Uudistettu lausunto
opetusministeriölle
Viite: 34/041/98 Lausuntopyyntönne uskonnonvapauskomitean
välimietinnöstä (20.10.1999)
Opetusministeriö
LAUSUNTO USKONNONVAPAUSKOMITEAN
VÄLIMIETINNÖSTÄ
Vapaa-ajattelijain liitto viittaa lausunnossaan myös Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen lausuntoon,
koska se on ollut käytettävissä ennen lausuntojen jättöaikaa.
Lisäksi evankelis-luterilainen kirkko on kertonut kannastaan
laajasti tiedotusvälineille.
Mietinnön kuvailulehti
Komitea esittää, että perustuslain 11 §:ssä säädetyn
uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden turvaamiseksi on
säädettävä uusi uskonnonvapauslaki.
Komitean perusteluinaan käyttämät esimerkit rajoittuvat
Pohjoismaihin, joiden lainsäädäntö on tässä suhteessa
teollisuusmaiden vanhoillisinta, ja joihinkin valikoituihin
Euroopan maihin. Vapaa-ajattelijain liitto esittää, että
jatkotyöskentelyssään komitea hankkisi lähdeaineistoa myös
Euroopan ulkopuolisista teollisuusmaista.
Yhdysvaltain perustuslain ensimmäinen lisäys sanoo:
Congress shall make no law respecting an establishment of
religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging
the freedom of speech, or of the press; or the right of the
people peaceably to assemble, and to petition the Government for
a redress of grievances.
Tämän lain perusteella Yhdysvalloissa ei edes periaatteessa
voida säätää uskonnonvapauslakia tai muutenkaan laeilla
rajoittaa uskonnonvapautta.
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että nyt, kun Suomi on
sitoutunut uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauteen
(vakaumus = belief) kansainvälisin sopimuksin, ne perustuslain
6§ ja 11§ sekä osittain myös muut perustuslain kohdat takaavat
uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden,
uskonnonvapauslakia ei välttämättä tarvita. Kaikki
uskonnonvapauslakiin aiotut asiat voidaan siirtää muihin
lakeihin.
Evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen lausunto
13.11.1999 osoittaa, että uskonnonvapauslakia ollaan säätämässä
pääasiassa siitä syystä, että kirkko haluaa rajoittaa
kilpailevien uskontojen toimintaa. Erityisesti tämä kirkko
haluaa pitää uskonnottomien oikeusaseman heikompana kuin se on
uskontokuntien jäsenillä. Sen sijaan vuonna 1995 voimaan
astuneen perusoikeusuudistuksen tarkoitus oli toinen, mikä käy
ilmi erityisesti hallituksen esityksen tekstistä, jonka mukaan
julkisella vallalla on velvollisuus kohdella tasapuolisesti
kaikkia uskonnollisia yhdyskuntia ja maailmankatsomuksellisia
suuntauksia.
Uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden merkittävin ongelma
Suomessa on uskontokuntiin kuulumattomien (komiteanmietinnön
liitteen mukaan 651 196 suomalaista) eriarvoinen kohtelu
verrattuna uskontokuntiin kuuluviin ja erityisesti verrattuna
evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäseniin.
Jos komitean tarkoitus on, niin kuin se sanoo, turvata
perustuslain 11 §:n toteutuminen, komitean olisi työssään
asetettava pääpaino uskontokuntiin kuulumattomien tasa-arvoisen
kohtelun parantamiseen.
Jos uusi laki kuitenkin säädetään, mielestä sen nimeksi sopisi
ehdotettua paremmin vakaumuksenvapauslaki tai
katsomusvapauslaki. Nimi olisi silloin neutraali erilaisiin
katsomuksiin nähden. Vapaa-ajattelijain liitto kannattaa
uskonnonvapauskomitean näkemystä, että uskonnonvapauslaista
poistetaan ne säädökset, joista voidaan säätää muussa
lainsäädännössä. Toistamme, että mielestämme kaikki säädökset
voidaan tarvittaessa sisällyttää muihin lakeihin.
1.USKONNON JA OMANTUNNON VAPAUS
VOIMASSAOLEVAN LAINSÄÄDÄNNÖN MUKAAN
1.1. Uskonnonvapaus perusoikeutena ja
ihmisoikeutena
Vapaa-ajattelijain liitto on uskonnonvapauskomitean ja
perustuslakikomitean komitean kanssa samaa mieltä siitä, että
tunnustuksellinen uskonnonopetus on perustuslain 11 §:n mukaista
uskonnon harjoittamista. Täsmennämme asiaa vielä siten, että
mielestämme kaikki uskonnonopetus on uskonnon harjoittamista.
Erityisesti uskonnon harjoittamista on suurin osa koulujen
päivänavauksista. Uskontokuntiin kuulumattomien vakaumuksen
vapauden loukkaaminen on entistä todennäköisempää, kun laista on
poistettu uskonnonopetuksesta vapautettujen oikeus saada
automaattinen vapautus myös päivänavauksista.
Evankelis-luterilainen kirkko on jopa laatinut jokaiseen
virteensä sopivan päivänavauksen.
Kun uskonnonopetus on uskonnon harjoittamista, uskonnonopetuksen
häiritseminen olisi nykyisen uskontorikoslain mukaan rikos,
josta voisi saada jopa vankeutta. Vapaa-ajattelijain liiton
mielestä uskontorikoslaki voitaisiin poistaa. Häiritseminen ja
vahingonteko ovat rangaistavia muidenkin lakien perusteella, ja
pilkkapykälät ovat perusteettomia.
Erityisesti Vapaa-ajattelijain liitto vastustaa Ruotsin mallin
mukaista uskonnonopetusta. Kokemustemme mukaan Ruotsin mallin
mukainen uskonnonopetus on käytännöllisesti katsoen
evankelis-luterilaista uskonnonopetusta, joka on naamioitu
väärän nimikkeen alle.
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että kaikki uskonnonopetus on
poistettava yhteiskunnan ylläpitämistä ja tukemista
oppilaitoksista. Useat johtavat teollisuusvaltiot tulevat
toimeen ilman yhteiskunnan ylläpitämää tai tukemaa uskonnon
opetusta. Oppilaitostemme uskonnonopetus on se tekijä, joka
käytännöllisesti katsoen romuttaa oppilaitoksissa opiskelevien
ja niissä työskentelevien uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen
vapauden.
Vapaa-ajattelijain liitto pahoittelee sitä, että
evankelis-luterilaisen kirkon painostuksesta johtuen Suomessa
puhutaan mieluummin omantunnon kuin vakaumuksen vapaudesta.
Omatunto on evankelis-luterilainen käsite. Kaikki uskonnottomat
eivät käytä sitä. Tunnetuin esimerkki Suomessa oli Kimmo
Kevätsalon siviilipalvelushakemus, joka aikoinaan hylättiin
sillä perusteella, että hakija ei katsonut itsellään olevan
omaatuntoa. Vakaumus hänellä varmaan oli.
Komitean mietinnöstä ei löydy sanaa "ateismi". Tämä sana puuttuu
myös komitean mainitsemista ja muista kansainvälisistä
ihmisoikeussopimuksista. Tätä sanaa ei mainita
perustuslaissamme.
Ateistien ihmisoikeudet ovat Suomen suurin uskonnon, omantunnon
ja vakaumuksen vapauteen liittyvä ongelma. Mielestämme tämä
komitea voisi käsitellä myös ateistien ihmisoikeuksia. Ateismi
on määriteltävissä paljon helpommin kuin uskonto. Ateistinen
elämänkatsomus on yhtä laaja ja kattava kuin uskonnollinen
elämänkatsomus. Jos kouluissa opetetaan uskontoja, eri
vakaumusten tasapuolinen kohtelu edellyttää, että ateisteilla on
oikeus oman vakaumuksensa mukaiseen elämänkatsomuksen
opetukseen. Elämänkatsomustieto on kaatoluokalle suunnattuna
oppiaineena kompromissi, eikä se täysin tyydytä
vapaa-ajattelijoita.
Evankelis-luterilainen kirkko korostaa lausunnossaan, että eri
uskontojen uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon opetuksen
tulee olla yhteiskunnan ylläpitämää, järjestämää ja
määrittelemää. Eräs kirkkohistorian professori esitti aikoinaan,
että elämänkatsomustiedon opetus olisi pitänyt antaa
vapaa-ajattelijoiden hoidettavaksi, koska puheenjohtaja Erkki
Hartikaisen YK:n Ihmisoikeuskomiteaan tekemä valitus ja muut
ponnistelut asian korjaamiseksi ovat jääneet turhiksi.
Evankelis-luterilainen kirkko pystyy Suomessa valvomaan kaikkea
yhteiskunnan hoitamaa elämänkatsomuskoulutusta. Tästä syystä
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että elämänkatsomusopetuksen
sisällön ja opettajien pätevyyden määritteleminen pitäisi antaa
uskontokunnille itselleen ja uskonnottomille itselleen.
Opetuksen sisällön voisivat määritellä etujärjestöt kuten
Vapaa-ajattelijain liitto. Liitto ei kannata joidenkin tahojen
pyrkimystä laajentaa elämänkatsomistiedon opetus valinnaiseksi
myös uskontokuntiin kuuluville.
1.2. Voimassa oleva uskonnonvapauslaki
Voimassa oleva uskonnonvapauslaki voitaisiin ilman
haittavaikutuksia kumota. Myös laki Suomen kansalaisen
oikeudesta olla maan palveluksessa uskontunnustukseensa
katsomatta voitaisiin ilman haittoja kumota.
Jos elämänkatsomusaineiden opetus järjestettäisiin yllä
esitetyllä tavalla, jokaisella elämänkatsomusryhmällä olisi
oikeus päättää elämänkatsomusaineen opettajan pätevyydestä. Jos
erillinen elämänkatsomustieto uskontokuntiin kuulumattomille
tarkoitettuna oppiaineena säilyy, ja jos oppiaine säilyy
yhteiskunnan määrittelemänä, opetusta koskevissa laeissa tulisi
säätää, että elämänkatsomustietoa saa opettaa vain
uskontokuntiin kuulumaton opettaja. Tunnetaan tapaus, jossa
koulun rehtori on määrännyt evankelisluterilaisen uskonnon
opettajan opettamaan elämänkatsomustietoa, vaikka koulussa on
elämänkatsomustiedon opettajaksi pätevöitynyt toinen opettaja.
Kuten komitea toteaa (s. 4), perustuslakimme 76 §:ään on
edelleen jätetty säädös, jossa mainitaan kirkkolain säätäminen.
Kirkkolaki koskee evankelis-luterilaista kirkkoa. Tietoisena
siitä, että tämä pykälä on säilytetty perustuslaissa
evankelis-luterilaisen kirkon voimakkaan painostuksen johdosta,
liitto suosittelee, että komitea tekisi ehdotuksen tämän
perustuslain pykälän poistamisesta tarpeettomana. Kun
ortodoksisesta kirkosta säädetään lailla ilman mainintaa
perustuslaissa, evankelis-luterilaisen kirkon kirkkolain
mainitseminen perustuslaissa on turhaa.
2. USKONNONVAPAUS MUUALLA EUROOPASSA
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä on valitettavaa, että muu
maailma on jätetty kokonaan pois tästä esityksestä
Liitto toivoo, että varsinaisessa mietinnössä on kaikki
teollisuusmaat kattava esitys, jolloin käy myös selväksi, että
muiden maanosien kulttuureissa esimerkiksi useaan uskontoon
kuuluminen ja useiden uskontojen ajatusten yhdisteleminen ei ole
harvinaista.
2.1. Uskonnonvapautta koskevat
säädökset
Komitean esitys ottaa korostetusti esille Euroopan Unionin
Amsterdamin sopimuksen liitteenä olevan julistuksen kirkkojen ja
ei-tunnustuksellisten järjestöjen asemasta. Komitean esityksessä
tuodaan esiin, että kyseessä on pelkkä julistus.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä olisi toivottavaa, että
Euroopan Unioni päin vastoin antaisi julistuksia, joiden mukaan
uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapautta laajennettaisiin
kaikissa niissä maissa, joissa siihen on tarvetta. Tietääksemme
tätä tarvetta on kaikissa Euroopan Unionin jäsenmaissa.
2.2. Kirkkojen ja uskonnollisten
yhdyskuntien asema
Komitean esitys kertoo uskontojen mahdista ja
valtiokirkoista, mutta maanosan polttavin uskonnon, omantunnon
ja vakaumuksen vapauteen liittyvä ongelma, uskonnottomien
oikeusasema, on jätetty käytännöllisesti katsoen käsittelemättä.
2.3. Uskonnolliseen yhdyskuntaan
liittyminen ja siitä eroaminen
Tähän kohtaan on otettu esimerkeiksi vain Norja, Ruotsi ja
Tanska. Uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamissäädöksestä on
esitetty selkeä käsitys vain Norjasta. Mielestämme komitean
esitystä on tältä osin laajennettava.
2.4. Lapsen uskonnollisen yhdyskunnan
määräytyminen
Tässä yhteydessä on esimerkit vain Norjasta, Ruotsista ja
Tanskasta. Nämä kaikki maat ovat vanhoillisia
uskonnonopetusmaita. Lapsen uskontokunnalla on yhteiskunnan
näkökulmasta merkitystä lähinnä vain silloin, kun kouluissa
annetaan uskonnon opetusta. Mielestämme komitean esitystä on
tältä osin laajennettava.
3.VOIMASSA OLEVAN USKONNONVAPAUSLAIN
ARVIOINTIA
Sivulla 15 mainitaan, että suomalaisista 85 % kuuluu
evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja 1 % ortodoksiseen kirkkoon
sekä rekisteröityihin uskontokuntiin 1 % väestöstä. Mihin
unohtuivat loput suomalaiset? Täysin riippumatta sitä mitä
tilastoja käytetään uskonnottomia on Suomessa enemmän kuin
ortodokseja. Uskonnottomia on Suomessa myös enemmän kuin
rekisteröityihin vähemmistöuskontokuntiin kuuluvia. Tästä syystä
Vapaa-ajattelijain liitto olettaa, että komitean lopullisessa
mietinnössä puhutaan uskonnottomista heti
evankelis-luterilaisten jälkeen. Vasta sitten tulevat
ortodoksit.
4.UUDEN USKONNONVAPAUTTA KOSKEVAN
LAINSÄÄDÄNNÖN RAKENNE
4.1. Yleistä
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä komitean ehdottamat
hautaustoimilaki ja muut aineellisen lainsäädännön muutokset
ovat tarpeellisia, mutta uskonnonvapauslakiin aiotut asiat
voitaisiin myös siirtää muihin lakeihin.
4.2. Uskonnonvapauslaki
Liitto kannattaa ehdotuksia, joiden mukaan hautaustoimesta
säädetään omassa laissaan, mahdollisesta
elämänkatsomusopetuksesta opetusta koskevissa laeissa,
avioliitosta avioliittolaissa ja verotuksesta verolaeissa.
Jos uskonnonvapauslaki säädetään, se on mielestämme säädettävä
tavallisena lakina kuten komitea ehdottaa.
Sivulla 19 oleva lista uskonnonvapauslakiin sisällytettävistä
asioista on siinä mielessä virheellinen, että Vapaa-ajattelijain
liiton mielestä osa kohdista on tarpeettomia ja loput voitaisiin
käsitellä muissa laeissa.
Kohta 1.
Jos uskonnonvapauslakia ei tarvita, ei tarvita lausumaa sen
tarkoituksesta.
Kohta 2.
Keskeisten käsitteiden määritteleminen on komitealta
epäonnistunut. Komitea ei ole tuntenut edes yleisimpiä
uskontieteessä käytetyistä uskonnon määritelmistä. Jos uskonto
määritellään hyvin, kuten on mahdollista, ei tarvita koko
uskonnonharjoituksen määritelmää. Liitto toivoo, että
uskonnonharjoituksen määritelmä ei ole mukana vain palvelemassa
evankelisluterilaisen kirkon voimakasta pyrkimystä kaventaa
muiden katsomusten oikeutta saada tasavertainen asema.
Kohta 3.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä henkilöllä itsellään on
aina oikeus päättää jäsenyydestään uskonnollisessa
yhdyskunnassa. Täysi-ikäisellä on mielestämme automaattisesti
oikeus koska tahansa erota uskonnollisesta yhdyskunnasta. Eron
on astuttava voimaan heti. Jäsenmaksujen suhteen noudatettakoon
samaa käytäntöä kuin yhdistyksissä.
Ongelma syntyy vain lasten kohdalla ja vain silloin, jos
oppilaitoksissa annetaan elämänkatsomusaineiden opetusta. Tämä
asia voidaan ratkaista opetusta koskevissa laeissa.
Kohta 4.
Menettely liityttäessä uskonnollisen yhdyskuntaan ja
erottaessa uskonnollisesta yhdyskunnasta on tarpeeton, koska
tässä kohden voidaan noudattaa yhdistyslakia.
Kohta 5.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä vala ja vakuutus ovat
menneisyyteen kuuluvia asioita. Uskonnon, omantunnon ja
vakaumuksen kannalta ne pitäisi poistaa lainsäädännöstä. Jos
jonkin uskontokunnan oppi vaatii valaa, suoritettakoon se
uskontokunnan tiloissa ja uskontokunnan toimesta. Valaan ja
vakuutukseen liittyvät velvoitteet voidaan toteuttaa muulla
lainsäädännöllä.
Kohta 6.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskonnollisia yhdyskuntia
rekisteröitäessä voidaan noudattaa yhdistyslakia. Tämä parantaa
myös uskonnonvapautta ja antaa kansalaisille niin halutessaan
mahdollisuuden kuulua useisiin uskonnollisiin yhdyskuntiin.
Kohta 7.
Uskonnollisten yhdyskuntien toiminnassa ja hallinnossa
noudatettakoon yhdistyslakia ja uskonnollisen yhdyskunnan omia
sisäisiä säädöksiä.
Kohta 8.
Jos uskonnonvapauslakia ei säädetä, viittaukset muihin
lakeihin ovat tarpeettomia. Vapaa-ajattelijain liiton mielestä
ne ovat muutenkin tarpeettomia, jos uskonnonvapauslaista tulee
tavallinen laki.
Vapaa-ajattelijain liitto kannattaa sivun 19 lopussa ja sivun 20
alussa mainittujen säädösten poistamista.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä ei, päinvastoin kuin komitea
ehdottaa, pidä säilyttää rekisteröityjä uskontokuntia omana
oikeussubjektin muotona. Yhdistyslakia voidaan tarvittaessa
korjata niin, että yhdistysmuoto sopii myös uskonnollisille
yhdyskunnille.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä laissa, päinvastoin kuin
komitea esittää (s. 20), ei pidä määritellä uskonnon
harjoittamista. Jos oppilaitoksissa annetaan
elämänkatsomusaineiden opetusta, uskonto ja elämänkatsomus
voidaan määritellä opetusta koskevissa laeissa.
4.3. Hautaustoimilaki
Mielestämme hautaustoimilakia tarvitaan siitä syystä, että
toisin kuin ihmisen syntymään liittyvät palvelut, joista
huolehtii julkinen terveydenhoito, hautaaminen on Suomessa lähes
evankelis-luterilaisen kirkon monopoli. Kilpailuvirastokin on
katsonut, että kirkolla on alalla määräävä markkina-asema.
Hautaustoimen ongelmat koskevat pääasiassa 651 196
uskontokuntiin kuulumatonta, ja komitean pitäisi ottaa
lähtökohdakseen näiden ihmisten oikeusturvan parantaminen.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä hautaustoimi voidaan
järjestää samanlaisten ja jopa samojen kuntaliittymien avulla
kuin terveydenhuolto, joka hoitaa lasten syntymään kuuluvat
asiat.
Uskontokunnilla, Vapaa-ajattelijain liitolla jäsenyhdistyksineen
ja muilla yhteisöillä sekä yksityisillä olisi edelleen oikeus
omien hautausmaiden ylläpitämiseen. Kuntainliitot voisivat tukea
näitä hautausmaita taloudellisesti, jos eri hautausmaita
tuettaisiin tasapuolisesti.
Komitean tulisi hankkia asiaa koskevaa tietoa muista maista.
Vainajan tuhkan käsittelystä ei tule antaa minkäänlaisia
säädöksiä. Evankelis-luterilaisen kirkon päinvastainen pyrkimys
tähtää uskontokuntiin kuulumattomien aseman heikentämiseen.
Tuhkan käsittelyä koskevat säädökset vaikeuttaisivat
merkittävästi vainajan oman tahdon ja vainajan läheisten tahdon
toteuttamista.
4.4. Muu lainsäädäntö
Vapaa-ajattelijain liitto on komitean kanssa samaa mieltä
siitä, että elämänkatsomusopetusta koskevat säädökset kuuluvat
opetusta koskeviin lakeihin ja verotusta koskevat säädökset
verolakeihin.
5. UUSI USKONNONVAPAUSLAKI
5.1. Lain tarkoitus
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä yhdistyslainsäädäntö
riittää tai on täydennettävissä myös uskonnollisten yhdyskuntien
sääntelyyn.
Myös kirkkolait on tarpeettomina poistettava lainsäädännöstä.
Mielestämme kirkko pitää erottaa valtiosta.
5.2. Käsitteiden määrittely
5.2.1. Uskonnollinen yhdyskunta ja
uskontokunta
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskonnollisiksi
yhdyskunniksi tulee katsoa yhdistykset, joiden nimestä tai
tarkoituspykälästä ilmenee, että yhdistyksen jäsenillä on
uskonto.
Jos oppilaitoksissa on elämänkatsomusaineiden opetusta, opetusta
koskevat lait voisivat sisältää seuraavan J. Milton Yingerin
uskonnon määritelmän (tietysti suomennettuna):
Religion, then, can be defined as a system of beliefs and
practices by means of which a group of people struggles with
these ultimate problems of human life. (J. Milton Yinger: The
Scientific Study of Religion, Macmillan 1971)
Yhdysvalloissa tilanne on mielenkiintoisella tavalla
vastakkainen Suomeen verrattuna. Koska perustuslain ensimmäinen
lisäys estää yhteiskunnan koulujen uskonnonopetuksen, mutta ei
estä esimerkiksi humanistisen elämänkatsomuksen opetusta, jotkut
uskontokuntien edustajat ovat vaatineet, että
sekulaarihumanismia olisi pidettävä uskontona (Humanist
Manifesto 2000, julkaistu esim. Free Inquiry -lehden numerossa
4, Fall 1999).
5.2.2. Uskonnon tunnustaminen ja
harjoittaminen
Kuten edellä on jo todettu, komitean pyrkimys määritellä
perustuslaissa mainittu uskonnon harjoittaminen on jo
peruslähtökohdiltaan virheellinen.
Komitea on tässä evankelis-luterilaisen kirkon asialla
yrittäessään rajoittaa määritelmällä perustuslain takaamaa
oikeutta harjoittaa uskontoa. Mielestämme komitean määritelmä on
perustuslain vastainen.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskontunnustuksista ja
pyhistä kirjoituksista luopuminen osoittaisi uskonnon kykyä
mukautua ihmisoikeussopimusten yhteiskuntaan. Uskontunnustusten
ja pyhien kirjojen puolesta on tapettu ja kidutettu miljoonia
ihmisiä. Vapaa-ajattelijoita ihmetyttää suuresti komitean
pyrkimys sisällyttää nämä asiat uskonnon harjoittamisen
määritelmään. Uskontotiede on jo useiden vuosikymmenien ajan
määritellyt käsitteet toisin kuin komitea.
Erityisesti Vapaa-ajattelijain liitto ihmettelee sitä, että
toisaalla komitean mietinnössä uskonnon harjoituksena esitetty
uskonnonopetus on jätetty tästä pois.
Jos halutaan löytää jokin uskonnoille yhteinen piirre, lähes
ainoa, joka löytyy, on uskonnonopetus.
Tämäkään piirre ei sovi yhden ihmisen yksityiseen uskontoon.
Tällainen uskonto voi olla vakaumus ilman mitään ulospäin
näkyviä menoja. Mielestämme myös yksityisellä uskonnolla on
oltava sama perustuslain suoja kuin julkisella.
Vapaa-ajattelijain liiton eri tutkimuksista saaman käsityksen
mukaan evankelis-luterilaisessa kirkossa on suuri määrä jäseniä,
joilla on tällainen yksityinen uskonto, ja monet
evankelis-luterilaisen kirkon jäsenistä uskovat vain mitättömän
pienen osan tämän kirkon opeista. Evankelis-luterilaiseen
kirkkoon kuuluu myös ateisteja. Tiettävästi heitä on myös
pappeina, vaikka heidän on toimeentulonsa turvatakseen salattava
vakaumuksensa.
Jos uskonnonvapauslaki säädetään, Vapaa-ajattelijain liitto on
komitean kanssa yhtä mieltä siitä, että lakiin ei oteta enää
mainintaa laista ja hyvistä tavoista. Lakeja on Suomessa
toteltava muutenkin, ja hyvistä tavoista huolehtivat kuntien
järjestyssäännöt, koulujen tapakasvatus jne.
5.3. Jäsenyys uskonnollisessa
yhdyskunnassa
5.3.1. Mahdollisuus kuulua
samanaikaisesti useampaan uskonnolliseen yhdyskuntaan
Liitto kannattaa komitean ehdotusta, että lakeihin ei enää
sisällytetä kieltoa kuulua samanaikaisesti useampaan kuin yhteen
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Nykyinen kielto rajoittaa
uskonnonvapautta. Valtion tehtävä ei ole ottaa kantaa siihen,
kuinka moneen uskonyhteisöön ihminen kuuluu. Asia on
uskonyhteisöjen ja niiden jäsenten keskinäinen.
Jos uskontokuntaan kuuluminen merkitsisi sellaista
vakaumuksellista sitoumusta kuin evankelis-luterilainen
kirkolliskokous väittää, mainitun kirkon olisi mitä pikimmin
erotettava ateistijäsenensä tai ainakin ateistipappinsa.
Jos uskontokuntien jäseniä mahdollisen muutoksen jälkeen
tilastoidaan, on syytä huomata, ettei uskontokunnissa väitetä
olevan jäseniä enemmän kuin 100 % kansasta.
5.3.2 Lapsen uskonnollisen aseman
määräytyminen
Sivulla 33 komitea pohtii vastasyntyneen lapsen jäsenyyttä
uskontokunnissa. Vapaa-ajattelijain liiton käsityksen mukaan
lapsi itse ei voi liittyä uskontokuntaan ainakaan ennen kuin hän
oppii puhumaan. Hyvin harva tulee enää ajatelleeksi sitä, että
evankelisluterilaisen kirkon tapa ottaa alle puhumisikäisiä
lapsia jäsenikseen johtuu vanhasta kristillisestä
paholaisuskosta. Kun kansan enemmistö ei enää usko paholaiseen,
komitean olisi syytä vakavasti miettiä sitä, onko yhteiskunnan
asia olla mukana tällaisissa ikärajapohdinnoissa.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä on ongelmallista, että monen
uskontokunnan säännösten mukaan lapsi liitetään uskontokunnan
jäseneksi heti kohta syntymän jälkeen, vaikka vanhemmilla onkin
oikeus päättää lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta.
Uskontokasvatus vanhempien tahdon mukaan on mahdollista myös
ilman uskontokunnan jäsenyyttä. Mitä kertoo suomalaisesta
yhteiskunnasta se, että valtaosa kansasta ei ole itse valinnut
uskontokuntaansa, johon kuuluu? Erityisen ongelmallista lapsen
liittäminen uskontokuntaan on silloin, kun jäsenyydestä aiheutuu
veroseuraamuksia kuten valtiokirkkojen jäsenyydestä. Henkilö ei
ole itse valinnut jäsenyyttään uskontokunnassa, mutta silti hän
on verovelvollinen uskontokunnalle. Paras ratkaisu olisi, että
uskontokunnat ottaisivat jäseniä vasta silloin, kun henkilö
itsenäisesti osaa tehdä ratkaisun liittymisestään.
Komitean erityisen kiinnostuksen kohteena on ilmeisesti koulujen
tunnustuksellisen uskonnonopetuksen säilyttäminen ja
uskonnollisen täysivaltaisuuden ikärajan säätäminen siten, että
säädös tukee koulujen tunnustuksellista uskonnonopetusta.
Koulu ja uskovaiset lapsen ystävät voisivat painostaa lapsen
rippikouluun, ja tämä voisi päästä evankelis-luterilaisen kirkon
säätämässä iässä ripille, jos komitea toteuttaisi ikärajat
evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen toivomalla
tavalla.
Komitea kirjoittaa, ettei "nykyisin ole löydettävissä perustetta
voimassa olevalle olettamukselle, jonka mukaan lapsi seuraisi
automaattisesti äitiään". Sikäli kuin on tarpeen sopia lapsen
uskonnollisesta asemasta, se tulisi ensi sijassa tehdä
huoltajien kesken.
Komitea kuitenkin ehdottaa, että jos sopuun ei päästä, lapsen
uskonnollinen asema määräytyisi äidin mukaan. Kun komitea ei
nähnyt perusteluja sille, että lapsen pitäisi automaattisesti
seurata äitiään, ihmettelemme että komitea kuitenkin ehdottaa
sitä, että sovun jäädessä syntymättä lapsi seuraisi äitiään.
Aiemmin Suomessa oli käytäntö, että lapsi seurasi isäänsä, mikä
on nähtävä silloisen patriarkaalisen yhteiskunnan
taustaolettamuksena. Säädöksiä kuitenkin muutettiin, kun
kirkosta eroaminen vilkastui. Useimmiten perheessä kirkosta
erosi isä. Säädöstä ei muutettu naissukupuolta suosivaksi siksi,
että nainen haluttiin nähdä tasavertaisena mieheen nähden vaan
siksi, että isän mukana lapset eivät eroaisi kirkosta. Jos
huoltajien kesken ei synny sopua lapsen uskonnollisesta
asemasta, olisi vakavasti harkittava sitä, että lapsi jäisi
puolueettomalle maaperälle eli kaikkien uskontokuntien
ulkopuolelle.
Jos komitea kuitenkin päätyy yllä esitetystä poikkeavaan
kantaan, olisi tärkeää, että lapsi seuraa sitä vanhempaa, jonka
luona hän asuu.
Edellä mainituilla reunaehdoilla liitto kannattaa komitean
ehdotusta, että huoltajan liittyessä uskonnolliseen yhdyskuntaan
tai erotessa siitä 12 vuotta täyttänyt lapsi seuraisi
huoltajaansa vain, jos lapsi on antanut siihen suostumuksensa.
On harkinnan arvoista, voisiko nykyisin 18-vuotiaan oikeudet
vapaasti päättää uskontokuntaan kuulumisestaan, siihen
liittymisestään tai siitä eroamisestaan muuttaa siten, että
tämän itsenäisen päätöksen voisi tehdä jo 15-vuotiaana. Liitto
ei kuitenkaan kannata sitä ehdotusta, että ikäraja
sovitettaisiin evankelis-luterilaisen kirkon rippikouluikään
sopivaksi eli vuodeksi, jona lapsi täyttää viisitoista vuotta.
Komitean ajatus, että huoltaja voisi kasvatuksellisista tai
kehityksellisistä syistä purkaa eroamista tai liittymistä
koskevan alaikäisen oikeustoimen, antaa huoltajille
mahdollisuuden mielivaltaan.
Komitean puhe "lapsen vakaasta uskonnollisesta kehityksestä" on
evankelis-luterilainen näkemys. Uskonnon, omantunnon ja
vakaumuksen vapauden näkökulmasta komitean pitäisi pikemminkin
pohtia sitä, miten uskonnottomien vanhempien uskonnotonta lasta
voitaisiin suojata päiväkotien ja koulujen avoimelta ja
häikäilemättömältä kristilliseltä aivopesulta.
5.3.3. Täysi-ikäisen jäsenyys
uskonnollisessa yhdyskunnassa
Uskonnolliseen yhdyskuntaan
liittyminen
Yhdyskunnat päättäkööt itse muista yhdyskuntaan liittymisen
edellytyksistä.
Uskonnollisesta yhdyskunnasta
eroaminen
Koskaan ei ole ollut mitään asiallisia perusteluja estää
sitä, että uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen voisi tehdä
kirjeitse ilman, että eroamisen olisi tapahduttava
henkilökohtaisella käynnillä maistraatissa tai uskonnollisen
yhdyskunnan tiloissa. Kirjallisen eroamisen käytäntö toimii
hyvin muissa Pohjoismaissa.
Painostusta esiintyy Suomessa pikemminkin uskontokuntien kuin
uskontokuntiin kuulumattomien taholla. Uskonnon, omantunnon ja
vakaumuksen vapauden vastaisesti kristinusko sisältää
painostusopin, jota kutsutaan lähetyskäskyksi. Vapausoikeuksien
lisäämistä tutkivan komitean pitäisi pikemminkin pohtia keinoja
uskonnon uhrien auttamiseksi. Todettakoon, että Suomessa
uskontojen uhreja edustava järjestö ei saa edes valtionapua.
Jos joku eroaa uskonnollisesta yhdyskunnasta hetken
mielijohteesta, asia on yksinkertaisin toimenpitein
korjattavissa. Jos uskonnollisesta yhdyskunnasta hetken erossa
olemisesta tai uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolella
olemisesta on, kuten Vapaa-ajattelijain liiton mielestä on,
yhteiskunnallisia seuraamuksia, komitean pitäisi pikemminkin
pohtia sitä, miten uskontokuntien ulkopuolella olevien
yhteiskunnallista tasavertaisuutta voitaisiin parantaa.
Kirkosta eroamiseen liittyvä kuukauden niin sanottu
harkinta-aika on poistettava ihmisarvoa loukkaavana. Voidaan
kysyä, eikö pikemminkin uskonnolliseen yhdyskuntaan
liittymiselle pitäisi asettaa harkinta-aika.
Myös elektronisella allekirjoituksella varustettu
sähköposti-ilmoitus on hyväksyttävä keinoksi erota
uskontokunnasta.
5.4. Rekisteröityjen uskonnollisten
yhdyskuntien sääntely
5.4.1. Rekisteröity uskonnollinen
yhdyskunta itsenäisenä oikeussubjektina
Päinvastoin kuin komitea väittää, uskonnollisten yhdyskuntien
sääntelyn sulauttaminen osaksi yhdistyslain mukaista sääntelyä
on ainoa tasapuolinen ratkaisu.
Mietinnössä esitetyt perustelut uskonnollisten yhdyskuntien
omasta järjestäytymismuodosta eivät ole pitäviä, vaan ne
kiertävät kehää. Komitea perustelee uskonnollisille
yhdyskunnille omaa järjestäytymismuotoa muun muassa siksi, että
evankelis-luterilaisella kirkolla ja ortodoksisella
kirkkokunnalla on kummallakin oma lainsäädäntönsä Suomessa.
Erillislait korostavat katsomusvapauden periaatteen vastaisesti
uskontojen erityisasemaa muihin katsomuksiin nähden.
Kun komitean kanta on, että esimerkiksi avioliittoa koskevat
säännökset siirretään avioliittosäädöksiin, avioliiton kytkentä
uskontoon katkeaa. Siten erillistä järjestäytymismuotoa ei voida
perustella sillä, että uskonyhteisöillä on vihkimisoikeus, sillä
uskontokytkennän poistamisen jälkeen uskontokunnilla ei ole
uskonnottomiin katsomusyhteisöihin nähden mitään perusteita
omata vihkimisoikeutta.
Oppilaan oikeus saada oman tunnustuksensa mukaista
uskonnonopetusta tuntuu oudolta komitealta, joka toki tietää,
että tällainen oikeus on esimerkiksi Yhdysvalloissa perustuslain
ensimmäisen lisäyksen vastainen. Vielä omituisempaa on, että
komitea perustelee uskonnonopetuksella uskontokuntien
rekisteröintiä.
Kansainvälisten sopimusten mukaan oikeus määrätä lasten
uskonnollisen ja moraalisen kasvatuksen laadusta on vanhemmilla
tai laillisilla holhoojilla eikä uskontokunnilla. Perustelu on
outo myös siksi, että se unohtaa kokonaan uskontokuntiin
kuulumattomat. Saman periaatteen mukaan kai uskontokuntiin
kuulumattomien pitäisi rekisteröityä ateisteiksi, agnostikoiksi
jne. saadakseen samat oikeudet kuin uskontokuntiin kuuluvat.
Agnostikoiksi rekisteröidyille opetettaisiin siis
tulevaisuudessa agnostisismia.
Rekisteröitymispakko kansalaisoikeuksien perusteena on
muutoinkin kestämätön ajatus.
5.4.2. Uskonnollisen yhdyskunnan
perustaminen ja rekisteröiminen
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskonnollisen yhdyskunnan
perustamiseen sopivat samat säännöt kuin minkä tahansa
yhdistyksen perustamiseen. Evankelis-luterilaisen kirkon huoli
siitä, että on olemassa uskonnollisia yhdyskuntia, joissa ei ole
yhtään jäsentä, on vähintään omituinen. Pitäisikö
evankelis-luterilaisen kirkon mielestä sen kilpailijoissa olla
paljon jäseniä? Todellinen evankelis-luterilaisen kirkon
tausta-ajatus selviää kirkolliskokouksen omasta lausunnosta. Sen
mukaan evankelis-luterilainen kirkko haluaa rajoittaa
kilpailijoiden syntyä vaatimalla mahdollisimman suurta
jäsenmäärärajaa uuden uskonnollisen yhdyskunnan perustamiselle.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä komitean ei pidä alistua
evankelis-luterilaisen kirkon tahtoon ehdottamalla
jäsenmäärärajoituksia uskonnollisten yhdyskuntien
rekisteröitymiselle ja perustamiselle. Kolme jäsentä kuten
yhdistyksissä riittää.
Komitea toteaa, että opetusministeriö on hylännyt muutamia
rekisteröitymisilmoituksia. Varhaisemmilta ajoilta tiedetään
tapaus, jossa uskontokunnan rekisteröimiseksi oli lisättävä
uskontokunnan tunnustukseen sana "jumala", jotta viranomainen
olisi rekisteröinyt yhdyskunnan. Sana lisättiin, ja se pantiin
lainausmerkkeihin (ja on niissä vieläkin). Jotta tällaiselta
ihmisarvoa alentavalta viranomaistoiminnalta vältyttäisiin
vastaisuudessa, uskonnollisia yhdyskuntia on rekisteröitymisessä
kohdeltava kuten mitä tahansa yhdistyksiä.
Neuvoa-antavan elimen perustaminen arvioimaan yhteisön uskonnon
tunnustamiseen ja harjoittamiseen liittyviä näkökohtia on
ihmisarvoa ja uskonnon sekä omantunnon ja vakaumuksen vapautta
loukkaavaa. Uskonnollisten yhdyskuntien on annettava vapaasti
valita järjestäytymismuotonsa ja sisäinen organisoitumisensa.
Koska komitea on määritellyt uskonnonharjoittamisen
virheellisesti, sen perustelut neuvoa antavalle elimelle
raukeavat tyhjiin. Neuvoa antavan elimen taustalla on
evankelisluterilaisen kirkon halu valvoa muita uskonnollisia
yhdyskuntia ja jarruttaa niiden perustamista.
5.4.3. Rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan seurakuntien tai muiden paikallisyhteisöjen asema
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä yhteiskunnan tehtävä ei
ole säätää uskonnollisten yhteisöjen järjestäytymismuodoista.
5.4.4 Rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan hallitus
Liitto ei ymmärrä, miksi uskonyhteisössä riittäisi, että sen
hallituksessa olisi vain yksi henkilö. Mielestämme yhdistyslain
vähimmäismäärä, kolme henkilöä sopii myös uskonnollisille
yhdyskunnille. Tarvittaessa uskonnollisen yhdyskunnan hallitus
voi valtuuttaa hallituksen puheenjohtajan toimimaan yhdyskunnan
puolesta.
5.4.5. Rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan tarkastaminen ja kiinteistön omistaminen
Opetusministeriön oikeus tarkastuttaa
uskonnollisia yhdyskuntia
Vapaa-ajattelijain liitto on komitean kanssa samaa mieltä
siitä, että valtion oikeudesta tarkastaa uskonnollisia
yhdyskuntia tulee luopua. Tietysti opetusministeriö voi vaatia
selvityksen uskonnollisen yhteisön mahdollisesti saaman
valtionavun käytöstä samalla tavalla kuin tällainen selvitys
vaaditaan muilta yhteisöiltä.
Uskonnollisen yhdyskunnan mahdollisuus
hankkia ja omistaa kiinteistöjä
Koska Vapaa-ajattelijain liitto kannattaa uskonnollisten
yhdyskuntien muuttamista yhdistyksiksi, uskonnollisille
yhdyskunnille on annettava sama oikeus hankkia ja omistaa
kiinteistöjä kuin muilla yhdistyksillä on.
5.4.6. Rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan jäsenmaksujen periminen ulosotossa
Jos muilta uskonnollisilta yhdyskunnilta kuin
evankelis-luterilaiselta kirkolta ja ortodoksiselta kirkolta
otetaan pois oikeus jäsenmaksujen perintään ulosottotoimin ilman
eri tuomiota ja päätöstä, tämä oikeus on otettava pois myös
evankelis-luterilaiselta kirkolta ja ortodoksiselta kirkolta.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä ns. kirkollisverot on
poistettava lainsäädännöstä ja uskonnollisten yhdyskuntien on
järjestettävä jäsenmaksujen perintä samalla tavalla kuin
aatteelliset yhdistykset sen järjestävät.
