Hautaustoimilain (457/2003) tultua voimaan 1.1.2004 on
julkisuudessa paljon pohdittu kirkon oikeutta ja velvollisuutta kirkkoon
kuulumattomien vainajien hautaan siunaamiseen. Kirkkoa ei tietystikään
voi siihen suoranaisesti velvoittaa, vaikka ymmärtämätön yleisö toista
mieltä onkin. Kirkko voi kyllä ottaa sellaisen tehtävän itselleen, kuten
on ottanutkin, mutta tästäkin kirkon piirissä käydään keskustelua.
Toisaalta kirkkoa ei tietystikään voi kieltää siunaamasta sellaista
siihen kuulumatonta vainajaa, joka on selvästi ilmaissut toivovansa
siunauksen. Ongelma on siinä, että kirkko siunaa omaisten pyynnöstä myös
sellaisia kirkkoon kuulumattomia vainajia, jotka eivät ole selvästi
ilmaisseet toivovansa siunausta ja joiden vakaumusta vastaan kirkolliset
hautajaiset saattaisivat täten olla. Ongelma täytyy ratkaista, ja
ratkaisu löytyy siitä, että kirkko supistaa itse tai se pakotetaan
supistamaan siunaamisoikeuttaan.
Evankelis-luterilaisen kirkon melko tuore sen itsensä päättämä
kirkkojärjestys (1055/1993 Suomen säädöskokoelmassa) määrittää käytännön
seuraavasti (luku 2, 23 §): Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan
siunata hautaan, jos omaiset tai muut vainajan hautauksesta huolehtivat
henkilöt sitä pyytävät. Siunausta ei kuitenkaan toimiteta, jos vainaja
on selvästi ilmaissut tahtovansa toisin tai jos pappi
sielunhoidollisessa keskustelussa tai muulla tavoin saamansa käsityksen
nojalla katsoo, ettei kirkolliseen hautaan siunaamiseen ole riittäviä
perusteita. Näin lavea säädös on kuitenkin johtanut räikeisiin
rikkomuksiin sekä omaisten että kirkon taholta vainajan vakaumusta
vastaan. Se olisikin korvattava sopivalla rajoittavammalla säädöksellä,
jonka ydin kuuluisi: Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan siunata
hautaan, jos vainaja on selvästi ilmaissut sitä toivovansa.
Uusi säädös asettaisi tahtonsa ilmaisemisen taakan aiheellisesti sen
henkilön harteille, joka olisi niin epäjohdonmukainen, että vailla
kirkon jäsenyyttä kuitenkin haluaisi itselleen kirkolliset hautajaiset
(sikäli kuin se kirkolle sopisi). Nykyisen säädöksen mukaanhan taakka
olisi loukkaavasti sillä, joka kirkon ulkopuolella eläen ajattelisi
saavansa puhtaasti johdonmukaisuuden vuoksi osakseen uskonnottomat
hautajaiset ilman, että hänen tarvitsisi tätä tahtoaan erikseen
ilmaista, ja ilman, että kukaan hänen tätä tahtoaan voisi ohittaa tai
väärentää.
Kirkossa ajatellaan todellakin nurinkurisesti. Kirkkoon
kuulumattomilta vaaditaan toimenpiteitä heitä muuten
vakaumuksenvastaisella siunauksella uhaten. Helsingin seurakuntien
Kirkko ja kaupunki -lehdessä 25.2.2004 julkaistussa asiaa
koskeneessa artikkelissa oli seuraava pöyristyttävä teksti hymyilevän
kasvokuvan alla: "Kerro ajoissa läheisillesi, jos et halua kirkollista
hautaan siunaamista. Jopa kirjallisesti, kehottaa kirkkoherra Leo
Norja Pakilasta."
