Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 1 - 2006

62. vuosikerta




Marketta Ollikainen



Profeetta Muhammed ja islamin pyhät narrit



Tanskalainen Jyllands Posten -lehti tuskin osasi odottaa, millaisen uutispommin se räjäytti julkaistessaan viime vuoden syyskuussa 12 pilapiirrosta profeetta Muhammedista. Nyt lähes puoli vuotta myöhemmin kukaan ei enää muista, mistä alkuperäisissä pilapiirroksissa oikeastaan oli kyse.

Helmikuun puolivälissä Google-hakukoneen haaviin ei tarttunut netistä yhtään surullisen kuuluisista pilakuvista lukuun ottamatta pommipäistä Muhammedia, joka sekin oli poimittu kuvia jo aiemmin julkaisseiden lehtien sivuilta. Näyttää siltä, että on käymässä juuri niin kuin Jyllands Postenin kulttuuritoimituksen esimies Flemming Rose oli epäillytkin. Terrorismin pelossa eurooppalainen kulttuurieliitti sensuroi itse itseään.

Helsingin Sanomien mukaan Rose oli suivaantunut siitä, että Göteborgin taidemuseo ja lontoolainen nykytaiteen museo, Tate Modern olivat poistaneet näyttelyistään joitain teoksia, koska niiden oli arveltu loukkaavan muslimeja. Samaan aikaan tanskalaiskirjailija Kåre Bluitgen oli valitellut televisiossa, ettei hän saa ketään kuvittamaan profeetta Muhammedista kertovaa lastenkirjaa.

Rose päätti tehdä asiasta lehteensä teemasivun, jonka kuvitukseksi hän pyysi Muhammedia esittäviä piirroksia yli 40 pilapiirtäjältä. Heistä 12 tarttui haasteeseen. Kuvat julkaistiin Jyllands Postenissa 30. syyskuuta.

Kolme viikkoa kuvien julkaisemisen jälkeen 11 muslimimaan suurlähettiläät pyysivät päästä Tanskan pääministerin Anders Fogh Rasmussenin puheille, mutta tämä ei ottanut heitä vastaan. Islamilaiset ääriryhmät haistoivat tässä tilaisuuden provosoida länsimaiden vastaista mielialaa muslimimaissa, joissa ne Irakin sodan seurauksena olivat muutoinkin huonossa huudossa.

Ensi alkuun mustalle listalle joutuivat tanskalaistuotteet, ja vähän myöhemmin myös norjalaiset, kun joku keksi, että norjalainen kristillinen viikkolehti Magazinet oli julkaissut pilakuvat 10. tammikuuta. Helmikuun loppupuolella väkivaltaisiksi kääntyneet mielenosoitukset olivat jo levinneet kaikkialle muslimimaihin.

Sananvapaus koetuksella

Monet muutkin lehdet julkaisivat kiisteltyjä kuvia. Jopa arabilehdet kuten jordanialainen viikkolehti al Shihan laittoi osan kuvista sivuilleen. Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen esimies Heikki Hellman laski lehdessään 5. helmikuuta, että tuohon mennessä kuvia oli julkaissut jo yli 60 lehteä ja yli 200 tv-kanavaa eri puolilla maailmaa.

Hellmanin mukaan monet näyttivät kuvia antaakseen lukijoilleen käsityksen siitä, mistä kansainväliseksi kriisiksi kasvaneessa kohussa oli oikein kysymys. Toiset taas ottivat periaatteellisemman kannan sananvapauden puolesta islamistista pelottelua ja sensuurivaatimuksia vastaan.

- Die Weltin päätoimittaja Roger Köppel suorastaan syytti tanskalaisia siitä, että he olivat taipuneet pyytelemään anteeksi "kiristyksenomaisen paineen alla", Hellman kirjoittaa.

