Näin varmasti ja vallankumouksellisesti osaan puhua, sillä viittasin täsmälleen
itseeni, ja olen tutkiskellut itseäni. Oppikouluaikani lankesi 60-luvulle; lukiosta tuli
vuosiluokkiin sitomaton eli kurssimuotoinen 90-luvun alkupuoliskolla. Voin silti verrata
tuolloista itseäni nykynuoriin, kun nyt käännyn heidän puoleensa kehotuksella: Tehkää,
kuten minä olisin tehnyt!
Todellakin, lukioon menevä nuori, joka on päättänyt erota kirkosta ja joka haluaisikin
heti niin tehdä, mutta joka joko ei ole saanut tähän tarvitsemaansa huoltajien suostumusta
tai joka ei ole sitä edes tohtinut pyytää, voi silti kieltäytyä uskonnon kursseista,
kunnes on päässyt eroamaan kirkosta, minkä jälkeen hän voi suorittaa vaadittavat
elämänkatsomustiedon kurssit.
Käytännössä tämä toteutuu seuraavasti. Nuori ei ota uskonnon kursseja lainkaan
opinto-ohjelmaansa, vaan merkitsee elämänkatsomustiedon pakolliset kurssit ainakin
alustavasti neljänteen opintovuoteen. Jos koulu kuitenkin loukkaavasti ja mahdollisesti
myös virheellisesti menetellen vaatisi uskonnon kurssien merkitsemistä ohjelmaan, niin
näiltä kursseilta voi kuitenkin jäädä pois, kunnes ne voi vaihtaa elämänkatsomustiedon
kursseiksi. Muiden lukion aineiden kurssit ja ylioppilaskirjoituksetkin voi joka
tapauksessa suorittaa normaaliin tahtiin, kolmessa vuodessa.
Elämänkatsomustiedon kurssit olisi kannattavaa opiskella itsenäisesti etukäteen.
Silloin saisi myös pohjan vastata ylioppilaskirjoituksissa elämänkatsomustiedon
kysymyksiin. Jokainen ei omatoimiseen opiskeluun kuitenkaan ehkä kykenisi, vaan kaipaisi
tuekseen normaaleja opetusryhmiä.
Huoltajien suostumusta kirkosta eroamiselle kannattaa pyytää vetoamalla tähän uskonnon
kursseista kieltäytymiseen. Pitää korostaa, että suostumuksen epääminen hankaloittaa
nuoren koulunkäyntiä, ja ehkäpä kohtalokkain seurauksin. Siis pitää pyytää uudestaan, jos
on aiemmin tullut torjutuksi, ja pitää rohjeta pyytää, jos ei ole aiemmin rohjennut.
Silloin voi käydä, että kirkosta pääsee sittenkin eroamaan aiemmin kuin 18 vuotta
täytettyään. Tällöin, mutta myös jos on keväällä syntynyt, elämänkatsomustiedon kolmen
pakollisen kurssin suoritus pitää yrittää saada mahtumaan kolmeen ensimmäiseen
lukiovuoteen.
Tietysti tällä vapaudella voi olla hintansa. Lukio saattaisi venyä neljänteen vuoteen
elämänkatsomustiedon kurssien tähden varsinkin sellaisen osalta, joka täyttää 18 vuotta
vasta kolmannen lukiovuoden syksynä, kuten itse täytin. Tältä seikalta en suinkaan ummista
silmiäni.
Mutta miksi nuori toimisi näin? Kyseessä olisi toisaalta katsomuksellisen ja
toisaalta yhteiskunnallisen omantunnon asia.
Katsomuksellinen omatunto koskee itse uskonnonopetusta. Se ei ole oleellisesti
muuttunut kouluajoistani. Kesällä 2001 tutustuin kaikkiin markkinoilla oleviin lukion
uskonnon oppikirjasarjoihin. Niistä parhaimmaltakin tuntunut katsoi maailmaa niin paljon
kirkosta ja kristinuskosta käsin, että minua ahdisti kuvitelma, että joutuisin sellaista
osana kouluopetusta lukemaan. Omana aikanani olin aineessa mahdollisimman passiivinen, ja
käytin aineen tunnit muiden aineiden läksyjen lukuun. Mutta nyt tiesin, että sellaiseen en
uudestaan lähtisi, vaan menettelisin arvokkaammin, ja kieltäytyisin koko aineesta.
