Viite: 34/041/1998 Lausuntopyyntönne
uskonnonvapauskomitean mietinnöstä (06.04.2001)
Lausunto kokonaisuudessaan
Mietinnön kuvailulehti
Komitea ehdottaa uuden uskonnonvapauslain säätämistä nykyisen
vuonna 1922 annetun uskonnonvapauslain tilalle. Lisäksi komitea
ehdottaa muutettavaksi perusopetuslakia, lukiolakia ja
kirjanpitolakia. Komitea on laatinut myös ehdotuksen
hautaustoimilaiksi, jolla korvattaisiin voimassa olevan
uskonnonvapauslain hautaustoimea koskevat säännökset ja
täydennettäisiin nykyisin osin puutteellista sääntelyä. Komitea
on myös tarkastellut evankelis-luterilaiselle kirkolle ja
ortodoksiselle kirkkokunnalle tulevia veroja sekä nykyistä
rukouspäiväjulistuskäytäntöä uskonnonvapausnäkökulmasta.
Lausunnossaan uskonnonvapauskomitean välimietinnöstä
Vapaa-ajattelijain liitto totesi:
Komitean perusteluinaan käyttämät esimerkit rajoittuvat
Pohjoismaihin, joiden lainsäädäntö on tässä suhteessa
teollisuusmaiden vanhoillisinta, ja joihinkin valikoituihin
muihin Euroopan maihin. Vapaa-ajattelijain liitto esittää,
että jatkotyöskentelyssään komitea hankkisi lähdeaineistoa
myös Euroopan ulkopuolisista teollisuusmaista.
Komitea ei ole ottanut lopullisessa mietinnössään
ehdotustamme huomioon. Tästä syystä toistamme aikaisemman
kantamme:
Yhdysvaltain perustuslain ensimmäinen lisäys sanoo:
Congress shall make no law respecting an establishment of
religion, or prohibiting the free exercise thereof; or
abridging the freedom of speech, or of the press; or the right
of the people peaceably to assemble, and to petition the
Government for a redress of grievances.
Tämän lain perusteella Yhdysvalloissa ei edes periaatteessa
voida säätää uskonnonvapauslakia tai muutenkaan laeilla
rajoittaa uskonnonvapautta.
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että nyt, kun Suomi on
sitoutunut uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauteen
(vakaumus = belief) kansainvälisin sopimuksin, perustuslain 6§
ja 11§ sekä osittain myös muut perustuslain kohdat takaavat
uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden eikä
uskonnonvapauslakia välttämättä tarvita. Kaikki
uskonnonvapauslakiin aiotut asiat voidaan siirtää muihin
lakeihin.
Evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen lausunto
13.11.1999 osoittaa, että uskonnonvapauslakia ollaan
säätämässä pääasiassa siitä syystä, että kirkko haluaa
rajoittaa kilpailevien uskontojen ja muiden katsomusten
toimintaa. Erityisesti tämä kirkko haluaa pitää uskonnottomien
oikeusaseman heikompana kuin se on uskontokuntien jäsenillä.
Sen sijaan vuonna 1995 voimaan astuneen perusoikeusuudistuksen
tarkoitus oli toinen, mikä käy ilmi erityisesti hallituksen
esityksen tekstistä, jonka mukaan julkisella vallalla on
velvollisuus kohdella tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia
yhdyskuntia ja maailmankatsomuksellisia suuntauksia.
Uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden merkittävin
ongelma Suomessa on uskontokuntiin kuulumattomien
(komiteanmietinnön liitteen mukaan 651 196 suomalaista)
eriarvoinen kohtelu verrattuna uskontokuntiin kuuluviin ja
erityisesti verrattuna evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen
kirkon jäseniin.
Jos komitean tarkoitus oli, kuten kuin se sanoo, turvata
perustuslain 11 §:n toteutuminen, komitean olisi työssään
pitänyt asettaa pääpaino uskontokuntiin kuulumattomien
tasa-arvoisen kohtelun parantamiseen.
Jos uusi laki kuitenkin säädetään, mielestämme sen nimeksi
sopii ehdotettua paremmin vakaumuksenvapauslaki tai
katsomusvapauslaki. Nimi olisi silloin neutraali erilaisiin
katsomuksiin nähden. Vapaa-ajattelijain liitto kannattaa
uskonnonvapauskomitean näkemystä, että uskonnonvapauslaista
poistetaan ne säädökset, joista voidaan säätää muussa
lainsäädännössä. Toistamme, että mielestämme kaikki säädökset
voidaan tarvittaessa sisällyttää muihin lakeihin.
Muusta lainsäädännöstä komitea ei ole tarkastellut esimerkiksi
kirkollisia juhlapäiviä, huvikieltoja, päivähoidon ja
esikoulun uskontokasvatusta, jumalanpilkkapykäliä,
avioliittolakia ja kirkkolakia. Tässä lausunnossaan
vapaa-ajattelijat esittävät muutoksia myös näihin lakeihin.
YLEISPERUSTELUT
Johdanto
Mietinnön johdannossa uskonnonvapauslain säätämistä
perustellaan perustuslain 11§:ssä säädetyn uskonnonvapauden
käyttämisen turvaamisella.
Vapaa-ajattelijain mielestä lakiehdotuksessa esitetään
pikemminkin perustuslain 11 §:ssä säädetyn uskonnonvapauden
rajoittamisesta kuin sen turvaamisesta. Vapaa-ajattelijain
mielestä tällaisista rajoituksista voidaan säätää vain
perustuslainsäätämisjärjestyksessä.
Komitea on unohtanut sananvalinnoissaan perustuslain 11§:ssä
mainitun omantunnonvapauden, joka sisältää myös vapauden
uskonnottomaan katsomukseen.
Nykytila
Lainsäädäntö ja käytäntö
Historiallista taustaa
Mietinnössä on ansiokas uskonnonvapauden historia.
Vapaa-ajattelijat ihmettelevät sitä, että komitea ei ehdota
tämän historian loppuun viemistä eli täydellisen
katsomusvapauden (uskonnon ja omantunnon vapauden)
toteuttamista.
Uskonnon ja omantunnon vapaus
perusoikeutena ja ihmisoikeutena
Mietinnön sivulla 7 sanotaan mm.:
Perustuslain 11 §:ssä tarkoitettuun uskonnon tunnustamiseen
ja harjoittamiseen on katsottu kuuluvan myös tunnustuksellinen
uskonnon opetus.
Vapaa-ajattelijain liitto on uskonnonvapauskomitean ja
perustuslakikomitean kanssa samaa mieltä siitä, että
tunnustuksellinen uskonnonopetus on perustuslain 11 §:n mukaista
uskonnon harjoittamista. Täsmennämme asiaa vielä siten, että
mielestämme kaikki uskonnonopetus sisältää uskonnon
harjoittamista. Erityisesti uskonnon harjoittamista on osa
koulujen päivänavauksista. Uskontokuntiin kuulumattomien
vakaumuksen vapauden loukkaaminen on entistä todennäköisempää,
kun asetuksesta on poistettu uskonnonopetuksesta vapautettujen
oikeus saada automaattinen vapautus myös päivänavauksista.
Evankelis-luterilainen kirkko on jopa laatinut jokaiseen
virteensä sopivan päivänavauksen.
Kun uskonnonopetus sisältää uskonnon harjoittamista,
uskonnonopetuksen häiritseminen olisi nykyisen uskontorikoslain
mukaan rikos, josta voisi saada rangaistukseksi jopa vankeutta.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskontorikoslaki voitaisiin
kumota. Häiritseminen ja vahingonteko ovat rangaistavia
muidenkin lakien perusteella, ja pilkkapykälät ovat
perusteettomia.
Erityisesti Vapaa-ajattelijain liitto vastustaa Ruotsin mallin
mukaista uskonnonopetusta. Kokemustemme mukaan Ruotsin mallin
mukainen uskonnonopetus on käytännöllisesti katsoen
evankelis-luterilaista uskonnonopetusta, joka on naamioitu
väärän nimikkeen alle.
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että kaikki uskonnonopetus on
poistettava yhteiskunnan ylläpitämistä ja tukemista
oppilaitoksista. Useat johtavat teollisuusvaltiot tulevat
toimeen ilman yhteiskunnan ylläpitämää tai tukemaa uskonnon
opetusta. Oppilaitostemme uskonnonopetus on se tekijä, joka
käytännöllisesti katsoen romuttaa oppilaitoksissa opiskelevien
ja niissä työskentelevien katsomusvapauden (uskonnon, omantunnon
ja vakaumuksen vapauden).
Vapaa-ajattelijain liitto pahoittelee sitä, että
evankelis-luterilaisen kirkon painostuksesta johtuen Suomessa
puhutaan mieluummin omantunnon kuin vakaumuksen tai katsomuksen
vapaudesta. Omatunto on evankelis-luterilainen käsite. Kaikki
uskonnottomat eivät käytä sitä. Tunnetuin esimerkki Suomessa oli
Kimmo Kevätsalon siviilipalvelushakemus, joka aikoinaan
hylättiin sillä perusteella, ettei hakija katsonut itsellään
olevan omaatuntoa. Vakaumus hänellä varmaan oli.
Ateistien ihmisoikeudet ovat Suomen suurin uskonnon,
omantunnon ja vakaumuksen vapauteen liittyvä ongelma.
Mielestämme tämä komitea olisi voinut käsitellä myös ateistien
ihmisoikeuksia. Ateismi on määriteltävissä paljon helpommin kuin
uskonto. Ateistinen elämänkatsomus on yhtä laaja ja kattava kuin
uskonnollinen elämänkatsomus. Jos kouluissa opetetaan uskontoja,
eri vakaumusten tasapuolinen kohtelu edellyttää, että
ateisteilla on oikeus oman vakaumuksensa mukaiseen
elämänkatsomuksen opetukseen. Elämänkatsomustieto on
kaatoluokalle suunnattuna oppiaineena kompromissi, eikä se
täysin tyydytä vapaa-ajattelijoita.
Evankelis-luterilainen kirkko korostaa uskonnonvapauskomitean
välimietintöön antamassaan lausunnossa, että eri uskontojen
uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon opetuksen tulee olla
yhteiskunnan ylläpitämää, järjestämää ja määrittelemää. Eräs
kirkkohistorian professori esitti aikoinaan, että
elämänkatsomustiedon opetus olisi pitänyt antaa
vapaa-ajattelijoiden hoidettavaksi, koska silloisen pääsihteerin
Erkki Hartikaisen YK:n Ihmisoikeuskomiteaan tekemä valitus ja
muut ponnistelut asian korjaamiseksi ovat jääneet turhiksi.
Evankelis-luterilainen kirkko pystyy Suomessa valvomaan kaikkea
yhteiskunnan hoitamaa elämänkatsomuskoulutusta. Tästä syystä
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että elämänkatsomusopetuksen
sisällön ja opettajien pätevyyden määritteleminen pitäisi antaa
uskontokunnille ja uskonnottomille itselleen. Opetuksen sisällön
voisivat määritellä etujärjestöt kuten Vapaa-ajattelijain
liitto. Liitto vastustaa pyrkimystä laajentaa
elämänkatsomistiedon opetus valinnaiseksi myös uskontokuntiin
kuuluville.
Sivulla 7 sanotaan lisäksi:
Uskonnonvapauden on toisaalta katsottu edellyttävän myös
yksilön mahdollisuutta saada uskonnollista tai
elämänkatsomuksellista opetusta.
Tässä suhteessa vapaa-ajattelijat ovat jyrkästi eri mieltä
komitean kanssa. Lainsäädännöltään täydellinen eli
perustuslakiin perustuva uskonnon- ja omantunnonvapaus
nimenomaan kieltää valtion tukeman uskonnonopetuksen. Selkein
esimerkki tästä on edellä esitetty Yhdysvaltain perustuslain
ensimmäinen lisäys, joka kieltää valtion sekaantumisen
uskontojen asioihin, myös uskonnon opetukseen.
Sivulla 7 todetaan myös:
Perusoikeusuudistuksen ei katsottu muuttavan kirkon ja
valtion välisiä suhteita. Uudistuksella ei myöskään puututtu
muihin valtion ja uskonnollisten yhdyskuntien välisiin
suhteisiin. Perusoikeusuudistusta koskevan hallituksen
esityksen mukaan (HE 309/1993 vp) uudistuksella ei myöskään
puututtu uskonnollisten yhdyskuntien mahdollisuuteen periä
veroja tai jäsenmaksuja omilta jäseniltään.
Perustuslaki ei estä kirkon ja valtion eron toteuttamista.
Päinvastoin vakaumukseen perustuvan syrjinnän estäminen
edellyttää kirkon ja valtion eroa sekä valtion, uskontokuntien
ja muiden katsomuksellisten järjestöjen välisten suhteiden
tasapuolistamista. Valtiokirkkojen oikeus kantaa jäsenmaksujaan
veroina loukkaa kaikkien muiden katsomusten oikeuksia.
Voimassa oleva uskonnonvapauslaki
Voimassa oleva uskonnonvapauslaki voitaisiin ilman
haittavaikutuksia kumota. Myös laki Suomen kansalaisen
oikeudesta olla maan palveluksessa uskontunnustuksen katsomatta
voitaisiin ilman haittoja kumota.
Uskonnollinen yhdyskunta ja
uskontokunta
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskontokunniksi (komitean
termi: uskonnollisiksi yhdyskunniksi) tulee katsoa yhdistykset,
joiden nimestä tai tarkoituspykälästä ilmenee, että yhdistyksen
jäsenillä on uskonto.
Mietinnössä todetaan, että uskonnollinen yhdyskunta on
tarkoittanut rekisteröityä uskontokuntaa mutta uskontokunta
saattaa tarkoittaa laajempaa yhteisöjoukkoa. Tässä yhteydessä
komitean olisi pitänyt selkeästi sanoa, että esimerkiksi osa
helluntaiseurakunnista on toiminut rekisteröityinä yhdistyksinä
eikä rekisteröityinä uskonnollisina yhdyskuntina. Kun komitea
lakiehdotuksissaan poistaa kokonaan yleisemmän käsitteen
uskontokunta, komitean lakiehdotukset rajoittavat
uskonnonvapautta. Vapaa-ajattelijain mielestä nimenomaan
yleisempi käsite uskontokunta sopii katsomusvapauslakiin.
Uskonnon julkista ja yksityistä
harjoittamista koskevat säädökset
Tässä kohdassa komitea on selostanut nykyistä tilannetta.
Liittyminen uskonnolliseen
yhdyskuntaan ja eroaminen siitä
Menettely liityttäessä uskonnollisen yhdyskuntaan ja
erottaessa uskonnollisesta yhdyskunnasta on tarpeeton, koska
tässä kohden voidaan noudattaa yhdistyslakia.
Tässä komitea on esittänyt edellistä uskonnonvapauslakia
säädettäessä esitettyjä perusteluja kirkosta eroamisen
henkilökohtaisuudelle sekä ns. harkinta-ajalle. Komitea olisi
helposti voinut selvittää myös ne vastaväitteet, jotka jo
silloin esitettiin näille käytännöille.
Komitea on mietintönsä sivulla 33 perustellut ehdotuksensa
kirjallisen kirkosta eroamisen ja harkinta-ajan lopettamisen
perustuslainmukaisuuden.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä täysi-ikäisellä henkilöllä
itsellään on aina oikeus päättää haluaako hän liittyä
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Täysi-ikäisellä on mielestämme
automaattisesti oikeus koska tahansa erota uskonnollisesta
yhdyskunnasta. Eron on astuttava voimaan heti. Jäsenmaksujen
suhteen noudatettakoon samaa käytäntöä kuin yhdistyksissä.
Ongelma syntyy vain lasten kohdalla ja vain silloin, jos
oppilaitoksissa annetaan katsomusaineiden opetusta. Tämä asia
voidaan ratkaista opetusta koskevissa laeissa.
Lapsen asema
Komitea mainitsee, että vanhan lain mukaan lapsi seuraa
äitiään uskontokunnan suhteen. Mielestämme olisi ollut tärkeää
mainita myös sitä aikaisempi käytäntö, jonka mukaan lapsi
seurasi isäänsä. Käytäntöä muutettiin aikoinaan siitä syystä,
että isät erosivat kirkosta useammin kuin äidit. Komitean uusi
ehdotus, jonka mukaan vanhemmat sopivat asiasta tai jos he eivät
pääse sopimukseen, lasta ei liitetä mihinkään uskontokuntaan, on
mielestämme aikaisempia käytäntöjä parempi. Vielä parempi olisi,
ettei alaikäistä lasta liitettäisi mihinkään uskontokuntaan.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon
opetus
Komitea olisi voinut myös tässä kohdassa esittää ne
vastaväitteet, jotka edellistä uskonnonvapauslakia säädettäessä
esitettiin uskonnon opetusta vastaan. Myös vastaväitteet
enemmistön uskontokunnan mukaista uskonnon opetusta vastaan
esitettiin jo silloin.
Jos katsomusaineiden opetus järjestettäisiin tasapuolisella
tavalla, jokaisella katsomusryhmällä olisi oikeus päättää
katsomusaineen opettajan pätevyydestä. Jos erillinen
elämänkatsomustieto uskontokuntiin kuulumattomille tarkoitettuna
oppiaineena säilyy, ja jos oppiaine säilyy yhteiskunnan
määrittelemänä, opetusta koskevissa laeissa tulisi säätää, että
elämänkatsomustietoa saa opettaa vain uskontokuntiin kuulumaton
opettaja. Tunnetaan tapaus, jossa koulun rehtori on määrännyt
evankelis-luterilaisen uskonnon opettajan opettamaan
elämänkatsomustietoa, vaikka koulussa on elämänkatsomustiedon
opettajaksi pätevöitynyt toinen opettaja.
Hautaustoimi
Komitea olisi voinut mennä hieman enemmän ajassa taaksepäin
ja todeta, että perinteisesti hautausmaita hoitivat Suomessa
kyläyhteisöt. Ruotsin siirtomaavallan aikana seurakunnat ottivat
kyläyhteisöjen hautausmaat haltuunsa ja hävittivät muut
hautausmaat ja niillä olleet muistomerkit.
Yhdyskunnan perustaminen ja
rekisteröinti
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskonnollisia yhdyskuntia
rekisteröitäessä voidaan noudattaa yhdistyslakia. Tämä parantaa
myös uskonnonvapautta ja antaa kansalaisille niin halutessaan
mahdollisuuden kuulua useisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin.
Tässä yhteydessä komitea olisi voinut kertoa, että Suomessa on
myös yhdistysrekisterissä olevia seurakuntia. Nykyinen käytäntö
on vaikeuttanut uskontokunnaksi rekisteröitymistä sillä tavoin,
että tiettävästi ainakin yksi uskontokunta odottaa uutta lakia
päästäkseen rekisteröidyksi uskontokunnaksi.
Päätöksenteko ja hallinto
rekisteröidyissä uskontokunnissa
Uskonnollisten yhdyskuntien toiminnassa ja hallinnossa
noudatettakoon yhdistyslakia ja uskonnollisen yhdyskunnan omia
sisäisiä säädöksiä.
Tässä kohdassa komitea on käyttänyt vuoden 1917 ehdotuksen
perusteluja, joten ilmeisesti viime vuosisadan
uskonnonvapauslakia vastustavat perustelut ovat olleet komitean
tiedossa.
Rekisteröidyn uskontokunnan talous
Tässä yhteydessä olisi ollut syytä esittää laskelma siitä,
kuinka paljon yhteiskunta tukee evankelis-luterilaista ja
ortodoksista kirkkoa. Ortodoksien jäsentä kohti saama tuki
lienee maailmanennätys.
Rekisteröidyn uskontokunnan
seurakunnat
Tässä yhteydessä olisi voinut myös huomauttaa siitä, että osa
uskonnollisten yhteisöjen seurakunnista toimii tällä hetkellä
rekisteröityinä yhdistyksinä.
Rekisteröidyn uskontokunnan
purkautuminen ja lakkauttaminen
Tässä yhteydessä olisi voitu esittää tilastoja ja tietoja
uskonnollisten yhdyskuntien purkautumisista ja lakkauttamisista.
Rekisteröidyn uskontokunnan
jäsenrekisteri
Jo edellistä uskonnonvapauslakia säädettäessä esitettiin,
että uskonnollisille yhdyskunnille riittää sama
rekisteröitymismuoto kuin yhdistyksille.
Tarkastuttamisoikeus ja kiinteistöomistuksen rajoitukset
rekisteröidyssä uskonnollisessa yhdyskunnassa
Tässä yhteydessä olisi ollut hyvä esittää tilastoja
uskontokuntien kiinteistöomistuksesta.
Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri
ja ilmoitusten julkaiseminen säädöskokoelmassa
Tässä yhteydessä olisi ollut syytä tutkia, mitä teknisiä
vaikeuksia erillisen opetusministeriön uskonnollisten
yhdyskuntien rekisterin pitäminen aiheuttaa verrattuna siihen,
että uskontokunnat katsottaisiin tavallisiksi yhdistyksiksi.
Uskonnolliset yhdyskunnat Suomessa
Mietinnössä mainitaan, että suomalaisista 85 % kuuluu
evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja 1 % ortodoksiseen kirkkoon
sekä rekisteröityihin uskontokuntiin 1 % väestöstä. Mihin
unohtuivat loput suomalaiset? Riippumatta sitä mitä tilastoja
käytetään uskonnottomia on Suomessa enemmän kuin ortodokseja.
Uskonnottomia on Suomessa myös enemmän kuin rekisteröityihin
vähemmistöuskontokuntiin kuuluvia. Uskonnottomista olisi pitänyt
puhua heti evankelis-luterilaisten jälkeen. Vasta sitten tulevat
ortodoksit.
Kirkkolaki
Perustuslakimme 76 §:ään on edelleen jätetty säädös, jossa
mainitaan kirkkolain säätäminen. Kirkkolaki koskee
evankelis-luterilaista kirkkoa. Tietoisena siitä, että tämä
pykälä on säilytetty perustuslaissa evankelis-luterilaisen
kirkon voimakkaan painostuksen johdosta, liitto suosittelee,
että eduskunta poistaisi tämän perustuslain pykälän
uskonnonvapauslain käsittelyn yhteydessä. Kun ortodoksisesta
kirkosta säädetään lailla ilman mainintaa perustuslaissa,
evankelis-luterilaisen kirkon kirkkolain mainitseminen
perustuslaissa on turhaa.
Kansainvälinen kehitys ja ulkomainen
lainsäädäntö
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä on valitettavaa, että muu
maailma on jätetty kokonaan pois tästä esityksestä.
Muiden maanosien kulttuureissa esimerkiksi useaan uskontoon
kuuluminen ja useiden uskontojen ajatusten yhdisteleminen ei ole
harvinaista.
Komitean esitys kertoo uskontojen mahdista ja valtiokirkoista,
mutta maanosan polttavin uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen
vapauteen liittyvä ongelma, uskonnottomien oikeusasema, on
jätetty käytännöllisesti katsoen käsittelemättä.
Erityisen valitettavana vapaa-ajattelijat pitävät sitä, että
Yhdysvaltain lainsäädäntö, jonka mukaan uskonnonvapauslakia ei
voida edes säätää, koska se olisi perustuslain vastaista
puuttumista asioihin, on mainittu vain sivumennen.
Ruotsissa tilanne on erityisen huono kouluissa, joissa opetetaan
kaikille pakollisena ja muihin oppiaineisiin integroituna
uskonto-oppia, joka on käytännössä evankelis-luterilaista
uskonnonopetusta. Vapaa-ajattelijain mielestä tällainen uskonnon
pakkosyöttö on kaikkien Ruotsia sitovien kansainvälisten
sopimusten vastainen, ja se on mahdollista vain maassa, josta
puuttuu Vapaa-ajattelijain liittoa vastaava kansalaisjärjestö.
Norjan tilanne on Euroopan huonoimpia. Norjassa koulujen
katsomusvapaus on romahdusmaisesti heikentynyt viimeisten
kahdenkymmenen vuoden aikana. Parikymmentä vuotta sitten
Norjassa oli elämänkatsomustieto, josta myös Suomen
elämänkatsomustieto sai nimensä. Sitten suurkäräjät muutti
puolet elämänkatsomustiedon opetuksesta kristilliseksi. Vuonna
1997 Norjassa siirryttiin kaikille pakolliseen
tunnustuksettomaan luterilaiseen uskonnonopetukseen, jota tosin
kutsutaan "kristinusko sekä uskonto- ja elämänkatsomustiedoksi".
Myös Norjasta puuttuu Vapaa-ajattelijain liittoa vastaava
järjestö. "Kirkollisveroa" saava humanistijärjestö on ajanut
kaikille yhteistä opetusta, ja se on tyytynyt toistaiseksi
käräjöimään oppiaineesta Norjan sisällä valittamatta
kansainvälisiin ihmisoikeustuomioistuimiin.
Myös Tanskassa opetetaan "uskontotietoa" jonka vaihtoehtona on
vapautus vanhempien pyynnöstä.
Saksasta uskonnonvapauskomitea kertoo jotakin, koska siellä
kirkoilla on lainsäädännössä vahva asema. Eräissä Saksan
osavaltioissa vallitsevasta käytännöstä, jonka mukaan
humanistijärjestön omat opettajat kiertävät kouluissa antamassa
uskonnottoman elämänkatsomuksen opetusta, komitea ei kerro.
Ranskan kohdalla esitys on ylimalkainen, koska Ranskassa ei ole
esimerkiksi yhteiskunnan koulujen uskonnonopetusta.
Komitean esitys muista maista on hyvin valikoiva ja
tarkoitushakuinen. Yhtään maata, jossa täydellinen
uskonnonvapaus on toteutettu, ei ole esitelty kunnolla.
Yhdysvalloista, jossa yhteiskunnan oppilaitosten uskonnonopetus
olisi perustuslain vastaista, puhutaan hyvin vähän.
Lapsen uskonnollisen yhdyskunnan määräytymisestä on esimerkit
vain Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta. Nämä kaikki maat ovat
vanhoillisia uskonnonopetusmaita. Lapsen uskontokunnalla on
yhteiskunnan näkökulmasta merkitystä lähinnä vain silloin, kun
kouluissa annetaan uskonnon opetusta.
Nykytilan arviointi
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä komitean ehdottamat
hautaustoimilaki ja muut aineellisen lainsäädännön muutokset
ovat tarpeellisia, mutta uskonnonvapauslakiin aiotut asiat
voitaisiin siirtää muihin lakeihin.
Liitto kannattaa ehdotuksia, joiden mukaan hautaustoimesta
säädetään omassa laissaan, mahdollisesta
elämänkatsomusopetuksesta opetusta koskevissa laeissa,
avioliitosta avioliittolaissa ja verotuksesta verolaeissa.
Jos uskonnonvapauslaki säädetään, se on mielestämme säädettävä
tavallisena lakina kuten komitea ehdottaa.
Uskonnonvapauslaissa ei vapaa-ajattelijain mielestä ole tarpeen
ottaa kantaa siihen, kuuluko joku yhteen tai useampaan
uskontokuntaan. Jos kantaa otetaan, myös kuuluminen useaan
uskonnolliseen yhdyskuntaan on mielestämme perustuslain nojalla
sallittava.
Vapaa-ajattelijat ovat komitean kanssa samaa mieltä siitä, että
uskonnollisten yhdyskuntien kiinteistöomistukselle ei tarvitse
asettaa rajoituksia ja että opetusministeriön oikeus
tarkastuttaa uskontokuntia on syytä lopettaa.
Vapaa-ajattelijat ovat komitean kanssa samaa mieltä siitä, että
kaksitoistavuotiasta on kuultava häntä itseään koskevissa
kysymyksissä.
Kannatamme myös komitean kantaa, jonka mukaan perustuslaissa
taattua oikeutta erota uskontokunnasta ei pidä rajoittaa
vaatimalla henkilökohtaista käyntiä tai ns. harkinta-aikaa.
Lain ja hyvien tapojen vaatimus uskonnollisen yhdyskunnan
rekisteröinnin ehtona on syytä poistaa, kuten komitea ehdottaa.
Vapaa-ajattelijat ovat tyytyväisiä siihen komitean ehdotukseen,
että enemmistön uskontokunnan mukaisesta uskonnonopetuksesta ei
enää tarvitse erikseen hakea vapautusta vaan kukin ryhmä
ohjataan omaan uskonnonopetukseen tai uskontokuntiin
kuulumattomat elämänkatsomustiedon opetukseen. Mielestämme
elämänkatsomustiedon opetus on suunniteltava ensisijaisesti
uskonnottomien kotien tarpeita silmällä pitäen, ja opetukseen ei
saa osallistua vanhempien (peruskoulussa) tai oppilaan
(lukiossa) pyynnöstä myös niitä, jotka eivät muutoin saa
katsomusopetusta.
Periaatteessa vapaa-ajattelijat vastustavat kaikenlaista
uskonnonopetusta yhteiskunnan ylläpitämissä tai tukemissa
kouluissa.
Ehdotuksen tavoitteet ja keskeiset
ehdotukset
Tavoitteet
Jos uskonnonvapauslakia ei tarvita, ei tarvita selostusta sen
tavoitteista.
Vapaa-ajattelijain mielestä perustuslaki ja yhdistyslaki
riittävät myös uskonnollisten yhdyskuntien puitteiksi.
Uskonnonvapauslaki voi käytännössä merkitä vain rajoituksia
perustuslakiin nähden. Nämä rajoitukset voivat vahvasti
evankelis-luterilaisenemmistöisessä Suomessa kohdistua vain
vähemmistöuskontoihin tai uskontokuntiin kuulumattomiin.
Jos uskonnonvapauslaki säädetään, sen nimi pitää olla laki
katsomusvapaudesta eikä uskonnonvapauslaki.
Tällaisen katsomusvapauslain tavoitteena tulee olla
uskonnollisten ja uskonnottomien vähemmistöjen kuten
vähemmistöuskontojen, ateistien ja agnostikkojen
katsomusvapauden parantaminen.
Katsomusvapautta ei voida turvata evankelis-luterilaisten
sanelemalla uskonnonvapauslailla vaan sellaisella
katsomusvapauslailla, joka suojaa vähemmistöuskontoja ja
uskonnottomia vahvan enemmistön syrjinnältä. Erityisesti
tällaista suojaa tarvitsevat uskonnottomat kuten ateistit ja
agnostikot.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä ei, päinvastoin kuin komitea
ehdottaa, pidä säilyttää rekisteröityjä uskontokuntia omana
oikeussubjektin muotona. Yhdistyslakia voidaan tarvittaessa
muokata niin, että yhdistysmuoto sopii myös uskonnollisille
yhdyskunnille.
Mietinnön sivulla 22 sanotaan mm.
Ehdotuksen keskeisenä lähtökohtana on pyrkimys
uskonnollisten yhdyskuntien tasapuoliseen kohteluun julkisen
vallan taholta.
Tässä komitea jälleen unohtaa sen, että uskonnottomia on
kohdeltava uskontokuntiin kuuluvien kanssa tasa-arvoisesti.
Sivulla 22 sanotaan lisäksi:
Lapsen uskonnollista asemaa koskevassa sääntelyssä
lähtökohtina ovat perheen uskonnollisen yhtenäisyyden
tukeminen, lapsen uskonnollisen aseman pysyvyyden ja lapsen
myötämääräämisoikeuden turvaaminen sekä alaikäisen suojelu.
Valtiovallan tehtävänä ei ole suojella perheen uskonnollista
yhtenäisyyttä. Pikemminkin nykyaikaisen valtiovallan tehtävä
olisi tukea suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden sietoa niin
perheissä kuin muissakin yhteisöissä.
Opetuksesta sivulla 22 sanotaan mm.:
Tavoitteena on myös parantaa oppilaan tai opiskelijan
mahdollisuuksia saada oman uskontonsa mukaista
uskonnonopetusta ja silloin, kun oppilaan tai opiskelijan oman
uskonnon mukaista uskonnonopetusta ei järjestetä, muuta
katsomusopetusta.
Vapaa-ajattelijain liiton liittohallitus katsoi, että
uskontokuntiin kuuluvia ei pitäisi ottaa mukaan
elämänkatsomustiedon opetukseen, koska tällöin
elämänkatsomustiedon opetus etenkin evankelis-luterilaisen
kirkon tunnetulla painostuksella saattaisi muuttua kristillisen
uskonnonopetuksen suuntaan.
Koulun tavoitteena ei voi sekulaarissa valtiossa olla parantaa
mahdollisuuksia saada uskonnonopetusta. Vapaa-ajattelijain
mielestä uskonnonopetus ei kuulu ollenkaan yhteiskunnan
ylläpitämiin tai tukemiin oppilaitoksiin.
Jos komitea olisi halunnut parantaa vähemmistöuskontojen
mahdollisuutta saada oman uskontonsa opetusta, se olisi
poistanut lakitekstiehdotuksesta sen, että opetusta annetaan
vain, jos huoltajat sitä vaativat. Eihän tällaista ehtoa ole
evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon kohdalla.
Vastaava ehdotus olisi, että oppilas saisi luterilaista tai
ortodoksista uskonnonopetusta peruskoulussa vain, jos huoltaja
sitä erikseen vaatii ja lukiossa vain, jos oppilas sitä erikseen
vaatii.
Keskeisen ehdotukset
Uuden uskonnonvapauslain soveltamisala
Mietinnön sivulla 22 sanotaan mm.:
Lakiin otettaisiin sellaiset uskonnonvapauden turvaamisen
kannalta tarpeelliset säännökset, joita ei luontevasti voida
sijoittaa asiayhteytensä mukaisesti muuhun lainsäädäntöön.
Vapaa-ajattelijain mielestä kaikki katsomusvapautta koskevat
säädökset voidaan sijoittaa eri lakeihin ilman että säädetään
erillinen uskonnonvapauslaki, ellei haluta säätää erityisesti
vähemmistöuskontoja ja uskonnottomia vähemmistöjä, kuten
ateisteja ja agnostikkoja, suojaavaa lakia.
Sikäli kuin uskontokunnat haluavat poiketa nykyisen yhdistyslain
säännöksistä, yhdistyslakiin voitaisiin ottaa mukaan
uskonnollisia yhteisöjä koskevia poikkeuksia.
Samalla sivulla sanotaan:
Uskontokunnan käsitettä, jota voimassa olevassa
uskonnonvapauslaissa käytetään uskonnollista yhdyskuntaa
laajemmassa merkityksessä, ei enää käytettäisi.
Vapaa-ajattelijat vastustavat jyrkästi sitä, että laajasta
käsitteestä uskontokunta luovuttaisiin.
Tässä komitea ehdottaa uskonnonrajoittamislakia eikä
uskonnonvapauslakia katsomusvapauslaista puhumattakaan.
Jäsenyys uskonnollisessa yhdyskunnassa
Sivulla 23 komitea esittää seuraavan uskonnonvapauden
rajoituksen:
Huoltajien päätösvaltaa lapsen uskonnolliseen yhdyskuntaan
liittymisen suhteen rajoitettaisiin kuitenkin siten, että
lapsi voitaisiin lähtökohtaisesti liittää vain sellaiseen
uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon hänen huoltajansa kuuluvat
tai joku heistä kuuluu. Lapsen kehityksen kannalta ei ole
pidetty perusteltuna, että lapsi voitaisiin liittää sellaiseen
uskonnolliseen yhdyskuntaan, johon hänellä ei ole luontevia
yhteyksiä.
Vapaa-ajattelijain mielestä tämä asia on (kansainvälisten
sopimusten rajoissa) perheen eikä lainsäätäjän päätettävä.
Tiettävästi niissä maissa, joissa tällaista valtiovallan
holhousta ei esiinny, ei ole syntynyt tässä asiassa ongelmia,
joihin yhteiskunnan olisi tarvinnut puuttua.
Kirjallinen kirkosta eroamismahdollisuus ja eron välitön voimaan
astuminen olisi pitänyt toteuttaa jo vuoden 1922
uskonnonvapauslaissa kuten silloiset työväenpuolueet esittivät.
Rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta
Vapaa-ajattelijain mielestä riittää, että uskontokunnat
merkitään yhdistysrekisteriin. Erillisellä lainsäännöllä
uskontokunnille halutaan antaa yhteiskunnassa etuoikeuksia,
joita esimerkiksi ateistien tai agnostikkojen järjestöillä ei
ole. Tämä on mielestämme perustuslain vastaista syrjintää.
Sivulla 23 sanotaan mm.:
Säännöksestä selviäisi myös, että yhdyskunnan toiminta
voisi uskontunnustuksen sijasta tai ohella perustua myös
pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin
pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin toiminnan perusteisiin.
Tässä oletetaan, että uskontokunta pysyy pääsääntöisesti
muuttumattomana, että sillä on muuttumaton uskontunnustus tai
muuttumattomia pyhiä kirjoituksia. Miksi pyhiä kirjoituksia?
Miksi kirjoituksia mutta ei nauhoitteita tai videoita? Miksi
myös muiden vakiintuneiden toiminnan perusteiden pitää olla
pyhiä. Miksi halutaan lailla kieltää sellaiset uskonnot,
jotka muuttuvat eivätkä perusta toimintaansa mihinkään pyhään?
Toisaalta sivulla 24 halutaan sallia, että uskonto ei ole
kansanvaltainen. Voidaan kysyä, miksi uskonnoille sallitaan
poikkeus kansanvaltaisuuden suhteen. Koska vapaa-ajattelijat
eivät halua rajoittaa olemassa olevien epäkansanvaltaisten
uskontojen toimintaa, tämä erikoisuus voidaan ottaa
yhdistyslakiin poikkeuksena, joka myönnettäisiin yhdistyksille,
jotka ilmoittavat olevansa uskontokuntia.
Vapaa-ajattelijain mielestä uskontokunnan perustamiseen riittää
sama määrä perustajia kuin yhdistyksen perustamiseen eli kolme
henkilöä. Uskonnollisten yhdyskuntien jäsenten merkitseminen
väestörekisteriin on mielestämme kansalaisten yhdenvertaisuutta
loukkaavaa ja on johtanut Suomessa monenlaiseen syrjintään.
Mielestämme riittää, että uskonnollisesta yhdyskunnasta annetaan
yhteiskunnan rekistereihin samat tiedot kuin yhdistyksistäkin.
Uskonnolliset yhdyskunnat voivat itse antaa tietoja siitä, onko
joku kyseisen yhdyskunnan jäsen.
Uskontokuntien muodostamat uskontokunnat eivät ole mikään
ongelma, jos uskontokuntia käsitellään kuten rekisteröityjä
yhdistyksiä, joilla voi olla monenlaisia jäseniä.
Mielestämme uskontokunnan tarkoituksesta ja toiminnasta
riittävät samat säädökset kuin muiltakin yhdistyksiltä.
Uskontokunnilla voi olla sellaisia uskonnon harjoittamisen
muotoja, jotka ovat salaisia. Suomalaisista järjestöistä ainakin
vapaamuurareilla on salaisia seremonioita, mutta emme ole
kuulleet valtion vaativan niiden julkistamista.
Sivulla 25 ehdotetaan:
Opetusministeriön yhteyteen ehdotetaan perustettavaksi
asiantuntijalautakunta, jonka tehtävänä on pyynnöstä antaa
lausunto siitä, ovatko uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin
merkittäväksi ilmoitetun yhteisön tarkoitus ja toimintamuoto
uskonnollisen yhdyskunnan tarkoitusta koskevien
uskonnonvapauslain säännösten mukaiset. Tämä mahdollistaisi
nykyistä laajemman asiantuntemuksen käytön arvioitaessa
yhteisön toiminnan uskonnollisuutta.
Vapaa-ajattelijain mielestä valtiovallan tehtäviin ei kuulu
ratkaista, onko jonkin järjestön toiminta uskonnollista vai ei.
Mielestämme riittää, että järjestö itse ilmoittaa, onko se
uskonnollinen yhteisö vai ei. Näin ollen ei tarvita lautakuntaa
ratkaisemaan, onko järjestö uskonnollinen yhteisö vai ei.
Mielestämme ehdotetun säädöksen tarkoitus on rajoittaa
valtiokirkkojen kanssa kilpailevien uskontokuntien perustamista.
Lisäksi ehdotetun säädöksen tarkoitus on estää uskonnottomia
yhteisöjä rekisteröitymästä uskonnollisiksi yhteisöiksi
saadakseen samat edut kuin uskonnollisilla yhteisöillä.
Esimerkiksi Suomen Ateistiyhdistys voisi rekisteröityä
uskonnolliseksi yhdyskunnaksi ja saada oikeuden ateismin
opetukseen kouluissa. Mikäli tällaista ei sallita, valtio
syyllistyy vakaumukseen perustuvaan syrjintään.
Kuka ei ole jäävi ehdotetun lautakunnan jäseneksi? Mielestämme
olemassa olevien uskontokuntien jäsenet ovat jäävejä
ratkaisemaan, onko niiden uusi kilpailija uskontokunta vai ei.
Tällöin asiantuntijalautakunta olisi muodostettava pelkästään
uskontokuntiin kuulumattomista, mikä ei liene ollut ehdotuksen
tarkoitus.
Sivulla 25 ehdotetaan lisäksi:
Rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille voitaisiin
myöntää harkinnanvaraista valtionavustusta kustannuksiin,
jotka aiheutuvat kulttuurihistoriallisesti merkittävien
rakennusten kunnossapidosta, lapsi- ja nuorisotyöstä tai
sosiaalisesta palvelutyöstä. Tällä saatettaisiin rekisteröidyt
uskonnolliset yhdyskunnat nykyistä tasavertaisempaan asemaan
evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan
kanssa, joiden saamaa osuutta yhteisöveron tuotosta on
perusteltu näiden harjoittamilla vastaavilla
yhteiskunnallisesti merkittävillä toimintamuodoilla.
Ortodoksista kirkkoa pidetään Suomessa yllä pääasiassa
yhteiskunnan varoilla. Valtion rahatilanteen huomioon ottaen
tasapuolisuutta on saavutettavissa vain pienentämällä
ortodoksisen kirkon saamia tukia.
Sekulaarin valtion tehtäviin ei kuulu kirkkojen kunnossapito
varsinkaan, kun molemmilla valtiokirkoilla näyttää olevan varaa
rakentaa koko ajan lisää kirkkoja. Järjestöt toki voivat
harjoittaa lapsi- ja nuorisotyötä tai sosiaalista palvelutyötä,
mutta jotta kansalaiset eivät joutuisi eriarvoiseen asemaan
vakaumuksensa perusteella, kaikkialla pitää olla tarjolla
vastaavat puolueettomat yhteiskunnan palvelut. Tästä syystä
yhteiskunnan varojen käyttäminen uskontokuntien lapsi- ja
nuorisotyöhön tai sosiaaliseen palvelutyöhön on uskonnottomien
syrjintää. Turussa aiotaan järjestää lasten
iltapäiväkerhotoiminta jyrkästi uskonnottomia syrjivällä
tavalla. Jos tietyn alueen asukas haluaa lapsensa
iltapäiväkerhoon, hän joutuu viemään lapsensa seurakunnan
iltapäiväkerhoon. Uskonnonvapaus- tai katsomusvapauslain tehtävä
on päinvastoin estää tällainen syrjintä.
Yhteisöveron jakaminen valtiokirkoille on vapaa-ajattelijain
mielestä lopetettava, koska se loukkaa kaikkia uskonnottomia.
Myös uskonnottomien omistamat yritykset joutuvat nykyään
osallistumaan valtiokirkoille menevän yhteisöveron jako-osuuden
kokoamiseen.
Komitean tietojen mukaan evankelis-luterilainen kirkko on saanut
yhteisöveron jako-osuutta n. 800 miljoonaa markkaa vuodessa,
mikä on kaksi kertaa kaikkien hautausmaiden kulut tai suurempi
kuin valtioneuvoston köyhyyspaketti.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät komitean ainoan
ihmisoikeusasiantuntijan professori Martin Scheininin eriävään
mielipiteeseen sivulla 95 seuraavilta osin:
Nykyinen rahoitusjärjestelmä loukkaa uskonnollista
yhdenvertaisuutta sekä sen vuoksi, ettei julkisista varoista
myönnetä vähemmistöyhdyskuntien yleishyödyllisiin toimintoihin
vastaavaa tukea kuin mitä luterilainen ja ortodoksinen kirkko
saavat yhteisöveron tuottona, että sen vuoksi, että
luterilainen kirkko saa ylimääräisenä julkisen vallan
taloudellisena tukena hyväkseen myös kirkkokuntiin
kuulumattomien väestöosuutta vastaavan osan yhteisöveron
tuotosta. Komitean ehdottama uskonnonvapauslain 28 § on siten
vain osaratkaisu, ja uskonnollisen yhdenvertaisuuden periaate
edellyttää yhteisöveron laajempaa uudelleen arviointia.
Viittaan YK:n ihmisoikeuskomitean ratkaisuun tapauksessa
Waldman v. Kanada (694/1996), jossa todettiin Suomeakin
sitovan kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan
yleissopimuksen vastaiseksi järjestely, jossa julkisista
varoista tuettiin osana julkista koululaitosta toimivia yhden
uskontokunnan kouluja, mutta vastaavaa tukea ei ulotettu
muiden uskontokuntien ylläpitämille kouluille. Se seikka, että
luterilainen kirkko mahdollisesti käyttää yhteisöveron
tuotto-osuuden yleishyödyllisiin tarkoituksiin, ei tee
oikeutetuksi ohjata kirkolle sellaisia verotuloja, joiden ei
voida välillisestikään katsoa olevan peräisin kirkon omilta
jäseniltä.
Uskonnonopetus
Komitean ainoa ihmisoikeusasiantuntija, professori Martin
Scheinin jatkaa:
Komitean enemmistön ratkaisuna on uskonnon opetuksen
lakisääteisesti tunnustuksellisesta luonteesta luopuminen.
Tästä seuraa enemmistön mielestä perustuslain kannalta
hyväksyttävä mahdollisuus tavallisella lailla velvoittaa
kaikki tiettyyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat oppilaat
osallistumaan "oman uskontonsa" opetukseen, riippumatta
oppilaan tai hänen vanhempiensa sisäisestä vakaumuksesta tai
tahdosta osallistua kyseiseen opetukseen.
Ratkaisun taustalla vaikuttaa, että vasta 18-vuotias henkilö
voi komitean ehdotuksen mukaan itsenäisesti päättää
kuulumisestaan uskonnolliseen yhdyskuntaan. Enemmistön kanta
on mielestäni ongelmallinen perustuslain 11 §:n kannalta.
Ensinnäkin tunnustuksellisuuden käsitteen poistaminen uskonnon
opetusta koskevasta lainsäädännöstä on varsin pieni muutos. Se
ei voi yksin ratkaista sitä, pidetäänkö koulujen uskonnon
opetusta vastaisuudessakin osittain uskonnon harjoittamisena.
Kun kyse on vain lakitekstin tasolla tapahtuvasta muutoksesta,
en näe perusteita luopua perustuslakivaliokunnan tulkinnasta,
jonka mukaan koulujen uskonnon opetus on ainakin osittain
uskonnon harjoittamista.
Toiseksi uskonnon opetuksen lakisääteisesti
tunnustuksellisesta luonteesta luopuminen johtaa uusiin
ongelmiin, koska se poistaa oikeudellisen perustan ylipäätään
sisällyttää uskonnon harjoittamiseksi luonnehdittavia
tapahtumia julkisen vallan ylläpitämien ja kaikille
tarkoitettujen koulujen toimintaan. Nykytilanteessa
eräänlainen säädösperusta on saatu siitä, että koulujen
opetusohjelmaan sisältyy oppilaiden enemmistön uskonnon mukaan
määräytyvää tunnustuksellista uskonnon opetusta. Siihen
tukeutuen koulut ovat voineet perustella saman tunnustuksen
mukaisten uskonnollisten juhlien ja jumalanpalvelusten
järjestämisen. Uskonnonvapauden ja uskonnollisen
yhdenvertaisuuden näkökulmasta koulujen joulu- ja kevätkirkko
soveltuvat huonosti julkiseen koululaitokseen
monikulttuurisessa yhteiskunnassa, varsinkin ellei niiden
säädösperusta ole kunnossa. Perustuslain 11 §:n johdosta tulee
siis uskonnon opetuksen lakisääteisesti tunnustuksellisesta
luonteesta luovuttaessa entistä ongelmallisemmaksi, voivatko
koulut ylipäätään jatkaa esimerkiksi joulukirkon tai
uskonnollisten päivänavausten perinnettä.
Kolmanneksi, sikäli kuin uskonnollisia tilaisuuksia edelleen
järjestetään, komitean ehdotus johtaa sääntelemättömään
tilanteeseen sen suhteen, vapaudutaanko näistä tilaisuuksista
samoin perustein (jäsenyys) kuin uskonnon opetuksesta vai
oppilaan oman tai hänen huoltajansa ilmoituksen perusteella.
Komitean mietintöön sisältyvän esitysluonnoksen
säätämisjärjestysperusteluissa kyllä korostetaan, ettei
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvaa oppilasta saa vastoin
tämän tahtoa velvoittaa osallistumaan rukouksiin, hartauden
harjoituksiin, jumalanpalveluksiin tai muihin vastaaviin
uskonnon harjoittamismuotoihin. Perustuslain 11 §:n 2 momentin
toteutumisen kannalta on kuitenkin riskialtista, ettei tätä
uskonnonvapauteen kuuluvaa periaatetta ehdoteta kirjattavaksi
lakiin vaan se jäisi jokaisen oppilaan, vanhemman, opettajan
ja rehtorin perusoikeustietoisuuden ja perustuslain suoran
soveltamisen varaan.
Edellä sanotun perusteella katson selkeimmäksi ratkaisuksi,
että perustuslain 11 §:n toteuttamiseksi koululainsäädännön
tulee mahdollistaa, että myös uskonnolliseen yhdyskuntaan
kuuluva oppilas voi omalla tai huoltajan päätöksellä olla
osallistumatta uskonnon opetukseen koulussa.
Vapaa-ajattelijain mielestä kaikki uskonnonopetus pitää
poistaa yhteiskunnan ylläpitämistä tai tukemista
oppilaitoksista. Ellei tätä tavoitetta voida toteuttaa,
uskonnonopetukseen osallistumisen on oltava vapaaehtoista.
Jos uskonnonopetusta järjestetään, vapaa-ajattelijat ehdottavat,
että lakipykälä muotoillaan seuraavasti:
Vähintään kolmelle oppilaalle, jotka kuuluvat samaan
uskontokuntaan, järjestetään heidän oman uskontonsa opetusta,
ellei oppilaan huoltaja ole ilmoittanut, että oppilas ei
osallistu kyseiseen opetukseen. Uskonnon opettajan on
kuuluttava siihen uskontokuntaan, jonka opetusta hän antaa.
Vähintään kolmelle uskontokuntiin kuulumattomalle oppilaalle
opetetaan elämänkatsomustietoa, ellei oppilaan huoltaja ole
ilmoittanut, että oppilas ei osallistu kyseiseen opetukseen.
Elämänkatsomustiedon opetus järjestetään uskonnottoman
elämänkatsomuksen ja uskontokuntiin kuulumattomien tarpeiden
mukaisesti. Elämänkatsomustiedon opettaja ei saa kuulua
mihinkään uskontokuntaan.
Sen estämättä, mitä edellä sanotaan, oppilas voi huoltajan
vaatimuksesta osallistua perusopetuksen järjestäjän
järjestämään uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetukseen, jos
se oppilaan saaman kasvatuksen ja kulttuuritaustan perusteella
ilmeisesti vastaa hänen uskonnollista tai uskonnotonta
katsomustaan.
Lukiolakiin ehdotamme vastaavaa säädöstä sillä erolla, että
oppilas itse päättää osallistumisestaan opetukseen.
Perustelemme ehdotuksemme ensimmäistä momenttia sillä, että se
asettaa kaikki uskontokunnat samaan asemaan. Uskontokunniksi
katsomme myös sellaiset rekisteröidyt yhdistykset, jotka ovat
tosiasiallisesti uskontokuntia.
Elämänkatsomustiedon opetus ei saa olla jonkinlainen
tunnustuksettoman uskonnonopetuksen esiaste, jollaisena
erityisesti humanistijärjestöt sitä pitävät, vaan sen tulee
vastata uskontokuntiin kuulumattomien todellisia tarpeita.
Uskontokuntiin kuulumattomia loukkaa syvästi se, että
elämänkatsomustiedon tunnit annetaan usein uskonnonopettajalle.
Näin on käynyt jopa sellaisissa kouluissa, joissa muun aineen
opettaja on ollut pätevä opettamaan elämänkatsomustietoa. Hyvin
monissa kouluissa elämänkatsomustiedon tunnit annetaan
pätevyydestä ja elämänkatsomuksesta välittämättä opettajalle,
jolla sattuu muuten olemaan vähän tunteja.
Vanhempien ja oppilaiden oikeuksia loukataan, jos opettaja ei
kuulu samaan viiteryhmään kuin opetettavat oppilaat. Erityisesti
ehdotuksemme taustalla on se tosiasia, että melkein kaikilla
yläasteilla ja melkein kaikissa lukioissa elämänkatsomustietoa
opettaa uskonnonopettaja tai joku muu evankelis-luterilaisen
kirkon jäsen.
Ehdottamallamme säädöksellä estettäisiin myös jumaluusopin
opiskelijoita hakeutumasta elämänkatsomustiedon aineopintoihin
tarkoituksenaan myöhemmin tehdä kouluissa kristillistä
käännytystyötä opettamalla elämänkatsomustietoa.
Uskontokuntiin kuulumattomia on minkä tilastointitavan mukaan
tahansa noin 500.000 - 600.000, kun ortodokseja on
50.000-60.000. Tietääksemme lähes kaikille ortodokseille on
pystytty järjestämään ortodoksin antamaa uskonnonopetusta, ja
tietääksemme ortodoksisilla opettajilla, jotka eivät ole
opettaneet evankelis-luterilaista uskontoa, ei ole ollut
kouluissa mitään vaikeuksia.
Jos Suomessa pyritään todelliseen uskonnonvapauteen, samat
oikeudet, jotka ovat ortodokseilla, voidaan järjestää
ortodokseja ainakin kymmenen kertaa suuremmalle uskonnottomien
väestöryhmälle.
Olemme edellä käyttäneet nimitystä uskontokunta emmekä nimitystä
(rekisteröity) uskonnollinen yhdyskunta, koska komitean
ehdottama kielenkäyttö vähentäisi uskonnon ja katsomusvapautta.
Esityksen vaikutukset
Taloudelliset vaikutukset
Koska ehdotamme poistettavaksi evankelis-luterilaisen ja
ortodoksisen kirkon saaman yhteisöveron jako-osuuden, tämä
säästäisi noin 800-900 miljoonaa markkaa vuodessa. Koska
toisaalta ehdotamme kaikille kansalaisille ilmaista hautausta
sekä kunnallisten hautausmaiden perustamista erityisesti suurta
uskontokuntiin kuulumattomien vähemmistöä silmälläpitäen, tämä
lisäisi kustannuksia evankelis-luterilaisen kirkon osalta
arviolta hautausmaiden nykyisillä kustannuksilla eli noin 400
miljoonalla markalla sekä aluksi kunnallisten hautausmaiden
perustamis- ja ylläpitämiskustannuksina ehkä toiset 400
miljoonaa markkaa, lopputulos olisi valtion tulo- ja menoarvion
osalta neutraali.
Koska ehdotuksemme lisäisi uskontokunniksi tunnustettujen
järjestöjen määrää sekä parantaisi vähemmistöryhmien
mahdollisuuksia saada oman katsomuksensa mukaista opetusta,
koululaitoksen menot saattaisivat kasvaa. Toisaalta, kun
katsomusopetuksen vapaaehtoiseksi tekeminen vähentäisi arviomme
mukaan ainakin lukion katsomusopetuksen tarvetta tuntuvasti,
saavutettaisiin kokonaisuudessaan säästöjä.
Ehdottamamme uskontokuntien rekisterin lopettaminen ja
uskontokuntien rekisteröiminen yhdistysrekisteriin vähentäisi
pitkällä tähtäyksellä menoja tuntuvasti, varsinkin kun valtio
lakkaisi pitämästä kirjaa uskontokuntien jäsenistä.
Uskontokuntienhan on nykyäänkin pidettävä kirjaa jäsenistään
kuten myös yhdistykset tekevät.
Jos avioliittoon vihkimisoikeus myönnettäisiin myös
uskonnottomien järjestöille tämä vähentäisi yhteiskunnan menoja.
Organisaatio- ja henkilövaikutukset
Ehdottamamme aito katsomusvapaus vähentäisi väkeä
maistraateista ja muista virastoista, mutta kunnalliset
hautausmaat lisäisivät aluksi ainakin maakuntapääkaupunkien
työllisyyttä. Ehdotuksemme siirtää rahaa maakuntiin.
Vaikutukset eri kansalaisryhmien
asemaan
Komitean ehdotukset syrjisivät erityisesti uskontokuntiin
kuulumattomia. Komitean ehdotus siirtäisi lisää yhteiskunnan
rahaa uskontokunnille. Uskontokuntiin kuuluvien päästäminen
mukaan elämänkatsomustiedon opetukseen lisäisi paineita tehdä
siitä entistä uskonnollisempaa.
Asian valmistelu
Komitean mietinnön on allekirjoittanut 14 henkilöä, joista
kukaan ei ole suurimman vähemmistöryhmän eli uskontokuntiin
kuulumattomien edustaja. Komitean työtä on käytännössä ohjannut
evankelis-luterilainen kirkko. Aikaisemmista komiteoista
poiketen tämä komitea on pyytänyt jo työnsä aikana lausuntoja
myös uskonnottomien järjestöiltä.
Muita esitykseen vaikuttaneita
seikkoja
On hyvä, että hautaustointa koskevat säädökset sisällytetään
erilliseen hautaustoimilakiin. Siitä vapaa-ajattelijat antavat
liitteenä lausuntonsa.
Koska kirkkolaki ja ortodoksisesta kirkkokunnasta annettu laki
on mielestämme kumottava ja evankelis-luterilaisen ja
ortodoksisen kirkon on mielestämme rekisteröidyttävä
yhdistysrekisteriin, kirkkojen sisäiset hallintojärjestelyt ovat
niiden oma asia ja siirtymäsäädöksiä ei tarvita.
Uskontokuntien pitää mielestämme siirtyä yhdistyslain mukaisiin
jäsenrekistereihin.
|