Numeron 6/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 6/2005

jumalaton kulttuurilehti



Puhe All Indian Radiossa 3.10.2005 klo 20.15, käännös Teuvo Pykönen


Lavanam



Gandhilainen kasvatuksen käsite

Modernissa yhteiskunnassamme oli kaksi henkilöä, joilla oli kokonaisvaltainen ratkaisumalli elämään ja jotka halusivat muuttaa yhteiskunnan kokonaan. He olivat Karl Marx ja Mohan Das Karamchand Gandhi. Vaikka Gandhi oli perusteiltaan aktivisti, ei häntä voi olla pitämättä myös filosofina. Marx oli vain filosofi, koska hänellä ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta toteuttaa käytännössä elämänkatsomustaan. Leninille, Stalinille ja Maolle jäi Marxin soveltaminen toimintaan. Marx korosti elämän ristiriitoja ja tunsi, että ristiriitojen yhteentörmäys loisi uuden yhteiskunnan. Toisaalta taas Gandhi uskoi, että elämän täydentävät seikat sekä niiden päällekkäinen yhteistyö loisivat uuden yhteiskunnan. Samaan aikaan Gandhi edusti ei-yhteistyötä epämoraalisten ja epäsosiaalisten itsevaltaisten suuntausten kanssa, joita institutionaaliset pyrkimykset loivat. Vaikka marxilainen filosofia on kokonaisvaltainen elämänkatsomus, niin se on syvälle juurtunut elämässä kohtaamiimme ristiriitoihin. Gandhilainen kokonaisvaltainen pyrkimys on etsiä yhteistyön mahdollisuuksia rakentaa uusi yhteiskunta itsensä toteuttamisen keinoin ja marssimalla yhdessä sellaisten kanssa, joilla on vastaava pyrkimys ja vastaava aktiviteetti.

Molemmat filosofiset lähestymistavat uskovat itsekasvatukseen ja sosiaaliseen kasvatukseen sekä molemmat ovat holistisia, kokonaisvaltaisia.

Gandhin mielestä millään filosofialla ei ole merkitystä, ellei sitä sovelleta käytäntöön. Kun vertaamme Gandhia filosofisesti Marxiin, niin meidän on toiminnan osalta verrattava Gandhia Leniniin ja Maoon. Pian Venäjän vallankumouksen jälkeen ensimmäisen sosialistisen valtion oli kohdattava ensimmäisen maailman sodan aikana Saksan armeijan hyökkäys. Tuolloin uuden valtion johtaja Lenin nähtiin kentällä innostamassa nuorisoa taistelemaan Saksan lyömiseksi. Lenin johti edestä päin. Hänen johdollaan saksalaiset lyötiin takaisin.

Etelä-Afrikassa Gandhi kokeili Satyagraha-ideaansa (satyagraha, sanskr. totuus + taivuttelu, usein käännetty siviilivastarinnaksi tai kansalaistottelemattomuudeksi, Gandhilla kuitenkin käsite, joka sisälsi totuuteen pyrkimisen avoimuudella, kunniallisuudella ja reiluudella (satya), toisten vahingoittamisesta kieltäytymisen (ahimsa) ja valmiuden itsensä uhraamiseen (tapasya), käänt.huom.) ja ei-yhteistyötä polttaen ensimmäisenä ihmisenä henkilöllisyystodistuksensa, jonka oli myöntänyt Etelä-Afrikan hallitus luokitellen intialaiset toisen luokan kansalaisiksi. Niinpä Gandhi myös johti väkivallatonta armeijaansa sijoittamalla itsensä keskelle taistelukenttää.

Kun Mao tuli Kiinan näyttämölle, hän koulutti alistettuja ja lannistettuja lukutaidottomia pienviljelijöitä ja maatyöntekijöitä olemaan vallankumouksen välineinä. Tämä oli suuri harppaus.

Vuonna 1917, kun Gandhi kokeili Biharissa Champaran alueella Satyagrahaa, hän nostatti lukutaidottomat, köyhyyden lyömät pien-Indigo farmarit ja maatyöntekijät taistelemaan brittiläisten maanomistajien riistoa vastaan. Täten Gandhi oli ensimmäinen historian ihminen, joka todisti, että tavalliset maanviljelijät voivat olla vallankumouksen välineitä.

Kun katsomme kaikkea tätä, näiden kolmen vallankumousjohtajan panosta, niin huomaamme että kaikki kolme uskoivat kansan kouluttamiseen tuntemaan yksilöllistä itsetuntoa ja taistelemaan kollektiivisen itsetunnon oikeuden puolesta.

Näistä kolmesta Gandhi teki omassa elämässään kokeita enemmän esittämänsä elämänkatsomuksen puolesta kuin kaksi muuta kollegaa. On olemassa kokeilunkoulutusta, on koulutusta epäoikeudenmukaisuutta vastaan, on koulutusta valmistaa ihmisyksilö paremmaksi yksilöksi ja yhteiskuntaa paremmaksi yhteiskunnaksi.

Etelä-Afrikassa, jossa Gandhi halusi harjoittaa tasa-arvoista kunnioitusta kaikkia yksilöitä kohtaan, hän pyysi vaimoaan Kasturibaa siivoamaan kristityn yövirtsa-astian - vaimo kieltäytyi. Gandhi suuttui ja käski vaimonsa poistumaan kodistaan. Kasturiba kyseenalaisti Gandhin toiminnan ja pyysi tätä toimittamaan hänet takaisin Intiaan tai sallia jäämään kotiinsa. Jos Gandhi pyytää vaimoa pois kotoaan vieraassa maassa, niin mihin vaimo menisi? Tässä vaimon toiminnassa Gandhi oivalsi, kuinka huonosti kasvatettu hän itse oli. Nyt hänen gurunsa oli oma vaimo, joka Gandhiin verrattuna ei ollut sosiaalisesti, poliittisesti ja koulutuksellisesti kokonaisuus. Gandhin elämänkoulu alkoi tästä välikohtauksesta. Gandhi tahtoi kouluttaa vaimoaan kohtelemaan kaikkia tasa-arvoisesti. Mutta hän yritti määrätä koulutukseen arvovallallaan. Toisaalta Kasturiba oli koulutettu perinteisessä koulutuksessa olemaan hyväksymättä sosiaalista idealismia, jos se perustui määräysvaltaan, vaikka määrääjä olisi hänen oma aviomiehensä. Niinpä kouluttajasta tuli oppilas ja oppilaasta opettaja. Oikeassa koulutuksessa ei ole opettajia, ei ole oppilaitakaan. Jokainen jakaa jokaisen kanssa omat tunteensa, kokemuksensa, ideansa ja toimintansa; ja kaikki yhdessä marssivat yksilön valistusta ja yhteiskunnan hyvinvointia kohti. Gandhi kutsui tätä pyrkimystä peruskoulutukseksi tai uudeksi koulutukseksi.

Siirtomaavallan koulutusjärjestelmät valmistivat oppilaita olemaan kuuliaisia siirtomaavallan palvelijoita. On tragedia, että vieläkin Intiassa jatkamme samaa koulutusjärjestelmää, missä nuoret oppilaat jaotellaan arvosanoin ja eroavaisuuksin eikä luonteen ja sitoutumisen hengen mukaisesti. Nykykoulutusjärjestelmässä on voittajia ja häviäjiä, koska koulutamme heidät uranrakentajiksi eikä luonteen kehittäjiksi. Gandhi halusi koulutuksen rakentavan luonnetta ja sitoutumista kohti yleistä hyvää. Hän aloitti koulutuksen Etelä-Afrikassa Phoenix Ashramissaan ja Tolstoi-maatilallaan. Hän kehitti koulutusta Intiassa, kun hän aloitti Sevargramissa Talmi Sanghin-keskuksen.

Elämisen koulutuksessa Gandhi ja Tagore ovat kuin kaksoset. Molempien mielestä koulutuksen tulee teroittaa ei vain itsekunnioitusta ja itsetuntoa vaan myös perustarpeiden itseriittoisuutta ja kauneuden sekä hyvyyden kunnioittamista missä tahansa ja kaikkialla. Luonto on anteliaan kaunis ja ihmiset ovat osa luontoa. Niinpä taide ei ole jotain ihmisenä olemisen ja luonnollisena olemisen ulkopuolista. Niin myös koulutuksen on edistettävä taiteellisia näkemyksiä kaikkien saatavilla olevien tavaroiden luomisessa eikä edistää vain tuotantokapasiteettia määrällisesti. Näin koulutus on universaalia ja koulutus on sidoksissa sekä sisäiseen että ulkoiseen kasvuun. Koulutus on luokkahuoneen yläpuolella. Se on koulun ja opettajien yläpuolella. Koulutus laajentaa suhdetta itsen ja universumin välillä. Lukutaito, kielenoppiminen, kutsumus ja tiedon kerääminen ovat satunnaista. Koulutuksen oikea päämäärä on edistyksellisesti parantaa yksilöä ja yhteiskuntaa elämään sopusoinnussa ja rauhassa luonnon kanssa. Mahatma Gandhi halusi oppimisprosessin olevan osallistuvaa. Osallistuminen on ympäristön pitämistä siistinä sekä mielen ja sydämen pitämistä puhtaana. Näin ollen ulkoisen siisteyden tulee heijastaa sisäistä puhtautta. Vakuus toimeentulon ansaitsemisesta pitäisi heijastaa järjen ja intohimon sosiaalista vuorovaikutusta. Missä tarvitaan kieltä, niin siellä on äidinkieli parempi, sillä se voi olla sydäntä lähempänä. Koulutus on siis pään, sydämen ja käden yhtenäisyys. Koulutus ei ole päämäärä. Se on prosessi. Koulutus ei ole väline, se on elämää. Koulutus ei ole osa vaan kokonaisuus. Koulutus on kokonaisuus, joka heijastelee yksilön ja yhteiskunnan sosiaalisen ja moraalisen elämän kehitystä.

Mahatma Gandhin koulutuksen käsite saattaa tuntua pilvilinnojen rakentelulta tämän päivän yhteiskunnassa, jossa väkivalta ja ahneus, kilpailu ja lahjonta sekä epäoikeudenmukaisuus ja epätasa-arvo on kasvussa. Gandhi kylläkin samalla kouluttaa kansaa laittamaan konkreettiset perustat noille linnoille, jotka lopulta tulevat todellisiksi linnoiksi, ei pilviin vaan rikastuttamaan elämää. Gandhilainen koulutuksen konsepti tekee jokaisesta rohkean visionäärin ja tekee myös jokaisesta rakennustyöntekijän kääntääkseen visiot todellisuudeksi. Niinpä Gandhin koulutus on silta reseptin ja käytännön välillä, vision ja todellisuuden välillä, menneen ja nykyisen sekä nykyisen ja tulevan välillä. Se on jatkuvaa elämän jatkumisen koulutusta sekä koulutusta arvokkuuteen, antaumukseen ja sosio-ekonomiseen kehitykseen.

Gandhilainen koulutus pistää meidät pitämään päät pystyssä ja samalla se saa meidät pitämään jalat maassa.






Lavanam (s.1930) on Intian Ateistikeskuksen johtaja. Keskus tekee merkittävää sosiaalityötä Andra Pradeshin osavaltiossa. Lavanamin isä Gora (1902-75) perusti Ateistikeskuksen 1940, vuonna 1947 keskus siirtyi Vijayawadaan. Gora oli Intian vapaustaistelussa mukana (ks. An Atheist with Gandhi). Lavanam vieraili Suomessa 25.-27.10.2005 ja tapasi Helsingissä ja Turussa vapaa-ajattelijoita, ateisteja ja humanisteja.



Numeron 6/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto