Numeron 4/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 4 - 2006

62. vuosikerta




Robert J. Brotherus



Kuka kiihottaa ketä?


Vapaa-ajattelijoita epäillään kansankiihotuksesta rikoslain 11. luvun 8 §:n perusteella. Entäpä kun kiihotuksen kohteina ovat ateistit, miten laintulkitsija silloin asiaan suhtautuu? Liittohallitus päätti testata asiaa ja pyysi poliisia tutkimaan, syyllistyykö Suomen evankelisluterilainen kirkko kiihotukseen ateistien kansanryhmää vastaan julkaisemalla www-sivuillaan Raamatun, joka sisältää muun muassa psalmin 53, 2: "Mieletön se, joka ajattelee: ‘Ei Jumalaa ole’. Turmeltuneita ovat ne, jotka näin ajattelevat, inhottavia ovat heidän tekonsa. Ei kukaan heistä tee hyvää."

Vaikka Raamatun sisältö - josta psalmi 53 on vain jäävuoren huippu - täyttää huomattavasti Osmon kuvia selkeämmin kansanryhmän solvaamisen tunnusmerkit, emme toki odottaneet emmekä toivoneetkaan tutkintapyyntömme elävän kovin kauaa - oleellista oli saada ennakkotapaus siitä, että kansanryhmien solvaaminen on tosiasiassa virallisesti hyväksyttyä laajemmin kuin mitä lain kirjaimellinen tulkinta antaa ymmärtää.

Jo kahden päivän kuluttua minuun ottikin yhteyttä tutkinnanjohtaja Tom Packalen ja kertoi päätöksestään, ettei Raamatun julkaiseminen ole rikos ja tutkinta lopetetaan. Mielenkiintoista on kuitenkin käydä läpi Packalenin perusteet olla pitämättä tapausta rikoksena - perusteet, jotka epäilyttävästi muistuttavat kirkkoneuvos Matti Halttusen Helsingin Sanomain haastattelussa luettelemia perusteita. Yhdistettynä Packalenin ja Halttusen perusteisiin kuuluvat:

1) "Raamattu on historiallinen kirja, jonka asiasisältö on ollut jo satoja vuosia nykyisessä muodossaan."

Tämä ei kuitenkaan ole tosiasiassa lieventävä vaan raskauttava seikka - jos jokin paha ja tuomittava asia kuten kansanryhmää vastaan kiihottaminen on jatkunut pitkään, on tämä toki vielä pahempi asia kuin jos se olisi jatkunut vain vähän aikaa. Jos Saksa olisi voittanut toisen maailmansodan ja juutalaisvainot jatkuisivat yhä tänäkin päivänä, olisi juutalaisvihamielinen teksti silti kiihotusta kansanryhmää vastaan. Minkään ilmiön kesto ei siis itsessään tee ilmiöstä hyvää tai pahaa - pitkä kesto voi vain moninkertaistaa ilmiön muista ominaisuuksista seuraavan hyvyyden tai pahuuden.

Toisekseen, kun kuulusteluissa ollessani totesin Osmon kuvien olleen webissämme 10 vuotta muuttumattomana ilman rikossyytöksiä, konstaapeli huomautti, että arvosteluperusteet voivat muuttua ajan myötä. Eli teko, kuva tai teksti, joka on ollut 10 tai 100 tai 1000 vuotta sitten hyväksyttävä ei välttämättä ole sitä enää tänä päivänä. Tämäkin seikka tekee tyhjäksi vetoamisen raamatun muuttumattomuuteen.

2) "Raamattua tulee katsoa kokonaisuutena, eikä siitä voi erottaa yksittäisiä lukuja."

Tämän perusteen tekee tyhjäksi se, että kirkko itse ja kristityt omaavat vuosituhantisen katkeamattoman perinteen erottaa raamatusta lukuja, kappaleita, lauseita ja jopa lauseiden osia ja käyttää niitä moraalisina ja käytännöllisinä ohjenuorina elämässään. Lähetyskäskyä, kultaista sääntöä, vuorisaarnaa, jne. siteerataan laajasti ja surutta tänäkin päivänä eikä kirkko koskaan varoita niiden olevan vailla merkitystä erillisinä kappaleina ilman että "tarkastellaan kokonaisuutta".

Kääntäen voidaan kysyä, miksi Tammisalon pilakuvat on otettu poliisin tarkasteluun erillisinä, irrallaan www-sivustomme muusta sisällöstä? Ja miksi Hannu Salaman Juhannustanssit -kirjaa ei käsitelty "kokonaisuutena" vaan sieltä nostettiin yksittäisiä lauseita - jopa langettavan tuomion perusteeksi? Jos ateisteja solvaavat tekstit tulevat sallituksi upottamalla ne osaksi laajempaa kokonaisuutta, niin tasapuolisuuden nimissä myös uskontojen solvaaminen tulee olla sallittuja "osana kokonaisuutta".

3) "Jokaisen uskonnollisen yhdyskunnan ja kaikkien ideologisten organisaatioiden tavoitteisiin kuuluu oman sanoman levittäminen, ei sen kummempaa."

Jos Suomessa perustettaisiin ideologinen organisaatio - tai jopa uskonnollinen yhdyskunta - jonka levittämänä ideologiana olisi juutalaisten tappaminen maailmasta, olisiko tämä vain "oman sanoman levittämistä, ei kummempaa"? Selvästikään pelkkä tarve oman sanoman levittämisestä ei tee sanomaa kuin sanomaa hyväksyttäväksi vaan täytyy tarkastella myös itse ideologian sisältöä. Raamattu ei tule yhtään vähemmän ateisteja solvaavaksi ja heitä vastaan kiihottavaksi siitä, että sen takana on uskonnollisen yhdyskunnan ideologia.

4) "Rikoksen täyttyminen vaatii tahallisuutta, eli nimenomaisessa tapauksessa tahallista kiihottamista kansanryhmää vastaan."

Tämä on poliisilta selvä tekninen virhe - laki kansanryhmää vastaan kiihottamisesta yksinkertaisesti ei vaadi tahallisuutta. Lain valmisteluhistoriaa tarkastellessa tämä tulee vieläkin selvemmäksi. Hallituksen lakiesitys eduskunnalle nimittäin sisälsi vielä ehdon "... aiheuttaakseen ryhmään kohdistuvaa väkivaltaisuutta, vihamielisyyttä tai syrjintää, ja teko on omiaan aiheuttamaan sanotunlaisen seurauksen", mutta eduskunta poisti tuon lisämääreen eli eksplisiittisesti laajensi lain koskemaan myös tahatonta ryhmien panettelua joka ei ole omiaan aiheuttamaan väkivaltaisuutta tai syrjintää.

5) "Eduskunnan vahvistamassa kirkkolain 1§ säädetään, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa."

Tämäkin lause on tarkoitettu perusteeksi osoittaa, että Raamatun on oltava nuhteeton lainmukainen kirja, koska se on (tosin epäsuorasti) eduskunnan hyväksymä. Mutta ironisesti tämäkin peruste kääntyy itseään vastaan: Kuten jonkin ilmiön pitkä kesto, ei myöskään viranomaisten hyväksyntä ilmiölle tee siitä mitenkään hyväksyttävämpää - ainoastaan entistä merkittävämpää. Jos siis kyseessä on lainvastainen ilmiö, on eduskunnan "siunaus" sille entistäkin raskauttavampaa ja kaksinaismoraalista. Rikoksiin ovat historian aikana syyllistyneet niin yksittäiset ihmiset, ryhmät kuin hallituksetkin ja viimeksi mainittujen toteuttama syrjintä ja vainot ovat olleet historiallisesti kaikkein huomattavimpia.

Mitään muita perusteita "ei rikosta" -johtopäätökselle ei esitutkinnan päätösraportti sisällä. Erityisesti kannattaa panna merkille, että niin Packalen kuin Halttunenkin sivuuttavat täysin psalmin 53 sisällön, eivätkä ota sen tekstiin mitään suoraa kantaa. Ovatko siis ateistit Raamattuun uskonsa perustavan Suomen evankelisluterilaisen kirkon mielestä mielettömiä, turmeltuneita ja inhottavia kaikissa teoissaan? Kun olin itse kuulusteltavana, kyseli konstaapeli hyvin sitkeästi eri yksittäistä pilakuvista "voisiko tämä olla mielestäsi kristittyjä loukkaava?" ja "eikö tämän voisi tulkita panettelevaksi?" Konstaapeli Packalenin haastattelemat kirkonmiehet pääsivät ehkä vähemmällä tiukkaamisella.

Tekemällä surkeilla perusteilla pikaisen päätöksen evankelisluterilaisen kirkon tutkinnan lopettamisesta poliisi on tehnyt meille ja muille sananvapauden puolustajille palveluksen. Kun nimittäin surkeat perusteet karsitaan päätöksestä pois, jää jäljelle vain ääneen lausumaton sananvapauden peruste. Perusteluiden tyhjyys tuo myös esiin pitkään esittämämme tarpeen muuttaa lakia poistamalla jumalanpilkkapykälä kokonaan ja tiukentamalla kansanryhmää vastaan kiihottamisen ehtoja. Jos nimittäin "oikeaan" ratkaisun ja sen kanssa ristiriidassa olevan lakitekstin yhteensovittaminen vaatii poliisiltakin irrationaalista kikkailua, on aika muuttaa lakia.




Numeron 4/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto