Vapaa Ajattelija
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Tieteellinen ajattelutapa
Puhuttaessa tieteestä ajatellaan tavallisesti vain sen teknillisiä
saavutuksia ja niiden sovellutuksia aineelliseen kulttuurin palvelukseen
jokapäiväisessä elämässä. Tieteeseen kuulu kuitenkin myös tieteellinen
ajattelutapa. Vaikkakin siitä saamme harvoin kuulla puhuttavan tai
julkisuudessa mainittavan, on sanottava, että tieteellinen ajattelutapa
on inhimillisen älyn ja kulttuurin suurimpia edistysaskelia, itse
asiassa suurempi kuin tieteeseen perustuvat teknilliset saavutukset ja
keksinnöt. Kaikkeen siihen, mistä me nykyisin kiitämme tiedettä, on
tultu vain ajattelemalla tieteellisesti.
Mitä tarkoitetaan tieteellisellä ajattelutavalla? Kysyttäneen, eikö
se ole jotakin sellaista, jota ymmärtää vain ammattimies, tiedemies.
Tähän on vastattava, ettei tieteellinen ajattelu eroa tavallisesta
järjellisestä ajattelusta laatunsa puolesta. Ero on vain siinä, että
tieteellinen ajattelu on täsmällisempää ja tarkempaa. Tieteellistä
ajattelua voi verrata mikroskooppiin, tavallisen ajattelun edustaessa
vain paljaita silmiä. Voi sanoa myöskin niin, että tieteellinen ajattelu
ei muovaile maailmaa toiveittemme mukaisesti, vaan se ilmoittaa meille
järkähtämättömästi ja säälimättömästi, millainen maailma on ja mitkä
lait sitä hallitsevat. Tieteellinen ajattelutapa on ottaa asiat
sellaisina kuin ne ovat. Tieteellinen ajattelu ei siis ole mitään
sellaista, jota ymmärtäisivät vain ammattimiehet. Kuka hyvänsä voi
ajatella tieteellisesti, jos haluaa. Pääasia on, että pyritään
totuuteen, suhtaudutaan pyyteettömästi ja ennakkoluulottomasti
tosiasioihin sellaisina kuin ne ovat sekä ajatellaan selvästi ja
johdonmukaiset.
Valitettava tosiasia on, että niistäkin ihmisistä, jotka ajattelevat
jotakin muutakin kuin leipäänsä ja suvunlisäystä, harvat ajattelevat
tieteellisesti l. järjellisesti. Useimmilla on lapsen päämiehen
harteissa. Ei ole harvinaista saada kuulla sanottavan niinkin, ettei
ihminen oikeastaan ole mikään järkiolento ollenkaan. Epätieteellinen l.
epäjärjellinen ajattelu saattaa esiintyä monissa muodoissa ja
yhteyksissä. Ajatellaanpa esim. ihmisten tavallista vanhoillisuutta ja
tapaa, jolla he suhtautuvat johonkin uuteen.
Ihmiset ovat menneinä aikoina keksineet lukemattomia ratkaisuja
tuntemattoman selitykseksi. Kun tieto on kasvanut, nuo selitykset ovat
tulleet kelvottomiksi, mutta he pitävät yhä niistä kiinni. Ollaan kovin
taipuvia ajattelemaan, mitä on ollut ennen, mitä asiasta on ajateltu
ennen. Sanotaan, että vanhaa on aina pidettävä arvossa, että on
kunnioitettava perinteitä. Usein suhtaudutaan uuteen halveksuvasti ilman
muuta, sitä ensinnä edes tutkimatta. Perinne, traditio, ja järki ovat
aina vastakkain. Valaisevana esimerkkinä käytännöllisen elämän piiristä
sopii tässä yhteydessä viitata mm. niihin mielipiteisiin ja
puheenvuoroihin, joita on viime aikoina julkisuudessa tuotu esille
kysymyksen ollessa kirkon ns. rukouspäivistä.
Monet käsityksemme, mielipiteemme ja vakaumuksemme periytyvät jo
lapsuusajaltamme ja sellaisina ne ovat erittäin vastustuskykyisiä
kaikkia muutoksia kohtaan. Olemme monenlaisten ennakkoluulojen sitomia.
Kuten esim. Bertrand Russell huomauttaa, meillä ei tavallisesti ole omaa
käsitystä jostakin asiasta siksi, että me tosiasiain ja järkisyiden
nojalla olisimme tulleet vakuuttuneiksi sen oikeudesta, mutta koska tuo
käsitys meillä kuitenkin on - joskin aivan muista syistä - koetamme
järkisyiden nojalla saada itsemme uskomaan, että se on oikea. Koetamme
kaikin keinoin ylläpitää itsekunnioitustamme ja siksi koetamme saada
järjellistä tukea mielipiteelle, jonka olemme omaksuneet jostakin muusta
syystä.
Tieteellinen ajattelutapa ei vaadi, että meidän on suinpäin
hyväksyttävä kaikki uusi. Se vaatii vai, että suhtaudutaan uuteen
kriittisesti ja ennakkoluulottomasti ja että tehdään näin silloinkin,
kun tuo uusi näyttää järjettömältä. Älä usko mitään järjetöntä, äläkä
hylkää mitään järjettömänä ilman tarkkaa tutkimusta, niin kerrotaan jo
Buddhan sanoneen.
