Numeron 5/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto


Vapaa Ajattelija 5/2005

jumalaton kulttuurilehti




Käännös: Robert Brotherus




Ateistisen humanismin kansainvälinen julistus



Osa 1/2. Laatinut vapaa-ajattelijain ja ateistien maailmankongressi, Pariisi, 4.7.2005.

Tämän julistuksen allekirjoittajat muodostavat kansainvälisen ateistien ja vapaa-ajattelijoiden komitean, jonka tarkoituksena on tarjota ateistinen humanismi positiivisena vaihtoehtona uskonnoille sekä ajaa valtion ja kirkon erottamista kaikissa maissa.

Uskonnot ovat esihistoriallisia ja primitiivisiä

Uskonnot olivat ihmiskunnan ensimmäisiä haparoivia yrityksiä selittää ja ohjata luontoa. Selittääkseen oudot luonnonilmiöt, uskonnot keksivät meille "aukkojen jumalan" selityksen: "jumala teki sen". Kaikkien asioiden, myös ihmisten, ajateltiin olevan jumalien tuotoksia ja siis heidän tahtonsa alaisia.

Uskonnot sanoivat, että ohjataksemme luontoa jumalallisen vaikutuksen kautta, meidän tulisi rukoilla näitä jumalia, jälleen asettaen ihmiskunnan heidän tahtonsa armoille.

Uskonnot olivat myös primitiivisiä reaktioita ihmisten kuolemanpelkoon. Uskonnot väittivät, että ikuinen paratiisi odottaa meitä kuolemamme jälkeen, että jumalat kontrolloisivat tuota paratiisia ja että meidän pitäisi "ansaita" pääsymme sinne. Jälleen ihmiskunnan tahto oli alisteinen "jumalten tahdolle".

Niinpä uskontojen mukaan ihmisten tuli kumartaa "yliluonnollisten" jumalien edessä ja sokeasti noudattaa heidän tahtoaan. Tämä oli ainoa syy, miksi ihmiset olivat olemassa. Me emme omanneet lopullista kontrollia omista elämistämme. Me emme olleet itsenäisiä, vaan pelinappuloita ja objekteja kummallisessa näkymättömässä jumalaisessa pelissä.

Uskonnot väittivät, että ihmisen olo maan päällä on pakollinen - vaikkakin vähäinen - jakso, joka on täynnä kärsimystä ja koettelemuksia ja jonka ainoa tarkoitus on päästä käsiksi näkymättömään ja todisteita vailla olevaan "kuolemanjälkeiseen elämään".

Tämän päivän uskonnollisten johtajien rooli näiden muinaisten uskomusten levittämisessä on viime kädessä tuhoisaa. Mikä voisi olla vahingoittavampaa kuin vaatia ihmiskuntaa hylkäämään järjen ja todistusaineiston käyttö ja uskoa yliluonnollisiin olentoihin, jotka vievät meiltä meidän tahtomme, riippumattomuutemme ja kunniamme?

Vastakohtana tälle, ateistit ja vapaa-ajattelijat yhtyvät Protagoraksen toteamukseen: "ihminen on kaiken mitta". Meidän ei ole tarpeen viitata yliluonnolliseen voidaksemme määrittää todellisuuden luonteen tai sen keitä me olemme ja miten meidän tulisi käyttäytyä. Oma älykkyytemme ja omatuntomme ovat riittäviä oppaita.

Paratiisi, sikäli kuin sitä on lainkaan saavutettavissa, on saavutettava maan päällä eikä jossakin kuolemanjälkeisessä yliluonnollisessa tilassa. Aikamme olla ihmisiä ja elää on tässä ja nyt. Ateisteina ja vapaa-ajattelijoina olemme sitä mieltä, että ihmiskunta ei enää tarvitse primitiivisiä, vanhentuneita ja vaarallisia uskontoja.

