Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 2 - 2006

62. vuosikerta




Pentti Niskanen



Ekonomian evankeliumi


Kirjallisuuslehti Parnassossa joskus Jarkko Laineen aikaan taloustieteilijä Riku Kinnunen ihmetteli, miksi Jeesus ajoi rahanvaihtajat temppelistä. Minä puolestani jäin ihmettelemään Riku Kinnusen ihmettelyä.

Itse olin aikoinani koulun uskontotunneilla vain ajoittain hereillä, enkä hereilläkään yleensä ymmärtänyt puoliakaan siitä, mistä puhuttiin, mutta Jeesuksen suutahtamisen muistan ja olen aina sen ymmärtänytkin.

Jeesushan oli vähän boheemi, kun rahan käytöstä oli kyse, toisin sanoen köyhä. On ehkä liian uskallettua väittää hänen ylvästelleen köyhyydellään, mihin syntiin kerjäläismunkit ja monet muut myöhemmin syyllistyivät, mutta hänen mielestään aarteiden kerääminen Taivaaseen oli todistettavasti arvokkaampaa kuin rahan tai muun omaisuuden kerääminen maan päälle.

Ja tietysti Jeesus oli joutunut kärsimään köyhyytensä tähden parempiosaisten pilkkaa, rahvaan halveksuntaa ja viranomaisten ylenkatsetta, Hamletin sanoin "virastokankeutta, röyhkän korskaa, potkuja, joita ansiokkaat epatoilta saavat". Mutta hän oli juuri kokenut - Jerusalemiin tullessaan - uransa suurimman kunnian hetken. Hänen maineensa, ennen kaikkea ihmetekojen maine, oli kulkenut hänen edellään.



Siihen aikaan niin kuin nykyisinkin ihmiset etsivät idoleita. Tarvitsee vain pitää mielessä, ettei Jeesuksen vastaanotto pyhässä kaupungissa varmaankaan jäänyt jälkeen nykyisten madonnien ja conanobrienien juhlinnasta, kun ymmärtää, että hän oli Superstar astuessaan temppeliin, alansa ja ammattinsa omimpaan paikkaan, siihen ainoaan jossa hän oli, niin kuin kansan käytös vasta oli osoittanut, arvossa ja maineessa yksi kaikkein ylimpiä.

Ja mitä hän näkeekään siellä? Eikö sinnekin ole pesiytynyt se mammonan palvojien lauma kilisevine kukkaroineen, joka katsoi aina huvittuneen ivallisesti häntä, tallissa syntynyttä tyhjätaskua.

Pöydillä oli luultavasti esillä vain vaatimattomia kasoja kolikoita, mutta ne olivat esillä ja kaikkien nähtävissä. Vanhalla ajalla, yleisen kurjuuden keskellä, oli myös tosi rikkaita, jotka tekivät mitä tahtoivat, manipuloivat yleistä mielipidettä ja pitivät lakeja pilkkanaan.

Jeesuksessa oli varmasti sen verran vasemmistolaista, että hän olisi halunnut erikoisesti näitä öykkäreitä rökittää. Mutta nämä suurrikkaat olivat suojattuja, eivätkä vain sattuneet olemaan temppelissä äveriäisyyttään esittelemässä, kun Jeesus astui sinne kukitettuna, seppelepäisenä, rotevien pesemättömiltä maalaisilta näyttävien seuralaistensa kanssa.

Juutalaiset olivat tottuneet uskonnollisiin fanaatikkoihin, joilta saattoi odottaa miten ekstroverttia käytöstä tahansa, ja tulijoiden silmissä oli tuttu kiilto. Nälkäiset erämaan pojat olivat rahanvaihtajia ennenkin pelotelleet, ja pöydät oli helppo kaataa, joten Jeesuksen ei luultavasti tarvinnut kauan mekastaa, kun ammattikunta oli siirtynyt ainakin kulman taakse kassoineen, valmiina palaamaan paikoilleen kun räyhääjät olivat hävinneet näkyvistä.

Nyt on muistettava, että itämainen Jumalan tauotta ylistäminen, joka osittain vasta kristinuskon mukana levisi länteen, ei vielä Jeesuksen aikaan ollut tehnyt juutalaistenkaan temppelistä sitä yksinomaisen pyhän palvonnan paikkaa, joksi se myöhemmin kehittyi. Niin kuin Riku Kinnunen osoittaa, temppelissä voitiin myös Rooman provinssikaupungeissa harjoittaa monenlaista hyödyllistä sosiaalista toimintaa. (Rooman kirkoissa harjoitettiin jopa prostituutiota.) Tämä antaa Jeesuksen kiukun purkaukselle psykologista merkittävyyttä, joka nykyajan on helppo unohtaa.



Kirjailijat ovat evankeliumien perusteella yrittäneet jäljittää Jeesuksen luonnetta, ja yleensä ollaan yhtä mieltä siitä, että hän oli koleerinen, äkkipikainen, mikä luonteenominaisuus oli erittäin arvostettu, koska se kuului myös Jumalalle. Jossain evankeliumissa kerrotaan niinkin, että Jeesus syötyään viikunan, jonka maku ei ollut hänen mieleensä, kirosi puun, josta oli sen ottanut. (Tämä on se Raamatun kohta joka sai kirjailija Somerset Maughamin epäilemään Jeesuksen jumalallista alkuperää.)

Jokin saa minut epäilemään, että osa Jeesuksen suuttumusta temppelissä oli myös näyteltyä. Riku Kinnusen todistuksen mukaan rahanvaihtajia ei antiikissa pidetty arvossa, ettei vaan koko ammatti ollut halveksittukin. Jeesus, tavallisesti niin populisti, oli siis tässä poliittisesti korrekti. Varmaa on, että hänen käytöksensä temppelissä miellytti suurta töllistelijöiden joukkoa, sekä kansaa että kirjanoppineita. Minun on vaikea nähdä tapahtumassa mitään ihmeteltävää. Ihmettelyä se voi herättää vain, jos pitää Jeesusta à priori aina järkevänä, aikansa ennakkoluulojen yläpuolella olevana.

Nykyajasta katsoen Jeesuksen isottelu temppelissä oli tyhmää. Ainakin taloustieteen näkökulmasta. On luonnollista, että rahan ammattilaiset puistavat sille päätään. Kaikkien kapitalistien iltalukemista on sen sijaan Jeesuksen vertaus leivisköistä, rahasta, joka pannaan poikimaan, ovelista pojista jotka kartuttavat isältä saamaansa perintöä omaksi hyödykseen ja ympäristönsä siunaukseksi. Pojat olivat epäilemättä entisajan pörssihaita.

Melkein käy sääliksi sitä yhtä, joka kätkee perintönsä maahan, kiven alle, jossa raha ei kasva, jos kohta ei kulukaan. Kansantaloudellisesti olisi ollut suositeltavampaa, että tämä luuseri olisi tuhlannut tai pelannut pois perintönsä, pannut kaikki menemään humussa ja sumussa.

Riku Kinnunen olettaa luultavasti aivan oikein, että rahataloutta on "arvosteltu", koska se on tuntunut aineettomalta. Myös rahaa sinänsä, jo ennen kuin se tehtiin paperista, on pidetty, jos ei aineettomana niin ainakin vähemmän vakaana kuin muuta omaisuutta. Ja syystä. Se voidaan varastaa, hukata, heittää järveen, ikkunasta ulos, tai antaa köyhille jonain heikkona hetkenä. Rahaa ovat muutkin kuin kaunosielut kaikkina aikoina halveksineet.



Rahan ja valuutan vaihtajat ovat nykyisin ja olivat luultavasti myös menneinä aikoina rehellisiä hyödyllisen ammatin harjoittajia. Tässä yhteydessä taloustieteen professori Riku Kinnusen mainitsema sana keinottelu, spekulaatio, tuntuu maallikostakin huonosti sopivalta.

Tavallisessa kielenkäytössä keinottelija, spekulantti, ei ole haukkumasana, vaan täsmällinen ammattinimitys, yhtä korrekti kuin esimerkiksi peluri tai petkuttaja. Keinottelu työnä ja toimeentulon lähteenä on ehkä hyödyllinen markkinatalouden pitkässä ketjussa, mutta ei verrannollinen kaikkiin valkokaulusammatteihin, niin kuin Kinnunen väittää. Jos otetaan rinnalle toinen vanha ja vähän arvostettu henkisen työn tekijän, sanotaan vaikka parittajan, ammatti, ero tulee selvästi esiin. Parittaja todella tuottaa jotain "konkreettista", eikä se tule tyhjästä.

Ajatusyhtymiensä ohjaamana Riku Kinnunen tulee rahanvaihtajista filosofiaan ja tekee ajatuskokeen yhteiskunnasta, joka on puhdas meritokratia ja kuvittelee tietysti talousmiehenä ihmisten meriittien näkymistä heidän tuloissaan, "killinkeinä kukkarossa". Hän unohtaa, omituista kyllä, että tämä on jo koettu. Sitä ei tarvitse kuvitella.

Täällä meillä, kristillisissä länsimaissa, elettiin vuosisatoja erittäin selvässä meritokratiassa, jonka takuumiehenä oli juuri Jeesus, entinen radikaali ja temppelissä riehuja. Uskottiin, että varallisuus, niin kuin köyhyyskin, kuuluu Jumalan säätämään järjestykseen ja on oikeudenmukaisesti ja tarkasti jokaiselle jaettu ansioiden mukaan. Tämä järjestys alkoi järkkyä oikeastaan vasta nelisenkymmentä vuotta sitten, 1960-luvulla, jumalanpilkkaoikeudenkäyntien, "viimeisten noitarovioiden" aikaan, kun yhteiskunta alkoi sekularisoitua.

Tänään on palattu taas takaisin vanhoihin vakaisiin arvoihin, tällä kertaa vain ilman uskoa yliluonnolliseen. Ruumiillisen voiman jälkeen on varallisuus vanhin kunnioituksen kohde ihmisyhteisöissä, ja erilaisten haihattelujen jälkeen ihmiskunta on, voisi sanoa, palaamassa jäljilleen. Raha on ottamassa revanssia niistä ajoista, jolloin sanottiin ettei se merkitse kaikkea.




Numeron 2/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto