Vapaa Ajattelija
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Tieteellinen maailmankäsitys ja kuoleman ongelma
Ymmärrän tieteellisellä maailmankäsityksellä sellaista käsitystä
maailman (todellisuuden) yleisistä ja erityisistä piirteistä, joka on
saavutettu tieteellisen ajattelun avulla. Tieteellinen ajattelu on
erotettava tieteellisestä maailmankatsomuksesta, johon sisältyy myös
maailmaa ja elämää koskevia arvokannanottoja. Tieteellinen ajattelu
väljästi ymmärrettynä sisältää myös maailman yleisiä piirteitä koskevia
käsityksiä, esim. filosofisia ajatuksia. Puolustamani tieteellisen
maailmankäsityksen keskeinen sisältö voidaan ilmaista scientia
mensura-teesin avulla: maailman kuvaamisessa ovat olemassaolon
kriteerejä maailmaa parhaiten selittävät tieteelliset teoriat. On syytä
huomauttaa, että myös parhaiten selittävät teoriat sisältävät usein
idealisoivia oletuksia kohdealueestaan. Toiseksi on otettava lukuun,
ettei mikään yksittäinen äärellinen teoria voi kuvata kohdealueensa
kaikkia piirteitä. Scientia mensura -teesin filosofisena perusteluna on
seuraavanlainen totuuden käsitys: totuus on välttämättä sidoksissa
johonkin näkökulmaan ja taustatietoon. Totuutta ilmentävät tiedollisesti
parhaat eli selitysvoimaisimmat teoriat. Informatiivisin tosi teoria
sanoo mitä on olemassa.
Voimme luonnehtia scientia mensura -teesin sisältöä myös seuraavalla
tavalla: siinä määrin kuin on perusteltua pitää totena jotakin
tieteellistä teoriaa on perusteltua pitää tuon teorian edellyttämiä
olioita (väljästi ymmärrettynä: objekti, tapahtuma, prosessi. toim.huom.)
olemassaolevina. Olemassaololla tarkoitetaan reaalista olemassaoloa
kausaalisen vaikuttamisen mielessä: olio on reaalinen (reaalisesti
olemassa), jos ja vain jos se esiintyy kausaalisissa vaikutussuhteissa
tai voi osallistua tällaisiin vaikutussuhteisiin (kausaliteetti =
vaikuttavan syyn ja sen aikaansaaman seurauksen välinen suhde. toim.huom.).
Vaikka aineen käsite on problemaattinen, myös aineellisen olion käsite
voidaan analysoida samalla tavalla. Tällöin materialismin perusteesiksi
tulee, että olio on reaalinen jos ja vain jos se on materiaalinen.
Scientia mensura -teesi puhuu parhaiten selittävistä tieteellisistä
teorioista eikä tällä hetkellä hyväksytyistä teorioista. Siis sitä ei
voi osoittaa paikkansa pitämättömäksi viittaamalla nykyisin
hyväksyttyjen teorioiden epätotuuteen. Scientia mensura -teesissä ei
väitetä, että parhaiten selitettävät teoriat saavutettaisiin ihmiskunnan
historian aikana. Teesissä ei liioin väitetä, että parhaiten
selitettävät teoriat olisivat ylipäätänsä ihmisten saavutettavissa
(jonkinlaisen ennalta taatun menetelmän avulla). Teesi on ymmärrettävä
niin, että uusien käsitejärjestelmien sekä uusien mullistavien ideoiden
ja teorioiden keksiminen on periaatteessa mahdollista aina. Scientia
mensura -teesi sisältää siis luovuuden ja henkisen kasvun ajatuksen.
Usein ajatellaan, että inhimillisen tiedon täytyy rakentua joillekin
vankkumattomille yleisille periaatteille ollakseen hyväksyttävää
(luotettavaa tai jopa peruuttamattoman varmaa). Niinpä Kant väitti, että
ihmisen kokemustieto on mahdollista vain jos on olemassa kokemusta
edeltäviä, apriorisia yleisiä totuuksia. Näitä loogisesti välttämättömiä
periaatteita hän kutsui transsendentaalisiksi periaatteiksi
(transsendentti = mahdollisen kokemuksen ulkopuolella oleva. toim.huom.).
Teokseni Tiede, toiminta ja todellisuus eräs ydinväite on kuitenkin,
että minkään tiedon ja ajattelun - filosofisen, tieteellisen sen enempää
kuin arkiajattelunkaan - ei tule sisältää kiinteitä ja muuttumattomia
ennakko-oletuksia tällaisessa (tiukasti ymmärretyssä) kantilaisessa
mielessä. Taustatieto ja -oletukset ovat toki keskeisiä - kaikki
tietäminen edellyttää niitä, mutta nämä taustaoletukset eivät ole
kantilaisessa mielessä transsendentaalisia, vaan kontekstuaalisia (=
asia- tai tilannekohtaisia) ja faktuaalisia (= todellisuutta tai
tosiasioita koskevia. toim.huom.). Siten ei voida olettaa sellaisia
apriorisesti etusijaisia (= kokemusta edeltäviä. toim.huom.), "valmiita"
asioita kuten Maailma, Totuus, Arvo, Ihminen, Järki, Periaate, Jumala
jne. (Ison alkukirjaimen käyttäminen tarkoittaa apriorista etusijaa
jollekin tällaista asiaa koskevalle käsitykselle.)
