhdistävänä toimintana
ja leimaavasti uskonnollinen toiminta tulisi tämän vuoksi karsia
pois.
Opettajan ei tule käyttää opetuksen apuvälineenä omaa
henkilökohtaista uskonnollista vakaumustaan muulla kuin
uskontotunnilla. Peruskoululain 3 §:n mukaan koulutyön tulee
tukea kotia sen kasvatustehtävässä riippumatta vanhempien
vakaumuksesta.
Koulun työjärjestys tulee laatia siten, että uskonnonopetuksesta
vapautetuille ei tästä syystä aiheudu odotustunteja ja että
uskonnonvapaus ei tästä syystä vaarannu.
Koulun johtokunnan, opettajakunnan ja koulun johtajan tehtäviin
kuuluu kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen sekä koulun
työrauhan ylläpitäminen. Ongelmat kannattaa selvittää ensin
opettajan kanssa, seuraava porras on koulun johtaja (rehtori),
jolle kuuluu koulun kasvatus- ja opetustyön johtaminen,
ohjaaminen ja valvominen. Ellei johtajankaan kanssa asiat selviä
tulisi huoltajien viedä ongelmat johtokunnan käsittelyyn.
Vapaa-ajattelijoiden käsitys elämänkatsomustiedon sisällöstä on
esitetty liiton kulttuuriohjelmassa. Vapaa-ajattelijat ovat
vaatineet elämänkatsomustiedon saamista uskonnottomille
ensisijaiseksi oppiaineeksi eli ns. vapautusmenettelystä
luopumista. Vapaa- ajattelijat haluavat kehittää
elämänkatsomustiedon opetusta sekulaarin humanismin
lähtökohdista ja pitää oppiaineen vain uskonnottomien omana
oppiaineena.
Liitto ja sen jäsenjärjestöt auttavat perheitä ja vanhempia, jos
ET-opetuksen järjestämisessä tulee ongelmia.
2.4 Kirkosta eroaminen
Kirkosta eroamisesta on säädetty uskonnonvapauslaissa ja sen
täytäntöönpanoasetuksessa. Lain mukaan kirkosta voi erota
18-vuotta täyttänyt (15-vuotta täyttänyt vanhempien
suostumuksella). Asetuksen mukaan eroamisilmoitus on eroavan
itse tehtävä kirkkoherran tai yhdyskunnan tai seurakunnan
virkahuoneessa, taikka väestörekisterin pitäjän virkahuoneessa.
Henkilöllisyys on tarvittaessa todistettava. Eron syytä ei
tarvitse kertoa, eikä minkäänlaiseen kuulusteluun tarvitse
alistua. Kirkosta kannattaa erota ennen joulukuun 1. päivää,
koska siten välttää maksamasta seuraavan vuoden kirkollisverot.
Muutokset verolippuun tulee itse varmistaa. Vapaa-ajattelijain
liitto ry. on vaatinut ja vaatii oikeutta kirjalliseen kirkosta
eroamiseen. Eroamisen tulisi olla mahdollista ilman
henkilökohtaista käyntiä kirkkoherran virastossa, taikka
väestörekisterin pitäjän luona. Riittäisi, jos kirjallisen
eroamisilmoituksen todistaisi kaksi henkilöä. 15-vuotta
täyttäneen tulisi voida itse päättää, kuuluuko johonkin
uskonnolliseen yhdyskuntaan vai onko kuulumatta mihinkään.
Lainsäädäntö on muuttunut kirjan teon jälkeen - uutta tietoa saatavilla! |