Esa Ylikoski
ET aikuislukioissa
Elämänkatsomustiedon asema aikuislukioissa vaihtelee nollasta miltei sataan
prosenttiin. Joissakin aikuislukioissa ET:n opiskelijoita ei ole ollenkaan, jossakin
miltei kaikki ovat katsomusaineekseen valinneet elämänkatsomustiedon (ET) uskonnon (UE)
sijaan. Tämä vaihteleva tilanne ilmeni keväällä 2005 aikuislukioille lähettämäni kyselyn
vastauksissa, joita sain hieman alle puolelta aikuislukiosta.
Kyselyn taustalla oli kiinnostus tietää, miten katsomusaineen valinnaisuutta koskeva
lainsäädännöllinen ero päivä- ja aikuislukioiden välillä vaikuttaa. Opintonsa aloittaessa
18 vuotta täyttäneillähän on aikuislukioissa oikeus valita vapaasti katsomusaine uskonnon
ja ET:n välillä riippumatta siitä, kuuluuko johonkin uskontokuntaan tai on kuulumatta.
Päivälukioissa ev.lut. kirkkoon kuuluvienhan on pakko suorittaa uskonnon kurssit (UE).
Päätulos kyselystä on se, että ET:n opiskelijoiden määrä ei yleisesti ottaen ole
juurikaan suurempi kuin päivälukioissa. Tyypillisesti aineen valinneiden määrä on 5-10
prosenttia kaikista opiskelijoita. Tämä tarkoittaa, että kaikki uskontokuntaan
kuulumattomatkaan eivät ole ET:ssä ja että varsin harvoissa tapauksissa kirkkoon kuuluvat
ovat käyttäneet oikeuttaan valita ET:n. Miltei joka kolmannessa aikuislukiossa ei ollut
ET:n opiskelijoita.
Toisaalta katsomusaineen asetelma onkin jossain aikuislukioissa päinvastainen kuin
tavallisesti: jopa 90 prosenttia opiskelijoista valitsee ET:n uskonnon sijaan. Tämän
selittänee se, että joissakin aikuislukioissa on ilmeisesti kiinnitetty erityistä huomiota
ET:n mahdollisuuksiin ja tarjontaan, omaan ET:n opettajaan ja opetuksen laatuun.
Erot aikuislukioiden tilanteessa johtunevatkin suurelta osalta siitä, miten asiasta
suullisesti ja kirjallisesti tiedotetaan aloittaville opiskelijoille ja miten opetus on
järjestetty. Kävi selväksi, että kun valinnat tehdään opintojen ja lukuvuoden alkaessa,
kirkkoon kuuluvilla on harvoin ennakolta tietoa katsomusaineen valinnanmahdollisuudesta.
Aikuislukiot eivät erityisemmin tiedota siitä.
Joidenkin lukioiden rehtorit lienevät suorastaan tyytyväisiä, jos ET:n opetusta ei
tarvitse järjestää, mikä voi ilmetä varsinkin suullisessa ilmaisussa. Motiivina voivat
olla taloudelliset tekijät ja joskus arvatenkin myös uskonnolliset, ns. lähetyskäskyyn
kytkeytyvät motiivit. Joissakin lukioissa uskonnon opettaja hoitaa myös ET:n opetuksen,
jolloin on mahdollista, että panostus siihen ei ole yhtä täysipainoinen kuin oman aineen
opetukseen.
Aikuislukioissa tulisi jatkossa yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti kiinnittää
enemmän huomiota siihen, että uusille opiskelijoille tiedotetaan opiskelijaksi
hyväksymisen yhteydessä, ennen ensimmäisiä kurssivalintoja, mahdollisuudesta valita
katsomusaine vapaasti. Opetuksen järjestelyt tulee hoitaa samoin yhdenvertaisesti niin,
että ET:n valinneilla on hyvät mahdollisuudet hyvään opetukseen.
|