Eroakirkosta.fi – näin minä sen koen
kimmo / 2.10.2011
Eroakirkosta.fi -palvelu on ollut mahtava matka kansalaisvaikuttamiseen ja se on mahdollistanut työskentelyn hienojen ihmisten kanssa. Sen avulla on tullut nähtyä, miten pienikin toimija voi saada sanansa kuuluviin, kun ymmärtää vetää oikeasta narusta. Palvelun onnistuminen on tietenkin pistänyt miettimään, miten se vaikuttaa omaan elämään. Perustin Jori Mäntysalon kanssa eroakirkosta.fi -palvelua vuoden 2003 syksyllä. En ollut aikaisemmin […]

Eroakirkosta.fi -palvelu on ollut mahtava matka kansalaisvaikuttamiseen ja se on mahdollistanut työskentelyn hienojen ihmisten kanssa. Sen avulla on tullut nähtyä, miten pienikin toimija voi saada sanansa kuuluviin, kun ymmärtää vetää oikeasta narusta. Palvelun onnistuminen on tietenkin pistänyt miettimään, miten se vaikuttaa omaan elämään.

Perustin Jori Mäntysalon kanssa eroakirkosta.fi -palvelua vuoden 2003 syksyllä. En ollut aikaisemmin tehnyt internetiin ja julkisuuteen liittyviä projekteja. Näin jälkikäteen on hyvä todeta, että eroakirkosta.fi -palvelu on ollut niiden panosten ja ajan arvoinen, mitä siihen on laitettu monen tekijän puolesta. Eroakirkosta.fi on hyvä osoitus internetin voimasta. Aikaisemmin se, jolla oli rahaa ja valtaa eniten, pystyi hallitsemaan kaikkea viestintää. Nyt maailma on tullut paljon tasa-arvoisemmaksi.

Vuosien varrella projektiin on osallistunut usea ihminen, eikä millään muotoa voi sanoa, että eroakirkosta. fi -palvelu olisi pelkästään minun ja Jorin projekti. Palvelun kehittämiseen tarvittu osaamiskirjo ulottuu graafisesta suunnittelusta tiedottamisen kautta vaativaan internetsuunnitteluun ja moneen muuhun erityisosaamiseen. Kenenkään yksittäisen toimijan osaaminen ei olisi riittänyt kaiken tämän tekemiseen.

Oma osuuteni palvelussa keskittyy käyntiin laittamisen lisäksi tiedottamisen käynnistämiseen ja itse tiedottamiseen. Ymmärsin jo syksyllä 2003, että palvelusta täytyy pitää ääntä, jotta se onnistuisi. Päätettiin kokeilla tiedottamista, koska rahaa mainostamiseen ei ollut.

Hyvä syy tiedottamiseen olivat eroakirkosta.fi -palvelun kautta tehdyt kirkosta eroamiset. Muita syitä tiedottamiseen tuli kuin itsestään. Tästä on hyvä esimerkki kesältä 2004, kun Tampereen kaupungin liikennelaitos kielsi bussien kyljissä niinkin raflaavan mainostekstin kuin www.eroakirkosta.fi. TKL:n mainoskielto oli ensimmäinen kerta, kun pääsimme valtakunnalliseksi uutiseksi. Mainoskielto uutisoitiin mm. Helsingin sanomassa, Aamulehdessä ja Iltasanomissa.

Henkilökohtaisella tasolla eroakirkosta.fi -palvelu on ollut hieno ja itsetuntoa nostattava asia. Toisaalta, koska palvelu on kuitenkin suunnattu yhtä suomalaisen yhteiskunnan mahtavinta organisaatiota kohtaan, on omien kasvojen ja persoonan heittäminen peliin välillä hirvittänyt. Nämä pelot ovat osoittaneet turhiksi, koska Suomessa osataan suhtautua joitakin yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta kaikenlaiseen kansalaisvaikuttamiseen suhteellisen positiivisesti.

Koska tarkoitus oli saada julkisuutta, niin siitä seurasi luonnollisesti toimittajien yhteydenotot. Toimittajien yhteydenotot mahdollistivat sen, että pääsi itse tuottamaan uutisia, eikä vain seurannut sivusta muiden uutisointia. Ilmeisesti eroakirkosta.fi -palvelu on osunut johonkin sellaiseen kohtaan kansakunnan tajunnassa, että toimittajat ovat suhteutuneet siihen positiivisesti. Mahdollisesti palvelu edustaa jotain hapantuneen ja pahanmakuisen konsensuksen vastavoimaa ja kertoo irtiotosta historiaan.

Maailma ei ole valmis. Siksi tarvitaan niitä, joka kertovat, että yhteiskunnan pitää muuttua ja vanhojen rakenteiden sortua. Toivottavasti mahdollisimman monella olisi rohkeutta osallistua yhteiskunnan kehittämiseen ja muuttamiseen rauhanomaisin keinoin. Vain yhteiskunta, joka on valmis arvioimaan jatkuvasti uudelleen omia arvojaan ja käytäntöjään, on riittävän terve menestyäkseen.

Petri Karisma

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *