Ranskan perustuslain 1. artikla kuuluu: Ranska on jakamaton, maallinen,
demokraattinen ja sosiaalinen tasavalta. Sen tulee taata kaikkien kansalaisten tasa-arvo
lain edessä riippumatta alkuperästä, rodusta tai uskonnosta. Sen tulee kunnioittaa kaikkia
vakaumuksia. Sen tulee perustua hajautettuun organisaatioon.
Perustuslain toisessa artiklassa on seuraava lause: Tasavallan motto on "vapaus,
tasa-arvo ja veljeys".
Missään muualla kuin perustuslain 1. artiklassa uskonnoista ei puhuta mitään. Ranskassa
myös poliitikot - harvoja äärioikeistolaisia lukuun ottamatta - pidättäytyvät
perustelemasta kannanottojaan uskonnollisilla väitteillä.
Kaikenlainen uskonnonopetus ja hartaudenharjoitus on Ranskan yhteiskunnan kouluissa
kielletty. Jos yhteiskunnan tukea saavissa yksityiskouluissa annetaan uskonnonopetusta,
sen on oltava oppilaille vapaaehtoista.
Vuoden 2003 mielipidetutkimuksen mukaan 41 % haastatelluista sanoi, että jumalaa ei ole
olemassa tai että jumalan olemassaolo on epätodennäköistä. 33 % katsoi, että heidän
vakaumustaan kuvaa parhaiten sana ateismi. 51 % katsoi olevansa kristittyjä (osa näistäkin
katsoi olevansa ateisteja).
Ennen vuotta 1905 rakennetut uskonnolliset rakennukset ovat Ranskassa valtion
omaisuutta. Niitä voidaan kuitenkin käyttää uskonnollisiin tarkoituksiin. Valtio omistaa
Ranskassa esimerkiksi suurimman osan katolisista kirkoista. Koska muslimeilla ei ole
mitään ennen vuotta 1905 rakennettuja uskonnollisia rakennuksia, he joutuvat ainakin
periaatteessa kustantamaan moskeijansa itse. Lähi-Idästä rahaa moskeijoihin onkin
virrannut avokätisesti, ja myös kirkon ja valtion ero on hieman rakoillut tässä asiassa.
Uskonnon harjoittaminen (kultti) on Ranskassa verovapaata, mutta kaikkea uskonnollista
kulttuuria verotetaan. Vaikka kulttuuria verotetaan, se voi saada valtion tukea, mitä
kultti puolestaan ei voi saada. Uskonnollisilla yhteisöillä on usein kahdenlaisia
järjestöjä, verovapaita ja verollisia.
Kulttiyhteisöjen saamia lahjoituksia ei yleensä veroteta, paitsi jos ne sattuvat
olemaan huomattavan suuria.
Eräs merkittävä poikkeus yleisestä linjasta on, että kymmenestä kansallisesta
juhlapäivästä viisi on katolisia juhlapäiviä.
Suurimmat uskontokunnat (kuten katolinen kirkko) hyväksyvät valtion ja kirkon eron ja
kannattavat sitä. Suurimman ongelman muodostavat muslimit, jotka eivät välttämättä suostu
noudattamaan edes Ranskan lakeja. Parlamentti sääti vuonna 2004 ns. "huivikieltolain",
joka kieltää muslimien huivit ja myös muiden uskontokuntien suurikokoiset ja näkyvät
symbolit Ranskan julkisissa kouluissa. Mainittakoon, että Ranskan presidentti Jacques
Chirac on huivikiellon näkyvä kannattaja.
Vuoden 1950 Euroopan ihmisoikeussopimuksessa ei mainittu uskontoa muussa mielessä kuin
vapautena harjoittaa sitä. Vaikka kristillisdemokraateilla oli siihen aikaan Euroopassa
paljon valtaa, he eivät pitäneet tarpeellisena uskontojen mainitsemista muulla tavoin.
Sen sijaan EU:n perustuslain I luvun 51. artikla on seuraava:
51 artikla: Kirkkojen ja ei-tunnustuksellisten järjestöjen asema
1. Unioni kunnioittaa sitä asemaa, joka kirkoilla ja uskonnollisilla yhdistyksillä tai
yhdyskunnilla on kansallisen lainsäädännön mukaisesti jäsenvaltioissa, eikä puutu siihen.
2. Unioni kunnioittaa myös elämänkatsomuksellisten ja ei-tunnustuksellisten
järjestöjen asemaa.
3. Unioni käy avointa ja säännöllistä vuoropuhelua näiden kirkkojen ja järjestöjen kanssa
tunnustaen niiden identiteetin ja erityisen tehtävän.
Käytännössä tämä artikla on jo etukäteen alkanut toimia niin, että EU on käynyt
neuvotteluja uskontokuntien kanssa mutta jättänyt uskonnottomat näiden neuvottelujen
ulkopuolelle. Tämä käytäntö on jo riitautettu parlamentin uskonnottomien jäsenten
toimesta.
Ranskassa kirkon ja valtion ero jatkuu toistaiseksi lähes rikkoutumattomana.
|