Pääkirjoitus
Tässä numerossa kerromme Vapaa-ajattelijain liittoa vastaan nostetusta
rikosilmoituksesta, josta rikospoliisi on tehnyt kevään ja kesän aikana esitutkintaa.
Poliisi tutkii, onko liitto rikkonut lakia julkaistessaan Osmo Tammisalon piirtämiä
pilakuvia internetissä osoitteessa
vapaa-ajattelijat.fi/pilakuvat
Minutkin kutsuttiin liiton edustajana kuulusteltavaksi ja vastaamaan syytteisiin
Pasilan poliisitalolle. Yllätyksekseni sain kuulla, että tutkittavana rikosnimikkeenä ei
ollut pelkästään uskonrauhan rikkominen eli jumalanpilkka (Rkl. 17. luku 10§) vaan
myös astetta vakavampi kiihottaminen kansanryhmää vastaan, joka löytyy rikoslain
11. luvusta "Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan", pykälästä 8§:
"Joka yleisön keskuuteen levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa uhataan,
panetellaan tai solvataan jotakin kansallista, rodullista, etnistä tai uskonnollista
ryhmää taikka niihin rinnastettavaa kansanryhmää, on tuomittava kiihottamisesta
kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Tämä pykälä ei ole ainoastaan rangaistukseltaan kovempi kuin jumalanpilkka, josta voi
saada korkeintaan kuuden kuukauden vankeustuomion - pykälä on myös laajempi kohteensa
suhteen. Siinä missä jumalanpilkkapykälä edellyttää rikoksen täyttymisestä, että henkilö
"loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä [...] kirkko
[...] pitää pyhänä", ei kiihotus kansanryhmää vastaan edellytä edes loukkaamistarkoitusta
- saati sitten että teolla olisi mitään konkreettisia haitallisia vaikutuksia
kohderyhmälle.
Lain kirjaimen mukaan langettavaan tuomioon siis riittää, että Vapaa-ajattelijain
liitto levittää www-sivuillaan yleisön keskuuteen tiedonantoja, joissa solvataan
uskonnollista ryhmää. Onko näin sitten tapahtunut Tammisalon kuvien julkaisun kohdalla?
Ehkäpä on - jos termit "tiedonanto" ja "solvaaminen" määritellään sopivalla tavalla ja
pilakuvien joukosta valitaan esimerkiksi kuva, jossa aasit ratsastavat Jeesuksella.
Liittohallituksen puheenjohtajana olen valmis vastaanottamaan tuomion mahdollisesta
rikoksestani - kunhan lain tasapuolisen soveltamisen nimissä Suomessa tutkitaan ja
tuomitaan kiihottamisesta myös jokainen muukin henkilö ja taho, joka yleisön keskuuteen
levittää tiedonantoja, joissa solvataan jotakin uskonnollista ryhmää taikka niihin
rinnastettavaa kansanryhmää.
Liittohallitus päätti testata, onko kyseinen laki nyky-Suomessa käytännössä voimassa
vai onko se vain kuollutta sanahelinää. Se pyysi poliisia tutkimaan, syyllistyykö Suomen
evankelisluterilainen kirkko kiihotukseen ateistien kansanryhmää vastaan julkaisemalla
www-sivuillaan Raamatun, joka sisältää lukuisia uskonnottomia solvaavia kohtia.
Kuten arvata saattoi, jo parin päin kuluttua poliisi ilmoitti, ettei Raamatun
julkaiseminen ole rikos ja että tutkinta lopetetaan.
Katsomusten tasa-arvo on vapaa-ajattelijoiden pitkäaikaisia tavoitteita. Tasa-arvo
voidaan saavuttaa enemmällä tai vähemmällä sananvapauden rajoittamisella. Vähäisempi
rajoittaminen on toki itsessään meille tärkeä tavoite, mutta sitäkin tärkeämpää on, että
maailmankatsomuskeskustelun eri osapuolia rajoitetaan tai ollaan rajoittamatta
yhtäläisesti - että laki on kaikille sama.
Ateisteja saa puolestani solvata jatkossakin siinä missä kommunisteja, kapitalisteja ja
vihreitäkin. Uskonnoilla älköön myöskään olko erityissuojelusta ideologioiden kentällä.
Satiiri ja huumori eivät ole valtaosassa tapauksia hedelmällisin lähestymistapa
uskontokritiikissä, mutta sillekin on paikkansa ja sen mikä on sallittua puhetta ja
pilakuvaa politiikassa pitää olla sallittua myös kun puhutaan maailmankatsomuksista,
niiden hyvistä ja huonoista puolista ja perusteista. Minä lähden hyvillä mielin ja
itsevarmana seuraavaankin kuulustelusessioon Pasilan poliisitalolle, kun Tammisalon
pilakuvien tutkinta syksyn tullen taas pyörähtää käyntiin.
Robert J. Brotherus
|