Vapaa Ajattelija 5/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 5/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Erkki Hartikainen



Hautaamisesta




Vapaa-ajattelijain liiton virallinen kanta hautaustoimilakiin oli, että koska sellaista ei tarvittu tähänkään asti, sellaista ei olisi tarvittu ollenkaan. Erityisen ikävänä vapaa-ajattelijat pitivät sitä, että hautaustoimilaki rajoitti tuhkan käsittelyä ja käytännössä estää kunnalliset ja yksityiset hautausmaat.

Edustaja Riitta Prusti sanoi lakia eduskunnan sivistysvaliokunnassa käsiteltäessä, että jos laista tulee sellainen kuin ehdotettiin (sellainen siitä tuli), hänen viimeistä tahtoaan ei voitu toteuttaa. Riitta Prusti halusi, että hänen tuhkansa laitettaisiin johonkin sellaiseen paikkaan, jota hänen lapsensakaan eivät tietäisi, jotta eivät tule sitten turhaan ulkomailta haudalle. Edustaja Ilkka Taipale puolestaan tiedusteli – saamatta vastausta – mitä tapahtuu sille saksalaisen pääkallolle, joka on hänen kotonaan ja museoiden yms. laitosten lukuisille luurangoille.

Nyt uuden lain mukaan tuhkaa ei anneta, ellei krematorio voi olla varma siitä, että se sijoitetaan siihen paikkaan, joka krematoriolle on ilmoitettu, että se sijoitetaan yhteen paikkaan eikä jaeta jne.

Kuten tässä lehdessä on jo kerrottu, Kuopiossa tuhkaa ei annettu äidille edes seurakunnalta ostettuun paikkaan haudattavaksi, koska ulkomailla asuva isä ilmoitti seurakunnalle, että aikuisena kuollut ateistilapsi pitää haudata uskonnollisin menoin miehen suvun hautapaikkaan.

Evankelis-luterilaiset seurakunnat omistavat kaikki Suomen krematoriot yhtä lukuun ottamatta. Lisää muiden krematorioita ei tule, koska lain mukaan krematorio ei saa tuottaa voittoa ja evankelis-luterilaiset pyörittävät hautausmaitaan ja krematorioitaan meidän kaikkien veronmaksajien rahoilla (yhteisöveroosuudella).

Vapaa-ajattelijain liiton virallisessa lausunnossa hautaustoimilakiesityksestä sanotaan mm:



"2 §
Yleiset velvollisuudet

Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä vainajan omaa tahtoa kunnioittavalla tavalla.

Perustelut: Hautaustoimijaoston mietinnön ensimmäinen momentti jonka mukaan "vainajan ruumista tulee käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla" on poistettu. Siitä, mikä on arvokasta ja vainajan muistoa kunnioittavaa, on erilaisia käsityksiä. Riittää, että vainajan tahto asetetaan etusijalle. Vapaa-ajattelijain mielestä esimerkiksi vainajan kristillinen siunaaminen vainajan tiedossa olleen tahdon vastaisesti ei ole vainajan tahtoa kunnioittava hautaustapa.
Vainajan tahdon kunnioittaminen ei merkitse sitä, että vainajan mahdottomia toivomuksia pitäisi noudattaa.

Jollei vainajan tahdosta ole tietoa, noudatetaan vainajan lähimpien omaisten tahtoa. Vainajan lähimpänä omaisena pidetään aviopuolisoa tai kuolinhetkellä vainajan kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyttä henkilöä. Muilta osin lähin omainen määräytyy perintöoikeuden mukaisesti. Riitatilanteessa vainaja haudataan kunnalliseen hautausmaahan.

Perustelut: Tämä momentti muuten sama kuin hautaustoimijaoston esityksessä paitsi että siihen on lisätty lause "Riitatilanteessa vainaja haudataan kunnalliseen hautausmaahan".

Jos 2 momentissa tarkoitetut omaiset tai muut vainajalle läheiset eivät huolehdi vainajan hautaamiseen liittyvistä järjestelyistä, huolehtii järjestelyistä kunta, joka oli vainajan kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta kuolinhetkellä. Jos vainajalla ei ollut kotikuntaa, vastaa hautaamisesta kunta, jossa vainaja kuolinhetkellä asui.

Perustelut: Tämä momentti on sama kuin hautaustoimijaoston esityksessä."



Liiton kunniapuheenjohtaja Timo I. Vasama näytti minulle aikoinaan kotonaan Karkkilassa toimittaja Veikko Ennalan hänestä Hymy-lehteen tekemän haastattelun. Erityisesti hän osoitti haastattelusta kohtaa, jossa hän toivoo, että hänen tuhkansa pannaan menemään vesiklosetista ja kysyi, että eikös ollut hyvin sanottu. Myönsin, että oli hyvin sanottu. Tosiasiassa kunniapuheenjohtajan tuhka päätynee Karkkilan vapaa-ajattelijain hautausmaalle, jonne ovat päätyneet myös monet hänen potilaansa ja joiden historiaa kunniapuheenjohtaja hautausmaalla mielellään esittelee.

Mikäli kummia ei tapahdu, minun tuhkani levitetään tuuleen sillä paikalla, jossa oli aikoinaan savupirtti. Siinä asuivat kylän ensimmäinen ateisti, isäni isä, isäni äiti, isäni ja tätini. Ukkosenjumala Perkuunas (suomeksi Perkele) päätti polttaa savupirtin kun vain isäni ja tätini olivat paikalla. Lapset älysivät tulla itse ulos ja henkilövahingoilta säästyttiin. Kirkon lienee vaikea estää hautaamistani kyseiseen paikkaan, sillä ateistityttäreni perii minulta maan, johon tuhkani levitetään ja myös ateistivaimoni ja ateistivävyni ovat asiasta samaa mieltä.

Minulla on kaitafilmillä varakkaan intialaisen polttohautaus. Ruumis poltetaan siinä melko suuren halkopinon päällä (varakkuuden merkki) ja tuhka ripotellaan pyhään Jamuna-jokeen. Kuvaaminen oli kiellettyä, mutta pienehkö rahasumma muutti papin mielen nopeasti.

Toisessa pyhässä joessa, Gangesissa, voi nähdä köyhien ihmisten ruumiiden ajelehtivan pitkin virtaa. Petolinnut nokkivat virrassa ajelehtivia ruumiita. Aamuisin hindut laskeutuvat samaan pyhään virtaan kylpemään.

Köyhempiä yritetään polttaa lehmänlannalla (savoksi lehmänpaskalla), ja aina tämä ei onnistu. Ruumiin jäänteet heitetään kuitenkin virtaan.

Maahan hautaaminen on lähinnä juutalais-kristillis-islamilainen tapa. Aikaisemmin eurooppalaisetkin haudattiin usein polttohautauksella.

Erityisesti evankelis-luterilaisille maahan hautaus on ollut tärkeä. Puhdasoppisen evankelis-luterilaisuuden mukaan uskovaisen ihmisen sielu ei suinkaan livahda taivaaseen heti hänen kuoltuaan. Vasta viimeisenä päivänä kuolleet herätetään. Jopa ateistit sanovat joskus vahingossa "kepeät mullat", mikä tarkoittaa, että vainaja on viimeisenä päivänä helposti herätettävissä.

Kun ruumiita alettiin polttaa, evankelisluterilaiset tulivat siihen tulokseen, ettei edes evankelis-luterilainen jumala pysty herättämään vainajaa viimeisenä päivänä, jos hänet on tuhkattu. Etenkin Weimarin Saksassa vapaa-ajattelijoihin liittyi n. 600 000 ihmistä, jotka halusivat tulla polttohaudatuiksi.

Tämän jälkeen evankelis-luterilaisen papiston oli jopa liiketaloudellisista syistä muutettava oppiaan: kyllä evankelisluterilainen jumala pystyy herättämään vainajat, joiden tuhka on mahdollisesti levinnyt ympäri kaikkeutta.

Muslimien hautaamisen kuvaaminen on kiellettyä. Toivoisin kuitenkin kuvia muslimista haudassa hauta vielä avoinna, sillä Suomessa liikkuu sitkeästi huhuja, joiden mukaan muslimeja ei haudata terveydenhoitosäännösten mukaisesti.

Tuhkaus on vapaa-ajattelijain perinteinen hautaustapa. Perinteiset hautausmenot ovat hiljainen hautaus. Perinteisiä tuhkan levityspaikkoja ovat luonto, vesi ja ilma. Uusi hautaustoimilaki rajoittaa vapaa-ajattelijain perinteisiä tapoja. Uuden lain mukaan tuhkan levittämiseen tarvitaan alueen omistajan tai haltijan lupa. Koskahan ilmavoimat keksii, että se omistaa ilman? (Puolustusvoimat on aikaisemmin estänyt mereen hautausta pääkaupunkiseudulla.)



Vapaa Ajattelijan 5/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon