Vapaa Ajattelija 4/2004

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 4/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Janne Vainio



Kesäpäivät Paimiossa



Vapaa-ajattelijat viettivät tämänvuotisia Vapaan Ajatuksen kesäpäivään Paimiossa 31.7.-1.8. Viikonloppu sujui rattoisasti lauantai-illan sateista huolimatta, ja paikalle vanhan Kuninkaantien Kestikartanoon oli saapunut yli 50 osanottajaa.


Liiton varapuheenjohtaja Tauno Lehtonen, joka oli tehnyt laajimman työn kesäpäivien järjestelyissä, avasi yleisötilaisuuden lauantaina puolelta päivin ja luovutti puheenvuoron kaupunginjohtaja Olavi Tyrväiselle, joka piti lyhyen tervehdyspuheenvuoron. Seuraavaksi vuorossa oli Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Erkki Hartikainen, jonka aiheena oli liitto ja sen tehtävät tänä päivänä.



Enemmän kuin ateismia



Hartikainen valotti puheessaan vapaa-ajattelijaliikkeen taustaa ja otti kantaa myös nimikkeen ongelmallisuuteen: useimmat sivulliset eivät osaa yhdistää käsitettä ateismiin tai uskonnottomuuteen. Tyypillinen reaktio yleisön taholta on "Osaan ajatella vapaasti muutenkin".

Vaihtoehtoisina nimikkeinä maailmalla ovat olleet ateistit, rationalistit, humanistit, posthumanistit tai sekularistit - riippuen siitä, mitä maallisen ajattelun näkökohtia painotetaan. Vapaa-ajattelun nimikkeellä toimineet järjestöt olivat Hartikaisen mukaan olleet historiallisesti lähimpänä työväenliikettä (esim. Saksan vapaa-ajattelijat ennen natsivaltaa tai Neuvostoliiton "taistelevat ateistit", jotka Stalin hävitti liittouduttuaan kirkon kanssa). Suomessa Vapaa-ajattelijain liitolla ja SKDL:llä oli aika ajoin yhteinen puheenjohtaja - joskin merkittävinä liiton puheenjohtajina olivat toimineet myös sellaiset porvarilliset intellektuellit kuten V.T. Aaltonen tai Väinö Voipio.

Merkkipaaluna oli liiton kulttuuripoliittisen ohjelman laatiminen, joka alkoi Alli Lehtisalon ehdottamasta yhden sivun mittaisesta julistuksesta, joka hyväksyttiin Hartikaisen laatimassa hiukan laajemmassa muodossa. Kulttuuripoliittisen ohjelman seuraajana oli 90-luvun lopulla toimineen puheenjohtaja Kari Saaren laatima nykyinen kulttuuriohjelma, jossa vapaa-ajattelua määritellään selkeästi positiivisin termein. Vapaa-ajattelu nykyisellään on enemmän kuin ateismia.

Hartikainen korosti, että jäsenmäärä ei vapaa-ajattelijoiden tavoitteiden kannalta ole mikään menestyksen tae. Uskontokunnat kouluttavat oppineita vastustajia uskonnottomien pään menoksi - mutta toistaiseksi ainoa uskonnoton vastine jumaluusopin tiedekunnille on amerikkalaisen sekulaarihumanisti Paul Kurtzin perustama ateismin tutkimuskeskus. Kun vapaa-ajattelijat eivät ole panostaneet perinpohjaiseen valistustyöhön kovinkaan järjestelmällisesti, uskonnolliset piirit saavat edelleenkin liian helposti aatteellisen yliotteen esimerkiksi arvokeskustelussa.

George Orwelliin viitaten Hartikainen painotti sitä, keillä on valta päättää, miten sanoja käytetään. Jokainen meistä käyttää käsitteitä (sellaisia kuten ateismi tai uskonto) oman etunsa mukaisesti, ja kiistoissa turvaudutaan useimmiten sanakirjojen kaltaisiin auktoriteetteihin, jotka ovat jonkun kirjoittamia ja joissa niissäkin käsitteitä useinkin määritellään tahallisesti "väärin" palvelemaan kirjoittajan edustamia valtaetuja.

Hieman yllättäen Hartikainen päätteli lopulta, että Suomen vapaa-ajattelijoiden tärkein tapahtuma lähiaikoina ei ollutkaan tulossa oleva liittokokous, vaan USA:n presidentinvaali marraskuussa. Ateismin maailmanlaajuisen aseman kannalta tärkein yksittäinen seikka oli hänen mukaansa se, miten pitkälle USA:n valtiollinen sekulaarisuus kestää. Presidentti George W. Bush on toimillaan vakavasti vaarantanut sekularismin aseman, mutta haastajaehdokas John Kerry on sitoutunut pitämään kiinni liittovaltion uskontoneutraalisuudesta.



Hartikaisen esitykseen liittynyttä yleisökeskustelua seurasi paneeli, joka sai julkisuutta mm. paikallisessa Paimio-Sauvo-Piikkiön Kunnallislehdessä. Paneelin aiheena oli hautaustoimen nykytilanne kirkon, kunnan ja uskonnottomien kannalta.

Paneelissa esiintyivät Paimion kaupunginjohtaja Olavi Tyrväinen, pastori Timo Järvilahti sekä vapaa-ajattelijoiden edustajana Henrik Sawela Helsingin vapaa-ajattelijoista. Puheenjohtajana toimi paikallinen ay-aktiivi Tomi Nieminen.

Henrik Sawelan mukaan hautaustoimessa oli kyse ihmisoikeuksista. Perustuslain ja voimassa olevien ihmisoikeussopimuksien mukaan eri katsomuksia on kohdeltava tasa-arvoisesti - mutta yleisen hautaustoimen pitäminen kirkolla merkitsee, että eräät ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Eurooppalaisesta perspektiivistä katsoen hautaustoimen pitäminen kirkolla oli Sawelan mukaan jäänne, jota ei voi puolustaa, koska muualla Euroopassa yleinen hautaustoimi on kuntien tehtävänä.

Kaupunginjohtaja Tyrväinen totesi, että kunnat olivat hyvin varovaisia ottamaan uusia tehtäviä. Suomessa oli yhä huomattavan suuri joukko kuntia, joista monet olivat väkiluvultaan pieniä eivätkä kykenisi yksinään ylläpitämään yleistä hautausmaata. Tyrväisen mukaan kunnallisten hautausmaiden malli toimisi vain, jos se voitaisiin rakentaa kuntien välisen seutukunnallisen yhteistyön varaan, jolloin olisi useiden kuntien yhteisiä hautausmaita.

Pastori Timo Järvilahti kiisti, että kirkon hautausmonopolilla olisi tekemistä ihmisoikeuksien kanssa lainkaan. Hänen mukaansa Suomessa ei ensinkään ollut mitään valtionkirkkoa, vaan kansankirkko. Toiseksi siinä ei hänen mukaansa ollut mitään syrjivää, että kirkko hyväntahtoisesti suostui siunaamaan myös kirkosta eronneita vainajia omaisten pyynnöstä. Järvilahti katsoi epärakentavaksi, että eduskunnan päätösten laillisuutta ylipäätään kiistanalaistetaan; ilmeisesti siis kirkkoa suosivasta lainsäädännöstä ei saisi valittaa ihmisoikeustuomioistuimiin.

Kysyttäessä Järvilahti vastasi kieltävästi kysymykseen, suostuisiko hän siunaamaan ateistin. Hän viittasi kirkon sisäisiin ohjeisiin, joiden mukaan omaisten toiveita piti kuunnella ja vainajan oletettu vakaumus huomioida. Vainajan vakaumusta oli kuitenkin hänen mukaansa mahdotonta arvata, jos omaiset toivoivat pappia haudalle.

Yleisön joukosta Esa Ylikoski Helsingin vapaa-ajattelijoista vaati, että vainajan kirkolliseen siunaamiseen pitäisi olla vainajan kirjallinen lupa, jotta epäselvyyksiltä vältyttäisiin. Ylikoski arveli, että ilman tällaista sääntöä papit tulevat aina tulkitsemaan vainajan oletetun tahdon parhain päin oman kristillisen lähetyskäskynsä mukaisesti. Hän muistutti, että kirkko tarjoaa "ilmaisia" seremoniapalveluita veronmaksajien rahoilla. Koska uskonnottomat vaihtoehdot eivät saa vastaavaa tukea, niiden on vaikeaa kilpailla kirkon tarjoamien palveluiden kanssa.

Esko Jaakkola Pohjois-Kymen vapaa-ajattelijoista jatkoi, että seurakunnan hautausmaa saa joka tapauksessa yhteisöverosta osansa. Jos vapaa-ajattelijahautausmaa saisi vastaavalla tavoin osansa verotuloista, sillä voisi hoitaa koko hautausmaan kustannukset seremoniapalveluineen. Kunnallisia hautausmaita oli jo tähän mennessä järjestetty islamilaisille maahanmuuttajille, joille ei kelvannut kirkon hautaustoimi; se, että jopa islamilaisten vakaumusta kunnioitettiin selkeämmin, oli hänen mukaansa uskonnottomien vastaista rasismia.

Arto Tiukkanen Helsingin vapaa-ajattelijoista totesi, että eduskunnan oikeusasiamiehen kanta oli tässä kohdin ristiriitainen. Oikeusasiamies oli todennut, että muslimeja ei voida haudata kirkon hautausmaille, koska se olisi heidän vakaumukseensa kohdistettua syrjintää. Samaa periaatetta ei kuitenkaan sovellettu uskonnottomiin.

Tauno Lehtonen kehui kaupunginjohtaja Tyrväisen ajatusta uudentyyppiseksi ja kehotti pohtimaan, miksi ei voisi olla kuntarajat ylittäviä yleisiä hautausmaita. Lehtonen totesi tehneensä kunnalle aloitteen tuhkahautausmaasta, mutta sekään ei ollut kelvannut. Epäkohtana hän mainitsi kirkon etuoikeudet jääviyskysymyksissä: kirkon asioista päätettäessä kirkkovaltuuston tai kirkon talousvaliokunnan jäsenillä oli etuoikeus olla jääväämättä itseään, mutta jos kunnanvaltuustossa päätettäisiin jonkin valtuutetun omasta tontista, hänet jäävättäisiin oitis.

Henrik Sawelan mukaan se, että kunnat eivät olleet tottuneet hoitamaan hautaustointa, johtui kirkon ylivallasta. Sawelan mukaan hautauksessa oli kyse ennen kaikkea puhtaanapitotoimesta; kyseessä oli jätteenhoidollinen ja terveydenhoidollinen asia. Turun vapaa-ajattelijain aktiivi Hannu Raitanen yleisön joukosta jatkoi, että oli epäloogista, että jo syntymä tapahtuu kunnallisena palveluna, mutta hautaus yhä kirkollisesti. Teuvo Kantola Tampereen vapaa-ajattelijoista lisäsi, että kirkon omistuksessa olevat hautausmaat voitaisiin oikeutetusti takavarikoida kunnalliseen käyttöön, koska kirkko oli saanut nämä maat keräämällä kansalta varoja pakkouskonnon avulla.

Kantola lisäsi kierroksia vetoamalla kuluttajansuojalakiin. Mitä kuluttajansuojaa on lupauksella, että kirkon maalle haudattuina ruumiit nousevat ylös viimeisenä päivänä? Pastori Järvilahti totesi, ettei uskon asioista voinut näyttöä ollakaan.



Onko tuhkakasa ihminen?



Lasse Luhtala Lahden vapaa-ajattelijoista toi esille kysymyksen ruumiin omistusoikeudesta. Kenen omaisuutta on tuhka, joka kuolleesta jää jäljelle poltettaessa? Miksi ei markkinatalous toimi siten, että vainajan tuhka olisi rinnastettavissa johonkin muuhun hänen jälkeensä jättämään omaisuuteen, ja miksei asiaa käsitellä siten kuin mitä tahansa muuta kysymystä, joka liittyy vainajan jälkeensä jättämiin jätöksiin ja niiden siivoamiseen?

Pastori Järvilahti vastasi oitis, että vainajan tuhkaa ei voida käsitellä pelkkänä jätehuoltokysymyksenä. Kaupunginjohtaja Tyrväinen säesti, että kukaan ei voi omistaa ihmistä, ja että vainajan tuhkaa ei näin ollen pitäisi kohdella pelkkänä elottomana omaisuutena.

Kasa tuhkaa samastui molempien puheessa "ihmiseksi" jollakin mystisellä ja selittämättömäksi jääneellä tavalla. Mieleen tuli se retoriikka, jolla abortinvastustajat ovat puhuneet vastahedelmöittyneestä alkiosta "ihmisenä" - paitsi että jopa jälkimmäinen on siinä mielessä ymmärrettävämpää, että alkiokin on sentään elollinen olio, jota vainajan maalliset jätökset eivät ole.



Lauantai-ilta kului hiukan taajaman ulkopuolella järjestetyn leiritulen ja luontopolun merkeissä. Ilma oli sateinen, ja osa porukasta jäi vanhaan verstasrakennukseen pelaamaan seurapelejä.

Myöhemmin illalla liittohallituksen asettama sääntötyöryhmä kokoontui viimeiseen kokoukseensa ravintola Paimion Putkassa. Aamuyöhön kestäneeseen kokoukseen saapui työryhmän viiden jäsenen lisäksi muitakin päivien osanottajia.

Sunnuntaipäivän ohjelma aloitettiinkin sitten sääntömuutosehdotuksien esittelyllä, jota johti työryhmän puheenjohtajana toiminut liittoneuvoston puheenjohtaja Olavi Korhonen. Muutosehdotukset oli työryhmän ilmoituksen mukaan tarkoitus pistää liiton jäsenyhdistysten keskeiselle tarkastuskierrokselle, jossa niihin vielä voisi tehdä parannuksia ja korjauksia. Enimmäkseen paikalla ollut yleisö vaikutti tyytyväiseltä uusiin ehdotuksiin, joskin pieniä korjausehdotuksiakin tuli.

Päätteeksi pidettiin yhteenveto varapuheenjohtaja Lehtosen johdolla, jossa keskusteltiin muun muassa lehden linjasta. Kriittisissä palautteissa yleisilmettä pidettiin hiukan kuivana, joten toimitus on tulevissa numeroissa pyrkinyt luomaan lisää kevennystä raskaiden asiajuttujen lomaan. Todettiin kuitenkin, ettei filosofista keskusteluakaan silti kokonaan voida unohtaa, koska mikään muu media ei maassamme käy sitä nimenomaan uskonnottomuuden näkökulmasta.

Kokonaisuutena kesäpäivät onnistuivat paremmin kuin viimevuotiset. Pienenä pettymyksenä joillekin osanottajille saattoi olla, ettei tämänvuotisen Väinö Voipio -palkinnon saaja professori Kari Enqvist päässytkään tulemaan paikan päälle vastaanottamaan liittohallituksen hänelle myöntämää tunnustuspalkintoa työstä uskonnottoman todellisuuskäsityksen hyväksi. Palkinnon luovutustilaisuus on päätetty järjestää myöhemmin syksyllä.


Vapaa Ajattelijan 4/2004 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon