Vapaa Ajattelija
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Helvetin rangaistuksista kristinuskossa
Johdanto
Kristinuskon kritiikissään Edward Westermarck osoittaa vanhojen ja
uudempia kirkkoisiä lainaamalla, että kristinoppia ja sen tulkinnan
historiaa leimaavat toisinaan henkeäsalpaavat kostonvimman ja
vahingonilon purkaukset. Helvetin tuskat ovat äärettömän kauheita ja
ikuisesti kestäviä. Me maallistuneet, joille uskonto ja uskontokritiikki
eivät ole enää kovin suuria aatekysymyksiä, tunnemme jotenkuten
Hieronymus Boshin helvettimaalaukset ja Danten Jumalaisen näytelmän.
Kuka muistaa sitä, mihin Westermarck kiinnitti erityistä huomiota
uskontokritiikissään: monien kristinopin tulkitsijoiden mukaan
tärkeimpiin iloihin taivaassa kuuluu helvetissä kituvien katselu.
"Autuaat taivaan valtakunnassa saavat nähdä kirottujen rangaistuksen,
jotta heidän autuutensa tuntuisi vielä ihanammalta", lainaa Nietzschekin
katolisen kirkon suurimman filosofis-teologisen auktoriteetin Tuomas
Akvinolaisen (1225-74) sanoja. Tämä osoitti jotain keskeistä
Westermarckille kristinuskon moraalisesta tasosta.
Tällä vuosisadalla teologit ovat melko yksimielisesti lakkauttaneet
helvetin tulkitsemalla sen mielentilana, henkisenä tuskana ja
sulkemisena jumalan yhteydestä (keskiajan teologiassa "poena sensus"),
ei fyysisenä kiduttamisena (poena damni). Westermarckin mukaan tämä
sievistely merkitsee, että "Jeesus sanoi sellaista mitä hän ei
tarkoittanut, vaan terrorisoi yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmisiä,
joille hän puhui ja lukemattomia myöhäisempiä sukupolvia sanoilla,
joiden tulkitsemiseksi oppineet teologit ovat tarvinneet lähes
kaksituhatta vuotta".
Inspiraation lähteenäni tässä artikkelissa on ollut keskeisesti
Norbert Eliasin sivilisoitumisprosessin teoria. Elias tutki arkielämän
affektiivisuuden (affekti = tunnekuohu, tunnevaltaisuus) ja
väkivaltaisuuden vähittäistä vähenemistä ja paheksutuksi, kielletyksi
tulemista Euroopan historiassa varhaiskeskiajalta tähän päivään osana
valtionmuodostumis-prosessia ja työnjaon syvenemistä. Hän kiinnittää
huomionsa ennemuuta vakiintuvan hoviyhteiskunnan yläkerrostuman ns.
käyttäytymis-standardien vähittäiseen hienostumiseen. Uskontoa - kuten
muitakaan ajatusjärjestelmiä - Elias ei pidä sivilisoitumisen keskeisinä
liikevoimina. Uskonto on päinvastoin Eliaksen mukaan aina vain niin
sivilisoitunutta kuin sitä kannattava yhteiskunta tai yhteiskuntaryhmä.
Sivilisoituminen on Eliaksen mukaan kenenkään suunnittelematon, sokea
sosiaalinen prosessi. Tämä prosessi on silti pitkällä aikavälillä ollut
Euroopassa suuntautunut alueellisten valtamonopolien vakiintumiseen ja
siitä seuranneeseen monopolin sisäisen elämän rauhoittumiseen, jolloin
paitsi väkivalta, myös väkivaltaan viittaavatkin mielleyhtymät tulevat
hävettäviksi ja torjutuiksi. Koetan osoittaa, että kristinuskon
rangaistuskäsityksissä on myös kartoitettavissa tällainen
sivilisoitumislinja: fyysinen väkivalta ja ilo sen katselemisesta
tulevat hävettäviksi ja väistyvät käsityksistä, jotka kuvailevat
helvettiä.
Rangaistukset helvetissä muuttuvat
Katolisen kirkon helvettikuvitelmissa on mm. italialaisen Pierro
Camporesin mukaan löydettävissä tiettyjä kehityslinjoja. Varhaiset
esikristilliset käsitykset Tuonelasta ja kuolleiden olinpaikoista
kuvasivat joskus yksinäisyyttä, harhailua erämaassa ilman muita ihmisiä.
Kreikkalaisten Hades oli pimeä, kauhea, iloton, se oli kaikille sama;
Homerokselle kuolema oli vihattava, väistämätön, ei niinkään pelottava.
Mutta jo n. 400 e.a.a kohtalo kuoleman jälkeen yksilöllistyy.
Danten Jumalaisen näytelmän kristillinen helvetti on jo huomattavan
järjestynyt ja kaupunkimainen. Rangaistukset on jo mitoitettu rikosten
vakavuuden mukaan, kuten myös taivaassa annetaan ansioiden mukaan.
Dantea ennen esitettiin paljon hurjempia kristillisiä käsityksiä
manalasta yhtenä tuomittujen mylläkkänä. Keskiajan helvetissä kaikki
aistit olivat piinan kohteena. Etenkin hajuaistilla oli tärkeä tehtävä.
Helvetti käsitettiin olevan viemärin kaltainen, likaa, pimeyttä,
saastunutta ilmaa ja seisovaa vettä. Jumala ja taivas taas yhdistettiin
puhtauteen ja puhdistavaan veteen. 1400-luvun helvetti oli täyteen
tungetun kellarin tapainen, jossa erisäätyisillä ihmisillä oli niin
vähän tilaa, että he joutuivat koskettelemaan toisiaan. Tässä kuolleiden
ihmisten läjässä harjoitettiin säädyttömiä sukupuolisuhteita, ilman
uskonnollisia lakeja, ja sodomiassa syntyneet lapset eivät tunteneet
isäänsä. Taivaan valtakunnassahan syntyminen tapahtui monien käsitysten
mukaan neitseellisesti, vailla likaista sukupuolielämää. Koraanin
taivaan iloihin sitävastoin kuuluvat keskeisesti MIESTEN sukupuoliset
nautinnot.
Helvetin piina oli ikuinen, juuri iankaikkisuus oli tuon
rangaistuksen ydin italialaisen Rosiglonin mukaan. Augustinuksen
(354-430) mukaan jumala sallii ehkä aika ajoin jonkinlaista helpotusta,
vaikka rangaistus olikin ikuinen.
Iankaikkisuus on abstrakti ja monimutkainen asia ajatella, etenkin
ikuinen kärsimys. Munkki Dionysius Kartusiaani (1402-71) havainnollistaa
ikuista piinaa kehottamalla ajattelemaan hiekkavuorta. Vuoresta otetaan
joka kymmenes- tai sadastuhannesvuosi jyvänen. Kun kaikki jyväset ovat
poissa, ei piinan loppuminen ole tullut yhtään lähemmäksi. Kadotukseen
tuomituille olisi kuitenkin suuri helpotus, jos tuskat olisivat
loppuneet edes tällaisen käsittämättömän pitkän ajan kuluttua.
"Pitäkäämme silmiemme edessä ylen määrin lämmitetty hehkuva uuni ja
siinä makaava alaston mies, jota ei koskaan pelasteta sellaisesta
piinasta. Eikö tuo tuska, sen pelkkä näkeminen, tunnu meistä
sietämättömältä? Kuinka onneton tuo mies meistä onkaan! Kuvitelkaamme,
kuinka hän kieriskelisi uunissa puolelle ja toiselle, kuinka hän
huutaisi, parkuisi, eläisi, millaisessa ahdistuksessa hän olisi,
millainen tuska häntä vihloisi, varsinkin kun hän havaitsee, ettei tuo
sietämätön rangaistus pääty milloinkaan", kuvaa asiaa Dionysius
Kartusiaani.
Tämä ei ole Kartusiaani-munkin "sairasta mielikuvitusta". Pitkitetty
kidutus ja polttaminen olivat tuon ajan tyypillisiä rangaistuksia. ne
toimeenpantiin julkisesti, ja niiden katsominen oli sallittua, yhteistä
huvia, josta saatettiin maksaakin. Sikäli kristinuskon rangaistusnäyt
olivat tässä suhteessa vain heijastumaa ympäristöstään, ympäristöstä,
jonka me olemme jo unohtaneet. Westermarckin on liiankin helppo
kauhistuttaa aikalaisiaan näillä heijastuskuvilla. Helvettiin kuuluvissa
rangaistuksissa näkyvät vain vähän tai ei ollenkaan muuntuneessa
muodossa ne mahdollisuudet, suurimmat pelot, vaarat ja tyypilliset
rankaisumuodot, joita ihmiset saattoivat odottaa toisiltaan - ja haluta
toisilleen - kullakin aikakaudella jo maan päällä. Helvetin
rangaistukset ovat vain sellaisia, mitä kulloinkin elävät sukupolvet
voivat pitää selitettävissä ja kuviteltavissa olevina
tarkoituksellisesti tuotettuina kärsimyksinä; ymmärrettävinä ja
"sopivina" tuomioina; oikeudenmukaisen auktoriteetin langettamina
oikeutettuina rangaistuksina.
Helvetti ymmärrettiin lopulta pahantekijän itse itselleen
aiheuttamaksi "mielentilaksi" (eroksi jumalasta ja siten onnen
mahdollisuudesta) tällä ja viime vuosisadalla. Aikaisemmin sen
erottamattomaksi osaksi ymmärrettiin poltto- ja muu fyysinen kidutus.
Siinä on kiteytetyssä muodossa esillä aikakaudelle ominainen käsitys
kärsimyksestä, jota oikeudenmukaisen rangaistuksen tulee tuottaa - niin
maallisissa kuin taivaallisissakin tuomioistuimissa.
Rangaistavien katselun ilo
Helvetin rangaistukseen kuului myös se, että joutui naurun kohteeksi.
Jumalakin nauroi tuomituille. Korvauksia, veriuhreja vaativa ja
kidutusnäytelmille naurava jumala on ollut vanha myytti, joka
hyväksyttiin myös kristinuskon tulkinnassa myöhään. Jotkut kirkkoisät
järkeilivät keskiajalla, ettei jumala voi tehdä mitään sellaista, josta
tulisi onnettomaksi. Hän tuleekin onnelliseksi katsellessaan tuomittuja
helvetissä. Joidenkin käsitysten mukaan hän jopa heitä valtaistuimeltaan
katsellessaan taputtaa käsiään. Kadotettujen rangaistukseen ajateltiin
kuuluvan myös sen, että he näkevät taivaan. Tämä lisää heidän tuskaansa,
koska he tietävät, mitä ovat menettäneet. Jopa vierailut toisesta
toiseen olivat mahdollisia - myös pelastuneiden onni vahvistuu kurjuus
kontrastinaan, tilaisuudessa nauraa hävinneille. Nämä ilot tulevat
ymmärrettävämmiksi, kun muistamme, että kristittyjenkin elämä on ollut
turvatonta ja "oikeuden toteutuminen" ihmisten maailmassa on ollut
kuohuttavan epätäydellistä. Vainottujen kristittyjen psykologiaa kuvaa
varhaisen kirkkoisä Tertullianuksen (n.160-225) näky kerran toteutuvasta
oikeudenmukaisuudesta. Tertullianus lupasi maallisten hallitsijoiden
ahdistamille uskonveljilleen seuraavanlaisia iloja:
"Mutta tulee aivan toisenlaisiakin näytelmiä: viimeisen ja lopullisen
tuomion päivä, jota pakanat eivät odota ja jota he pilkkaavat, tuo
päivä, jolloin vanhaksi käynyt maailma ja kaikki sen aikaansaannokset
nielee tuli. Mikä valtava näytelmä se onkaan! Miten saankaan ihmetellä,
mitä nauraa! Mistä iloita! Mistä haltioitua! Kun näen niin monen ja
mahtavan kuninkaan, joiden sanottiin päässeen taivaaseen, nyt huokaavan
ulommaisessa pimeydessä Jupiterin ja oman roskaväkensä piirissä! Kun
provinssien käskynhaltijat, Herran nimen vainoojat, tukahtuvat vielä
hirvittävimpiin liekkeihin kuin millä he kristittyjä pilkaten
kiusasivat! Kun nuo viisaat filosofitkin oppilaineen, joille he
uskottelivat ettei Jumala mitään välitä ja vakuuttivat ettei heillä
ollut sielua eikä se palannut entiseen ruumiiseen, kun he yhdessä
oppilaittensa kanssa häpeään joutuneina vaipuvat perikatoon!" (lainattu
Nietzschen lainaamana).
Englannin puritaanit saattoivat vielä viime vuosisadan alussa nauttia
ajatuksella helvetin tuskien näkemisestä, joka "kohottaa pyhien onnen
ikuiseksi". Tässä on meille mittakaava vertailla, kuinka sallivaa
uskontokin on ollut joitakuita kohtaan suunnatulle avoimelle
vahingonilolle ja vihanpurkauksille - ja kuinka jyrkästi kiellettyjä
tällaiset purkaukset ovat meidän maailmassamme ( Toim.huom:No ei nyt
ihan, tämän vuosisadan helvetti-kiihkoa kuvaa hyvin teol.prof. Otto
Hallesbyn tunnettu kirja "Viimeiset ajat", jossa todetaan mm. että
"Pyhien" riemua ei vähennä se, että he näkevät taivaan ja kadotuksen
kuilun yli ihmiset, "joita iankaikkisesti kidutetaan").
Meidän psykologiallamme on vaikea ymmärtää pahantekijöiden ikuista
itkua ja hammastenkiristystä tulisessa pätsissä oikeudenmukaisena. Ehkä
vielä vaikeampaa on tajuta samanaikaisen onnen mahdollisuutta taivaassa,
johon Raamattukin viittaa:
"Mutta Jumalan omat loistavat silloin isänsä valtakunnassa niinkuin
aurinko" (Matt 13:42-43) (viite 1). Nähdäkseni meidän on vain luovuttava
pitämästä näitä helvettikuvitelmia "sairaina" tai "epänormaaleina" ja
lopetettava olettamasta että ihmisten tyypilliset tuntemis- ja
käyttäytymistavat olisivat pysyviä. Omassa yhteiskunnassammehan
vastaavankaltainen estoton vihanpurkaus ja häviäjille nauraminen on
ominaista lapsille. Tällainen "lapsellinen" käyttäytyminen voisi tulla
vallitsevaksi aikuisillakin, mikäli yhteiskuntaolot muuttuisivat hyvin
turvattomiksi.
Helvetin tulen hiipuminen
Vastauskonpuhdistajien ja jesuiittojen 1600-luvulla helvettinäyt
elivät viimeisen kukoistuksensa roomalais-katolisen kirkon piirissä.
Jesuiitat olivat tieteitä, kuten matematiikkaa harrastavia ihmisiä. He
käyttelivät taitojaan Jeesuksen kärsimyksen tarkkaan mittaamiseen. Myös
helvetin kokoa koetettiin laskea: tuomituille varattu tila (tuomitut
olivat esim. kasassa) kerrottiin kaikkien tuomittujen määrällä.
Helvetiksi riitti vain pieni osa Italian niemimaan suuruista aluetta.
Mutta pian Jesuiittojen laskelmia aletaan pitää "matemaattisina
hallusinaatioina". Tuomitseva jumala muuttuu vähitellen rakastavammaksi
jumalaksi. Jo 1600-luvulla helvetti ja taivas erotettiin "kauaksi"
toisistaan. Katselu toisesta toiseen ei enää käynyt. Yksityiskohtaisia
kuvauksia aletaan pitää mauttomina ja naurettavina roomalais-katolisen
kirkonkin piirissä. Uudella ajalla tuonelan kärsimyksiin kuuluu yhä
vahvemmin mielensisäinen piina (poena damni). Joidenkin kuvausten mukaan
se on vielä säälimättömämpää ihmisten "ympärillä" olevaa piinaa, tai
pään ympärillä olevaa konkreettista puristavaa pantaa, jonka oletettiin
kuuluvan helvettiin. Tuomitut menettivät järkensä, ja perheenjäsenet
alkoivat pahoinpidellä toisiaan kadotuksessa. Mutta jo Dionysius
Kartusaani kuvasi henkisiä tuskia: katumusta, pelkoa, jumalaan
kohdistuvaa vihaa, autuaisiin kohdistuvaa kateutta, tajunnan
sumentumista, houreita, ajatuksien sekasortoa. Henkinen tuska on
modernissa teologiassa huomattavasti tätä hillitympää: ihmisen itse
itselleen aiheuttamaa syyllisyyttä, eroa jumalasta, tai helvetti on
esim. ihmisen käpertymistä omaan typeryyteensä, jota "kadotettu" ei osaa
aina edes pitää sietämättömänä.
Rangaistusten tulo hävettäväksi
Michel Foucaultnn (1980) mukaan rangaistusten toimeenpano ja sen
katseleminen tulee hävettäväksi, vastenmieliseksi asiaksi
valistusajalla. Viime vuosisadan alkupuolella Euroopassa ruumiilliset
rangaistukset vedettiin pois julkisilta paikoilta, niiden juhlallinen
näytösluonne lakkaa. Ensivaiheessa rankaistun ruumis peitettiin
kankaalla. Lopulta rangaistukset muuttuvat vapausrangaistuksiksi, niiden
toimeenpano siirtyy vankilanmuurien takana tapahtuvaksi salatuksi
asiaksi. Murhaajien julkinen teilaaminen alkoi näyttää yhtäläiseltä ja
samalta rikokselta kuin tuomittujen oma rikos. Ihmisten samaistuminen
toisiinsa lujittui, joihinkin ihmisryhmiin kohdistuvien avointen
vihanpurkausten kustannuksella. Uusi rangaistusajattelu pyrki
oikaisemaan ja kasvattamaan vapausrangaistusten avulla (pyrki siis
enemmänkin rangaistuksissa ns. erityisestävyyteen kuin ns.
yleisestävyyteen, yleiseen ihmisten pelottamiseen
rangaistusnäytöksillä).
Vastaavasti mielenkiintoisella tavalla useat nykyaikaiset teologit
muuttivat tulkintaa tuonpuoleisesta rangaistuksesta
universalistisemmaksi, humaanimmaksi: jotkut tulkitsivat rangaistukset
tuonpuoleisessa määräaikaisiksi kuten kiirastulen, opettavaksi ja
ojentavaksi. Monien käsitysten mukaan kaikki pääsivät lopulta
osallisiksi yhteiselämästä tuonpuoleisessa. Monet jyrkimmätkin
protestanttiset ja ortodoksiset suuntaukset lievensivät rangaistuksen
ikuisuutta katsomalla, että pahimmat yksilöt tullaan tuhoamaan,
hävittämään ikuisen piinaamisen sijasta. Useat nykyteologit myöntävät jo
ajatuksenkin rankaisevasta jumalasta olevan vastenmielinen. Kuitenkaan
Raamatusta ei voi pyyhkiä pois monia helvetin tuleen liittyviä kohtia
tai Johanneksen ilmestystä, tuota vahvaa kostonpurkausta. Tämä tuottaa
siis tietynlaisen ongelman. "Niin vastenmielistä kuin puhe kostavasta
Jumalasta onkin, sitä ei voida pyyhkiä pois kristillisestä
jumalakuvasta. Ellei olisi jumalan vihaa ja kostoa, ei olisi myöskään
hänen rakkauttaan ja armoa eikä olisi myöskään toivoa siitä, että kerran
väärä oikaistaan ja oikeus voittaa", kirjoittaa Helsingin yliopiston
teologian laitoksen professori Timo Veijola.
Niinpä Raamatun ja kristinopin perinteiset tulkinnat tuomittujen
rankaisujen laadusta on aina pakko kääntää ainakin jossain määrin
vastaamaan kulloistenkin sukupolvien tavanomaista oikeustajua.
Kristinusko on joustava järjestelmä, jota voi tulkita suuntaan ja
toiseen kulloisiakin tarpeita vastaavasti. Tarkoituksenani onkin vain
näyttää, miten myös helvettikuvitelmissa on nähtävissä laajempia
muutoskaaria, joita rangaistusajattelussa on tapahtunut.
Varhaiskantaiset rangaistukset ovat paljon selkeämmin ruumiiseen
kohdistuvaa vihanpurkausta, jossa "hyvitys" on jonkinlaista
hyväntunnetta kivun tuottamisesta ja kärsimyksen katselemisen nautintoa.
Ruumiillisista rangaistuksista luopuminen ja niihin kuuluva kostonvimman
kesyyntyminen vaatii suhteellisen turvallisia, vauraita,
"sivilisoituneita" tai ehkä tulisi sanoa "valtiollistuneita" oloja.
Norbert Eliasin sivilisoitumisprosessin teoriassa alueellisen
väkivalta- ja oikeusmonopolin vakiintuminen kytkettiin yhteen juuri
"sivilisoituneen" käyttäytymisen vahvistumiseen, arkielämän
affektiivisuuden ja väkivaltaisuuden vähenemiseen. Väkivalta suljetaan
ammattiryhmille ja erityistilanteisiin. Fyysisen väkivallan vakiintunut
valtiollinen monopoli on myös Nietzschen mukaan keskeistä kostonvimman
hillinnässä:
"Kaikkialla missä oikeamielisyyttä harjoitetaan, oikeudellisuutta
pidetään voimassa, nähdään jonkin väkevämmän vallan suhteessaan
alaisiinsa, heikompiin... etsivän keinoja saadakseen kaunan mielettömän
raivon näiden keskuudessa loppumaan, osaksi vetämällä kaunan objektin
pois koston käsistä, osaksi korvaamalla puolestaan koston taistelulla
rauhan ja järjestyksen vihollisia vastaan, osaksi keksimällä,
ehdottomalla sovinnon mahdollisuuksia, toisinaan pakottaen suostumaan
niihin, osaksi korottamalla normiksi tiettyjä vahinkojen korvauksia,
joihin kaunan on tästä lähtien kertakaikkiaan varauduttava".
Sivilisaation edistyessä maallinen oikeus tulee varmemmaksi ja
jumalallinen epävarmemmaksi, toteaa myös Bertrand Russell omassa
uskontokritiikissään.
Instituutiona maallisenkin oikeuden tärkeimpiä tehtäviä on ollut olla
auktoriteetti, joka mm. suojelee rikollista ja rikolliseen samaistettua
(suku)yhteisöä. Oikeuslaitos ottaa rikoksen tekijän ja hänen
rankaisemisensa pois uhrin ja hänen yhteisönsä käsistä, se monopolisoi
rankaisuoikeuden ja tekee rankaisumenettelyn norminmukaiseksi
kostontunteiden hillittömyyksiä vastaan. Historioitsija Lawrence Stonen
mukaan oikeuslaitoksen kautta haettava hyvitys on hyvityksen saamisen
piinallisen hitauden ja vaikeiden muotoseikkojen vuoksi ollut ideaalinen
väline koulia aikaisemmin sukusotiin ja kaksintaisteluihin tottunutta
villiä aatelistoa hillitsemään yllykkeitään - ainakin jos käräjöinnissä
on pienikin tulevaisuudessa häämöttävän voiton mahdollisuus.
Voiko kristinuskon ymmärtää samalla tavoin auttaneen tarvetyydytyksen
lykkäämistä: oikeudentoteutumistarpeen tyydytyksen lykkäämistä? Voiko
kostonvimman siirtäminen mielikuvituksen alueelle, kosto-oikeuden
siirtämisen jumalalliselle oikeudelle katsoa olleen (ulkoista)
kostonkierrettä hillitsevä asia? Missä määrin mielikuvituksessa
toteutettava kosto on ollut vain kompensaatiota kyvyttömyydelle kostaa
todellisuudessa, kuten Nietzsche esittää? Nämä ovat kysymyksiä, joihin
en pyrikään tarkemmin vastaamaan tässä esseessä (Toim.huom. edellisessä
VA:ssa ollut artikkeli "Kristillisen suvaitsemattomuuden historia"
osoittaa, että mielikuvituskosto ja konkreettinen kosto ovat eläneet
hyvässä yhteisymmärryksessä varhaiskirkossa ja reformaation aikoina,
itseasiassa koko kirkkojen maallisen vallan aikana sen murenemiseen
saakka).
Koetan vain tuoda esiin, kuinka voimakas affekti onkaan ollut
"oikeudenjano": kiivas viha ihmistä tai ihmisryhmää kohtaan, jonka on
katsottu aiheuttaneen oman yhteisön vaikeudet (hyvin perustein tai ilman
niitä). Ajatus kerran tulevaisuudessa toteutuvasta
oikeudenmukaisuudesta, oman (uskon)ryhmän voitosta, vahinkoa aiheuttavan
ihmisryhmän kanssa käytävästä viimeisestä taistelusta, tämän ryhmän
tuhoamisesta tai rankaisemisesta on varmasti länsimaisen kulttuurin
keskeisiä suuria tarinoita, jolla on juurensa mm. Raamatussa. Keskiajan
talonpoikaiskapinoiden epäonnistuminen ei muuttanut talonpoikien
käsitystä tuomiopäivästä: silloin rikkaat joutuvat helvettiin ja köyhät
pääsevät taivaaseen. "Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja
ensimmäiset viimeisiksi" (Matt. 20:16 kts. myös Mark. 10:31 ja Luuk.
13:30). Tämä väkevä ajatuskuva on kokenut monet muuntumiset.
Hannu Salaman "Siinä näkijä missä tekijä" romaanissa kuvaama
työläisnainen Maija odottaa kommunismilta leipähuolien loppumista,
tasa-arvoa; ja että "...noi junnilat ja muut perkeleet, jotka ovat
ikänsä vääryyttä tehneet ja sen hyvin tietävät, niitten ei tartte
saatana muuta kun konekiväärin edessä kiemurrellen kuolla". "Siinä se
sun Harmaketoonis on, että kansat ottavat vallankumouksen lipun omiin
käsiinsä ja vievät sen lopulliseen voittoon, niinkuin Isä-Stalin meille
opetti", hän sanoo uskontoon höyrähtäneelle äidilleen. "Suuren
pyykinpesun" kiivaan "oikeudenjanon" yhteys lynkkausmielialaan voi olla
lyhyt - vaikka ei välttämätön (viite 2).
Tietenkin meille on hämmentävää ja ehkä huvittavaa lukea
työläisnaisen vihasta; tai kirkkoisien ilmauksia kuohuvasta,
lapsenmielisestä nautinnosta, joka kuuluu rangaistavien katseluun. Mutta
näiden kuvausten kautta voimme palauttaa mieleemme omia olojamme
turvattomammissa oloissa eläneiden ihmisten psykologiaa. Tätä on
"oikeudenjano" oloissa, joissa ihmisten ja ihmisryhmien väliset
jännitykset olivat paljon suurempia, oloissa, joissa ihmisryhmät
joutuivat (ja joutuvat eri puolilla maailmaa nykyäänkin) pelkäämään
toisiltaan - ja saattoivat toivoa toisilleen - tunnekuohujen
kyllästämällä tavalla jotain aivan muutakin kuin vain kovenevaa
verotusta. Joskus vahingonilo tai rankaisujen katselu oli sallittavia
huvia ja se oli suurta yhdessä koettua huvia, joka ilmaistiin myös
uskonnon kuvissa.
Viitteet
1) John Stuart Mill on kuvannut osuvasti tätä asennetta: "On osaksi
kohtalon ivaa, että uskollisen kiitollisuuden lujimmat tunteet, joille
ihmisluonto näyttää olevan altis, herätetään ihmisissä niitä kohtaan,
joilla on valta kokonaan musertaa heidän aineellinen olemassaolonsa,
mutta jotka vapaaehtoisesti kieltäytyvät tätä valtaansa käyttämästä.
Hirvittävää ajatellakin, kuinka suuri sija tällä tunteella on useimpien
uskonnollisessa harrastuksessakin. Me näemme joka päivä, kuinka suuresti
heidän kiitollisuutensa taivasta kohtaan näyttää kiihottuvan, kun he
ajattelevat lähimmäisiään, joille Jumala ei ole ollut yhtä armollinen
kuin heille".
2) En koeta tässä esityksessä samaistaa rankaisemista ja moraalin
ilmiötä rankaisemisen osalta pelkäksi irrationaaliseksi emootioksi.
Westermarck emotivistisessa etiikassaan ja käsityksessään
rangaistuksista "kostavan paheksumisen" tunteen ilmentyminä ei
samaistanut rankaisua nautinnoksi kivun tuottamisesta. Hän määritti
rankaisemisen halun juuren olevan pikemmin saada rankaistulta tunnustus
syyllisyydestään - ja tämä tunnustus tekee loukatut sovinnollisiksi
katuvaa kohtaan. Rankaisemisessa näyttää siis olevan tietyllä lailla
kyse kielletystä tunnustamisesta ja tunnustuksen saamisen halusta - myös
jumalallinen auktoriteetti odottaa uskonnon käsityksissä ennenmuuta
tunnustamistaan auktoriteettina. Westermarckin emotivistinen
moraaliteoria, jossa rangaistusta pidetään "moraalisen suuttumuksen
ilmaisuna", selittää nähdäkseni huonosti sen, kuinka epämääräiset,
vaihtelevan voimakkaat ja yksilölliset suuttumuksen tunteet voivat - tai
voisivat - muuttua yhteisöllisesti jaetuiksi ja hyväksytyiksi
rangaistusta koskeviksi eksplisiittisiksi (= seikkaperäisesti
esitetyiksi) normeiksi. Eksplisiittisiä normeja tulee nähdäkseni pitää
kenties keskeisemmin suuttumuksen tunteen säätelijöinä, rajoittajina.
Nähdäkseni pelkkä "kostavan paheksumisen" tunne ei ollenkaan riitä
niiden syntytaustan määrittämiseen.
Jos joku lukijoista on kiinnostunut Eero Haapasen käyttämistä
lähteistä, saa toimitukselta lähdeluettelon pyynnöstä. Kirjoitus
perustuu Eero Haapasen seminaarityöhön.
Eero Haapanen |