Sauvo-Karunan kirkkoherra Kalle Elonheimo kirjoittaa
Kotimaassa 6.2.2004 ihailtavasti ja aivan oikein päättäneensä
toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen lähtökohtanaan, ettei enää
siunaa kirkosta eronneita, koska hänen käsityksensä mukaan kirkosta
eroaminen on selvä ilmaus siitä, että henkilö tahtoo olla kirkollisten
toimitusten ulottumattomissa. Kuitenkin, kuten hän edelleen kirjoittaa,
hän on uuden uskonnonvapauslain voimaantulon jälkeen seurakunnastaan
eronneille lähettämässään tästä kannastaan tiedottaneessa kirjeessään
toivonut näitä saattamaan myös lähiomaistensa tietoon, etteivät tahdo
kuoltuaan tulla hautaan siunatuiksi. Kyllähän hänen kirjeensä osoittaa
tiettyä kunnioitusta saajiaan kohtaan ja saattaa saada jonkun heistä
ajattelemaan asiaa tältä pohjalta uudestaan sekä tällöin palaamaan
kirkon jäseneksi selkeyttäen näin tilannetta, mutta mielestäni hänen
olisi kirjeensä sijasta tai sen ohella tullut vedota
seurakuntalaisiinsa, jotta nämä vastedes pidättyisivät turhaan
pyytämästä kirkollista siunaamista kirkosta eronneelle vainajalle.
Kirkko kyllä osaa halutessaan pitää sen puolta, että odottamattomiin
hautausmenoihin tarvitaan vainajan tahdonilmaisu. Ainakin silloin, kun
on kyse kirkkoon kuuluvasta sekä ilmeisestikin oikeudesta kirkon tilojen
käyttöön (kirkkojärjestys, luku 2, 22 §, 2 mom.): Poikkeustapauksessa
kirkon jäsenen hautaan siunaamisen voi toimittaa muunkin kirkon tai
siihen rinnastettavan yhteisön pappi, mikäli se perustuu vainajan
selvästi ilmaisemaan tahtoon ja siitä sovitaan seurakunnan kirkkoherran
kanssa. Suuremmalla syyllä vastaavan tulisi koskea kirkkoon
kuulumattoman kirkollisia hautajaisia. Toisaalta äskeisenkin säädöksen
mahdollisuuden vainajan ilmeisen tahdon noudattamiseen ovat omaiset
saattaneet ohittaa. Sellaisesta tapauksesta minulle kertonut ei ollut
itse halunnut osallistua vääräksi kokemaansa luterilaiseen
hautaustilaisuuteen.
Hautaustoimilaissa vainaja etusijalla
Hautaustoimilaki asettaa kirkkojärjestyksestä poiketen vainajan
etusijalle (2 §, momentit 2 ja 3): Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee
käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla.
Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä
tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia. Juuri vainajan
ensisijaisuuden periaatteessa on ratkaiseva ero hautaustoimilain ja
kirkkojärjestyksen välillä. Tämä ero ja se, että hautaustoimilaki on
kaikkia sitovaa lainsäädäntöä, jota vastaan kirkkojärjestys ei saisi
olla, on keskustelussa toistaiseksi jäänyt paljolti huomaamatta.
Tämän yleisiä velvollisuuksia koskevan 2 §:n 1 momentin mukaan
vainajan ruumis on ilman aiheetonta viivytystä haudattava tai
tuhkattava. Voi todeta, että tällaisen välttämättömyyden eli ruumiin
hautaamisen tai tuhkaamisen ja tuhkan käsittelyn hoitaminen hiljaisesti
ja arvokkaasti vähimmin mahdollisin toimin olisi jo sinänsä
uskonnottoman vainajan katsomusta kunnioittava järjestely, johon
jokainen pystyy. Siksi ei yksityinen ihminen eikä päättäjä voi käyttää
aiheellisena perusteluna vainajan katsomuksen ohittamiseen mahdollista
uskonnottomien hautajaisten vielä oudoksi tai hankalaksi
koettavuutta.
Hautausjärjestelyjen huolehtijoista sekä heidän hautausjärjestelyjä
koskevien erimielisyyksiensä ratkaisemisesta säätää laki seuraavasti (23
§): (1 mom.) Jollei vainaja ole eläessään nimenomaisesti toivonut
tietyn henkilön huolehtivan hautaamiseen, tuhkaamiseen ja tuhkan
käsittelyyn liittyvistä järjestelyistä, voivat järjestelyistä huolehtia
vainajan eloonjäänyt puoliso tai kuolinhetkellä vainajan kanssa
avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyt
henkilö sekä lähimmät omaiset. (2 mom.) Jollei kukaan 1
momentissa tarkoitetuista henkilöistä huolehdi järjestelyistä, voi myös
muu vainajan läheinen huolehtia niistä. Muussa tapauksessa
järjestelyistä huolehtii se kunta ... (4 mom.) Jos 1 momentissa
tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen hautaamisen tavasta,
paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia 1 momentissa
tarkoitetun henkilön kanteesta siinä käräjäoikeudessa, jonka
tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului.
