4. Vapaa-ajattelijan etiikka
"Kaikki ihmisyhteisöt ovat luoneet tarpeisiinsa
moraalisääntöjä ja normeja. Tätä elämää tarkoittaen ja tämän
elämän varalle on moraali luontunut. Eetillisyyden rakennus ei
tarvitse "jumalallista katosta".
Väinö Voipio
Vapaa-ajattelijat katsovat, että moraaliarvot juontuvat
inhimillisestä kokemuksesta. Monien ns. suurien moraalisääntöjen
yleispätevyys johtuu niiden yhteiskunnallisesta merkityksestä.
Yhteisö, jossa varastaminen ja tappaminen olisi hyväksyttävää,
tuhoutuisi pikaisesti. Etiikassa ei ole totuutta samalla tavalla
kuin reaalimaailmaa koskevissa tieteissä, mutta ihminen voi
arvioida erilaisten arvojärjestelmien järkiperäisyyttä,
hyödyllisyyttä ja toimivuutta ihmiskunnan historiallisen
kokemuksen pohjalta.
Arvot, normit ja tavoitteet on perusteltava rationaalisesti,
järjellisen ajattelun ja kokemuksen avulla. Vapaa-ajattelijat
hyväksyvät Protagoraan Homo mensura periaatteen: "Ihminen on
kaiken mitta", siinä muodossa, että ihminen on viime kädessä
itse se mittapuu, joka ratkaisee käsitykset tiedon pätevyydestä,
arvojen oikeutuksesta, elämän tarkoituksesta jne.
Yhteiskuntajärjestelmät, uskonnot, aatteet, arvot jne. ovat
ihmisten luomuksia, sosiaalisesti luotuja rakennelmia.
Vapaa-ajattelijat eivät usko absoluuttisen, kaikkina aikoina ja
kaikissa tilanteissa pätevän moraalin olemassaoloon.
Objektiivisia mittapuita on kuitenkin olemassa. Arvoilla ja
normeilla on niiden sosiaalisesta alkuperästä johtuvaa
objektiivisuutta, kuten alussa todettiin. Kuitenkin, kaikki mikä
on inhimillistä on myös suhteellista. Myös suuret moraalikäskyt
ovat vain yleisiä periaatteita ja niistä on aina olemassa
poikkeuksia.
Arvoja eli käsityksiä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä,
tavoiteltavasta ja vältettävästä ei ole olemassa ihmisestä
riippumatta. Arvot ovat sosiaalisesti luotuja rakennelmia, jotka
säätelevät ihmisten toimintaa suhteessa muihin ja omaan itseen.
Arvot vaihtelevat eri kulttuureissa ja eri aikakausina
huomattavasti. Ei ole olemassa toimintoja, jotka itsessään,
riippumatta vaikutuksistaan, olisivat hyviä tai pahoja, oikeita
tai vääriä.
Vapaa-ajattelijat kannattavat yleensä seurausetiikkaa, jonka
mukaan teon arvon määräävät sen seuraukset. Järkiperäinen ja
itsenäinen moraali voidaan perustella vain vetoamalla siihen
hyötyyn (nähtävä laajana käsitteenä), joka sen noudattamisesta
koituu yksilölle ja/tai yhteisölle.
Moraalista käyttäytymistä tulee arvioida kriittisen järjen
valossa. Mikään kirkko, uskonto tai ideologia ei voi pakottaa
muita hyväksymään käsityksiään hyvästä ja pahasta, oikeasta ja
väärästä, tavoiteltavasta ja vältettävästä.
Kysymykseen elämän tarkoituksesta vapaa-ajattelijat vastaavat:
elämä sinänsä on oma tarkoituksensa mutta vielä parempi on elää
hyvää, tyydyttävää ja antoisaa elämää ja luoda parempaa
tulevaisuutta.
Elämällä luonnonilmiönä ei ole mitään tarkoitusta. Biologisena
ilmiönä elämä on syysuhteen avulla selitettävä asia. Sen sijaan
yksilön elämä, koettuna asiana, perustuu tarkoituksiin. Yksilön
elämällä voi olla lukuisia tarkoituksia, ja jokaisen on itse
mietittävä oman elämänsä tarkoitus/tarkoitukset.
Tarkemmin vapaa-ajattelijan etiikka on esitetty
Vapaa-ajattelijain liiton kulttuuriohjelmassa, luvussa 4.
Yleisesti on todettava, että vapaa-ajattelijat kannattavat
moniarvoisuutta ja yksilön vapauksia. Yksilön vapautta voidaan
rajoittaa vain, jos siten suojataan toisten ihmisten oikeuksia
tai yhteiskunnan kokonaisetua.
Jos otetaan esimerkkejä soveltavan etiikan alueelta, niin
voidaan esittää esim. seuraavat esimerkit. Vapaa-ajattelijat
kannattavat vapaata aborttia, koska sikiö ei ole itsetajunnalla
varustettu persoona, jolla olisi oikeuksia. Se ei ole eettisessä
mielessä täysvaltainen yksilö, eikä potentiaalisella
(=mahdollisella) olennolla ole aktuaalisen (=olemassa olevan)
olennon oikeuksia. Raskaana oleva nainen on sen sijaan
täysvaltainen ihmisyksilö, jota ei voida velvoittaa, hänen
tahdostaan piittaamatta, kasvattamaan kohdussaan sikiötä ja
synnyttämään lasta.
Kun lapsi syntyy, hän astuu positiivisen (=säädetyn) oikeuden
piiriin, vaikka vastasyntynytkään ei ole vielä itsetajunnalla
varustettu persoona. Lapsi on syntymästään saakka lakien ja
ihmisoikeussopimusten takaaman elämisen oikeuden piirissä.
Selvää on tietysti, että vapaa-ajattelijat eivät millään tavalla
suosi aborttia. Ihanteellinen tilanne olisi, jos abortteja
jouduttaisiin tekemään mahdollisimman vähän.
Vapaa-ajattelijat kannattavat aktiivista tahdonalaista
eutanasiaa (hyvä kuolema) Hollannin mallin mukaan. Jos ihminen
on kuolemansairas ja kärsii kovista kivuista ja vaatii
toistuvasti saada kuolla, on lääkärien velvollisuus mielestämme
auttaa häntä kuolemaan. Tällöin kuolemassa on kyse hyvästä,
ihmisarvoisesta tavasta lopettaa elämä.
Vapaa-ajattelijat hyväksyvät harkitun itsemurhan, koska oikeus
elämään on valinnainen oikeus. Vapaa-ajattelijat korostavat
kuitenkin myös yksilön vastuuta etenkin niistä kanssaihmisistä,
joita kohtaan hänellä on velvollisuuksia. Tämä on tärkeää
etenkin, kun pohditaan itsemurhan moraalista oikeutusta.
Vaikka vapaa-ajattelijat kannattavatkin laajaa yksilönvapautta,
he eivät näe vapautta vain rajoitusten puuttumisena. Klassisen
utilitarismin tavoite: miten saada suurin mahdollinen määrä
onnea suurimmalle määrälle ihmisiä, on keskeinen lähtökohta myös
vapausajattelussa. Vapauden mahdollisuuden turvaaminen
edellyttää hyvinvoinnin, sivistyksen, oikeuksien yms.
turvaamista ja jakamista. Vapaus ja vastuu liittyvät yhteen niin
yksilö kuin yhteisötasollakin. Laaja yksilönvapaus vaatii
rinnalleen oikeudenmukaisuutta ja utilitaristista yhteisöllistä
näkemystä.
Vapaa-ajattelijat vastustavat paternalismia eli sellaista
ajattelutapaa, että joku tai jotkut katsovat tietävänsä toisten
hyvästä paremmin kuin nämä itse. On luonnollista, että lapsia ja
holhouksenalaisia on suojeltava heidän omilta huonoilta
valinnoiltaan ja päätöksiltään. Samoin, jos ihminen on
tilapäisesti kykenemätön tekemään päätöksiä, on myöskin
luonnollista, että muut joutuvat tekemään päätöksiä hänen
puolestaan. Varsinaisesta paternalismista on kyse silloin, kun
autonomisen yksilön oikeutta päättää omasta parhaastaan
loukataan esim. salaamalla tietoja, olemalla piittaamatta
yksilön näkemyksistä ja holhoamalla yksilöitä
viranomaistoiminnalla esim. lisääntymistä, sekä elämää ja
kuolemaa koskevissa kysymyksissä. Kouluviranomaisia, jotka
haluavat päättää vanhempien puolesta näiden lapsille
annettavasta vakaumusopetuksesta, voidaan myöskin sanoa
paternalisteiksi. |