Suomessa tiedotusvälineet ovat suhtautuneet kohuun päällisin puolin asiallisesti, vaikka eivät nyttemmin ole kuvia julkaisseetkaan. Alkuvaiheessa tosin osa kuvista vilahti ainakin Ylen TV-uutisissa ja MTV3:n uutisissa. Pommipäinen Muhammed näkyi myös Helsingin Sanomien sivuilla 2. helmikuuta kuvassa saksalaisesta Die Welt -lehdestä.

Jyllands Postenin alkuperäinen ajatus lienee ollut herätellä keskustelua siitä, onko länsi tinkimässä omasta sananvapauden periaatteistaan hyssytellessään terrorismin pelossa uskonnollisia fundamentalisteja. Kävi kuitenkin niin, että kuvat irrotettiin varsinaisesta asiayhteydestään ja niistä itsestään tuli uutinen. Samalla koko ajatus ikään kuin kääntyi päälaelleen.

Jyllands Postenia syytettiin tahallisesta muslimien halventamisesta ja siltä vaadittiin anteeksipyyntöä. Lehti on tästä ainakin toistaiseksi kieltäytynyt ja pitänyt kiinni oikeudestaan arvostella myös uskontoja silloin, kun se katsoi sen tarpeelliseksi.

Lehteä on syytetty myös sananvapauden periaatteiden rikkomisesta tai ainakin niiden venyttämisestä kuvat julkaistessaan. Erityisesti muslimit mutta myös kristilliset piirit ovat peränneet sananvapauden rajoittamista uskontokysymyksissä. Arkkipiispa Jukka Paarma jopa lähetti myötätunnon osoituksenaan Suomen muslimeille avoimen kirjeen, jossa se tuomitsi "kaikkinaisen sananvapauden varjolla tapahtuvan tarkoituksellisen uskovien ihmisten pyhinä pitämien asioiden loukkaamisen".

Uskonnollista hysteriaa

Suomessa kohukuvat ovat poikineet erikoisia reaktioita. Pääministeri Matti Vanhanen pyysi muslimimailta anteeksi sitä, että eräs pieni politiikan äärilaidalla oleva Suomen Sisu -niminen ryhmittymä julkaisi kuvat internetsivuillaan. Myös tasavallan presidentti Tarja Halonen pahoitteli tapahtunutta.

Sisäministeriön toimeksiannosta Keskusrikospoliisi ryhtyi selvittämään, oliko kyseinen ryhmittymä rikkonut Suomen lakia, kun se oli julkistanut kuvat. Kansanedustaja Jari Vilén vaati kuvien poistamista netistä, koska ne hänen mielestään uhkasivat Suomen turvallisuutta.

Tuorein tapaus tulee Oulusta, jossa kulttuurilehti Kaltio antoi päätoimittajalleen Jussi Vilkunalle potkut sen vuoksi, että tämä oli julkaissut lehdessä Muhammedia käsitelleen sarjakuvan, jolla kuitenkaan ei ole mitään tekemistä Jyllands Postenin pilakuvien kanssa. Lehden hallitus oli hermostunut siitä, että vakituiset ilmoittajat - muun muassa Tapiola, Sampo ja Pohjola - olivat vetäneet mainoksensa pois sarjakuvan ilmestymisen jälkeen.

Oulun kaupunki puolestaan rankaisi sarjakuvan piirtäjää Ville Rantaa perumalla jo aiemmin häneltä tilaamansa kuvituksen J. V. Snellmanin juhlakirjaan. On mielenkiintoista nähdä, mihin kaikkeen tämä uskonnollinen hysteria johtaa. Arkkipiispa Paarma ehätti jo vaatimaan uskonnollisen kasvatuksen vahvistamista, jotta opittaisiin olemaan loukkaamatta toisten uskonnollisia tunteita.

- Sytykkeenä väkivallalle on ainakin osaltaan ollut uskonnollisten tunteiden, pyhien arvojen loukkaaminen. Sellainen ajattelemattomuus saattaa kieliä sekä uskontokasvatuksen puutteista että oman uskonnollisen identiteetin ja pyhyyden tajun häviämisestä, hän totesi piispainkokouksen avajaisissa 14. helmikuuta.

Älymystön vastaisku

Poliitikkojen ja kirkonmiesten kannanotot ovat herättäneet akateemisissa piireissä hämmästystä. Aate- ja oppihistorian dosentti Tarja-Liisa Luukkanen ihmetteli Helsingin Sanomissa 22. helmikuuta, miksi pääministeri ja arkkipiispa olivat pyydelleet anteeksi pilakuvia islamin profeetasta ja tuominneet ne, mutta ei lippujen polttamisia, vihan lietsontaa tai hyökkäyksiä suurlähetystöihin.

- Ovatko nämä muka oikeutettuja seurauksia muutamasta pilakuvasta, hän kysyy.

Luukkanen muistutti, että demokratiassa ei ole tapana pyydellä anteeksi toisten tekemisiä. Demokratian olemukseen kuuluu, että mikään taho ei omista lopullista totuutta ja sen tulkintaa - kaikelle saa nauraa ja kaikkia saa kyseenalaistaa.

- Onpa tästä kyseenalaistamisesta tullut jopa uutta tietoa synnyttävän tieteellisen opetus- ja tutkimustoimintamme oikeutettu lähestymistapa, hän kirjoittaa.

Luukkanen arvelee, että globalisaation huumassa on ehkä unohtunut se, että demokratialle ominainen suvaitsevaisuus ei kuulu moneen muuhun nykyiseen uskonnolliseen tai poliittiseen järjestelmään. Onko siis pyydettävä anteeksi sitä, että demokratia loukkaa joidenkin tunteita? Ei, Luukkanen vastaa. On ymmärrettävä, että demokratiassa voidaan tehdä pilaa kaikesta ja kyseenalaistaa sellaistakin, mikä jollekin on hyvää ja arvokasta.

- Se on vain jokaisen kestettävä vastavuoroisena hintana siitä, että jokaisella on puolestaan oikeus sekä yksityisesti että julkisesti kyseenalaistaa toisten uskomuksia, väitteitä ja totuuksia, Luukkanen toteaa.

Luukkasen kanssa samoilla linjoilla on myös akatemiatutkija Jari Ehrnrooth, joka Helsingin Sanomissa paria päivää aikaisemmin muistutti, että ihmiskunta tarvitsee narrinsa, jotka uskaltavat rienata kaikkia pyhiä uskomuksia ja arvoja. Heidän tehtävänään on provosoida kohteensa paljastamaan sen dogmaattisen arvojärjestyksen, joka muutoin ehkä saattaisi jäädä uskonnollisen liturgian varjoon. Mitä enemmän satiiri, pilkkaruno tai pilakuva onnistuu ärsyttämään, sitä paremmin ne osuvat kohteeseensa.

- Nauru ei aina riisu aseita, mutta se on yksi kaikkein tehokkain dogmaattisuuden vastavoima, Ehrnrooth muistuttaa.

Hän ihmettelee, miksi uskonnollisia tunteita olisi syytä varjella sen enempää kuin muitakaan syvähenkisiä tunteita. Ei häntäkään Euroopassa vaadita vaikenemaan, jos hän kysyy kirjaimelliseen ehtoollisoppiin uskovalta, mitä Kristuksen ruumiista ja verestä tulee, kun se on mennyt vatsan läpi.

- Uskontojen diplomaattisen koskemattomuuden aika alkaa olla takanapäin viimeistään silloin, kun esimerkiksi naisten väkivaltaista alistamista suojaavaa pyhää tekstiä pidetään vähemmän vaarallisena kuin pilakuvaa, joka sentään on vain inhimillisen mielikuvituksen lennokas tuote, Ehrnrooth kirjoittaa.

Uskovaisten muslimien kannattaisikin ehkä ottaa oppia katolisesta Italiasta, joka Torinon olympialaisten päätösjuhlassa laittoi pikkuenkelit ja pikkupirut laulamaan yhdessä sulassa sovussa. Piruilla oli juhlassa muutoinkin näyttävä osa länsimaisen ja italialaisen satiiriperinteen mukaisesti.




Numeron 1/2006 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto