Erkki Hartikainen
Hautaamisesta
Vapaa-ajattelijain liiton virallinen kanta hautaustoimilakiin oli, että koska
sellaista ei tarvittu tähänkään asti, sellaista ei olisi tarvittu ollenkaan. Erityisen
ikävänä vapaa-ajattelijat pitivät sitä, että hautaustoimilaki rajoitti tuhkan käsittelyä
ja käytännössä estää kunnalliset ja yksityiset hautausmaat.
Edustaja Riitta Prusti sanoi lakia eduskunnan sivistysvaliokunnassa
käsiteltäessä, että jos laista tulee sellainen kuin ehdotettiin (sellainen siitä tuli),
hänen viimeistä tahtoaan ei voitu toteuttaa. Riitta Prusti halusi, että hänen tuhkansa
laitettaisiin johonkin sellaiseen paikkaan, jota hänen lapsensakaan eivät tietäisi, jotta
eivät tule sitten turhaan ulkomailta haudalle. Edustaja Ilkka Taipale puolestaan
tiedusteli – saamatta vastausta – mitä tapahtuu sille saksalaisen pääkallolle, joka on
hänen kotonaan ja museoiden yms. laitosten lukuisille luurangoille.
Nyt uuden lain mukaan tuhkaa ei anneta, ellei krematorio voi olla varma siitä, että se
sijoitetaan siihen paikkaan, joka krematoriolle on ilmoitettu, että se sijoitetaan yhteen
paikkaan eikä jaeta jne.
Kuten tässä lehdessä on jo kerrottu, Kuopiossa tuhkaa ei annettu äidille edes
seurakunnalta ostettuun paikkaan haudattavaksi, koska ulkomailla asuva isä ilmoitti
seurakunnalle, että aikuisena kuollut ateistilapsi pitää haudata uskonnollisin menoin
miehen suvun hautapaikkaan.
Evankelis-luterilaiset seurakunnat omistavat kaikki Suomen krematoriot yhtä lukuun
ottamatta. Lisää muiden krematorioita ei tule, koska lain mukaan krematorio ei saa tuottaa
voittoa ja evankelis-luterilaiset pyörittävät hautausmaitaan ja krematorioitaan meidän
kaikkien veronmaksajien rahoilla (yhteisöveroosuudella).
Vapaa-ajattelijain liiton virallisessa lausunnossa hautaustoimilakiesityksestä sanotaan
mm:
"2 § Yleiset velvollisuudet
Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä vainajan omaa tahtoa kunnioittavalla
tavalla.
Perustelut: Hautaustoimijaoston mietinnön ensimmäinen momentti jonka mukaan
"vainajan ruumista tulee käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla
tavalla" on poistettu. Siitä, mikä on arvokasta ja vainajan muistoa kunnioittavaa, on
erilaisia käsityksiä. Riittää, että vainajan tahto asetetaan etusijalle.
Vapaa-ajattelijain mielestä esimerkiksi vainajan kristillinen siunaaminen vainajan
tiedossa olleen tahdon vastaisesti ei ole vainajan tahtoa kunnioittava hautaustapa.
Vainajan tahdon kunnioittaminen ei merkitse sitä, että vainajan mahdottomia
toivomuksia pitäisi noudattaa.
Jollei vainajan tahdosta ole tietoa, noudatetaan vainajan lähimpien omaisten tahtoa.
Vainajan lähimpänä omaisena pidetään aviopuolisoa tai kuolinhetkellä vainajan kanssa
avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyttä henkilöä.
Muilta osin lähin omainen määräytyy perintöoikeuden mukaisesti. Riitatilanteessa vainaja
haudataan kunnalliseen hautausmaahan.
Perustelut: Tämä momentti muuten sama kuin hautaustoimijaoston esityksessä
paitsi että siihen on lisätty lause "Riitatilanteessa vainaja haudataan kunnalliseen
hautausmaahan".
Jos 2 momentissa tarkoitetut omaiset tai muut vainajalle läheiset eivät huolehdi
vainajan hautaamiseen liittyvistä järjestelyistä, huolehtii järjestelyistä kunta, joka oli
vainajan kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta kuolinhetkellä. Jos vainajalla
ei ollut kotikuntaa, vastaa hautaamisesta kunta, jossa vainaja kuolinhetkellä asui.
Perustelut: Tämä momentti on sama kuin hautaustoimijaoston esityksessä."
Liiton kunniapuheenjohtaja Timo I. Vasama näytti minulle aikoinaan
kotonaan Karkkilassa toimittaja Veikko Ennalan hänestä Hymy-lehteen tekemän
haastattelun. Erityisesti hän osoitti haastattelusta kohtaa, jossa hän toivoo, että hänen
tuhkansa pannaan menemään vesiklosetista ja kysyi, että eikös ollut hyvin sanottu.
Myönsin, että oli hyvin sanottu. Tosiasiassa kunniapuheenjohtajan tuhka päätynee Karkkilan
vapaa-ajattelijain hautausmaalle, jonne ovat päätyneet myös monet hänen potilaansa ja
joiden historiaa kunniapuheenjohtaja hautausmaalla mielellään esittelee.
Mikäli kummia ei tapahdu, minun tuhkani levitetään tuuleen sillä paikalla, jossa oli
aikoinaan savupirtti. Siinä asuivat kylän ensimmäinen ateisti, isäni isä, isäni äiti,
isäni ja tätini. Ukkosenjumala Perkuunas (suomeksi Perkele) päätti polttaa
savupirtin kun vain isäni ja tätini olivat paikalla. Lapset älysivät tulla itse ulos ja
henkilövahingoilta säästyttiin. Kirkon lienee vaikea estää hautaamistani kyseiseen
paikkaan, sillä ateistityttäreni perii minulta maan, johon tuhkani levitetään ja myös
ateistivaimoni ja ateistivävyni ovat asiasta samaa mieltä.
Minulla on kaitafilmillä varakkaan intialaisen polttohautaus. Ruumis poltetaan siinä
melko suuren halkopinon päällä (varakkuuden merkki) ja tuhka ripotellaan pyhään
Jamuna-jokeen. Kuvaaminen oli kiellettyä, mutta pienehkö rahasumma muutti papin mielen
nopeasti.
Toisessa pyhässä joessa, Gangesissa, voi nähdä köyhien ihmisten ruumiiden ajelehtivan
pitkin virtaa. Petolinnut nokkivat virrassa ajelehtivia ruumiita. Aamuisin hindut
laskeutuvat samaan pyhään virtaan kylpemään.
Köyhempiä yritetään polttaa lehmänlannalla (savoksi lehmänpaskalla), ja aina tämä ei
onnistu. Ruumiin jäänteet heitetään kuitenkin virtaan.
Maahan hautaaminen on lähinnä juutalais-kristillis-islamilainen tapa. Aikaisemmin
eurooppalaisetkin haudattiin usein polttohautauksella.
Erityisesti evankelis-luterilaisille maahan hautaus on ollut tärkeä. Puhdasoppisen
evankelis-luterilaisuuden mukaan uskovaisen ihmisen sielu ei suinkaan livahda taivaaseen
heti hänen kuoltuaan. Vasta viimeisenä päivänä kuolleet herätetään. Jopa ateistit sanovat
joskus vahingossa "kepeät mullat", mikä tarkoittaa, että vainaja on viimeisenä päivänä
helposti herätettävissä.
Kun ruumiita alettiin polttaa, evankelisluterilaiset tulivat siihen tulokseen, ettei
edes evankelis-luterilainen jumala pysty herättämään vainajaa viimeisenä päivänä, jos
hänet on tuhkattu. Etenkin Weimarin Saksassa vapaa-ajattelijoihin liittyi n. 600 000
ihmistä, jotka halusivat tulla polttohaudatuiksi.
Tämän jälkeen evankelis-luterilaisen papiston oli jopa liiketaloudellisista syistä
muutettava oppiaan: kyllä evankelisluterilainen jumala pystyy herättämään vainajat, joiden
tuhka on mahdollisesti levinnyt ympäri kaikkeutta.
Muslimien hautaamisen kuvaaminen on kiellettyä. Toivoisin kuitenkin kuvia muslimista
haudassa hauta vielä avoinna, sillä Suomessa liikkuu sitkeästi huhuja, joiden mukaan
muslimeja ei haudata terveydenhoitosäännösten mukaisesti.
Tuhkaus on vapaa-ajattelijain perinteinen hautaustapa. Perinteiset hautausmenot ovat
hiljainen hautaus. Perinteisiä tuhkan levityspaikkoja ovat luonto, vesi ja ilma. Uusi
hautaustoimilaki rajoittaa vapaa-ajattelijain perinteisiä tapoja. Uuden lain mukaan tuhkan
levittämiseen tarvitaan alueen omistajan tai haltijan lupa. Koskahan ilmavoimat keksii,
että se omistaa ilman? (Puolustusvoimat on aikaisemmin estänyt mereen hautausta
pääkaupunkiseudulla.)
|