Vapaa Ajattelija
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Taslima Nasreen ja Intian rationalistiyhdistys
Joitakin tunteja ennen kuin Taslima Nasreen piiloutui, 4.6.1994, sain
oudon puhelun. Tuttu naisääni pyysi minua soittamaan Raizul Karim
Kamalille tai hänen vaimolleen Afrosa Kamalille Daccassa. Tunsin myös
minulle annetun puhelinnumeron. Se oli Taslima Nasreenin Shantinagarin
huoneiston numero Daccassa.
Olin aiemmin pitänyt yhteyttä Taslima Nasreeniin. Kun Bangladeshissa
nousi kiista hänen bengalinkielisestä, nyt kuuluisaksi tulleesta
romaanistaan Lajja (Häpeä), ja muslimipapit tiedottivat rahapalkkiosta
hänen surmaamisestaan, katsoin velvollisuudekseni ottaa yhteyttä häneen
ja rohkaista häntä.
Romaani kertoo uskonnottoman hinduperheen ahdingosta Bangladeshissa.
Muslimit vainoavat perhettä sen jälkeen kun militantit
hindufundamentalistit olivat hävittäneet maan tasalle Ayodhyan moskeijan
Intiassa. Sittemmin Bangladeshin hallitus kielsi kirjan sanoen, että se
oli jumalanpilkkaa ja loukkasi islamilaisia tunteita.
Taslima oli horjumaton puhuessani hänelle. Hän kertoi, ettei ollut
peloissaan ja jatkaisi kamppailua epäoikeudenmukaisuutta vastaan - eikä
vain epäoikeudenmukaisuutta naisia vastaan vaan myös Bangladeshin
hinduvähemmistöä kohtaan suunnattua vainoa vastaan. Hän tiesi, että
hindufundamentalistit Intiassa käyttivät häntä kohtaan suunnattuja
hyökkäyksiä hyväkseen osoittaakseen kuinka suvaitsemattomia muslimit
olivat hinduja kohtaan. Hän sanoi, ettei tuntenut mitään erityistä
myötätuntoa hinduja, muslimeja tai kristittyjä kohtaan ja että hän oli
humanisti. Näin alkoi hyvä ystävyytemme.
Sillä välin Taslima vieraili Ranskassa ja paluumatkallaan hän viipyi
lyhyen ajan Kalkutassa. Haastattelu, jonka hän antoi kalkuttalaiselle
Statesman-sanomalehdelle nostatti uusia fundamentalistisen vihan
kipinöitä Bangladeshissa. Haastattelu kertoi, että hän vaati Koraanin
perinpohjaista tarkistamista. Allekirjoittamassaan vastauksessa
Statesman-lehdelle hän sanoi: "Näkemykseni tästä asiasta on selkeä ja
ehdoton. Pidän Koraania, Vedoja, Raamattua ja kaikkia uskonnollisia
tekstejä, jotka määräävät niiden seuraajien elämää, vanhanaikaisina.
Olemme ohittaneet sen sosiohistoriallisen ympäristön, jossa nämä
kirjoitettiin ja siksi niiden näkemysten ei tule ohjata meitä. Kysymys
tarkistuksesta, perinpohjaisesta tai muunlaisesta, ei ole asiaankuuluva.
Meidän on ylitettävä nämä muinaiset kirjoitukset, mikäli haluamme
edistyä. Vastataksemme henkisiin tarpeisiimme, tulkoon humanismista uusi
elämänkatsomuksemme."
Se vastaus, ettei Nasreen vaatinut Koraanin tarkistamista, ei
tyydyttänyt fundamentalistisia muslimijohtajia eikä Bangladeshin
hallitusta. Sillä aikaa kun muslimijohtajat tiedottivat palkkioista
kenelle hyvänsä, joka tappaisi Nasreenin, Motijheelin poliisiasema
Daccassa julkaisi Nasreenin pidätysmääräyksen. Perusteena oli syyte
huomautuksista, joiden väitettiin olevan "jumalaa pilkkaavia".
