Uskonnottomien asema on Suomessa parantunut, mutta heitä kohdellaan yhä
epätasa-arvoisesti julkisen vallan toimesta. Lapsiperheet saavat yhä kokea päiväkodin ja
koulun taholta usein painostusta osallistua uskonnollisiin seremonioihin ja uskonnon
opetukseen. Monissa elämänvaiheissa uskonnottomien yhdenvertaisuus toteutuu
puutteellisesti johtuen evankelisluterilaisen kirkon erityisasemasta maassamme. Joskus
uskonnottomien perusoikeudet, jopa heidän olemassaolonsa ja identiteettinsä unohdetaan
kokonaan.
Kuitenkin kysymyksessä on yksi maamme suurimmista vähemmistöistä - joskin toistaiseksi
yksi hiljaisimmista. Uskontokuntaan kuulumattomia on maassamme jo yli 13 prosenttia
väestöstä, ja osuus kasvaa. Pääkaupunkiseudulla uskonnottomien osuus oli yli viidennes
väestöstä. Lisäksi evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluu paljon ihmisiä, jotka eivät
tosiasiassa usko kirkon tai muunkaan uskonnon oppeja. Monet heistä eivät kuitenkaan eroa
kirkosta, mikä osaksi johtuu uskonnottomiin yhä kohdistuvasta sosiaalisesta
painostuksesta.
Uskonnon ja uskonnottomuuden vapaus on maassamme reippaasti alle satavuotias ilmiö,
jota edelsi monisatavuotinen pakkouskonto. Vuoteen 1923 saakka jokaisen tuli kuulua
johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan. Uskonnottomalle identiteetille ei siis ole ollut
kulttuurihistoriallisesti katsoen vielä kovin paljoa aikaa kehittyä, kasvaa ja kukoistaa
yhteiskunnassamme ja julkisuudessa.
Uskonnottomuuden nykytilaa voinee verrata suomalaisuuden tilanteeseen kansallisen
heräämisen aattona 150 vuotta sitten. Uskonnottomat ovat nousemassa ihmisryhmäksi
ihmisryhmien joukkoon. Uskonnoton ajattelu ja kulttuuri ovat kasvussa. Kuinka nopeasti
tapahtuu todellinen murros, riippuu julkisen mielipiteen kehityksestä, uskonnottomien
omien järjestöjen toiminnasta sekä valtiovallan ja kuntien toimenpiteistä.
Välitöntä ja välillistä syrjintää
Evankelisluterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle annetaan Suomessa erittäin
huomattavia etuoikeuksia. Kirkolla on esimerkiksi oikeus jäsenmaksunsa keräämiseen
verotuksen yhteydessä kirkollisveron nimellä, ja lisäksi kirkko saa osuuden yhteisöveron
tuotosta. Tämä loukkaa välittömästi ja välillisesti uskonnottomien oikeutta saada
tasapuolista kohtelua.
Vuosi sitten voimaan tulleen Yhdenvertaisuuslain mukaan syrjintä on välitöntä,
kun vertailukelpoisessa tilanteessa jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta
muuta. Välillistä syrjintä taas on se, jos näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai
käytäntö saattaa jonkun epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden.
Yhdenvertaisuus valtiovallan taholta edellyttäisi selkeimmin kirkon etuoikeuksien
purkamista verotuksineen kaikkineen. Vähimmillään yhdenvertaisuuden lisääminen
edellyttäisi, että uskonnottomien etu- ja kulttuurijärjestöt voisivat saada valtiovallan
taholta julkista tunnustusta sekä tuntuvaa taloudellista tukea uskonnottomien
kulttuuristen palvelujen tuottamiseen.
Käytännössä kuitenkin uskonnottomien järjestöt, kuten Vapaa-ajattelijain liitto,
Suomen Humanistiliitto, Prometheus-leirin tuki ja uskonnotonta
tapakulttuuria edistävä ja palveleva Pro Seremoniat eivät saa likimainkaan
vastaavaa taloudellista tukea kuin kirkko eikä niiden erityistä vähemmistökulttuurista
merkitystä ole asianmukaisesti tunnustettu valtiovallan taholta.
Uskonnottomien kulttuurisen identiteetin väheksymiseen on omat dogmaattis-ideologiset
taustansa. Evankelisluterilainen kirkko pitää uskonnottomuutta vaarallisempana kuin muita
uskontoja islam mukaan lukien. Tämä perustunee pappien ja uskonnonopettajien
vakioväitteeseen, ajatukseen, että kaikkien pitää uskoa johonkin uskontoon. Niinpä
ihmiset, jotka eivät halua tai voi omaksua mitään uskontoa, jotka ovat ajatuksellisesti
vapaita kaikkien uskontojen opeista, tulevat rikkoneeksi pahasti tuota ajatusta. Siksi he
ovat kirkon kannalta vaarallisempia kuin muulla tavalla uskovat.
Tämän ideologisen ajattelun pohjalta on ilmeisesti ollut oikein estää uskonnottoman
kulttuurin kehitystä ja jarruttaa kaikin mahdollisin tavoin uskonnottomien tasavertaisen
oikeuksien kehittymistä. Kirkolla on ollut vahva vaikutus maamme uskontopolitiikkaan ja
sen käytännön toteutukseen.
Uskonnottomien epäyhdenvertainen kohtelu, jota kaikki eivät näe tai halua myöntää
syrjintänä, ilmenee ihmisen monissa elinvaiheissa. Seuraavassa tarkastelen ongelmallisia
kohtia ihmisen elämänkaaren mukaisessa järjestyksessä kehdosta hautaan. Joitakin
muutosvaatimuksiakin esitän, mutta monin osin ne jäävät lukijan itsensä harkittaviksi.
Syntymä ja nimenanto
Lapsen odotukseen ja synnytykseen uskonnoton perhe toki saa sentään tasapuolista
kohtelua neuvoloissa. Nimenannonkin voi hoitaa kätevästi väestörekisterissä. Samoin perhe
voi halutessaan järjestää kivat nimiäisjuhlat ilman mitään uskonnollisia seremonioita.
Epäyhdenvertaisuus ilmenee kuitenkin siinä, että kirkolla on oikeus hoitaa tai välittää
väestörekisteriasioita kirkkoherranvirastossaan esimerkiksi lapsen nimen antoon liittyen.
Uskonnottomien järjestöille ei tällaista tehtävää ole annettu. Perustava ongelma on jo
siinä, että uskontokunnan jäsenyys on osa väestötietojärjestelmää.
Uskonnottomien seremoniapalvelujen tuottajat eivät saa mitään valtion avustusta tai
hintatukea toiminnalleen. Näin ollen jos perhe haluaa esimerkiksi uskonnottoman
nimiäispuheen pitäjän ja ehkä muutakin ulkopuolista apua nimiäisjuhlan järjestämiseen,
siitä mahdollisesti pitää maksaa enemmän kuin kirkollis- ja yhteisöveroista palkkansa
saavan papin käynnistä. Toki koko tapahtuman voi hoitaa perhe- ja ystäväpiirin kesken.
Valtiovalta ei ole ainakaan toistaiseksi erityisemmin tiedottanut kirkkoon kuuluville
perheille, että he voivat vapaasti jättää lapsensa kirkon jäsenyyden ulkopuolelle ja
jättää uskontokuntaan kuulumisestaan päätös lapsen itsensä aikanaan tehtäväksi.
Kunnallinen päivähoito
Uskonnollisten seremonioiden, hartaushetkien ja kirkkokäyntien järjestämisen ei pitäisi
kuulua kunnallisten päiväkotien tehtäviin, vaan uskonnollisiin menoihin kasvatus tulisi
jättää kokonaan kodin tehtäväksi. Julkisten päivähoitopalvelujen tulisi kohdella
katsomukseltaan erilaisia perheiden lapsia tasapuolisesti ja kodin katsomusperinnettä
kunnioittavasti.
Kuitenkin päiväkodeissa paitsi organisoidaan uskonnollisia seremonioita myös usein
käytännössä painostetaan uskonnottomia perheitä siihen, että vanhemmat antaisivat lastensa
osallistua papin vetämiin hartaushetkiin, rukoiluseremonioihin ja kirkkokäynteihin.
Painostus ilmenee esimerkiksi jatkuvana "saako osallistua?" -kyselynä. Eikä aina edes
kysellä.
Yleensä päiväkotien moitittavaan menettelyyn syynä eivät ole uskonnolliset motiivit,
vaan henkilökunnan pienuudesta johtuva haluttomuus järjestää uskontokuntaan
kuulumattomille lapsille rinnakkaista, normaalia ohjelmaa. Se ei silti tee painostuksesta
hyväksyttävämpää. Päiväkodin työntekijät eivät saisi häiritä uskonnottomia vanhempia
kyselemällä tyyliin, "saako lapsi lähteä kirkkoon vai pitääkö järjestää jotain
ylimääräistä?"
Normaalia, uskontovapaata kivaa ohjelmaa pitäisi päiväkodeissa järjestää
lähtökohtaisesti aina ja siis myös silloin, jos lisäksi kaikesta huolimatta järjestetään
tuollaisia uskonnollisia seremonioita.
Molempien tai toisen vanhemman kuuluminen kirkkoon ole mikään yleisvaltuutus lapsen
osallistumiseen seremonioihin; kaikkien perheiden lapsilla tulee olla oikeus myös olla
osallistumatta uskonnollisiin menoihin. Kysymys on perusoikeudesta, joka koskee myös
lapsia. Tästä valinnanmahdollisuudesta tulee tiedottaa kirkkoon kuuluville vanhemmille.
Monissa päiväkodeissa oma henkilöstö huolehtiikin lain velvoittamasta
uskontokasvatuksesta itse, ilman pappeja ja seremonioita samalla kun uskonnottomien
perheiden katsomustaustaa kunnioitetaan järjestämällä heidän lapsilleen luontevasti ja
joustavasti muuta mukavaa ohjelmaa uskontokasvatuksen sijaan.
Koulu
Pienten koululaisten yleistä iltapäivähoitoa ei kuntien ei pidä antaa uskonnollisten
yhdyskuntien hoidettavaksi. Mikäli kunnat kuitenkin tilaavat iltapäivähoitopalveluja esim.
evankelisluterilaisilta seurakunnilta, kunnan tulee erityisesti huolehtia, sopia ja
valvoa, että hoitopalveluihin ei sisällytetä uskonnollisia menoja ja uskonnollista
mielipidevaikuttamista.
Uskonnottomien kotien lapsille tarkoitetun, uskonnonopetukselle vaihtoehtoisen
elämänkatsomustiedon (ET) asemaa vaikeutetaan edelleen kouluissamme.
Syksyyn 2003 asti oli tilanne, jossa koulu tarjosi myös uskonnottomille ensisijaiseksi
katsomusaineeksi uskontoa. Vasta jos perhe erikseen ilmoitti lapsensa pois uskonnosta,
siitä vapautettiin ja lapsille mahdollisesti annettiin uskonnotonta ET:n opetusta. Lisäksi
koulut, rehtori ja opettajakunta laajemminkin pyrkivät välttämään ET-ryhmien
muodostumista. Tämä kaikki johti siihen, että vain viidesosa uskonnottomien kotien
lapsista osallistui käytännössä ET-opetukseen!
Nyt laki on muuttunut sellaiseksi, että uskonnottomien perheiden lasten ensisijainen
katsomusaine on ET niin kuin pitääkin olla. Vasta jos perhe erikseen siitä ilmoittaa,
lapsi voidaan sijoittaa uskonnon opetukseen, joka on edelleen tunnutuksellista.
Koulut ovat kuitenkin monin paikoin toimineet käytännössä aivan samaan tapaan kuin
vanhankin lain aikaan halutessaan estää ET-ryhmien ja niiden opiskelijoiden määrän
lisääntymisen. Samoin monissa kouluissa on omaksuttu kanta, että vanhan, painostavan lain
aikana tehty valinta olisi sitova edelleenkin.
Näin ollen ET:n opiskelijoiden määrän odotettavissa ollut voimakas kasvu uuden lain
soveltamisen myötä onkin jäänyt toteutumatta. Koululaitoksen toiminnasta on tehty useita
valituksia eduskunnan oikeusasiamiehelle, joka tutkii parhaillaan asiaa.
Oppilasilmoituslomakkeissakaan ei välttämättä tuoda esiin, että ET on nyt
uskontokuntaan kuulumattomille ensisijainen koulun tarjoama katsomusaine. Samoin ET:n
opetusjärjestelyjä ei kaikissa kouluissa ole millään lailla alettu parantaa, vaikka
lainkin muutos sitä edellyttäisi.
Näin ollen voidaan kokonaisuudessaan todeta, että uskonnottomien perheiden oppilaita
edelleen käytännössä painostetaan osallistumaan uskonnon opetukseen, eikä ET:n asemaa
uskonnottomien katsomusaineena ei ole saatettu tasavertaiselle sijalle koulutoimessa.
Hyvin harvoin koulu myöskään toimii suunnitelmallisesti niin, että uskonnottomien
oppilaiden kulttuurista identiteettiä arvostetaan, kunnioitetaan ja tuetaan esimerkiksi
siinä määrin kuin on alettu tukea monia maassamme paljon pienempien vähemmistöjen
oikeuksia.
Monissa kouluissa monet ET-ryhmät kuitenkin toimivat aivan hyvin. ET-opiskelijoita ei
myöskään katsomusainevalintansa takia yleensä kiusata koulutoverien taholta, vaan
pikemminkin heitä saatetaan kunnioittaa ja joskus kadehtiakin. Monet kirkkoon kuuluvat
oppilaat ja heidän perheensä toivoisivat voivansa valita uskonnon sijaan
elämänkatsomustiedon. Edellytykset elämänkatsomustiedon aseman tuntuvaan vahvistumiseen
suomalaissa kouluissa ovat hyvät.
Koulujen on huolehdittava myös siitä, että kukaan ei joudu vastoin omaatuntoaan
osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Tämän pitäisi koskea päivänavauksia ja
koulujen juhlia, mutta se ei läheskään aina toteudu.
Oppilaan vanhempien tai toisen heistä kuulumista kirkkoon ei saisi kouluissa pitää
minään yleisvaltuutuksena siihen että oppilaan olisi aina pakko lähteä koulun mukana
kirkkoon osallistumaan uskonnollisiin seremonioihin, kuten jumalanpalvelukseen.
Kirkkopakko on maassamme poistettu jo yli sata vuotta sitten - lukuun ottamatta lapsia ja
nuoria, joilla on päiväkotien ja koulujen toimesta järjestetty kirkkopakko yhä vielä,
2000-luvulla.
Koulun tehtäviin ei pitäisi ylipäätään kuulua oppilaiden organisoiminen uskonnollisiin
seremonioihin. Kasvatus uskonnollisiin tapoihin ja menoihin on ennen muuta kodin asia.
Nuoruus
Valtiovalta ei erityisemmin tue etupäässä uskonnottomien perheiden nuorille
tarkoitettujen Prometheus-leirien järjestämistä. Näin ollen niiden hinta on hieman
korkeampi kuin vastaavien kirkon rippileirien. Tilanne ei ole tasavertainen, kun otetaan
huomioon kirkon taloudelliset erityisedut. Suuren uskonnottoman vähemmistömme
kulttuuri-identiteettiä pitäisi tukea eikä väheksyä valtiovallan ja kuntien taholta.
Koulujen uskonnonopettajat toimivat usein rippileirien markkinoijina, mikä ei kuulu
opettajan tehtäviin. Uskonnottomiin nuoriin kohdistuu muutoinkin sosiaalista painetta
osallistua enemmistön mukana rippileiriin. Muutamat nuoret myös liittyvät kirkkoon
rippileirin jälkeen. Monilla nuorilla pääasiallinen kiinnostus rippikoulun käymiseen
johtuu maassamme muodostuneesta perinteestä, jossa sukulaiset antavat ripiltä päässeille
joskus huomattaviakin rahalahjoja.
Mikään ei toki estä uskonnottomia perheitä järjestämästä vaikkapa Prometheus-leiriin
osallistumisen jälkeen omanlaistaan mukavaa juhlaa nuoren kunniaksi. Perheet ja sukulaiset
voivat oman arvomaailmansa pohjalta katsoa, minkälaisia lahjoja siihen liittyen on
paikallaan nuorelle antaa.
Avioliittoon vihkiminen
Vaikka monet kirkkoon kuuluvatkin käyttävät avioliiton solmimiseen siviilivihkimistä
niin, että siviilivihkimisen osuus on peräti noin 35 prosenttia, siviilivihkimiseen
liittyvät julkiset ja muut palvelut eivät ole useimmilla paikkakunnilla vielä ainakaan
hyvällä tasolla.
Monien maistraattien tilat eivät ole likimainkaan tarpeeksi juhlallisia vihkimiseen
varsinkaan suuremmalle hääväelle. Eivätkä useimpien maistraattien asianomaiset
viranhaltijat ole halukkaita lähtemään toimitilojensa ulkopuolelle suorittamaan vihkimistä
esimerkiksi juhlavampaan hääjuhlapaikkaan.
Uskonnottomien kulttuurijärjestöjen toimihenkilöille ei ole kuitenkaan myönnetty
oikeutta suorittaa avioliittoon vihkimistä, vaikka tämän oikeuden saa hakemuksesta
jokainen uskonnollinen yhdyskunta. Uskonnottomien hääseremonioiden järjestämiseen on
kuitenkin tarjolla asiantuntevaa apua esimerkiksi Pro Seremonioiden taholta.
Nämä kaikki ovat selviä epäkohtia ja osoittavat, että yhteiskunta ei arvosta
uskonnotonta kulttuuri-identiteettiä edes tärkeänä pidetyn avioliiton kohdalla. Toisaalta
kuitenkin niin uskonnottomat kuin muutkin siviilivihkimisen käyttäjät saaneet onnellisesti
vihkimisensä suoritettua.
Armeija, poliisi ja vankila
Armeijassa uskonnollista valaa edelleen käytännössä suositaan uskonnottomana
vaihtoehtona olevan juhlallisen vakuutuksen kustannuksella. Valaan liittyvät seremoniat
ovat usein selvästi juhlallisempia kuin uskonnottoman juhlallisen vakuutuksen usein
karummat järjestämismuodot. Niinpä osa uskonnottomista vannookin uskonnollisen valan, mikä
ilmentää lähinnä uskontopohjaiseen painostukseen taipumista eikä niinkään erityistä
sitoutuneisuutta uskontoon sinänsä. Lain mukaan myös uskontokuntiin kuuluvilla on oikeus
juhlalliseen vakuutukseen.
Sotilaspappien virallinen asema armeijan hierarkiassa rikkoo uskonnottomien
tasavertaista kohtelua. Sotilaspappien virat tulee lopettaa. Heidän tilalleen armeijan
leipiin tarvittaneen jonkin verran esimerkiksi psykologikoulutuksen saaneita ja
ei-vakaumukselliselta pohjalta toimivia kriisiterapeutteja sekä rauhanajan toiminnan että
kriisien ja sodan varalle.
Kirkon tunkeutuminen poliisitoimeen ja sitä kautta kriiseihin joutuneisiin koteihin
tulee myös lopettaa. Poliisien työnohjaukseen tarvitaan psykologista osaamista eikä
teologiaa. Ja vakavia kriisejä ja traumoja kohdanneiden ihmisten tueksi tarvitaan
uskonnottomalta pohjalta toimivaa psykologista ja sosiaalista asiantuntija-apua, ei
kutsumatta poliisien matkassa kotiin tai sairasvuoteelle tunkeutuvaa pappia.
Vankilapastorien virkojen kustantaminen valtion varoista vie väistämättä vähiä
taloudellisia resursseja asianmukaista sosiaalista ja psykologista tukea antavan
henkilöstön palkkaukselta. Uskonnon käyttö valtion virallisena rikollisuuden hoitokeinona
on jäänne menneiltä, riittävän pitkään kokeilluilta ajoilta.
Korkeakoulut
Yliopistojen teologiset tiedekunnat tulisi lopettaa niin, että kohtuullinen osa niiden
kulttuurintutkimuksen luontoisista viroista siirrettäisiin uskontotieteen oppiaineiden tai
laitosten yhteyteen. Sen sijaan varsinainen pappiskoulutus pitäisi siirtää kirkkojen omiin
oppilaitoksiin, jotka voisivat saada valtionosuutta esimerkiksi kansanopistolain pohjalta.
Monissa muissakin maissa pappisseminaarit ovat yliopistojen ulkopuolella.
Elämänkatsomustiedon opettajien koulutusta ja täydennyskoulutusta korkeakouluissa tulisi
tehostaa.
Yleisradio
Yleisradion lakisääteisiin julkisen palvelun tehtäviin kuuluu hartausohjelmien
lähettäminen. Televisiossa niitä on kymmeniä ja radiossa satoja vuosittain. Tätä voidaan
pitää uskonnottomia syrjivänä etuoikeutena. Uskonnottomille ei ole tarjolla mitään
erityisesti heille tarkoitettua kulttuurista tai katsomuksellista ohjelmatarjontaa.
