Kuvitellaanpa tilanne, jossa Helsingin Sanomat julkaisee sunnuntaisivuillaan
tunnetun kirjailijan lyhyen uskonnonvastaisen artikkelin otsikolla "Usko ja elämän
tarkoitus". Tarinan keskiössä on 16-vuotiaan pojan kuvitteelliset päiväkirjamerkinnät,
joissa tämä haastaa perinpohjaisesti jumalan olemassaolon. Puhdasoppisen luterilaisen
kasvatuksen saanut teinipoika halventaa päiväkirjoissaan rajusti kristillistä uskoa
tuomitsemalla muun muassa koko kristillisen kasvatuksensa ja koulutuksensa, "samanlaisena
aivopesuna kuin mitä natsihallitus harrasti vakuuttaessaan yleisen mielipiteen
juutalaisten tuhoon tähdänneen lopullisen ratkaisun välttämättömyydestä".
Oletetaan, että merkittävä osa lehden lukijoista on kristittyjä, jotka ovat syvästi
järkyttyneitä artikkelin sisällöstä. Kuvitellaan vielä, että monet lukijat tekevät
rikosilmoituksen artikkelin kirjoittajaa ja Helsingin Sanomia vastaan ja että
prosessi johtaa aina korkeimpaan oikeuteen asti kuitenkin ilman että artikkelin
kirjoittajaa tai lehteä tuomittaisiin.
Kuvitteellisessa tapauksessamme oikeusasteet toisensa jälkeen yksimielisesti
perustelevat päätöksiään perustuslaillisilla omantunnon- ja ilmaisunvapautta koskevilla
oikeuksilla. Varsinkin korkein oikeus painottaa päätöksessään, että omantunnon- ja
ilmaisunvapaudet muodostavat vapaan demokratian kulmakiven, ja että nämä oikeudet ovat
erityisen painavia puolustettaessa kiistanalaisia taideteoksia valtion sensuurilta.
Rikosilmoituksen tehneet kuitenkin katsovat, etteivät he olleet saaneet oikeutta. He
päättävät viedä asian Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen EIT:hen sillä perusteella, että
Suomen valtio (tässä tapauksessa oikeusistuimet) on rikkonut heidän uskonnonvapautta
koskevia oikeuksiaan, mihin kuuluu oikeus oman uskonnon asianmukaiseen kunnioittamiseen.
Perustuslain ohella tämä oikeus sisältyy myös Euroopan ihmisoikeussopimukseen.
Valituksen tehneet vetoavat siihen, että uskonnonharjoittaminen on Suomen lain
erityissuojelussa, koska Suomen rikoslaki sisältää artiklan, joka yksiselitteisesti
kriminalisoi uskonnonvastaisen kiihotuksen tai toisin sanoen jumalanpilkan. Vastineessaan
kanteluun Suomen hallitus puolestaan pitää kiinni oikeusistuinten perusteluista painottaen
omantunnon- ja ilmaisunvapauden perustavanlaatuista merkitystä.
Molemmat osapuolet siis vetoavat perustuslaillisiin oikeuksiinsa, jotka on vahvistettu
myös Euroopan ihmisoikeussopimuksessa. Kenellä tässä on oikeus puolellaan?
Ihmisoikeuksien välillä ei selvää jakoa
Kysymys on oleellinen, mutta vastauksen etsiminen siihen ei ole helppoa.
Perusoikeuksiin liittyy ristiriitaisuuksia, jotka voivat johtaa monimutkaisiin juridisiin
ongelmiin. Perusoikeuksien välillä ei ole olemassa mitään muodollista hierarkiaa, ja siksi
on mahdotonta tehdä selvää jakoa valintojen välillä.
Toisin sanoen vastaus kysymykseen kenellä on oikeus puolellaan riippuu paljolti
siitä, millaisia tosiasioita ja kyseisten perusoikeuksien tulkinnallisia painotuksia
kuhunkin tapaukseen liittyy. Väitetyissä jumalanpilkka- tai uskonnonvastaisissa
kiihotustapauksissa tavallisesti törmäyskurssille päätyvät oikeudet ilmaisun- ja
omantunnonvapauteen ja oikeus oman uskonnonharjoittamisen kunnioittamiseen.
Tämä artikkeli keskittyy pariin EIT:n käsittelemään jumalanpilkkatapaukseen, jotka
kuvaavat EIT:n kyseenalaista taipumusta käsitellä uskonnonvapautta - erityisesti kun se
koskee kristinuskoa - omantunnon- ja ilmaisunvapauksien kustannuksella. Euroopan neuvoston
yhteydessä toimiva EIT valvoo, että Euroopan ihmisoikeussopimusta noudatetaan neuvoston
jäsenmaissa.
Tapaus Wingrove
Britannian elokuvatarkastamo kielsi vuonna 1996 elokuvaohjaaja Nigel Wingroven
40-minuuttisen lyhytelokuvan Vision of Ecstasy julkisen levityksen sillä
perusteella, että elokuva sisälsi kohtauksia, jotka voidaan tulkita jumalanpilkaksi, mikä
Britannian lain mukaan on rikos. Wingrove vetosi turhaan elokuvatarkastamon päätöksestä
Britannian oikeusistuimissa ja turvautui vihdoin EIT:hen väittäen, että hänen
ilmaisunvapauttaan oli rikottu.
Wingroven mukaan hänen jo vuonna 1989 ohjaamansa Visions of Ecstasy perustui
1500-luvulla eläneen espanjalaisen karmeliittanunnan Teresa Avilalaisen
kirjoituksiin. Elokuva näyttää vähäpukeisen nunnan - Teresa Avilalaisen - mystisessä ja
sensuellissa transsissa. Kiistanalaisiin kohtauksiin sisältyy episodi, jossa nunna
raatelee itseään naulalla ja pirskottaa vertaan paljaille rinnoilleen sekä sarja
kohtauksia, joissa hän suutelee intohimoisesti ristillä olevan Jeesuksen ruumista samalla
hyväillen tätä kiihkeästi ruumillaan.
EIT myönsi, että Britannian elokuvatarkastamon kieltäytyminen myöntämästä elokuvalle
levityslupaa on muodoltaan sellainen, että se puuttuu hakijan Euroopan
ihmisoikeussopimuksen artiklassa 9 turvattuihin ilmaisunvapauksiin. Samalla se kuitenkin
katsoi, ettei tapauksessa ollut rikottu ihmisoikeussopimusta, koska Britannian
videotallenteita koskeva laki sallii tällaisen puuttumisen.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen artiklat sisältävät tiettyjä ehtoja, joiden mukaan
tällainen puuttuminen perusoikeuksiin voisi olla juridisesti perusteltua. Tässä
esitettyjen ehtojen tulisi kuitenkin kaikkien täyttyä samanaikaisesti:
1. Mikä tahansa puuttuminen tulee perustua valituksen tehneen oman maan lainsäädäntöön.
2. Puuttumisen tulee palvella ainakin yhtä sopimuksen artikloissa 8, 9, 10 tai 11
mainittua lainmukaista etuisuutta.
3. Puuttumiseen on pakottava sosiaalinen tarve demokraattisessa yhteiskunnassa.
4. Puuttuminen tulee suhteuttaa sen aiheuttamiin seurausvaikutuksiin.
Wingroven tapauksessa ensimmäinen ehto täyttyi, kun Britannian elokuvatarkastamo vetosi
perusteluissaan videotallenteita koskevaan lakiin vuodelta 1984, joka sallii neljännessä
artiklassaan tällaisen puuttumisen. Koska elokuvatarkastamo halusi päätöksellään suojella
toisten uskonnollisia oikeuksia, myös toisen ehdon voidaan olettaa täyttyneen.
Kolmannesta ja neljännestä ehdosta EIT antaa melko epämääräisiä selityksiä.
Tuomioistuimen mukaan kansallisten viranomaisten "ei ollut kohtuutonta" harkita, että
video "olisi voinut saavuttaa" ihmiset, jotka kokisivat videon sisällön heidän
kristillistä uskoaan loukkaavana. Näin välttelevästä perustelusta on mahdotonta päätellä,
että kieltoon olisi ollut pakottavia sosiaalisia tarpeita tai että se oli ollut
välttämätöntä. EIT kuitenkin katsoi, että Britannian elokuvatarkastamon päätös kieltää
Vision of Ecstasy -elokuvan levitys on juridisesti pätevä. Mitään
ihmisoikeussopimuksen rikkomuksia ei havaittu.
Jumalanpilkalta puuttuu selkeä juridinen määritelmä. Silti EIT näyttää helposti
tyytyvän väitteisiin, joiden mukaan valittajan olisi pitänyt itse suhteellisen helposti
nähdä, että Visions of Ecstasy saattaisi täyttää jumalanpilkan tunnusmerkit.