Kun evankelis-luterilaisella kirkolla oli aikoinaan oma
ulosottomies, tunnetaan tapaus, jossa lapsi nostettiin kätkyestä
ja kätkyt ulosmitattiin kirkollisveroista (Vapaa Ajatus - lehti
1907-1917). Tätä taustaa vasten Vapaa-ajattelijain liitto ei
kannata evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon
verotusoikeutta ja siihen liittyvää ulosotto-oikeutta.
5.4.7 Yhdyskuntajärjestyksen
julkaiseminen säädöskokoelmassa
Uskonnollisen yhdyskunnan merkitsemistä rekisteriin ei pidä
julkaista säädöskokoelmassa, koska uskonnolliset yhdyskunnat on
mielestämme merkittävä pelkästään yhdistysrekisteriin.
5.5 Vala ja vakuutus
Komitea on jättänyt selvittämättä valan ja vakuutuksen
historialliset taustat. Jotkut uskonnot kieltävät uskonnollisen
valan. Vakuutus on kristittyjen painostuksesta muiden
uskontokuntien jäsenille ja uskonnottomille syntynyt valan
korvike. Koska yhteiskunnan ei pidä harjoittaa uskontoa (vala on
uskonnon harjoittamista), ei tarvita valan korviketta eli
vakuutustakaan.
Jos valasta tai vakuutuksesta kuitenkin säädetään, ei ole
perusteita sille, että siitä säädettäisiin uskonnonvapauslaissa.
Oikeudenkäynnissä riittää, että todistajalle tehdään selväksi
valehtelemisen rangaistusseuraamukset. Virkatehtävien
hoitamiseen liittyvät velvollisuudet voidaan tehdä virkamiehelle
selväksi ilman valaa tai vakuutusta. Sotilaana
asevelvollisuutensa suorittavia opastetaan tottelevaisuuteen
riittävässä määrin ilman valaa tai vakuutusta.
Sotilasvala uskonnollisena seremoniana on ollut Suomessa eräs
räikeimpiä uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden
loukkauksia. Valatilaisuudesta kieltäytyneisiin on sovellettu
puolustusvoimissa monenlaista kiusantekoa. Nyt puolustusvoimat
on antanut kantelumme johdosta uuden ohjeen, joka käytäntöön
sovellettuna poistaa esiintyneet vakaumuksen vapauden
loukkaukset.
Mikään ei estä uskontokuntia käyttämässä valaa niiden sisäisessä
toiminnassa.
6. Hautaustoimilaki
Hautaamista koskevat säädökset kuuluvat terveydensuojelun
alaan. Liitto kannattaa komitean ehdotusta, että säädetään
hautaustoimilaki, jonka noudattamista valvovat
terveysviranomaiset. Vapaa-ajattelijain liitto on vuosikymmenet
arvostellut järjestelmää, että evankelis-luterilaisen
seurakunnan hautausmaat toimivat niin sanottuina yleisinä
hautausmaina. Opetusministeriön tiedossa on ollut, että
uskonnottomat toivovat vaihtoehtoja hautaamiseen. Silti vuonna
1997 ilmestyneessä valtion ja kirkon taloussuhteita käsittelevän
toimikunnan mietinnössä todettiin, että vain
maahanmuuttajamuslimeilla olisi hautaamiseen liittyviä ongelmia.
Tämä on virhe.
Hautaaminen on ongelma, sillä Suomessa ei ole kaikille sopivia
tunnustuksettomia hautausmaita. Sellaisia on pikaisesti saatava.
Hautausasioissa Suomen lainsäädäntö on erittäin puutteellinen.
Asia on opetusministeriön tiedossa. Puute on korjattava uudella
lailla. Terveydensuojelulaissa ja -asetuksessa määrätään, että
jokaisen vainajan ruumis on haudattava tai tuhkattava, eikä
muita vaihtoehtoja ole. Sen sijaan missään laissa ei säädetä
hautausmaiden ylläpitämisestä. Missään ei säädetä, kuka perustaa
tai ylläpitää hautausmaan, vaikka laki määrää, että jokainen on
haudattava. On hämmästyttävää, että lainsäädännössä on säädetty
siitä, että kunnan on huolehdittava kotieläinten hautaamisesta,
mutta kuolleiden ihmisten hautaamisesta ei ole vastaavaa
mainintaa. Ja vaikka hautausmaan perustaminen on periaatteessa
mahdollista, käytännössä se on aivan viime vuosinakin ollut
vaikeata. Laissa olisi siten lisättävä kuntien velvollisuuksia
hoitaa hautaustointa itse esimerkiksi terveydenhoidon
kuntainliittojen yhteydessä tai että se olisi muille nykyistä
helpompaa.
Evankelis-luterilaiselta kirkolta on poistettava velvollisuus
haudata myös kirkkoon kuulumattomat vainajat siinäkin
tapauksessa, että muuta hautasijaa ei löydy. Kunnan on
huolehdittava tällaisissa tapauksissa vainajan hautaamisesta.
Tätä koskevat säädökset on kirjattava hautaustoimilakiin.
Nykyisen uskonnonvapauslain 10 §:n 4 momentin mukaan
valtioneuvosto voi seurakunnan pyynnöstä velvoittaa seurakuntaan
kuulumattomia perustamaan eri hautausmaan, jos kunnan alueella
asuu huomattava määrä seurakuntaan kuulumattomia. Säädös on
kumottava, sillä mikä on se taho, jonka valtioneuvosto voisi
velvoittaa hautausmaan perustamiseen. Säädöstä ei ole koskaan
sovellettu käytäntöön.
Vapaa-ajattelijain liitto on yllättynyt, että komiteassa on
otettu esille vainajan polttamisesta syntyvän tuhkan
sijoittaminen. Opetusministeriön selvityksen mukaan 1.1.1995
voimaan astunut tuhkan vapaa sijoittaminen ei ole aiheuttanut
mitään ongelmia, eikä tästä syystä ole mitään perusteita
rajoittaa tuhkan sijoittamista. Nykyinen käytäntö auttaa
vainajan tahdon noudattamisessa tuhkan käsittelyssä tai jos
vainaja ei ole itse esittänyt toivomuksia, omaisten tahdon
toteuttaminen on helpompaa, jos tuhkan käsittely on vapaata.
Vapaa-ajattelijoille on jo vakiintunut käytäntö, että vainajan
tuhka sirotellaan vainajan toivomaan paikkaan esimerkiksi
mereen, järveen, kotitilalle tai muuhun vainajalle rakkaaseen
paikkaan. Vapaa-ajattelijain liiton mielestä tämän oikeuden pois
ottaminen olisi paluuta keskiaikaiseen uskontojohtoisuuteen.
Evankelisluterilaisella kirkolla on toki lupa ohjata jäseniään
vainajan tuhkan sijoittamisessa kuten on myös muilla
uskontokunnilla.
7. Uskonnon opetus
Peruskouluissa ja lukioissa annetaan pääsääntöisesti
evankelis-luterilaista uskonnonopetusta, joka on
tunnustuksellista. Vapaa-ajattelijain liiton mielestä
uskonnonopetus ei kuulu julkisen viranomaisen tehtäviin. Siksi
uskonnonopetus pitäisi lakkauttaa.
Jos uskonnonopetusta ei lakkauteta, kaikille koululaisille olisi
taattava samanlaiset mahdollisuudet saada oman katsomuksensa
mukaista katsomusopetusta. Nykyisin vain uskonnottomat eivät voi
saada katsomuksensa mukaista opetusta.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä vallitseva tilanne on
perustuslain 6§:n yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen.
Erityisen valitettavaksi tilanteen tekee se, että syrjintä
kohdistuu lapsiin. Koska uskonnonopetus on, kuten edellä on
mainittu, komitean oman käsityksenkin mukaan uskonnon
harjoitusta, hallintojärjestelmä, joka käytännössä tekee
koulusta kristillisen, rikkoo uskonnon, omantunnon ja
vakaumuksen vapautta.
Lukion elämänkatsomustiedon opetus syntyi aikoinaan siksi, että
lukioiden oppilaita erosi runsaasti kirkosta uskonnonopetuksesta
vapautuakseen. Peruskoulun uskontojen historian ja siveysopin
opetus oli, kuten YK:n Ihmisoikeuskomitea on lausunnossaan
todennut, alun perin osittain kristillistä. Jos
Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja ei olisi ryhtynyt
puolustamaan uskontokuntiin kuulumattomien oikeuksia, muille
kuin evankelis-luterilaisille opetettaisiin Suomen kouluissa
puolikristillistä uskontotietoa ja etiikkaa. Sellainen oli
ministereiden Per Stenbäck ja Kalevi Kivistö alkuperäinen
lakiesitys. Vapaa-ajattelijat hyväksyivät silloisen
elämänkatsomustiedon vähemmän huonona vaihtoehtona. Nyt
tilanteeseen olisi saatava todellinen korjaus.
Uskontokuntiin kuulumattomilla on mahdollisuus saada
elämänkatsomustiedon opetusta, jos oppilaan huoltajat ovat
ilmoittaneet oppilaan vapautettavaksi uskonnon opetuksesta. Jos
nykyinen tilanne jatkuu, Vapaa-ajattelijain liiton mielestä
menettelyä olisi muutettava siten, että uskonnon opetuksesta
vapauttamisen pitäisi olla uskontokuntiin kuulumattomien
kohdalla automaattista. He saisivat ilman eri ilmoitusta
elämänkatsomustiedon opetusta.
Liitto ei kannata sitä, että uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuuluvat oppilaat voisivat osallistua elämänkatsomustiedon (ET)
opetukseen. Perustelemme kantaamme sillä, että uskontokuntien
jäsenten osallistuessa opetukseen ET:n oppisisältö ei säilyisi
nykyisellään, vaan muuttuisi nykyistäkin enemmän uskonnon
oppisisällön kaltaiseksi. Erityisesti suuret uskonnolliset
yhdyskunnat vaatisivat ET:n oppisisältöjen muutosta, jos niiden
jäsenet osallistuisivat oppiaineen opetukseen. Kokemukset
vanhasta uskontojen historian ja siveysopin opetuksesta
pelottavat.
Kouluja tarkasteltaessa Vapaa-ajattelijain liitto kiinnittää
erityistä huomiota uskonnottomien opettajien ihmisarvoa
alentavaan asemaan kouluissa. Pienissä kouluissa uskonnottomat
ovat joutuneet salaamaan vakaumuksensa ja kuulumaan
evankelis-luterilaiseen kirkkoon, koska evankelis-luterilaisen
uskonnonopetuksen järjestämisestä johtuvat vaikeudet olisivat
estäneet heidän pääsynsä opettajanvirkaan tai aiheuttaisivat
vakavia vaikeuksia opettajien viran hoitamiselle. Toisaalta on
hämmästyttävää, että ortodoksiset opettajat eivät ole joutuneet
samanlaisen syrjinnän kohteiksi.
Kouluissa järjestetään päivänavauksia, koska ne ovat
evankelis-luterilaisen kirkon keino näyttää mahtiaan ja pakottaa
uskonnottomat kuuntelemaan hartaustilaisuuksia. Mitään
todellista tarvetta päivänavauksiin ei ole, ja päivänavaukset
puuttuvat niistä maista, joissa ei ole aamuhartausperinnettä.
Jos komitea aikoo tehdä jotain opettajien ihmisoikeuksien
turvaamiseksi, se voisi ehdottaa koulujen päivänavausten
poistamista.
Uskontoa opetetaan kouluissa myös muissa oppiaineissa kuin
uskontotunneilla. Ainakin Oulun yliopiston kasvatustieteellinen
tiedekunta antaa tällaiseen tähtäävää opettajakoulutusta. Tämä
on eräs syy siihen, miksi evankelis-luterilaisen kirkon
lausunnossa vastustetaan uskonnonopetuksen määrittelemistä
uskonnon harjoittamiseksi. Jos uskonnonopetus määritellään
uskonnon harjoittamiseksi, uskonnon opettaminen muilla kuin
uskontotunneilla on perustuslain vastaista.
Koulun juhlilla on usein uskonnollinen luonne. Kevätjuhlakin
päättyy Suvivirteen, vaikka on itsestään selvää, että virren
veisaaminen ja jopa sen kuunteleminen on uskonnon
harjoittamista. Uskonnottomia opettajia pakotetaan aivan
yleisesti valvomaan koulun päivänavauksia, koulujen
uskonnollisia tilaisuuksia ja koululaisjumalanpalveluksia. Jopa
opettajan pakottaminen viemään oppilaat kirkon ovelle on
uskonnottoman ihmisarvoa loukkaavaa.
Puheenjohtaja Erkki Hartikaisen YK:n Ihmisoikeuskomiteaan
valittamisen jälkeen annettiin asetus, jonka mukaan opettaja ja
oppilas voitiin vapauttaa tällaisista tilaisuuksista. On
erityisesti ministeri Olli-Pekka Heinosen "ansiota", että tämä
asetus on kumottu. Väite, että Suomen perustuslaista
automaattisesti seuraisi opettajien vapautus uskonnonopetukseksi
katsotusta toiminnasta, ei ainakaan evankelis-luterilaisen
kirkolliskokouksen lausunnon mukaan pidä paikkaansa.
Vapaa-ajattelijain liitto toivoo, että Uskonnonvapauskomitea
tekisi selvät esitykset päivänavausten lopettamisesta, koulujen
yhteisten tilaisuuksien uskonnottomasta luonteesta ja
koululaisjumalanpalvelusten poistamisesta (uskontotunneilla
koululaiset voivat käydä jumalanpalveluksissa kuten haluavat).
Tämä kohentaisi keskinäistä sopua koulumaailmassa.
Lisäksi toivomme yhteiskunnan tukijärjestelmää niille
uskonnottomille opettajille, jotka joutuvat vaikeuksiin (etenkin
pienissä kouluissa) siksi, että he eivät kuulu
evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Uskonnottomia opettajia on
kohdeltava tuntijärjestelyissä tasa-arvoisesti esimerkiksi
verrattuina ortodoksisin opettajiin.
Kunnioittaen
Vapaa-ajattelijain liitto ry
Erkki Hartikainen
Puheenjohtaja
Leila Närhinen
Varapuheenjohtaja |