Liittokokoukseen on aikaa vielä kolmisen kuukautta, ja kysymykset Vapaa-ajattelijain
liiton tulevista johtotehtävistä ovat jälleen tulossa ajankohtaisiksi. Ehdolle on jo
ilmoittautunut muutama vapaa-ajattelija.
Puheenjohtajaksi on ehdolle asettumassa Robert Brotherus, liiton entinen
pääsihteeri Helsingin vapaa-ajattelijoista. Pääsihteeriehdokkaaksi on tarjoutunut Jori
Mäntysalo Tampereen vapaa-ajattelijoista. Haastattelimme molempia siitä, mihin
suuntaan liittoa heidän mielestään tulisi kehittää - mutta julkaisemme esittelyt vasta
seuraavassa numerossa pitäen silmällä mahdollisuutta, että siihen mennessä ilmaantuisi
vastaehdokkaita. Sikäli kuin tavoitteena on saada aikaan laajempaa jäsenkeskustelua
liiton tulevasta suunnasta, toivoisin mahdollisten vastaehdokkaiden ottavan yhteyttä
toimitukseen mahdollisimman pian.
Liiton sisäiset kiistat ovat välillä saaneet suhteettomasti palstatilaa sekä
tässä julkaisussa että muualla. Pohjimmiltaan ne ovat kuitenkin merkityksettömiä siltä
kannalta, mitä meistä valtamedioissa halutaan kirjoittaa. Nykytilanteessa emme voi syyttää
huonosta julkisuuskuvasta pelkästään itseämme - sen enempää kuin esimerkiksi juutalaisia
voitiin pitää vastuullisina siitä julkisuuskuvasta, mitä natsipropagandan levittämä
valehtelu heistä 30-luvun Saksassa rakensi.
Ateistien mustamaalaaminen ei muutu miksikään, vaikka me esiintyisimme julkisuudessa
diplomaattisesti ja maltillisesti. Viimeksi tämä osoittautui todeksi Helsingin Sanomien
Nyt-liitteessä ollutta toiminnanjohtaja Paula Vasaman haastattelua seuranneessa
"keskustelussa", jossa hoettiin pelkästään luterilaisten tehtailemia mielikuvituksellisia
valeita siitä, mitä ateismi on ja mitä vapaa-ajattelijat muka ajattelevat.
Kirkon palkkaamien ammattivalehtelijoiden lisäksi "keskustelijana" kunnostautui myös
historiantutkija Jukka Relander, joka Metro-lehdessä väitti tietävänsä, että
vapaa-ajattelijoiden keskeisen opinkappaleen mukaan fundamentalistinen raamatunluenta on
ainoa oikea. Relanderilta on ilmeisesti mennyt ohitse, että päinvastoin juuri muut kuin
vapaa-ajattelijat eivät vielä nykyisinkään uskaltaudu esittämään julkisesti, että kenties
evankeliumit ovatkin pelkkiä kertomuksia ja Jeesus ei ehkä historian henkilö lainkaan.
Relander väittää, että me vapaa-ajattelijat suhtaudumme kirkkoon ikään kuin kyseessä
olisi katolinen kirkko, joka ei anna uskovien ajatella itse omia ajatuksiaan.
Vapaa-ajattelu on hänen mukaansa turhaa, koska "uskonpuhdistus on jo tehty, melkein puoli
vuosituhatta sitten" ja koska kuulemma luterilainen kirkko on samaa mieltä
hautausmonopoliaan vastustaneitten vapaa-ajattelijoiden kanssa siitä, että jokainen on
oman elämänkatsomuksensa asiantuntija.
Tunteeko historiantutkija edes omaa alaansa, vai onko tietoisena tarkoituksena
valehdella? Mainittakoon, että esimerkiksi noitavainot levisivät Suomessa vasta
uskonpuhdistuksen jälkeen. Naishistorioitsija Kaari Utrion mukaan kidutuskuulustelu
ei Suomessa ollut käytössä keskiajalla, vaan vasta luterilainen valtionkirkko ryhtyi toden
teolla hävittämään perinteisiä ehkäisymenetelmiä hallinneita yrttinaisia. Noitavainojen
tutkija Marko Nenonen vahvistaa, että inkvisitorinen oikeudenkäyttö yleistyi vasta
kirkon ja kansallisvaltion yhdistyessä osana luterilaista uskonpuhdistusta.
Kirkon nykyisistä etuoikeuksista (yleisen hautaustoimen monopoli mukaan lukien) voi
tietysti olla mitä mieltä tahtoo. On kuitenkin törkeää valehtelua väittää, että
uskonpuhdistus olisi tuonut Suomeen oikeuden ajatella toisin kuin mitä kirkko opettaa.
Sellainen oikeus tuli vasta 1900-luvulla, kun sekulaarin oikeusvaltion periaatteet
alkoivat vaikuttaa kirkon asemasta huolimatta. Nykyaikainen Rechtsstaat (engl.
rule of law käsitteellisenä vastakohtana jumalan asettamalle esivallalle) on
valistusfilosofien keksintö, jotka pyrkivät erottamaan lainsäädännön, uskonnon ja moraalin
pysyvästi toisistaan. Juuri näiden periaatteiden ajamisen vuoksi luterilainen kirkko
äänitorvineen nimittelee meitä "ääriliikkeeksi" - jota he objektiivisesti arvioiden ovat
itse kuvitellessaan yhä vieläkin, että kristinusko oikeuttaa heille yksinään sellaisen
aseman, joka on kansainvälisten ihmisoikeusnormien yläpuolella.
Vapaa-ajattelijat eivät objektiivisesti arvioiden ole ääriliike, koska emme
pyri tuhoamaan vastustajiemme mahdollisuuksia levittää omaa vakaumustaan ja toimia
kansalaisyhteiskunnassa sen mukaisesti. Olemme maltillinen uudistusliike, joka on
perustamisestaan alkaen ajanut vakaumuksien yhdenvertaista kohtelua, jonka vallitessa eri
katsomusryhmillä (myös kristityillä) olisi nykyistä paremmat edellytykset kunnioittaa
toistensa vakaumuksia ja elää sovussa keskenään.
Kirkko ja sen palkkaamat ammattivalehtelijat eivät objektiivisesti arvioiden halua
mitään yhdenvertaista sovintoa. Ei heidän tarvitse tyytyä kompromissiehdotuksiimme, joiden
niidenkin vallitessa kirkko vielä pitkään voittaisi katsomuksien vapailla markkinoilla. He
tietävät voivansa säilyttää yksipuoliset etuoikeutensa tehokkaammin turvautumalla
göbbelsmäiseen valehteluunsa. Ja he tietävät, että myös "puolueettomana" esiintyvä media
tukee heidän mielikuvituksellista ajojahtiaan meitä vastaan - jopa sellaisten
"neutraalien" asiantuntijoiden suulla, jotka selvästi puhuvat meistä täysin vastoin
parempaa tietoaan.
Koska vastapuolen tavoitteena ei alun alkaenkaan ole ollut mikään sovinto, vaan
yksipuolinen kirkon ylivalta, emme voi syyttää itseämme siitä, että vastapuolen tekojen
seurauksena julkisuuskuvamme on joka tapauksessa meille epäedullinen - sanoimme me itse
julkisesti mitä tahansa.
Janne Vainio
|