Vaikka avioeron saamiselle laki ei aseta juuri mitään esteitä, emmehän siltikään
hyväksyisi sitä, että siviiliavioliitolla olisi vuoden koeaika, jonka kuluessa naisella
olisi tuo avioliitto mitätöiden oikeus solmia avioliitto toisen miehen kanssa, kunhan uusi
vihkiminen vain olisi kirkollinen. Kuitenkin syntyneen lapsen uskonnollisesta asemasta
päättämistä koskee tämänkaltainen outo seikka.
Uudessa uskonnonvapauslaissa huoltajat ovat sukupuolen perusteella eriarvoiset. Tästä
aiheutuu eräs turha ongelma, ellei toteuteta oikein seuraavaa lain kohtaa: Jokaisella
on oikeus päättää uskonnollisesta asemastaan liittymällä sellaiseen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, joka hyväksyy hänet jäsenekseen, tai eroamalla siitä. Lapsen uskonnollisesta
asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä.
Käsittääkseni henkilön uskonnollinen asema on hänen eri uskonnollisten yhdyskuntien
jäsenyyksiensä luettelo. Luettelo eli siis uskonnollinen asema voi olla tyhjäkin. Näin on
vastasyntyneellä. Sen, että jokaisella on tosiaankin jokin uskonnollinen asema, voi
päätellä myös hallituksen esityksen laille antamista perusteluista ja
uskonnonvapauskomitean ehdotuksesta hallituksen esitykseksi.
Ajatelkaamme nyt syntyneen lapsen huoltajia, jotka yhdessä päättävät lapsen säilyttävän
tyhjän uskonnollisen asemansa. Ratkaisu on ehkä ainoa mahdollinen. Tai sitten eri
ratkaisuista huoltajat sopivat juuri siitä kenties vaikeankin pohdinnan tuloksena.
Mielestäni huoltajilla tulisi olla oikeus saada tämä arvokas ja laissa ensisijaisena
pidetty yksimielisyytensä virallisesti rekisteröidyksi. Tilaisuus siihen tulisi järjestää
esitäytetyssä lomakkeessa, jossa kahden kuukauden kuluessa syntymästä huoltajat
ilmoittavat maistraatille päätöksensä lapsen nimestä ja äidinkielestä sekä lapsen
mahdolliset jäsenyydet eri uskonnollisissa yhdyskunnissa. Lomakkeen jääminen vaille
merkintää lapsen ottamisesta uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi ei sinänsä riitä.
Kysymys on tärkeä, sillä lapsen uskonnollisen aseman pysyminen tyhjänä voi olla seuraus
myös huoltajien erimielisyydestä, ja tässä tapauksessa, mutta vain tässä,
uskonnonvapauslaki antaa toissijaisen jatkovaihtoehdon seuraavasti kuuluvan lain kohdan
nojalla: Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen
uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen
syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Tämän tähden olisi, paitsi tarpeettomasti loukkaavaa, mahdollisesti myös kohtalokasta,
jos huoltajilla ei olisi oikeutta virallistaa sopimistaan lapsen tyhjästä uskonnollisesta
asemasta. Tietämäni mukaan luterilainen kirkko ei nimittäin aio kunnioittaa epävirallista
sopimista, vaan (kirkkoon kuuluvan) äidin pyynnöstä se ottaa lapsen kasteessa jäsenekseen
taustoja kyselemättä.
Ilman korjausta voisi siis pian toteutua seuraava. Ensin jonkin lapsen synnyttyä
vanhemmat sopivat lapsen tyhjästä uskonnollisesta asemasta, ilmoittavat lapsen tiedot
maistraattiin tämän mukaisina ja järjestävät (uskonnottomat) nimiäiset. Sitten äiti
muuttaa mielensä ja liittää lapsen kirkkoon luullessaan väärin tätä tointaan lailliseksi.
Vihdoin isän vaatimuksesta ja nimiäisvieraat todistajina tuomioistuin peruu lapsen kirkon
jäsenyyden.
Äskeinen tekstini on oleellisesti sama kuin mielipidekirjoitukseni Kalevassa ja
Hämeen Sanomissa elokuussa 2003. Avioliittovertailuni olisi tietysti ollut osuvampi, jos
avioero olisi edelleenkin hankala saada. Itse tavoitteelleni parempi vertailukohta on
avioehto: Kun sellainen on laadittu sekä lisäksi julkisesti rekisteröity, puoliso ei voi
sitä yksin edukseen muuttaa eikä peruuttaa.
Heti kirjoitusteni ilmestyttyä pyysin kulttuuriministeri Tanja Karpelaa
ryhtymään niissä vaadittuihin toimenpiteisiin. Jo aiemmin heinäkuussa 2003 olin lähettänyt
Väestörekisterikeskukseen ja opetusministeriöön tilanteesta perusteellisemman selvityksen
ratkaisuehdotuksineen. Siihen olin johtunut tutkimalla kysymystä, mitä lomakkeita uuden
uskonnonvapauslain tähden oikein tarvittaisiinkaan. Väestörekisterikeskuksen kanssa
saatoin heti hiukan pohtia asian mahdollista käytännön toteuttamista, mutta
opetusministeriöstä en ole kuullut mitään.
Lainaanpa myös uskonnonvapauslain kyseisen uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyyttä
koskevan 3 §:n yksityiskohtaisia perusteluita, sillä ne vahvistavat näkemyksiäni
(eduskunta hyväksyi yksimielisesti pykälän ja sen perustelut hallituksen esittämässä
muodossa): "Pääsääntönä olisi, että lapsen huoltajat tekevät lapsen uskonnollista asemaa
koskevat päätökset yhdessä. Tämä vastaisi lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun
lain lähtökohtia huoltajien yhteistoiminnasta. Jotta huoltajien erimielisyys lapsen
uskonnollisesta asemasta ei automaattisesti johtaisi lapsen uskonnollisen aseman jäämiseen
avoimeksi, on säännökseen kuitenkin otettu myös toissijainen vaihtoehto niitä tilanteita
varten, joissa huoltajat eivät lapsen syntymän jälkeen pääse sopimukseen lapsen
uskonnollisesta asemasta. Tällöin lapsen huoltajana toimiva äiti voisi halutessaan yksin
päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan."
Tässä siis käytetään perustelun tavoitteiden tähden termiä "avoin uskonnollinen asema"
siitä tilanteesta, josta itse käytän termiä "tyhjä uskonnollinen asema". Mutta on myös
huomattava, että terminä ei ollut "vailla uskonnollista asemaa"; yksikäsitteinen
uskonnollinen asema on siis jokaisella siviilisäädyn lailla. Saman kertoo myös
uskonnonvapauskomitean mietinnössä ehdotetun uskonnonvapauslain 4 §:n seuraavasti kuuluva
toinen momentti: "Huoltajien liittyessä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erotessa siitä
lapsen uskonnollinen asema ei muutu, jolleivät huoltajat toisin päätä."
Helmikuussa 2004 lähetin uudesta uskonnonvapauslaista kyselyn mannermaan kunkin
maistraatin yhdelle henkikirjoittajalle. Tällöin tiedustelin tapauksista, joissa
palauttaessaan syntyneen lapsen tietojen lomakkeen vailla merkintää lapsen liittämisestä
uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi huoltajat ovat selittäneet sen merkitsevän
uskonnonvapauslain mukaista huoltajien yhteistä päätöstä ja sopimista siitä, että lapsen
uskonnollinen asema on oleva tyhjä. Saamissani palautteissa (19/37; näistä vain osassa
todella vastattiin kysymyksiini) ei yhdessäkään kerrottu tällaisesta tapauksesta.
Kuitenkin kysymys nousee itse uskonnonvapauslaista; ei ihmisten tarvitse odottaa
lainsäätäjän ja viranomaisten toimenpiteitä rekisteröintikäytännön luomiseksi. Tosin
maistraateilla on tuskin velvollisuutta taltioida mahdollisia erillisiä sopimuksia; saati,
että ne voisivat viedä sopimuksen väestörekisteriin lapsen kohdalle. Sopimusten
sitovuuskin selviäisi ehkä vasta oikeuskäsittelyssä.
Ajatelkaamme nyt avioparia. Se, että äiti voisi lainvoimaisesti rikkoa vanhempien
sopimuksen lapsen tyhjästä uskonnollisesta asemasta ja yksin liittää lapsen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, voisi johtaa asian raskaasti ottavan isän harkitsemaan avioeroa ja
yksinhuoltajuuden hakemista tai ainakin uusista lapsista pidättäytymistä. Mutta silloin
sillä, että äiti voisi menetellä noin vielä yhden vuoden kuluttuakin lapsen syntymästä,
voisi olla se kohtuuton ja asioita yhä enemmän mutkistava seuraus, että tuossa
vaiheessahan voisi uusi lapsi jo olla tulossa tai tullutkin.
On tietysti eri asia, jos mies jo puolison valinnassaan on luopunut omasta lastensa
uskonnottomuuden toiveesta. Sellaista mahdollisuutta miettimään joutuu - tai miettimisen
ohittaa - useampi mies kuin luulisi. Nimittäin luterilaisen kirkon uutisen mukaan vuonna
2003 Suomessa solmittiin 25222 avioliittoa, ja näistä 24052 tapauksessa ainakin toinen
vihityistä oli kirkon jäsen; siis vain 1170 tapauksessa eli 4,7 % kaikista tapauksista
kumpikaan puolisoista ei kuulunut kirkkoon. Uskonnottomat eivät siis mene naimisiin vain
uskonnottomien kanssa; puhtaasti tilastollisesti ajatellen hankalampaa heidän onkin löytää
toinen kaltaisensa kuin uskontoisten on löytää toinen uskontoinen.
Sikäli siis uskonnonvapauslaki sortaa sekä miessukupuolta että uskonnotonta
katsomusvähemmistöä. Siihen, eli siis jo alusta lähtien syntynyttä lasta uskonnollisen
yhdyskunnan jäseneksi liittämistä tahtovan äidin tahdon toteutumiseen aina hänen omalla
päätösvallallaan isän tahdon vastaisestikin, ei välttämättä kovin helposti saada muutosta,
vaikka eduskunnan perustuslakivaliokunta mietinnössään uskonnonvapauslakiesityksestä
katsoikin, että kysymyksessä lapsen uskonnollisesta asemasta päättämisestä olisi
hallituksen asianmukaista arvioida lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain
täydentämistä.
Ja kyllähän lain tulisi olla sellainen, että lapsen liittämiseen uskonnollisen
yhdyskunnan jäseneksi pitäisi aina tarvita huoltajien yhteinen päätös. Sitä ehdotti
uskonnonvapauskomitea, ja se oli Vapaa-ajattelijain liiton kanta. Arvatenkin kuitenkin
kirkko onnistui kirkolliskokouksensa lausunnolla ja ehkä taustatyölläänkin vaikuttamaan
asiaan lain jatkovalmistelussa niin, että tämä seikka ei lakiin asti säilynyt.
Toisaalta uskonnottomien miesten ei ole mikään pakko hankkia lapsiaan uskontoisten
naisten kanssa - eikä mielestäni pidäkään hankkia. Kirkkopuoli voisikin vastaisuudessa
torjua Vapaa-ajattelijain liiton kannan tähän epäämättömään seikkaan vedoten. Liiton onkin
vain keskityttävä uskonnottomien nuorten uskonnottoman identiteetin tukemiseen. Mutta
saattaisihan silti nainen, joka ei kuulu kirkkoon avioliiton solmimishetkellä, lapsen
sitten synnyttyä ja saatua nimiäisensä haluta liittyä kirkkoon ja liittää siihen
lapsensakin. Tällaista perhettä hajottavan toiminnan mahdollisuutta taas kirkon on
hankalampi puolustaa.
Kaipaamani vaatimattomampi korjaus pitäisikin olla sekä pohjimmiltaan riidaton että
muodossa tai toisessa yksinkertainen toteuttaa. Maistraattien rekisteröintitehtävistä on
juuri annettu eduskunnalle hallituksen esitys (HE 123/2004 vp), ja sama työryhmä voisi
sillä taholla olla asialla jälleen. Itse tein tämän kirjoitukseni valmistelun yhteydessä
kantelun oikeuskanslerille.
Edelleen jokaisen lapsen saavan ja yhdessä toisen vanhemman kanssa lapsen
uskonnottomasta asemasta sopivan pitäisi tehdä sopimus kirjallisena ja tarjota sitä
maistraattiin. Tarkoituksena olisi toisaalta tehdä propagandaa maistraattia kohtaan
kantelun mahdollisuuskin vastahakoisen maistraatin tapauksessa mielessä pitäen ja
toisaalta, miehen kyseessä ollen, varautua tarpeen vaatiessa yritykseen vedota tähän
sopimukseen oikeudessa. Jos taas kyseessä olisi nainen, tulisi hänen lisäksi kirjallisesti
ilmoittaa maistraatille, että hän luopuu oikeudestaan liittää lapsi uskonnollisen
yhdyskunnan jäseneksi.
Myös nimenjulkistamisjuhlapalvelujen tarjoajien olisi huomattava esittää lapsen
vanhemmille tämäkin lapsen uskonnottoman aseman ja vanhempien sovun turvaamiseen tähtäävä
seikka.
|