The Passion of the Christ ei ole pelkästään elokuva, vaan myös poliittinen
nuija, jota ainakin johtavat konservatiiviset kristityt käyttävät sekularisteja vastaan.
Televisiokommenttaattori Bill O’Reillyn mielesta Mel Gibsonin elokuva toimii nyt
aseena Yhdysvalloissa syttyneessä kulttuurisodassa perinteisten uskovaisten ja
sekularistikannattajien välillä - kuten the New York Times, Frank Rich,
Andy Rooney ja hallitseva "kulttuurieliitti". Newt Gingrich nauraa hörötti,
että elokuva voi olla vuosisadan "merkittävin kulttuuritapahtuma". James Dobson
(Focus on the Family) ja lauma saarnaajia ennustaa sen olevan "loistavin elokuva
mikä on koskaan tehty". Bussilasteittain hartaita kirkossakävijöitä on kuljetetettu
päivittäin katsomaan elokuvaa, joka esittää yksityiskohtaisen raa’asti Jeesuksen
vangitsemisen, oikeudenkäynnin, ristiinnaulitsemisen ja kuoleman. Sen on tarkoitus
herättää sympatiaa Jeesusta kohtaan, joka puolialastomana kärsii väkivaltaisista,
sadomasokistisista raipparangaistuksista vainoajiensa käsissä ja luoda vihamielisyyttä
juutalaisia, sekularisteja ja separationisteja kohtaan, jotka ovat kehdanneet
kyseenalaistaa Gibsonin käsikirjoituksellisesti paikkansa pitävän kertomuksen.
The Passion of the Christ vahvistaa sen tosiasian, jota sekularistitkaan eivät
rohkene jättää ottamatta huomioon: enemmän kuin koskaan ennen, Raamatusta on tullut
vaikutusvaltainen poliittinen voimakeino Yhdysvalloissa. "The Religious Right" -
"Uskonnollinen oikeisto" - ei säästele sanojaan sekularismin romuttamiseksi ja toivoo
muuttavansa Yhdysvallat jumalaapelkääväksi (hurskaaksi) maaksi joka tervehtii teemalla
"one nation under God - (yksi kansakunta Jumalan alaisuudessa)" ja vastustaa
homoavioliittoja ja muita liberaaleja tavoiteohjelmia. Voimakkaiden uskonnollisten ja
poliittisten voimien julkisilla välihuomautuksilla on epäedullisia seuraamuksia.
Perustuslain laatija James Madison oikeutetusti oli huolissaan ryhmien, ja
varsinkin uskonnollisten ryhmittymien, sisäisestä eripurasta, mikä hajoittaisi
kansalaisyhteisöt.
Elokuva on vaikutusvaltainen media. Sarjaelokuvat kuten Star Wars, The Lord
of the Rings, Harry Potter, Star Trek, The Terminator ja
Matrix on kirjoitettu mielikuvitusta apuna käyttäen ja ne ovat osoittautuneet
erittäin viihteellisiksi, mukaansatempaaviksi ja huikeiksi kassa- ja yleisömenestyksiksi.
The Passion of the Christ on kuitenkin paljon enemmän, sillä se hyökkää
perusdemokraattisia sekulaarisia arvoja vastaan. Se esittää myös mielikuvia tosiasioiden
sijasta ja pahaa-aavistamattomille ja hyväuskoisille elokuva on enemmän kuin luovan
taiteen harjoittamista, se on taiteellista ja historiallista vilpillisyyttä.
Vääristelty versio Raamatusta
Gibson on väittänyt, että hänen elokuvansa on evankeliumien todenmukainen ja tarkka
esitys. Näin tuskin on asianlaita. Monissa kohdin Passion esittää ylimääräistä
raamatullista aineistoa, mikä vääristelee raamatunkertomuksia. Gibson käyttää taiteen
vapautta huolettomasti.