Hallituksen esitys eduskunnalle hautaustoimilaiksi (HE 204/2002 vp)
rinnastaa pykälän yksityiskohtaisissa perusteluissa vainajan leskeksi
myös rekisteröidystä parisuhteesta annetussa laissa (950/2001)
tarkoitetun parisuhteen eloonjääneen osapuolen. On huomattava, että
täten kanteen nostamiseen oikeutettuihin eivät välttämättä aina kuulu
ihmiset, jotka parhaiten tunsivat vainajan vakaumuksen ja sitä osasivat
kunnioittaa. Erityisesti vapaa-ajattelijajärjestöt eivät voisi tätä
kautta puuttua veteraaniensa joutumiseen kirkollisesti haudatuiksi joko
estääksensä sellaisen tai saadaksensa ongelmalle huomiota.
Eduskunta hyväksyi yllä lainatuille lain 2 §:lle ja 23 §:lle
hallituksen esityksessä annetut yksityiskohtaiset perustelut
sellaisinaan.
Tarkastelkaamme ottein 2 §:n 2 momentin perusteluita: "Kulttuuriimme
kuuluvat sosiaaliset normit edellyttävät kunnioittavaa suhtautumista
vainajiin. Säännöksen suojelukohteena olisivatkin ennen kaikkea
vainajalle läheisten ihmisten tunteet ja ihmisten käsitys siitä, miten
vainajiin tulee suhtautua."
Momentissa näkökulma on siis muiden ihmisten kuin vainajan. Mutta
kaikkia ihmisiä ei ole tahdottu ottaa huomioon, sillä heti perään on
unohdettu antaa keinot suojata ihmisten tunteet siltä, että
mahdollisesti sinänsä moitteettomasti hoidettu uskonnollinen
hautajaistoimitus kohtaisi vainajan hänen vakaumuksensa vastaisesti:
"Säännöksestä voitaisiin muun muassa johtaa rajat sille, millainen muun
uskonnon mukainen tai ei-uskonnollinen hautaustoimitus
evankelis-luterilaisella tai muun uskonnollisen yhdyskunnan
hautausmaalla voitaisiin sallia."
Kuitenkin seuraava kohta on todella merkityksellinen, jos
uskonnottomat ihmiset onnistuvat saamaan ymmärtämystä osakseen omassa
asiassaan: "Toimitus, joka yleisen käsityksen mukaan rikkoisi
arvokkuutta tai vainajan muiston kunnioittamista vastaan, voitaisiin
kieltää säännöksen perusteella." Tämän mukaisesti lainsäädännössä
voitaisiin nimittäin kieltää uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman
vainajan hautaaminen uskonnollisin menoin silloin, kun hän ei ollut
selvästi ilmaissut sellaisia menoja toivovansa.
Viimeinen otteeni 2 §:n 2 momentin perusteluista antaa mahdollisuuden
edetä oikeusistuintietä, ja se tuo joka tapauksessa esille esittämäni
ongelman vakavan luonteen: "Joissakin tapauksissa ruumiin ja tuhkan
epäkunnioittava käsittely voi täyttää myös hautarauhan rikkomisen
tunnusmerkistön, josta säädetään rikoslain 17 luvun 12 §:ssä." Palaan
tähän alempana.
On syytä lainata laajasti 2 §:n 3 momentin perustelua sekä tämän
artikkelin aiheen että vapaa-ajattelullisen yleissivistyksen tähden:
"Pykälän 3 momentissa säädettäisiin velvollisuudesta kunnioittaa
vainajan katsomusta ja toivomuksia hautaamisessa, tuhkaamisessa ja
tuhkan käsittelyssä. Tyypillisiä kysymyksiä, joissa säännös tulisi
sovellettavaksi, ovat esimerkiksi valinta arkkuhautauksen ja tuhkauksen
välillä, hautausmaan ja hautapaikan valinta sekä hautaustoimitus.
Vainajan uskonnollinen tai muu katsomus tulisi ottaa huomioon muun
muassa harkittaessa hautaustoimituksen mahdollista uskonnollista
sisältöä. ... Vainajan toivomuksilla tarkoitetaan säännöksessä
ensinnäkin vainajan eläessään nimenomaisesti ilmaisemia toivomuksia.
Toisaalta säännöksellä on haluttu yleisemminkin ilmaista se periaate,
että hautausjärjestelyjä koskevia valintoja tehtäessä lähtökohdaksi
tulee ottaa se, mitä vainaja olisi itse toivonut." Momentin näkökulma on
vainajan. Pykälän lähtökohta, vainajan ensisijaisuus, on tässä
toteutettu hyvin vahvasti. Aivan toisin on kirkkojärjestyksessä, jota
olisi siis pikimmiten korjattava seuraamaan hautaustoimilakia.
Päätän äskeisen lainauksen yhteydellä aiempaan: "Säännös toimisi
periaatteellisluonteisena ohjeena niille tahoille, jotka 23 §:n mukaan
huolehtivat vainajan hautausjärjestelyistä. Säännös ohjaisi myös
hautausjärjestelyjä koskevien erimielisyyksien ratkaisua
tuomioistuimissa."
Hautaustoimilaki on tietysti tarkastelemassani asiassa
kirkkojärjestyksen yläpuolella. Kuitenkin ainakin kirkon piirissä
jälkimmäinen vielä selvästi ohjaa käytäntöjä ja ajattelutapoja edellisen
vastaisestikin, ja vääristää sen. Kirkon olisi siksi ymmärrettävä
korjata kirkkojärjestys. Lainsäätäjähän ei voi siihen puuttua. Mutta jos
kirkko ei niin tee, olisi tällöin hautaustoimilaki saatava heti
tuoreeltaan muuten toimimaan paremmin. Joko ihmiset olisi saatava
sisäistämään lain noudattaminen niin, että kirkkojärjestyksen laveus
kävisi tyhjäksi, tai kirkko olisi pakotettava soveltamaan
kirkkojärjestystä vain suppeasti. Silloin olisi tietysti vain lyhyt
askel siihen, että kirkkojärjestystä muutettaisiin muodollisestikin.
Yleisön kasvatus olisi hidas prosessi. Ihmiset olisi saatava
yleisemmin huomaamaan, että hautajaiset todellakin voidaan järjestää
uskonnottomasti ja että juuri niin onkin meneteltävä, jos vainaja ei
ollut minkään uskonnollisen yhdyskunnan jäsen eikä hän ollut ilmaissut
toivovansa jonkin uskonnon mukaista hautaustoimitusta. Vainajan
katsomusta olisi näin kunnioitettava sekä vainajan itsensä että vainajan
tunteneiden tai hänen vakaumuksensa tietäneiden tähden. Sekä oikeutus
tai pikemminkin rohkeus poiketa perinteisestä vanhasta käytännöstä että
velvoite seurata tätä uutta käytäntöä otettaisiin aivan uudesta
lainsäädännöstä, hautaustoimilaista. Omaisilla ei olisi enää tarvetta
kääntyä kirkon puoleen pyynnöin, joihin kirkolla ei ole oikeanlaista
oikeutta eikä velvollisuutta vastata. Vapaa-ajattelijat ovat tietysti
juhlapuhujapalveluillaan ja valistuksellaan tehneet uraauurtavaa työtä
uusien käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa, ja heillä
puolestaan kasvavaan kysyntään vastaaminen olisi suuri haaste.
Kirkko hautarauhan rikkojana?
Vapaa-ajattelijoiden ei ole syytä tyytyä odottamaan yleisen
hyväntahtoisuuden hiljaista kehittymistä. Asiaan on syytä tarttua
suoremmin, koska ei ole mitään syytä sietää ongelmien tarpeetonta
jatkumista. Ongelmiahan on. Mieli pahoittuu vainajan vakaumuksen
vastaisten uskonnollisten hautaustoimitusten tähden. Se, että joutuu
kieltäytymään tuntemansa ihmisen hautajaisista, jottei osallistuisi
hänen katsomuksensa loukkaamiseen ja jottei siten myöskään antaisi omaa
katsomustaan loukattavan, masentaa sellaisen ratkaisun tekevää. Ihmistä
myös ennen kaikkea mietityttää hänen oma kohtalonsa; koituuko hänenkin
osakseen hänen kuoltuansa tuollainen yllättävä, hämmentävä ja syvä
loukkaus; eikö hänen uskonnottomuuttaan otettaisikaan ohjeeksi
tilanteessa, jossa se nimenomaan pitäisi ottaa ohjeeksi ja jossa hänen
ruumiinsa tai tuhkansa, hänen pyrkimyksensä ja ihmisten muisto hänestä
ovat toisten käsissä.
