Pentti Niskanen
Tyhmyydestä
"Missään ei ole niin hyvä olla kuin maailmassa", oli
isällä tapana sanoa. Leikillään. Totisena ollessaan hänen on täytynyt
uskoa toiseen, parempaan maailmaan ja toivoa sinne pääsevänsä.
Viimeisinä viikkoina ja kuukausina elämässään, liikuntakyvyttömänä
sängyssään uunin takana tuvassa, hän rukoili Jumalaa, että tämä
ottaisi hänet luokseen. Viimeisinä päivinä hänen makuuhaavansa
paranivat. Äiti piti sitä ihmeenä, joka valmisteli Taivaaseen,
toiseen maailmaan, siirtymistä.
Syyskuun yhdennentoista muhammettilaiset murhaajat muistuttelivat
toisilleen matkalla World Trade Centeriin, että muutaman minuutin
kuluttua he olisivat Paratiisissa nauttimassa palkkiota hyvästä
teostaan.
Isän toinen maailma oli tietysti vaatimattomampi, vähemmän
mielikuvitusta kiihottava kuin terroristien Paratiisi, eikä hän ollut
tehnyt elämässään mitään erikoista, hyvää tai pahaa, mitä nyt äidin
epäilyjen mukaan hieman huorastellut, mutta mietin joskus, oliko hän
yhtä varma kuin arabit toisesta elämästä, joka oli tuleva ensimmäisen
jälkeen.
Luen lehdestä, että jossain amerikkalaisessa kaupungissa
protestanttiseen kirkkoon kuuluva kunnollinen perheenisä oli tappanut
vaimonsa ja lapsensa varmistaakseen näiden sielun autuuden - ennen
kuin lapset ehtisivät tutustua synnin houkutuksiin ja vaimo jonain
varomattomana hetkenä tappaa taivasosansa. Tätä voisi pitää
esikuvallisen epäitsekkäänä käytöksenä. Vähän tyhmänä myös, sille ei
voi mitään. Älyä ja loogista ajattelua arvostamaan tottunut
länsimaalainen pitää uskonnollista ihmistä yleensä enemmän tai
vähemmän tyhmänä, vaikka ei tavallisesti sano sitä ääneen.
Perheensä tappaneen amerikkalaisen loogisessa ajattelussa ei
kuitenkaan ole mitään vikaa. Sitä on niissä uskovaisissa, jotka eivät
toimi hänen tavallaan. Alkukantaiset arabit ja afrikkalaiset, jotka
harrastavat woodoota ja kumartavat kuusi kertaa päivässä kuviteltua
Jumalaansa, ovat selväjärkisiä lähettäessään pelotta itsensä ja/tai
läheisensä tarpeen vaatiessa täältä murheen laaksosta parempaan
maailmaan. Länsimaiset piispat ja paavit eivät selvyyden
hetkinäänkään mene näin pitkälle, vaan kääntyilevät ja vääntyilevät,
eivät kiellä eivätkä myönnä ja varmuuden vuoksi kumartavat kaikkiin
suuntiin.
"Tyhmän tunteet ovat kuin tuulta täynnä, ajatukset kuin usvaa,
kämmenellä ne pois pöläytät kuin hajun housuista. Ilman muistia ja
älyä ihminen on kuin peräsitön laiva, jokaisen tuulen heiteltävänä,
tänään tähän suuntaan, huomenna tuohon", sanoo eräs ranskankielinen
kirjailija.
Tuulen ja usvan osalta kirjailija on oikeassa, mutta muuten
tiedetään hyvin, että heikkomuistisenkin peräsin ja ruori takertuu
tavallisesti samaan asentoon siinä kahdenkympin kieppeillä. Tämä
pitää paikkansa erikoisesti uskonnon osalta. Piispat ovat
pettymyksekseen saaneet sen kokea yrittäessään muuttaa päivän Sanaa
poliittisten muodikkuuksien mukaan.
Äiti oli myös uskonnollinen niin kuin kuului kunnolliselle
ihmiselle. Taivaaseen pääsyään hän ei pitänyt mitenkään varmana eikä
vaivannut sillä päätään, mutta se ei johtunut siitä, että hänellä oli
tunteissa tuulta ja ajatuksissa usvaa, vaan yleisemmistä syistä.
Äidillä oli mielikuvitusta, ja romanttisena sieluna, haaveilijana ja
Nyyrikin lukijana, hän olisi tarvinnut Taivaasta tarkempaa kuvausta
kuin papit ja pyhät kirjoitukset pystyivät antamaan ryhtyäkseen
kokopäiväisesti sinne pyrkimään. Parhaallakin tahdolla kuviteltuna
ikävä kyllä kristittyjen tuonpuoleinen on hyvin epämääräinen,
haukotusta herättävä paikka, jossa ehkä on palvojille Jumalan kuvia
kuin pohjoiskorealaisessa kirkossa Kim Jongin patsaita, mutta melko
varmasti ei mitään varsinkaan naista erikoisesti kiinnostavaa.
Entisaikaan ei uskoon lisätty mitään omasta päästä. Uskon
puhdistuksen tarvetta tuli vasta demokratian myötä toisen
maailmansodan jälkeen siinä kuusikymmenluvun puolivälin paikkeilla.
Huomattiin, että vanhat saarnat herättivät enemmän hymyä kuin
hurskautta, ja vaivihkaa alettiin vaatia, että Jumalan oli
seurattava enemmän aikaansa, muututtava sen mukana. Enää ei satanut
saarnastuoleista tulta ja tulikiveä, Sodoma ja Gomorra hyssytettiin
pois puheista, tuli tavaksi toistella, että nainenkin on ihminen.
Äiti ei olisi tuntenut uutta Jumalaa, joka oli kuin juuri
kansanopiston käynyt, kurssitettu ja kammattu ja kaikelle
myönteinen.
Uusi usko on suunnattu uudelle sukupolvelle, rengasnenäiselle
nuorelle, jonka suosiosta Jumalan ja nuorisopastorin on
rippileirillä kilpailtava ratsastuksen ja roolipelien kanssa.
Helvetistä opittiin ennen koulussa ja kotona, että se on
Taivaan vastapuoli. Suomessa tiedot siitä olivat melkein yhtä
niukkoja kuin Taivaasta. Helvettiin jouduttiin, jos ei päästy
Taivaaseen. Luterilaisessa uskossa ei muita vaihtoehtoja ollut.
Lapsillekaan.
Luulen, että sain jonkinlaisen käsityksen Helvetistä ensiksi
pilakuvien kautta. Helvetissä paloi ikuinen tuli, jossa sarvipäiset
tuimasilmäiset pirut kärvensivät ja kääntelivät hiilihangoillaan
syntisiä. Hiilihangoista päätellen lämmön lähteenä Helvetissä ei
ollut kaasu eikä sähkö, vaan jokin fossiilinen polttoaine.
Meidän perheessä ensimmäinen lapsi oli kuollut kolmivuotiaana. Me
muut lapset uskottiin, että Irja, jonka kuollessa isäkin oli itkenyt,
oli Taivaassa. Joskus tuulisina päivinä kuviteltiin, että Irjan ääni
kuului lehmihaasta. Koska Taivaassa ei käydä koulua, ei kasveta eikä
kehitytä, ikuisesti kolmevuotias pikkusisko jäi pian pois meidän
leikeistämme. Ja ymmärryksen kasvaessa tuli kauhea epäluulo: entäpä
jos Irja, jonkin muodollisen virheen tai pikku synnin vuoksi oli
jäänyt pois Taivaasta ja joutunut Helvettiin. Irja osasi jo puhua,
joten hän oli voinut vaikka turhaanlausua Jumalan nimen. Ikuisuus on
pitkä aika pienelle lapselle Helvetin tulessa. Aikuisena olen
ihmetellyt, mitä tuntevat ne uskonnolliset vanhemmat, jotka
valokuva-albumeihinsa ovat piirtäneet pirun sarvet synnissä
kuolleiden lastensa päähän.
Jokin aika sitten joku mielipiteenmuodostaja Ruotsin televisiossa
kummasteli murhaajille joskus langetettuja elinkautistuomioita:
"Eihän ketään voi pitää vangittuna koko ikäänsä". Jos Helvetissä
näkyy Ruotsin televisio, tuomitut ovat siellä taputtaneet
puhujalle.
Opin aikoinaan, että suomalaiset ovat vuosikymmeniä harjoittaneet
lähetystyötä Ambomaalla Afrikassa, tarjonneet Helvettiä ja Taivasta
niistä ennen mitään tietämättömille. Olisivatkohan syvästi
kristittyinä tunnetut hutut sitä kautta päässeet käsiksi Pelastuksen
sanomaan?
Tänään olisi ehkä tarvetta tämänpuoleista korostavalle
lähetystyölle. Rohkeat saarnaajat voisivat lähteä hillitsemään
ylenmääräistä uskonnollisuutta, levittämään sanaa kansoille, ehkä
myös Ambomaalla, että vain elämä merkitsee jotain. Että kuolema on
kuolema eikä mitään muuta. Monen maankolkan rauhoittaisi se
tieto.
|