Yhtenä tavalliselle ajattelulle ominaisena piirteenä on mainittava,
että jos jostakin syystä olemme ennakolta taipuvia uskomaan johonkin
tiettyyn käsitykseen, silloin mielellämme otamme huomioon vain omalle
käsityksellemme myönteiset seikat. Kun -vanhan kertomuksen mukaan-
eräälle miehelle kerran näytettiin haaksirikosta rukouksen avulla
pelastuneiden henkilöiden muistotauluja eräässä temppelissä ja häneltä
kysyttiin, uskoiko hän jumalien voimaan, hän vastasi: "Mutta missä ovat
niiden kuvat, jotka rukouksistaan huolimatta hukkuivat?" Kaikki
taikauskot ovat samanlaisia, oli kysymys ennustuksista, unien
selityksestä, astrologiasta tms. uskovat ottavat huomioon vain
toteutuneen l. heille myönteiset tapaukset ja sivuuttavat pettymykset.
Tieteellisen ajattelutavan yhtenä tärkeimpänä perusteena on
mainittava siihen kuuluva epävarmuus.
Melkein kaikki tietoa on enemmän tai vähemmän epävarmaa. Tiede tuntee
vain todennäköisyyden, joka saattaa olla yhdessä tapauksessa suurempi ja
toisessa pienempi. Välistä todennäköisyys on siksi suuri, että voimme
käytännöllisesti katsoen puhua varmuudesta. Voimme esim. pitää varmana,
että yön jälkeen seuraa uusi päivä, mutta ehdottoman varmaa ei ole
tämäkään. On sanottu, että tiede ei ole varmaa mistään muusta kuin
omasta epävarmuudestaan.
Ihmisille - varsinkin valistumattomille ihmisille - on ominaista
varmuuden vaatimus, mutta olisi siunattu asia, jos oppisivat epäilemään
ja tunnustamaan tietämättömyytensä silloin kun eivät tiedä. Tietää,
ettei tiedä, se on viisauden alku, sanoi jo Kiinan Kungfutse aikoinaan.
Saamme mielipiteemme ja käsityksemme mitä erilaisista lähteistä,
kodista, koulusta, ympäristöstämme ym. ja meidän on syytä aina tutkia,
ovatko tietomme todella luotettavia. On mm. otettava huomioon, ettei se,
että jollakin mielipiteellä on enemmän kannattajia, että se on
laajimmalle levinnyt tai vanha, ettei tämä todistaa mitään sen
totuudesta. Nykyään on niin, että enimmän kannatusta saavat sellaiset
mielipiteet, jotka jättävät oven raolleen uskonnolliselle
maailmanselitykselle.
Epäily on, kuten sanottu, siunattu asia. Kaikki edistyksellinen
kehitys on mahdottomuus ilman sellaisia kansalaisia, jotka rohkenevat
epäillä. Kulttuuri ja elintason nousu perustuu tiedon kasvuun, uuden
tiedon hankkimiseen ja leviämiseen. Ihminen, joka ei epäile, ei kaipaa
uutta tietoa. Hän on siten edistyksen jarruttaja ja vastustaja.
Tässä yhteydessä on syytä muistaa sellaisia tavallista ajattelua
usein hallitsevia ja ohjaavia tekijöitä kuten auktoriteettiuskoa ja
dogmeja. Auktoriteettiuskolla on tärkeä merkitys varsinkin primitiivisen
kulttuurin piirissä, mutta se ei ole harvinainen nykyajan
kulttuuriyhteiskunnassakaan. Uskotaan sokeasti joihinkin vanhoihin tai
"pyhiin" kirjoihin, joidenkin vaikutusvaltaisten henkilöiden
mielipiteisiin jne. kysymättä niiden pätevyyttä neuvonantajana. Jos
esim. joku kuuluisa tiedemies sanoo, että ihminen on kuolematon, monet
saattavat ajatella, että asia on niin, vaikka tuo tiedemies ei tiedä
siitä sen enempää kuin kukaan muukaan. On kyllä niinkin, että
tiedemiehen alituinen työskentely tosiasioiden ja niiden todentamisen ja
tarkistamisen parissa, ja luonnon kanssa, joka aina koettaa vetää
tutkijaa nenästä, että tällainen työ on omiaan kasvattamaan ihmisen
rehelliseksi ja tunnolliseksi. Mutta tiedemiehiäkin on monenlaisia. Moni
käytännöllisesti tärkeä ajatus tai keksintö on jäänyt pitkiksi ajoiksi
syrjään ja tuntemattomaksi vain siitä syystä, että joku auktoriteetti on
selittänyt sen kelvottomaksi. Tiede alkaa edistyä vasta sitten, kun
auktoriteettien asemasta alettiin turvautua ennen kaikkea tarkkoihin
havaintoihin ja järjelliseen ajatteluun. Ei niin ettei nykyajan tiede
tunnustaisi mitään auktoriteetteja. Mutta se tunnustaa vain luotettavan
ja pätevän auktoriteetin. Tähän olisi päästävä myöskin tavallisessa
jokapäiväisessä elämässä.
V.T. Aaltonen
Artikkeli on julkaistu kokonaisuudessa Vapaa Ajattelijassa
6/1955. |