Pidätysmääräys oli sen tyyppinen, ettei syytettyä voitu päästää
takuitakaan vastaan vastaamaan vapaalta jalalta.
Taslima päätti piiloutua, koska epäili turvallisuuttaan poliisin
huostassa, vankilassa tai jopa sen ulkopuolella. Kun hän piiloutui
tunteet kävivät kuumina hänen perhettään vastaan. Olin lähes päivittäin
puhelimitse yhteydessä Tasliman takaa- ajettuihin perheenjäseniin.
Kaikki tuttavat hylkäsivät perheen. Jopa ystävät ja sukulaiset
pelkäsivät ottaa heihin yhteyttä. Huomasin myös, että monista
Bangladeshissa tapahtuneista asioista ei kerrottu ulkomailla. Kun jotkut
roistot tuhopolttivat Tasliman isän lääkekaupan Mymensinghin kylässä,
siitä ei kerrottu mitään tiedotusvälineissä. Rikoin hiljaisuuden 10.6.
ja kerroin tiedotusvälineille mitä kaikkea olin saanut tietää
tilanteesta Bangladeshissa Tasliman pikkusiskolta Jasminilta, veljeltä
Kamalilta ja tämän vaimolta Afrosalta.
Sillä välin aloimme Intiassa rakentaa eri tasoilla Taslimaa
puolustavaa yleistä mielipidettä. Intian Rationalistiyhdistyksen nimissä
otimme yhteyttä moniin kuuluisiin kirjoilijoihin Intiassa ja autoimme
laatimaan häntä tukevan yhteisin julkilausuman. Olimme pyytäneet kaikkia
osavaltioidemme yksiköitä aloittamaan Delhissä olevaan Bangladeshin
suurlähetystöön suunnatun kirjekampanjan. Kirjeissä pyydettiin
Bangladeshin hallitusta luopumaan Taslimaa vastaan nostetusta
oikeusjutusta ja antamaan hänelle laillista suojaa uhkauksia vastaan
sekä pidättämään fundamentalistit, jotka tarjosivat rahapalkkioita
Nasreenin tappamisesta.
Bangladeshissa fundamentalistit vaativat jumalanpilkkalain
muuttamista, jotta voitaisiin langettaa kuolemantuomio jokaiselle, joka
arvostelisi Koraania. He vaativat myös Taslima Nasreenin hirttämistä
julkisesti.
Sillä välin olimme rakentaneet yhteyksiä henkilöihin, jotka
tarjosivat hänelle suojaa. Keskustelimme mahdollisuuksista pelastaa
Taslima. Kuulin hänen veljeltään, että toinenkin Tasliman pidätysmääräys
oli julkaistu. Tällä kertaa se perustui joihinkin huomautuksiin
Koraanista Nirbachito-esseekokoelmassa, joka julkaistiin ensi kertaan
1991. Bangladeshin hallituksen yritykset tyydyttää fundamentalistit
kävivät selvemmiksi tämän teon myötä. Koska tästäkään ei kerrottu
tiedotusvälineissä, minun piti kertoa se maailmalle.
Kävi yhä selvemmäksi, ettei Taslima saisi todellista oikeutta ja
demokraattisia oikeuksia Bangladeshissa ja hänen henkensä oli suuressa
vaarassa. Ainoa keino säästää hänen henkensä oli pelastaa hänet jonnekin
ulkomaille. Intiaa pidettiin yhtenä mahdollisuutena, mutta johtuen
fundamentalistien ja aktiivisten ryhmien painostuksesta Intiassa, sekin
olisi vielä riski.
Norjan Humaanis-eettinen yhdistys antaa apua
Sen lisäksi, että lähetin päätöslauselman Kansainvälisen humanistisen
ja eettisen unionin (IHEU) hallituksen tulevan kokouksen harkittavaksi,
otin myös yhteyttä Levi Fragelliin Norjassa, Paul Kurtziin USA:ssa ja
IHEU:n päämajaan Alankomaissa ja kysyin voisiko IHEU järjestää
turvapaikan Taslimalle Norjassa, Alankomaissa tai USA:ssa.
Humaanis-eettinen liitto aloitti keskustelut Norjan hallituksen
kanssa näistä mahdollisuuksista. Sain myös raportteja, joiden mukaan
Taslima kirjoitti myöhemmin myös USA:n PEN-klubille, jotta se hankkisi
hänelle turvapaikan. Keskustelin asiasta herra Odvar Laegreidin, New
Delhissa sijaitsevan Norjan suurlähetystön asiainhoitajan kanssa ja pian
tuli ilmoitus, että Nasreenille myönnettäisiin viisumi Norjanmatkaa
varten, jos hän sitä hakee. Antamieni tietojen varassa Laegreid vieraili
Tasliman sukulaisten luona Daccassa.
Väkivaltaa Daccassa
Fundamentalistit julistivat 30.6. kansallisen lakon Bangladeshissa
vaatien Tasliman pidättämistä ja julkista hirttämistä. Yksi henkilö
kuoli ja yli 250 loukkaantui väkivaltaisuuksissa päivän lakon aikana.
Lakko, jonka Bangladeshin pappisneuvosto ja "Uskonnottomien
vastustamiskomitea" olivat järjestäneet, lamautti Daccan ja muiden
Bangladeshin kaupunkien elämää. Kaupat ja liikehuoneet suljettiin ja
lähes kaikki liikenne lakkasi Daccassa ja eteläisissä
satamakaupungeissa, Chittagongissa ja Khulnassa. Myös sekularistiryhmien
vastarinta muslimifundamentalisteja vastaan kasvoi hitaasti ja sai
laajempaa kannatusta.
Väkivaltaista kansallista lakkoa edeltävänä yönä puhuin pitkään
Tasliman veljen ja siskon kanssa puhelimessa ja koetin rohkaista heitä.
Useat "neuvonantajat" ehdottivat heille "anteeksipyyntöä" Tasliman
puolesta, mutteivät he halunneet pettää Taslimaa kriisin pahimmalla
hetkellä. Tunsin voineeni rohkaista heitä, joskaan sillä ei ollut
todellisia seurausvaikutuksia, kun tilanne Daccassa oli jo saavuttanut
vaaralliset mitat.
Huomasin, että perheellä oli talousvaikeuksia, koskei kukaan voinut
työskennellä kodin ulkopuolella. Katutaistelut jatkuivat Daccassa ja
muslimifundamentalistit aloittivat uuden ristiretken Taslimaa vastaan.
He julistivat toisen lakon kuukautta myöhemmin 29.7.
Muslimifundamentalistit esittivät uusia vaatimuksia: Kuolema Taslima
Nasreenille, suositun päivälehden The Janakanthan kieltäminen,
quadianien (eräs muslimilahko) julistaminen ei-muslimeiksi ja eräiden
ulkomaisten, hallituksista riippumattomien järjestöjen toiminnan
kieltäminen, koska he eivät pitäneet näitä islamilaisina.
Tasliman oli saavuttava 4.7. oikeuteen häntä vastaan nostetussa
jutussa. Koska hänen henkensä oli vakavasti vaarassa, hän ei voinut
menne sinne. Sillä aikaa levisi huhuja, että Taslima piilottelisi
jossakin läntisessä lähetystössä, ja fundamentalistit kääntyivät näitä
lähetystöjä vastaan. Bangladeshin hallitus ei ryhtynyt mihinkään toimiin
fundamentalistijohtajia vastaan, jotka olivat ottaneet lain omiin
käsiinsä. Siitä huolimatta fundamentalistit eivät iloinneet
hallituksesta, joka oli epäonnistunut Tasliman pidättämisessä.
Muslimifundamentalistit hyökkäsivät Bangladeshin juuttiministeri Hanan
Shan kimppuun hänen matkustaessaan autossa Shyletin kaupungissa.
Shyletin kaupunki tunnetaan fundamentalistien pesäpaikkana. Shataba
Sainik Panishadin (Islamin sotilaiden neuvosto) keskus on siellä. Tämä
neuvosto tarjosi 50.000 takan palkkiota Taslima Nasreenin surmaamisesta.
Uhkauksia New Delhissä
Koska minä ja Intian rationalistiyhdistys olimme aktiivisia Intian
tiedotusvälineissä keräten tukea Taslimalle, saimme vihakirjeitä ja
uhkauksia puhelimitse. Vapaaehtoisten rationalistien oli vartioitava
toimistoamme New Delhissä usean päivän ajan.
Uhkaukset eivät saaneet meitä istumaan rauhallisesti paikallamme.
Intian rationalistiyhdistys aloitti toisen kirjekampanjan, joka tällä
kertaa suuntautui suoraan pääministeri Khaleda Ziaan. Mallikirje
julkaistiin aikakauslehdessämme ja pyysimme lukijoita kirjoittamaan
suoraan Bangladeshin pääministerille sekä lähettämään kopion kirjeestä
meille. Saimme useita satoja kirjekopioita, joissa pyydettiin
suojelemaan Taslimaa, luopumaan oikeusjutuista häntä vastaan ja
pidättämään fundamentalistijohtajat.
Sillä välin Bangladeshissa 13 islamilaista, fundamentalistista
puoluetta ja ryhmää olivat muodostaneet liiton taistelemaan
islaminvastaisia voimia vastaan ja vaatimaan jumalanpilkkalakiehdotuksen
hyväksymistä. Lakiehdotukseen sisältyi kuolemanrangaistus kenelle
hyvänsä, joka arvostelisi Koraania tai islamia. Kansallisen Baitul
Mukkaramin moskeijan ylipappi (Khatib), Moulana Obaidul Huq, valittiin
liiton koordinaattoriksi.
Huolestuneena tilanteesta Bangladeshissa, Intian rationalistiyhdistys
lähetti kirjeitä lähes kaikkiin Euroopan pääkaupunkeihin pyytäen apua
Tasliman pelastamisessa.
Läntiset hallituksen antavat tukea
Tilanteen pahentuessa ja kun mitään läpimurtoa ei ollut näköpiirissä,
Ruotsin ulkoministeri Margaretha af Ugglas arvosteli julkisesti ja
ankarasti Bangladeshin viranomaisia näiden näkökannasta Tasliman
asiassa. Hän varoitti, että kiusatun kirjailijan jatkuvaa vainoamista
"ei tulla sietämään ilman kovia toimenpiteitä". Myös Norjan
ulkoministeriö selvensi kantaansa julkisesti: "Taslima Nasreen on aina
tervetullut Norjaan ja vapaa viipymään niin kauan kuin häneltä evätään
demokratia omassa maassaan." Myös Saksan ulkoministeri Klaus Kinkel
ilmoitti Bonnissa, että Euroopan Unioni on tarjonnut turvapaikkaa
Taslima Nasreenille. Kinkel sanoi EU:n ulkoministerien sopineen
Brysselissä vetoamisesta Daccaan, että se ryhtyy kaikkiin toimiin
Tasliman suojelemiseksi ja sallii hänen halutessaan lähteä maasta.
Mutta kuinka Taslima saadaan pois Bangladeshista? Intian
rationalistiyhdistyksen Delhin toimistossa suunnittelimme strategioita
ja kysyimme asiantuntijoilta neuvoa useista mahdollisuuksista. Olimme
myös yhteydessä Daccaan. Näytti ilmeiseltä, että puhelimia
salakuunneltiin Bangladeshissa ja joka kerta meidän oli käytettävä eri
numeroa ja hyvin verhottua kieltä. Vaikka käytettävissämme oli joitakin
telekopionumeroita, monet viesteistämme yksinkertaisesti "katosivat".
Helppojen yhteyksien ylläpito Daccaan oli riskialtista. Keskustelujen
viime vaiheessa päätimme kutsua Tasliman veljen, Faizul Karim Kamalin,
vierailemaan Delhissä operaatioiden loppuvaiheen toteuttamiseksi.
Ostimme hänelle lentolipun Delhiin. Olin myös aloittanut keskustelut
joidenkin Intian hallituksen kokeneempien poliitikkojen kanssa etsien
tukea Tasliman pelastamiseksi.
Lukuisia puheluja kaikkialta maailmasta tuli jatkuvasti Delhiin
pyytäen tuoreimpia tietoja Tasliman tapauksesta, koska olimme olleet
ainoa sen kanssa läheisesti tekemisissä ollut riippumaton lähde.
Sanomalehdet Alankomaista, Norjasta, Saksasta ja muista Euroopan maista
ovat myös olleet yhteydessä meihin. Kun huhu tästä levisi, lehtimiehet
Intiasta ja useista muista maailmankolkista ottivat meihin yhteyttä
tosiasioiden vahvistamiseksi. De Vokskrantin (Amsterdam)
ulkomaantoimitus, Frankfurter Allgemeine Zeitungin kulttuuritoimitus,
The Timesin (Lontoo) kirjeenvaihtajat, The Independent (Lontoo), The
Times of India (New Delhi) ja monet muut sanomalehdet olivat läheisessä
yhteydessä meihin ja monet niistä kertoivat aktiivisesta roolistamme.
Olimme myös yhteydessä Tasliman nuoreen asianajajaan Sarah Hussainiin
Daccassa. Aktiivisia ja jännityksentäyteisiä päiviä ja öitä! (Sillä
aikaa puhelinlaskumme nousivat pilviin ja meidän oli mahdotonta maksaa
niitä. Kiitokset niille ystävillemme, jotka antoivat rahallista tukea
työn jatkamiseksi.
Norjan kirjailijaliiton puheenjohtaja, herra Thorvald Steen, lähetti
minulle osoitetun kirjeen, joka sisälsi kutsukirjeen Taslimalle ottaa
osaa Stavangerin symposiumiin. Kuinka toimittaa kirje Taslimalle?
Henkilökohtaisia matkojani Bangladeshiin oli vältettävä
turvallisuussyistä. Neuvo Daccasta sanoi, että muslimifundamentalistit
voisivat lynkata minut, jos tulisin Daccaan. Keskustelimme asiasta
uskollisten ystävien kesken Delhissä, ja The Timesin (Lontoo) Delhin
kirjeenvaihtaja Christopher Thomas ehdotti, että hän voisi toimia
"postiljooninamme" ja viedä Tasliman kirjeen. Hän lensi 3.7.
Bangladeshiin mukanaan kirje ja muita tietoja mukaanlukien Norjan
kirjailijaliiton lähettämät asiakirjat. Taslima piilotteli yhä.
Minulla oli 4.7. tilaisuus puhua Taslimalle muutamia minuutteja ennen
hänen antautumistaan tuomioistuimelle, mikä oli osa Bangladeshin
hallituksen, oletettavasti läntisen painostuksen takia hyväksymää
suunnitelmaa. Hänen sallittiin päästä vapaalle jalalle ja muutaman
päivän kuluttua hän lensi Tukholmaan, vapauteen. Saavuttuaan Tukholmaan
Taslima otti taas puhelimitse yhteyttä minuun ja ilmaisi
kiitollisuutensa tuesta. Kiitokset, jotka hän ilmaisi kuuluvat koko
humanistiselle maailmalle, joka pysyi päättäväisesti hänen tukenaan.
Sanal Edamaruku
Sanal Edamaruku on Intian rationalistiyhdistyksen pääsihteeri.
Järjestö on alan suurin Intiassa, siihen kuuluu noin 85.000 jäsentä.
Edamaruku on kotoisin eteläisestä Keralan osavaltiosta, mutta
kansallisen tason tehtävät ovat vieneet hänet New Delhiin. Hän vieraili
Suomessakin heinäkuussa 1992, jolloin hän esitelmöi uskonnollisen
fundamentalismin kasvusta Intiassa Vapaa-ajattelijain liiton
järjestämässä yleisötilaisuudessa Rikhardinkadun kirjastossa,
Helsingissä.
Artikkelin on suomentanut Kimmo Sundström. |