Ylen tehtäviin kyllä kuuluu myös erilaisten vähemmistöryhmien tarpeita huomioon
ottavien ohjelmien sisällyttäminen radio- ja tv-kanavien ohjelmistoihin. Vuoden 2004
lopulla mietintönsä jättäneen Televisiotoiminta ja Yleisradio Suomessa 2010 -työryhmän
esitys lisäksi parantaisi tätä tehtävää. Niin uskonnollisten kuin uskonnottomien
katsomusten ja kulttuuristen tarpeiden huomioon ottaminen ohjelmistossa voitaisiin hoitaa
ilman erillistä hartausohjelmamainintaa.
Tällä hetkellä Ylen kanavien ohjelmistossa ei ole kuitenkaan ohjelmia, jotka olisi
tehty palvelemaan maamme suuren uskonnottoman vähemmistön kulttuurisia erityistarpeita,
kuten juuri niitä asioita, ongelmia ja erilaisia ratkaisumalleja, joita on tässäkin
kirjoituksessa tuotu esiin. Tarvitaan siis erityisesti uskonnottomille suunnattuja
ohjelmia sekä myös uskonnottomien näkökulmien huomioon ottamista yleisissä ohjelmissa
mukaan lukien uutis- ja ajankohtaisohjelmat.
Myös mainosrahoitteisessa tv-toiminnassa ja pääosin myös radiotoiminnassa pitäisi
kunnioittaa katsomuksellista moniarvoisuutta ja tuoda esiin myös uskonnottomien
näkökantoja, asioita ja oikeuksia. Valtiovallan tulee sisällyttää myöntämiinsä
toimilupaehtoihin yleisiä siten myös tätä koskevia, sananvapautta ja sähköisen median
monipuolisuutta turvaavia velvoitteita.
Sairaanhoito ja vanhustenhuolto
Vanhusten palvelukodeissa ja hoitolaitoksissa vanhuksille tarjottu ohjelmatarjonta on
usein aivan liikaa painottunut uskonnolliseksi. Virkistys- ja kulttuuripalveluja tulee
järjestää etupäässä muulta kuin uskonnolliselta pohjalta. Hartaushetkille voisi olla myös
samaan aikaan vaihtoehtoja.
Sairaaloissa, palvelukodeissa ja hoitolaitoksissa tulee nykyistä paremmin huolehtia
myös uskonnottomien erityispalveluista. Niin kaikille potilaille ja hoitopalveluja
saaville kuin erityisesti myös uskonnottomille tulee järjestää henkistä hyvinvointia
tukevia ja kriiseissä auttavia psykologisia asiantuntijapalveluja sekä muuta tukea. Tämä
koskee myös saattohoitoa.
Hautaustoimi
Kirkon erityisasema hautaustoimen järjestämisessä tulee poistaa. Yhteisöveron antaminen
kirkolle pitää lopettaa, ja hautaustoimintaa tulee tukea yhteiskunnan taholta muulla
tavalla. Myös muiden yhteisöjen ylläpitämien hautausmaiden tulee saada valtion tukea
samaan tapaan kuin kirkonkin niin, että hautapaikkamaksut voidaan pitää kohtuullisena
kaikilla hautausmailla.
Uskonnottomia vainajia ei pidä haudata kirkollisin menoin muulloin kuin siinä
tapauksessa, että henkilö on ennen kuolemaansa kirjallisesti ilmaissut haluavansa papin
haudalleen.
Uskonnottomien seremoniapalveluiden järjestämiseen tulee yhteiskunnan taholta suunnata
huomattavaa taloudellista avustusta samoin kuin hintatukea varsinkin niin kauan kuin
kirkon taloudellista toimintaa tuetaan mm. verotusoikeuden muodossa. Uskonnottomien
hautapuhujien ja ohjelmapalvelujen suorittajien koulutukseen ja täydennyskoulutukseen
tulee myös saada erityistä tukea yhteiskunnan taholta.
Julkisia terveys- ja sosiaalipalveluja tulee myös kehittää niin, että vainajan
omaisille voidaan tarvittaessa järjestää uskonnottomalta pohjalta toimivaa asiantuntevaa
kriisiapua. Myös uskonnottomien etu- ja kulttuurijärjestöjen mahdollisesti tarjoamia
kriisiapupalveluja pitää yhteiskunnan taholta tukea.
Valtiovallan symboliset eleet
Valtiovallan tulisi olla katsomuksellisesti neutraali. Se ei saisi suosia mitään
uskontoa eikä uskonnollisuutta uskonnottomuuden kustannuksella. Kirkon ja valtion
lainsäädännöllinen erityissuhde tulisi vihdoin lopettaa.
Valtiopäivien avajaisten virallisen ohjelmaan ei pitäisi kuulua
juhlajumalanpalveluksia. Jatkossa valtiopäivien avajaiset ja muut vastaavat valtiolliset
juhlatilaisuudet voitaisiin järjestää täysin ilman uskonnollisia menoja, kuitenkin
vaikkapa siten, että virallisen ohjelman jälkeen halukkaille olisi mahdollisuus saman tien
mennä kirkon itsensä järjestämään juhlajumalanpalvelukseen.
Valtion nyt suosimien kirkkojen keskusvirastoilta pitäisi poistaa valtiolipun
käyttöoikeus. Valtion ei pitäisi symbolisestikaan pitää kirkkoja valtiovallan osana.
ja lainsäädäntö
Perustuslaki kieltää syrjinnän sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon,
vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn
perusteella. Kuitenkin uusi, vuonna 2004 voimaan tullut Yhdenvertaisuuslaki täsmentää
kaikkia näihin liittyviä ihmisoikeuksia vain liittyen ammattiin, työelämään, koulutukseen
tai ammatillisiin järjestöihin.
Sen sijaan muihin asioihin, kuten sosiaalisiin palveluihin ja turvaan,
asevelvollisuuteen, asumiseen ja yleisölle tarjottaviin palveluihin nähden
Yhdenvertaisuuslaki tarjoaa erityistä turvaa vain etnisen alkuperän perusteella
tapahtuvaan syrjintään.
Ilmeisesti uskonnottoman katsomuksen omaavan vähemmistön oikeuksien tehostamista
syrjintää vastaan ei Suomessa pidetä yhtä tärkeänä kuin etnisten vähemmistöjemme kohdalla.
Tämä osoittaa, että uskonnottomien ongelmakysymyksiä ei ole vielä tiedostettu.
Toisaalta perustuslain syrjintäkielto on yhä olemassa ja koskee kaikkia tilanteita.
Näin ollen ihmisten pitää myös itse pitää kiinni oikeuksistaan ja reagoida kokemaansa
syrjintään kääntymällä uskonnottomien etujärjestöjen puoleen, tuomalla asia mahdollisesti
julkisuuteen sekä ryhtymällä tarvittaessa oikeustoimiin.
Kirkon verotusoikeus ja valtion verokoneiston käyttö tulee lopettaa; kirkko voinee
hoitaa jäsenmaksujensa kannon vaikkapa saman tapaan kuin ammattiliitot. Yhteisövero
kohdistuu myös uskonnottomiin; yhteisöveron osan luovuttaminen kirkolle tulee myös
lopettaa.
Maailmassa tapahtuu varmasti jatkuvasti paljon pahempiakin ihmisoikeusrikoksia
kuin mitä on uskonnottomien ihmisten syrjivä kohtelu Suomessa. Ihmisoikeudet ovat
kuitenkin jakamattomia siten, että yksi sortotoimi luo pohjaa toisille sortotoimille.
Samoin syrjinnän lopettaminen yhdellä osa-alueella lisää mahdollisuuksia edetä parempaan
myös toisilla alueilla.
Ihmisoikeudet ovat myös kulttuurisesti kehittyviä, edistyviä. Esimerkiksi naisten
ihmisoikeuksien polkemista pidettiin monissa asioissa Suomessa sata vuotta sitten
luonnollisena osana myös meidän kulttuuriamme. Naisten oikeuksien tiedostaminen, niiden
näkeminen uudella tavalla, on ollut edellytys naisten asemien parantamiselle monissa
maissa. Vastaava muutos on tapahtunut suhtautumisessa seksuaalisiin vähemmistöihin.
Uskonnottomien kulttuurista identiteettiä tulee tukea julkisen vallan taholta muun
muassa avustamalla heidän etu- ja kulttuurijärjestöjensä toimintaa ja heille suunnattavien
erityispalvelujen tarjontaa. Tärkeintä on kuitenkin huolehtia uskonnottomien ihmisten sekä
erityisesti lasten ja nuorten yhdenvertaisesta kohtelusta.
|