(Free Inquiry 3/2004) Käännös: Suvi Laukkanen
John L. Perkins
Islam kehityksen esteenä
Mikä yllyttää niin sanottuun islamistiseen terrorismiin? Usein puhutaan
nousevasta fundamentalismista, palestiinalaisille tehdyistä vääryyksistä ja
muslimimaiden kokeman sosiaalisen ja taloudellisen kurjuuden aiheuttamasta
tyytymättömyydestä, varsinkin arabimaissa. Näiden ongelmien vakavuus näkyi hiljattain
tutkimuksessa nimeltä Arab Human Development Report (AHDR 2003), jonka ryhmä
arabimaiden asiantuntijoita tuotti YK:n kehitysohjelmaa varten. Tämä oli jatkoa vuoden
2002 raportille, ja kaiken kaikkiaan suunnitelmissa on neljä raporttia. Raportti korostaa
kuinka vaikeaa on luoda arabimaihin "tietoyhteiskuntaa" ja mainitsee varovasti islamin
roolin arabimaailman sosiaalisissa, poliittisissa ja taloudellisissa ongelmissa.
Raportti tuo esille hälyttäviä lukuja. Korkeakoulutuksen taso on laskussa ja niin ovat
myös opiskelijaluvut. Vuoden 1985 jälkeen julkisia varoja on käytetty opetukseen
jatkuvasti yhä vähemmän. Tutkimukseen ja kehitykseen käytetään vain mitättömät 0,2%
bruttokansantuotteesta, ja "poliittinen ja sosiaalinen ilmapiiri on tieteen kehitykselle
vihamielinen". Väkilukuun suhteutettuna tutkijoita ja insinöörejä on vain kolmasosa
maailmanlaajuisesta keskiarvosta. Tietokoneiden määrä asukasta kohti on neljäsosa
kaikkien maiden keskiarvosta. Sanomalehtiä julkaistaan asukasta kohti vain viidesosa
siitä mitä kehittyneissä maissa, ja niitäkin vähiä uutisia kontrolloidaan ja säädellään.
Ne harvat kirjat jotka julkaistaan, käyvät läpi sensuurin, ja uskonnollisten kirjojen
osuus on kolme kertaa maailman laajuinen keskiarvo. Kirjoja käännetään espanjaksi joka
vuosi tuhat kertaa enemmän kuin arabiaksi.
Uskonnon suhteen raportin kirjoittajat ehdottavat, että tukahduttava
hallintokoneisto ja vanhoilliset uskontokoulut ovat yhdessä saaneet aikaan "tiettyjä
tulkintoja islamin uskosta" jotka "estävät vakavasti kehitystä, erityisesti ajatuksen
vapauden, naisten osallistumisten julkiseen elämään ja hallintokoneiston vastuun
suhteen." Tyrannien ja ääriryhmien syyttäminen voi olla kätevää; valitettavasti ongelman
juuret vain ovat paljon syvemmällä, kuten raportin tekijätkin saattavat tajuta.
Peräänkuuluttaessaan "arabien tiedon elvyttämistä", viitaten arabien tieteen
ylivoimaisuuteen 600luvulta 1300-luvulle asti, tekijät määrittävät tehtäväksi rakentaa
tietoyhteiskunta jossa "tiedon levittämisestä, tuottamisesta ja soveltamisesta tulee
hallitseva periaate kaikessa ihmisen toimissa: kulttuurissa, yhteiskunnassa, taloudessa,
politiikassa ja yksityiselämässä".
Tämä näennäisen tavanomainen toivomus on itse asiassa perinpohjaisen
vallankumouksellinen käsite islaminuskoisten arabien yhteiskunnassa. Tämä johtuu siitä
että tällä hetkellä islamia, tieteen sijaan, pidetään kiihkeästi hallitsevana
periaatteena jokaisella mainitulla ihmiselon alueella. Raportin ehdotuksesta paistaa myös
tarve edes osittain syrjäyttää islam tieteellä, vaikka tätä ei olekaan suoranaisesti
mainittu. Tekijät eivät varmastikaan halua sanoa moista ääneen, ettei heidän asennettaan
leimattaisi "anti-islamistiseksi". Sen sijaan he ehdottavat että tiedon lisäämisen
tehtävä on sovitettavissa yhteen islamin uskon kanssa ja he voivat epäilemättä löytää
Koraanin teksteistä näennäistä tukea tälle.
Juuri tässä piilee ongelma. Tieteelliseen metodiin kuuluu oleellisesti aina
epäily. Mutta islamissa epäily on kiellettyä. Se miten tekijät puhuvat opetuksesta kielii
siitä, että tämä on ongelman todellinen juuri. Koulutus, kuten muutkin sosialisaatioon
kuuluvat tekijät jää jälkeen "siitä epistemologisesta ja sosiaalisesta ympäristöstä jota
tiedon tuottaminen edellyttää". Suurin syy tähän, vaikka tekijät eivät sitä sanokaan, on
se että uskonnolliset opinnot ja Koraanin luku muodostavat merkittävän ja pakollisen osan
niin perus- kuin jatkokoulutustakin kaikissa arabimaissa, myös niin kutsutuissa
maallistuneissa arabivaltioissa. Tämä aiheuttaa raportin kuvailemat lasten "passiiviset
asenteet" ja "epäröinnin päätöksenteossa", jotka hankaloittavat lasten ajatuskykyä
"tukahduttamalla kyselyn, tutkimisen ja oma-aloitteisuuden".
Tosiasiassa ei ole olemassa epistemologisia perusteita sille, että uskomuksia pidetään
yhden tyyppisenä tietona. Ei-muslimi-maissa tämä tosiasia yleensä hyväksytään, mutta
muslimiyhteisöissä se kielletään, tai sitä ei tulla edes ajatelleeksi. Tiedettä ei voi
oppia tai löytää Koraanista. Tekijöiden olisi pitänyt kirjoittaa "me tarvitsemme vähemmän
uskontoa opetuksessa." Se, että he eivät voineet moista sanoa, kielii heidän asemansa
vaikeudesta; paras suositus mitä he saattoivat tarjota oli "uskonnon tarjoaminen ilman
poliittista hyväksikäyttöä ja kriittisen tieteellisyyden arvostaminen". Näin vaatimaton
tavoite saattaa olla hyvä ensiaskel. Valitettavasti vain siihen asti kunnes
kunnianhimoisemmista tavoitteista voidaan keskustella, ei ole toivoakaan että muissakaan
arabimaiden ongelmissa, kuten niissä mitkä mainittiin alkuperäisessä raportissa (AHDR
2002), tapahtuisi juurikaan edistystä.
Tämä aiempi raportti tuo kehiin tylyjä lukuja arabimaiden taloudellisesta ja
sosiaalisesta kehityksestä. Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana tulojen kasvu
henkilöä kohden on ollut alhaisin koko maailmassa, lukuun ottamatta Saharan aavikon
eteläpuolista Afrikkaa. Jos tämä trendi jatkuu, arabimaat jäävät pian öljystään
huolimatta jälkeen paitsi kehittyneitä maita, myös suurinta osaa kehitysmaita. Työvoiman
tuottavuus on alhainen ja edelleen laskussa. Raportin tekijät laskivat indeksin, joka
kuvasi useita eri osia poliittisessa kehityksessä, kansalaisoikeuksissa, poliittisissa
oikeuksissa ja median itsenäisyydessä. Arabimaat jäivät viimeiseksi kaikista niistä
seitsemästä alueesta joille indeksi laskettiin.
Raportti identifioi "kolme puutetta" muihin maihin verrattuna: puutteita
vapaudessa, naisten oikeuksissa ja tiedossa. Naisten lukutaidottomuus on yleistä; naiset
osallistuvat työvoimaan selvästi vähiten koko maailmassa. Hiljattain julkaistussa
Maailman Arvojen Tutkimuksessa (World Values Survey), arabit pitivät sukupuolten
tasa-arvoisuutta työssä vähemmän tärkeänä kuin mikään muu ryhmä. Siitä että puolet koko
populaation mahdollisesta tuottavuudesta jätetään käyttämättä seuraa valtavia niin
sosiaalisia kuin taloudellisiakin kustannuksia. Ensimmäinen raportti ei juurikaan
maininnut uskontoa; niin pidättyväinen kuin sen seuraaja olikin, AHDR 2003 vaikutti
edeltäjäänsä verrattuna rohkealta.
Jos islamilainen demokratia vaikuttaa toivottomalta ajatukselta, syy löytyy siitä
miten perinteiset muslimiyhteiskunnat ymmärtävät ihmisen ja Jumalan lait. Vakaasti
uskonnollisille muslimeille Koraanin määrittelemät Jumalan lait ja Sharia ovat tärkeämpiä
kuin mikään ihmisten säätämä laki. Tämä johtaa käytännössä haluun saada Sharia yleiseksi
laiksi, ja sitten vakaumukseen siitä, että koska Jumalan lait eivät muutu, lainsäädäntöä
ei tarvita. Jumalan lakien tulkinnan hoitavat mieluummin uskonmiehet kuin oikeusoppineet.
Tässä äärimmäisessä skenaariossa poliitikoille ei juurikaan ole tarvetta, oli heidät
sitten valittu virkaansa vaaleilla tai jotenkin muuten. Käytännössä useimpien arabimaiden
politiikasta tulee taistelua niiden, jotka haluavat saada aikaan luonteeltaan
autokraattisen islamilaisen valtion, ja maallisten voimien välillä, jotka käyttävät
autokraattisia menetelmiä estääkseen sellaisen autokraattisen järjestelmän syntymisen.
Demokratia savustetaan ulos. Turkin malli on ainoa mahdollinen ratkaisu tähän ongelmaan.
Siellä perustuslaki jättää islamin politiikan ja yhteiskunnallisten asioiden
ulkopuolelle. Monet arabit näkevät tämän strategian kuitenkin islamin pettämisenä.
On toinenkin tapa jolla islamismi edistää arabien pitkäaikaista taloudellista
rappiota. Vaikka Euroopan unionin, USA:n ja Japanin epäreilut tuontimääräykset
maataloustuotteille ovat varmasti suurin yksittäinen vältettävissä oleva syy
maailmanlaajuiseen köyhyyteen, tämä koskee kaikkia kehitysmaita eikä pelkästään
arabimaita. Toinen merkittävä ongelma on rahavirtojen ohjaaminen aseiden ostoon
yhteiskunnallisesti tuottavampien projektien sijaan, mutta tämäkään ei koske pelkkiä
arabimaita. Merkittävä täsmällinen syy arabimaiden matalaan tulojen kasvuun henkilöä
kohden on kiihkeä väestönkasvu, ja siihen islam on yksi syypää. Se, että naisille
annetaan mieluiten rooli kodin hengettärinä ja lasten kasvattajina liittyy naisten
heikommuuden oppiin, joka on johdettu suoraan Koraanista (4:34). On vaikeaa kuvitella
ratkaisua tähän ongelmaan, jonka voisi esittää "puhtaan uskonnon" tai "maltillisen
uskonnon" nimissä. Kuten on laita myös koulutusongelmien suhteen, ainoa järkevä ratkaisu
on "vähemmän uskontoa"; sitä vain ei vielä saa sanoa ääneen.
Muut taloudelliset haitat eivät ehkä ole yhtä konkreettisia, mutta ovat kuitenkin
aivan yhtä merkittäviä. Perinteinen doktriini joka tuomitsee koron maksamisen voidaan
käytännössä kiertää käyttämällä vaihtoehtoisia mekanismeja, mutta se on mahdollista vain
veloittamalla korkeampia kuluja, korkeampia juoksevia kuluja kuin kilpailijat joiden ei
tarvitse välittää vastaavista kielloista. Sitäkin kieroutuneempaa on islamistisen
fatalismin ja tuonpuoleisajattelun luoma yleinen taloudellinen psykologia. Uskonnollisten
doktriinien innoittama riskien ja yrittäjämäisen käyttäytymisen välttäminen vähentää
innovatiivisuutta. Tiedemiehiä ja insinöörejä ei ole tarpeeksi; ilman uusia, tuottavia
innovaatioita ja investointeja tuottavuus ei kasva; huonot kasvun mahdollisuudet ja huono
kansainvälinen kilpailukyky puolestaan vähentää ulkomaisia sijoituksia. Valitettavasti
tämä toivoton tilanne vallitsee arabimaiden talouksissa. Maailmanlaajuisten markkinoiden
kovassa kilpailussa arabimaille ei voida odottaa muuta kuin jatkuvaa suhteellista laskua.
Tämä taas vaikeuttaa terrorismin ehkäisemiseksi tehtävää työtä.
Islamin syvään juurtunut vaikutus yhteiskunnan taloudelliseen psykologiaan
paitsi tekee arabimaiden taloudellisista ongelmista entistäkin vaikeampia ratkaista, myös
peittää ongelman todellisen luonteen. Toivottavasti AHDR:n tekijät alkavat identifioida
ja keskustella näistä ongelmista ja tarpeellisista ratkaisuista kolmannessa raportissaan.
Kuten toinen raportti osoittaa, on tärkeää edistää ihmisoikeuksien aitoa toteutusta joita
monet arabit toivovat ja joihin heillä on täysi oikeus. Kunnes tähän päästään, muut
voivat vain työskennellä kuten parhaaksi näkevät saadakseen aikaan parempia tuloksia kuin
mitä tähän asti on nähty, omissa maissaan ja kansainvälisissä suhteissa, yleisten
oikeudenmukaisuuden ja rehellisyyden periaatteiden noudattamisessa.
|