Liittokokoukseen on aikaa pari viikkoa, ja tämä saattaa johtaa merkittäviin muutoksiin
paitsi liiton johdossa, myös tämän lehden toimituksessa. Ehdokasasettelu ei syystä tai
toisesta ole lähtenyt käyntiin, joten emme nyt julkaise myöskään toistaiseksi ehdolle
asettuneiden henkilöiden haastatteluita (tämä tosin oli vastaavan toimittajan päätös,
josta itse olin erimielinen). Mikäli vastaehdokkaita ilmaantuu, saatamme vielä
poikkeuksellisesti julkaista erikoisnumeron, joka ilmestyy välittömästi tämän numeron
jälkeen ja jossa nämä esitellään.
Tässä numerossa käsittelemme muutamia teemoja, jotka liittyvät siihen, miten uskontoja
voidaan puolustaa näennäisen tieteellisesti. Esille nousevat kulttuurieliitin motiivit
puolustaa tieteenvastaisia ajattelutapoja ja vastustaa sekä uskonnon- että sananvapautta.
Lisäksi tarkastelemme kriittisesti kysymystä Jeesuksen historiallisuudesta sekä väitteitä
kristinuskon ainutlaatuisesta asemasta pelastusoppina.
Jokainen lähetysuskonto väittää olevansa ainutlaatuinen ja ainoa lopullinen tie
saarnaamaansa pelastukseen. Jopa new age -uskonnot, joiden mukaan "kaikki uskonnot
vievät samaan päämäärään", väittävät tietävänsä kaikkia muita oppeja paremmin, mikä on se
kaikille uskonnoille yhteiseksi väitetty "päämäärä", jonka monet perinteiset uskonnot
kiistävät jakavansa keskenään.
Synkretismi (eri uskontoperinteiden sekoittuminen) ei sulje pois väitettä tietyn
pelastusopin ainutlaatuisesta yleismaailmallisesta asemasta. Katolisen kristinuskon
valta-alueella perinteisiä luonnonuskontoja pyrittiin sulauttamaan osaksi kirkollisia
menoja, ja tämäntapainen synkretismi näkyy edelleenkin latinalaisessa Amerikassa.
Buddhalaisuuden levinneisyysalueilla useimmat elämän aikaiset siirtymäriitit hautajaisia
lukuun ottamatta on jätetty kansanperinteille, koska buddhalaisen pelastuskäsityksen
mukaan ratkaisevaa on lähinnä oikeanlainen valmistautuminen kuolemaan. Indonesiassa on
uskontotutkijoille tuottanut päänvaivaa slametan-rituaali, joka ulkonaisesti
noudattelee luonnonhenkien palvontaa, mutta jota sen islamilaiset harjoittajat pitävät
kuuliaisuuden osoituksena Allahille.
Pelastusopin kannalta kaikki muut opit (kuten myös kilpailevat pelastususkonnot) eivät
välttämättä ole tuomittavia, mutta ne ovat sekulaareja. Ne eivät johda siihen, mitä
pidetään pelastuksena - eivätkä yleensä edes väitä pyrkivänsä siihen. Buddhalainen voi
tehdä rituaalisia uhrauksia hindujumalille tai luonnonhengille, vaikka buddhan opin mukaan
kaikkien uskontojen jumalat ovatkin tavallisia kuolevaisia. Kristitty voi harjoittaa
zenbuddhalaista mietiskelyä, vaikkei pidäkään sitä tienä jumalansa luo. Vastaavasti
luterilainen kirkko voi haluta, että lapsille jaetaan koulussa tietoja monista eri
uskonnoista, jos niitä tarkastellaan suhteessa kristinuskon erityisasemaan.
Uskontojen välisten todellisten, jopa perimmäisiä lupauksia koskevien erojen opillinen
kiistäminen on ominaista hindujen santana dharman kaltaiselle hyvin vanhalle
valtauskonnolle, joka on pitkään oikeuttanut tiettyä jäykkää yhteiskunnallista hierarkiaa.
Vaikka jokin uusi uskonto (esim. buddhalaisuus tai jainalaisuus) kiistäisi
kastijärjestelmän hengelliset perusteet, sitä voitiin näennäisesti "suvaita" täsmälleen
niin kauan kuin sen voitiin selittää olevan vain yksi hindujen Brahma-jumalan ilmentymä.
Vapaa-ajatteluakin voidaan Suomessa "suvaita" niin kauan kuin sen voidaan selittää
olevan luterilaisen uskonpuhdistuksen ilmentymä, jonka tueksi tarvitaan valtionkirkkoa.
Hindulaisen mallin mukainen ateistien ja toisuskoisten sulauttaminen toteutuu
johdonmukaisemmin Ruotsissa, jossa on nimellisesti tunnustukseton, mutta asiasisällöiltään
kirkon tavoitteiden mukainen kaikille pakollinen uskonnonopetus.
Uskontojen "tieteellinen" puolustaminen on yhtä vanhaa perua kuin tiede. Vasta
uudella ajalla tiede ja uskonto eriytyivät niin että oli mahdollista puhua tieteellisestä
todellisuuskäsityksestä jonakin, mikä ei ole sama asia kuin jumaluusopilliset ilmoitukset.
Ensimmäiset luonnontieteet (lääketiede ja tähtitiede) syntyivät osana astrologian ja
henkiparannuksen kokeellista puolta. Ei siis ole uutta, että hiukkasfysiikkaa on ryhdytty
pitämään valttikorttina keskusteltaessa luonnontieteellisen selittämisen rajoista, joiden
jättämien aukkojen täytteiksi tarjotaan jumaluusopillisia selityksiä.
Mielenkiintoista sen sijaan on, että hiukkasfysiikalla on puolustettu paitsi
kristinuskoa (K.V. Laurikainen) myös idän uskontoja (David Bohm, Fritjof
Capra jne.), joitten maailmankuva on monella tavoin perinpohjin vastakkainen.
Kvanttien näennäinen ilmaantuminen tyhjästä voi assosioitua yhtä hyvin raamatulliseen
maailman luomiseen tyhjästä (ex nihilo) kuin vaikkapa buddhalaiseen tyhjyysoppiin,
jonka mukaan kaikki olemassaolo on perustatonta. Mitä enemmän tiedolla pyritään
todistelemaan uskoa, sitä hämärämmäksi jää, mitä uskoa tämä esille tuotu tieto
oikein todistaa.
Tyhjyyden henkistäminen on silti astetta rationaalisempaa kuin jumalan kuvitteleminen
sen taakse. Kuten tästä numerosta voimme lukea, buddhalaisen tyhjyysopinkin ympärille voi
myyttisesti rakentua kokonainen pantheoni erilaisia rituaalisen palvonnan kohteita (ja
jopa lupaus ihmeellisestä armopelastuksesta), jotka varmasti hymyilyttävät
keskivertoateistia. Kuitenkin se ajatus, että jokin "henkinen johdatus" löytyisi tyhjyyden
palvonnasta, voidaan ymmärtää myös olemassaolon tarkoituksettomuuden avoimena
hyväksymisenä.
Ateismi on imagollisesti heikoilla muun muassa siksi, ettei se yksinään sisällä mitään
positiivisia vastauksia elämän tarkoitusta koskeviin kysymyksiin. Ajatus, että
tarkoituksettomuuden kokemuksesta itsestään voisi tulla se lohdullinen elämänsisältö, joka
johdattaa pois turhista toiveista ja peloista, on nähdäkseni tällä perusteella työstämisen
arvoinen. Olemassaolon perimmäinen tarkoituksettomuus on rationalisteille vähintään yhtä
vastaansanomaton totuus kuin buddhalaisille, ja myyttisestä ajattelusta riippumaton mieli
voi kyetä jopa selkeämmin ymmärtämään sen loputtomuuden, jolla meidän kaikki "pienet
tarkoituksemme" vääjämättä palautuvat siihen.
Janne Vainio
|