Hyväksytty liittoneuvoston kokouksessa 28.10.2000.
JOHDANTO
Vapaa-ajattelijain liitto ry on yli 630.000 uskontokuntiin
kuulumattoman, erityisesti uskonnottomien, etu-, oikeusturva- ja
kulttuurijärjestö. Liiton noin 20 toimivan jäsenyhdistyksen
henkilöjäsenmäärä on noin 2.000.
AATTEELLISET SUUNTAVIIVAT
Vapaa-ajattelijain liiton toiminnan aatteelliset,
yhteiskunnalliset ja kulttuuriset perustavoitteet on vahvistettu
Kulttuuriohjelmassa, joka hyväksyttiin XIX liittokokouksessa
Lahdessa vuonna 1993. Ohjelman tulee olla elävä ja ajan tasalla.
Tämä edellyttää sen säännöllistä tarkistamista. Vaikka
periaatteet eivät vanhene nopeasti, yhteiskunnan ja
lainsäädännön muutokset huomioidaan tavoitteissa.
Vapaa-ajattelijat tarjoavat uskontoperustaiselle moraalille
vaihtoehdoksi naturalistista, ei-teististä etiikkaa, joka
joustavana, suvaitsevana ja rationaalisesti perusteltuna tarjoaa
käyttökelpoisia vastauksia erilaisiin kysymyksiin tai ongelmiin.
Helppoja vastauksia ja lopullisia "totuuksia" emme tarjoa.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä suomalaisen yhteiskunnan
kehitys ei saa perustua pelkästään ekonomistisiin lähtökohtiin
ihmisten taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten
oikeuksien kustannuksella. Taloudelliset, sosiaaliset ja
sivistykselliset oikeudet turvaavat yhteiskuntamme jäsenille ne
aineelliset ja kulttuuriset perusedellytykset, jotka
mahdollistavat vireän kansalaisyhteiskunnan, jossa kansalaiset
osallistuvat itseään koskevaan päätöksentekoon ja käyttävät
vapausoikeuksiaan. Vapaa-ajattelijat ovat ilokseen huomanneet
sen, että eurooppalaisen yhteiskunnan moniarvoistumista ja
monikulttuuristumista on Suomessakin korostettu erilaisissa
suunnitelmissa ja tulevaisuusvisioissa. Vaikka
vapaa-ajattelijatkin on kelpuutettu jakamaan EU-elintarvikeapua,
moniarvoisuus ei ole riittävästi korostunut julkisen vallan
käytännön politiikassa. Esimerkiksi syrjintävaltuutetun
tehtävistä rajattiin tietoisesti pois katsomuksiin liittyvien
syrjintätapausten käsittely.
TÄRKEIMMÄT TOIMINTA-ALUEET
1. Vapaa-ajattelijain yhteiskunnallisen ja oikeudellisen
aseman parantaminen
Liiton tärkein toiminta-alue on Kulttuuriohjelman mukaisesti
vapaa-ajattelijoiden ja ateistien yhteiskunnallisen ja
oikeudellisen aseman parantaminen, heidän etujensa ajaminen ja
oikeuksiensa puolustaminen. Tähän pyritään muun muassa
lainsäännön sekularisoimisella yleensä ja uskonnottoman
kulttuurin kehittämisellä sen kaikissa muodoissa.
Kulttuuriohjelma toimii liiton antamien kannanottojen,
lausuntojen ja esitysten perustana. Ohjelma pidetään ajan
tasalla siten, että liittokokousten välisenä aikana sitä voidaan
muuttaa konkreettisten tavoitteiden osalta (ohjelman II luku
"Valtio, kirkko ja vakaumuksenvapaus") liittoneuvoston
päätöksin. Ohjelman periaatteellisia osia (luvut I, III ja IV)
voi muuttaa vain liittokokous.
Liittohallitus voi tarpeen vaatiessa järjestää kursseja ja
koulutusta liiton toimintaan ja tavoitteisiin liittyvistä
asioista. Liitto voi myös jakaa apurahoja uskonnottoman
kulttuurin tukemiseksi.
2. Jäsenyhdistysten tukeminen
Toiseksi tärkein toiminta-alue on jäsenyhdistysten toiminnan
kaikenpuolinen kohentaminen. Jäsenyhdistyksiin pidetään
tiiviisti yhteyttä, niitä avustetaan jäsenhankinnassa sekä omien
jäsenrekisteriensä saattamisessa hoidettaviksi tietokoneiden
avulla. Jokaiselle jäsenyhdistykselle koetetaan perustaa oma
kotisivu Internetiin. Yhdistyksiä avustetaan hautausmaa-asioissa
antamalla tietotaitoapua esimerkiksi erilaisten hakemusten
laatimisessa. Myös toimitila-asioissa yhdistykset saavat apua
liitolta. Helsingin, Karkkilan, Kotkan, Lahden ja Tampereen
yhdistyksillä on jo käytössään toimitilaa. Tarvittaessa
toimitiloja kehitetään ja uusia hankitaan.
Liitto järjestää yhdessä jäsenyhdistysten kanssa yleisölle
tarkoitettuja neuvontatilaisuuksia siviiliseremonioiden
järjestämisestä. Tilaisuuksissa kerrotaan yhdistysten puhuja- ja
muista palveluista sekä kannustetaan yleisöä myös omatoimisesti
järjestämään uskonnottomia elämänkaarijuhlia.
Yhdistysten järjestämiä opintopiirejä, luentotilaisuuksia
sekä muitakin uusia ja toiminnallisia hankkeita tuetaan myös
rahallisesti. Samoin tuetaan yhdistysten pyrkimyksiä saada
toiminta-alueilleen kunnallisia hautausmaita tai
vapaa-ajattelijahautausmaita.
Liitto pyrkii saamaan jäsenikseen liittoon kuulumattomia
vapaa-ajattelijayhdistyksiä ja perustamaan uusia
vapaa-ajattelijayhdistyksiä.
Samalla liitto odottaa, että jäsenyhdistykset omasta
puolestaan toimivat aktiivisesti liiton suuntaan.
3. Tiedottaminen
Liiton Kulttuuriohjelmaa ja muuta aineistoa levitetään
laajasti, jotta liiton periaatteet, tavoitteet ja toiminta
tulisivat tunnetuksi.
Liiton toimisto antaa kiinnostuneille neuvoja ja opastusta
toimialaamme kuuluvissa asioissa. Toimisto välittää aineistoa
tiedotusvälineille ja muille kiinnostuneille. Toimiston käytössä
on Internet-yhteys ja sähköposti. Liiton Internet-sivuja
kehitetään yleisöä ja jäsenyhdistyksiä palvelevaan suuntaan.
Tärkein tiedotuskanava on Vapaa Ajattelija -lehti. Lehteä
tulee kehittää ammattimaisempaan suuntaan. Lehden avustajakuntaa
on kasvatettava.
Internetissä on myös vapaa-ajattelijoiden keskustelulista,
jonka hoitajana liiton ATK-vastaava toimii.
Kirkosta eroaminen kääntyi vuonna 1998 lievään nousuun.
Kirkosta erosi vuonna 1999 noin 13.000 henkilöä. Eroaminen on
säilynyt pitkän ajan keskiarvolukemissa. Liitto pyrkii
kasvattamaan eroamista, koska kirkon jäsenkato näyttää olevan
varmin tie kohti valtion ja kirkon eroamista. Liitto pyrkii
saamaan yhä useamman uskonnottoman jäsenekseen.
Hallitus suunnittelee ja pyrkii toteuttamaan
Vapaa-ajattelijain liiton mainoskiertueen eri puolille Suomea
esimerkiksi linja-autolla.
Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:n tuotteita voi ostaa liiton
toimistosta.
4. Oikeusturvatoiminta ja vakaumuksen vapaus
Hallitusmuodon uudistuksen yhteydessä perustuslakiin ei
kirjattu vakaumuksenvapautta vapaa-ajattelijoiden vaatimalla
tavalla. Perustuslakiin kirjattiin uskonnon- ja omantunnon
vapaus. Vakaumuksenvapauden oikeuden toteutumisessa liitto
seuraa yhteiskunnan hankkeita ja päätöksiä.
Vaadimme ja esitämme toimintavuonna kaikkia sellaisia
Kulttuuriohjelmassa esiin tuotuja toimia, joilla kirkkoa ja
valtiota loitonnetaan toisistaan, kirkkojen etu- ja erioikeuksia
kavennetaan ja vakaumuksen-, omantunnon-, uskonnon- ja
ateisminvapautta vahvistetaan. Jos valtioneuvoston 1.10.1998
nimittämän uskonnonvapauskomitean työ jatkuu vuonna 2001, liiton
edustaja osallistuu aktiivisesti sen työhön
asiantuntijajäsenenä. Liitto seuraa valtion ja kirkon suhteesta
ulkomailla käytävää keskustelua.
Liitto avustaa henkilöitä, joiden vakaumuksenvapautta on
loukattu tai jotka muutoin ovat joutuneet syrjityiksi
uskonnottoman maailman- ja elämänkatsomuksensa takia.
Perustuslain mukaan esimerkiksi uskonnonopetus on kaikille
oppilaille vapaaehtoista.
Oikeusturvaongelmat johtuvat usein siitä, että maamme
lainsäädäntö suosii uskovaisia ja syrjii ateisteja. Tämän takia
lainsäädäntö tulee sekularisoida pala palalta.
Kuntien tulee hoitaa itse nuorisotoimintansa eikä yhdessä
seurakuntien kanssa.
Seurakuntia ei pidä mainita kuntien kotisivustoissa.
5. Uskonnoton tapakulttuuri
Liiton toimisto avustaa uskonnottomaan tapakulttuuriin
liittyvien tilaisuuksien järjestämisessä neuvomalla tavoissa ja
antamalla tietoja sekä myymällä liiton myyntituotteita.
Taisto, Voitto ja Väinö Koiviston rahaston testamenttivaroja
käytetään uskonnottoman hautauskulttuurin edistämiseen
avustamalla hautauspuhujia. Liitto toimii tapakulttuurin
alueella yhteistyössä mm. Prometheus-leirin tuki ry:n, Suomen
Humanistiliitto ry:n ja Helsingin Vapaa-ajattelijat ry:n kanssa
yhdistysten kesken vuonna 1999 solmitun yhteistyösopimuksen
mukaisesti ja Uskonnottomien juhlapuhujien kanssa. Sopimuksen
solmineiden yhdistysten yhdessä henkilöomistajien kanssa
perustama Prometheus-seremoniat Oy toimii uskonnottoman
tapakulttuurin keskuksena neuvoen, tiedottaen ja tarjoten
seremoniapalveluja niitä tarvitseville.
Liitto pyrkii järjestämään kansainvälisen uskonnottoman
tapakulttuurin seminaarin, johon odotetaan vieraita Australian,
Hollannin, Englannin, Ruotsin ja Norjan sekä Suomen humanisti-
ja vapaa-ajattelijayhdistyksistä. Seminaari on yleisölle avoin.
Erityisesti yleisölle tarkoitetuissa tilaisuuksissa esitellään
siviiliseremonioita. Vuonna 2000 seminaarin järjestäminen ei
onnistunut suunnitellussa laajuudessa ulkopuolisen rahoituksen
puuttuessa.
Liitto pyrkii yhdessä Suomen Humanistiliiton kanssa hakemaan
ulkopuolista rahoitusta suomalaisten katsomuksia käsittelevän
mielipidetutkimuksen teettämistä varten.
6. Katsomusopetus kouluissa
Liiton päätavoite on kaiken katsomusopetuksen poistaminen
julkisista kouluista. Niin kauan kuin tämä tavoite ei toteudu,
liitto kannattaa elämänkatsomustiedon opetuksen kehittämistä.
Liitto vaatii vapautusmenettelystä luopumista koulun
katsomusopetuksessa ja elämänkatsomustiedon opetusta
uskonnottomien lasten ensisijaiseksi vaihtoehdoksi. Liitto
vastustaa kaikkia pyrkimyksiä elämänkatsomustiedon muuttamiseksi
filosofispainotteiseksi. Oikeus elämänkatsomustiedon opetukseen
on oltava vain uskontokuntiin kuulumattomilla oppilailla, kuten
vuoden 1999 alusta voimaan astuneissa perusopetus- ja
lukiolaissa on säädetty. Liittoon on tosin kantautunut tietoja,
että opetusviranomaisten tieten elämänkatsomustiedon opetusta
annettaisiin lain vastaisesti joidenkin pienten uskontokuntien
jäsenille.
Ongelma on myös se, että vahvasti uskonnollisten mutta
uskontokuntiin kuulumattomien kotien lapsia on
elämänkatsomustiedon opetuksessa. Lähivuosina voi olla tarvetta
tarkentaa säädöksiä siitä, millä perusteella
elämänkatsomustiedon opetusta annetaan. Liiton ja
jäsenyhdistysten on oltava valppaina, että elämänkatsomustiedon
opetus ei muutu uskontopainotteiseksi.
Liitto seuraa jäsenyhdistystensä avulla kehitystä, jossa
päätösvaltaa on siirretty entistä enemmän kuntiin ja kouluihin.
On aina olemassa vaara, että joissakin kunnissa ja kouluissa
elämänkatsomustiedon opetuksen oppisisältöä karsitaan ja
muutetaan koko opetuksen tarkoituksen vastaisesti. Liitto seuraa
elämänkatsomustiedon opetuksen arvioinnin kehitystä ja etenkin
päättöarvioinnin kriteerejä.
Uusien koululakien mukaan saman opetuksen järjestäjän
alueella vähintään kolmelle uskonnonopetuksesta vapautetulle
oppilaalle on annettava elämänkatsomustiedon opetusta. Liiton ja
jäsenyhdistysten on seurattava kuntien tilannetta, jotta
kaikille uskonnonopetuksesta vapautetuille järjestetään
mahdollisuus korkeatasoiseen elämänkatsomustiedonn opetukseen.
Liiton edustajat vierailevat jäsenyhdistysten tilaisuuksissa
esitelmöimässä elämänkatsomustiedon opetuksesta.
Liitto pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan uusien
opetussuunnitelman perusteiden laadintaan elämänkatsomustiedon
osalta.
7. Nuorisotoiminta ja siviilileirit
Liitto panostaa nuorisotoimintaan mahdollisuuksien ja
resurssien rajoissa. Jäsenyhdistyksiä pyydetään ottamaan
yhteyttä uskontokuntiin kuulumattomiin nuoriin ja
suunnittelemaan heidän kanssaan nuorille sopivaa
vapaa-ajattelijatoimintaa. Nuoria innostetaan kirjoittamaan
Vapaa Ajattelijaan ja ottamaan kantaa katsomuksellisiin
kysymyksiin. Esimerkiksi peruskoulun ja lukion oppilaita voi
innostaa aiheeseen järjestämällä koulujen elämänkatsomustiedon
oppilaille kirjoitus- ynnä muita luovuuteen liittyviä
kilpailuja.
Liitto kannustaa jäsenyhdistyksiään tukemaan
Prometheus-leirin tuki ry:tä aikuistumisleirien järjestämisessä
ja vapaa-ajattelijoita elämäntaitoleirien järjestämisessä.
Uskonnottoman kasvatustoiminnan tulee olla omaehtoista sekä
kehittää yksilöiden omatoimisuutta ja itsenäisyyttä.
8. Iltapäiväkerhotoiminta ja lasten päivähoito
Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistyksineen on selvitettävä
mahdollisuuksiaan tarjota koululaisille iltapäivätoimintaa
pyrkien yhteistoimintaan kuntien kanssa. Esikoulutoiminnan
laajentuessa on seurattava tarkasti uskontokuntiin
kuulumattomien lasten oikeuksia, sillä päivähoidossa ei
noudateta perusopetussäädöksiä vaan päivähoitolakia, jonka
mukaan päivähoidossa oleville annetaan uskontokasvatusta.
9. Sääntöjen uudistaminen
Liiton sääntöjen valmis muutosesitys valmistuu vuonna 2001
hyväksyttäväksi seuraavan vuoden liittokokouksessa. Myös liiton
jäsenyhdistyksen uudistetut mallisäännöt valmistuvat.
10. Kesäpäivät
Kesäpäiviä pyritään järjestämään eri yhdistysten alueilla
joka vuosi.
Vapaan Ajatuksen kesäpäivät järjestää vuonna 2001 Kemin
Vapaa-ajattelijat ry Ajoksessa liiton tuella.
11. Koulutus
Liitto järjestää yleistä ja tietotekniikan koulutusta.
12. Kansainvälinen toiminta
Vapaa-ajattelijain liitto on osa kansainvälistä
vapaa-ajattelija-, humanisti-, sekularisti-, ateisti- ja
rationalistiliikettä. Ylläpidämme hyviä suhteita eri
järjestöihin. Pyrimme siihen, että Kansainvälisestä
humanistisesta ja eettisestä liitosta (IHEU) tulisi mainittujen
järjestötyyppien kattojärjestö maailmassa. IHEU on siihen
riittävän avara kokonaisuus. Liitto on IHEU:n liitännäisjäsen.
Liitto osallistuu merkittäviin kansainvälisiin
konferensseihin ja vastaanottaa ulkomaisia vieraita
taloudellisten resurssien sallimissa puitteissa. Koska kotimaan
toiminta on ensisijaista, suhteita hoidetaan pääasiassa
kirjeitse, sähköpostin avulla ja julkaisuvaihdon muodossa.
Liitto voi tukea rahallisesti luottamus- ja toimihenkilöidensä
tai muidenkin ulkomaanmatkoja.
Tavoitteena on, että kansainvälisistä asioista vastaavat
henkilöt seuraavat keskustelua kansainvälisillä humanistisilla
foorumeilla ja kirjoittavat havainnoistaan suomalaisille
vapaa-ajattelijoille Vapaa Ajattelija -lehdessä. Muualla luotua
aineistoa voidaan myös hyödyntää omien vastaavien malleina
(esittelyvideot yms.).
Liitto osallistuu yhdessä Kansainvälisen humanistisen ja
eettisen unionin kanssa Viron ja myös muiden Baltian maiden
vapaa-ajattelijain järjestötoiminnan elvyttämiseen.
13. Liittohallituksen työnjako
Liittohallituksen työnjakoa tehostetaan. Kaikki hallituksen
jäsenet ottavat itselleen selkeitä työtehtäviä ja rooleja.
Liittohallituksen jäseniä ei tule nähdä jäsenyhdistysten
edustajina liitossa vaan aktiivisina valtakunnan tason
toimijoina.
14. Taloudenhoito
Vapaa-ajattelijain liitto saa tulonsa jäsenyhdistystensä
tilityksinä, valtion avustuksena, myyntitoiminnasta, Vapaa
Ajattelija -lehden tilausmaksuista, korko- ja vuokratuloista
sekä lahjoituksista. Myös Vapaa Ajattelija -lehti on saanut
valtiolta kulttuurilehtitukea.
Taloutta hoidetaan säästäväisesti. Toiminnan on oltava
tehokasta, tuloja pyritään kasvattamaan ja menot pidetään
kurissa. Liiton saamia testamentteja ei käytetä heti toimintaan,
vaan varat sijoitetaan tuottavasti ja turvaavasti.
Liiton valtionavustus väheni muutamassa vuodessa 160.000
markasta (1991) 50.000 markkaan (1995). Vuonna 1996 avustus
kääntyi nousuun ollen 80.000 markkaa. Vuosina 1997-2000 avustus
on ollut 150.000 markkaa.
Myyntitoimintaa on tehostettava, jäsenmäärää on kasvatettava,
valtion tuki on saatava riittäväksi, kulttuurilehtituki
pysyväksi ja testamenttien saamista liitolle on edistettävä.
Liitto hakee valtiovallalta erityismäärärahoja konkreettisiin
hankkeisiin aina kun sellaisia voi hakea. Mikäli Suomi hakee
edelleen EU-elintarvikeapua, liitto jäsenyhdistyksineen
osallistuu elintarvikkeiden jakeluun.
Liitto osallistuu Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:n
osakepääoman korotukseen mikäli se tulee vireille
toimintavuonna.
Liitto noudattaa Hämeenlinnan liittokokouksen (1999)
hyväksymää sijoituspolitiikkaa, jonka mukaan liitto ei sijoita
varojaan julkisesti noteerattujen yhtiöiden osakkeisiin.
Sijoituspolitiikan valtalinja on sijoitusasuntojen hankinnan
jatkaminen. Asunnot vuokrataan käypään hintaan vapaille
markkinoille. Tämä alhaisen riskin ja tasaisen tuoton
toimintalinja on tuottanut hyviä tuloksia. Liiton varat
sijoitetaan kotimaahan ja ne luovat asumismahdollisuuksia
markkinahintaisten vuokra-asuntojen tarvitsijoille. Liiton
saamat vuokratulot käytetään liiton ja sen jäsenyhdistysten
aatteelliseen toimintaan. Liiton varoja sijoitetaan myös
joukkovelkakirjoihin. Liitto voi myös sijoittaa varojaan
jäsenyhdistystensä käyttöön vuokrattavien toimitilojen
hankkimiseksi. Vapaa-ajattelijaliikkeen kannalta tärkeimmät
kaupungit, joissa paikallisyhdistyksellä tulisi olla oma
toimitila ovat Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Oulu, Lahti,
Kotka ja Karkkila. Liitto pyrkii edelleen vaurastumaan, sillä se
on hyvä perusta itsenäiselle ja riippumattomalle
järjestötoiminnalle.
|