Arvostelijat ovat korostaneet, että Gibson on vääristellyt Pontius Pilatuksen
henkilöhahmon, joka elokuvassa kuvataan suvaitsevana, hyväntahtoisena ja oikeudenmukaisena
tuomarina - kun puolueettomat pakanalliset historianmukaiset tekstit osoittavat, että hän
oli ilkeämielinen poliittinen opportunisti. Elokuva esittelee myös Pilatuksen vaimon,
Claudian, hyväntahtoisena sankarittarena. Hän on myötätuntoinen Jeesusta kohtaan ja
ajattelee hänen rangaistuksensa olevan kohtuuton, josta onkin jonkin verran tekstiperustaa
Raamatussa. Mutta Gibson menee kuvauksessaan vieläkin pidemmälle: Elokuvan eräässä kohdin
Claudia käyttäytyy ystävällisesti Mariaa ja Maria Magdaleenaa kohti,
lahjoittaen heille pellavaliinoja. Niillä Maria pyyhki verilammikot siltä paikalta, jossa
roomalaiset ruoskivat Jeesuksen. Näitä kohtauksia ei löydy mistään neljästä
evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Elaine Pagels on sanonut, että on mahdotonta,
että juutalaisnaiset olisivat hakeneet tai saaneet minkäänlaista myötätuntoa tai apua
roomalaisilta.
Evankeliumit eivät myöskään tue juutalaisten sotilaiden ja vartijoiden Jeesukselle
antamia vakavia pahoinpitelyjä Getsemanen puutarhassa ennen roomalaisten antamia
rangaistuksia. Eräässä karmeassa kohtauksessa juutalaisjoukot tuovat Jeesuksen takaisin
Jerusalemiin vahvasti sidottuna, herkeämättä hakaten ja eräässä kohdin jopa pudottaen
hänet sillalta. Tästä ei ole selvitystä evankeliumeissa. Se on napattu mukaan (elokuvaan)
korostamaan vangitsijoiden raakuutta.
Evankeliumit kertovat, että pappien lähettämä suuri ihmisjoukko saapui puutarhaan
pidättämään Jeesuksen. Syntyi tappelu ja Jeesus käski opetuslapsiaan laskemaan miekkansa.
(Tässä kuten muuallakaan Jeesus ei vaikuta kuuluvan omaan kulttuuriinsa eikä
uskonnolliseen juutalaiseen miljööseen. Sekä hän, että hänen kannattajansa on
johdonmukaisesti luonnehdittu luopioiksi ja omaan sosiaaliseen ympäristöönsä
kuulumattomiksi). Matteuksen evankeliumi 26:57 sanoo: "Vangitsijat veivät Jeesuksen
ylipappi Kaifaksen luo, minne lainopettajat ja kansan vanhimmat olivat kokoontuneet".
Markuksen evankeliumi 14:53 tulkitsee: "Jeesus vietiin ylipapin luo, ja koko ylin papisto
sekä vanhimmat ja lainopettajat kokoontuivat sinne". Luukkaan evankeliumi 22:54: "He
vangitsivat Jeesuksen ja veivät hänet mukanaan ylipapin taloon". Johanneksen evankeliumin
versio 18:12: "Sotilaat, joita komensi korkea upseeri, ja juutalaisten lähettämät miehet
vangitsivat nyt Jeesuksen, panivat hänet köysiin ja veivät hänet ensiksi Hannaksen luo.
Hannas oli senvuotisen ylipapin Kaifaksen appi".
Jos juutalaisten vartijoiden pahoinpitelyt eivät löydy raamatunkirjoituksista, niin
mistä Gibson on ne lainannut? Ne ovat lähtöisin katolilaisen nunnan ja mystikon Anne
Catherine Emmerichin oletetuista paljastuksista. Itse asiassa, suurin osa
Passion-elokuvasta on lainattu Emmerichin vuonna 1833 julkaisemasta kirjasta, mikä
tunnetaan englannin kielellä nimellä The Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ.
Nykyinen painos ylpeänä vakuuttaa kansipäällisessään, että se on jumalallisten
paljastusten klassikkokertomus, josta Mel Gibson sai inspiraation elokuvaansa.
Emmerich, "Jeesuksen pyhien haavojen" innokas ihailija ja mietiskelyn harjoittaja,
kuvailee kirjassaan kuinka sen jälkeen kun Jeesus oli pidätetty, hänet sidottiin, lyötiin
herkeämättä, raahattiin perässä ja pakotettiin kävelemään paljain jaloin särmikkäillä
kivillä. Keskittykäämme siltaan, jonka he pian saavuttivat ja jonka Gibson kuvaa
filmissään. Emmerich toteaa: "Näin Herramme syöksyvän kahdesti ennen kuin hän saavutti
sillan ja nämä syöksyt aiheutuivat pelkästään epäinhimillisestä käytöksestä, jolla
sotilaat vetivät häntä perässään. Mutta kun he olivat sillan puolivälissä, vetivät he
säälimättömän täysillä ja Jeesus iskeytyi niin rajusti, että hänet lennätettiin sillalta
veteen ... Jos Jumala ei olisi varjellut häntä, olisi hän kuollut tässä putouksessa."
(s.71).
Viittaan tähän kohtaukseen vain osoittaakseni, että Gibson meni huomattavasti
evankeliumin kirjoitusten ulkopuolelle ja lisäsi käsikirjoitukseen kuulumattomia,
etupäässä Emmerichin piirtämiä tapahtumia. Muistakaa, että nämä ovat meediomystikon
subjektiivisia visioita, jotka on käännetty yli 1800 vuotta sen jälkeen kun ne olivat
tapahtuneet. Menin katsomaan elokuvan toistamiseen nähdäkseni jos elokuvan lopussa
Emmerichin teoksesta olisi minkäänlaista lähdemerkintää. En löytänyt mitään -
silmiinpistävä laiminlyönti.
The Passion of the Christ keskittyy suurelta osin Jeesuksen ruoskintaan. Kaksi
evankeliumeista toteaa yksinkertaisesti, että Pilatus "ruoskitti Jeesuksen ja luovutti
ristiinnaulittavaksi"(Matteus 27:26, Markus 15:15). Johanneksen evankeliumin kuvaus yhtyy:
(19:1-2): "Nyt Pilatus käski ruoskia Jeesuksen". Luukkaan evankeliumi (23:16) ilmoittaa
Pilatuksen sanoneen: "Minä päästän hänet vapaaksi, kunhan ensin olen antanut kurittaa
häntä".
Evankeliumien asiallisesti ja ilman kerronnallista kehittelyä ilmaistut kohdat on
räikeästi laajennettu Emmerichiltä: "Ensinnäkin käytettiin okaisia risuja, päällystettynä
solmuilla ja piikeillä. Näiden piikkien iskut repivät hänen ihonsa rikki veren suihkutessa
..." (s. 135). Emmerich kuvasi sitten piiskojen käytön: "koostuen pienistä ketjuista tai
rautaisilla koukuilla päällystetyistä hihnoista, jotka upposivat luuhun asti ja repivät
isoja kudosten palasia jokaisella iskulla." (s. 135). Lisäksi missään evankeliumissa ei
kuvata ketkä olivat seuraamassa ruoskintoja. Emmerich toteaa, että: "juutalainen
roskajoukko kokoontui pienen välimatkan päähän". Gibsonin versiossa korkein papisto
katselee ruoskintaa sillä aikaa kun saatanan naispuolinen ruumiillistuma seuraa tapahtumaa
heidän kanssaan. Tätä ei ole kuvattu missään Raamatun kohdassa. Gibson menee näin ollen
Uuden Testamentin kirjoitusten ulkopuolelle antaen ymmärtää, että juutalaiset ja heidän
johtajansa olisivat osallistuneet Jeesuksen raakaan pahoinpitelyyn.
Uuden Testamentin kirjoitukset toteavat aukiolle kokoontuneen korkeimman papiston ja
muun kansanjoukon todistaneen Pilatuksen määränneen Jeesuksen ristiinnaulittavaksi ja
saaneen mahdollisuuden vapauttaa Barabbas Jeesuksen sijasta. Tämä on
yksityiskohtaisesti kuvattu Gibsonin elokuvassa.
Elokuva vaikenee kuitenkin siitä seikasta, että Jeesus, hänen äitinsä Maria,
Pietari, Jaakob ja muut opetuslapset, muiden kansanjoukossa olleiden
kannattajien ohella, olivat itsekin juutalaisia. Emmerichin ja Gibsonin versioissa
juutalaiset irtautuvat Jeesuksen pääasiallisista vihamiehistä kiihottaen roomalaisia, ei
vain ristiinnaulitsemaan hänet, vaan myös kiduttamaan ja aiheuttamaan maksimaalista
kärsimystä. Mielestäni asianydin elokuvassa on vieläkin juutalaisvastaisempi: Pilatus
yrittää tyynnyttää juutalaisia (Jeesuksen) pahoinpitelyn avulla, heidän ollessa yhä
tyytymättömiä - todella verenhimoista touhua!
Onko The Passion of the Christ juutalaisvastainen? Kyllä, minun arvostelukykyni
mukaan jopa räikeästi. The Passion toistaa keskiaikaisen taiteen ja kärsimysnäytelmien
juutalaiskuvauksia, jotka provosoivat antisemitistisiin joukkovainoihin ja joista on
kärsitty "Kristuksen tappajien - "Christ killers"" taholta jo vuosisatoja. On ollut paljon
puhetta tosiasiasta, että Mel Gibsonin 85-vuotias isä, Hutton Gibson, kieltäytyy
uskomasta juutalaisten joukkomurhien koskaan tapahtuneenkaan. Hänen kerrotaan sanoneen,
että Vatikaanin II konsiili oli "juutalaisten tuella tehty vapaamuurarien salajuoni". Mel
Gibson poisti elokuvan alkuperäisestä versiosta Matteuksen evankeliumin kirjeen (27:25-26)
tekstityksen: "Hänen verensä saa tulla meidän ja meidän lastemme päälle!" vaikka se
ilmeisesti säilyy puhutussa aramean kielessä elokuvan kohtauksessa.
Paavi Johannes Paavali II:n kunniaksi täytyy mainita, että hän teki vuonna 2000
historiallisen anteeksipyynnön julistaen, että nykypäivän juutalaisia ei voi pitää
vastuunalaisina Kristuksen kuolemaan. Silti, The Passion sai ensi-iltansa aikana,
jolloin juutalaisvastaisuus on maailmanlaajuisesti kasvussa, varsinkin Euroopassa ja
islaminuskoisessa maailmassa.
Raamatunkirjoitusten (varsinkin Johanneksen evankeliumin) mukaan Kristus kuoli ristillä
koska Jumala lähetti hänen ainokaisen poikansa kuolemaan syntiemme puolesta. Näin ollen
kaikki syntiset ovat vastuunalaisia, ei pelkästään muinaisen Israelin juutalaiset. Mel
Gibson on itse syyttänyt kaikkia syntisiä ristiinnaulitsemisesta. Jos näin on asianlaita,
niin Kristuksen ristiinnaulitsemisen oli määrä tapahtua ja Hän (Jumala) oli sen muuten
ennustanut. Miksi Jumala oli valmis sallimaan hänen ainokaisen poikansa kärsimään karmean
kuoleman, on vaikea käsittää. Mutta kristittyjen "anteeksipyytäjien" mukaan se oli ennalta
määrätty, jotta ne jotka Kristukseen uskoivat, pelastuisivat. Näinollen Jumala - eikä
yksinomaan juutalaiset ja roomalaiset - oli vastuussa Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta.
Joku saattaisi jopa sanoa, että jos tämä oli osa jumalallista suunnitelmaa, niin
juutalaisten pitäisi saada meriittiä sen toteuttamisesta.
Ovatko raamatunkirjoitukset luotettavia?
Ovatko Uudessa Testamentissa kuvatut Jeesuksen kertomukset - tässä tapauksessa hänen
oikeudenkäyntinsä, ristiinnaulitsemisensa ja kuolemansa (jättäen rauhaan hänen syntymän,
elämän ja ylösnousemuksen) paikkansa pitäviä historiallisia tapahtumia? Epäilen. Tämä
kielteinen arvio on vedetty Uuden Testamentin kirjoitusten huolellisten opillisten ja
tieteellisten tutkimusten perusteella.
