Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2 - 2006

62. vuosikerta




Marketta Ollikainen



Mitä Einstein todella sanoi


Äskettäin lähetetyssä TV2:n suuressa jumala-illassa taas kerran uskonnon ylivaltaa tieteestä perusteltiin Einsteinin kuululla väitteellä "Tiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman tiedettä sokea". Todellisuudessa Einstein oli ateisti, eikä hän suinkaan tarkoittanut lausumallaan sitä, etteikö hän tai tiede löytäisi vastauksia ilman jumalallisia selityksiä.

Vastauksessaan vuonna 1954 erääseen hänelle lähetettyyn kirjeeseen, Einstein selitti uskonnonkäsitystään:

- Se mitä olette lukeneet uskonnollisesta vakaumuksestani on luonnollisesti valhe, valhe, jota on systemaattisesti toistettu. En usko henkilöityneeseen Jumalaan enkä ole koskaan sitä peitellyt vaan olen aina ilmaissut sen selvästi. Jos jotakin minussa voi kutsua uskonnollisuudeksi, se on rajaton ihailu, jota tunnen tieteen paljastamaa maailman rakennetta kohtaan.

Kari Enqvistin mukaan Einsteinin käsitys uskonnollisuudesta oli hartautta, jota moni tiedemies tuntee luonnon edessä. Se voi jopa olla transsinkaltaista haltioitumista luonnonlakien kauneudesta, jota amerikkalainen solubiologi Ursula Goodenough on kutsunut uskonnolliseksi naturalismiksi.

- Tässä mielessä Einstein oli epäilemättä syvän uskonnollinen huolimatta siitä, ettei uskonut Jumalaan, Enqvist kirjoittaa kirjassaan Kosmoksen hahmo (WSOY 2003).

Einstein oli vakuuttunut, että "tiedettä voivat luoda vain ne, jotka ovat täysin omistautuneet totuuden ja ymmärryksen tavoittelulle".

- Tähän kuuluu myös usko mahdollisuuteen, että olemassaolevat säännöt ovat rationaalisia, eli järjen ymmärrettävissä. En voi kuvitella aitoa tiedemiestä ilman tätä syvää uskoa. Tilanteen voi ilmaista vertauskuvalla: tiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman tiedettä on sokea, Einstein kirjoitti.

Einstein painotti samaa asiaa chicagolaiselle rabbille, joka oli kysellyt häneltä suhteellisuusteorian uskonnollisia seuraamuksia.

- Uskonnollinen tunne, joka syntyy syvällisten suhteiden loogisen käsitettävyyden oivaltamisesta, on hieman erilainen verrattuna tunteeseen, jota tavallisesti kutsutaan uskonnolliseksi. Se on pikemminkin syvää kunnioitusta säännönmukaisuutta kohtaan, joka materiaalisessa universumissa näyttäytyy. Se ei johda meitä muovaamaan jumalolentoa omaksi kuvaksemme - oliota, joka esittää meille vaatimuksia ja joka on kiinnostunut meistä yksilöinä. Tässä ei ole tahtoa eikä päämäärää eikä pakkoa vaan ainoastaan olemassaolo.

Enqvist sanoo olevansa vakuuttunut, että kun Einstein puhui Jumalasta "syvällisenä mutta ei pahantahtoisena" hän ei tarkoittanut ilmaista uskoa Jumalaan tai panteistiseen maailmanhenkeen eikä edes luonnon jumaluuteen.

- Kyseessä on varmaankin ollut vain puhetapa, joka ei ole vierasta nykyfyysikoillekaan. Esimerkiksi "Jumala ei tee häiriöteoriaa" on ollut suosittu ilmaus CERNin teoreetikkojen piirissä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Sillä haluttiin vain sanoa, että tietyissä likimääräisiin sarjakehitelmiin perustuvissa hiukkasfysiikan laskuissa ilmenneet vaikeudet saattoivat olla vain matemaattisen kehitelmän, ei luonnon ominaisuuksia, Enqvist kirjoittaa.




Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto