Pentti Niskanen
Taivaalliset murhaajat
Yksi pelottavimmista maailmaa terrorisoineista
uskonlahkoista, jotka historia tuntee, olivat 1100-luvulla
Lähi-Idässä eläneet ismaeliitit eli assassiinit, joiden
nimestä on jäänyt murhaajaa merkitsevä sana indo-eurooppalaisiin
kieliin. Nämä uskovaiset majailivat valloittamattomina pidetyissä
vuoristolinnakkeissa nykyisen Iranin alueella. Lahkon pääprofeetta,
myös Vuoren Vanhuksen nimellä tunnettu rukousten ohjaaja, joka oli
saanut tuottoisan idean toimittaa ihmisiä maksua vastaan toiseen
maailmaan, on mukana aina kun mainitaan kaikkien aikojen
menestyksekkäimmät palkkamurhaajat.
Murhia profeetta ei suorittanut omakätisesti. Omin käsin hän otti
vastaan niistä maksetut palkkiot, joilla hoidettiin seurakunnan
juoksevat menot ja ostettiin yhtä ja toista ylellisyyttä. Itse työn
toimittivat uskolliset seurakuntalaiset Taivaassa tapahtuvaa maksua
vastaan, joka käsitti ennen kaikkea seksuaalisia iloja impeytensä
alati uudistavien nuorten naisten seurassa. Ja koska murhaamaan
lähetetyillä seurakuntalaisilla oli luonnollisesti kiire päästä
palkkioonsa käsiksi, murhat tehtiin tehokkaasti ilman turhia mutkia
ja omasta hengestä vähääkään välittämättä.
Lahko vaikutti Lähi-idässä yli sata vuotta, kunnes Persian
valloittaneet mongolit Tšingis-kaanin pojanpojan
Hulagun johdolla tekivät siitä lopun omalla tyypillisellä
tavallaan, vaikka suvaitsivatkin yleensä kaikkia uskontoja niistä
saadun mahdollisen hyödyn vuoksi. 19. marraskuuta 1256 mongolien
pakanajoukko tuhosi Mazanderanin vuorella sijainneet uskonveljien
varustukset, ja lahkon suurmestari ja esirukoilija Rokn ed-Din
Kurchah, jonka Hulagu otti vangiksi, kuoli matkalla Mongoliaan
seuraavana vuonna.
Assassiineista näihin päiviin on enemmän kuin seitsemän
vuosisataa. Lyhyt aika uskon asioissa. Eilen luin lehdestä, että
16-vuotias nuorukainen, matkalla markkinoille ja vyö täynnä
dynamiittia, oli pidätetty Israelissa vai oliko se nyt Irakissa.
Kuulusteluissa oli käynyt ilmi, että nuorukaisen seurakunnan
rukousten ohjaaja oli luvannut hänelle ikuisen kunnian ja 70 nuoren
naisen sulot Paratiisissa, jos hän vyöttäytyneenä niin paljoon
dynamiittiin kuin jaksoi kantaa räjäyttäisi itsensä ja joitakin
uskottomia kaupungissaan kiireisimpään toriaikaan. Poika oli ollut
palkkiostaan vain muutaman sekunnin päässä.
Uskovaiset murhaajat ovat tavallaan murhaajien kuninkaita.
Uskovaiselle ja tavallisen maallisen ideologian motivoimalle
murhaajalle on yhteistä se, että molemmat uskovat murhatessaan
tekevänsä hyvän työn, mutta uskovainen saa vielä ylimääräisenä
bonuksena teostaan taivaallisen palkkion.
Suomessa ylistetyin maallisen aatteen innoittama murhaaja Eugen
Schauman saattoi hyvänä kristittynä ehkä odottaa toisessa
maailmassa tapahtuvaa palkitsemista, mutta tavallinen
oikeudentunnosta toimiva rivimurhaaja tekee tekonsa hyvinkin
rutiininomaisesti, tuonpuoleiseen kummemmin kurottautumatta.
Sen entisen leirivartijan, joka sodanjälkeisessä Oulussa iltaisin
Sarkassa vahvistauduttuaan tapasi kehua tappaneensa venäläisiä
sotavankeja, riitti luultavasti onnellistamaan hyvästä teosta
tunnettu tyydytys. Kommunistisille ilmiantajille Neuvosto-Venäjällä
riitti päänsilitys ja päällikön suoma hyväksyvä katse. Suomalaisissa
virastoissa tunnolliset virkamiehet paiskivat ylitöitä hyvän teon
tekemisen ilosta täyttäessään natseille keskitysleireihin
luovutettavien papereita. Saksalainen perheenemäntä keväällä 1945
pakomatkalla, itse paleltumaisillaan ja menehtymäisillään lastensa
kanssa, osoitti järjestysmiehille joukossaan näkemäänsä
juutalaislasta pois vietäväksi ja ammuttavaksi, vain koska se oli
hyvä teko.
Jo pelkkä velvollisuuden täyttäminen ja hyvän puolella olemisen
tunto inspiroi voimallisesti ihmisiä. Mitä sitten, kun taivaalliset
torvet alkavat törähdellä korvissa?
Postnatsistisen maailman ehdottominta uskoa ja idealismia
edustavat terrorismia taivaallisen palkkion toivossa harjoittavat
militantit muslimit. Joku amerikkalainen tutkija on ennustanut pian
tapahtuvaa suurta yhteenottoa aggressiivisen islamin ja länsimaisen
kristillisen kulttuurin välillä. Jos ennustus tarkoittaa sitä, että
Länsi lähtee kilpailuttamaan kristillisiä arvojaan, myymään niitä
muhammettilaisille, joutuvat kristilliset laatu- ja hintatietoisten
kysymysten kiirastuleen: Mitä teillä on tarjottavana? Mitä iloja
Paratiisissa? Onko Taivaassa tyttöjä? Entä miten on Helvetin laita?
Mistä synneistä sinne voi sojahtaa? Kuinka monta kumarrusta päivässä
ja mihin suuntaan?
Uskon alalla on ostajan markkinat. Myyntityötä ei helpota se, että
myyjät ilmoittavat olevansa demokratian asialla. Jos Jumalasta on
tullut demokraatti, siitä puhuminen on vähintäänkin varomatonta. Joku
pehmojumala, naisten, homojen ja transvestiittien kaveri, ei tässä
tapauksessa kiinnosta oletettuja ostajia. Juuri läntinen
lepsuuntuminen on islamin uskonsoturien vihan ja halveksunnan
kohteita. Uskon sanoman pitää olla yhtä kova kuin kaksi tuhatta
vuotta sitten tehotakseen primitiivisiin vastaanottajiin, Jumalan
yhtä julma, turhamainen, äkkipikainen ja pitkävihainen kuin
maallistenkin hallitsijain, yhtä paria Idi Aminin,
Bokassan, Mobutun, Saddam Husseinin ja
juutalaisten Jahven kanssa.
Kristillisyyttä olisi vielä viisikymmentä vuotta sitten voinut
ajatella vientiin, kun usko oli puhtaampaa ja laissa selvät pykälät
miten sitä tuli noudattaa, kun Jumalan kunniaa puolustettiin
poliisivoimin ja pantiin pystyyn pikaoikeudenkäyntejä pilkkaajille.
Kuuluisalla kuusikymmentäluvulla Hämeen maaherra, koulutukseltaan
juristi, jonka sunnuntaista ruokalepoa häiritsi naapuritalon
liiterissä halkoja hakkaava talonmies, kutsui poliisit paikalle, ja
talonmies sai viettää lopun pyhäpäiväänsä putkassa.
Kristillinen synnin ja sovituksen sanoma olisi ennen ollut
helpompi tulkita ulkopuolisille. Selitys, että Jumala laskeutui
Taivaastaan alas maan päälle kivitettäväksi ja kidutettavaksi, koska
joku talonmies oli hakannut halkoja sunnuntaina, olisi voinut
viehättää oppivaista arabia.
Järkeä joka tapauksessa ei uskon asioihin pidä
sekoittaa.
|