Omistamisen suhteen Jeesus oli sitä mieltä, että ihmisen tulee ennen kaikkea
etsiä Jumalan valtakuntaa eikä olla huolissaan huomisesta. Näin hän nimenomaan arvioi
pientä opetuslapsiryhmäänsä, mutta varsinkin hän tuomitsi rikkauden, jota piti tuhoisana
sielulle. Esimerkkitapauksena varhaiskristityt pitivät vertausta rikkaasta nuoresta
hallitusmiehestä. Hänelle Jeesuksen kerrotaan sanoneen, että tämä saisi aarteen taivaassa,
jos hän myisi kaiken omaisuutensa ja jakaisi sen sitten köyhille. Sen jälkeen hänen tulisi
lähteä seuraamaan Jeesusta. Alkuseurakunnassa noudatettiin tätä menettelyä, mistä
mainitaan apostolien teoissa. Oli myös yhteinen tukirahasto ja yhteisaterioissa ilmenevä
toveruus. Myöhemmin on puhuttu alkeellisesta kommunismista. Sittemmin yksityisomistuksesta
luopumista pidettiin olennaisena luostarilaitokselle: munkki ei saanut omistaa mitään,
vain apotin lupa salli poikkeuksen joidenkin tavaroiden suhteen.
Koska ihmisluonto on sellainen kuin on, joutuivat kirkkoisät tinkimään tässä suhteessa.
Esim. Klemens Aleksandrialainen väitti, että jos ihmiset luopuisivat maallisesta
omaisuudestaan, he eivät voisi täyttää Jeesuksen käskyjä nälkäisten ruokkimisesta,
alastomien vaatettamisesta jne. Näin evankeliumin määräysten havaittaisiin olevan
ristiriidassa keskenään. Mutta rikkaus on kuin käärme: huonosti käytetty rikkaus on
jumalattomuuden tyyssija. Niinpä omistus on rajoitettava välttämättömään
toimeentulominimiin, muu tarpeeton on annettava pois. Ambrosius ja
Augustinus olivat sitä mieltä, että omistusoikeutta rajoitti käyttötarkoitus, johon
se oli määrätty. Ihmisellä, joka ei käytä omaisuuttaan oikein, ei ole käyttöön pätevää
oikeutta.
Vuosisatojen saatossa eri kirkkoisät taloudellista tarkoituksenmukaisuutta soveltaen
vähitellen tinkivät tinkimistään Jeesuksen alkuperäisistä taloudellisista suosituksista.
Esimerkiksi rikkaiden ei tarvinnut enää syödä samaa ruokaa kuin köyhien, vaan he saivat
nauttia sellaista ruokaa kuin heidän heikkoutensa oli tehnyt heille tarpeelliseksi.
Tuomas Akvinolainen oli taas sitä mieltä, että vaikka ei yksityisomistus olekaan
luonnonlakiin perustuva järjestys, niin se ei ole sen vastainen vaan ihmisjärjen siihen
liittämä asia, sallittu ja ihmiselle välttämätön monista syistä.
Yhteiskunnan rauhantila taataan parhaiten siten, että jokainen tyytyy osaansa, kun taas
riitoja syntyy usein niiden kesken, jotka omistavat jotakin yhteisesti. (Tosin hän viittaa
epäsuorasti siihen ikivanhaan ajatukseen, ettei naurisvarasta tule hirttää, joka tunnetaan
myös pohjoismaisessa ajattelussa.) Kuitenkin yleisesti alettiin päätyä siihen, että
ylenmääräisen rikkauden omistaja oli Jumalan ja Jeesuksen asiainhoitaja ja lopulta almujen
annosta tuli pelastuksen tärkeimpiä välineitä. Lopulta hyväntekeväisyys sulautui
askeettisiin tekoihin, joiden pääpyrkimyksenä ei ollut köyhien auttaminen vaan
iankaikkisen elämän takaaminen lahjoittajalle. Viimeisellä tuomiolla ratkaisu riippuu
almujen annosta. Köyhiä ei tullut halveksia, vaan heitä oli kunnioitettava parempiosaisten
suojelijoina.
Hyväntekeväisyysaate on kuitenkin peräisin idän sivistyskansojen keskuudesta ja
tunnettu jo kreikkalaisten ja roomalaisten parissa. Olipa jopa järjestetty jonkinlaisia
työttömyystöitäkin köyhille (Aeropagos).
Niinpä kyseisen aatteen ilmeneminen kristinuskossa on täysin pakanallista perua, kuten
muutkin sen monopolisoimat pakanalliset riitit ja käyttäytymismallit. Sen sijaan
anekauppaan johtanut almujen anto olikin varsin kristillistä perua.
Talmudissa ei tehdä eroa juutalaisten ja muiden välillä hyväntekeväisyysasioissa. Sen
sijaan kristinuskossa ilmeni pian oppiriitojen sanelemaa käyttäytymistä.
Lähimmäisenrakkautta ei sopinut osoittaa kuin oikeaoppisiin Jumalaa pelkääviin: "ruokaa ja
suojaa ei pitänyt missään tapauksessa antaa puutteenalaiselle, jolleivät hänen
mielipiteensä olleet oikeaoppiset," opetti papisto 1600-luvulla.
Toisaalta köyhyyden ihanne, jota tuki Jeesuksen opetukset ja halu jäljitellä hänen ja
apostolien köyhää elämää, lisäsi loiseläjiä ja kerjäläisiä, joiden laumat kasvoivat
erikoisesti kerjäläismunkistojen vaikutuksesta. Se johti myös työn arvon väheksymiseen.
Ihmissuvun alkuperäisessä synnittömässä tilassa työ oli tuntematon. Rangaistakseen
tottelemattomuudesta Jumala määräsi ihmisen syömään jokapäiväisen leipänsä otsansa hiessä.
Kirkkoisä Origenes korostaa myös persoonallisen ahkeruuden velvollisuutta: ken ei
työtä tee, hänen ei syömänkään pidä. Kuitenkin Jeesuksen opetuksista käy selvästi ilmi,
että työ oli arvokasta vain sikäli kuin se oli toimeentulolle välttämätöntä, muuten
ihmisen oli elettävä vain päivä kerrallaan ja luotettava siihen, että taivaallinen Isä
huolehtii huomisesta. Niinpä uskonnolliselle mietiskelylle omistettu elämä on parempi kuin
toimelias elämä. Raamatun mukaan Jeesus piti mietiskelevää Mariaa parempana kuin
puuhakasta Marttaa. Lisäksi hän ei itse näytä tehneen työtä kolmanteenkymmenenteen
ikävuoteensa asti. Työ sinänsä on arvotonta. Sen ylimpänä tehtävänä on mietiskelyn
edistäminen, ruumiin kiduttaminen ja himon lannistaminen. Ja Tuomas Akvinolaisenhan mukaan
on synti hankkia rikkauksia yli tarpeen, mikä tosin on varsin venyvä käsite.
Koronkiskonta oli kirkollisen lainsäädännön mukaan rahan hankkimista ilman
työtä ja sillä tarkoitettiin minkä tahansa maksun ottamista rahalainasta. Aluksi säädös
koski vain papistoa, mutta sittemmin myös maallikkoja ja jokaista joka kielsi
koronkiskonnan olevan syntiä, oli kohdeltava kerettiläisenä. Paavi Leo X perusteli asiaa
seuraavasti: kyseessä on yritys hankkia voittoa ja lisäystä ilman työtä, kulunkeja ja
menetyksenvaaraa sellaisen tavaran käytöstä, joka ei kanna hedelmää.
Mutta jälleen jouduttiin asiassa tinkimään ja 1500-luvulla syntyi teoria, että vain
määrätyn prosenttimäärän ylittävä korko oli koronkiskontaa.
Kaupankäynnistä tuli ongelmallista. Se oli epäilyttävää jo askeettiselta kannalta,
koska se aiheutti omistamisen ja voiton tuottamaa nautintoa ja se oli epäiltävää rakkauden
periaatteen kannalta, koska se merkitsi toiselta ottamista ja toiselle antamista sekä
samalla rikastumista toisten kustannuksella. Esineen myyminen kalliimmasta ja ostaminen
halvemmasta hinnasta kuin on sen arvo, on sinänsä väärä ja luvaton menetelmä. Sitten
keskusteltiin siitä, mikä on oikea tavaran arvoa edustava hinta. Kohtuullisiin hintoihin
päädyttiin sopimusvapauden kautta, jolloin kaupan syntyminen osoitti molempien osapuolten
olevan tyytyväisiä.
Tällainen kauppa sallittiin maallikoille, mutta ei kirkonmiehille, joiden tuli
halveksia maallista voittoa. Lisäksi kauppias on tuskin vapaa huulten synnistä. Eikä
kukaan, joka on Jumalan soturi, sekaannu maallisiin liiketoimiin (2. kirje Timoteukselle).
Tätä sääntöä rikottiin jatkuvasti ja keskiajan lopulla valitettiin yhtä mittaa kirkon
ahneutta. Kirkko ei missään vaiheessa juurikaan pyrkinyt saaliinhimoaan hillitsemään ja
niinpä rahanvalta kannusti sitä keksimään ja ylläpitämään oppeja ja palvontamenoja, joista
tuli yhä hienompia keinoja rikkauksien hankkimiseksi. Se muutti rahaksi kiirastulen pelon
ja myi vapautuksia synneistä "aneen" nimellä.
Uskonpuhdistus tienä kapitalismiin
Näitä ilmiöitä vastaan hyökkäsivät uskonpuhdistajat raivokkaasti, mutta muissa
suhteissa heidän kantansa taloudellisissa kysymyksissä oli kaukana
vallankumouksellisuudesta. Uskonpuhdistajain ensimmäisellä polvella, lutherilaisilla,
kalvinisteilla tai anglikaaneilla ei ollut aikomustakaan lieventää niitä hyvän omantunnon
määräämiä sääntöjä, joiden oletettiin hallitsevan taloudellisia toimia ja sosiaalisia
suhteita. Työstä tuli nyt korostetusti Jumalan säätämä velvollisuus ja Jeesuksen opetukset
painettiin villaisella. Ihmisen ei tule pyrkiä säätyään pitemmälle eli on luonnon ja
Jumalan lain vastaista toivoa pääsevänsä etenemään maailmassa. Koronkiskomiskieltoa Luther tosin kannatti entistä ankarammin, joskin myöhemmät lutherilaiset ovat siitä
luistaneet. Almut ja aneet saivat hänen tuomionsa eikä näin ollen tarvittu myöskään
kerjäläislaumoja, joita ei tullut suvaita kristillisissä maissa.
Samoilla linjoilla oli myös Calvin. Kirkollisten viranomaisten tuli käydä
kotitarkastuksilla säännöllisesti josko löytyisi velttoilijoita, juoppoja tai muita
pahantapaisia. Velvoitettiin vaatimattomuuteen, kohtuullisuuteen ja säätyrajoissa
pysymiseen sekä taisteluun ylellisyyttä vastaan. Ylitsekäymisistä lait määräsivät ankaria
sanktioita. Lisäksi Calvin vaikutti talousetiikkaan tavalla, joka johti kapitalismin
uskonnolliseen hyväksymiseen. Kun Luther piti talonpoikaiselämää ihanteellisimpana
elämänmuotona, Calvin hyväksyi kauppa- ja liikevoitot, maavuokrauksen ja työelämän voitot
samanarvoisiksi. Lisäksi kauppa- ja liikevoittojen kuuluikin olla suurempia, sillä ne
olivat yksinkertaisesti huolellisuuden ja ahkeruuden palkkaa.
Lisäksi hän hylkäsi koronkiskontakiellon ja skolastisen rahateorian. Hän todisti, että
pääomalle maksettu korko on yhtä järjellinen kuin maanomistajan saama maanvuokra. Se ei
kuitenkaan saanut kohota korkeammaksi kuin luonnollinen oikeudenmukaisuus ja kultainen
sääntö edellyttivät. Hänen mukaansa raamatun korkokielto perustui käännösvirheeseen ja
tarkoitti vain sen väärinkäyttöä.
Calvinin teologiaan vaikuttivat todennäköisesti vallitsevat olosuhteet. Hänen
teologiansa ydin oli ennaltamääräämisoppi, jonka mukaan Jumala oli valinnut muutamat
yksilöt valiojoukokseen, määrännyt heidät ennakolta iäisyyksien alusta asti pelastukseen,
kun taas muut on tuomittu ikuiseen kadotukseen. Ihmisen olemassaolon tarkoituksena ei ole
pelastus, vaan Jumalan ylistäminen.
Miksi kalvinismin hyvät työt eivät ole sellaisia kuin Jeesus edellytti? Miksi voittoa
pidetään merkkinä Jumalan siunauksesta, kutsumuksensa uskollisesta suorittamisesta ja
menestystä hurskauden tunnusmerkkinä?
Ilmeisesti suuret kaupalliset keskittymät Etelä- ja Keski-Euroopassa löytöretkien
aikakaudella vaikuttivat Calvinin järjenjuoksuun. "Kutsumuksen etiikka" esiintyi
johdonmukaisimpana puritanismissa, joka on kalvinismin sivuhaara. Se ilmentää
protestanttisuutta englanninkielisten kansojen keskuudessa. Jokaisen kirkon tai valtion
jäsenen täytyy käyttää kykyjään äärimmilleen kirkon ja valtion hyväksi. Rikkaus ja köyhyys
ovat Jumalan lahjoja ja molemmat on vastaanotettava hänen lähettäminään. Niinpä he
asettuvat konservatiiviselle kannalle luokkaeroihin nähden.
Puritanismi auttoi osaltaan syventämään kuilua omistavan luokan ja työtätekevien
köyhäin luokan välillä. Edellisen ominaisuuksia pidettiin oikeutettuina sen moraalisten ja
henkisten ansioitten perusteella, kun taas jälkimmäisten katsottiin joutuneen köyhyyteen
moraalisten ja henkisten vajavaisuuksiensa takia. Puritanismi johti kaikissa
kalvinistisissa maissa perinnäisten taloudellisten rajoitusten hylkäämiseen. Saatiin selvä
todistus siitä, kuinka kapitalismi voitti uskonnollisen opin, kun kauppa- ja
rahalaajentumisen aalto levisi kauppaseurojen, siirtomaiden, kutomateollisuus-, kaivos-,
finanssi- yms. kapitalismin muodossa. Puritanismi on voimakkain niiden luokkien
keskuudessa, jotka kykenevät parhaiten huolehtimaan itsestään.
Metodismissa kehittyi puritanismi jossain määrin omaleimaisena, mutta kehittäjänsä
Wesleyn kuoleman jälkeen hänen oppinsa todettiin epäkäytännölliseksi. Jeesuksen
opetusten ei todellakaan voi tunnustaa soveltuvan talouselämään. Aikakausien välillä on
luonnollisesti suuri ero, mutta eroa on myös joissakin yleisissä käskyissä, joita missään
oloissa ei moraalinen tietoisuus tue. Yksi niistä kehottaa antamaan apua aina pyydettäessä
tilanteesta riippumatta, kun maailmakin muuttuu. Köyhyyttä ei voitu pitää ihanneolotilana.
Köyhiä ei pidetty enää Jumalan ystävinä vaan hänen vihansa kohteina. Köyhyys muuttui
kadotuksen tunnusmerkiksi. Puritanismiin syntyi koulukunta, jonka mielestä piti ruoskia ja
rankaista vaeltavia kerjäläisiä. Ankaraa taloudellista riistoa saarnattiin julkisena
velvollisuutena. Ehdotettiinpa korkealta kirkolliselta taholta (piispa Berkeley),
että kaikki voimakkaat kerjäläiset pidätettäisiin ja otettaisiin yhteiskunnan orjiksi
määrävuosiksi.
Huomaamme siis, että kristittyjen joukossa on ristiriitaisia käsityksiä köyhien
kohtelusta. Meidän on siis syytä yhtyä moderniin asenteeseen, että humanistisessa hengessä
toimivan yhteisön on hallittava talouselämää ilman minkäänlaisten uskonnollisten oppien
asiaan puuttumista.
Vihaa lähimmäistäsi kuin itseäsi?
Jeesuksen ohje, joka kehottaa rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään, on
psykologisesti ontuva. Nyky-yhteiskunnassa tunnetaan laajalti ilmiö, jolloin ihminen vihaa
itseään. Tietysti voidaan sanoa, että kyseessä on tällöin mielenterveysongelma, mutta
ihmisten välisissä suhteissa ei ole absoluuttisia arvoja tai määreitä. Lisäksi juuri
uskonnot ovat kautta aikojen saaneet ihmiset vihaamaan toisiaan. Niinpä vaihtelevan laaja
ja voimakas altruistinen tunne ei riitä kaitsemaan yksilöiden ajatusmaailmaa tässä
suhteessa. Kulttuurierotkin saattavat olla huomattavia jo pienissäkin piireissä.
Utilitaristinen lause kuuluu: Minun ei tule pitää omaa pienempää hyvääni toisen
suurempaa hyvää parempana. Se on identtinen Jeesuksen käskyn kanssa, mutta selventänee
asiaa, kun intohimoinen sana "rakkaus" puuttuu.
Jos mistään yleensä kristinuskon erilaisissa tulkinnoissa voidaan päästä
yksimielisyyteen, niin kristillisestä hyvyyden käsityksestä vastakohtana
kilpailujärjestelmälle, joka nyt maailmassa rehottaa. Kristillinen vaikutus talouselämään
näyttää hävinneen olemattomiin. Taistelussa Jumalaa vastaan on mammona selvinnyt
voittajana.
|