Uskonnot perustuvat dogmeihin

Lisätäkseen ihmisten alistuvaa asennetta yliluonnollisen edessä uskonnot ja lahkot ovat keksineet röykkiön mielivaltaisia uskonkappaleita, dogmeja. Uskonnolliset kiellot, jumalanpilkkasäädökset, kadotuksella pelottelu ja fatwat ovat joitakin niistä keinoista, joilla uskonnot pyrkivät vetoamaan pelkoihimme, pakottamaan meidät uskomaan ja tukahduttamaan itsenäistä ajatteluamme.

Jokainen "ilmoitettu" totuus, jonka väitetään olevan peräisin "jumalallisesta" lähteestä palvelee vain yhtä tarkoitusperää: määräämään ihmisten toimintaa ja asettamaan kieltoja; meidän ei koskaan anneta vapaasti itse päättää mikä mielestämme on oikeanlaista toimintaa. Mutta todellisuudessa ei ole olemassa mitään jumalallisesti ilmoitettuja tai absoluuttisia moraalitotuuksia; on vain suhteellisia moraalitotuuksia, jotka vaihtelevat kulttuurista toiseen ja sukupolvesta toiseen.

Mikään jumalallinen voima ei ole koskaan kuiskannut mitään meidän korviimme; me olemme hankkineet kaiken itse. Me olemme itseoppineita kuten Herakleitos ja Efesos totesivat tuhansia vuosia sitten. Opimme itsenäisesti, itsellemme.

Ateisteina ja vapaa-ajattelijoina olemme sitä mieltä, että ihmisten täytyy irtautua uskonnollisten dogmien kahleista ja seurata omia teitään saavuttaakseen tietoa ja vapautta. Mitään ei ole etukäteen kiveen kirjoitettu. On meidän omalla vastuullamme määrätä oma totuutemme ja tulevaisuutemme.

Uskonnot ovat tieteen vastakohta

Tieteet nojaavat päättelyyn ja todistusaineistoon; uskonnot nojaavat pelkkään uskoon. Nämä kaksi maailmankuvaa ovat toisensa poissulkevia. Saavuttaakseen uskonnollisen uskon on ihmisen usein jopa hylättävä järjen ja todisteiden käyttö. Tämän vuoksi uskonnot ovat vastakohtaisia tieteelle.

Kieltämällä tiedettä menemästä pidemmälle kuin mitä Raamattu, Talmud, Koraani tai jokin muu "pyhä kirja" sanovat, uskonnot ovat aina taistelleet vastaan tieteen yrityksiä elämän selittämiseksi luonnonilmiönä. Uskonnot ovat aina pitäneet parempana "ilmoitettua totuutta" kuin tieteellisesti löydettyä totuutta. Historiallisina esimerkkeinä uskontojen vihamielisyydestä tiedettä kohtaan mainittakoon katolisen kirkon vaino Galileoa ja Brunoa kohtaan sekä kielteinen suhtautuminen evoluutioon.

Niin puhtaan kuin sovelletunkin tieteen harjoittaminen vaativat meitä usein tekemään niihin liittyviä eettisiä päätöksiä. Mutta millä tavalla meidän pitäisi määrittää mikä on "hyvää" tai "pahaa"? Ketkä tekevät nämä päätökset, jumalat vai ihmiset? On olemassa liikaa myyttisiä keskenään ristiriitaisia jumalia joista valita eivätkä myöskään näiden jumalien "viestit" ole aina kovin selkeitä. Ja mitä kykyä uskonnoilla olisi tieteellisten löytöjen arvioimiseen? Viime kädessä meidän on tehtävä omat päätöksemme perustuen siihen mikä on parasta ihmiskunnalle. Tieteen tulee olla vapaata mielivaltaisista uskonnollisista dogmeista ja sääntelystä.



[Osa 2/2 julkaistaan seuraavassa Vapaa Ajattelija -lehdessä]




Numeron 5/2005 sisällysluettelo | muut numerot | Vapaa-ajattelijain liitto