Vapaa Ajattelija
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Pertti Lindfors antaa väärän todistuksen dialektiikasta
Artikkelissaan 'Väärin ymmärretty Eino Kaila oli aikaansa edellä' (Vapaa
Ajattelija 3/1996) Pertti Lindfors esittelee loogiseksi empirismiksi
nimittämäänsä oppirakennelmaa sekä skientismiksi nimittämäänsä omaa
tieteenteoriaansa. Eräänä näille vastakkaisista metafyysisiksi nimittämistään
filosofisen ajattelun muodoista, uskontojen, hermeneutiikan ja steinerilaisuuden
ohella, hän mainitsee olevan "hegeliläis-marxilainen dialektiikka",
jolle Lindforsin mukaan "olennaista on 1. loogisen ristiriidan ja 2.
etuvastakohdan sekoittaminen." Lindfors tarkentaa:
"Hegelin filosofiaan kuuluu (myös) loogisen ristiriidan käyttö hedelmällisenä(!)
aineksena. "Hedelmällisyys" palautuu seuraavaan seikkaan: Hiukan karkeistaen
voidaan sanoa, että ristiriitaisesta lauseesta seuraa mikä tahansa
samaa kielimuotoa oleva lause. Dialektiikalla voi tällöin "perustella" minkä tahansa
toden tai epätoden teorian sekä moraalisesti oikean tai väärän kannanoton
(mitä tahansa oikealla ja väärällä tarkoitetaankin!). Vaikka Hegel
kuinka käännettäisiin päälaelleen, niin marxilaisella dialektiikalla
voidaan "todistaa", ei ainoastaan marxilainen talous- ja yhteiskuntatiede,
leninismi, stalinismi, trotskismi, vaan myös natsismi, kristinusko
ja porvarillinen taloustiede sekä kaikki keskenään ristiriidassa olevat
fysikaaliset ja biologiset teoriat." Välimerkit ovat Lindforsin.
Mitä dialektinen logiikka on ja mitä ei
Pertti Lindfors on väitellyt v. 1978 Jyväskylän Yliopistossa filosofian
tohtoriksi - dialektisesta materialismista. Koska teksti kuulostaa
perin juurin toisenlaiselta, kuin mitä muistan aiheesta lukeneeni esimerkiksi
lähteissä mainituista teoksista, ja koska Lindfors selvästikin käsittelee
dialektiikkaa tieteellisen päättelyn apuvälineenä eikä ns. objektiivisen
dialektiikan kysymyksiä, etsin neuvostoliittolaisesta, suurin piirtein
lukion tai yliopistojen yleiskurssien tasoa olevasta teoksesta 'Lyhyt
filosofian sanakirja' (Kratkij slovarj po filosofii)1 hakusanan 'dialektitsheskaja
logika', ja luen:
"Dialektinen logiikka on tiede ajattelun yleisistä laeista ja liikevoimista,
objektiivisen todellisuuden tiedostamisen teistä tieteellisen ajattelun
keinoin, tiede, joka tutkii filosofisten kategorioiden (yleiskäsitteiden,
RK) keskinäisiä suhteita.
... Dialektista logiikkaa ei ole olemassa ilman dialektiikkaa, oppia
kehityksen yleisimmistä lainalaisuuksista. Dialektisen logiikan pääkysymys
on kysymys totuudesta ja sen saavuttamisen teistä. Se kartoittaa perusvaatimukset,
joita ajattelun tulee seurata kutakin kohdetta tutkittaessa. Näitä ovat
vaatimukset kohteen objektiivisesta tarkastelusta kaikkine ominaisuuksineen,
yhteyksineen ja suhteineen, liikkeessä olevana, kehittyvänä. Dialektinen
logiikka alleviivaa ihmisten käytännöllisen toiminnan määräävää roolia
materiaalisten objektien tiedostamisessa, vain käytäntö mahdollistaa
näiden kohteiden eriyttämisen todellisuuden ilmiöiden loputtomasta
virrasta, osoittaa niiden ihmiselle merkittävät ominaisuudet, todentaa,
missä määrin oikein ne on ajattelussa tiedostettu.
... Dialektinen logiikka on "ristiriitojen logiikkaa", se tarjoaa
metodin heijastaa ajattelussa kohteiden objektiivisia ristiriitoja.
Se myös paljastaa itse ajattelun ristiriitaisen luonteen, vastakkaisten
puolten ja menetelmien ykseyden sen piirissä, analyysin ja synteesin,
induktion ja deduktion, abstraktin ja konkreettisen, loogisen ja historiallisen.
Tiede pyrkii objektiiviseen totuuteen, kiinnittäen tiedostuksen tulokset
ajattelumuodoiksi (käsitteiksi, lauseiksi, päätelmiksi). Näiden muotojen
tutkimus on aina ollut logiikan tehtävä. Dialektinen logiikka ei tarkastele
näitä ajattelumuotoja muuttumattomina, toisistaan erillisinä, vaan
keskinäisessä yhteydessä, liikkeessä. Ajattelumuodot ovat aina sisältöpitoisia,
ne muuttuvat inhimillisen tiedon tunkeutuessa syvemmälle ulkoisen maailman
kohteisiin ja ilmiöihin ja paljastaessa tämän yhä uusia ominaisuuksia
ja suhteita.
... Dialektinen logiikka ei kumoa välttämättömyyttä muodollisessa
logiikassa, joka tutkii ajattelumuotojen loogista rakennetta abstrahoituen
niiden konkreettisesta sisällöstä (jättäen sen tarkastelun ulkopuolelle,
RK). Dialektinen logiikka käyttää muodollisen logiikan kuten muidenkin
tieteenalojen tuloksia muodostaessaan ajattelun yleisiä liikelakeja
kohti totuutta." Käännös ja lihavoinnit ovat kirjoittajan.
Termiä 'logiikka' käytetään siis kaikista tieteistä, joiden tutkimuskohteena
ovat ajattelun lainalaisuudet, ei vain kielellisten järjestelmien muotoa
ilmaisevista muodollisista logiikoista, joita on monia muitakin kuin
Lindforsin absolutisoima klassinen logiikka.
Materialistinen dialektinen logiikka on siis ennen kaikkea käsitteen-
ja teorianmuodostusoppia, joka ei tunkeudu muodollisten logiikoiden
alueelle, osoittaen kuitenkin näiden kuten muunkin tiedon suhteellisuuden.
Se ei ole vaihtoehtoinen formaalinen päättelymenetelmä erityistieteille
eikä anna "oikoteitä" erityistieteellisiin tuloksiin.
Dialektinen logiikka tarjoaa tieteellisen näkökulman sellaisiin yleiskäsitteisiin,
kategoriapareihin, kuten 'sisältö ja muoto', 'syy ja seuraus', 'määrä ja
laatu', 'sattuma ja välttämättömyys' jne., joita ilman erityistieteet
eivät tule toimeen, mutta joita toisaalta yksikään erityistiede ei
tyhjentävästi selitä. Nämä ovat niin sanottuja dialektisia vastakohtapareja,
joita ei ole olemassa ilman toisiaan, ja jotka eivät ole ns. kategorisesti
toisensa pois sulkevia muodollis-loogisia vastakohtia. Esimerkiksi
lause "Laki on yleinen, olennainen ja välttämätön yhteys ilmiöiden
välillä" on muodostettu ainoastaan dialektiikan käsitteistä.
'Dialektinen ristiriita' merkitsee ennen kaikkea kehityksen sisäistä liikevoimaa,
mikä se kulloisessakin konkreettisessa tilanteessa sitten lieneekin.
Muodollis-looginen ristiriita ei (yleensä) ole dialektisen ristiriidan
heijastuma, vaan se on ristiriita kielellisessä järjestelmässä, jossa
kohde on kuvattu, ja yleensä merkitsee sitä, että kuvauksessa on jotakin
vialla, että se ei ole objektiivinen. Joskus voi toisinkin olla, esimerkiksi
lauseiden "Valo on hiukkasvirtaa" ja "Valo on aaltoliikettä" ristiriita
palautuu nimenomaan hiukkasen ja aallon, aineen ja energian, materian
ja liikkeen objektiiviseen dialektiseen vastakohtaan, ja nämä muodollis-loogisesti
ristiriitaiset lauseet ovat siis periaatteessa molemmat tosia (eikä tästä silti
voida päätellä, että valo-opissa mikä tahansa lause olisi voimassa).
Materialistisen dialektiikan mukaan kategoriat ovat, kuten muutkin
käsitteet, objektiivisten ilmiöiden subjektiivisia kuvia, kulttuurisesti
omaksuttuja ja muun aistikokemuksemme vahvistamia malleja, tajunnassamme.
Kilpailevia selitysmalleja ovat ainakin platonismi, jonka mukaan ne
ilmentävät todellisuutta perimmäisempiä "objektiivisia ideoita", mikä johtaa
uskonnollisiin filosofioihin, kantismi, jonka mukaan ne ovat kokemusta
ja oppimistakin edeltävää "apriorista tietoa", eräänlaista tajunnallista "firmwarea" (josta
opitun tiedon kanssa kilpailevana olisi kyllä pelkkää harmia), mikä johtaa
sosiobiologismin satoihin spekulaatioihin, ja nominalismi, jonka mukaan
ne ovat pelkkiä nimiä aistihavaintojemme jäsentämiseksi, ilman todellista
sisältöä. Mikähän on Lindforsin näkemys?
Dialektiikan lakien, periaatteiden ym. osalta viittaan lähteisiin.
Muodolliset logiikat eivät nekään ole ehdottoman absoluuttista tietoa
Muodollisten logiikoiden idea on lauseiden sisällöstä riippumatta
päätellä niin, että näiden totuusarvo säilyy, tai ainakin sen (subjektiivinen)
todennäköisyys voidaan ennustaa jonkin tietyn aksiomatiikan mukaisesti.
Tarkasti ottaen kaikenlainen muodollinen (deduktiivinen) päättely suoritetaan
aina jossakin ns. aksiomaattisessa järjestelmässä, joista klassinen
muodollinen logiikka on eräs, ja päätelmä on pätevä, jos se on järjestelmän
aksioomien mukaan oikein muodostettu. Onko se myös faktuaalisesti tosi,
objektiivisen asiantilan kanssa yhtäpitävä, on viime kädessä empiirinen
kysymys riippuen paitsi päätelmän pätevyydestä aksiomaattisessa järjestelmässä A,
myös siitä, miten hyvin A kelpaa heijastamaan kohteen ominaisuuksien
suhteita tutkittavien ilmiöiden alueella.
Myös dialektinen logiikka voi sanoa jostakin hypoteesista, teoreettisesta
olettamuksesta, lähinnä sen, onko se dialektisen materialismin periaatteiden
mukaisesti pätevä vai ei, sen totuuden ollessa viime kädessä empiirinen
kysymys. /3/ Päteviä hypoteeseja vaikkapa ihmisyhteiskunnan synnyn
konkreettisista muodoista biologisesta liikemuodosta voi olla useita,
mutta niistä tuskin kovin monet ovat faktuaalisesti tosia, todella
toteutuneita, ja näistäkin luultavimmin vain yksi edelleen jatkuu.
Usein dialektiikka kertookin enemmän siitä, minkä tyyppisiä elementtejä pätevän
hypoteesin ei pidä sisältää, kuin siitä, miten nimenomaisesti erityistieteellisiä hypoteeseja
tulisi asettaa.
Päättelymenetelmän sijasta dialektinen materialismi katsoo tieteen
ytimeksi teorianmuodostuksen. Termiä ´teoria´ käytetään tässä ns. suppeassa
merkityksessä ajattelumuotona, joka heijastaa tutkittavaa kohdetta
kokonaisuutena (jonkin tieteenalan puitteissa). Tieteellistä käsitteenmuodostusta
ei voida erottaa teorianmuodostuksesta. Kunkin teorian pitää olla sisäisesti
ristiriidaton eli koherentti (mikä ei suinkaan takaa, saati "määrittele",
että teoria olisi myös tosi!), jotta se ennustaisi yksikäsitteisesti
testattavissa olevia tuloksia (usein todennäköisyysjakautumia), mutta
naapuriteorioiden välillä usein ilmenee ristiriitaa. Joskus on yksi
ja sama ilmiö jouduttu muodollisen sisäisen ristiriidan välttämiseksi
kuvaamaan kahdella eri teorialla, kuten aalto- ja hiukkasoptiikassa,
joiden vastakohtaisuus on sitten uuden yleisemmän teorian myötä saanut
selityksensä. On yksi kysymys, mitkä lainalaisuudet luonnossa ja yhteiskunnassa
objektiivisesti ovat olemassa vaikuttaen siihen, mitä toimintamme tuloksena
syntyy ja mitä ei, ja toinen kysymys, missä määrin olemme ne juuri
oikein tiedostaneet ja adekvaateiksi käsitteiksi "kiteyttäneet".
Aksiomaattiset järjestelmät muodostetaan nekin yleensä jonkin teorian
pohjalta, "sopimalla" joukko suhteellisia totuuksia "absoluuttisiksi",
klassisen logiikan tapauksessa se, että jokin ominaisuus kohteessa
joko täysin on tai sitä ei ole lainkaan. Aksiomaattisia järjestelmiä on
kahta perustyyppiä, tulkittuja ja tulkitsemattomia.
Hypoteesin muodostus ja sen suora tai välillinen empiirinen testaus
ovat teorianmuodostuksen välttämätön momentti periaatteessa kaikilla
tiedon aloilla. /3/
Materialistinen ja hegeliläinen dialektiikka ovat eri oppeja
Dialektiikan keksijä oli saksalainen filosofi G.W.F.Hegel (1770 -
1831). Hegelismi näkee ainakin yhteiskunnassa ajattelun, yleensä sen
objektivoitujen muotojen tieteen, taiteen, moraalin, politiikan jne.
omalakisen liikkeen, "hengen itsekehityksen" myös materiaalisen kehityksen
syynä ja tätä "perimmäisempänä", toisin kuin materialismi. Yleiskäsitteet
kehittyvät Hegelin mukaan omalakisesti tiedollisten ja muiden ristiriitojen
vaikutuksesta ilmentäen "maailmanhengen" kehitystä.
"Hegeliläis-marxilaista dialektiikkaa" ei siis ole olemassa, vaan
hegeliläinen ja materialistinen dialektiikka ovat kaksi eri oppijärjestelmää,
jotka ovat toisiinsa hieman epätäydellisessä analogiasuhteessa: useimpia
käsitteitä ja lakeja vastaa suurin piirtein samannäköinen, mutta erisisältöinen
vastin toisessa, joskaan hegelistit eivät tunne eivätkä tunnusta esimerkiksi
materialistisessa dialektiikassa keskeistä ´heijastuksen´ käsitettä,
joka merkitsee vuorovaikuttavien objektien kuvautumista toistensa ominaisuuksissa
ja joka muun muassa muodostaa monimutkaistuvan kehityksen erään keskeisen
mekanismin.
Perustavin ero vallitsee dialektisen materialismin ja hegelismin totuuskäsitteessä:
Hegel käänsi ns. aristoteelisen totuuskäsityksen ajatuksen vastaavuutena
kohteensa kanssa päälaelleen, materiaalisen kohteen vastaavuudeksi
käsitteensä, "ideansa" kanssa (klassisessa hegelismissä "ylevän", vulgaarihegelismissä ties
minkä päähänpiston). Jos siis herra/rouva Schmidtin ei voitu parhaalla
tahdollakaan katsoa vastaavan edesottamuksiltaan Hegelin ´(tosi)saksalaisen´ käsitettä,
se merkitsi itse asiassa sitä, että herra/rouva Schmidt ei fyysisenä saksalaisena
henkilönä ollut hänen teoriansa mukaan tosi! Hegeliläisen dialektiikan
totuuskäsityksestä kirjoittaa Juha Manninen teoksessaan Dialektiikan
ydin /4/, kyseessä on siis hegelistisen dialektiikan ydin. Pohjimmiltaan
hegelistisiä käsitteitä ovat Hegelin itsensä ´tosisaksalaisen´ ohella
mm. 20-luvun ´neuvostoihminen´, taannoinen ´uudentyyppinen nainen/mies´ (parantamisen
varaa toki puolin ja toisin varmasti löytyy...) jne.
Kysymys siitä, mitkä ilmiöiden väliset yhteydet ovat objektiivisia
lakeja ja mitkä eivät, ei ilmeisesti ole hegelisteille kovin tärkeä:
toisaalta he ovat saattaneet pitää vaikkapa elektroniikan perusteorioita
ainakin osaltaan joinakin "voimalaitosinsinöörien yhteiskunnallisia
valtapyyteitä legitimoimaan" formuloituina oppeina (sellaisiakin "teorioita" on,
epäilen mm. sosiobiologiaa), toisaalta taas perättömyyksiä tosina latelevan
humpuukitoimittajan, poliitikon, byrokraatin, kirkkoruhtinaan tai "diplomaattitiedemiehen/naisen" ei
katsota vain vääristelevän, vaan myös "luovan" todellisuutta. Hegelistille
ei liene paha ongelma, vaikka sitten dialektiikkakin olisi ensisijaisesti
osa jotakin "subjektiviteettitaistelua". Materialisti sen sijaan vaatii,
että filosofiasta on oltava todellista hyötyä empiirisestikin todennettavissa
olevien erityistieteiden teorianmuodostuksessa. Uskon asioista Hegel
ajatteli johdonmukaisen "dialektisesti": "Jumala on tulemassa." Hän
ei siis ollut ateisti.
Dialektinen materialismi palautti totuuskäsityksen takaisin aristoteeliseksi,
ensisijaisesti teorian vastaavuudeksi objektivisten lakien kanssa.
Ilman hegelistisiä käsitteitä huumori ja viihde olisivat köyhiä. Pyrkimys "elää todeksi" ihanteita
tai uusia (tai vanhoja) käyttäytymismalleja ei sinänsä ole tuomittavaa,
päin vastoin, riippuen toki myös niiden ihanteiden sisällöstä. Arveluttavaa
on, jos hegelismi otetaan aseeksi objektiivisuuteen pyrkivää tiedettä vastaan.
Hegelistinen dialektiikka on muiden elämänalojen kuin tieteen dialektiikkaa.
Vulgaarihegelistisen tietoteorian ja sosiobiologismin eri varianttien
mekaanisina yhdistelminä saadaan joukko sattumalta usein f-kirjaimella
alkavia tieteenvastaisia, ja joskus pahempaakin, ideologioita, joita
tässä ei ole aihetta tarkemmin ruotia.
Myös marxismin voidaan katsoa olevan "syntetisoitu" hegelismin ja
Ludwig Feuerbachin sosiobiologisminsukuisen ateismin pohjalta, kuitenkin
tiedon kehityksen normaalia kaavaa seuraten siten, että näiden oppien
kestämättömät puolet on hylätty ja kestävät ainekset säilytetty, eikä päin
vastoin.
Lindfors näyttää olevan liikkeellä ns. "puhtaan tieteen" lähtökohdista,
koskapa hän äärimmäisen epämuodikkaasti katsoo, kuten esimerkiksi minäkin,
historiallisen materialismin ja marxilaisen kansantaloustieteen olevan
perusteiltaan oikeita. Moni ei-uskovai-nen "porvari" ajattelee täsmälleen
päin vastoin kuin Lindfors: heillä ei olisi oikeastaan mitään dialektista
materialismia vastaan, kunhan vain ei tarvitsisi hyväksyä Marxin kapitalismiteoriaa
(mikä ei toki olekaan vain filosofian kysymys) tai varsinkaan ns. tieteellisen
sosialismin teorioita. Teorioden perustavuusjärjestys on tämä. Helpompaa
on niillä, jotka haluavat remontoida tämän "rakennelman" vintillä,
kuin niillä, jotka haluavat vaihtaa sen perustukset, ja siinä sivussa
laajemminkin nykyaikaisen tieteen perustukset.
Toivotan kuitenkin menestystä Lindforsille tieteenteorian kehittelyssä.
Lähteet:
- I. V. Blauberg, I. K. Pantin: Kratkij slovarj no filosofii
(Lyhyt filosofian sanakirja), Politizdat 1982
- Iljenkov, Evald: Dialektinen logiikka
- Kopnin, Pavel: Dialektiikka, logiikka, tiede
- Manninen, Juha: Dialektiikan ydin
- Neuvostoliiton tiedeakatemia: Marxilais-leniniläisen filosofian
perusteet
Risto Koivula, Tampere
Julkaistu Vapaa ajattelijassa 4/1997.
|