Avainasemassa on fakta, että evankeliumien kirjoittajat eivät olleet itse tapahtumien
silminnäkijöitä noissa asiakirjoissa. Jos Jeesus kuoli n. vuonna 30 jaa (= jälkeen
ajanlaskumme alun), (tämä perustuu oletukseen, koska osa ihmisistä jopa kyseenalaistaa
onko hän koskaan elänytkään;
) niin Markuksen evankeliumi oli
arvatenkin kirjoitettu ensimmäisen vuosituhannen seitsemännellä vuosikymmenellä, Matteus
ja Luukas kahdeksannella ja Johannes noin 90-100 -luvulla jälkeen ajanlaskumme alun. Joten
ne oli kirjoitettu noin 40-70 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Evankeliumit perustuvat
suulliseen perimätietoon, juontaen juurensa toisen ja kolmannen käden
todistajanlausunnoista, jotka on koottu varhaisten juutalaiskristittyjen joukosta,
sisältäen kaskumaisia kertomuksia, sairainakin pidettyjen ihmisten lausumia sananparsia,
tarinoita ja vertauskuvia. Evankeliumien väitteet eivät ole toisistaan riippumattomasti
oikeiksi vahvistettuja puolueettomien silminnäkijöiden lausuntoja - sitä suuremmalla
syyllä kannattaa olla skeptinen niiden asiapitoisesta totuudesta. Niitä ei kirjoitettu
kuten historiikkiä tai elämänkertaa sinänsä - ja kirjoittajat eivät käyttäneet
perusteellisia ja historiallisia kirjatietoja tutkimusmetodeinaan. Raamatuntutkija
Randel Helmsin mukaan ne olivat pikemminkin propagandististen lähetyssaarnaajien
kirjoittamia, jotka olivat kiinnostuneita "hyvien uutisten" julistamisesta yrittäen
houkutella ja käännyttää ihmisiä kristinuskoon.
Sen tähden evankeliumeja ei
pidä ottaa kirjaimellisena totuutena vaan eräänlaisena (sen ajan) uutena
ideologis-moraalis-teologismuotoisena oppina.
Evankeliumeja kirjoittaessaan kirjoittajat ilmeisesti palasivat takaisin Vanhaan
Testamenttiin ja löysivät tekstikatkelmia, jotka viittasivat Messiaan uudelleen
tulemiseen, syntymisestä nuorelle naiselle (neitsyelle) ja pystyivät seuraamaan hänen
sukujuuriaan Daavidiin saakka – minkä vuoksi Matteus ja Luukas tekivät niin suuren
hässäkän Jeesuksen syntymisestä Beetlehemiin. Niinpä evankeliumit pitäisi lukea
sanataiteelliseksi tuotannoksi, luovan mielikuvituksen tarpeettomaksi pitkittämiseksi,
jotta ne täyttäisivät kiihkeät vapahduksen kaipuut. Ne ovat kaikkein vaikutusvaltaisin
kaunokirjallisuuden muoto, joka on hallinnut länsimaista kulttuuria kautta sen historian.
Onko niillä olemassa pienintäkään totuudenjyvää on kyseenalaista, todelliset tapahtumat on
vaikeaa osoittaa todeksi, erityisesti koska Jeesuksesta ja hänen ihmeparannuksistaan ei
ole olemassa mainintaa missään pakanallisessa kirjallisuudessa.
Perimätiedon mukaan Markus kuuli Jeesuksesta Pietarilta. Eusebius
(260-339 vuotta jaa) on tämän väitteen tietolähde, mutta Eusebius kirjoitti n. kolme
vuosisataa Jeesuksen kuoleman jälkeen. Joka tapauksessa Matteus ja Luukas perustavat
kirjoituksensa melko varmasti Markukseen.
Nämä kolme synoptista
evankeliumia ovat samantyyppisiä, vaikka ne ovatkin ristiriidassa toisiinsa nähden monessa
merkityksellisessä tapauksessa. Tutkijat uskovat, että jotkut niistä juontavat juurensa
jostakin muustakin kirjallisesta lähteestä. (Q, (saks. Quelle = lähde) väitetty kadonnut
lähde).
Toinen historiallinen tosiasia, joka kannattaa pitää mielessä on, että evankeliumit
kirjoitettiin roomalaisten ja juutalaisten pitkän sodan jälkeen (vuosina 66-74), jolloin
tuhoutui sekä Jerusalem että heidän temppelinsä (vuonna 70). Sadattuhannet juutalaiset
menehtyivät ja hajaantuivat ympäri Välimeren aluetta näiden sotien aikana. Olot
Jerusalemissa saatiin lopulta tasoitettua vuonna 135. Tuon ajan poliittiset olot
vaikuttivat evankeliumien useisiin kirjoittajiin ja heidän synoptisiin evankeliumeihinsa,
eikä suinkaan Jeesuksen aikakausi. Jonkin verran myöhemmin kirjoitettu Johanneksen
evankeliumi heijasti kasvavaa kristinuskon suosiota. Toinen Johanneksen nykypäivänä
erittäin vaikutusvaltainen kirja, Ilmestyskirja, ennustaa maailmanloppua, hurmosta ja
Jeesuksen toista tulemista. Monien tutkijoiden mielestä tämä kirja heijastaa
häiriintyneiden henkilöiden "märehtimistä". Meillä ei ole luotettavia todisteita siitä,
että nämä tapahtumat tulevat tulevaisuudessa toteutumaan, silti sadat miljoonat ihmiset
nykypäivänäkin ovat vakuuttuneita siitä, että ne toteutuvat - silkkaan uskoon
perustuen.
Tarkastelkaamme toistakin historiallista kontekstia, mikä ajoittuu ensimmäisen
vuosituhannen puolelle, jolloin suurin osa Uudesta Testamentista oli kirjoitettu. Kaksi
juutalaista uskonlahkoa taistelivat valta-asemasta. Ensimmäinen oli rabbiininen
juutalaisuus, joka noudatti tooran käskyjä ja rituaaleja (mukaan luettuna ympärileikkaus
ja ruokavaliosäädökset). Rabbiiniset juutalaiset pitivät lujasti kiinni Vanhan Testamentin
mallista, että juutalaiset olivat "valittu kansa". Ollessaan orjina Egyptissä he pakenivat
Luvattuun maahan, Palestiinaan. Jonain päivänä diasporan jälkeen juutalaisten oli määrä
palata takaisin Israeliin ja kunnostaa heidän temppelinsä.
Toinen uskonlahko oli varhainen juutalais-kristillisyys, joka yritti vedota Rooman
imperiumin – ei vain juutalaisiin – vaan myös pakanoihin. Siinä se onnistuikin
käytännöllisesti katsoen pelkästään murtamalla rabbiinisen juutalaisuuden. Tämä olikin
syynä evankelistojen (varsinkin Johanneksen) kasvaviin negatiivisiin viittauksiin
juutalaisista, syyttäen heitä Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta. Kristinusko pystyi
tekemään suuren harppauksen värväämällä käännynnäisiä ja kilpailemalla muita uskolahkoja,
kuten mithralaisuutta vastaan. Mutta se pystyi tähän ainostaan sanoutumalla irti
rabbiinisesta juutalaisuudesta. Se synnytti paljon maailmanlaajuisemman sanoman, josta oli
ohimennen jo vihjattu Paavalin kirjeissä (kirjoitettu n. 15-20 vuotta Jeesuksen
ristiinnaulitsemisen jälkeen). Näiden uusien kristittyjen ei tarvinnut ympärileikkauttaa
poikalapsiaan eikä noudattaa juutalaisia ruokavaliosäännöksiä.
Näin ollen, The Passion of the Christ -elokuvan raamatuntekstejä ei pidä lukea
kirjaimellisesti juutalaisten vastaisina saarnoina vaan pikemminkin kahden juutalaislahkon
- perinteisen ja kristinuskoon pohjautuvan juutalaisuuden - riitaisena taisteluna
valta-asemasta.
Jos neljää evankeliumia lukee rinnan, kuten olen tehnyt useita kertoja, löytää useita
aukkokohtia ja ristiriitaisuuksia. On ilmeistä, että niiden kirjoittajat eivät tunteneet
omana elinaikanaan Jeesusta. Jokainen evankeliumi oli kyhätty käsin kokoon tyydyttääkseen
silloisten kehittyvien uusien kristillisten kirkkojen pakottavat käytännön tarpeet. Ne
olivat ihmisten laatimia, joita motivoi transsendenttinen houkutus uskoa Kristukseen,
Jumalan poikaan, ihmiskunnan pelastajaan. Evankeliumit ovat täten historiallisesti
epäluotettavia ja siksi myös The Passion of the Christ. Mutta Gibson menee vieläkin
pidemmälle, kuten seuraavassa osoitan.
Kristinuskon syntyminen
Perusteiksi esitän, että tästä analyysistä on olemassa kaksi tärkeää johtopäätöstä:
Ensimmäiseksi, uskontojen ja poliittisten voimien liittoutuminen voi olla erittäin
tuhoisaa, varsinkin kun näiden uskontojen tukijana on valtio tai imperiumi. Keisari
Konstantinuksen (vuoden 312 paikkeilla) muutosten myötä kristinusko vahvistettiin
Rooman imperiumin viralliseksi uskonnoksi n. kolme vuosisataa Jeesuksen
ristiinnaulitsemisen jälkeen. Nikean piispan vuonna 325 kirjoittaman Nikaian
uskontunnustuksen mukaan Pontius Pilatus ristiinnaulitsi Jeesuksen. Se julisti myös, että
Jeesus, Jumalan poika on yhtä Isän kanssa. Päätös, että mitkä kirjat olisi pitänyt
sisällyttää Uuteen Testamenttiin oli poliittinen, Nikean hallituksen äänestykseen
osallistuneiden piispojen säätämä. Tässä ja muissakin kirkolliskokouksissa Raamatun
kaanonista jätettiin pois monia joidenkin kristillisten ryhmien arvostamia apokryfisiä
kirjoja. Se siitä historiallisesta objektiivisuudesta.
Keisari Julius (331-363 jaa), Konstantinuksen veljenpoika ja filosofian
opiskelija tuli skeptiseksi kristinuskoa kohtaan ja oli valmistautunut lakkauttamaan
kristillisen kirkon, minkä hän olisi tehnytkin, ellei hänen armeijansa - arvatenkin
kristitty - sotilas olisi murhannut häntä. Joka tapauksessa, kristinusko voitti ja suuri
muinainen helleenis-roomalainen sivilisaatio lopulta heikkeni. Mutta tämä ei tapahtunut
pienessä mittakaavassa poliittisten osatekijöiden vuoksi: Raamatun ymppäys miekan avulla
ja absolutistisen kristillisen uskon luominen, suvaitsemattomuus muita uskontoja kohtaan
ja valmius käyttämään mitä tahansa keinoja tehdäkseen loppu kerettiläisyydestä.
Viidennen vuosituhannen alkuun mennessä yhä useampi Rooman imperiumin asukas liittyi
kristillisiin kirkkoihin, jotka korvasivat pakanalliset uskonnot. Kristinusko vallitsi
suvereenisti halki Euroopan, Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän. Kaksi jälkimmäistä olivat
muslimien vallassa 7. ja 8. vuosituhannen ajan, mutta feodaalinen Eurooppa pysyi
kristityillä, kun se siirtyi niin kutsutulle pimeälle keskiajalle. Vain renesanssikauden,
uskonpuhdistuksen, tieteen kehittymisen kaudella ja demokraattisten vallankumousten
aikoina kristinuskon valta-asema heikentyi. Nykyaikaisen yhteiskunnan maallistumisen
vanavedessä luonnonmukaiset aatteet ja humanistiset arvot yleistyivät.
Uskontojen ja poliittisten voimien yhteenliittymät ovat historiallisesti saaneet aikaan
hirvittäviä uskonnollisia konflikteja pistäen vastakkain katolilaiset ja protestantit,
islamin pyhää sotaa käyvät kristinuskon ristiretkeläisiä vastaan ja aiheuttaen jatkuvia
sotia kristittyjen, juutalaisten, muslimien, hindujen ja muiden uskontojen kesken. Jumala
suojelkoon meitä jumalista huumaantuneita leegioita vastaan, joilla on voima tuomita
niitä, jotka ovat eri mieltä! Yhä suuremmalla syyllä kiittäkäämme amerikkalaisen
perustuslain kirjoittajia, jotka säätivät kansalaisten perusoikeuksien julistuksen, mukaan
lukien perustuslain ensimmäinen lisäys (First Amendment), kieltäen uskontojen
perustamisen.
Tutkimustyön vapaus
Toinen vedettävissä oleva johtopäätös on, että kristillisten legendojen syntyperät ovat
aivan liian kauan maanneet tarkastamattomina, hautautuneina ajan hiekkaan. Uskovaiset
ottivat Uuden Testamentin vastaan kuten se annettiin, ja kenelläkään ei ollut oikeutta
kyseenalaistaa sen pyhiä oppeja, jotka luultavasti perustuivat ilmestyksiin korkeammalta
taholta. Mutta skeptisyyttä vaaditaan - sitä samaa skeptisyyttä, jota pitäisi käyttää myös
Mooseksen Siinai-vuorella tapahtunutta ilmestystä ja muita Vanhan Testamentin profeettojen
ilmestyksiä kohtaan. Ortodoksijuutalaiset, jotka tunnustavat legendan "valitusta kansasta"
ja lupauksen, että Jumala antoi Israelin juutalaisille, niin ikään perustavat tämän
tuomitsemisen todeksi, vahvistamattomiin todistajanlausuntoihin pohjautuen.
Nykypäivänä meillä on tieteelliset välineet historiantutkimukseen ja Raamatun
kritisointiin. Voimme käyttää apunamme kahden vuosituhannen aikana kehittyneitä opillisia
ja tieteellisiä tutkimuksia. Voimme syventyä seikkaperäiseen todistusaineistoon,
arkeologiaan, kielitieteelliseen analysointiin ja tekstiarvosteluihin todistaaksemme tai
diskonfirmoidaksemme muinaisten kirjallisten dokumenttien uskottavuuden. Valitettavasti
suuri yleisö on lähes täysin tietämätön tästä tärkeästä tutkimustyöstä. Vastaavanlainen
tapaus on Koraanissa olevat Muhammedin ja hänen islamilaisen syntyperän paljastukset.
Koska ne ovat samantapaisesti puolueettomien silminnäkijöiden todeksi vahvistamattomia, ne
pohjautuvat vastaavanlaisesti epävarmalle perustalle. Koraanistakin on olemassa rikas
skeptinen kirjallisuusaineisto. Mutta suurin osa tutkijoista pelkää tuoda heidän eriäviä
johtopäätöksiään julki.
Niin kutsuttuja Aabrahamin kirjoja - Uutta ja Vanhaa Testamenttia sekä Koraania – pitää
tarkastella huolellisesti käyttäen järkiperäistä ja tieteellistä analyysiä. Ja näiden
tutkimusten tulosten pitää päästä ulos tutkimuslaitoksista ja olla luettavissa ja
omaksuttavissa yhä laajemmin. Valitettavasti tutkimuksen vapaus harvoin luo pohjaa
"pyhille teksteille". Itse asiassa, uskonnollisesti toisinajattelevien ankarat
rangaistukset ovat olleet olemassa oleva normi monessa maailmankolkassa aina viime
aikoihin asti.
Ottaen huomioon Mel Gibsonin elokuvan yleisömenestyksen, muitakin Jeesus-elokuvia
tullaan tuottamaan - sillä Jeesus myy Amerikassa! The Passion of the Christ voi
valitettavasti lisätä suvaitsemattomuutta toisinajattelijoita kohtaan ja voi pahasti
vaarantaa helposti haavoittuvaa yhteiskunnallista (mielen)rauhaa. Se voi edesauttaa
kaivamaan maata perustuslain ensimmäisen lisäyksen (First Amendment), uskontojen
perustamisen kiellon, alta, joka on ollut amerikkalaisen demokratian tukipilari. Tämä on
todellakin kaikkein huolestuttavin saastelaskeuma minkä Gibsonin elokuva todennäköisesti
synnyttää.
|