Nykyisen Suomen alueelle saapui kristinusko noin vuoden 1000 jälkeen, ensimmäinen
varsinainen ristiretki on ajoitettu vuoteen 1155. Tätä varhemmasta historiasta ei ole
juuri kirjallisia lähteitä.
Tiedetään, että mm. Hämeenlinnan Katumajärvi on saanut nimensä suomalaisten huuhdeltua
siinä kasteen pois. Ainakaan kaikille ei siis kristinuskoon kääntyminen ole ollut
vapaaehtoista ja haluttua.
Katolinen kirkko vakiinnutti asemansa hiljalleen. Kirkon asema oli valtiosta
kohtuullisen riippumaton. Toisaalta kuninkaalla oli vaikutusvaltaa mm. piispojen
nimityksissä. Katolisella kirkolla oli oma verotusoikeus, ja viime kädessä tämän
järjestelmän perua on nykyinenkin kirkollisverojärjestelmä.
Tuskin mitään ajatuksiakaan uskonnonvapaudesta iti vielä. Muuallakin Euroopassa
uskonnonvapaus syntyi vasta myöhemmin, alkuaan kun rauhansopimuksiin kirjattiin vallatun
alueen asukkaiden oikeus säilyttää uskonsa.
Luterilaisuuden aika
Protestanttisten kirkkojen erottua katolilaisuudesta muuttui Ruotsi-Suomenkin uskonto
pian. Jo 1527 irrottauduttiin Rooman yhteydestä. Luterilaisuus oli oikeastaan vielä
selvemmin valtionkirkko kuin katolisuus oli ollut. Kuninkaalla oli suuri valta kirkossa,
toisaalta kirkkoa ja valtiota ei missään Euroopassa osattu vielä nähdä toisistaan selvästi
erillisinä.
Seurasi puhdasoppisuuden aika, jolloin opin puhtautta varjeltiin tarkasti. Ruotsin alue
laajeni itään vuonna 1617 Stolbovan rauhaan päättyneessä sodassa. Rauhansopimuksessa
taattiin alueen ortodoksiselle väestölle oikeus harjoittaa omaa uskontoaan. Käytännössä
oikeus ei toteutunut, ortodokseja pakotettiin osallistumaan luterilaisiin
jumalanpalveluksiin ja suuri joukko pakeni Venäjälle.
Muodollinen uskontopakko Ruotsiin tuli ensimmäisen kerran 1634. Muut kuin luterilaiset
- käytännössä siis katoliset - tuli karkoittaa maasta. Tuolloin kirjoitettu hallitusmuoto
myös alkoi "Yksimielisyys uskonnossa ja oikeassa jumalanpalveluksessa on arwollisen,
sopuisan ja pysywäisen hallituksen wahvin perustus - -"
. Kirkonmenoihin osallistuminen
oli pakollista.
Aina vuoteen 1869 saakka olisi ollut vähättelyä puhua valtionkirkosta. Ei oikeastaan
ollut kirkkoa, pikemminkin oli valtion yhtenä elimenä pappien muodostama ryhmä. Toisaalta
koko valtion käsite oli pikemminkin jumalallinen, ylhäältä tullut rakennelma, eikä
kansalaisista lähtevä ja kansalaisten vapautta turvaamaan luotu organisaatio.
1700-luvun alussa maahan saapui pietismi
, kristillinen suuntaus joka
korosti henkilökohtaista uskoa yhteisöllisen vastakohtana. Aatteen vaikutuksesta alkoivat
konventikkelit, maallikkojen johtamat pienet hartauskokoukset. Valtiovallan suhtautuminen
oli kielteinen. Vuonna 1726 konventikkelit kiellettiin ns. konventikkeliplakaatilla, ja
1735 tätä täydennettiin uskontosäännöllä.
Uskonnonvapaus ulkomaalaisille
Ensimmäinen liikahdus kohti uskonnonvapautta tapahtui 1741, jolloin ulkomaalaisille
annettiin lupa harjoittaa muuta luterilaista uskontoa kuin evankelis-luterilaista. Vuonna
1781 tämä oikeus laajennettiin kaikkiin uskontoihin.
Osasyy osittaiseen uskonnonvapauteen oli talouselämä. Ulkomaalaisia tarvittiin
Ruotsissa, joten lakia muutettiin ja heidän sallittiin saapua maahan. Vuoden 1781 muutosta
ajoi voimakkaasti Kokkolan kirkkoherra Anders Chydenius, ja hän saikin esityksensä
läpi vastoin pappissäädyn pääosan vastustusta. Tosin aloite on tullut ilmeisesti
kuninkaalta, mutta aloitteen ajaminen on ollut Chydeniukselle mieluista.
Chydeniuksen uskonnonvapausmuistio on kuvaava esimerkki siitä, miten uskonnonvapautta
on asteittain laajennettu. Muistio vakuuttaa toisille pappissäädyn edustajille etteivät
vierasuskoiset ole uhka omalle uskonnolle ("Ei! ei Tukholma ole muuttunut kalvinilaiseksi
kaupungiksi, vaikka reformeeratuilla täällä vuosikausia onkin ollut julkinen
jumalanpalveluksensa; ei Tanska ole juutalainen maa, vaikka tämä onneton kansa siellä elää
rauhassa ja julkisesti käy synagogissaan - -"), mutta Chydeniuskaan ei halunnut ulottaa
uskonnonvapautta kovin pitkälle:
- - vakuuttaisi kaikille maahan tuleville muukalaisille täydellisen
omantunnonvapauden heille itselleen, heidän lapsilleen ja jälkeläisilleen ja että he
saisivat esteettömästi, hiljaisesti ja tuottamatta pahennusta meidän kotimaisille
seurakunnillemme, harjoittaa omaa jumalanpalvelustansa, kuitenkin mitä vakavimmalla
ehdolla, etteivät he salaa eivätkä julkisesti koeta vietellä ketään luopumaan puhtaasta
evankelis-luterilaisesta opista, kaiken omaisuutensa takavarikoimisen ja elinkautisen
maanpakolaisuuden uhalla, samoin kuin myöskin, ettei kukaan vieraaseen uskontokuntaan
kuuluva ole voiva valtakunnan perustuslain mukaan siellä hoitaa mitään korkeampaa tai
alempaa virkaa.
Suomen sodassa 1808-1809 Suomi siirtyi ortodoksisen Venäjän vallan alle. Suomalaisille
sallittiin oman uskonnon harjoitus, keisari vakuutti että on "tahtoneet vahvistaa ja
kiinittää Maasa olevan Christillisen Opin"
. Ortodokseille tuli
ymmärrettävästi kansalaisoikeudet Venäjän vallan aikana.
1860-luku: kirkko itsenäistyy
Vuosien 1865-1869 aikana syntyi kirkko, oma valtiosta erillinen organisaatio. Kehitys
alkoi kunnallisasetuksella 1865, jolla maalliset ja kirkolliset asiat erotettiin
toisistaan. Vuotta myöhemmin seurasi kansakouluasetus, ja peruskoulutus siirtyi pois
kirkollisilta viranomaisilta.
Suuri muutos tapahtui kun vuonna 1869 säädettiin uusi kirkkolaki. Laki koski
ensimmäistä kertaa nimenomaan evankelis-luterilaista kirkkoa, ja enteili tulevaa
uskonnonvapautta. Kirkkolain säätäminen tuli nyt lähinnä kirkon oman elimen,
kirkolliskokouksen, tehtäväksi.
Samana vuonna uusi valtiopäiväjärjestys määräsi toisaalta, että valtiopäivämiehen tuli
olla kristitty, ja että muut kuin evankelis-luterilaiset eivät saaneet osallistua
kirkkolain käsittelyyn. Tämäkin saattoi jo viitata muidenkin kuin ortodoksien
hyväksymiseen kansalaisiksi.
Konventikkeliplakaatti kumottiin 1869. Nyt hartaustilaisuuksia sai järjestää paljon
entistä vapaammin.
Saako kirkosta todella erota?
Vuoden 1869 kirkkolakiin kirjattiin oikeus erota kirkosta. Pykälän muotoilu ei
varsinaisesti rohkaissut eroamaan: kun pappi oli ensin yrittänyt opetuksella ja
varoituksella ohjata "harhaoppista", todettiin että jos erohaluinen "- - pysyy
erehdyksessään ja haluaa vakaumuksensa nojalla erota tämän kirkon yhteydestä ja siirtyä
toiseen kirkkoyhdyskuntaan, älköön kirkko häntä siitä estäkö."
Käytännössä kirkosta eroaminen ei ollut mahdollista edes teknisistä syistä.
Evankelis-luterilainen kirkko oli ainoa väestörekisterin pitäjä, eikä naimisiinkaan
päässyt kuin papin edessä. Uskonnonvapautta loukkasi lisäksi valtion virkoihin vaadittu
pakko käydä ehtoollisella ja mm. oikeudessa sallittiin ainoastaan uskonnollinen vala.
Näitä epäkohtia ehdotettiin korjattavaksi kahdella poikkeavalla tavalla. Ensimmäisen
ryhmän mielestä tarvittiin eriuskolaislaki joka sallisi muidenkin uskontojen järjestyä.
Toinen ryhmä taas ajoi täysin maallista lainsäädäntöä johon uskonnot eivät liittyisi.
Jälkimmäiset ehdottivat esimerkiksi avioliittoa solmittavaksi maallisen viranomaisen
edessä, ts. siviiliavioliittoa, ensimmäiset muillekin uskontokunnille vihkimisoikeutta.
Uskonnonvapauden parantamista myös vastustettiin voimakkaasti. Vuoden 1882
valtiopäivillä eriuskolaislaki kaatui pappis- ja talonpoikaissäädyn vastustukseen. Näihin
aikoihin todettiin myös ääneen joissakin yhteyksissä, että vuoden 1869 lain määräys
kirkosta eroamisen sallimiseksi meni liian pitkälle. Loppujen lopuksi laki saatiin
säädettyä, ja perusratkaisuksi tuli nimenomaan uskontokuntien lisääminen maallisemman
lainsäädännön sijaan.
Vuoden 1889 eriuskolaislaki
Eriuskolaislaki 1889 oli virallisesti "Asetus niistä kristityistä uskontokunnista
Suomenmaassa, jotka ovat muuta protestanttista uskonoppia kuin evankelis-lutherilaista".
Laki koski siis vain protestanttisia vähemmistöjä eikä esimerkiksi katolisia,
uskontokuntien ulkopuolelle jäämisestä puhumattakaan. Käytännössä vain kaksi ryhmää
rekisteröityi lain perusteella: metodistit ja baptistit
.
Laki luetteli vielä melko tiukat ehdot vähemmistöuskonnoille. Eroaminen luterilaisesta
kirkosta vaati kahden kuukauden harkinta-ajan, ja eroajan tuli olla 21-vuotias sekä saanut
opetusta evankelis-luterilaisesti opista - ei siis saanut ainakaan erota tietämättä mistä
eroaa. Eriuskolaiset eivät saaneet järjestää "julkista juhlasaattoa", valtionkirkon
jäsenten lapsia ei saanut ottaa heidän kouluihinsa, ja esimerkiksi jumalanpalveluspaikat
piti etukäteen ilmoittaa viranomaisille
.
Valtionkirkkojen asema ja koulujen uskonnonopetus nousi esille jälleen vuosisadan
taitteessa. Toisaalta ns. radikaali sivistyneistö ja toisaalta marxilainen työväenliike
nousivat. Uskonnonvapautta vaativien kuoroon yhtyivät vielä baptistit ja teosofit.
Tunnetuin tuon ajan paperi on Forssan kokouksen 1903 sosiaalidemokraattinen julistus:
"Uskonto on julistettava yksityisasiaksi. Kirkko on erotettava valtiosta ja kirkolliset
sekä uskonnolliset yhdyskunnat katsottava yksityisiksi yhdistyksiksi, jotka itse
järjestävät sisälliset asiansa. Uskonnonopetus on poistettava kouluista."
.
Valtion ja kirkon ero ei toteutunut, mutta nyt lähinnä uskonnottomat pakottivat valtion
säätämään lakeja jotka laajensivat uskonnonvapautta. Jotkut elivät tahallisesti
"susipareina" ja kieltäytyivät kirkkohäistä, jolloin heidät tuomittiin avioliittoon
silloisen lain nojalla. Myöhemmin jätettiin lapsia kastamatta ja siis pois
kirkonkirjoista, ja tämän väestökirjanpidollisen ongelman ratkaisuksi syntyi
siviilirekisteri vuoden 1918 alusta. Muodollinen ehtoollispakko oli poistunut jo
aiemmin.
1918 annettiin laki, jolla juutalaiset eli "mooseksenuskoiset" saivat
kansalaisoikeudet. Ei-kristitylle ryhmälle tuli nyt ensimmäistä kertaa oikeus todistaa
oikeudessa.
Vuosisadan vaihteen vaatimukset kirkon ja valtion täydellisestä erosta olivat aikaansa
nähden rajuja. Toisaalta muita rajuja muutoksia tapahtui, kansanedustuslaitoskin muuttui
lähes Euroopan vanhoillisimmasta maanosan nykyaikaisimpaan. Ranskassa vuonna 1905 kirkko
ja valtio erosivat, ja sama olisi voinut tapahtua Suomessakin.
1923: vihdoinkin uskonnonvapaus!
Kansalaissota muutti asenteita, ja valtion ja kirkon todellinen ero jäi toteutumatta.
Uskonnonvapauslaki kuitenkin säädettiin 1923, ja nyt uskonnollisten yhdyskuntien
perustamista ei enää rajattu kristillisen opin mukaisiin. Myös uskontokuntien ulkopuolelle
sai jäädä.
Vanhan hengen mukaisia rajoituksia uskonnonvapaudelle jäi edelleen. Uskontokunnat eivät
esimerkiksi saaneet omistaa muuta kiinteää omaisuutta kuin omat toimitilansa, ja
valtioneuvostolle jäi mahdollisuus tarkastuttaa uskontokuntia. Myös eroamisen
harkinta-aika jäi, tosin se lyheni kahdesta yhteen kuukauteen.
Uskonnonvapaus suppeassa merkityksessä oltiin nyt saatu: uusia uskontokuntia sai
perustaa vapaasti, ja uskontokunnasta toiseen siirtyä ilman suuria rajoituksia.
Hallitusmuoto takasi uskonnonvapauden.
Käytännössä tilanne ei ollut noinkaan hyvä. Kirkosta eronneita pidettiin epäilyttävinä
eikä esimerkiksi mielellään otettu töihin.
1930-luvun puolivälissä alkoi syntyi siviilirekisteriyhdistyksiä ja pian myös
valtakunnallinen liitto, jotka olivat uskontokriittisiä ja uskonnonvastaisia. Näiden
johdossa oli Tampereen yhdistys, joka lakkautettiin 1939 oikeuden päätöksellä
. Lakkautuspäätöksen
taustalla oli todennäköisesti kuitenkin yhtä paljon poliittisia kuin uskonnollisia syitä:
yhdistyksiä epäiltiin kommunistisiksi.
Uskonnonvapauden eteneminen tästä on tarkoittanut lähinnä kirkon ja valtion hidasta
erkaantumista toisistaan. Suurin yksittäinen muutos oli 1944, jolloin perustettiin
kirkkohallitus joka otti hoitaakseen ennen valtioneuvostolle kuuluneita tehtäviä. Vuoden
1964 kirkkolaki sisälsi silti edelleen määräyksen "kirkon ylin hallitus koko maassa on
valtakunnan hallituksen asia". Vuonna 1994 astui voimaan nyt voimassaoleva kirkkolaki.
Suurin osa pykälistä siirtyi kirkon sisäiseen päätäntävaltaan, kirkkojärjestykseen.
Samalla
kaikki kansanedustajat pääsivät päättämään kirkkolaista, aiemmin vain kirkkoon kuuluneilla
oli ollut äänioikeus kirkkolakia käsiteltäessä.
Aivan viime vuosinakin on muutoksia tapahtunut. Korkein oikeus ja korkein
hallinto-oikeus eivät enää lähetä edustajaa kirkolliskokoukseen (alkaen 1996)
,
tuomiokapitulien menot on siirretty kirkon itsensä kustannettavaksi (1997)
,
piispanvaalin vahvistaminen jäänyt pois presidentin tehtävistä (2000)
ja rukouspäiväjulistuksesta ei
enää tehdä päätöstä valtioneuvoston yleisistunnossa eikä sitä julkaista säädöskokoelmassa
(2004) .
Muista muutoksista olennaisin on ehkä uusi elämänkatsomustieto -oppiaine, joka 1985
korvasi uskontojen historia ja siveysoppi -nimisen aineen.
Kaikki muutokset eivät ole olleet positiivisia. Kun kunnallinen päivähoito luotiin
päivähoitolailla 1973, ei uskonnosta puhuttu mitään. Kymmenen vuoden kädenväännön jälkeen
1983 lakiin lisättiin päiväkodin tavoitteeksi "tukea lapsen uskonnollista kasvatusta", ja
käytännössä ei-kristittyjen vanhempien on nyt erikseen huolehdittava vapautuksen
saamisesta.
Vuonna 2003 uskonnonvapauslaki uudistui kokonaan. Käytännössä muutokset jäivät
kuitenkin vähäisiksi. Uskontokunnista eroaminen sallittiin kirjeitse, uskontokuntien
autonomia lisääntyi vähän ja joitakin kuolleiksi kirjaimiksi jääneitä pykäliä kumottiin.
Katso tarkemmin erillinen artikkeli Uskonnonvapauslain muutokset
2003.
Tulevaisuus?
Kehityssuuntia voidaan nähdä kaksi: lisää oikeuksia kaikille uskonnoille ja muillekin
katsomuksellisille ryhmille, tai valtionkirkkojen aseman purku. Nämä voivat toteutua myös
osin rinnakkain.
Käytännön esimerkki tästä on valtionkirkkojen saama yhteisövero-osuus. On vaadittu
toisaalta tämän tukimuodon lopettamista
, toisaalta taas ainakin
pienemmät kristilliset uskontokunnat ovat esittäneet sen jakamista valtionkirkkojen
lisäksi muille uskontokunnille
.
Näköpiirissä on ainakin suuremmasta valtionkirkosta eroamisen jatkuminen
, yleinen
maallistuminen ja maahanmuuttajien mukana tulevien uskontojen vaikutus. EU-jäsenyyden
myötä Suomikin on osa montaa eri uskontoa edustavaa unionia.
Uskonnon opetus kullekin vakaumusryhmälle erikseen tulee melko kalliiksi, jos
suurimmassa osassa kouluja on usean eri uskonnon ryhmä ja vielä elämänkatsomustiedon
ryhmä. On todennäköistä että uskonnon opetuksesta ei haluta luopua, ja tämä luo paineita
kohti yhtä vakaumuksia käsittelevää oppiainetta. Ruotsin kokemukset eivät ole hyviä, joten
asiaa tullaan myös vastustamaan.
EU:n perustuslain ehdotus ei ole muuttamassa tilannetta, vaan valtionkirkkojen asema
jätetään kunkin jäsenvaltion sisäiseksi asiaksi. Mielenkiintoisempi on maininta, jonka
mukaan "Unioni kunnioittaa myös elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten
järjestöjen asemaa." Uskonnonvapaudesta siirryttäneen siis kohti laajempaa
vakaumuksenvapautta.
|