K. R. Brotherus ja uskonnonvapauden murros Suomessa
Karl Robert "K. R." Brotherus syntyi Helsingissä vuonna 1880, jolloin Suomi
kuului Venäjään ja maassa vallitsi uskontopakko. Vuonna 1901 hän valmistui filosofian
maisteriksi ja vuonna 1907 filosofian tohtoriksi Helsingin Yliopistosta, pääaineenaan
Historia ja Valtio-oppi. Sittemmin hän toimi muun muassa Helsingin Yliopiston valtio-opin
professorina (1924-1949), Helsingin Yliopiston rehtorina (1931-1938).
K. R. kiinnostui jo varhain uskonnonvapauskysymyksestä ja toimi aktiivisesti
ylioppilaskunnan eri järjestöissä aiheen tiimoilta. Vuonna 1910, 30 vuoden iässä, hän
julkaisi uskonnonvapautta kannattavan "Valtio ja valtiouskonto" -kirjasen ylioppilaiden
keskusteluseuran kirjasarjassa. Asiantuntemuksensa johdosta valtioneuvosto kutsui hänet
vuonna 1919 perustetun uskonnonvapauskomitean puheenjohtajaksi. Ehkä valintaan vaikutti
myös K. R.:n maltillinen asenne, joka teki hänet mahdolliseksi valinnaksi myös komiteassa
toimineiden kirkon edustajien kannalta. Komitean työn tuloksena syntyi Suomen ensimmäinen,
vuonna 1921 voimaan astunut uskonnonvapauslaki. Vuonna 1923 K. R. julkaisi 300-sivuisen
teoksen "Valtio ja Kirkko", jossa käsitellään laajasti sekä uskonnonvapauskysymyksen
historiaa että juuri voimaan astuneen uskonnonvapauslain merkitystä.
Vuoden 1910 "Valtio ja valtionuskonto" -kirjoitelma sisältää luvut "Tietoja historiasta
ja olosuhteista ulkomailla", "Vähän käsitteellistä selvitystä", "Periaatteellisia
näkökohtia", "Valtio ja kirkko", "Teologinen tiedekunta", "Uskonnonopetus", "Pyhä ja
lepopäivät" ja "Jälkikatsaus". Referoin tässä artikkelissa osia kolmesta ensimmäistestä
kursiivilla ja kommentoin joitakin. Koko 25-sivuinen kirjoitelma on luettavissa webissä
osoitteessa
uskonnonvapaus.fi.
Protestanttisuuden historiasta K. R. kirjoittaa: Useat Lutherin lausunnot viittaavat
siihen, että hänen käsityksensä mukaan tosi uskonnollisuus oli kätkettynä yksilöihin
itseensä, inhimilliseen omaantuntoon eikä riippunut ulkonaisista teoista tai muista
muotoseikoista. Mutta kuitenkaan ei ollut niin, että uskonpuhdistus olisi mukanansa tuonut
uskonnonvapauden. Kaukana siitä. Ainoastaan katolinen kirkko joutui alakynteen.
Mielenkiintoinen ja minulle uusi ajatus oli, että valtion ja kirkon erossa ei ole
pelkästään kysymys valtion tunnustuksettomuuden ajamisesta vaan myös siitä, että kirkko
vapautuu valtion holhouksesta ja määräysvallasta: Evankelis-luterisessa kirkossa oli
aika ajoin, etenkin pietistisen liikkeen kukoistuskaudella 1800-luvun alkupuolella,
ilmaantunut pyrkimyksiä vapautumiseen valtion kahleista.
Suomen valtio on [...] katsottava sellaiseksi, jossa vallitsee
valtiokirkkojärjestelmä. Tämä seikka ynnä se, että maassamme ei ole uskonnonvapautta, ja
monet muut sisältävät edelleen sen, että valtiolaitostamme on sanottava
tunnustukselliseksi. Valtiomme on, kuten uskonnonlainsäädäntömme historiasta sekä
nykyisestä lainsäädännöstämme selviää, ennen kaikkea kristitty valtio, joka eniten suosii
protestanttista suuntaa sekä pitää evankelis-luterista tunnustusta omana
uskontunnustuksenaan. [...] Meillä kyllä vielä ei ole uskonnonvapautta, mutta
Suomen kaikki valtiolliset puolueet lienevät sen toteuttamisesta yksimieliset.
Viime aikoina kiivaasti esitetty vaatimus valtion ja kirkon erosta on oikeastaan
johtunut tapahtumista Ranskassa. Siellä uskonkiihkoinen klerikalismi oli yhteiskunnan
haitaksi saanut suurta vaikutusta m. m. nuorison opetukseen, ja kun tasavalta v. 1886 oli
pakotettu tekemään lopun uskonnonopetuksesta kouluissa, niin seurasi siitä sekä
myöhemmistä tapahtumista tyytymättömyys, joka johti salajuoniin itse tasavaltaakin
vastaan. Vihdoin välit katkaistiin Ranskan hallituksen ja Vatikaanin välillä. [...]
V. 1906 voimaan astuneessa kirkkojen ja valtion eroa koskevassa laissa julistetaan,
että "tasavalta ei tunnusta, ei palkkaa eikä avusta mitään uskontoa".
Itse asiassa on niin, että historiassa valtionuskon ja valtiokirkon mukana on
seurannut epävapaus ja uskonnonvaino. On kuitenkin vaikeata mennä sanomaan, kuinka suuri
osa tuosta epävapaudesta on kirjoitettava sen seikan laskuun, että valtiolla on ollut omat
kirkkonsa, ja missä määrin se voidaan selittää muista seikoista, esim. kansojen alhaisesta
kehityskannasta riippuvaksi.
[...] on ehdottomasti maalin yli ampumista, jos katsotaan vaatimukset valtion
tekemisestä tunnustuksettomaksi kumotuiksi sillä, että valtiolla on muitakin tehtäviä kuin
ne, jotka jyrkkä vapaamielinen teoria tahtoo sille tunnustaa. [...] Niinmuodoin
kaipaa valtion tunnustuksellisuus epäilemättä positiivisempia syitä puolustuksekseen.
Niitä onkin esitetty.
Ensiksikin tuo vanha syy, joka on varsinaisesti historiallinen ja samalla on itse
kysymyksen ytimeen koskeva, se näet, että valtion olisi muka edistettävä "oikeata"
oppia [...] Mutta tällainen syy ei ole laadultaan yleispätevä, niin, se on
ulkopuolella keskustelun [...] Onhan vapaa-ajattelijoita, joiden mielestä
evankelis-luterinen oppi on täynnä lapsellisuuksia tai taikauskoisuutta. Ei ole
mahdollista, että tällaiset henkilöt voisivat hyväksyä valtion tunnustuksellisuuden
[...] Voi näyttää siltä, että olisi otettava punnittavaksi kysymys: Onko kristinusko
oikea, ainoa autuaaksi tekevä maailmankatsomus? Emme siihen rupea vastausta etsimään, se
ei johtaisi tulokseen.
Toki keskustelu kristinuskon oikeellisuudesta tai virheellisyydestä ei usein
käytännössä johda tulokseen siinä mielessä että uskonnollinen henkilö luopuisi uskostaan.
Silti kysymyksen filosofinen käsittely on nähdäkseni hyvinkin hedelmällistä ja
tarpeellista ja johtaa neutraalissa rationaalisessa tarkastelussa tulokseen, että
kristinuskon opit ovat todennäköisesti virheellisiä. Ks. esim. Atheism - Case against
god -kirja.
Vapaa-ajattelijalle puhe valtionuskonnon oikeudesta asiallisesti on tuulesta
temmattu, mutta ken tahansa, uskonnollisinkin, voi mielestäni huomata, että se laadultansa
on sellaista, johon ei voi valtion toimintaa perustaa. Mutta sitäpaitsi on muutenkin
itsessään kieroa, että valtio esiintyy uskonnollisen katsantotavan subjektina ja
asetuksissaan julistaa "järkähtämättömiä totuuksia", niinkuin Suomen valtio
kirkkolaissaan; valtiolla ei ole mitään pätevyyttä sellaiseen.
Ne kokemukset, jotka meillä Suomessakin on ollut sanotusta taistelusta, eivät
suinkaan ole omiansa lisäämään myötätuntoamme sitä käsitystä kohtaan, että valtion
keinoilla jonkun erityisen uskonnon asema olisi turvattava.
Mutta siveellisyysnäkökohta! [...] On epäilemättä hyvä, että yleiset
siveelliset käsitykset ihmis- ja kansalaisvelvollisuuksista pääsevät juurtumaan.
Oikeudentajunta, mutta samalla myöskin altruismi ovat arvoja, joiden mielellään soisi
voimistuvan. Tiedon ja taidon kohoaminen on hyvä asia. Edelleen olisi yhteiskunnan
kannalta erinomaista, jos kaikenkaltainen suvaitsemattomuus ja ahdasmielisyys saataisiin
vähenemään, sillä nämä ominaisuudet ovat omiansa myrkyttämään kansan henkistä elämää.
[...] Pääasia tässä on sen asian oivaltaminen, että siveellisyysnäkökohta ei itse
asiassa koske periaatetta valtion tunnustuksellisuudesta.
Itse asiassa kuitenkin uskonnon arvo, oli se itsessään mikä tahansa, valtiolle ei
ole olemassa muullaisena kuin mikäli uskonto, s. o. meillä evankelis-luterinen oppi,
kykenee myötävaikuttamaan valtion siveellisten tarkoitusten saavuttamiseen.
Onko virallinen uskonto vaikutukseltaan edullisempi kuin vapaasti elävä uskonto?
Usein ja syystä on huomautettu, että vapaat uskonnolliset suunnat toisinaan edustavat
sairaalloisesti kiihtynyttä, monasti perin ahdasmielistä uskonnollista käsityskantaa.
[...] Vaikka toisinaan virallinen uskonto monista luonnollisista syistä on osannut
pysyä niin sanoakseni terveellisesti laimeana, kuuluu mielestäni uskonnon olemukseen, että
se, mikäli sen vaikutus on mieliä ylentävä ja siveellisesti arvokas, sittenkin elää
vapaudessa perustuen personallisesti elettyyn ja koettuun.
Vaikka K. R. on selvästi itse ateisti, huomaamme hänen olevan taipuvainen antamaan
kristinuskon "laimeiden" muotojen "sivistävälle ja jalostavalle vaikutukselle", hieman
enemmän arvoa kuin mitä tämän päivän ateistit ja humanistit antavat. Kaikesta päätellen
"mielen jalostus", jonka jotkut uskonnon kautta saavuttavat on saavutettavissa myös ilman
uskontoja.
"Virallinen uskonto" ja uskonnolliset toimitukset "viran puolesta" ovat
vastenmieliset. Sellainen vaikuttaa tyhjältä muodolta ilman sisältöä. Tietysti tällä ei
ole tarkoitettu sanoa, että evankelis-luterinen oppi olisi huonompi kuin esim. vapaiden
uskonlahkojen. Mutta sen virallisuus ei varmaankaan ole sille ansioksi.
Vapaassa uskonnollisessa elämässä tosin monasti tapaamme ulkokultaisuutta huippuunsa
kehitettynä, kenties petostakin. Mutta valtion esiintyessä tunnustuksellisena, valtio itse
ylläpitää tekohurskautta. Ei näet valtiolla saata olla mitään vakaumusta, se on
asiallisesti mahdotonta. Niinmuodoin "valtion uskonto" on ilmiö, jolta puuttuu juuri se
mikä uskonnolle on oleellista, jotta se olisi kunnioitusta ansaitseva.
Käsitykseni mukaan on valtiokirkkojärjestelmä ja valtion tunnustuksellisuus
historiallinen jäte niiltä ajoilta, jolloin yksilön itsenäisyyden arvo vielä oli
tuntematon ja jolloin valtion tehtäviin luettiin "oikean" opin edistäminen. Se aika on nyt
ohi, ja kai jäljetkin siitä joskus häviävät. Ne näkökohdat, joita toisinaan esitetään
valtion ja kirkon yhteyden puolesta, mielestäni eivät, nykyajan silmillä katsoen, ole
paikkaansapitäviä. [...] Valtion tekeminen tunnustuksettomaksi tietää sitä, että
valtion tehtävistä supistetaan pois yksi, joka periaatteellisesti on vastenmielinen ja
sitäpaitsi tarpeeton.
Robert J. Brotherus
VAL PJ (ja K. R. Brotheruksen pojan-pojan-poika)
|