sivun alkuun
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva
kansainvälinen yleissopimus
Article 18
1. Everyone shall have the right to freedom of thought,
conscience and religion. This right shall include freedom to have or
to adopt a religion or belief of his choice, and freedom,
either individually or in community with others and in public or
private, to manifest his religion or belief in worship,
observance, practice and teaching.
2. No one shall be subject to coercion which would impair his
freedom to have or to adopt a religion or belief of his
choice.
3. Freedom to manifest one’s religion or beliefs may be
subject only to such limitations as are prescribed by law and are
necessary to protect public safety, order, health, or morals or the
fundamental rights and freedoms of others.
4. The States Parties to the present Covenant undertake to have
respect for the liberty of parents and, when applicable, legal
guardians to ensure the religious and moral education of their
children in conformity with their own convictions.
Englanninkielen sanakirjan selitys sanalle belief :
1. usko (in God; the Christian ~); vakaumus
2. usko, luottamus (he had no great ~ in doctors)
3. käsitys, mielipide, ajatus, luulo
Kun artikla alkaa puheella ajatuksen, omantunnon ja uskonnon
vapaudesta, on Suomen hallitukselta täysin mielivaltaista ja
kannanotto uskontojen puolesta suomentaa seuraavassa lauseessa
esiintyvä sana "belief" uskoksi.
Korjattu suomennos:
Artikla 18
1. Jokaisella on oikeus ajatuksen, omantunnon ja uskonnon
vapauteen. Tämä oikeus sisältää vapauden tunnustaa omavalintaista
uskontoa tai vakaumusta (hallituksen suomennos: uskoa) taikka
omaksua se sekä vapauden joko yksinään tai yhdessä muiden kanssa
julkisesti tai yksityisesti harjoittaa uskontoaan tai
vakaumustaan (hallituksen suomennos: uskoaan)
jumalanpalveluksissa, uskonnollisissa menoissa,
hartaudenharjoituksissa ja opetuksessa.
2. Ketään ei saa saattaa sellaiselle pakotukselle alttiiksi, joka
rajoittaa hänen vapauttaan tunnustaa tai valita oman valintansa
mukainen uskonto tai vakaumus (hallituksen suomennos:
usko).
3. Henkilön vapaudelle tunnustaa uskontoaan tai
vakaumuksiaan (hallituksen suomennos: uskoaan) voidaan asettaa
vain sellaisia rajoituksia, jotka on säädetty lailla ja jotka ovat
välttämättömiä suojelemaan yleistä turvallisuutta, järjestystä,
terveydenhoitoa tai moraalia tahi muiden perusoikeuksia ja
-vapauksia.
4. Yleissopimuksen sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan
vanhempain ja tarvittaessa laillisten holhoojain vapautta taata
lastensa uskonnollinen ja moraalinen opetus omien vakaumustensa
mukaan.
sivun alkuun
Yleissopimus lapsen oikeuksista
Lapsen oikeuksia koskevan sopimuksen suomennoksessa "belief"
on suomennettu oikein vakaumukseksi.
Artikla 14
1. Sopimusvaltiot kunnioittavat lapsen oikeutta ajatuksen-,
omantunnon- ja uskonnonvapauteen.
2. Sopimusvaltiot kunnioittavat vanhempien ja laillisten
huoltajien oikeuksia ja velvollisuuksia antaa lapselle ohjausta hänen
oikeutensa käyttämisessä tavalla, joka on sopusoinnussa lapsen
kehitystason kanssa.
3. Henkilön vapaudelle tunnustaa uskontoaan tai vakaumustaan
voidaan asettaa vain sellaisia rajoituksia, joista säädetään laissa
ja jotka ovat välttämättömiä yleisen turvallisuuden, järjestyksen,
terveyden ja moraalin tai muiden ihmisten perusoikeuksien ja
vapauksien suojelemiseksi.
sivun alkuun
Otteita perustuslaista
6 § Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan
sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen,
mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee
saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään
vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa
sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen
ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
säädetään.
11 § Uskonnon ja omantunnon vapaus
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja
harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai
olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole
velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon
harjoittamiseen.
107 § Lakia alemmanasteisten säädösten
soveltamisrajoitus
Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on
ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa
soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.
sivun alkuun
Ote perusopetuslaista
13 § Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus
Perusopetuksen järjestäjän tulee järjestää oppilaiden enemmistön
uskonnon mukaista uskonnon opetusta. Opetus järjestetään tällöin sen
mukaan, mihin uskonnolliseen yhdyskuntaan oppilaiden enemmistö
kuuluu. Tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat oppilaat
osallistuvat oman uskontonsa opetukseen. Oppilas, joka ei kuulu tähän
uskonnolliseen yhdyskuntaan, voi huoltajan ilmoitettua asiasta
perusopetuksen järjestäjälle osallistua mainittuun
uskonnonopetukseen.
Vähintään kolmelle evankelisluterilaiseen kirkkoon tai vähintään
kolmelle ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvalle oppilaalle, jotka
eivät osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnon opetukseen,
järjestetään heidän oman uskontonsa opetusta.
Muuhun kuin 2 momentissa mainittuihin uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuuluvalle vähintään kolmelle oppilaalle, jotka eivät osallistu 1
momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen, järjestetään heidän oman
uskontonsa opetusta, jos heidän huoltajansa sitä pyytävät.
Jos oppilas kuuluu useampaan kuin yhteen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, oppilaan huoltaja päättää, minkä uskonnon opetukseen
oppilas osallistuu.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle oppilaalle, joka ei
osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen, opetetaan
elämänkatsomustietoa. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle
oppilaalle, jolle ei järjestetä hänen oman uskontonsa opetusta,
opetetaan huoltajan pyynnöstä elämänkatsomustietoa. Perusopetuksen
järjestäjän tulee järjestää elämänkatsomustiedon opetusta, jos
opetukseen oikeutettuja oppilaita on vähintään kolme.
Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton oppilas voi huoltajan
pyynnöstä osallistua myös sellaiseen perusopetuksen järjestäjän
järjestämään uskonnon opetukseen, joka oppilaan saaman kasvatuksen ja
kulttuuritaustan perusteella ilmeisesti vastaa hänen uskonnollista
katsomustaan.
Mitä 13 §:ssä säädetään uskonnollisesta yhdyskunnasta, sovelletaan
sellaiseen tämän lain voimaan tullessa toimivaan uskonnolliseen
yhdistykseen, jota perusopetuksen järjestäjä on pitänyt tuolloin
voimassa olleissa säännöksissä tarkoitettuna uskontokuntana.
sivun alkuun
Ote lukiolaista
9 § Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus
Koulutuksen järjestäjän tulee järjestää opiskelijoiden enemmistön
uskonnon mukaista uskonnon opetusta. Opetus järjestetään tällöin sen
mukaan, mihin uskonnolliseen yhdyskuntaan opiskelijoiden enemmistö
kuuluu. Tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat opiskelijat
osallistuvat oman uskontonsa opetukseen. Opiskelija, joka ei kuulu
tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan, voi halutessaan osallistua
mainittuun uskonnonopetukseen.
Vähintään kolmelle evankelisluterilaiseen kirkkoon tai vähintään
kolmelle ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvalle opiskelijalle, jotka
eivät osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen,
järjestetään heidän oman uskontonsa opetusta.
Muuhun kuin 2 momentissa mainittuihin uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuuluvalle vähintään kolmelle opiskelijalle, jotka eivät osallistu 1
momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen, järjestetään heidän oman
uskontonsa opetusta, jos opiskelijat sitä pyytävät.
Jos opiskelija kuuluu useampaan kuin yhteen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, opiskelija päättää, minkä uskonnon opetukseen hän
osallistuu.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle opiskelijalle, joka ei
osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen, opetetaan
elämänkatsomustietoa. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle
opiskelijalle, jolle ei järjestetä hänen oman uskontonsa opetusta,
opetetaan hänen pyynnöstään elämänkatsomustietoa. Koulutuksen
järjestäjän tulee järjestää elämänkatsomustiedon opetusta, jos
opetukseen oikeutettuja opiskelijoita on vähintään kolme.
Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton opiskelija voi osallistua
myös sellaiseen koulutuksen järjestäjän järjestämään uskonnon
opetukseen, joka opiskelijan saaman kasvatuksen ja kulttuuritaustan
perusteella ilmeisesti vastaa hänen uskonnollista katsomustaan.
Opiskelijalle, joka aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta
täytettyään, opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko uskontoa tai
elämänkatsomustietoa.
Mitä 9 §:ssä säädetään uskonnollisesta yhdyskunnasta, sovelletaan
sellaiseen tämän lain voimaan tullessa toimivaan uskonnolliseen
yhdistykseen, jota koulutuksen järjestäjä on pitänyt tuolloin
voimassa olleissa säännöksissä tarkoitettuna uskontokuntana.
sivun alkuun
Ote perustuslakivaliokunnan mietinnöstä 1982
Vaikka hallitusmuodon 8 §:ssä puhutaan vain oikeudesta
harjoittaa uskontoa eikä lainkaan oikeudesta olla sitä
harjoittamatta, on hallitusmuodon 8 ja 9 §:n nojalla epäilyksetöntä,
että perustuslain turvaa nauttivaan uskonnonvapauteen kuuluu, ettei
ketään voida ilman perustuslain säätämisjärjestyksessä annetun
säännöksen tukea velvoittaa vasten tahtoaan osallistumaan
uskonnonharjoitukseen. Uskonnonharjoitukseen on pääsääntöisesti
katsottava kuuluvan uskonnollisten menojen lisäksi myös uskonnollisen
opetuksen, koska uskonnonvapauteen on katsottava sisältyvän myös
vapauden uskonnosta. Tämä vapaus uskonnosta koskee kaikkia
kansalaisia ja on periaatteessa riippumaton uskonnollisen yhdyskunnan
jäsenyydestä, koska uskonnolliseen yhdyskuntaankaan kuuluvia
henkilöitä ei voida pakottaa osallistumaan uskonnollisiin menoihin.
Hallitusmuodon säännösten nojalla on myös selvää, että
uskonnonvapautta ei voida käsittää sillä tavoin ehdolliseksi, että
esim. johonkin julkisen vallan ylläpitämään laitokseen kuten kouluun
tai päiväkotiin tulevan henkilön voitaisiin katsoa tällä laitokseen
tulemisellaan, vaikka se olisi vapaaehtoista, suostuneen
osallistumaan laitoksessa toimitettavaan uskonnonharjoitukseen.
Uskonnonvapaus on myös kansalaisen iästä riippumaton, mutta
käytännössä nuorten alaikäisten kohdalla tätä vapautta ei käytä
yksilö itse vaan hänen vanhempansa tai holhoojansa.
Vaikka uskonnonvapautta voidaankin pitää perussisällöltään
selvänä, on vielä erikseen tarkasteltava, mitä sisältää
hallitusmuodon 9 §:n tarkoittama oikeuksien ja velvollisuuksien
riippumattomuus uskonnollisesta järjestäytymisestä eli voiko julkinen
valta etuja antaessaan tai velvoitteita asettaessaan tehdä eroja eri
uskontokuntiin kuuluvien kansalaisten tai uskonnonharjoittamisen
suhteen eri asemassa olevien kansalaisryhmien välillä. Hallitusmuodon
5 §:n huomioon ottaen on selvää, että hallitusmuodon 9 §:n säännös
edellyttää, siinä mainituin varauksin, julkiselta vallalta täyttä
tasapuolisuutta oikeuksien antamisessa tai velvollisuuksien
asettamisessa, milloin oikeudet ja velvollisuudet eivät koske tai
liity uskonnonharjoittamiseen. Uskonnonharjoittamisen perusteella ei
voida tehdä eroja esim. terveys- tai kulttuuripalvelujen,
sosiaalietujen tai vaaleihin liittyvien oikeuksien järjestelyssä.
Mitä sitten tulee siihen kysymykseen, voiko julkinen valta tehdä
eroja sellaisten palvelujen osalta, jotka itsessään sisältävät
uskonnollisia piirteitä tai jotka liittyvät uskonnonharjoittamiseen,
näyttää siltä, että hallitusmuodon 9 §:n säännös edellyttäisi tältä
osin julkiselta vallalta täyttä tasapuolisuutta. Tällainen
tasapuolinen kohtelu voisi toteutua esim. siten, että julkinen valta
pidättyisi täysin sellaisten palveluiden antamisesta, joihin sisältyy
uskonnollisia aineksia, ja jättäisi niistä huolehtimisen
asianomaisille uskontokunnille. Vaikka hallitusmuodon 9 § ei sitä
osoitakaan, on säännöksen syntyvaiheiden valossa kuitenkin ilmeistä,
ettei säännöksellä pyritty muuttamaan evankelis-luterilaisella
kirkolla ollutta erityisasemaa, joka perustuslakien tasolla ilmenee
muun muassa hallitusmuodon 83 ja valtiopäiväjärjestyksen 31 §:ssä.
Tämä evankelis-luterilaisen kirkon erityisasema on perustuslakien
säätämisen jälkeenkin kiistattomasti otettu huomioon monissa
lainsäädäntötoimissa. Julkisen vallan ja evankelis-luterilaisen
kirkon perustuslaeissa tarkoitettua suhdetta voidaan kuvata siten,
ettei julkinen valta eli valtio ole tunnustuksellinen siinä mielessä,
että se olisi sidottu evankelis-luterilaiseen tai muuhun
uskonnolliseen oppiin. Julkinen valta ei valtiosäännön mukaan ole
tunnustuksellinen siinäkään mielessä, että se olisi nimenomaisesti
velvollinen järjestämään palveluksia jollekin uskonnolliselle
yhdyskunnalle tai johonkin tunnustukseen kuuluville. Toisaalta
julkinen valta ei valtiosäännön mukaan ole myöskään tunnustukseton.
Lainsäätäjä voi tavallisella lainsäädännöllä tukea
evankelis-luterilaista kirkkoa tai muutakin uskonnollista
yhdyskuntaa. Tämä merkitsee sitä, että tavallisella lainsäädännöllä
voidaan järjestää tai olla järjestämättä esim. julkisen vallan
ylläpitämiin kouluihin tai päiväkoteihin evankelis-luterilaista
uskonnonopetusta tai uskonnollista kasvatusta tukevaa toimintaa
edellyttäen, että näillä järjestelyillä ei loukata kansalaisen
oikeutta pysyä erillään uskonnonharjoituksesta eli
uskonnonvapautta.
sivun alkuun
Opetushallituksen muistio 1993
1. Oppilaan uskonnon / elämänkatsomustiedon opiskelun
vaihtoehdot
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisen
perusteena ovat uudessakin lainsäädännössä koulutuksen järjestäjän
perusopetuksen oppilaiden enemmistö ja vähintään kolmen samaan
uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvan oppilaan osallistuminen kyseisen
uskonnon opetukseen tai vähintään kolmen suomalaisiin uskonnollisiin
yhdyskuntien kuulumattoman oppilaan osallistuminen
elämänkatsomustiedon opetukseen (kolmen oppilaan sääntö).
Uskonnollisia yhdyskuntia ovat evankelis-luterilainen kirkko,
ortodoksinen kirkkokunta sekä Suomessa rekisteröidyt uskonnolliset
yhdyskunnat. Lisäksi lain voimaantulosäännöksen mukaan uskonnolliseen
yhdyskuntaan rinnastetaan sellainen lain voimaantullessa toiminut
uskonnollinen yhdistys, jota perusopetuksen järjestäjä on pitänyt
aikaisemmin säännöksissä tarkoitettuna uskontokuntana. Säännös koskee
Herran kansa -nimistä yhdistystä. Uskonnollisten yhdyskuntien
sisäisiin suuntauksiin ei lainsäädännössä puututa. Säädöksissä
tarkoitettu oppilasmäärä lasketaan ottaen huomioon kaikki koulutuksen
järjestäjän perusopetuksen oppilaat. Eri kieliryhmiä tarkastellaan
erikseen.
Oppilaiden enemmistön uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat
oppilaat opiskelevat tätä kyseistä uskontoa. Lisäksi oppilas, joka ei
kuulu tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan, voi huoltajan ilmoituksen
perusteella osallistua tähän opetukseen. (1 mom.) Ilmoittautumisen
menettelytavoista päätetään paikallisesti.
Uskonnonopetusta koskevissa valinnoissa pyritään siihen, että
ratkaisu on pysyvä. Uskonnon opetusta koskevat valinnat noudattavat
tässä muiden, esimerkiksi valinnaisten aineiden käytäntöjä.
Siirtymävaiheessa enemmistön uskonnon opetukseen osallistuvien
muihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvien ei tarvitse enää
erikseen ilmoittautua kyseiseen opetukseen.
Muutoksena nykytilaan ei enemmistön uskonnon opetuksesta siis enää
tarvitse hakea vapautusta. Silloin, kun koulutuksen järjestäjän
oppilaiden enemmistö on evankelis-luterilaisia, sovelletaan kolmen
sääntöä uskonnonopetuksen osalta ortodoksiseen kirkkokuntaan
kuuluviin ja Suomessa rekisteröityihin eri uskonnollisiin
yhdyskuntien kuuluviin oppilaisiin ja elämänkatsomustiedon osalta
uskontokuntiin kuulumattomiin oppilaisiin.
Tämän mukaan siis vähintään kolmelle ortodoksioppilaalle, jotka
eivät osallistu enemmistön uskonnon opetukseen, järjestetään
ortodoksista uskonnon opetusta (1 mom.) ja kolmelle uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumattomalle oppilaalle opetetaan
elämänkatsomustietoa. (5 mom.).
Muuhun Suomessa rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuin
evankelis-luterilaiseen kirkkoon tai ortodoksiseen kirkkokuntaan
kuuluville oppilaille, jotka eivät osallistu enemmistön uskonnon
opetukseen, järjestetään heidän oman uskontonsa opetusta, jos heidän
huoltajansa sitä pyytävät ja kolmen sääntö täyttyy (3 mom.).
Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon lisäksi myös
eräitä muita uskontoja (katoliseen, Islamin, adventistiseen,
Kristinyhteisön ja Suomen Baháí-yhteisön uskontoon) varten on
laadittu opetussuunnitelman perusteet nykyisten perusteiden
mukaisesti. Valmisteilla olevien uusien opetussuunnitelman
perusteiden tultua voimaan hyväksytään Suomessa vähän opetettavia
uskontoja varten uudet perusteet. Ennen näiden voimaantuloa
noudatetaan nykyisiä perusteita. Jos kyseisen uskonnon opetukseen ei
ole ollenkaan laadittu opetussuunnitelman perusteita, niin
alkuvaiheessa sovelletaan perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteissa mainittuja kaikille uskonnoille yhteisiä tavoitteita.
Koulutuksen järjestäjä ilmoittaa asiasta Opetushallitukselle, joka
laatii kyseiset opetussuunnitelman perusteet yhteistyössä
asianomaisen yhdyskunnan kanssa ja hyväksyy ne hallintopäätöksellä.
Suomessa vähän opetettavien uskontojen opetussuunnitelman perusteet
ovat nähtävissä Opetushallituksen www.oph.fi -sivuilla.
Oppilaalle, joka kuuluu sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan,
jonka oman uskonnon opetusta koulutuksen järjestäjä ei järjestä, voi
osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen huoltajan pyynnöstä (5
mom.).
Jos suomalaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattoman
oppilaan saama kasvatus ja kulttuuritausta vastaa jotain koulutuksen
järjestäjän tarjoamaa uskonnon opetusta, voi oppilas huoltajan
pyynnöstä osallistua kyseiseen uskonnon opetukseen (6. mom.). Näiden
oppilaiden määrää ei huomioida tarkasteltaessa koulutuksen
järjestäjän velvoitetta järjestää kyseistä uskonnon opetusta.
Jos oppilas ei osallistu uskonnon/ elämänkatsomustiedon opetukseen
(oppilaan omaa uskontoa ei opeteta / elämänkatsomustiedon ryhmää ei
muodostu), hänelle järjestetään muuta opetusta tai ohjattua toimintaa
(perusopetuslaki 5 §).
Uudistetussa perusopetuslain 13 §:ssä mainitaan myös mahdollisuus,
että oppilas kuuluu useampaan kuin yhteen uskonnolliseen
yhdyskuntaan. (4 mom.) Tällöin oppilaan huoltaja päättää, mihin
uskonnon opetukseen oppilas osallistuu. Uskonnonvapauslain
siirtymäsäädösten johdosta tämä tilanne voi tulla kysymykseen vasta
kolme vuotta lain voimaantulon jälkeen (1.8.2006).
Uskonnolliset yhdyskunnat voivat päättää, sallivatko ne
jäsenilleen kaksoisjäsenyyttä.
2. Uskonnollisen yhdyskunnan antama koulun uskonnon
opetusta korvaava opetus
Koulun toiminta määritellään opetussuunnitelmassa ja siihen
perustuvassa vuosisuunnitelmassa. Jos perusopetuksen oppilaan omaa
uskontoa ei opeteta koulun toimesta, voi se uskonnollinen yhdyskunta,
johon oppilas kuuluu, antaa opetuksen koulun ulkopuolisena
opetuksena. Koulun tulee pyytää oppilaan huoltajalta luotettava
selvitys yhdyskunnan jäsenyydestä ja uskonnon opettamisesta. Oppilaan
saaman opetuksen määrä voi tällöin koulussa alittaa säädetyn
kokonaistuntimäärän. Tällöin oppilaalle ei myöskään järjestetä
korvaavaa opetusta tai toimintaa. Uskonnollisen yhdyskunnan antamasta
opetuksesta ei merkitä mahdollisia arvosanoja todistukseen.
3. Uskonnon opetuksen luonne
Säädösmuutosten ehkä näkyvin muutos on ilmaisun "tunnustuksen
mukainen opetus" muuttaminen "oman uskonnon opetukseksi". Tämä ei
edellytä sisältöjen muutosta.
Lakiuudistusta edeltäneessä keskustelussa on usein noussut esiin
uskonnon opetuksen ja uskonnon harjoittamisen suhde. Uskonnon
opetusta säätelevät edelleen opetussuunnitelman perusteet ja
paikalliset opetussuunnitelmat. Opetussuunnitelman perusteiden
mukainen uskonnon opetus ei ole perustuslain 11 §:ssä tarkoitettua
uskonnon harjoittamista.
Uskonnon opetukseen sisältyy olennaisena osana oman uskonnon
tuntemus. Perustuslakivaliokunnan kannanoton mukaan uskontoon
perehtymiseen kuuluu myös tutustuminen uskonnonharjoittamisen
muotoihin ja tapoihin. Oman uskonnon opetusta on esimerkiksi rukous,
virsi ja tutustuminen uskonnollisiin toimituksiin. Esimerkiksi
opetukseen liittyvä vierailukäynti kirkossa tai moskeijassa ei ole
uskonnollinen tilaisuus, edellyttäen että siellä ei osallistuta
jumalanpalvelukseen tai muuhun hartauden harjoittamiseen. Kaiken
tunnilla tapahtuvan opetuksen ja muun toiminnan tulee olla
pedagogisesti perusteltua ja opetussuunnitelman mukaista.
4. Koulun juhlat
Suomalaisella koululla on useita perinteisiä juhlia. Osassa niistä
on joitakin uskonnollisuuteen viittaavia elementtejä. Tällaisia ovat
mm. joulujuhla ja kevätjuhla sekä itsenäisyyspäivän juhla. Eduskunnan
perustuslakivaliokunta tähdentää, että tällaiset juhlatraditiot ovat
osa suomalaista kulttuuria eikä niitä esimerkiksi niihin
mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta voida
uskonnollisen suvaitsevaisuuden nimissä pitää uskonnon
harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina.
5. Koulun uskonnolliset tilaisuudet
Koulu voi edelleen järjestää uskonnollisia tilaisuuksia kuten
jumalanpalveluksia ja uskonnollisia päivänavauksia. Perustuslain 11
§:n 2 momentin mukaan ketään ei voida velvoittaa osallistumaan
omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Tämän perusteella
oppilasta ei voida velvoittaa osallistumaan jumalanpalvelukseen tai
muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen. Perusopetuksen oppilaan osalta
oppilaan huoltaja ilmoittaa, jos oppilas ei osallistu uskonnon
harjoittamiseen. Ilmoituksen voi tehdä kertaluontoisesti esimerkiksi
kouluun ilmoittauduttaessa tai tapauskohtaisesti. Ilmoituksen muodon
päättää koulutuksen järjestäjä. Ilmoituksen jälkeen huolehditaan
siitä, että oppilas ei osallistu kyseisiin tilaisuuksiin. Tämän
säännöksen tarkoituksena ei ole estää muiden positiivista uskonnon
harjoittamisen vapautta. Koulu on vastuullinen oppilaasta, joka ei
osallistu koulun järjestämään uskonnon harjoittamiseen. Tällöin koulu
järjestää oppilaalle muuta toimintaa.
Perustuslain 11 §:n 2 mom:n tarkoituksena on ensi sijassa suojata
henkilöä vieraan uskonnon harjoittamiselta. Vapautuksen perusteina
ovat yksinomaan omantunnon syyt. Lähtökohtana voidaan pitää, ettei
oman uskonnollisen yhdyskuntansa tilaisuudesta voi vapautua.
Huoltajan esittämästä perustellusta syystä oppilas vapautetaan
uskonnon harjoittamista. Koulutyön sujuvuuden kannalta ilmoitus tulee
tehdä mahdollisimman ajoissa etukäteen, esimerkiksi lukukauden
alussa.
Koulun ylläpitäjällä ja koululla on velvollisuus tiedottaa
huoltajille koulun toiminnasta. Koska oppilaalla on huoltajan
ilmoituksesta säädetyin edellytyksin mahdollisuus kieltäytyä uskonnon
harjoittamisesta, niin tiedotteista on tultava ilmi koulun
järjestämät uskonnolliset tilaisuudet.
6. Opettajan kelpoisuus
Laki Suomen kansalaisen oikeudesta olla maan palveluksessa
uskontunnustukseensa katsomatta (173/21) siihen tehtyine muutoksineen
on kumottu uudella uskonnonvapauslailla. Tämä tarkoittaa, että
evankelis-luterilaista ja ortodoksista uskonnonopetusta antavalta
opettajalta ei enää edellytetä asianomaisen kirkon jäsenyyttä. Muiden
uskontojen opetusta antavilla opettajilla vastaavaa
jäsenyysvaatimusta ei ole tähän astikaan ollut. Opetustoimen
henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annettuun asetukseen on tarkoitus
lisätä säännös uskontoa opettavan henkilön (luokanopettajat ja
aineenopettajat) aineenhallintavaatimuksista siten, että opettajalta
vaaditaan opintoja opetettavassa uskonnossa.
7. Kouluhenkilöstön asema
Perusoikeusuudistuksen valmistelussa on katsottu, ettei uskonnon
ja omantunnon vapautta koskevasta perusoikeussäännöksestä voida
johtaa yleistä oikeutta kieltäytyä virkavelvollisuuksiin kuuluvasta
tehtävästä vakaumuksen perusteella. Säännöksen on kuitenkin katsottu
puoltavan yleisesti työnjaollisia ja hallinnollisia järjestelyjä,
joilla vältetään henkilön velvoittaminen vakaumustaan loukkaaviin
työtehtäviin.
sivun alkuun
Ote Vapaa-ajattelijain liiton lausunnosta
Ote yleisperusteluista
Mietinnön sivulla 7 sanotaan mm.: "Perustuslain 11 §:ssä
tarkoitettuun uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen on katsottu
kuuluvan myös tunnustuksellinen uskonnon opetus."
Vapaa-ajattelijain liitto on uskonnonvapauskomitean ja
perustuslakikomitean kanssa samaa mieltä siitä, että
tunnustuksellinen uskonnonopetus on perustuslain 11 §:n mukaista
uskonnon harjoittamista. Täsmennämme asiaa vielä siten, että
mielestämme kaikki uskonnonopetus sisältää uskonnon harjoittamista.