Tieteellinen realismi tieteen omimpana filosofiana asettaa
tieteellisen menetelmän peräti olemassaolon perustaksi - scientia
mensura, "tiede on kaiken olevaisen mitta", sanoimme. Tämä perustuu
siihen, että tieteen menetelmä on paras (luotettavin, pätevin,
selittävin jne.) menetelmä maailmaa koskevan tiedon hankkimiseen. Mutta
eikö tämä merkitse tieteellisen menetelmän asettamista muuttumattoman
transsendentaalisen periaatteen asemaan? Näin ei ole, sillä tieteellinen
menetelmä ei ole missään muuttumattomassa mielessä meille annettu, vaan
itseään arvioivan järjen toimintaan perustuva joustava asia.
Tieteellisen menetelmän yksi keskeinen tunnusmerkki on juuri sen
itsekorjaavuus. Tiede on edistyvää ja joustavaa siinä mielessä, että se
korjaa paitsi omia tuloksiaan ("totuuksiaan") myös omaa menetelmäänsä.
Tässä suhteessa tiede poikkeaa sellaisista itseään korjaamattomista
opeista kuin magiasta, uskonnosta ja pseudotieteestä.
Tässä yhteydessä seuraavat kaksi huomautusta ovat paikallaan. Ensiksi
tieteessä on tärkeää nimenomaan sen edistyvä luonne, eikä niinkään sen
kunkinhetkinen sisältö. Toiseksi tiede ei sinänsä sano mitään
perustavista arvoista eikä esimerkiksi teknologisista sovellutuksista.
Näin ollen tiede sopii varsin hyvin yhteen "pehmeiden" arvojen kanssa ja
tarjoaa parhaan välineen niiden toteuttamiseen tarvittavan tiedon
hankintaan.
Mitä on olemassa?
Jos hyväksymme scientia mensura -teesin, hyväksymme samalla, että
reaalisesti olemassa ovat täsmälleen parhaiten selittävien tieteellisten
teorioiden edellyttämät oliot. Mitä nämä oliot tarkkaan ottaen ovat,
emme voi tietää ennen kuin tunnemme parhaiten selittävät teoriat, joita
emme ehkä koskaan edes saavuta.
Tässä yhteydessä on syytä huomauttaa tieteelliseen realismiin
sisältyvästä todellisen ja näennäisen dialektiikasta. Kun tarkastelemme
arkipäivän olioita kuten kiviä, puita, kissoja, pöytiä jne. voimme
sanoa, että ne ovat arkipäivän näkökulmasta olemassa, mutta eivät
todella olemassaolevia, jos ne eivät ole parhaiten selittävien
teorioiden postuloimia (= olettamia. toim.huom.). Ne ovat tieteellisen
realismin kannalta arvioiden vain näennäisesti (eli fenomenaalisesti)
olemassaolevia. Yleisesti voidaan sanoa, että viitekehyksen tai teorian
selitysvoima on reaalisuuden (so. olemassaolon) ratkaisijana. Siis esim.
taiteen, kirjallisuuden tai uskonnon maailmasta luoma kuva - vaikka se
muutoin voi olla kiintoisa - ei kelpaa samalla tavoin todellisuuden
kriteeriksi kuin selitysvoimaiset tieteelliset teoriat.
Jos materian (aineen) käsite ymmärretään väljästi, niin materiaalista
on täsmälleen se, minkä scientia mensura meille antaa. Materialismiin on
kautta aikojen liittynyt eräitä vaikeuksia, jotka kytkeytyvät läheisesti
mind-body -ongelmaan eli kysymykseen esim. ihmisen jaettavuudesta
mieleen ja ruumiiseen. Ihmismielen on Platonin ja Aristoteleen ajoista
lähtien uskottu omaavan runsaasti ei-materiaalisia ominaisuuksia. Näin
on jopa ajateltu voitavan perustella käsitystä ihmismielestä
itsenäisenä, ruumiista riippumattomana. Mind-body -ongelma on parin
vuosituhannen aikana moneen kertaan muuttanut muotoaan, ja samalla
materialismin kriteerit ovat vaihdelleet.
Puhtaasti psyykkisen substanssin (tilan, tapahtuman) käsitettä ei
kuitenkaan ole koskaan kyetty luonnehtimaan selkeästi ja
johdonmukaisesti. Erityisesti Gilbert Ryle ja Ludwig Wittgenstein ovat
osoittaneet, että psyykkiset oliot on useissa tapauksissa muodostettu
kategoriavirheen kautta. Jos ihminen on iloinen, jos hänen päätään
särkee tai hän näkee jälkikuvia, emme voi päätellä, että on olemassa
iloja, päänsärkyjä tai jälkikuvia reaaliolioina. Silloin näet
siirtyisimme - lingvistisin (=kielitieteen. toim.huom.) termein puhuen -
adjektiiveista ja verbeistä perusteettomasti substantiiveihin. On
selvää, että tällaisesta ajattelusta syntyy melkoista käsitteellistä
sekasotkua.
Mitä tulee omaan mind-body -näkemykseeni, olen taipuvainen
hyväksymään tietynlaisen materialismin ainakin kehittelyn pohjaksi.
Perusajatus on seuraava: ihminen on moniulotteinen materiaalinen,
ympäristönsä kanssa monenlaisessa vuorovaikutuksessa oleva systeemi.
Tätä aine-energia -systeemiä voidaan kuvata materiaalisin
(ei-psykologisin) ja psykologisin määrein. Psykologiset määreet eivät
ole palautettavissa materiaalisiin, mutta tästä ei seuraa minkään
puhtaasti henkisen substanssin olemassaoloa. Voidaan otaksua, että
tulevaisuudessa neurofysiologia sulautuu yhteen psykologian kanssa
siten, että se sisältää psykologisten määreiden käsitteellisiä
vastineita. Tällöin ihmisen "psyyke" paljastuu pohjimmiltaan
aine-energia - systeemin korkeanasteisesti jäsentyneeksi toiminnaksi.
Mitä kuolemasta voi sanoa?
Mitä voimme sanoa kuolemasta tieteellisen maailmankäsityksen
kannalta? Minkälaisia filosofisia ongelmia voimme katsoa ihmisyksilön
kuoleman tai kuolevaisuuden aiheuttavan? Jos hyväksymme yllä esitetyn
näkemyksen ihmisestä monimutkaisena ja korkeanasteisesti jäsentyneenä
aine-energia -systeeminä, näyttäisi siltä, ettei ainakaan mitään
vaikeita ontologisia (ontologia = oppi siitä mitä on olemassa. toim.huom.)
ongelmia synny. On perusteltua ajatella, että (toiminnalliset)
psyykkiset rakenteet hajoavat ihmisen kuollessa hänen ruumiinsa
hajotessa. Erityisestikään ei ole syytä ajatella, että ihmisellä olisi
mitään ruumiista poistuvaa (kuolematonta) sielua, astraaliruumista tms.
Viimeaikaiset kuoleman fenomenologisia (= omiin elämyksiin perustuvia.
toim.huom.) kokemuksia koskevat (mm. Kbler-Rossin ja Moodyn suorittamat)
empiiriset, kliiniset tutkimukset tulkitaan joskus siten, että ne muka
tukisivat näkemystä ihmisen kuolemattomasta sielusta. Tähän tulkintaan
sisältyy vakavia käsitteellisiä ja filosofisia vaikeuksia. Lisäksi on
osoitettu (Siegel), että mainitut kokemukset voidaan vakuuttavasti
tulkita hallusinaatioiksi tai hallusinaation tapaisiksi kokemuksiksi.
Miksi sitten kuolema on ongelmallinen asia? Tyydyn vain toteamaan,
että jo kuolemaan liittyvät psykologiset ja sosiaalipsykologiset
ongelmat, kuten kuolemanpelko ja suru, riittävät tekemään siitä
ongelmallisen. Näitäkin asioita voidaan tutkia filosofiselta kannalta
samoin kuin esimerkiksi tietoisuuden lakkaamiseen liittyviä ongelmia.
Tässä en kuitenkaan puutu niihin.
Korostaisin vain sitä keskeistä lähtökohtaa, että tieteellinen
maailmankäsitys ei oleta mitään kuolematonta sielua tai
kuolemanjälkeistä elämää, kuten tekee sen kanssa ristiriidassa oleva
uskonnollinen maailmankatsomus. Kun uskonnollisissa käsityksissä
yritetään oletuksilla kuolemattomasta sielusta ja paratiisista tehdä
elämä mielekkääksi, perustella moraalia ja poistaa kuolemanpelkoa,
tieteellinen näkemys hylkää nuo maailman suhteen tuonpuoleiset eli
transsendentit asiat. Tieteellinen käsitys ratkaisee nämä ongelmat
toisin, esim. ihmisen evolutiiviseen luontoon ja ihmisten välisiin
sosiaalisiin suhteisiin perustuen. Niinpä tieteellisen
maailmankäsityksen omaava henkilö voi perustellusti ajatella, että
mainittujen transsendenttien asioiden olettamisessa on kysymyksessä
pohjimmiltaan eräänlainen toiveajatteluun perustuva itsepetos, jonka
tarkoituksena on pehmentää elämän ja kuoleman vastakkaisuutta.
Raimo Tuomela
Kirjoittaja toimii filosofian professorina Helsingin yliopiston
käytännöllisen filosofian laitoksella ja on kansainvälisesti
tunnetuimpia filosofejamme.
Kirjoitus on julkaistu aiemmin teoksessa "Kuolema elämän keskellä"
(toim. Jan-Erik Ruth ja Pirkko Heiskanen), Otava Keuruu 1985.
Julkaistaan kirjoittajan ja kustannusyhtiö Otavan luvalla. |