Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2 - 2006

62. vuosikerta





Narnia tuo kristillisen fantasian pinnalle



Fantasiakirjallisuus vilisee jumalia ja jumaluuksia, mutta harvoin ne kumpuavat kristillisestä perinteestä. Poikkeuksena ovat Narnia-kirjat, joiden tekijä C.S. Lewis halusi fantasiallaan levittää kristillistä sanomaa.

Harry Pottereiden ollessa vielä uusi juttu kiihkouskovaiset polttivat J.K. Rowlingin kirjoja roviolla syyttäen niitä yllytyksestä noituuteen. Ja kun poika hyppäsi luudan kanssa katolta ja joutui sairaalaan, oli vika liian mielikuvituksellisen kirjan. Eräskin nuori poika tiedusteli, että tekeekö hän syntiä lukiessaan fantasiaa.

Niin sanottua enkelifantasiaa on ollut pitkään, mutta nuorisoa ei olla saatu innostumaan sellaisista teoksista kuten Brian Jacquesin Lentävä Hollantilainen -sarja, vaikka hän kirjailijana onkin nimekkäästä päästä. Vampyyrikirjojen ystäville on varmasti huono uutinen se, että Anne Rice tuli uskoon, hylkäsi vampyyrit ja siirtyi uskonnollisiin tarinoihin.

Mutta heillä on nyt uudestaan mediakelpoiseksi puunattu Narnia. Ja Narniaan oltiin niin tyytyväisiä, että sitä on esitetty jopa kirkoissa valtameren toisella puolella.

Perusluterilainen saattaa ehkä ihmetellä, että mistä ihmeen uskonnollisuudesta on kyse etenkin jos Narnia on luettu jo lapsena. Hyvä ystävänikin pitää minua outona, kun pidän Narniaa uskonnollisena teoksena, mutta tarinaa tarkastellessa se ei lopulta eroa kristillisistä vertauksista.

Narnian Aslan-leijona toimii luojana ja Jeesuksena, joka kuolee uskovien puolesta herätäkseen jälleen eloon. Valkea noita symbolisoi paholaista, paratiisiin eksynyttä pahuuden siementä. On Aatamin ja Eevan lapsien tehtävä pelastaa tämä maailma pahalta.

C.S. Lewis halusi Narniaan kristillisen sanoman, koska hän halusi välittää moraalisia opetuksia lukijoilleen. Tätä puolta Narniassa ei ole koskaan pyritty peittelemään, mutta vähän unohduksissa se on ollut.

C.S. Lewisin hyvä ystävä J.R.R. Tolkien taas, vaikka harras katolilainen olikin, päätti valita vastakkaisen suunnan. Vaikka Tarua Sormusten herrasta voitaisiin tulkita hyvinkin kristillisesti, on maailma pyritty tekemään ei-kristilliseksi. Tolkienin ajatus oli luoda maailmastaan eräänlainen historian kuvaus ajalta ennen kristinuskon syntymää, joten kristinuskon pois jättäminen oli varsin loogista.

Tolkien oli enemmän kiinnostunut haltiakielen kehittämisestä kuin moraalisten viestien välittämisestä, mikä voi olla yksi syy Tolkienin menestymiseen. Hänen luomansa Keskimaa on tarkkuutensa puolesta arvostetuin fantasiamaailma vielä nykypäivänäkin.

Uskontokritiikkiä fantasiassa

Jos Lewis edustaa kristillistä fantasiaa ja Tolkien neutraalia, niin fantasiagenrestä löytyy myös varsin uskontokriittisiä kirjoja. Tietysti uskonnot jumalineen ovat hyvin käytettyjä elementtejä fantasiakirjallisuudessa, joten voi olla, että hyvin uskonnollinen ihminen tuntee kaikki muusta jumalasta/jumalista kertovat kirjat loukkauksiksi.

Philip Pullmanin Universumien tomusta löytyy kyllä enkeleitä, mutta nämä enkelit eivät palvele, vaan kyseenalaistavat jumalallisen tahdon ja käyvät sitä vastaan. Ursula LeGuinin Maameriltä ei löydy jumalia eikä uskontoja, vaikka mitään jumalien puuttumista ei julisteta eikä todisteta. Yliluonnollinen taikuuden lähde on ja kaikelle tosinimet, mutta jumalallisia olentoja ei tarvita. Jopa lohikäärmeiden ja ihmisten huhutaan olevan sukua.

Yleisesti ottaen fantasiakirjat on helppo jakaa kahteen luokkaan sen mukaan kuinka jumalia käsitellään. Ensimmäisessä luokassa jumala/jumalat ovat hyvin tärkeässä osassa ja lähes aina itse seikkailunkin takana. Jumalien konfliktit aiheuttavat konflikteja kuolevaisten maailmaan (johon kategoriaan käy myös kristillinen jumala ja Saatana). Tällaisissa maailmoissa sankareille on suurta kysyntää. Esimerkeiksi käyvät Narnia, Taru sormusten herrasta, Dragonlance, Forgotten Realms ja David Eddings’n fantasiakirjat.

Toinen kategoria on ei-jumalalliset tarinat kuten Robin Hobbin kolme trilogiaa, osa Neil Gaimanin tuotannosta, J.K. Rowling ja Ursula K. LeGuin. Fantasiassa, jossa jumaluudet voidaan määritellä vapaasti, on melkeinpä liian helppo perustaa jumaluuksien konfliktien varaan. Henkilökohtaisesti nostan hattua niille kirjailijoille, jotka rakentavat tarinansa muunkin kuin hyvä vs. paha asettelulle.

Edellä esitellyt kirjailijat ovat hyvä esimerkki siitä, että maailman ei tarvitse toimia jumalten pohjalta. Ja vaikka jumalia palvottaisiinkin, ne voivat olla taikauskon kanssa samassa asemassa.

Mitään emme kuitenkaan voi sille, että länsimainen fantasia vilisee allegoriota kristinuskosta. Mutta tähän käy sama sääntö kuin kliseisiin. Ei se, että käytetäänkö allegorioita, vaan kuinka hyvin niitä osataan käyttää. Fantasiassa sentään kuolleista nouseminen on niin yleistä, että ei sen perusteella voi uskonlahkoja perustaa. Jumalien lapsetkin ovat lähinnä vain ongelmatapauksia ja vetten päällä kävelee parhaimmillaan koko kylä.



Sanna Pudas
Kirjoittaja on oululainen vapaa-ajattelija ja opiskelija



Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto