Humanistiliitto piti vuotuiset päivänsä teemalla Pyhä Seksi. Kahden päivän ajan
luennoitiin biologin, filosofien, tutkijoiden, valistajien ja toimittajan näkökulmista
niin seksin pyhyyttä kuin arkea. Väliin kuultiin Yleisradion 60-luvulla kieltämiä
laulujakin livenä M. A. Nummisen esittäminä ja Pedro Hietasen
säestämänä.
Tiivis paketti seksiä aiheutti ajatusmyrskyn, paljon kysymyksiä, joihin ei tullut
vastauksia. Teema on liian elämänläheinen, ettei sitä saa ammennettua tyhjiin millään
elämänsä aikana. Joitain ajatuskulkuja päivät selkeyttivät ja joitain sotkivat
tyystin.
Aihe, joka on täysin yksityinen ja samalla läpäisee julkisuuden on aina vaikea rajata
käsittein. En yritäkään mitenkään referoida luennoitsijoiden tekstejä, sillä
Humanisti -lehti varmaan tulevissa numeroissaan julkaisee alustuksia.
Irti suvunjatkamisesta
Perusjuttuja on sukupuolten välinen taistelu. Eliöillä on tarve jatkaa sukua. Koiraan
on vikiteltävä naaras, valittava pari, jonka kanssa jatkaa sukua. Jos naaras huolehtii
jälkeläisistä niin koiraalle jää aikaa sitten pariutua uudelleen toisten naaraiden
kanssa.
Suvun jatkaminen perustuu viettiin. Eläimillä kaikki käy kuin luonnostaan, itsestään,
mutta ihmisillä asiat ovat kehittyneet monimutkaisimmiksi. Ihminen on kyennyt osin
irtautumaan pelkästä hedelmöitysaktista nautinnollisuuden suuntaan.
Isoisäni tapasi sanoa pikku pierussa, että "mitä niistä lapsista, mutta se tekotapa".
Puolet hänen siittämistään lapsista 1920-luvulla kohtasi lapsikuoleman.
Isoäiti tuskin koki vapautunutta seksiä, kun oli raskaana käytännössä yhtäjaksoisesti
kymmenisen vuotta. Naisen osa oli tuolloin varsin erilainen, ei puhuttu kenen kanssa olisi
sängyssä ensi yön tai seksikkäistä alusvaatteista drinkin ääressä tupakki suussa.
Naisen tasa-arvoistuminen vasta takasi mahdollisuuden naisellekin nauttia seksistä.
Perimisoikeus isyyden tunnustamisen ohessa, oma ammatti, taloudellinen riippumattomuus ja
ehkäisy lienevät perussyitä tasa-arvon edistymiselle. Maailmanmitassa tähän ei ole
vieläkään päästy.
Kauppatavaraa
Eri uskonnoilla on ollut ja on suuri merkitys seksuaalisen tasa-arvon kehittymisessä.
Ainakin sen hidastamisessa. Vaikkapa maria-myytit, käsitys naisesta äitinä ja huorana.
Nykyäänhän miehen mielestä lapsien äidin tulisi olla molemmat yhtä aikaa. Vain
varakkaammilla miehillä on varaa käyttää maksullisia seksuaalipalveluja käytännössä.
Persaukiset tai muuten pihit miehet joutuvat tyytymään syrjähyppyihin uusien kokemusten
hankkimisessa.
Liberaaleissa yhteiskunnissa prostituutio on ilmiönä hyväksytty käytännössä vaikkakin
eri osapuolten rangaistusuhat ovat niskassa vähän eri lailla eri maissa. Jos prostituutio
mielletään työnteoksi, niin työntekijöitä kohtaa kaikki kapitalismin ilot työnantajan,
verottajan, työsuojelun, työaikojen, sosiaaliturvan jne. tavallisten asioiden suhteen.
Yksityisyrittäjänäkin toimijoilla on firmansa ongelmat.
Julkisuudessa kuitenkin prostituutiosta kuullaan ikäviä juttuja ammattirikollisuuteen
liittyen. Kaikki itsensä myyjät eivät tee työtään todellisuudessa vapaaehtoisesti ja työn
iloa kokien. Maailman vanhimman ammatin harjoittajat liberaaleissa yhteiskunnissa ovat
ehkä ammattiylpeitäkin, mutta vain silmänsä ummistamalla voi teoretisoida slummien
ilotyttöjen tai poikalapsien vapaasta ammatista.
Normittamisesta
Seksiasioista puhuttaessa usein korostuvat erilaiset vähemmistöt, poikkeavuuksiksi
nimittäminen jo leimaa ryhmät. Kun erilailla seksuaalisesti suuntautuneet haluavat
oikeuksiaan yhteiskunnassa, on heidän tultava kaapeistaan ja saatava huomiota. Samalla
yhteiskunta alkaa normittaa avoimesti heitä. Ja ihmiset ovat omista arvomaailmoistaan
käsin kukin mitäkin mieltä asioista, tuomitsemisesta ymmärtämiseen ja hyväksyntään tai
eivät ota kantaa. Kohderyhmä kokee usein, että heistä puhutaan heidän ylitse - eli ei
tosiasiassa tiedetä mistä puhutaan.
Meidän kulttuuripiirimme uskonnot ovat olleet historian saatossa seksuaalikielteisiä.
Kirkkoisä Augustinuksen (354-430) mukaan ihminen tekee syntiä vapaasta tahdostaan,
mutta miehen erektio tulee paholaisesta. Arvatenkin naisessa oli jotain paholaismaista.
Tuomas Akvinolaisen (1225-1274) mielestä itsetyydytys oli jo rikos luontoa vastaan
toisin kuin raiskaus ei ole niin paha, koska siitä voi syntyä jälkeläisiä.
Heinrich Kramerin ja Jacob Sprengerin Noitavasara-teoksessa (1486)
todetaan jo ykskantaan, että ilman naisia olisimme seurustelleet vain jumalan kanssa.
Nainen ja saatana ovat maallisen pahan alku, kirjassa todettiin.
Noitavainoillakin on perustelunsa. Luther oli vapaamielisempi, kun esitti
normiksi yhdyntää kerran kymmeneen päivään - islamissa muuten opillinen normi on kerran
kuudessa päivässä.
Samantyyppistä normittamista on paavillakin, joka edelleen kieltää ehkäisyn, vaikka
liikakansoitus tai taudit leviäisivät. Katolisten pappien selibaatista on kylläkin
alkamassa keskustelu, sillä salarakkaat ja kuoripoikiin sekaantumiset eivät ole mieluista
julkisuutta paavin kirkollekaan.
Ei varhainen lääketiedekään aivan arvovapaata ollut. 1700-luvulla lääkärit
Tissot ja Bekker katsoivat, että miesten onanointi aiheuttaa sairauksia,
muun muassa mielisairauksia ja epilepsiaa. Naisen itsetyydytyksestä lääkäri
Bienville (1725-1790) toi nymphomania -käsitteen ensimmäisenä ja tietenkin siitä
nuorikon kiihkomielisyydestä johtuu hermovaurioita. Sairauden syyksi hän löysi muun muassa
suklaan, epäpuhtaat ajatukset ja novellit.
Vielä 1800-luvulla kehitettiin antimasturbaatiolaitteita. Itsetyydytys suomalaisen
kotilääkärikirjan (1897) mukaan johti muun muassa näön heikkenemiseen, tylsistymiseen ja
ennenaikaiseen kurjaan kuolemaan.
Julma kehittelijä oli amerikkalainen kveekari John Harvey Kellogg (1852-1943).
Hän keksi ympärileikata poikia puuduttamatta, jotta kivulla ehdollistaminen estäisi
onanoinnin. Tytöille vastaava tehtiin polttamalla fenolilla klitoris pois. Vielä
kekseliäämpää oli huomata, että peräsuolessa oleva kakkakökäle aiheuttaa erektiota. Näin
ollen ruoansulatusta voi pehmentää maissilastuilla ja lopulta niitä valmistettiin
teollisesti. Taitaa keksijän nimeä kantavan firman sokerihuurrettuja herkkuja olla
vieläkin monen lapsiperheen aamiaispöydässä. Graham-jauhotkin ovat kuulemma syntyneet
alunperin itsetyydytystä ehkäisemään.
Valistusta
Näin repäiseviä historian palasia sai kuulla humanismin päivillä. Oli siellä mielestäni
maanläheisempääkin tekstiä. Erityisesti kouluissa annettavasta seksivalistuksesta. Kun
kodeissa vanhemmat ovat liian läheisiä lapsilleen, niin vastuuta on koulun kannettava.
Virheellinen, vääristynyt ja vahingollinen tieto on oikaistava ajoissa.
Koulun on annettava asiallista valistusta lisääntymisestä, ehkäisystä ja
sukupuolitaudeista. Nautinto, tunne ja intohimo jäävät opettamatta. Lapsille ja nuorille
on aina vastattava kysymyksiin. Tässäpä sitä kulttuurin siirtohommaa on syvimmillään.
Kun seksiasioita ruvetaan käsittelemään akateemisesti, niin jotenkin jotain putoaa
pois. Seksiin liittyvät rakkauden, kauneuden tai onnen kokemukset eivät tule esiin. On
vaikeaa ottaa haltuun sellaista, joka on ihmisen sisällä, yksityistä. Jo orgasmin
kokeminen on jollekin uskovaiselle nirvanaa tai uskonnottomalle jumalallinen kokemus. Kun
seksuaalisuus ei ole vain lisääntymiseen liittyvää vaan alkuperäisyydestään irtaantunutta
nautintoon tähtäävää, on se kulttuurisesti itse asiassa varsin uusi massailmiö, puolisen
vuosisataa vanha.
Vapaa seksi tuli e-pillerien myötä, nyt taas nuorison ja vanhemmankin väen on syytä
leikkiä kortsuleikkejä, sillä sukupuolitaudit ovat voimissaan. Jos seksi mielletään vain
yhdynnäksi niin puhutaan palasesta monisäikeisessä prosessissa. Tietenkin kaupalliset
tahot haluavatkin esittää hyötytarkoituksessa mielikuvia vaikka autosta vähäpukeinen
nainen konepellillä tai parfyymista, joka imee karvarintaiset uroot kaulailemaan ja vaikka
minne. Kaikilla olevaa viettiä on helppo yksinkertaistaa.
Teuvonneuvo
Kun M.A.Numminen lauloi saksaksi biisinsä "mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava"
sattuu se tavallaan seksi-teemaankin. Mitä enemmän asiasta puhutaan, sitä enemmän
normittamisia tapahtuu ja moni suorastaan ahdistuu. Syntyy erilaisia ryhmiä ainakin
sukupuolen, iän, aviosäädyn ja suuntautuneisuuden suhteen. Kukin etsii seksuaalista
identiteettiään tietoisesti tai tiedostamatta.
Kun haluaa olla jonkun ryhmän jäsen, niin pian syntyy keskivertoja tai muita
luokituksia, johon itsensä pitäisi sijoittaa. Tai muut sijoittavat. Seksiasioihin voi
addiktoitua kuten niin moneen muuhunkin. Eilispäivän hulluudet ovat tämän päivän
luonnollisuuksia. Normaaliuden rajoja mittaa vain yleinen hyväksyntä.
Seksuaalisuus on edelleen valtava voima jokaisen sisällä, josta itse voi olla hyvin
tietoinen. Se voima on myös hallittava, mutta tukahduttaminen ei välttämättä ole viisasta,
vaikka joissain uskonnollisissa suuntauksissa halun poistaminen on tavoitteena.
Kaikenlaisen seksihömpötyksen keskellä voisi vaikka muistella hyviä ja myönteisiä hetkiä
läheisen kanssa. Ja jos niitä on vähemmän, niin omin käsin onneen ei ole synti. Jos oikein
hyvin sattuu, niin vielä joskus tulevaisuudessakin on vielä mahdollisuus nautiskella
helliä ja hyviä hetkiä köllykkänsä kanssa. Ja yleensä seksissäkin hitaasti hiljaa hyvää
tulee.
teutori
|