EIT välttelee ottamasta kantaa itse peruskysymykseen: oliko jumalanpilkkalainsäädäntö
ylipäätään tarpeellinen (tai tarpeeton) demokraattisessa yhteiskunnassa. Sen sijaan se
puolustautuu sillä, että asiasta ei ole vielä tyydyttäviä yleisiä perusteita Euroopan
neuvoston jäsenmaiden lainsäädännössä ja sosiaalisissa normistoissa.
EIT näyttää pitävän kiinni käsityksestä, jonka mukaan moraalisissa kysymyksissä
kansalliset viranomaiset ovat kyvykkäämpiä arvioimaan puuttumisen välttämättömyyttä kuin
kansainvälinen tuomioistuin. Sen vuoksi se sallii jäsenvaltioilleen melko laajan
liikkumavaran. Tämä tarkoittaa sitä, että kansallisten viranomaisten toimien
yhteensopivuutta Euroopan ihmisoikeussopimuksen kanssa voidaan testata vain
marginaalisesti. Toisin sanoen ihmisoikeustuomioistuimen ei ole tarpeen tutkia
kansallisten viranomaisten toimia niin kauan kuin ne eivät räikeästi riko sopimuksen
periaatteita.
Tapaus Otto Preminger -instituutti
Wingroven tapaus ei ole ainoa, vaikkakin melko silmiinpistävä esimerkki EIT:n
taipumuksesta suojella kristillisiä arvoja ilmaisun- ja omantunnonvapauden kustannuksella.
Toinen vastaava tapaus koskee Otto Preminger -instituuttia ja sen Itävallan
hallitusta vastaan tekemää valitusta. Myös tässä oli kyse elokuvasta, jonka esitys
kiellettiin jumalanpilkan perusteella.
Itävallan hallitus kielsi vuonna 1985 saksalaisen elokuvaohjaajan Otto Premingerin
nimeä kantavaa instituuttia esittämästä Werner Schroeterin elokuvaa Das
Liebeskonzil sillä perusteella, että elokuva loukkasi katolisia. Istituutti valitti
EIT:hen, joka ratkaisi asian Itävallan hallituksen hyväksi vuonna 1994.
Vuonna 1981 valmistunut elokuva perustui 1800-luvulla eläneen Oscar Panizzan
samannimiseen näytelmään ja sen tarkoituksena oli herättää keskustelua uskonnon
tekopyhyydestä. Panizza oli modernisteihin lukeutuva näytelmäkirjailija, joka ruoti
taiteessaan uskontoa ja politiikkaa. Schroeterin versiossa näytelmän varsinainen juoni on
esitetty Panizzan oman Roomassa järjestetyn jumalanpilkkaoikeudenkäynnin kehyksessä.
Panizzan näytelmä kiellettiin Münchenissä 1895, ja hänet tuomittiin sittemmin vuodeksi
vankilaan jumalanpilkasta.
Vuosisata myöhemmin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin noudatti samaa sensuurin
perinnettä ja rikkoi niitä ihmisoikeussopimuksen periaatteita, joita se oli alun perin
perustettu suojelemaan.
Kiinnostavaa asiassa on, että Innsbruckin vetoomustuomioistuin perusteli
sensuuritoimiaan viittaamalla järjestäytyneen ja suvaitsevaisen valtion ja yhteiskunnan
arvoihin. Tälle väitteelle ei löydy mitään perusteita, koska sensuuri jo perusluonteeltaan
on ristiriidassa tasa-arvoa kunnioittavien suvaitsevaisuuden ja demokratian periaatteiden
kanssa. Sellaiseen yhteiskuntaan ei sovi mitään kristillistä etuoikeutettua eliittiä, eikä
poliittisten mielipiteiden ja luovan vapauden tukahduttavaa sensuuria.
EIT vahvisti Itävallan hallituksen kieltopäätöksen samoin perustein kuin mitä se teki
Wingroven tapauksessa. Se tunnusti tälläkin kertaa, että elokuvan kielto puuttuu
valittajan ilmaisunvapausoikeuksiin, mutta että puuttuminen oli perustelua Itävallan
rikoslain mukaan, joka kriminalisoi uskonnollisten vakaumusten halventamisen. Lisäksi se
katsoi, että puuttuminen oli oikeutettua, koska sillä suojeltiin uskovien oikeutta saada
kunnioitusta omalle uskolleen.
Myös tässä tapauksessa tuomioistuin vältteli selvää vastausta kysymykseen, onko
kristillisten erityisryhmien suojelu välttämätöntä demokraattisessa yhteiskunnassa. Ja jos
se oli tätä mieltä, niin oliko sitten kiistanalaisen taideteoksen menetys oikeassa
suhteessa tarkoitukseen, jota se palveli?
Absurdia tässä tapauksessa oli vielä se, että hallituksen suojelutoimet koskivat pientä
tarkoin valikoitunutta yleisöä, joka ylipäätään olisi tullut katsomaan elokuvaa. Siten
yleisön joukossa sellaisten kristittyjen osuus, jotka mahdollisesti olisivat voineet
tuntea itsensä loukatuiksi, on mitätön. Ja kukapa menisi katsomaan satiirin keinoin omaa
uskontoaan kyseenalaistavaa elokuvaa, ellei sitten aio tietoisesti tehdä sitä.
EIT piti tässäkin tapauksessa kiinni väitteestään, että kansalliset viranomaiset ovat
paremmassa asemassa määrittelemään puuttumisen välttämättömyyttä, koska heillä
oletettavasti oli selvempi näkemys yhteiskunnan intresseistä kokonaisuudessaan kuin
kansainvälisellä tuomioistuimella. Muotoilu jätti kansallisille viranomaisille laajan
soveltamismarginaalin, eikä EIT voinut muuta kuin todeta, että Itävallan viranomaisten
puuttuminen ei riko ihmisoikeussopimusta.
Jumalanpilkkalaeista tulisi luopua
Kumpikin tässä käsitelty tapaus koskee erityisesti hienovaraisten moraalisten
kysymysten monimutkaisuutta. Ne todistavat konfliktiherkkyydestä tasapainossa, joka
vallitsee yksilön omantunnon, ajattelun ja ilmaisun vapautta koskevien oikeuksien ja
uskonnollisten vakaumusten kunnioittamisen välillä. Tästä näkökulmasta katsoen EIT:n
pitäisi ottaa aktiivisempi rooli ja vaatia Euroopan maita poistamaan sensuuri ja
epätasa-arvo lainsäädännöstään ja muokkaamaan sitä paremmin vastaamaan
ihmisoikeussopimuksen vapauksia ja tasa-arvoa koskevia periaatteita.
Sen vuoksi myös kansallinen lainsäädösjärjestelmä, joka vielä pitää kiinni
jumalanpilkkalaeista tai uskonnollisia ryhmiä suojelevista klausuuleista, tulisi olla
ensimmäisten joukossa, joihin Strasbourgin tuomioistuimen pitäisi asianmukaisesti
puuttua.
Mielestäni järkevintä olisi, että uskonnon erityisvapauksista luovuttaisiin kokonaan.
Euroopan ihmisoikeussopimuksessa uskonnonvapaus on jo muotoiltu yhdessä omantunnon ja
ajattelun vapauksien kanssa samassa artiklassa. Vastaava artikla sisältyy myös Suomen
perustuslakiin. Vaikuttaisi yksinkertaiselta vain poistaa uskontoa koskeva osa. Oikeudella
omantunnonvapauteen on jo suojattu kaikki muut (elämän) muodot, filosofiat, uskomukset,
(poliittiset) ideologiat ja mielipiteet. Miksi uskonnon pitäisi olla poikkeus?
Uskonnon sisällyttäminen lakitekstiin viittaa siihen, että uskonto, ainakin
kristinusko, yhä nauttii eritysasemasta, ja tämä vaikutelma on vain vahvistunut Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä. Tuomioistuin taipui kritiikittömästi
oikeuteen kunnioittaa kristillisiä uskomuksia valittajien omantunnon- ja ilmaisunvapauden
kustannuksella.
EIT jätti keskeisen ja ajankohtaisen kysymyksen uskonnon erityissuojelun
tarpeellisuudesta harkintapiirinsä ulkopuolelle, missä se mielestäni osoitti heikkouttaan.
Ilmeisesti EIT ei pysty perustelemaan rationaalisesti ja loogisesti sitä, että se itse
asiassa syyllistyy syrjintään suojellessaan kristillistä uskoa muiden oikeuksien ja
tasa-arvon kustannuksella.
|