YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
Lakiehdotusten perustelut
Uskonnonvapauslaki
luku 1. Yleiset säädökset
1§ Lain tarkoitus
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä yhdistyslainsäädäntö
riittää tai on täydennettävissä myös uskonnollisten yhdyskuntien
sääntelyyn. Jos laki tehdään, sen tulee suojata uskonnollisia
vähemmistöjä ja uskonnottomia kuten ateisteja ja agnostikkoja
eikä valtiokirkkoja.
Myös kirkkolait on tarpeettomina poistettava lainsäädännöstä.
Rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
erillissääntelyllä valtio myös ilmaisee tahtonsa kohdella
erilaisia uskonnollisia yhteisöjä tasa-arvoisesti.
Evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan
toiminnasta säädetään asianomaisia kirkkoja koskevissa
erityislaeissa.
Onko tasapuolista kohtelua, että evankelis-luterilaisen kirkon
ja ortodoksisen kirkkokunnan toiminnasta säädetään asianomaisia
kirkkoja koskevissa erityislaeissa?
Mihin on unohtunut valtion tarve kohdella uskonnottomia
vähemmistöjä kuten ateisteja ja agnostikkoja tasapuolisesti
uskonnollisten yhteisöjen kanssa?
Mielestämme molemmat valtiokirkot pitää erottaa valtiosta.
Mietinnön sivulla 29 sanotaan mm.
Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluminen luo perusteen saada
oman uskontonsa opetusta perusopetuksessa ja
lukiokoulutuksessa. Rekisteröidylle uskonnolliselle
yhdyskunnalle voidaan avioliittolain perusteella myös myöntää
oikeus vihkiä avioliittoon.
Vapaa-ajattelijain mielestä uskonnolliseen yhdyskuntaan
kuuluminen sinänsä ei saa antaa minkäänlaisia erioikeuksia
yhteiskunnassa. Uskonnonopetus ei kuulu katsomusvapauden
mukaisen yhteiskunnan tehtäviin.
Komitea on myös tässä kohden unohtanut jälleen kerran mainita
uskonnottomat ja heidän tarpeensa saada katsomusopetusta.
Avioliittoon vihkiminen on yhteiskunnallinen toimitus, ja
Suomessakin pitäisi siirtyä siihen monissa maissa vallitsevaan
käytäntöön, jonka mukaan avioliiton ainoa laillistaja on
yhteiskunnan viranomainen. Avioliiton solmimiseen pitäisi
riittää asiaa koskevan sopimuksen allekirjoittaminen, ja muiden
seremoniain pitäisi olla valinnaisia.
Yllä olevista lainauksista käy ilmi, että uskonnonvapauslain
ilmeinen tarkoitus on myöntää uskontokunnille erioikeuksia
muihin katsomusjärjestöihin nähden. Tällainen erioikeuksien
myöntäminen on syrjintää kansainvälisten sopimusten
tarkoittamassa mielessä. Jos uskontokunnilla esimerkiksi
halutaan säilyttää avioliittoon vihkimisoikeus, tämä oikeus
olisi myönnettävä myös esimerkiksi Vapaa-ajattelijain liitolle
ja muille katsomuksellisille järjestöille.
Sivulla 29 sanotaan mm.
Uudessa uskonnonvapauslaissa ei käytettäisi uskonnollisen
yhdyskunnan rinnalla voimassa olevaan uskonnonvapauslakiin
sekä perusopetuslakiin ja lukiolakiin sisältyvää uskontokunnan
käsitettä. Uskontokunnan käsite on ollut tulkinnanvarainen. Se
on käsitteenä laajempi kuin uskonnollinen yhdyskunta, mutta
lainsäädännössä ei nykyään mitenkään määritellä, mitkä muut
yhteisöt kuin evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen
kirkkokunta ja rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat
voisivat olla uskontokuntia. Uskonnonvapauslain ja
koulutuslainsäädännön tulkintakäytännössä uskonnollisen
yhdyskunnan ja uskontokunnan käsitteitä onkin pidetty
rinnasteisina. Uskontokunnan käsitteestä luopuminen selkeyttää
lainsäädäntöä muuttamatta kuitenkaan lainsäädännön
vakiintunutta tulkintakäytäntöä.
Tässä kohdin komitea unohtaa tahallisesti rekisteröityneinä
yhdistyksinä toimivat uskontokunnat kuten monet
helluntaiseurakunnat. Ei ole varmaa, että nämä uskontokunnat
rekisteröityvät uskontokunniksi (komitea: uskonnollisiksi
yhdyskunniksi) uuden lain mukaan, jos uskontokunnaksi (komitea:
uskonnolliseksi yhdyskunnaksi) rekisteröityminen on edelleen
hankalaa, kuten se ehdotuksen mukaan on.
Uskontokunta -käsitteen poistaminen laista rajoittaa
uskonnonvapautta. Myös monet muut komitean mietinnön
ehdotukset tähtäävät evankelis-luterilaisen kirkon
kilpailijoiden toiminnan rajoittamiseen. Lisäksi 9 § pyrkii
estämään uskonnottomien järjestöjen rekisteröitymisen
uskontokunniksi. 9 §:n tarkoitus on estää uskonnottomia
järjestöjä saamasta samoja etuja kuin uskontokunnat. Tämä on
kansainvälisissä sopimuksissa määriteltyä syrjintää.
2§ Uskontokunta (komitea:
uskonnollinen yhdyskunta)
Mietinnön sivulla 29 sanotaan mm.:
Uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan
evankelis-luterilaista kirkkoa, ortodoksista kirkkokuntaa ja
lain 2 luvussa säädetyllä tavalla rekisteröityä uskonnollista
yhdyskuntaa.
Jos valtio pyrkii katsomusten tasapuoliseen kohteluun, se ei
määrittele uskonnollista yhdyskuntaa siten, että uskonnollisia
yhdyskuntia ovat automaattisesti evankelis-luterilainen kirkko
ja ortodoksinen kirkko, vaan määritelmän pitää kattaa kaikki
uskontokunnat. Onhan mahdollista, että esimerkiksi
evankelisluterilainen kirkko lakkaa olemasta samassa mielessä
uskontokunta kuin muut uskontokunnat. Tällöin kohtelu ei olisi
tasapuolista.
Vapaa-ajattelijain mielestä uskontunnustuksista ja pyhistä
kirjoituksista luopuminen osoittaisi uskonnon kykyä mukautua
ihmisoikeussopimusten yhteiskuntaan. Vapaa-ajattelijain mielestä
myös edistykselliset uskontokunnat on sallittava.
Uskontunnustusten ja pyhien kirjojen puolesta on tapettu ja
kidutettu miljoonia ihmisiä. Vapaa-ajattelijoita ihmetyttää
suuresti komitean pyrkimys sisällyttää nämä asiat uskonnon
harjoittamisen määritelmään. Uskontotiede on jo useiden
vuosikymmenien ajan määritellyt käsitteet toisin kuin komitea.
Erityisesti Vapaa-ajattelijain liitto ihmettelee sitä, että
toisaalla komitean mietinnössä uskonnon harjoituksena esitetty
uskonnonopetus on jätetty määritelmästä pois.
Jos halutaan löytää jokin uskonnoille yhteinen piirre, lähes
ainoa, joka löytyy, on uskonnonopetus.
Tämäkään piirre ei sovi yhden ihmisen yksityiseen uskontoon.
Tällainen uskonto voi olla vakaumus ilman mitään ulospäin
näkyviä menoja. Mielestämme myös yksityisellä uskonnolla on
oltava sama perustuslain suoja kuin julkisella.
Vapaa-ajattelijain eri tutkimuksista saaman käsityksen mukaan
evankelis-luterilaisessa kirkossa on suuri määrä jäseniä, joilla
on tällainen yksityinen uskonto, ja monet evankelis-luterilaisen
kirkon jäsenistä uskovat vain mitättömän pienen osan tämän
kirkon opeista. Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu myös
ateisteja. Tiettävästi heitä on myös pappeina, vaikka heidän on
toimeentulonsa turvatakseen salattava vakaumuksensa.
Jos uskonnonvapauslaki säädetään, Vapaa-ajattelijain liitto on
komitean kanssa yhtä mieltä siitä, että lakiin ei oteta enää
mainintaa laista ja hyvistä tavoista. Lakeja on Suomessa
toteltava muutenkin, ja hyvistä tavoista huolehtivat kuntien
järjestyssäännöt, kotien ja koulujen tapakasvatus jne.
3§ Jäsenyys uskonnollisessa
yhdyskunnassa
Mahdollisuus kuulua samanaikaisesti useampaan uskonnolliseen
yhdyskuntaan
Liitto kannattaa komitean ehdotusta, että lakeihin ei enää
sisällytetä kieltoa kuulua samanaikaisesti useampaan kuin yhteen
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Nykyinen kielto rajoittaa
uskonnonvapautta. Valtion tehtävä ei ole ottaa kantaa siihen,
kuinka moneen uskonyhteisöön ihminen kuuluu. Asia on
uskonyhteisöjen ja niiden jäsenten keskinäinen.
4§ Alaikäisen uskonnollinen asema
Vapaa-ajattelijain käsityksen mukaan lapsi itse ei voi
liittyä uskontokuntaan ainakaan ennen kuin hän oppii puhumaan.
Hyvin harva tulee enää ajatelleeksi sitä, että
evankelis-luterilaisen kirkon tapa ottaa alle puhumisikäisiä
lapsia jäsenikseen johtuu vanhasta kristillisestä
paholaisuskosta. Kun kansan enemmistö ei enää usko paholaiseen,
komitean olisi syytä vakavasti miettiä sitä, onko yhteiskunnan
asia olla mukana tällaisissa ikärajapohdinnoissa.
Vapaa-ajattelijain mielestä on ongelmallista, että monen
uskontokunnan säännösten mukaan lapsi liitetään uskontokunnan
jäseneksi heti kohta syntymän jälkeen, vaikka vanhemmilla onkin
oikeus päättää lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta.
Uskontokasvatus vanhempien tahdon mukaan on mahdollista myös
ilman uskontokunnan jäsenyyttä. Mitä kertoo suomalaisesta
yhteiskunnasta se, että valtaosa kansasta ei ole itse valinnut
uskontokuntaansa, johon kuuluu? Erityisen ongelmallista lapsen
liittäminen uskontokuntaan on silloin, kun jäsenyydestä aiheutuu
veroseuraamuksia kuten valtiokirkkojen jäsenyydestä. Henkilö ei
ole itse valinnut jäsenyyttään uskontokunnassa, mutta silti hän
on verovelvollinen uskontokunnalle. Paras ratkaisu olisi, että
uskontokunnat ottaisivat jäseniä vasta silloin, kun henkilö
itsenäisesti osaa tehdä ratkaisun liittymisestään.
Komitean erityisen kiinnostuksen kohteena on koulujen
uskonnonopetuksen säilyttäminen ja uskonnollisen
täysivaltaisuuden ikärajan säätäminen siten, että säädös tukee
koulujen uskonnonopetusta.
Mietinnön sivulla 31 sanotaan mm.
Pykälä rakentuu kahdelle keskeiselle periaatteelle.
Ensinnäkin pykälällä halutaan turvata perheen uskonnollinen
yhtenäisyys. Tämä ilmenee siten, että pykälän 1 momentin
mukaan alaikäinen voidaan lähtökohtaisesti liittää vain
sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon hänen
huoltajansa kuuluvat tai joku huoltajista kuuluu. Toisaalta
pykälässä suojataan lapsen uskonnollisen aseman pysyvyyttä.
Jäsenyys uskonnollisessa yhdyskunnassa vaikuttaa niin
merkittävästi lapsen arvomaailman ja persoonallisuuden
kehitykseen, että lainsäädännössä on perusteltua tukea lapsen
uskonnollisen kasvatuksen pysyvyyttä.
Toisessa lauseessa on uskonnottomien näkökulmasta kaksi
virhettä. Ensiksi: Katsomusvapaus ei millään tavoin edellytä
perheen katsomuksellista yhtenäisyyttä. Toiseksi: Miksi komitea
puhuu uskonnollisesta yhtenäisyydestä? Eikö uskonnoton
yhtenäisyys ole yhtä arvokas?
Rajoitus, jonka mukaan alaikäinen voidaan liittää vain
sellaiseen uskontokuntaan, johon hänen huoltajansa kuuluvat tai
joku huoltajista kuuluu, merkitsee vanhempien määräämisoikeuden
rajoitusta mutta ei ole ristiriidassa kansainvälisten sopimusten
kanssa. Niiden mukaan vanhemmilla on oikeus määrätä lastensa
katsomuksellisesta kasvatuksesta yhdenmukaisesti oman
vakaumuksensa kanssa.
Lapsen uskonnollisen pysyvyyden turvaaminen on myös huonosti
sanottu. Pitäisi puhua lapsen katsomuksellisesta pysyvyydestä.
Uskonnottomuuden pysyvyys on yhtä arvokas kuin uskonnon
pysyvyys. Voidaan kuitenkin kysyä, eikö lapsen pitäisi kehittyä
eikä pysähtyä johonkin katsomuksen. Jos pysyvyyden turvaaminen
on tarpeellista, pitäisi pohtia, miten alaikäisiä lapsia
suojattaisiin esimerkiksi rippikouluun painostamiselta, jota
esiintyy kouluissa ja toveripiirissä. Jos rippikouluun
painostaminen selvästi kiellettäisiin katsomusvapauslaissa, ja
jos rikoslaissa säädettäisiin rangaistuksena esimerkiksi sakkoa
rippikouluun painostamisesta, nuorten katsomusvapaus lisääntyisi
merkittävästi.
Aiemmin Suomessa oli käytäntö, että lapsi seurasi isäänsä, mikä
on nähtävä silloisen patriarkaalisen yhteiskunnan
taustaolettamuksena. Säädöksiä kuitenkin muutettiin, kun
kirkosta eroaminen vilkastui. Useimmiten kirkosta erosi
perheessä isä. Säädöstä ei muutettu naissukupuolta suosivaksi
siksi, että nainen olisi haluttu nähdä tasavertaisena mieheen
nähden vaan siksi, että isän mukana lapset eivät eroaisi
kirkosta.
Komitea ehdottaa:
Alaikäinen voidaan liittää sellaiseen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, johon hänen huoltajansa kuuluvat tai joku
huoltajista kuuluu. Jos huoltajat kuuluvat eri yhdyskuntiin
tai joku heistä ei kuulu mihinkään yhdyskuntaan, huoltajat
sopivat lapsen uskonnollisesta asemasta. Jos huoltajat eivät
sovi asiasta ja he asuvat erillään, päättää alaikäisen
uskonnollisesta asemasta se huoltaja, jonka luona lapsi asuu.
Jos huoltajat eivät muussa tapauksessa sovi asiasta, lasta ei
liitetä mihinkään yhdyskuntaan.
Vaikka vapaa-ajattelijat eivät kannata alaikäisten
liittämistä uskontokuntiin, komitea poikkeaa tässä kohdassa
myönteisesti välimietinnöstään. Mielestämme demokraattiseen ja
tasa-arvoiseen yhteiskuntaan sopii, että huoltajat sopivat
lapsen asemasta. On myös hyvä, että siinä tapauksessa, jossa
huoltajat eivät pääse sopimukseen lapsen asemasta, lasta ei
liitetä mihinkään uskontokuntaan.
Komitea ehdottaa:
Huoltajien liittyessä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai
erotessa siitä lapsen uskonnollinen asema ei muutu, jolleivät
huoltajat toisin päätä.
Aikuiset todennäköisemmin eroavat uskontokunnista kuin
liittyvät niihin. Kun huoltajien pitäisi ehdotuksen mukaan
erikseen päättää, seuraako lapsi huoltajiaan, lapsi
todennäköisesti jäisi uskontokuntaan huoltajien erotessa siitä,
mutta toisaalta lapsi todennäköisesti liitettäisiin
uskontokuntaan, jos huoltajat liittyisivät sellaiseen. Koska
säädöksen piilotarkoitus on toimia uskontokuntien hyväksi,
vastustamme sitä. Kohta pitäisi kuulua seuraavasti:
Huoltajien liittyessä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai
erotessa siitä lapsi seuraa huoltajiaan, jolleivät huoltajat
toisin päätä.
Tämän säädöksen vallitessa on mahdollista jättää lapsi
entiseen asemaansa, joten huoltajilla on mahdollisuus tehdä
kummin päin tahansa.
Komitea ehdottaa:
Huoltajat voivat päättää, että lapsi liitetään huoltajista
poiketen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai häntä ei liitetä
mihinkään yhdyskuntaan, jos päätöksellä turvataan lapsen
mahdollisuus saada hänen aikaisemmin saamaansa uskonnollista
tai muuta katsomuksellista kasvatusta vastaavaa kasvatusta.
Lapsen aikaisemmin saama katsomuskasvatus ei ole riittävä
peruste liittää lasta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Pikemminkin
oikeutta jättää lapsi uskontokuntien ulkopuolelle voitaisiin
laajentaa komitean ehdottamasta seuraavasti:
Huoltajat voivat päättää, että lasta ei liitetä mihinkään
uskontokuntaan (komitea: uskonnolliseen yhdyskuntaan), jos
hänen aikaisemmin saamaansa uskonnollinen tai muu
katsomuksellinen kasvatus ei ole huoltajien uskontokunnan
mukaista.
Komitea ehdottaa:
Jos lapsi asuu pysyvästi muualla kuin huoltajansa luona,
voivat lapsen huoltajat ja lapsen käytännön kasvatuksesta
vastaavat sopia, että lapsi liitetään siihen yhdyskuntaan,
johon kasvatuksesta vastuussa olevat kuuluvat.
Tässä komitealta ovat unohtuneet kokonaan uskontokuntiin
kuulumattomat. Komitean mieleen ei ole tullut, että
uskontokuntaan kuuluvien lapset voivat olla uskontokuntiin
kuulumattomien kasvatettavina. Mielestämme tämä puolueellinen
kohta on poistettava. Vaihtoehtoisesti se voidaan muotoilla
seuraavaan muotoon:
Jos lapsi asuu pysyvästi muualla kuin huoltajansa luona,
voivat lapsen huoltajat ja lapsen käytännön kasvatuksesta
vastaavat sopia, että lapsi liitetään siihen uskontokuntaan
(komitea: yhdyskuntaan), johon kasvatuksesta vastuussa olevat
kuuluvat tai jos kasvatuksesta vastuussa olevat eivät kuulu
mihinkään uskontokuntaan, lapsi jätetään uskontokuntien
ulkopuolelle.
5 § Alaikäisen päätösvalta
Komitea ehdottaa:
Alaikäinen voi 15 vuotta täytettyään huoltajan
suostumuksella 4 §:n estämättä liittyä uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai erota siitä.
Kaksitoista vuotta täyttänyt voidaan liittää uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai ilmoittaa eronneeksi yhdyskunnasta vain
omalla suostumuksellaan.
Menettelystä selvitettäessä huoltajan ja ala-ikäisen
suostumusta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Myös tämä säädös todennäköisesti toimii uskontokuntien
eduksi. Koska se kuitenkin lisää nuorten katsomusvapautta, se
voidaan hyväksyä.
Vapaa-ajattelijat kannattavat 16-vuotiaan oikeutta vapaasti
päättää uskontokuntaan kuulumisestaan, siihen liittymisestään
tai siitä eroamisestaan.
Jos lukiolakia muutetaan vapaa-ajattelijain ehdottamalla tavalla
siten, että uskonnonopetus ja elämänkatsomustiedon opetus ovat
vapaaehtoisia siinä suhteessa, että niistä saa pyynnöstä
vapautuksen, tarve ikärajan alentamiseen vähenee. Ongelmana on
tällöin yhä, että alaikäinen voi nykyisten säädösten vallitessa
joutua maksamaan esimerkiksi kirkollisveroa vastoin tahtoaan.
Kun alaikäinen ei kuitenkaan joudu maksamaan mitään muita
jäsenmaksuja kuin kirkollisveroja vastoin tahtoaan, tämä on
selvää syrjintää uskontojen hyväksi. Tästä syystä pykälään on
mielestämme lisättävä kohta:
Vapaa-ajattelijat ehdottavat:
Alaikäinen ei kuitenkaan ole velvollinen vastoin tahtoaan
maksamaan kirkollisveroa tai uskontokunnan jäsenmaksua.
6§ Liittymis- ja eroamismenettely
Vapaa-ajattelijain mielestä yhdyskunnat päättäkööt
yhdyskuntaan liittymisen edellytyksistä.
Komitea sanoo:
Oikeudesta erota uskonnollisesta yhdyskunnasta säädetään
uskonnon ja omantunnon vapautta koskevassa perustuslain 11
§:ssä, jonka mukaan uskonnon ja omantunnon vapauteen kuuluu
muun ohella oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen
yhdyskuntaan. Oikeus erota uskonnollisesta yhdyskunnasta on
siten olennainen osa perustuslaissa säädettyä
uskonnonvapautta. Tavallisella lailla ei voida säätää eivätkä
uskonnolliset yhdyskunnat voi omilla sisäisillä säännöillään
asettaa ehtoja eroamiselle.
Vapaa-ajattelijat esittivät komitean välimietinnöstä
antamassaan lausunnossa mm:
Koskaan ei ole ollut mitään asiallisia perusteluja estää
sitä, että uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen voisi tehdä
kirjeitse ilman, että eroamisen olisi tapahduttava
henkilökohtaisella käynnillä maistraatissa tai uskonnollisen
yhdyskunnan tiloissa. Kirjallisen eroamisen käytäntö toimii
hyvin muissa Pohjoismaissa.
Painostusta esiintyy Suomessa pikemminkin uskontokuntien
kuin uskontokuntiin kuulumattomien taholla. Uskonnon,
omantunnon ja vakaumuksen vapauden vastaisesti kristinusko
sisältää painostusopin, jota kutsutaan lähetyskäskyksi.
Vapausoikeuksien lisäämistä tutkivan komitean pitäisi
pikemminkin pohtia keinoja uskonnon uhrien auttamiseksi.
Komitea ehdottaa esittämämme kannan mukaisesti:
Pykälän 2 momentin mukaan uskonnollisesta yhdyskunnasta
erotaan ilmoittamalla eroamisesta henkilökohtaisesti tai
kirjallisesti mainitulle yhdyskunnalle tai maistraatille.
Henkilö katsotaan eronneeksi siitä päivästä, kun yhdyskunta
tai maistraatti on saanut eroamisilmoituksen, kuitenkin
viimeistään seitsemäntenä päivänä kirjallisen
eroamisilmoituksen postituspäivästä. Pykälä mahdollistaa
eroamisen uskonnollisesta yhdyskunnasta myös sähköisesti
tietoliikenneyhteyksien välityksellä siten kuin sähköisestä
asioinnista hallinnossa erikseen säädetään.
Vapaa-ajattelijat esittivät komitean välimietintöön
antamassaan lausunnossa mm. seuraavia perusteluja:
Jos joku eroaa uskonnollisesta yhdyskunnasta hetken
mielijohteesta, asia on yksinkertaisin toimenpitein
korjattavissa. Jos uskonnollisesta yhdyskunnasta hetken erossa
olemisesta tai uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolella
olemisesta on, kuten Vapaa-ajattelijain liiton mielestä on,
yhteiskunnallisia seuraamuksia, pitäisi pikemminkin pohtia
sitä, miten uskontokuntien ulkopuolella olevien
yhteiskunnallista tasavertaisuutta voitaisiin parantaa.
Voidaan kysyä, eikö pikemminkin uskonnolliseen yhdyskuntaan
liittymiselle pitäisi asettaa harkinta-aika.
7§ Vala ja vakuutus
Komitea on jättänyt selvittämättä valan ja vakuutuksen
historialliset taustat. Jotkut uskonnot kieltävät uskonnollisen
valan. Vakuutus on kristittyjen painostuksesta muiden
uskontokuntien jäsenille ja uskonnottomille syntynyt valan
korvike. Koska yhteiskunnan ei pidä harjoittaa uskontoa (vala on
uskonnon harjoittamista), ei tarvita valan korviketta eli
vakuutustakaan.
Jos valasta tai vakuutuksesta kuitenkin säädetään, ei ole
perusteita sille, että siitä säädettäisiin uskonnonvapauslaissa.
Oikeudenkäynnissä riittää, että todistajalle tehdään selväksi
valehtelemisen rangaistusseuraamukset. Virkatehtävien
hoitamiseen liittyvät velvollisuudet voidaan tehdä virkamiehelle
selväksi ilman valaa tai vakuutusta. Sotilaana
asevelvollisuutensa suorittavia opastetaan tottelevaisuuteen
riittävässä määrin ilman valaa tai vakuutusta.
Sotilasvala uskonnollisena seremoniana on ollut Suomessa eräs
räikeimpiä uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden
loukkauksia. Valatilaisuudesta kieltäytyneisiin on sovellettu
puolustusvoimissa monenlaista kiusantekoa. Nyt puolustusvoimat
on antanut kantelumme johdosta uuden ohjeen, joka käytäntöön
sovellettuna poistaa esiintyneet vakaumuksen vapauden
loukkaukset.
Mikään ei estä uskontokuntia käyttämästä valaa niiden sisäisessä
toiminnassa.
8§ Uskonnon opetus
Lakiehdotuksessa sanotaan:
Oikeudesta saada uskonnonopetusta säädetään erikseen.
Tässä ei mainita ollenkaan elämänkatsomustiedon opetusta.
Tällainen unohdus ei voi olla sattuma. Ilmeisesti komiteassa on
ajateltu, että elämänkatsomustiedon opetuksen mahdollinen
poistaminen on helpompaa, jos oppianetta ei mainita
uskonnonvapauslaissa.
Suomen perustuslaki ja kansainväliset säädökset eivät takaa
oikeutta saada uskonnonopetusta. Oikeus saada uskonnonopetusta
ei liioin kuulu uskonnonvapauteen. Yhdysvalloissa, jossa on
lakien mukaan uskonnonvapaus, uskonnonopetusta yhteiskunnan
oppilaitoksissa ei voida perustuslain mukaan edes antaa.
Velvollisuus osallistua uskonnonopetukseen on selkeästi
perustuslain vastainen kuten Martin Scheinin eriävässä
mielipiteessään toteaa.
Vapaa-ajattelijain mielestä pykälä 8 on uskonnottomia syvästi
loukkaavana poistettava.
Pykälä 8 on pelkkää valtiokirkkojen mahtailua, eikä sillä
muutenkaan ole käytännössä paljoa merkitystä.
Jos pykälä 8 halutaan välttämättä säilyttää, se muutettakoon
muotoon:
Oikeudesta saada katsomusopetusta säädetään erikseen.
2 luku. Rekisteröidyt uskonnolliset
yhdyskunnat
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä yhteiskunnan tehtävä ei
ole säätää uskonnollisten yhteisöjen järjestäytymismuodoista.
Tästä syystä lain toinen luku on mielestämme tarpeeton. Koska
liitto ajaa täydellistä katsomusvapautta, moitimme seuraavassa
lain toisen luvun niitä kohtia, jotka rajoittavat
katsomusvapautta. Erityisesti ehdotettu laki toimii molempien
valtiokirkkojen eduksi ja vähemmistöuskontoja vastaan.
Tiedotusvälineissä, erityisesti Yleisradiossa, on jo käynnissä
vähemmistöuskonnoilla pelottelu. Vapaa-ajattelijain mielestä
tällaisella propagandalla yritetään vaikuttaa uskonnonvapauslain
käsittelyyn.
Rekisteröitymispakko kansalaisoikeuksien perusteena on
muutoinkin kestämätön ajatus. Monissa entisissä ja joissakin
nykyisissä kommunistisissa maissa katsomusyhteisöjen
rekisteröimispakko on useiden oikeuksien edellytys.
9§ Rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan tarkoitus
Komitea ehdottaa:
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tarkoituksena on
järjestää ja tukea uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen
kuuluvaa yksilöllistä, yhteisöllistä ja julkista toimintaa,
joka pohjautuu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin
kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin
vakiintuneisiin toiminnan perusteisiin.
Vapaa-ajattelijat toistavat edellä sanottua:
Vapaa-ajattelijain mielestä valtiovallan tehtäviin ei kuulu
ratkaista, onko jonkin järjestön toiminta uskonnollista vai ei.
Mielestämme riittää, että järjestö itse ilmoittaa, onko se
uskonnollinen yhteisö vai ei. Näin ollen ei tarvita lautakuntaa
ratkaisemaan, onko järjestö uskonnollinen yhteisö vai ei.
Mielestämme ehdotetun säädöksen tarkoitus on rajoittaa
valtiokirkkojen kanssa kilpailevien uskontokuntien perustamista.
Lisäksi ehdotetun säädöksen tarkoitus on estää uskonnottomia
yhteisöjä rekisteröitymästä uskonnollisiksi yhteisöiksi
saadakseen samat edut kuin uskonnollisilla yhteisöillä.
Esimerkiksi Suomen Ateistiyhdistys voisi rekisteröityä
uskonnolliseksi yhdyskunnaksi ja saada oikeuden ateismin
opetukseen kouluissa. Mikäli tällaista ei sallita, valtio
syyllistyy vakaumukseen perustuvaan syrjintään.
Ehdotuksessa oletetaan, että uskontokunta pysyy pääsääntöisesti
muuttumattomana, että sillä on muuttumaton uskontunnustus tai
muuttumattomia pyhiä kirjoituksia. Miksi pyhiä kirjoituksia?
Miksi myös muiden vakiintuneiden toiminnan perusteiden pitää
olla pyhiä. Miksi halutaan lailla kieltää sellaiset uskonnot,
jotka muuttuvat eivätkä perusta toimintaansa mihinkään pyhään?
Vastustamme pyhien asioiden vaatimista uskontokunnilta.
Kohta:
Yhdyskunnan tulee toteuttaa tarkoitustaan perus- ja
ihmisoikeuksia kunnioittaen.
on tarpeeton. Perus- ja ihmisoikeuksia on noudatettava
perustuslain ja kansainvälisten sopimustemme perusteella.
Lakiehdotuksessa sanotaan:
Yhdyskunnan tarkoituksena ei ole taloudellisen voiton
tavoittelu tai muuten pääasiassa taloudellisen toiminnan
järjestäminen. Yhdyskunta ei voi järjestää toimintaa, jota
varten ei voida perustaa yhdistyslain (503/1989) mukaista
yhdistystä tai jota varten yhdistys voidaan perustaa vain
luvanvaraisesti.
Uskontokuntien johtajien vaikuttimena on usein jäsenten
kustannuksella eläminen, ja tällaisen kieltäminen rajoittaisi
mielestämme tarpeettomasti uskonnonvapautta.
10 § Rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan perustaminen
Komitea ehdottaa:
Vähintään 20 henkilöä voi perustaa rekisteröidyn
uskonnollisen yhdyskunnan 9 §:ssä säädettyä tarkoitusta
varten. Yhdyskunnan perustajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt.
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan voi perustaa myös
vähintään kaksi 1 momentissa tarkoitettua rekisteröityä
yhdyskuntaa.
Säädöksen mukaan Jeesus ja kaksitoista apostolia eivät
Suomessa riittäisi perustamaan uskonnollista yhdyskuntaa.
Miksi kaksi rekisteröityä uskontokuntaa voi perustaa
uskontokunnan (komitea: yhdyskunnan) mutta ei kaksi ihmistä?
Pitääkö yhdyskuntien olla 18 vuotta täyttäneitä?
Vapaa-ajattelijain mielestä uskonnollisen yhdyskunnan
perustamiseen sopivat samat säännöt kuin minkä tahansa
yhdistyksen perustamiseen. Evankelis-luterilaisen kirkon huoli
siitä, että on olemassa uskonnollisia yhdyskuntia, joissa ei ole
yhtään jäsentä, on omituinen. Pitäisikö evankelis-luterilaisen
kirkon mielestä sen kilpailijoissa olla paljon jäseniä?
Todellinen evankelis-luterilaisen kirkon tausta-ajatus selviää
kirkolliskokouksen omasta lausunnosta. Sen mukaan
evankelis-luterilainen kirkko haluaa rajoittaa kilpailijoiden
syntyä vaatimalla mahdollisimman suurta jäsenmäärärajaa uuden
uskonnollisen yhdyskunnan perustamiselle.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä komitean ei pidä alistua
evankelis-luterilaisen kirkon tahtoon ehdottamalla
jäsenmäärärajoituksia uskonnollisten yhdyskuntien
rekisteröitymiselle ja perustamiselle. Kolme jäsentä kuten
yhdistyksissä riittää.
11 § Perustamiskirja [Koodin siivous
kesken]
Komitea ehdottaa:
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan perustamisesta tehdään
perustamiskirja, johon liitetään yhdyskunnan
yhdyskuntajärjestys. Perustamiskirja on päivättävä ja sen
allekirjoittavat 10 §:ssä tarkoitetut yhdyskunnan perustajat.
Vapaa-ajattelijain mielestä pykälä on tarpeeton koska
uskontokuntiin voidaan soveltaa tässä kohdassa yhdistyslakia.
12 § Yhdyskuntajärjestys
Komitea ehdottaa:
Yhdyskuntajärjestyksessä on mainittava:
1) yhdyskunnan nimi ja kotipaikkana oleva Suomen kunta;
2) yhdyskunnan 9 §:n mukainen tarkoitus ja toimintamuodot;
3) edellä 3 §:ssä tarkoitetut perusteet, joiden mukaan henkilö
voidaan ottaa yhdyskunnan
jäseneksi;
4) päätösvallan käyttämisestä yhdyskunnassa;
5) yhdyskunnan hallituksen jäsenten lukumäärä tai vähimmäis- ja
enimmäismäärä sekä
toimikausi;
6) yhdyskunnan tilikaudesta, tilinpäätöksen vahvistamisesta,
vastuuvapauden myöntämisestä sekä talouden ja hallinnon
valvonnasta;
7) velvollisuudesta maksaa yhdyskunnalle jäsenmaksuja ja muita
maksuja;
8) menettelystä muutettaessa yhdyskunta-järjestystä ja
purettaessa yhdyskunta; sekä
9) varojen käytöstä yhdyskunnan purkautuessa tai lakatessa.
Jos yhdyskunnan päätösvaltaa yhdyskuntajärjestyksen mukaan
käyttävät jäsenet yhdys-kunnan kokouksessa,
yhdyskuntajärjestyksessä on mainittava siitä, miten ja missä
ajassa yhdyskunnan kokous kutsutaan koolle.
Vapaa-ajattelijain mielestä yhdistyslain säädökset riittäisivät
tässä kohdassa.
Kaikilla uskontokunnilla (komitea: yhdyskunnilla) ei ole
velvollisuutta maksaa jäsenmaksuja. Kohta 7) on muotoiltava
seuraavaksi:
7) onko velvollisuutta maksaa yhdyskunnalle jäsenmaksuja ja
muita maksuja;
13 § Uskonnollisen yhdyskunnan
rekisteröiminen
Komitea ehdottaa:
Uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröimisestä päättää
opetusministeriö. Rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta
merkitään Väestörekisterikeskuksen ylläpitämään uskonnollisten
yhdyskuntien rekisteriin.
Uskonnollinen yhdyskunta tulee rekisteröidä, jos yhdyskunta on
perustettu tämän lain mukaisesti, yhdyskunnan
yhdyskuntajärjestys ja hallinto ovat tämän lain säännösten
mukaiset sekä yhdyskunnan nimi selvästi erottuu rekisteriin
aikaisemmin merkittyjen yhdyskuntien nimistä eikä nimi ole
harhaanjohtava.
Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri ja siihen kuuluvat
asiakirjat ovat julkisia. Jokaisella on oikeus saada otteita ja
todistuksia rekisteristä ja siihen kuuluvista asiakirjoista
siten kuin viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
(621/1999) säädetään.
Vapaa-ajattelijain mielestä uskontokunnat tulee merkitä samaan
yhdistysrekisteriin kuin muut yhdistykset, ja rekisteröinnistä
päättäisi sama viranomainen kuin yhdistysten merkinnästä
rekisteriin. Mielestämme uskontokunta voidaan merkitä
rekisteriin, jos se täyttää samat vaatimukset kuin rekisteröity
yhdistys. Myös muilta osin rekisteröityjä yhdistyksiä koskevat
säädökset riittävät.
Päinvastoin kuin komitea väittää, uskonnollisten yhdyskuntien
sääntelyn sulauttaminen osaksi yhdistyslain mukaista sääntelyä
on ainoa tasapuolinen ratkaisu.
Mietinnössä esitetyt perustelut uskonnollisten yhdyskuntien
omasta järjestäytymismuodosta eivät ole pitäviä, vaan ne
kiertävät kehää. Komitea perustelee uskonnollisille
yhdyskunnille omaa järjestäytymismuotoa muun muassa siksi, että
evankelis-luterilaisella kirkolla ja ortodoksisella
kirkkokunnalla on kummallakin oma lainsäädäntönsä Suomessa.
Erillislait korostavat katsomusvapauden periaatteen vastaisesti
uskontojen erityisasemaa muihin katsomuksiin nähden.
Kun komitean kanta on, että esimerkiksi avioliittoa koskevat
säännökset siirretään avioliittosäädöksiin, avioliiton kytkentä
uskontoon katkeaa. Siten erillistä järjestäytymismuotoa ei voida
perustella sillä, että uskonyhteisöillä on vihkimisoikeus.
Uskontokytkennän poistamisen jälkeen uskontokunnilla ei ole
mitään perusteita omata vihkimisoikeutta.
14 § Rekisteröinnin oikeusvaikutukset
Komitea ehdottaa:
Rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta voi hankkia oikeuksia ja
tehdä sitoumuksia sekä olla asianosaisena tuomioistuimessa ja
muussa viranomaisessa.
Yhdyskunnan jäsenet eivät vastaa henkilökohtaisesti yhdyskunnan
velvoitteista.
Myös tässä riittävät mielestämme yhdistyslain säädökset.
15 § Jäsenet ja jäsenluettelo
Komitea ehdottaa:
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan jäsenenä voi olla
yksityinen henkilö ja toinen rekisteröity uskonnollinen
yhdyskunta. Edellä 10 §:ssä tarkoitetut yhdyskunnan perustajat
ovat uskonnollisen yhdyskunnan jäseniä.
Yhdyskunnan tulee pitää jäsenistään rekisteriä siten kuin siitä
erikseen säädetään.
Vapaa-ajattelijain mielestä myös nämä asiat voidaan hoitaa
yhdistyslain puitteissa.
Jos perustajia vaaditaan, kuten komitea ehdottaa, 20, vaatimus,
jonka mukaan perustajien pitää olla yhdyskunnan jäseniä,
rajoittaa uskontokunnan perustamisvapautta,. Jos perustajiksi
riittää kolme, kuten vapaa-ajattelijat ehdottavat, voidaan
vaatia, että he liittyvät uskontokuntaan.
16 § Hallitus
Komitea ehdottaa:
Rekisteröidyllä uskonnollisella yhdyskunnalla on hallitus, jossa
on yksi tai useampia jäseniä. Vajaavaltainen ja konkurssissa
oleva ei voi olla hallituksen jäsenenä. Hallituksella on
puheenjohtaja. Puheenjohtajalla ja vähintään puolella
hallituksen muista jäsenistä on oltava kotipaikka Suomessa,
jollei opetusministeriö myönnä lupaa poiketa tästä.
Hallituksen on lain, yhdyskuntajärjestyksen ja yhdyskunnan
päätösten mukaisesti huolellisesti hoidettava yhdyskunnan
asioita. Hallitus edustaa yhdyskuntaa. Jos hallitus laiminlyö
lain tai yhdyskuntajärjestyksen mukaisen tehtävänsä,
lääninhallituksen tulee yhdyskunnan jäsenen hakemuksesta sakon
uhalla velvoittaa hallitus hoitamaan tehtävänsä.
Yhdyskuntajärjestyksessä voidaan määrätä, että hallitukselle
kuuluvaa toimivaltaa käyttää muun niminen toimielin.
Mielestämme yhdistyslain säädökset riittävät myös tässä kohden.
Jos uskontokunnan hallitukseksi sallitaan yksi ihminen, mihin
sellainen hallitus tarvitsee puheenjohtajaa?
Vapaa-ajattelijain mielestä myös uskontokunnan hallituksessa
tulee olla vähintään kolme jäsentä.
Suomen perustuslaissa korostetaan, että Suomi on kansanvaltainen
yhteiskunta. Vapaa-ajattelijain mielestä uskontokuntien pitäisi
perustua kansanvaltaisuuteen.
17 § Paikallisyhteisöt
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä yhdistyslain säädökset
riittävät myös paikallisyhteisöjen osalta.
18 § Yhdistyslain soveltaminen
Vapaa-ajattelijain mielestä uskonnonvapauslakia ehdotetussa
muodossa ei muutoinkaan tarvita. Yhdistyslaki riittää.
Jos katsomusvapauslailla halutaan turvata vähemmistöjen ja
erityisesti uskonnottomien ja ateistien asema, lakiehdotus on
laadittava kokonaan uudelleen.
Joissakin tapauksissa yhdistyslakiin voitaisiin ottaa
lisäsäädöksiä, jotta katsomusvapautta ei loukattaisi.
Esimerkiksi yhdistyksen nimi voisi olla minkä kielinen tahansa
ja säännöt voisivat olla minkä kielisiä tahansa.
Uskontokunnallahan voi olla pyhä kieli, ja suomen-, ruotsin- ja
saamenkieleen rajoittuminen nimessä ja säännöissä voisi loukata
katsomusvapautta.
19 § Jäsenen maksuvelvollisuus
Myös tässä kohden mielestämme riittävät yhdistyslain
säädökset.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä ns. kirkollisverot on
poistettava lainsäädännöstä ja uskonnollisten yhdyskuntien on
järjestettävä jäsenmaksujen perintä samalla tavalla kuin
aatteelliset yhdistykset sen järjestävät.
20 § Perustamisilmoitus
Myös tässä kohden mielestämme riittävät yhdistyslain
säädökset.
21 § Muutos- ja purkautumisilmoitus
Myös tässä kohden mielestämme riittävät yhdistyslain
säädökset.
22 § Rekisteristä poistaminen
Komitea ehdottaa:
Väestörekisterikeskus poistaa uskonnollisten yhdyskuntien
rekisteristä yhdyskunnan, josta ei viimeksi kuluneen kymmenen
vuoden aikana ole tullut ilmoitusta uskonnollisten yhdyskuntien
rekisteriin, jollei osoiteta, että yhdyskunta harjoittaa
edelleen toimintaansa.
Ennen rekisteristä poistamista yhdyskunnalle on varattava
tilaisuus tulla kuulluksi.
Mielestämme tämä pykälä rajoittaa katsomusvapautta. Pykälän
tarkoitus lienee toimia valtiokirkkojen hyväksi.
23 § Yhdyskunnan lakkauttaminen ja
varoitus
Komitea ehdottaa:
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan kotipaikan alioikeus voi
opetusministeriön, virallisen syyttäjän tai yhdyskunnan jäsenen
kanteesta julistaa yhdyskunnan lakkautetuksi, jos yhdyskunta
toimii olennaisesti vastoin lakia tai yhdyskuntajärjestyksessä
määrättyä tarkoitustaan.
Jos yleinen etu ei vaadi yhdyskunnan lakkauttamista, voidaan
yhdyskunnalle lakkauttamisen
sijasta antaa varoitus.
Vapaa-ajattelijoilla on huonoja kokemuksia jopa tavallisen
yhdistyslain mukaisesta lakkauttamismenettelystä. Urho Kekkosen
ollessa sisäministerinä Tampereen siviilirekisteriyhdistys
lakkautettiin. Tasavallan presidenttinä ollessaan Urho Kekkonen
sanoi, että siihen aikaan virkamiehet hoitivat tällaiset asiat
(ministeri pani vain nimensä lakkauttamisvaatimukseen).
Tuomioistuin lakkautti yhdistyksen.
Mielestämme tämä pykälä on poistettava lakiehdotuksesta. Jos
yhdyskunta toimii vastoin lakia, lain rikkomiseen syylliset
yhdyskunnan jäsenet (esimerkiksi hallitus) on tuomittava
erikseen. Vastaavasti on meneteltävä, jos yhdyskunta toimii
vastoin tarkoitustaan. Tämä on mielestämme myös tehokkaampi tapa
valvoa laillisuutta kuin lakkauttaminen.
Jos yhdyskunnan toiminta vaarantaa yleisen turvallisuuden,
eduskunta voi tarvittaessa säätää perustuslain
säätämisjärjestyksessä toimenpiteistä, joihin on ryhdyttävä.
Komitea ei ehdota yksilöille minkäänlaista suojaa esimerkiksi
uskontoon perustuvalta ihmisoikeuksien rikkomiselta kuten
naisten silpomiselta tai tarpeellisten terveydenhoidollisten
toimenpiteiden laiminlyönniltä. Mielestämme viranomaisten tulee
nykyisen lainsäädännön puitteissa suhtautua nykyistä ankarammin
uskontoon perustuviin ihmisoikeusrikkomuksiin. Rikkomuksiin
syyllisiä on rangaistava rikoslain säädösten perusteella.
24 § Väliaikainen toimintakielto
Komitea ehdottaa:
Kun rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan lakkauttamista
koskeva asia on tullut vireille, tuomioistuin voi asiaa
käsitellessään asianosaisen vaatimuksesta kieltää väliaikaisesti
yhdyskunnan toiminnan, jos on todennäköistä, että yhdyskunta
toimii 23 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla.
Jos tuomioistuin on antanut väliaikaisen toimintakiellon, sen on
joka kerta asiaa käsitellessään päätettävä kiellon
voimassaolosta. Toimintakieltoa koskevaan päätökseen ei saa
erikseen hakea muutosta valittamalla.
Koska emme kannata edellisessä pykälässä mainittua
toimintakieltoa, emme kannata väliaikaista toimintakieltoa.
25 § Rangaistussäännös
Komitea ehdottaa:
Joka tämän lain vastaisesti jatkaa lakkautetuksi julistetun tai
väliaikaiseen toimintakieltoon määrätyn uskonnollisen
yhdyskunnan toimintaa edustamalla yhdyskuntaa tai toimimalla sen
puolesta taikka ottamalla uusia jäseniä yhdyskuntaan tai
toimeenpanemalla yhdyskunnan kokouksen taikka muulla vastaavalla
tavalla, on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa
säädetty ankarampaa rangaistusta, laittomasta uskonnollisen
yhdyskunnan toiminnan harjoittamisesta sakkoon.
Mielestämme ehdotettu säädös antaa mahdollisuuden
mielivaltaiseen katsomusvapauden rajoittamiseen.
3 luku
Erinäiset säännökset
26 § Kokoontumislain soveltaminen
harjoitettaessa uskontoa julkisesti
Komitea ehdottaa:
Tilaisuudesta, jossa harjoitetaan uskontoa julkisesti, on
voimassa, mitä kokoontumislaissa (530/1999) säädetään yleisestä
kokouksesta, jollei tilaisuus kuulu uskonnollisen yhdyskunnan
tunnusomaiseen toimintaan ja sitä järjestetä yhdyskunnan omissa
tai niitä vastaavissa tiloissa.
Mielestämme yhdistyslain säädökset riittävät. Pykälä on
tarpeeton.
27 § Asiantuntijalautakunta
Komitea ehdottaa:
Opetusministeriö asettaa yhteyteensä neljän vuoden toimikaudeksi
asiantuntijalautakunnan, jonka tehtävänä on antaa ministeriölle
pyynnöstä lausunto siitä, ovatko perustamisilmoituksen tai
muutosilmoituksen tehneen uskonnollisen yhdyskunnan tarkoitus ja
toimintamuodot 9 §:n mukaisia.
Lautakunnassa on kolme jäsentä. Jäsenistä yhden tulee edustaa
uskontojen, yhden yhteiskunnallista ja yhden oikeudellista
asian-tuntemusta. Lautakunnan sihteerinä ja esittelijänä toimii
opetusministeriön määräämä virkamies. Lautakunta voi kuulla
ulkopuolisia asiantuntijoita.
Lautakunnan puheenjohtajalle, jäsenille ja sihteerille
maksettavista palkkioista ja korvauksista on voimassa, mitä
niistä valtion komiteoiden osalta säädetään tai määrätään.
Vapaa-ajattelijat vastustavat asiantuntijalautakunnan
perustamista, sillä sellainen lautakunta olisi käytännössä aina
jäävi päättämään uuden uskonnollisen yhdyskunnan
toimintaoikeuksista. Jos lautakunnassa olisi joku uuteen
uskontokuntaan liittynyt, hän olisi jäävi. Myös valtiokirkkojen
jäsenet olisivat automaattisesti jäävejä. Samalla tavalla
jäävejä olisivat vähemmistöuskontoihin kuuluvat. Ilmeisesti vain
uskontokuntiin kuulumattomat uskonnottomat olisivat jäävittömiä.
Komitea ei varmaan ole tarkoittanut uskonnotonta
asiantuntijalautakuntaa.
Jos uskonnottomien kuten ateistien uskontokunnat (esimerkiksi
ateismikunnat) sallitaan, kuten olemme ehdottaneet, ei ole
tarvetta asiantuntijalautakunnalle.
Mainittakoon, että Yhdysvalloissa, jossa valtio ei voi rajoittaa
katsomusvapautta, on uskonnottomia ja ateistisia uskontokuntia.
Komitea toteaa, että opetusministeriö on hylännyt muutamia
rekisteröitymisilmoituksia. Varhaisemmilta ajoilta tiedetään
tapaus, jossa uskontokunnan rekisteröimiseksi oli lisättävä
uskontokunnan tunnustukseen sana "jumala", jotta viranomainen
olisi rekisteröinyt yhdyskunnan. Sana lisättiin, ja se pantiin
lainausmerkkeihin. Jotta tällaiselta ihmisarvoa alentavalta
viranomaistoiminnalta vältyttäisiin vastaisuudessa,
uskonnollisia yhdyskuntia on rekisteröitymisessä kohdeltava
kuten mitä tahansa yhdistyksiä.
Neuvoa-antavan elimen perustaminen arvioimaan yhteisön uskonnon
tunnustamiseen ja harjoittamiseen liittyviä näkökohtia on
ihmisarvoa ja uskonnon sekä omantunnon ja vakaumuksen vapautta
loukkaavaa. Uskonnollisten yhdyskuntien on annettava vapaasti
valita järjestäytymismuotonsa ja sisäinen organisoitumisensa.
28 § Valtionavustus
Komitea ehdottaa:
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha, josta
rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille voidaan myöntää
valtionavustusta kulttuurihistoriallisesti merkittävien
rakennusten kunnossapidosta, lapsi- ja nuorisotyöstä tai
sosiaalisesta palvelutyöstä aiheutuviin kustannuksiin.
Vapaa-ajattelijain mielestä tämä pykälä on ehdottomasti
poistettava. Itse asiassa katsomusvapaus edellyttäisi, että
pykälän tilalla on seuraava:
Valtio ei saa osallistua kirkkojen ylläpito- ja
rakennuskustannuksiin. Valtion tukea ei saa myöntää uskontojen
lapsi- ja nuorisotyöhön tai sosiaaliseen palvelutyöhön.
Yhdysvalloissa nykyinen korkein oikeus epäilemättä antaisi
tarvittaessa juuri ehdottamamme lakipykälän mukaisen päätöksen.
Vapaa-ajattelijain tietoon on tullut, että
iltapäiväkerhotoimintaa aiotaan Turussa järjestää perustuslain
vastaisesti siten, että tietyn alueen lapset joutuvat
seurakunnan iltapäiväkerhoon. Tästä syystä lakiin tarvitaan yllä
ehdottamamme muotoilu.
4 luku
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
29 § Voimaantulo
Komitea ehdottaa:
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Tällä lailla kumotaan seuraavat lait niihin myöhemmin tehtyine
muutoksineen:
11 päivänä marraskuuta 1922 annettu uskonnonvapauslaki
(267/1922);
Suomen kansalaisen oikeudesta olla maan palveluksessa
uskontunnustukseensa katsomatta 10 päivänä kesäkuuta 1921
annettu laki (173/1921); sekä
3) valaa koskevien säännösten soveltamisesta 31 päivänä
joulukuuta 1986 annettu laki (1051/1986).
Edellä 1 momentin 1 kohdassa mainitun lain 5 §:n 5 momentissa
säädettyä kieltoa kuulua useampaan kuin yhteen uskontokuntaan
sovelletaan kolmen vuoden ajan tämän lain voimaantulosta.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
Vapaa-ajattelijain mielestä olisi riittävää, että säädettäisiin
Laki uskonnonvapauslain kumoamisesta, joka sisältäisi tässä
pykälässä mainitut asiat.
30 § Lain vastaiset määräykset
Komitea ehdottaa:
Jos ennen tämän lain voimaantuloa rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan yhdys-kuntajärjestyksessä on tämän lain vastaisia
määräyksiä, on niiden sijasta noudatettava tämän lain
säännöksiä.
Vapaa-ajattelijat pitävät vakavana katsomusvapauden
rajoituksena, jos jo olemassa olevia rekisteröityjä
uskontokuntia vastaan ryhdytään uuden lain perusteella joihinkin
toimenpiteisiin. Mielestämme laki ei saa olla sellainen, että se
rajoittaa jo olemassa olevien rekisteröityjen uskontokuntien
toimintaa.
31 § Yhdyskuntajärjestyksen
muuttaminen
Komitea ehdottaa:
Ennen tämän lain voimaantuloa rekisteröityjen uskonnollisten
yhdyskuntien yhdyskuntajärjestykset tulee saattaa tämän lain
mukaisiksi kolmen vuoden kuluessa lain voimaantulosta.
Tällainen lakipykäläehdotus osoittaa, että komitean tarkoitus on
rajoittaa eikä laajentaa katsomusvapautta. Mielestämme tällainen
pykälä on poistettava.
32 § Lain voimaan tullessa vireillä
olevan asian käsittely
Komitea ehdottaa:
Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevat ilmoitukset, jotka
koskevat uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröimistä,
yhdyskuntajärjestyksen muuttamista, yhdyskunnan hallituksen
puheenjohtajan ja yhdyskunnan nimenkirjoittajan vaihtumista sekä
yhdyskunnan purkautumista, käsitellään siten kuin tässä laissa
säädetään.
Tiettävästi eräs uskontokunta on lykännyt
rekisteröitymishankettaan odottaen uutta lakia. Jos laki
hyväksytään komitean ehdottamassa muodossa, rekisteröityminen
hylätään toisin kuin Ruotsissa, jossa kyseinen uskontokunta on
rekisteröity. Tällä hetkellä ei voida ennakoida, onko lain
voimaantulohetkellä keskeneräisiä rekisteröitymishankkeita.
Vapaa-ajattelijain mielestä tällaista rajoittavaa lakipykälää ei
tarvita.
1.2. Perusopetuslaki
Oppilaan oikeus saada uskonnonopetusta tuntuu oudolta
komitealta, joka toki tietää, että tällainen oikeus on
esimerkiksi Yhdysvalloissa perustuslain ensimmäisen lisäyksen
vastainen. Vielä omituisempaa on, että komitea perustelee
uskonnonopetuksella uskontokuntien rekisteröintiä.
Kansainvälisten sopimusten mukaan oikeus määrätä lasten
uskonnollisen ja moraalisen kasvatuksen laadusta on vanhemmilla
tai laillisilla holhoojilla, ei uskontokunnilla.
Komitean perustelu on outo myös siksi, että se unohtaa kokonaan
uskontokuntiin kuulumattomat. Saman periaatteen mukaan kai
uskontokuntiin kuulumattomien pitäisi rekisteröityä ateisteiksi,
agnostikoiksi jne. saadakseen samat oikeudet kuin uskontokuntiin
kuuluvat. Agnostikoiksi rekisteröidyille opetettaisiin siis
tulevaisuudessa agnostisismia.
Peruskouluissa ja lukioissa annetaan pääsääntöisesti
evankelis-luterilaista uskonnonopetusta, joka on
tunnustuksellista. Vapaa-ajattelijain liiton mielestä
uskonnonopetus ei kuulu julkisen viranomaisen tehtäviin. Siksi
uskonnonopetus pitäisi lakkauttaa.
Jos uskonnonopetusta ei lakkauteta, kaikille koululaisille olisi
taattava samanlaiset mahdollisuudet saada oman katsomuksensa
mukaista katsomusopetusta. Nykyisin vain uskonnottomat eivät voi
saada katsomuksensa mukaista opetusta.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä vallitseva tilanne on
perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen.
Erityisen valitettavaksi tilanteen tekee se, että syrjintä
kohdistuu lapsiin. Koska uskonnonopetus on, kuten edellä on
mainittu, uskonnon harjoitusta, hallintojärjestelmä, joka
käytännössä tekee koulusta kristillisen, rikkoo uskonnon,
omantunnon ja vakaumuksen vapautta.
Lukion elämänkatsomustiedon opetus syntyi aikoinaan siksi, että
lukioiden oppilaita erosi runsaasti kirkosta uskonnonopetuksesta
vapautuakseen. Peruskoulun uskontojen historian ja siveysopin
opetus oli, kuten YK:n Ihmisoikeuskomitea on lausunnossaan
todennut, alun perin osittain kristillistä. Jos
Vapaa-ajattelijain liiton silloinen pääsihteeri ei olisi
ryhtynyt puolustamaan uskontokuntiin kuulumattomien oikeuksia,
muille kuin evankelis-luterilaisille opetettaisiin Suomen
kouluissa puolikristillistä uskontotietoa ja etiikkaa. Sellainen
oli ministien Per Stenbäck ja Kalevi Kivistö alkuperäinen
lakiesitys. Vapaa-ajattelijat hyväksyivät silloisen
elämänkatsomustiedon vähemmän huonona vaihtoehtona. Nyt
tilanteeseen olisi saatava todellinen korjaus.
Uskontokuntiin kuulumattomilla on mahdollisuus saada
elämänkatsomustiedon opetusta, jos oppilaan huoltajat ovat
ilmoittaneet oppilaan vapautettavaksi uskonnon opetuksesta.
Komitean ehdotus, jonka mukaan uskonnon opetuksesta
vapauttaminen on uskontokuntiin kuulumattomien kohdalla
automaattista, on kannatettava. He saavat ilman eri ilmoitusta
elämänkatsomustiedon opetusta.
Liitto ei kannata sitä, että uskontokuntiin (komitea:
uskonnollisiin yhdyskuntiin) kuuluvat oppilaat voisivat
osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen lukuun ottamatta
edellä mainitsemaamme tapausta, jossa se oppilaan saaman
kasvatuksen ja kulttuuritaustan perusteella vastaa hänen
uskonnotonta katsomustaan. Perustelemme kantaamme sillä, että
uskontokuntien jäsenten osallistuessa opetukseen
elämänkatsomustiedon oppisisältö ei säilyisi nykyisellään, vaan
muuttuisi nykyistäkin enemmän uskonnon oppisisällön kaltaiseksi.
Erityisesti suuret uskonnolliset yhdyskunnat vaatisivat
elämänkatsomustiedon oppisisältöjen muutosta, jos uskontokuntien
jäsenet osallistuisivat oppiaineen opetukseen. Kokemukset
vanhasta uskontojen historian ja siveysopin opetuksesta
pelottavat.
Kouluja tarkasteltaessa Vapaa-ajattelijain liitto kiinnittää
erityistä huomiota uskonnottomien opettajien ihmisarvoa
alentavaan asemaan kouluissa. Pienissä kouluissa uskonnottomat
ovat joutuneet salaamaan vakaumuksensa ja kuulumaan
evankelis-luterilaiseen kirkkoon, koska evankelis-luterilaisen
uskonnonopetuksen järjestämisestä johtuvat vaikeudet olisivat
estäneet heidän pääsynsä opettajanvirkaan tai aiheuttaisivat
vakavia vaikeuksia opettajien viran hoitamiselle. Toisaalta on
hämmästyttävää, että ortodoksiset opettajat eivät ole joutuneet
samanlaisen syrjinnän kohteiksi.
Kouluissa järjestetään päivänavauksia, koska ne ovat
evankelis-luterilaisen kirkon keino näyttää mahtiaan ja pakottaa
uskonnottomat kuuntelemaan hartaustilaisuuksia. Tarvetta
päivänavauksiin ei ole, ja ne puuttuvat maista, joissa ei ole
aamuhartausperinnettä. Jos aiotaan tehdä jotain opettajien ja
oppilaiden ihmisoikeuksien turvaamiseksi, koulujen
päivänavaukset on poistettava. Niillä ei ole nykyään enää muuta
tehtävää kuin katsomusvapauden rikkominen.
Uskontoa opetetaan kouluissa myös muissa oppiaineissa kuin
uskontotunneilla. Ainakin Oulun yliopiston kasvatustieteellinen
tiedekunta antaa tällaiseen tähtäävää opettajakoulutusta. Koska
uskonnonopetus on uskonnon harjoittamista, uskonnon opettaminen
muilla kuin uskontotunneilla on perustuslain vastaista.
Koulun juhlilla on usein uskonnollinen luonne. Kevätjuhlakin
päättyy Suvivirteen, vaikka on itsestään selvää, että virren
veisaaminen ja jopa sen kuunteleminen on uskonnon
harjoittamista. Uskonnottomia opettajia pakotetaan yleisesti
valvomaan koulun päivänavauksia, koulujen uskonnollisia
tilaisuuksia ja koululaisjumalanpalveluksia. Jopa opettajan
pakottaminen viemään oppilaat kirkon ovelle on uskonnottoman
ihmisarvoa loukkaavaa.
Silloisen pääsihteerin Erkki Hartikaisen YK:n
Ihmisoikeuskomiteaan valittamisen jälkeen annettiin asetus,
jonka mukaan opettaja ja oppilas voitiin vapauttaa tällaisista
tilaisuuksista. On erityisesti ministeri Olli-Pekka Heinosen
syy, että tämä asetus on kumottu. Väite, että Suomen
perustuslaista automaattisesti seuraisi opettajien vapautus
uskonnonopetukseksi katsotusta toiminnasta, ei ainakaan
evankelis-luterilaisen kirkolliskokouksen lausunnon mukaan pidä
paikkaansa.
Vapaa-ajattelijat toivovat, että Eduskunta tekisi selvät
esitykset päivänavausten lopettamisesta, koulujen yhteisten
tilaisuuksien uskonnottomasta luonteesta ja
koululaisjumalanpalvelusten lopettamisesta. Tämä kohentaisi
keskinäistä sopua koulumaailmassa.
Lisäksi toivomme yhteiskunnan tukijärjestelmää niille
uskonnottomille opettajille, jotka joutuvat vaikeuksiin (etenkin
pienissä kouluissa) siksi, että he eivät kuulu
evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Uskonnottomia opettajia on
kohdeltava tuntijärjestelyissä tasa-arvoisesti esimerkiksi
verrattua ortodoksisiin opettajiin.
Vapaa-ajattelijat ovat ehdottaneet erityisen näitä asioita
käsittelevän tasa-arvovaltuutetun viran perustamista.
Tasa-arvovaltuutettu olisi tarpeellinen, asiantuntijalautakunta
perustuslain vastainen.
Hautaustoimilaki
Vapaa-ajattelijain liitto antoi komitealle yksityiskohtaisen
lausunnon hautaustoimilaista. Komitea ei millään tavoin
huomioinut liiton lausuntoa. Liiton lausunto
hautaustoimilakiehdotuksesta on tämän lausunnon liitteenä.
Mielestämme hautaustoimilakia tarvitaan siitä syystä, että
toisin kuin ihmisen syntymään liittyvät palvelut, joista
huolehtii julkinen terveydenhoito, hautaaminen on Suomessa lähes
evankelis-luterilaisen kirkon monopoli. Kirkolla on alalla
määräävä markkina-asema.
Hautaustoimen ongelmat koskevat pääasiassa 651 196
uskontokuntiin kuulumatonta, ja lain pitäisi ottaa
lähtökohdakseen näiden ihmisten oikeusturvan parantaminen.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä hautaustoimi voidaan
järjestää samojen kuntaliittymien avulla kuin terveydenhuolto,
joka hoitaa lasten syntymään kuuluvat asiat.
Uskontokunnilla, Vapaa-ajattelijain liitolla jäsenyhdistyksineen
ja muilla yhteisöillä sekä yksityisillä olisi edelleen oikeus
omien hautausmaiden ylläpitämiseen. Kuntainliitot voisivat tukea
näitä hautausmaita taloudellisesti, jos eri hautausmaita
tuettaisiin tasapuolisesti.
Vainajan tuhkan käsittelystä ei tule antaa minkäänlaisia
säädöksiä. Evankelis-luterilaisen kirkon päinvastainen pyrkimys
tähtää uskontokuntiin kuulumattomien aseman heikentämiseen.
Tuhkan käsittelyä koskevat säädökset vaikeuttaisivat
merkittävästi vainajan oman tahdon ja vainajan läheisten tahdon
toteuttamista.
Hautaamista koskevat säädökset kuuluvat terveydensuojelun alaan.
Liitto kannattaa komitean ehdotusta, että säädetään
hautaustoimilaki, jonka noudattamista valvovat
terveysviranomaiset. Vapaa-ajattelijain liitto on vuosikymmenet
arvostellut järjestelmää, että evankelis-luterilaisen
seurakunnan hautausmaat toimivat niin sanottuina yleisinä
hautausmaina. Opetusministeriön tiedossa on ollut, että
uskonnottomat toivovat vaihtoehtoja hautaamiseen. Silti vuonna
1997 ilmestyneessä valtion ja kirkon taloussuhteita käsittelevän
toimikunnan mietinnössä todettiin, että vain
maahanmuuttajamuslimeilla olisi hautaamiseen liittyviä ongelmia.
Tämä on virhe.
Hautaaminen on ongelma, sillä Suomessa ei ole kaikille sopivia
tunnustuksettomia hautausmaita. Sellaisia on pikaisesti saatava,
mutta vapaa-ajattelijat eivät hyväksy komitean esitystä
tunnustuksettomien hautausmaiden perustamisesta
evankelis-luterilaisille hautausmaille. Hautausasioissa Suomen
lainsäädäntö on erittäin puutteellinen. Asia on
opetusministeriön tiedossa. Puute on korjattava uudella lailla.
Terveydensuojelulaissa ja -asetuksessa määrätään, että jokaisen
vainajan ruumis on haudattava tai tuhkattava, eikä muita
vaihtoehtoja ole. Sen sijaan missään laissa ei säädetä
hautausmaiden ylläpitämisestä. Missään ei säädetä, kuka perustaa
tai ylläpitää hautausmaan, vaikka laki määrää, että jokainen on
haudattava. On hämmästyttävää, että lainsäädännössä on säädetty
siitä, että kunnan on huolehdittava kotieläinten hautaamisesta,
mutta kuolleiden ihmisten hautaamisesta ei ole vastaavaa
mainintaa. Ja vaikka hautausmaan perustaminen on periaatteessa
mahdollista, käytännössä se on aivan viime vuosinakin ollut
vaikeata. Laissa olisi siten lisättävä kuntien velvollisuuksia
hoitaa hautaustointa itse esimerkiksi terveydenhoidon
kuntainliittojen yhteydessä tai että se olisi muille nykyistä
helpompaa.
Evankelis-luterilaiselta kirkolta on poistettava velvollisuus
haudata myös kirkkoon kuulumattomat vainajat siinäkin
tapauksessa, että muuta hautasijaa ei löydy. Kunnan on
huolehdittava tällaisissa tapauksissa vainajan hautaamisesta.
Tätä koskevat säädökset on kirjattava hautaustoimilakiin.
Vapaa-ajattelijain liitto on yllättynyt, että komiteassa on
otettu esille vainajan polttamisesta syntyvän tuhkan
sijoittaminen. Opetusministeriön selvityksen mukaan 1.1.1995
voimaan astunut tuhkan vapaa sijoittaminen ei ole aiheuttanut
mitään ongelmia. Tästä syystä ole mitään perusteita rajoittaa
tuhkan sijoittamista. Nykyinen käytäntö auttaa vainajan tahdon
noudattamisessa tuhkan käsittelyssä tai jos vainaja ei ole itse
esittänyt toivomuksia, omaisten tahdon toteuttaminen on
helpompaa, jos tuhkan käsittely on vapaata.
Vapaa-ajattelijoille on jo vakiintunut käytäntö, että vainajan
tuhka sirotellaan vainajan toivomaan paikkaan esimerkiksi
mereen, järveen, kotitilalle tai muuhun vainajalle rakkaaseen
paikkaan. Vapaa-ajattelijain liiton mielestä tämän oikeuden pois
ottaminen olisi paluuta keskiaikaiseen uskontojohtoisuuteen.
Evankelis-luterilaisella kirkolla on toki lupa ohjata jäseniään
vainajan tuhkan sijoittamisessa kuten on myös muilla
uskontokunnilla.
Uskonnonvapaus verotuksen näkökulmasta
Yhteisöveron jakaminen valtiokirkoille on lopetettava. Jos
kansalaisille halutaan järjestää ilmainen hautaus, valtion rahaa
on annettava sekä nykyisille ja tuleville hautausmaiden
pitäjille että kunnille kunnallisten hautausmaiden perustamiseen
ja ylläpitämiseen. Oikea rahasumma viimeksi mainittuun
tarkoitukseen olisi suurin piirtein nykyinen yhteisöveron tuotto
siten, että noin puolet siitä menisi olemassa oleville
hautausmaille ja loput kunnallisten hautausmaiden perustamiseen
ja ylläpitämiseen. Kun riittävä määrä kunnallisia hautausmaita
olisi perustettu, kustannukset alenisivat ja hautaustoimeen
tarvitsisi sijoittaa vähemmän valtion rahaa.
Valtiokirkkojen jäsenmaksun kanto kirkollisveron muodossa on
valtiokirkkoja suosivana syrjintänä lopetettava. Kun
kirkollisveron kanto siirtyi verotuksen yhteyteen, kansalaiset
unohtivat lähes vuosikymmeneksi kirkosta eroamisen lähes
kokonaan, mitä on pidettävä selkeänä todistuksena kirkollisveron
muita katsomuksia syrjivästä luonteesta.
Komitean ehdottama uskontokuntien taloudellinen tukeminen syrjii
uskonnottomia katsomuksia jo siitä syystä, että uskonnottomien
järjestäytymisaste katsomuksellisiin järjestöihin on paljon
alhaisempi kuin uskovaisten järjestäytyminen uskontokuntiin.
Uskonnottomien katsomusten tasapuoliselle tukemiselle ei ole
edes jakelukanavaa.
Rukouspäiväjulistus
On hyvä että Tasavallan Presidentti lakkaa antamasta
rukouspäiväjulistuksia.
Yhdistyslain nojalla toimivien uskonnollisten yhteisöjen
rekisteröiminen uskonnollisiksi yhdyskunniksi
Vapaa-ajattelijain mielestä komitea on lakiehdotuksessa ja sen
perusteluissa pyrkinyt tarkoituksellisesti salaamaan sen, että
Suomessa on ollut, ja jos laki hyväksytään komitean ehdottamassa
muodossa, tulee olemaan tulevaisuudessakin uskontokuntia, jotka
eivät halua tai pääse uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin.
Jo tämä epäkohta riittää perusteluksi sille, että kaikki
uskontokunnat merkitään tulevaisuudessa yhdistysrekisteriin ja
että uskontokunnan erottaa muusta yhdistyksestä uskontokunnan
oma ilmoitus siitä, että kyseessä on uskontokunta. Tämä
mahdollistaisi myös esimerkiksi ateistiset uskontokunnat
(esimerkiksi ateismikunnat) ja antaisi sellaiseen uskontokuntaan
kuuluville ateisteille samat oikeudet kuin on uskontokuntiin
kuuluvilla yleensä.
ERIÄVÄ MIELIPIDE
Vapaa-ajattelijat ovat edellä esittäneet ne kohdat, joissa he
yhtyvät eriävään mielipiteeseen.
Kirkolliset juhlapäivät
Kirkolliset juhlapäivät loukkaavat katsomusvapautta.
Evankelis-luterilaisilla on oikeus juhlia milloin tahansa, mutta
evankelis-luterilaiset juhlapäivät eivät saa olla
valtakunnallisia vapaapäiviä.
Huvikiellot
Evankelis-luterilaisten juhlapäivien huvikiellot
katsomusvapautta loukkaavina on kumottava.
Päivähoidon ja esikoulun
uskonnonopetus
Komitea on ilmeisen tietoisesti unohtanut, että päivähoidossa
ja esikoulussa loukataan katsomusvapautta vielä räikeämmin kuin
kouluissa. Vapaa-ajattelijain mielestä päivähoidon ja esikoulun
uskontokasvatus on lailla kiellettävä. Emme näe muuta
mahdollisuutta turvata uskonnottomien oikeus määrätä lastensa
uskonnollisesta ja moraalisesta kasvatuksesta yhdenmukaisesti
oman vakaumuksensa kanssa.
Jumalanpilkka- ja uskonrauhapykälät
Jumalanpilkka- ja uskonrauhapykälät eivät kuulu
sivistysvaltioon. Ne on syytä kumota samassa yhteydessä kuin
käsitellään katsomusvapauslakia.
Avioliittolaki
Avioliittolaki suosii yksipuolisesti uskontokuntia ja syrjii
uskonnottomien yhteisöjä. Avioliiton ainoaksi vahvistajaksi on
määrättävä siviiliviranomainen tai uskonnottomien yhteisöille on
myönnettävä avioliittoon vihkimisoikeus.
Kirkkolaki
Kirkkolaki on poistettava Suomen laista ja jätettävä
evankelis-luterilaisen kirkon sisäiseksi ohjeeksi.
Vapaa-ajattelijain liitto ry
Erkki Hartikainen
Puheenjohtaja
Juha Kukkonen
Pääsihteeri
|