Helsingin Sanomat uutisoi 28.5.2005 paljon kirkollisia uutisia. Oli
ev.-kansankirkon kirkkopäivät Oulussa. Sanottiin, että valtiokirkonpäiville odotetaan
70 000 ihmistä. Se on niin kuin lottovoitto seuraavalla kierroksella, että kun luvataan
niin laumat kokoontuvat ja jaettavaa löytyy se mitä luvataan. Kukaan ei muuten uutisoinut,
montako ihmistä todellisuudessa oli paikalla. Kai sen saisi ensi keväänä jostain
toimintakertomuksesta tarkistettua, mutta tämä kirjoitus ei sitten taas olisi enää
syventävä kommentti, eikä sillä olisi mitään uutisarvoa - ei edes historiallista.
Ennustusten jälkiseuranta on antanut yleensä epämiellyttäviä tuloksia ennusteiden
paikkansapitävyydestä, joten ei pidä ennustuksia seurattaman.
Ensimmäinen uutinen: itsekäs eroaa
Kaksi uutista oli paperille painettu ja kolmas oli TV Nelosen tekstisivuilla. Lehdessä
uutisoitiin komeasti, että arkkipiispa sanoo kirkostaeroajien olevan itsekkäitä. Vai niin?
Josko asia olisi kuitenkin niin, että jos joku todella haluaa uskoa, niin mihin hän
välikäsiä tarvitsee? Vanhaan aikaan puhuttiin suorasta yhteydestä ja näinä aikoina moni
varmaan ajattelee, että miksi maksaa, kun rukoilla voi ilmaiseksikin. Tai voi laittaa
halvemmalla jonkun mobiilioperaattorin lähettämään rukouksensa säännöllisin väliajoin
"kaverilta kaverille" hintaan. Halvemmaksi se tulee.
Toinen uutinen: paarma demokraattina
Samainen Paarma eli arkkipiispa sitten oli samoilla päivillä äitinyt
nuorisodemokraatiksi. Hän esitti, että kirkollisvaaleihin saisi osallistua jo 16-vuotiaana
eli ennen täysi-ikäisyyttä. Huoli varmaan johtuu siitä, että nuoret ovat murrosikänsä
loppuvaiheilla aktiivisimmillaan. Ja järki-ihmiset normaali tunne-elämällään tajuavat,
ettei toista elämää tule itselle, mutta teiniraskaus kyllä, jos ei ole ehkäisyä. Paarma
varmaan haluaa ennaltaehkäistä eroamisia ja saada rippikoulut nuoremmille, jotta
"vaikuttaminen" (lue: aivopesu) olisi tehokkaampaa. Koulussahan on uskonnolle
elämänkatsomustieto vaihtoehtona ja Prometheus-leiri sopivasti seuraa sitä, joten imua
kirkostaeroamiseen on. Ei kai Paarma muuten halua demokraatti olla tai mistäs sitä tietää?
Voihan hän edustaa jotain näennäisradikaalia välimuotoa herätysliikkeittensä ja normaalien
maksavien jäsentensä välissä. Ehkä talkoohenkikin on alkanut painua unholaan kirkollisissa
piireissä. Tai sitten voi olla myös sellaisia taka-ajatuksia, että saataisiin nuoret
uskovaiset sielut kirkollispolitiikkaan ajoissa, etteivät sitten vain hairahdu vääriin
puolueisiin oikeissa vaaleissa?
Kolmas: jytyuutinen
Kolmas uutinen olikin sitten ilkeä. Juuri kun on saatu Suomen kansa uskomaan, että
kirkko on hengellinen laitos ja suuri sosiaalityöntekijä, niin jyty vaatii lisää liksaa.
Jyty on Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto ja oli kysynyt järjestäytyneiltä
jäseniltään työnantajansa palkoista. Tämä työnantaja on siis kirkko. Yli 70% pitää
palkkaansa epäoikeudenmukaisena ja saman verran epätasapuolisena. Jopa 373 työntekijää oli
uskaltautunut vastaamaan kysymyksiin. Yleensähän kirkon työntekijöitä on pidetty
kuuliaisina kutsumusammatin harjoittajina, eikä lakkoja ole nähty liiemmin. Pappeja ei
kysely koskenut, sillä heillä on oma liitto, joka lienee hoitanut palkkauksen ihan hyvin.
Luontaisedutkin ovat arvatenkin pappien kohdalla kohdallaan, kun on särvintä ja juotavaa
joko firmassa tai viranhoidon yhteydessä.
Kirkko työnantajana on siis alemmilleen kitsas ja epädemokraattinen palvelijoidensa
välillä. Kyllä nyt täytyisi brändiä vähän kohentaa jollain mainoskamppanjalla. Tai sitten
voisi olla modernia laittaa moisille kitisijöille työsulku, ainakin liiton
jäsenmaksuperintä kannattaa lainvastaisesti lopettaa. Sillä kirkko saisi julkisuutta
ilmaiseksi ja pysyisi otsikoissa. Sitä paitsi itsemaksavina jäseninä moni eroaisi
liitostaan, sama muuten kävisi, jos kirkollisverot pitäisi maksaa itse käymällä kirkossa
joka kuukausi tilittämässä ripin yhteydessä. Toisaalta, jos kirkonvero maksettaisiin
jumalanpalveluksen yhteydessä kolehdista erillään, niin kirkot voisivat täyttyä ja
lyötäisiin monet kärpäset tai hyttyset tai paarmat kansansanonnan mukaisesti yhdellä
iskulla.
Teuvon neuvo
Kirkko työnantajana -kyselyn kovimmat prosentit veti väite, että kirkko joutuu
työvoimapulaan matalan palkkatasonsa takia tulevaisuudessa. Kun kansakin sanoo, että
uskovaista höynäytetään, niin annan ilmaiseksi kirkon liiketalous- ja sijoitus- vai mikä
kehittämisyksikkö lieneekään, heille siis ilmaisen neuvon. Yksinkertaisuuden vuoksi se on
kirkollisille piireille tutummassa lukumuodossa ilman jakeita selityksineen tai viitteitä
toisiin kohtiin. Tarkemmat selitykset sitten jo maksavat ja julkipakanan ei ole syytä näin
uskonnottomassa lehdessä paljastaa kaikkea. Muutoinhan kirkko romahtaa ja valtio saatetaan
erottaa kirkosta, kuten sivistysmaissa Ranskassa ja Amerikan Yhdysvalloissa. Tai sitten
kirkko voimistuu niin, että pakanat jälleen poltetaan rovioilla.
Tässä teuvon neuvot sitoumuksetta:
1.luku
Ulkoistakaa ja poistakaa turhat rönsyt.
2.luku
Kiinteä omaisuus myyntiin ja tuottamattomat osat vedetään sisään ja hukutetaan
kirjanpitoon muihin kuluihin.
3.luku
Henkilökunta vuokratyövoimayrityksistä ja freelancereista.
Selitykset:
Käytännössä tämä voisi merkitä mm. sitä, että kalliit lähetystyöntekijät päivärahoineen
korvataan nuorilla uskossa olevilla työllistämistuilla tai kehitysyhteistyörahoin
veronmaksajain kukkarosta. Tämä ei edellytä kirkollisveroista, kolehdeista tai keräyksistä
luopumista - kyllä mainostoimistot keksivät rahastuskeinoja ja hyviä omaatuntoa
kolkuttavia keräyskohteita. Hautausmaat voidaan kunnallistaa. Kauniaisten kuntahan sen jo
teki 1920-luvulla. Varakkaat ihmiset ovat siitä hyviä, että he tietävät miten penniä
venytetään ja laitetaan köyhemmät maksumiehiksi. Kirkko, jossa käy alle 5 henkilöä
jumalanpalveluksessa keskimäärin vuoden aikana poislukien konsertit, koulujen ja
päiväkotien pakkokäynnit ja henkilöstön tai turistien vierailut myydään omalle
tytäryritykselle tai jollekin partioliikkeelle tai jonkun puolueen piilojärjestölle tai
sitten vaikka toimivalle johdolle. Papit kun ovat kaikkien parhaiten palkattu ryhmä, niin
heidän työnsä voisivat teologian opiskelijat hoitaa työharjoitteluna. Myös teologisista
tiedekunnista voitaisiin niin sanotusti jalkauttaa professorit, dosentit, väittelijät,
assistentit, tutkijat ja erilaiset tiedekunta-aktivistit vuoron perään pitämään saarnoja
tyhjille kirkon seinille sunnuntaisin. Pyhäkorvaus tietenkin pois tai sitten sapatti
muutetaan arkipaiväksi, niin ei tarvitse maksaa työaikakorvauksia.
Kirjanpito ja raha-asiat saadaan aisoihin, kun yhtiöitetään koko puulaaki. Kaikki
jäljelle jäänyt toiminta sitten maksullistetaan ja kirkollisvero tehdään
progressiiviseksi. Jos rikkaat tämän takia vielä eroavat, niin vapautetaan heidät veroista
kokonaan. Otetaan heiltä vain käypä tai kunnon katteellinen maksu niistä palveluista,
joita kirkolta ottavat. Rikkaat ovat itse näin rikastuneet, joten heille se on
luonnollista ja hehän sitä auliisti myös muille saarnaavat omista saarnastuoleistaan.
Esimerkiksi pysäköintimaksu, oven avausmaksu - molemmat voi hoitaa kännykällä, lapion tai
grillihiilten vuokrausmaksu (sopii myös vapaa-aikaan, niin ei tarvitse jonottaa
huoltamoiden tai markettien ruuhka-aikoina kesäviikonloppuina) ja vaikka vielä
tukkuhintaan viinit suurissa erissä. Suuruuden ekonomialla kirkko on ennenkin pärjännyt.
Katolisesta kirkosta pitäisi reformoitujen evankelis-luterilaisten ottaa mallia, sillä
katolisuudessa ei erota kirkosta kuin jalat edellä eikä työvoimapulasta ei ole tietoakaan.
Päinvastoin johtopaikoille on kovinkin tunkua, eikä siellä harjoiteta edes ikäsyrjintää
saatikka huudeta kaiken maailman demokratioiden perään. Omat koulutkin ja salaseuransa
sekä yhtiöt löytyvät katolisten kirkkojen tuotevalikoimasta kunkin paikallisen olosuhteen
mukaisesti. Ei pitäisi työläisen kirkossakaan valittaa, vaan nöyrästi tehdä vain työnsä ja
odottaa sitä kirkkainta kruunua vähän myöhemmin. Niin ja vielä yksi asia: kirkonjäsenyyttä
ei tulisi edellyttää kirkon työntekijöiltä, koska saavathan teologitkin ja kirkon jäsenet
opettaa elämänkatsomustietoa pakanoiden penskoille koulussakin. Tässä teille teuvon neuvo,
kirjoittanut teutori.
|