Vanhastaan vapaa-ajattelijat ovat johtuneet kuvaamaan tuntemuksiaan
tällaisissa tapauksissa sanomalla, että niissä on ollut kyseessä
ruumiinhäpäiseminen. Varsinaisesti tätä psyykkisiinkin yhteyksiin
luontevaa termiä on kuitenkin käytetty kuvaamaan (esimerkiksi 1960-luvun
Otavan Isossa Tietosanakirjassa) vain vuoden 1889 rikoslain 24 luvun 4
§:ssä tuomittuja tiettyjä luonteeltaan fyysisiä tekoja.
Mutta, kuten työsuojelu on edennyt kattamaan fyysisen ohella
psyykkisenkin työsuojelun, on rikoslain tämä kohta kehittynyt
tunnustamaan myös psyykkisen ruumiinhäpäisemisen. Vuoden 1999 alussa
voimaan tullut suuri rikoslain uudistus sisältää rikosnimikkeen
hautarauhan rikkominen, joka esiintyi yllä hautaustoimilain 2 §:n 2
momentin perustelujen lainauksessa.
Pykälän oleellinen osa kuuluu seuraavasti: Joka 1 ..., 2)
käsittelee hautaamatonta ruumista pahennusta herättävällä tavalla tai 3)
..., on tuomittava hautarauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen
enintään yhdeksi vuodeksi. Minun pahennustani herättää vainajan
tahtoon perustumaton ja hänen vakaumuksensa vastainen uskonnollinen
hautaustoimitus kuten myös siihen mahdollisesti liittyvä vainajan
hautaaminen uskonnollisen yhdyskunnan ylläpitämälle hautausmaalle ja
uskonnollisia symboleja sisältävän hautamuistomerkin pystyttäminen
vainajalle. Siksi mielestäni tuollaisessa on kyseessä hautarauhan
rikkominen ja siis rikos. En ole kuitenkaan perehtynyt pykälälle
aikanaan annettuihin perusteluihin. Kyseessä on siis ehkä sittenkin vain
oma tulkintani laista.
Mutta ei sittenkään vain oma tulkintani. Opetusministeriö antoi
16.12.2002 eduskunnan hallintovaliokunnalle vastineen Vapaa-ajattelijain
liiton kirjalliseen asiantuntijalausuntoon hallituksen esityksestä
hautaustoimilaiksi. Opetusministeriö kertaa: "Lisäksi liitto esittää,
että vainajan tahdon vastainen siunaaminen pitäisi määritellä laissa
rangaistavaksi teoksi." Tähän se sitten vastaa seuraavasti: "Ehdotuksen
2 §:n mukaan vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä arvokkaalla ja
vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla. Ruumiin tai tuhkan
epäkunnioittava käsittely voi täyttää hautarauhan rikkomisen
tunnusmerkistön, josta säädetään rikoslain 17 luvun 12 §:ssä. Näin ollen
opetusministeriön mielestä Vapaa-ajattelijain liitto ry:n esittämä
erillinen rangaistussäännös ei ole tarpeellinen." Aivan selvästi
opetusministeriö tarkoittaa tässä hautarauhan rikkomisella kuten
liittokin hautarauhan rikkomista psyykkisellä tavalla ja itse asiassa
juuri samalla tavalla.
Opetusministeriö siis viittasi hautaustoimilain 2 §:n 2 momenttiin,
vaikka Vapaa-ajattelijain liitto viittasi pikemminkin 2 §:n 3
momenttiin. Momentteja 2 ja 3 ei voikaan erotella jyrkästi toisistaan;
vainajan katsomuksen kunnioittamatta jättäminen on väärin, paitsi
vainajaa, myös itsensä vainajan tilanteeseen kuvittelevaa kohtaan;
tällainen henkilö ei silloin puolestaan voi pitää hautaustoimitusta
arvokkaana ja vainajan muistoa kunnioittavana.
Tämä opetusministeriön kannanotto tekee siis perustelluksi
todellakin kuvata tarkastelemiani ongelmatilanteita hautarauhan
rikkomisiksi. Näin ollen vapaa-ajattelijat voisivat ryhtyä nostattamaan
rikosoikeusjuttuja sopivissa selvissä tapauksissa. Tavoitteena olisi
jutut voittamalla saada käytäntö muuttumaan. Kirkko ei silloin haluaisi
pappiensa ja seurakuntalaistensa vastaisuudessa syyllistyvän rikokseen.
Se ryhtyisi noudattamaan tarpeellista varovaisuutta, ja paras tapa sillä
siihen olisi kirkkojärjestyksen korjaaminen.
Vähintäänkin ja joka tapauksessa vapaa-ajattelijoiden pitää levittää
tietoa siitä, että kirkkojärjestyksen käytäntö aivan ilmeisesti ja
arvaamattomissa määrin tuo seurauksenaan hautarauhan rikkomisia. Tämä
yksin saattaisi riittää - ja toivottavasti riittäisikin, sillä
oikeudenkäyntejä ei toivo kukaan - siihen, että hautaustoimilakia
ryhdyttäisiin todenteolla noudattamaan.
Suuri valtaosa uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista
vainajista haudataan kirkollisesti. Kirkko vieläpä ylpeilee siitä.
Kirkko ja kaupunki -lehden 25.2.2004 julkaisemien tietojen mukaan
Helsingissä lähes 99 % kaikista hautauksista on luterilaisia siunauksia,
ja noin joka seitsemäs kirkollisesti haudattu ei kuulu kirkkoon; samaan
aikaan kirkkoon kuuluvia on helsinkiläisistä 71 %, mutta toisaalta
kirkkoon kuuluvien osuushan ikäluokasta vaihtelee.
Tilanne on hämäävä, sillä kuinka monessa tapauksessa kirkkoon
kuulumaton hautaan siunattu oli esittänyt toiveen siunaamisesta?
Käsittääkseni hyvin harvassa. Yksittäistapauksista kyllä kerrotaan.
Toisaalta Kotimaassa 13.2.2004 toimittaja selostaa hyväksyvään sävyyn,
kuinka hänen ystävänsä oli järjestänyt siunaustilaisuuden viime vuonna
kuolleelle isälleen, joka ei kuulunut kirkkoon. Toimittaja myöntää:
"Olisiko isä toivonut kirkollista siunausta, sitä ystäväni ei
varmuudella tiedä." Tästä huolimatta toimittaja kehtaa jatkaa: "Siitä
hän on kuitenkin varma, että siunaustilaisuus oli vainajan elämää ja
arvoja kunnioittava." Minun tuntemuksissani se ei sitä voinut olla, ja
tuskin olisi ollut tuon kommunisti-isänkään mielestä.
Kirkko voisi selvittää, kuinka moni tällaisista siunaamisista oli
perustunut vainajan kirjallisesti esittämään toiveeseen, kuten
asianlaidan kirkon todistustaakan kannalta katsoen tulisi olla. Uskonpa,
että niissä luvuissa ei olisi kirkolla ylpeilemistä. Totuus näyttäytyisi
kovin toisenlaisena: paljastuisi massiivinen määrä hautarauhan
rikkomisia.
Papit eivät ole valmiita myöntämään edes hautarauhan rikkomisen
mahdollisuutta. Helsinkiläinen Uutislehti 100 julkaisi 11.2.2004
mielipidekirjoitukseni, jossa viittasin lehdessä julkaistuun Töölön
kirkkoherra Matti Poutiaisen haastatteluun. Lähetin kirjoitukseni
hänelle, jolloin hän vastasi kohdan hautarauhan rikkomisesta osittain
pilaavan muuten aivan asiallisen kannanottoni ja puhui ylilyönnistä.
Hautaustoimilain hautausjärjestelyjä koskevan 23 §:n
perustelut päättyvät seuraavaan kestämättömään käsitykseen:
"Joissakin tapauksissa vainaja ei ole eläessään nimenomaisesti
ilmaissut toiveitaan hautaamisen suhteen eikä vainajan toivomuksia
voida muunkaan selvityksen perusteella päätellä. Tällöin voitaneen
lähtökohtaolettamana yleensä pitää vainajan toivoneen hautaamista
kotipaikan yleiselle hautausmaalle paikkakunnalla tavanmukaisin
hautausjärjestelyin." Eli käytännössä siis evankelis-luterilaisen
kirkon mukaisin hautausjärjestelyin, jos pelkät lukumäärät
ratkaisevat. Mutta niin ei sovi normin mielessä lähtökohtaolettamana
tulkita ainakaan kirkkoon kuulumattoman vainajan toivoneen.
Päinvastoin, lähtökohtaolettamaksi pitää mielestäni kuollessaan
uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattoman vainajan suhteen omaksua
toivomus ("tavanmukaisista") uskonnottomista hautausjärjestelyistä.
Jos perustelu on alunperin tarkoitettukin näin ymmärrettäväksi, niin
hyvä on, mutta silloin tämä seikka pitäisi myös tuoda selkeästi
julkisuuteen.
Pelkäämääni tulkintaa ei voi myöskään perustella asiasta tehdyin
tieteellisin tutkimuksin, sillä sellaiset puuttuvat. Ja jos vaikka
tutkimukset sitten mahdollisesti tukisivatkin perustelun olettamaa -
miten ei suinkaan välttämättä kävisi -, normia siitä ei saisi sillä
perustein muodostaa; etusijalle olisi kuitenkin asetettava ihmisten
ratkaisujen johdonmukaisuuden arvostaminen. Toisaalta kirkko voisi
silloin ottaa kyselylomakkeista aiheellisen idean kirjallisille
siunaamistoivomuslomakkeille.
Joka tapauksessa tulkinta rajoittaisi oikeudetta kirkon
itsemääräämisoikeutta; eihän kirkkoa voi tällä säädöstasolla
välillisesti velvoittaa siunaamaan hautaan ei-jäseniänsä, varsinkaan
sellaisia, jotka eivät ole edes selvästi ilmaisseet toivetta
siunatuksi tulemisesta.
Tarkastelemani perustelukohta tuli laille vasta hallituksen
esityksessä. Onko kohta siis syntynyt kirkon taustavaikuttamisen
tuloksena opetusministeriössä tähtäimenä kirkkojärjestyksen pelastaminen
nykyisellään? Perustelusta ei ollut mitään laista ehdotuksen tehneen
uskonnonvapauskomitean väli- eikä loppumietinnöissä eikä niistä
annetuissa lausunnoissa. Perustelua ei pohdittu lain
eduskuntakäsittelyssäkään (eduskunnan täysistuntojen puheenvuorot,
valiokuntien lausunto ja mietintö, valiokunnille annetut kirjalliset
lausunnot). Vaikka itse seurasin tarkasti sekä uskonnonvapaus- että
hautaustoimilakien syntyä, vaikuttamisen yritykseen riitti oma aikani
niistä vain edelliselle, enkähän tuota kohtaa tuolloin edes erityisesti
pannut merkille.
Pelkään, että pelkäämääni perustelun tulkintaa yritetään käyttää
kumoamaan esittämäni kaltaista kritiikkiä hautaustoimilain noudattamatta
jättämisestä ja hautarauhan rikkomisesta selittämällä, että tulkinta on
eduskunnan kanta. Niin kevyellä tavalla kritiikkiä ei kuitenkaan saisi
torjua.
Äsken arvostelemani 23 §:n perustelukohdan sanamuoto ei sisällä
viittausta siihen, mikä vainajan uskonnollinen asema eli hänen eri
uskonnollisten yhdyskuntien jäsenyyksiensä luettelo, mahdollisesti
tyhjä, oli. Teksti koskee siis myös kirkon jäseniä. Heistä kaiketi vain
harva on koskaan nimenomaisesti ilmaissut toivovansa itselleen
kirkollista hautaustoimitusta jonkin muun sijasta. Ja jos ajateltaisiin
kirkkojärjestyksen tapaan, että vainajan kirkkoon kuulumattomuus ei
ilman hänen eläessään tekemäänsä eri ilmoitusta kerro hänen olleen
mahdollista kirkollista hautaamistaan vastaan, niin silloin pitäisi
myös ajatella, että vainajan kirkkoon kuuluminen ei ilman hänen
tekemäänsä eri ilmoitusta kerro hänen olleen mahdollista ei-kirkollista
hautaamistaan vastaan. Perustelun mukaan kuollessaan kirkkoon kuuluneen
vainajan voitaneen kuitenkin yleensä olettaa toivoneen kirkollista
hautaamista.
Mutta onko tämä oletus oikeutettu? Ainakin yhä useammin kirkon kahden
jäsenen avioliitto solmitaan siviilivihkimisellä. Kirkkoon kuuluvista
yhä lukuisampi ei kirkon oppeihin usko eikä kirkon toimintaan osallistu.
Merkitystä on myös sillä, että kirkkoon kuuluneen vainajan lähiomaisista
keskimäärin yhä suurempi osuus on kirkkoon kuulumattomia. Voitaisiinkin
siis päinvastoin olettaa, että vainaja olisi tosiasiassa yhä useammin
toivonutkin ei-kirkollista hautaustoimitusta. Kuulin vapaa-ajattelijain
hautausmaalla, kuinka sinne oli toivomuksestansa papittomasti haudattu
eräs kirkkoon kuulunut vainaja aiemmin kuolleen puolisonsa viereen.
Vihdoin: Onko oletus oikeudenmukainen verrattuna pelkäämääni
lainsäätäjän oletukseen kirkkoon kuulumattomien vainajien toiveista? Ei!
Millä oikeudella lain perustelut tukisivat vain kirkkoon kuuluvia, mutta
ei kirkkoon kuulumattomia kysymyksessä, onko vainajan uskonnollinen
asema ensisijainen ohje tehdä otaksuma hänen hautaamistansa koskevista
toiveistansa?
Vainajan uskonnollisen aseman ohjeellisen merkityksen
sivuuttamisella kirkkojärjestyksen viestittämällä tavalla on kirkon
kannalta myös kääntöpuolensa. Sillä miten tulisi kirkkoon kuulumattoman
silloin järjestää kirkkoon kuuluneen hautaaminen? Erityisesti vainajan,
jonka yhteys kirkkoon oli ollut vain muodollinen ja joka ei itse ollut
antanut mitään ohjeita? Olisihan aivan mahdollista ajatella, että
kirkkoa ei hautauksenkaan yhteyteen vedettäisi ja että itse asiassa
juuri siten kunnioitettaisiin vainajan katsomusta parhaiten.
Kysymystä en ole nähnyt lainkaan julkisuudessa pohditun, ja kuitenkin
syytä olisi. Kysymys koskee ehkä aivan erityisesti vapaa-ajattelijoita,
joille kirkko ei suinkaan ole läheinen, joille vakaumuksen kysymykset
ovat suurimerkityksiset, joille on tuttua järjestää hautajaiset itse ja
joilla on taipumus ajatella - vapaasti.
Kirkko olisi arvatenkin tämänsuuntaista kirkon jäsenten hautajaisten
kirkosta irrottamisen kehitystä vastaan. Painokkaimmin se lausuisi
kantansa muuttamalla kirkkojärjestystään aiemmin vaatimallani
lailla.
Kirkon jäsenet eivät nykyisellään yhteisesti sovitun käytännön
puuttuessa tunnu olevan varmoja siitä, että saavat odottamansa
kirkollisen hautaan siunaamisen. Toissa vuonna päätin, että koska
eduskuntaan mennyt uskonnonvapauslaki ei antanut nuorelle lisää omaa
päätösvaltaa erota kirkosta - sen aiheellisesti toteuttama ja
periaatteellisesti tärkeä huoltajien suvereeni päätösvaltakin on
vaarassa tulla peruutetuksi (VA 1/2004) -, en enää osallistu
kirkollisiin tilaisuuksiin, en myöskään enkä eritoten niihin, jotka
olisivat vanhempieni hautajaisten osana. Kerrottuani tämän äidilleni
ehdotin, että hänen hautajaisissaan pitäisi olla erillinen (papiton)
muistotilaisuus, johon siis voisin itse osallistua ja mahdollisesti
pitää puheen. Tällöin äitini, ilmeisesti minut osin väärin käsittäneenä
ja ajatellen, että siinä olisi sitten kaikki, sanoi hätääntyneenä
haluavansa haudalleen papin. Mutta pappia vaille hän ei toki olisi
minunkaan puolestani jäänyt, sillä tiesinhän hyvin hänen
jumalaanuskonsa. Kuitenkin äitini on nyt siis esimerkki kirkon
jäsenestä, joka on katsonut tarpeelliseksi nimenomaisella tavalla
ilmaista hautaan siunatuksi tulemisen toiveensa.
Tätäkin kysymystä selventäisi suuresti, jos kirkko
kirkkojärjestyksessään sitoutuisi siihen, että se siunaa hautaan joko
vain omat jäsenensä tai muista korkeintaan ne, jotka ovat sitä omalla
kirjallisella ilmoituksellaan toivoneet. Silloin kääntäen jokaisen
olisi järkevää ja sopivaa ajatella, että kirkon jäsenelle
järjestetään hautaan siunaaminen, ellei hän ollut selvästi ilmaissut
muuta toivoneensa.
|