Vuonna 2001 kävin läpi myös peruskoulun uskonnonkirjat. Opetus on uskonnollista
todellisuuskäsityksen vääristämistä ja siis uskonnon harjoittamista, vaikkakaan ei
eduskunnan kannan mukaan. Samasta on kyse koko koulun ajan. Lukion uskontoa kylläkin
vähätellään miedoksi, mutta sillä ei ole merkitystä tiedostavalle, joka ei hyväksy koko
oppiainetta. Opetus ei edes voisi muuttua lukiossa toisenluonteiseksi. Todellinen
muutoshan menetelmiltään ateistiseksi johtaisi siihen, että koulun olisi pyydettävä
anteeksi peruskoulun uskontoa ja lakkautettava se.
Näin ollen koululaisten, jotka moittivat uskonnonopetuksen sisältöä, on sisällön
muuttamisen sijasta vaadittava koko oppiaineen lakkauttamista, tai ainakin itsensä osalta
oppiaineesta vapautumista.
Koululainen saattaa valittaa uskonnon pakollisuutta. Tuntuisihan helpommalta saada
muutos oppiaineen kuin kirkon jäsenyyden pakollisuuteen. Järkevä vaatimus, ja lähempänä
toteutumista oleva, on kuitenkin se, että on oltava oikeus erota kirkosta, jolloin voi
jättää uskonnonopetuksen.
Kirkkoon kuuluvalle nuorelle, joka ei halua olla kirkon jäsen ja joka ei kenties
koskaan edes ole kokenut kirkon jäsenyyttään omakseen, kuten itse en ollut kokenut, tämä
jäsenyys voi olla syvästi vastoin katsomuksellista omaatuntoa sekin. Sitä se oli minulle;
kirkon jäsenyydestä eroon pääsy merkitsi "koko elämäni eheyttä".
Asiat kytkeytyvät toisiinsa. Uuden uskonnonvapauslain valmistelussa perimmäinen
perustelu sille, että 15-17-vuotias nuori tarvitsee huoltajien suostumuksen kirkosta
eroamiseensa, oli, että huoltajat voisivat suostumuksensa eväämällä pitää nuoren
uskonnonopetuksessa.
Näin ollen lukiolaisen, joka on kirkon jäsenyyttään vastaan, on huomattava, että
kieltäytyessään lukion uskonnonopetuksesta hän myös parhaiten vastustaa tätä jäsenyyttään.
Kuinka voisikaan alistua kirkon oppien opetukseen, kun sillä tavoin alistuisi myös kirkon
pakkojäsenyyteen ja sen viimekätiseen perusteluun?
Tässä tuli esille uskonnon kursseista kieltäytymisen yhteiskunnallinen omantunnonsyy:
väärän lain vastustaminen ja toiminta lain korjaamisen puolesta.
Erityisesti nuorella, joka on pyytänyt turhaan huoltajiensa suostumusta kirkosta
eroamiseensa, olisi todella hyvät syyt kieltäytyä uskonnon kursseista. Suostumuksen
eväämisestä ei tietenkään voi mitään hyvää nuorelle seurata. Kuinka hän voisikaan ottaa
sellaisen kirkon mukaista opetusta, jonka yhä edelleen haluama laki oli häntä niin
suuresti nöyryyttänyt? Mitä tahansa huoltajat olivatkaan torjunnallaan ajatelleet, he
eivät ainakaan pystyisi sillä pitämään nuorta uskonnonopetuksessa.
Suostumusta ei tietenkään ole välttämättä edes helppo pyytää. Minulla se juuri asian
hankaluuden tähden lykkääntyi kesään lukion alla, vaikka siihen suuntaan olin ajatellut jo
vuosia. En sitten edes kenellekään kertonut, että olin pyytänyt vanhemmiltani suostumusta
kirkosta eroamiseen ja uskonnonopetuksen jättämiseen mutta jäänyt sitä vaille. Kirkon
jäsenyyteni oli siis aivan valheellinen. Tilanteeseen olisi kuitenkin tuonut raikkautta
se, jos olisi voinut omalla päätöksellään kieltäytyä uskonnonopetuksesta, kuten nykyään
voisi.
Osoittamallani uskonnonopetuksesta kieltäytymisellä tavoiteltaisiin viime
kädessä lakien muuttamista. Täsmällisemmin sanoen uskonnonvapauslakia tulisi muuttaa niin,
että 15 vuotta täyttänyt henkilö saisi itsenäisesti päättää uskonnollisesta asemastaan eli
liittymisestään uskonnolliseen yhdyskuntaan tai eroamisestaan siitä. Tämän ikärajan tulisi
mielestäni kyllä olla alempi; oma tavoitteeni on muun lainsäädännön kannalta aivan
mahdollinen 12 vuoden ikäraja. Kompromissi olisi 14 vuoden ikäraja, joka ottaisi huomioon
myös omista ajoistani vuoden varhennetun kirkon nykyisen rippikouluiän. Rippikouluun en
itse osallistunut, enkä muuten olisi osallistunut, vaikka se olisi ollut jo aiemmin;
olinhan kirkkoa vastaan.
Perusopetuslakia tulisi vastaavasti muuttaa niin, että 15 (tai vastaavasti 12 tai 14)
vuotta täyttänyt uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton oppilas osallistuu
elämänkatsomustiedon opetukseen, ellei hän sitten itse ilmoittaudu enemmistön
uskonnonopetukseen. Sääntö olisi siis sama kuin lukiossa. Tuon iän täyttäneen kirkon
jäsenen, jonka jäsenyys perustuisi siis vapaaehtoisuuteen, olisi osallistuttava
uskonnonopetukseen. Erityisenä perusteluna tälle kirkon jäsenten sulkemiselle
elämänkatsomustiedon opetuksesta olisi uskonnottoman katsomusvähemmistön suojelu.
Lukiolakia ei tarvitsisi muuttaa, sillä uskonnottoman katsomusvähemmistön suojelun
ymmärrettäisiin koskevan (nuoriso)lukiotakin. Vastaavastihan suojellaan
ortodoksivähemmistöäkin.
Olisi varmaankin nuoria, jotka haluaisivat pysyä kirkon jäseninä ja silti osallistua
elämänkatsomustiedon opetukseen. Mutta heidän mukaanottamisestaan voisi juuri tulla
oppiaineelle vaara, koska kirkko saattaisi sitten vedota siihen, että oppiaineeseen
osallistuu sen jäseniä, ja vaatia opetuksen luonnetta muutettavan sen tähden
uskonnonopetuksen suuntaan. Se olisi onnetonta, koska aineen kohderyhmä, uskonnottomat, ei
voisi vaihtaa ainetta mihinkään muuhun. Oppiaine ei nykyiselläänkään edes ole kovin
kelvollinen uskonnottomalle. Aineesta vaihtoehtoa etsivät kirkon halukkaat jäsenet
joutuisivat silloin ehkä myös huomaamaan, että juuri heidän tähtensä kyseessä ei enää
olisi mikään todellinen vaihtoehto.
Erityisen onneton olisi se ratkaisu, että lukiossa uskonnonopetus ja
elämänkatsomustieto tulisivat vaihtoehtoisiksi, mutta kirkosta pääsisi itsenäisesti
eroamaan vasta 18-vuotiaana. Kirkko voisi silloin käyttää vaikutusvaltaansa oppiaineeseen
niidenkin osalta, jotka kirkko pakottaa olemaan jäsenensä vastoin omaatuntoa.
On myös huomattava, että (nuoriso)lukion uskonnon kursseista voi kieltäytyä vain, jos
on etukäteen päättänyt erota kirkosta ensimmäisen tilaisuuden tullen. Kaavailemaani
taisteluun uskonnonvapauden puolesta eivät kirkon halukkaat jäsenet voisi osallistua;
miksi heidän sitten tulisikaan saada haukata rusinat pullasta?
Taistelusta siis olisi kysymys. Tähän taisteluun lähtemisessä kynnys olisi
onneksi matala. Päätös olisi omissa käsissä. Keneltäkään ei tarvitsisi kysyä lupaa.
Minulla asia olisi käynnistynyt jo siksi, että minun olisi omantunnonsyistä ollut aivan
mahdotonta valita vapaaehtoisesti itselleni uskonnon kursseja.
Tietysti taisteluun lähtemisessä voisi arveluttaa sen kova hinta lukioajan mahdollisena
venymisenä.
Itse olisin ollut valmis kestämään lukioaikani pitkittymisen. Minulla on tähän esittää
perusteluksi vertauskohta. Jo keskikoululaisena 60-luvun puolivälissä päätin kieltäytyä
aseista ja tietysti myös aseettomasta palveluksesta armeijassa, vaikka tuolloin se olisi
voinut merkitä pitempiaikaista vankila- tai työleirituomiota. Juuri sensuuntaiset
lehtitiedot kiihdyttivät ja innostivat mieltäni. En koskaan edes ehtinyt vakavissani
ajatella itseäni armeijan käyväksi. Siviilipalvelukseen menin sitten väitöskirjani
valmistuttua.
Aseistakieltäytyjäliike sai vuonna 1969 aikaan toimivamman siviilipalveluslain ja vielä
1987 lopetetuksi koko mahdottomaksi osoittautuneen vakaumuksen tutkintajärjestelmän.
Liikettä on arvosteltu epärealistiseksi sikäli, ettei se kykene vaikuttamaan armeijaan,
mutta tähän voi vastata, että liikkeen jäsenet pystyvät ainakin estämään armeijan
vaikutuksen itseensä. Liikkeen tavoitteena on toki koko asevelvollisuuden
kyseenalaistaminen, ja siitähän on nykyään keskustelua käytykin, ei tosin liikkeen
pakottamana.
Vastaavaa voisin toivoa uskonnostakieltäytyjäliikkeeltä. Se voisi pakottaa
uskonnonvapauslain korjaamiseen. Tämä liike ei ehkä voisi vaikuttaa uskonnonopetuksen
asemaan, mutta liikkeen jäsenet voisivat lukiossa estää uskonnonopetuksen vaikutuksen
itseensä.
Se, etten olisi päässyt lukiosta kolmessa vuodessa, olisi tietysti ollut minulle
hirvittävä isku, koska tein niin kovin paljon töitä koulun eteen ja halusin niin kovin
lähteä yliopistoon lukemaan matematiikkaa. Mutta kaikkea hyvää ei saa uhrauksitta, ja
joidenkin on aina oltava edelläkävijöitä ja maksettava siitä hintansa.
Se, että järkeenkäypien omantunnonsyiden tähden joutuisi mahdollisesti jopa omasta
ahkeruudestaan riippumatta käymään lukiota yli normaalin ajan, olisi mielestäni kylläkin
vastoin perustuslaissa taattua kansalaisten yhdenvertaisuutta lain edessä.
Uuden uskonnonvapauslain mukaan lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen
huoltajansa yhdessä. Säännöksen lähtökohtana hallituksen esityksessä esitetyissä lain
perusteluissa on lapsen uskonnollisesta asemasta päättämisen määrittäminen lapsen huollon
piiriin kuuluvaksi asiaksi. Alle 15-vuotiaan lapsen huoltajat saivat näin lisää vapautta
lapsen suhteen, mikä antaa myös lisää vapautta lapselle. Huoltajien vastuu samalla
lisääntyi. Mutta erityisen suuresti, ennalta-arvaamattoman paljon, lisääntyi lukion
uskonnonopetuksesta kieltäytyvän nuoren huoltajien vastuu.
Tällaisen nuoren pyytäessä suostumusta kirkosta eroamiseksi huoltajat eivät enää voisi
noin vain mielivaltaisesti ja itseään suojellakseen hylätä pyyntöä, kuten he pystyivät
aina tekemään luokallisen lukion aikana. Nuoren koulunkäynnin sujuvuuden turvaaminen on
yksi keskeisimmistä hänen huoltonsa seikoista. Sujuvuutta vaarantaisi jo se, että nuori ei
pääsisi jatkamaan katsomusaineen, nyt elämänkatsomustiedon, opiskelua heti lukioon
siirryttyään, vaan joutuisi järjestelemään aineen opinnot poikkeusaikatauluun. Tällöin
vaarana olisi vielä aineen opintojen siirtyminen kolmannestakin lukiovuodesta
tuonnemmaksi. Sellainen lapsen huolto olisi aivan vastuutonta, ja syynä siis olisi se,
että huoltajat eivät tekisi vaadittavaa päätöstä toisessa lapsen huollon kysymyksessä,
nuoren uskonnollisen aseman saattamisessa riittävän ajoissa kohdalleen.
Huoltajien vastuuttomuus olisi erityisen selvää, koska he eivät kuitenkaan voisi
pakottaa nuorta uskonnonopetukseen. Luokaton lukio vei heidän valtansa tähän. He voisivat
ripustautua vain siihen, että nuorella irvokas kirkon jäsenyys jatkuisi vielä hetken
aikaa, kunnes hän sitten entistäkin katkerampana pääsisi riuhtaisemaan itsensä irti
siitä.
Suostumuspyyntöjen hylkääjät eivät liene koskaan tekoaan anteeksi pyytäneet, eikä
heille olisi syytä sitä anteeksi antaakaan. Mutta nyt hylkääminen voi johtaa niin
kohtuuttomiin konkreettisiin seuraamuksiin, ettei anteeksipyyntö riittäisikään niiden
korjaamiseen.
Se, että lukio-opinnot pääsisi päättämään vasta joskus ylioppilaskirjoitusten jälkeen,
voisi johtaa lukion jälkeisten opintojen alun viivästymiseen vuodella. Tällöin
viivästyisivät myös ammattiin valmistuminen ja ammatissa ansaitsemaan pääseminen. Siitä
aiheutuisi elinikäisten tulojen ja eläkkeen lasku. Pitää huomata, että pois jäisi
viimeinen työvuosi, jolloin kenties on uransa huipulla.
Tällaisesta vastuuttomasta huollosta aiheutuneesta taloudellisesta vahingosta olisi
nuoren sopivassa vaiheessa täysi syy nostaa vahingonkorvausoikeudenkäynti huoltajiaan
vastaan. Minulle on sanottu, että vahinkoa voisi olla hankala osoittaa, mutta ainakin maan
hallitus nyt talouspolitiikkansa linjauksessa kautensa puolivälissä piti nelivuotiseksi
venyvää lukiota haitallisena kansantaloudelle.
Oikeusjutussa menestymiseen toki tarvittaisiin, että kantaja voisi osoittaa huoltajien
olleen perillä, mihin heidän vastuuttomuutensa olisi väistämättä johtamassa.
Uskonnonopetuksesta kieltäytyvän lukiolaisen on siis parasta aina pitää huoltajat ajan
tasalla, muutenkin. Hänen on pyydettävä huoltajilta suostumusta kirkosta eroamiseensa
ehkäpä uusiutuvasti hankalaan opiskelutilanteeseensa vedoten, ja kerrottava, mitä haittaa
kiellosta seuraa.
Voi silti käydä, että selvistä varoituksista huolimatta huoltajat eivät halua tajuta ja
että siitä sitten valitettavasti seuraa aihe oikeudenkäyntiin; mutta huoltajat eivät
tällöin pääsisi pälkähästä ainakaan tietämättömyyteen vedoten.
Oikeudenkäynti, jonka huoltajat häviäisivät, olisi arvokas. Se saisi aikaan huomiota
ongelmalle, ja toivon mukaan johtaisi uskonnonvapauslain pikaiseen korjaamiseen.
Sellainen olisi parasta myös oikeudessa hävinneille huoltajille, koska kun taistelu
olisi sitten päättynyt voittoon eli lain korjaamiseen, voisi lukiossa uskonnosta
kieltäytynyt antaa näille huoltajille anteeksi.
Huoltajille on siis parasta, että jos he aiheuttavat vahinkoa nuoren uralle, he
häviävät oikeudessa tälle nuorelle. Muuten voisi nimittäin käydä niin, että he häviävät
tämän nuorensa. Sillä ainakin jos olisin itse voinut kieltäytyä uskonnonopetuksesta ja se
sitten olisi johtanut yliopisto-opintojeni siirtymiseen, kyse olisi ollut niin
käsittämättömästä vanhempieni piittaamattomuudesta kohtaani, että olisin katkaissut välini
heihin. Lain korjaamiseen asti nimittäin. Mutta siihenhän olisi sitten voinut kuluakin
paljon aikaa, sillä kirkko ei ole hyvä, kirkko on paha, jollaiseksi se on myös tehnyt niin
monen kirkosta eroon haluavan nuoren vanhemmat.
Toki jo molemminpuoliset inhimilliset vahingot taloudellisia ajattelematta olisivat
niin suuret, että huoltajien olisi tarkoin kuultava nuorta ja mukauduttava ajoissa
välttämättömyyteen.
Uskonnostakieltäytyjän tavoitteena ei ole vain ajautuminen eroamaan kirkosta
vasta 18 vuotta täytettyään, vaan tietysti kirkosta eroamaan pääseminen alle 18-vuotiaana
vetoamalla huoltajiin nyt hyvällä, konkreettisella syyllä. Opiskelun sujuvuuden takaaminen
tuntuisikin helpommalta keskustelunaiheelta huoltajien kanssa kuin kirkosta eroaminen;
jälkimmäinenhän olisi vain keino edelliselle, vaikkakin myös vakaumuksen asia.
Keskusteluasetelma olisi aivan toinen kuin luokallisen lukion aikaan.
Huoltajien olisikin toimittava vastuullisesti, ja annettava nuorelle suostumuksensa.
Voisi olla, että huoltajat kokisivat joutuvansa tekemään niin pakon edessä ja että se
loukkaisi heitä. He voisivat kysyä, miksi laki vaatii suostumuksen pyytämistä, kun
suostumuksen antamiselta ei voi kieltäytyä. Miksi nuori ei saa erota kirkosta omalla
päätöksellään? Sellaista puhetta toivoisi tietysti tulevan julkisuuteen.
Mutta tilanne on tällainen, sillä laista ehdotuksen tehnyt uskonnonvapauskomitea ei
edes pannut merkille - saati ottanut varteen - sitä, että lukion muuttuminen
kurssimuotoiseksi ja opiskelijalle puhevallan opinnoissaan antavaksi parantaa nuoren
uskonnonvapautta. Kieltäytymällä uhrautumisvalmiisti uskonnonopetuksesta nuori voi yrittää
pakottaa huoltajat suostumaan kirkosta eroamiseensa. Tätä ei komitea kyennyt ajattelemaan,
kun ei halunnut; sen mukaanhan piti käydä päinvastoin. Nuori voi kyllä joutua antamaan
vapaudestaan uhrinsa opintojensa pitkittymisenä, mistä myös huoltajat voivat joutua
kärsimään. Komitea ei tätäkään pohtinut, vaan se jätti nuoret ja heidän huoltajansa niin
vaarallisille vesille alttiiksi, että sen ehdotus 18 vuoden ikärajan säilyttämisestä oli
aivan vastuuton.
On sanottu, että koulu ehkä tulisi vastaan. Helsinkiläinen lukio, johon olin
yhteydessä, vaatii elämänkatsomustiedon pakollisista kursseista ensimmäisen suoritettavan
luokkatyöskentelynä; sen jälkeen kaksi jälkimmäistä saisi suorittaa tenttimällä. Tällöin
kolmantena lukiosyksynä 18 vuotta täyttävä ja vasta silloin kirkosta eroamaan pääsevä
uskonnostakieltäytyjä pystyisi suorittamaan elämänkatsomustietoa vasta neljäntenä syksynä.
Suurella paikkakunnalla jonakin ajankohtana omasta koulusta puuttuva kurssi voisi löytyä
toisesta koulusta. Mutta muuten koululta siis vaadittaisiin vastaantuloa
tenttimahdollisuuksien järjestämisenä, ja opiskelijalta venymistä, jotta kolmen vuoden
raja ei ylittyisi.
Kuitenkaan ei opiskelija voisi olla varma eikä koulu voisi taata sitä etukäteen, että
opiskelijalle kolme vuotta riittäisi. Huoltajat voisivat vielä vähemmän olla tästä
vakuuttuneita. Vastuunsa tuntevien huoltajien olisikin oltava hyvin varovaisia ja
annettava suostumuksensa heti lukion alkaessa. Koulun tulisi varoittaa
uskonnostakieltäytyjän huoltajia siitä, että uskonnonvapauslaki on jäänyt jälkeen lukion
kehityksestä ja on nyt seurauksiltaan arvaamaton.
Koulu ei tietenkään saa sallia kirkkoon kuuluvan osallistuvan elämänkatsomustiedon
pakollisiin opintoihin. Jos koulu muuten pyrkii joustavuuteen nuoren jo erottua
itsenäisesti kirkosta ja yrittää näin pelastaa opiskelijan ja huoltajat neljännen
lukiovuoden hankaluudelta, se itse asiassa nakertaa uskonnonvapauslain perusteluna
käytettyä huoltajien uskontokasvatusoikeutta jälkikäteen. Koulun olisikin rehellisintä
kehottaa jo aikaisemmassa vaiheessa huoltajia luopumaan järjestäytyneesti tämän oikeuden
rippeistäkin ja sallimaan nuoren erota kirkosta.
Itse havaitsin mahdollisuuden kieltäytyä lukion uskonnonopetuksesta heti
kesäkuussa 2001 luettuani uskonnonvapauskomitean mietinnön ja järkytyttyäni uudistusten
puutteesta. Internetin keskustelupalstoilla näin sitten annetun uskonnonopetuksesta eroon
halunneelle kysyjälle neuvon, jonka nyt olen antanut kehotuksena. Samaa neuvoa on jaettu
Vapaa-ajattelijain liiton toimistosta, ja neuvo on luettavissa myös Pohjois-Savon
vapaa-ajattelijain
Oikeustietoa-sivuilla.
Ryhdyin levittämään tietoa. Aloitin verkossa toimineessa kulttuuriministerin
vaikuttajaklubissa 20.2.2002. Olen keskittynyt aiheeseen tai sivunnut sitä 25 sanoma- ja
aikakauslehtikirjoituksessani. Uskonnonvapauslain käsittelyn yhteydessä lähetin
sähköpostiviestejä ja kirjeitä asianomaisille ministereille sekä kansanedustajille.
Valistin sivistysvaliokuntaan mennyttä lukiolaisten liiton puheenjohtajaa. Eduskunnan
perustuslakivaliokuntaan en päässyt asiantuntijaksi, mutta lausunnokseni tarkoittamastani
kirjelmästä valiokunta sai kyllä näkemykseni tietoonsa, kuten sen puheenjohtaja minulle
vastasi. Asiasta kuulla sai myös valtiosihteeri Raimo Sailas. Laki säilyi, mutta
eduskuntahan tuleekin aina jälkijunassa.
Kirkon pakkojäsenenä janosin uskonnonvapauden puutteen kritiikkiä.
Nyt samassa tilanteessa oleville nuorille tarjoan parempaa: keinon auttaa itse itseään
ja yhteistä asiaamme.
Omat hylkääjävanhempani joutuivat muuten vielä kohtaamaan tekonsa. Eivät vain
muisteluissa, vaan päätöksessäni, että en enää osallistu kirkollisiin tilaisuuksiin, en
myöskään enkä eritoten niihin, jotka olisivat heidän hautajaistensa osana. Tähän päädyin,
kun oivalsin, että niin minun olisi pitänyt päättää jo nuorena, ja kuten silloin olisinkin
päättänyt, jos vain olisin jostain mallin saanut. Kirkolle ei saa antaa mitään, jos sen
jäsen on pakko olla vastoin tahtoa.
|