Saatetaan havaita, että uskonnonvapauskomitean ehdotus (2001) uudeksi
uskonnonvapauslaiksi perustui uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyyden osalta seuraaville
kolmelle keskeiselle periaatteelle.
Yksinkertaisuusperiaatteen mukaan uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamiseen pitää
riittää henkilön kirjallinen ilmoitus maistraatille tai uskonnolliselle yhdyskunnalle.
Vanhan lain henkilökohtaisen käynnin ja harkinta-ajan vaatimuksista oli välttämätöntä
luopua; tahdonilmauksen on riitettävä. Tämän periaatteen merkitys on käynyt ilmeiseksi.
Kirkosta eroaminen on nyt niin helppoa kuin se nykytekniikalla voi olla; loukkaavat ja
tarpeettomat eroamisen hankaluudet ovat jääneet taakse. Ihmiset ovat rohkaistuneet
jättämään kirkon. Kirkko puolestaan etsii keinoja helpottaa kirkkoon liittymistä
luopumatta silloin tietystikään kasteen ja rippikouluiän saavuttaneilla konfirmaation
vaatimuksesta. Tampereen seurakuntayhtymä julkisti 2.12.2004 verkkosivunsa, joiden mukaan
konfirmoitu kirkosta eronnut voi palata kirkon jäseneksi ilmoittamalla tästä valmiilla
kirjelomakkeella; käytäntö levinnee piankin kaikkiin seurakuntiin.
Päätösperiaatteen mukaan lapsen uskonnollisen aseman muutoksen pitää perustua
erilliseen huoltajien yhteiseen päätökseen. Huoltajat saavat muuttaa 12 vuotta täyttäneen
lapsen uskonnollisen aseman kuitenkin vain hänen kirjallisella suostumuksellaan. Oli
välttämätöntä luopua vanhan lain seuraamisperiaatteesta, jossa lapsen uskonnollisen aseman
tuli olla sama kuin äidillä tai, vanhempien sopiessa, isällä. Tämä periaate ei koskaan
edes täysin toteutunut. Kirkkolakia on muutettu vastaavasti; niinpä huoltajien erotessa
kirkosta he voivat nyt jättää lapsen kirkon jäseneksi. Viranomaiset eivät myöskään
automaattisesti kirjaa kirkkoon kuulumatonta kastettua lasta kirkon jäseneksi kirkosta
eronneiden huoltajien palatessa kirkon jäseniksi; aiemmin näin kaiketi tapahtui.
Rajoitusperiaatteen mukaan huoltajat saisivat muuttaa lapsen uskonnollisen
aseman vain samaksi kuin on yhdellä huoltajista (huoltajan uskonnollisen aseman
samanaikaisen muutoksen tapaus sisältyy tähän). Tämä on vanhan lain seuraamisperiaate
päätösympäristössä. Kirkkoon kuuluvat huoltajat voisivat silloin irrottaa lapsen kirkon
jäsenyydestä vain yhden huoltajista erotessa kirkosta. Kirkkoon kuulumattomat huoltajat
voisivat samoin liittää lapsen kirkon jäseneksi vain, jos yksi huoltajista liittyisi
kirkon jäseneksi. Toki 15 vuotta täyttänyt lapsi voisi kuten vanhankin lain aikana päättää
uskonnollisen asemansa muutoksesta huoltajien suostumuksella. Komitean tärkein syy
rajoitusperiaatteelle oli selvästikin estää alle 15-vuotiaiden lasten kirkosta eroaminen;
sen rinnalla komitealle eivät merkinneet mitään ne alle 15-vuotiaat, jotka haluaisivat
liittyä kirkkoon. Komitea katsoi olevansa huoltajia pätevämpi sanomaan, mikä lapsen etu
kussakin yksittäisessäkin tapauksessa on.
Ensimmäiset kaksi periaatetta oli siis välttämätöntä toteuttaa kun lainsäädäntöä kerran
ajanmukaistettiin, ja ne tulivatkin lakiin. Mutta rajoitusperiaatetta ei luonteensa
puolesta ollut mitenkään välttämätöntä toteuttaa. Laissa rajoitusperiaatetta ei
toteutettukaan, eli laissa siis toteutettiin sen vastakohta. Opetusministeriössä
tapahtuneessa uskonnonvapauslain jatkovalmistelussa (2001-2002) rajoitusperiaate nimittäin
poistettiin. Hallituksen esityksen mukaan lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät
pääsäännön mukaan huoltajat yhdessä, rajoituksitta. Lapsen uskonnollinen asema on täten
riippumaton siitä, mikä kunkin huoltajan oma uskonnollinen asema on. Huoltajien suvereeni
päätösvalta perustellaan hallituksen esityksessä rinnastamalla lapsen uskonnollisesta
asemasta päättäminen ennenkaikkea lapsen kasvatuksesta päättämiseen. Eduskunta hyväksyi
yksimielisesti ja muutoksitta hallituksen esityksen tämän kohdan sen perusteluineen.
Rajoitusperiaatteesta luopuminen on mielestäni uuden uskonnonvapauslain oleellisin ja
paras uudistus.
Komitean harha
Aivan ilmeisestikin uskonnonvapauskomitea ajatteli rajoitusperiaatteen sallimaa lapsen
uskonnollisen aseman muutosta vain tietty tilanne mielessään. Nimittäin se tilanne
mielessään, että se huoltaja, jonka uskonnollisen aseman mukaiseksi huoltajat lapsen
uskonnollisen aseman muuttaisivat, säilyttäisi tämän (mahdollisesti uuden) oman
uskonnollisen asemansa pysyvästi. Tällöin siis lapsen uusi uskonnollinen asema olisi
pysyvästi sama kuin tällä huoltajalla, ja vain tällöin tämän huoltajan uskonnollisella
asemalla voisikin mahdollisesti olla merkitystä lapselle. Toisin sanoen tilanne olisi
kuten vanhan lain seuraamisautomatiikan aikana.
Mutta komitea toimi harhan vallassa sikäli kuin se ajatteli tällä estävänsä kirkkoon
kuuluvien huoltajien päätöksellä tapahtuvan lapsen kirkosta eroamisen. Tällaiset
huoltajat, jos he ovat konfirmoituja (kuten tavallisimmin), voisivat nimittäin
rajoitusperiaatteen voimassa ollessa toteuttaa tällaisen päätöksensä seuraavanlaisella
kirjeellä kirkkoherranvirastoon. Kirjeessä ensin toinen huoltajista ilmoittaisi eroavansa
kirkosta, sitten huoltajat yhdessä ilmoittaisivat lapsen eroavan kirkosta, lapsen
allekirjoittaessa tarvittaessa suostumuksensa tälle, ja lopuksi kirkosta juuri eronnut
huoltaja ilmoittaisi liittyvänsä takaisin kirkkoon. Kirkkoherranvirasto rekisteröisi nämä
ilmoitukset tässä järjestyksessä samalla kertaa ja samalla päivämäärällä; viimeisenkin
ilmoituksen ainakin siis jo Tampereella.
Täten huoltajat olisivat saaneet tahtonsa toteutetuksi: lapsi olisi siirtynyt kirkon
ulkopuolelle heidän itsensä jatkaessa kirkon jäseninä.
Tarvittavalla toisen huoltajan olemattoman pituisella kirkosta erossa ololla ei voisi
olla mitään esimerkiksi kasvatuksellista merkitystä lapselle, eikä sille löydy mitään
perustelua komitean mietinnöstäkään. Tuskin sillä voisi olla merkitystä kirkollekaan
sikäli, että kirkkohan ei esimerkiksi ole koskaan erottanut kastamatta jätetyn lapsen
huoltajia jäsenyydestään.
Huoltajien pystyessä joka tapauksessa toteuttamaan lasta koskevan tahtonsa suhteellisen
yksinkertaisesti yhdellä asiakirjalla tämä päätöstilanne olisi tietysti otettava
uskonnonvapauslain kannalta vakavasti omana tapauksenaan. Yksinkertaisuusperiaatteen
pitäisi tietysti silloin koskea tätäkin päätöstapausta, eli päätöksen toimeenpanoa ei
saisi hankaloittaa tarpeettomasti. Mutta toiselta huoltajalta tarvittava kumoutuva
kirkosta eroaminen olisi selkeästi vastoin yksinkertaisuusperiaatetta. Siis huoltajien
ilmoitus lapsen kirkosta eroamisesta pitää riittää sellaisenaan.
Päätösperiaatteesta lipsuminen edes osittain kuvaamani huoltajien menettelyn
estämiseksi ei tietysti tulisi sekään kyseeseen.
Komitean kaikkien kolmen periaatteen yhtäaikainen ottaminen lainsäädäntöön johtaisi
siis ristiriitaisiin seurauksiin. Tätä komitea tuskin huomasi. Ei se muuten olisi ehdoin
tahdoin halunnut ehdottaa varmaankin kestäväksi tarkoittamaansa lakia, joka ajaisi ihmisiä
vailla laissa hyvin perusteltua syytä eroamaan kirkosta ajaksi, jonka pituus jäisi
riippumaan vain virkailijan sorminäppäryydestä.
Sellaisellahan olisi myös ratkaiseva ero siihen verrattuna, että ihminen liittyisi
yhden päivän ajaksi kirkon jäseneksi uskonnollisen toimituksen osallisena olemista varten,
oman sylilapsen kastattaminen siihen mukaanlukien. Mutta tulisiko toisaalta jälkimmäistä
edistää edelliseen pakottamalla?
Olisikohan komiteakaan katsonut rajoitusperiaatteensa toteutuvan edes komitean kannalta
riittävän hyvin, kun rajoitus olisi kuitenkin niin helposti kierrettävissä ja kun
vaadittava kiertämismenetelmäkin olisi hyvin epäkunnioittava niin huoltajia kuin
kirkkoherranvirastojakin kohtaan?
Komitean harha näkyy siinäkin, että se selvästi ajatteli, että sen ehdottaman lain
mukaan vasta 15 vuotta täyttänyt kirkkoon kuuluvien huoltama lapsi voisi aloitteestaan
erota kirkosta, jos hänellä on tästä yhteisymmärrys huoltajien kanssa. Mutta
todellisuudessahan mitään ikärajaa ei olisi ollut, koska huoltajathan olisivat saattaneet
suostua tätä varten kiertämään rajoitusperiaatteen. Sikäli jo komitean olisi pitänyt
paljon vakavammin harkita kysymystä, eikö 12 vuoden ikärajan tulisi antaa lapselle pelkän
vastaanpano-oikeuden lisäksi myös virallinen oikeus muuttaa uskonnollinen asemansa
huoltajien suostumuksella.
Huononnuslausuma
Eduskunta hyväksyi 16.12.2003 yksimielisesti uskonnonvapauslakia täydentävän lapsen
kirkon jäsenyyden edellytyksiä koskevan kirkkolain muutoksen ja samassa yhteydessä,
äänestyksen jälkeen, lausuman, joka asiallisesti ottaen vaatii hallitusta tekemään
esityksen uskonnonvapauslain muuttamiseksi rajoitusperiaatteen mukaiseksi. Tästä olen
kertonut aiemmin (Vapaa Ajattelija
1/2004). Kirjoitukseni
toimitin opetusministeriöön helmikuussa 2004 heti sen valmistuttua (ja vastaavasti teen
tämänkin kirjoitukseni kanssa), mutta silloin en rajoitusperiaatteen
kiertämismahdollisuutta vielä huomannut.
Valtioneuvosto päätti 30.12.2003 ryhtyä lausumasta aiheutuviin toimenpiteisiin. Tämä
selvisi hallituksen 2.4.2004 eduskunnalle antamasta toimenpidekertomuksesta vuodelta 2003
(opetusministeriön osuus).
Kristillinen viikkosanomalehti Kotimaa kertoi lausumasta 2.1.2004 ja viittasi
asiaan lyhyesti vielä 14.5.2004. Muutoin lausuma ei kai ole saanut sanomalehtijulkisuutta;
sen uskallan sanoa, koska olen vartavasten seurannut lehtiä laajalti. Vain
uskonnonvapauskomitean varapuheenjohtajana toiminut Juha Seppo esitteli lausumaa
Teologisessa Aikakauskirjassa 2/2004.
Olivatko lausuman takana olleet valinneet siis tahallisen vaikenemisen linjan, jotta
ihmiset eivät olisi ehtineet edes oivaltaa, minkä vapauden he olivat saaneet, ennen kuin
se jo heiltä vietäisiin? Vai olivatko tiedotusvälineet päättäneet, että ne eivät ainakaan
avoimesti lähde lausumaa kannattamaan?
Itseni ongelma oli, kuinka yrittää puhua suuren yleisön parissa lausumaa vastaan niin,
ettei samalla mainostaisi lausumaa. Joka tapauksessa tein vapaa-ajattelijoiden
mielenosoitukseen 22.9. eduskunnan lisärakennuksen avajaisten yhteydessä julisteen
"Viedäänkö huoltajilta uusi päätösvalta?".
Tarjotessani lokakuussa turhaan kahteen eri lehteen uskonnonvapauslain puolustukseksi
vääntämiäni vastineita keksin, että lausuma johtaisi toteutuessaan keinotekoisiin yhden
päivän mittaisiin kirkosta eroamisiin. Tämän havainnon tiedotin heti opetusministeriöön.
Sitten lokakuun lopussa kysyin suoraan opetusministeriöstä, mikä lausuman tilanne on.
Suuresti ilahduttavaksi vastaukseksi sain, että opetusministeriössä ei ole vireillä
uskonnonvapauslain muuttamista koskevia säädöshankkeita. Opetusministeriö kuulemma
seuraa uuden lain toimivuutta, mutta niinhän ministeriöt aina. Opetusministeriö oli siis
pitänyt jo syksyllä 2003 eduskunnalle esittämänsä kannan, että lakia ei tule muuttaa.
Lausuman pysähtyminen oli ymmärtääkseni tullut jo aiemmin sitä ajaneidenkin tietoon, ja
tämä kaiketi oli yksi heidän vaikenemisensa syy.
Joulukuussa kävi selväksi, että julkisuudessa oikea lähetystymistapa asiaan olisi
keskittyä yksin siihen, että lausuma johtaisi ristiriitaiseen lainsäädäntöön. Tämä johti
maksulliseen ilmoitukseeni 21.1.2005 Helsingin Sanomissa; kerroin, että
yhdistykseni Pääkaupunkiseudun vapaa-ajattelijat ry ryhtyisi lausuman toteutuessa
levittämään kirjelomaketta lausuman kiertämistä varten. Kun saatoin kertoa
verkko-osoitteemme www.ateistit.fi ja osoitin olevani
valmis maksamaan julkisuudesta, kävi toivoakseni selväksi, että lomake todellakin tulisi
tarvittaessa kaikkien tietoon ja että tämä tosiasia olisi siis otettava huomioon lausumaa
arvioitaessa.
Nähtäväksi jää, onnistuinko ilmoituksellani viemään kaikilta halut puolustaa lausumaa.
Parasta olisi, jos eduskunta saisi jo hallituksen kertomusta vuodelta 2004
käsitellessään mahdollisuuden päättää antaa lausuman raueta tyhjiin, ja se myös niin
tekisi.
Uskon lausuman saavan toivomani kohtalon. Silloin lausumalla olisi kuitenkin saavutettu
jotain hyödyllistäkin. Lausumaa ajaneet halusivat nähdä uskonnonvapauslaissa sellaisia
rajoituksia, joita siinä ei ole. Saadakseen näkemyksensä toteutumaan käytännössäkin he
halusivat selvyyden vuoksi saada uskonnonvapauslain muutetuksi lausumallaan. Mutta kun
lausuma kerran laadittiin ja sen sitten annetaan hyvästä syystä raueta, niin samalla
raukeavat puheet lain tulkintaongelmista.
|