Erityisesti uskonnon harjoittamista on osa koulujen päivänavauksista.
Uskontokuntiin kuulumattomien vakaumuksen vapauden loukkaaminen on
entistä todennäköisempää, kun asetuksesta on poistettu
uskonnonopetuksesta vapautettujen oikeus saada automaattinen vapautus
myös päivänavauksista. Evankelis-luterilainen kirkko on jopa laatinut
jokaiseen virteensä sopivan päivänavauksen.
Kun uskonnonopetus sisältää uskonnon harjoittamista,
uskonnonopetuksen häiritseminen olisi nykyisen uskontorikoslain
mukaan rikos, josta voisi saada rangaistukseksi jopa vankeutta.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskontorikoslaki voitaisiin
kumota. Häiritseminen ja vahingonteko ovat rangaistavia muidenkin
lakien perusteella, ja pilkkapykälät ovat perusteettomia.
Erityisesti Vapaa-ajattelijain liitto vastustaa Ruotsin mallin
mukaista uskonnonopetusta. Kokemustemme mukaan Ruotsin mallin
mukainen uskonnonopetus on käytännöllisesti katsoen
evankelis-luterilaista uskonnonopetusta, joka on naamioitu väärän
nimikkeen alle.
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että kaikki uskonnonopetus on
poistettava yhteiskunnan ylläpitämistä ja tukemista oppilaitoksista.
Useat johtavat teollisuusvaltiot tulevat toimeen ilman yhteiskunnan
ylläpitämää tai tukemaa uskonnon opetusta. Oppilaitostemme
uskonnonopetus on se tekijä, joka käytännöllisesti katsoen romuttaa
oppilaitoksissa opiskelevien ja niissä työskentelevien
katsomusvapauden (uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen vapauden).
Vapaa-ajattelijain liitto pahoittelee sitä, että
evankelis-luterilaisen kirkon painostuksesta johtuen Suomessa
puhutaan mieluummin omantunnon kuin vakaumuksen tai katsomuksen
vapaudesta. Omatunto on evankelis-luterilainen käsite. Kaikki
uskonnottomat eivät käytä sitä. Tunnetuin esimerkki Suomessa oli
Kimmo Kevätsalon siviilipalvelushakemus, joka aikoinaan hylättiin
sillä perusteella, ettei hakija katsonut itsellään olevan omaatuntoa.
Vakaumus hänellä varmaan oli.
Ateistien ihmisoikeudet ovat Suomen suurin uskonnon, omantunnon ja
vakaumuksen vapauteen liittyvä ongelma. Mielestämme tämä komitea
olisi voinut käsitellä myös ateistien ihmisoikeuksia. Ateismi on
määriteltävissä paljon helpommin kuin uskonto. Ateistinen
elämänkatsomus on yhtä laaja ja kattava kuin uskonnollinen
elämänkatsomus. Jos kouluissa opetetaan uskontoja, eri vakaumusten
tasapuolinen kohtelu edellyttää, että ateisteilla on oikeus oman
vakaumuksensa mukaiseen elämänkatsomuksen opetukseen.
Elämänkatsomustieto on kaatoluokalle suunnattuna oppiaineena
kompromissi, eikä se täysin tyydytä vapaa-ajattelijoita.
Evankelis-luterilainen kirkko korostaa uskonnonvapauskomitean
välimietintöön antamassaan lausunnossa, että eri uskontojen
uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon opetuksen tulee olla
yhteiskunnan ylläpitämää, järjestämää ja määrittelemää. Eräs
kirkkohistorian professori esitti aikoinaan, että
elämänkatsomustiedon opetus olisi pitänyt antaa vapaa-ajattelijoiden
hoidettavaksi, koska silloisen pääsihteerin Erkki Hartikaisen YK:n
Ihmisoikeuskomiteaan tekemä valitus ja muut ponnistelut asian
korjaamiseksi ovat jääneet turhiksi.
Evankelis-luterilainen kirkko pystyy Suomessa valvomaan kaikkea
yhteiskunnan hoitamaa elämänkatsomuskoulutusta. Tästä syystä
Vapaa-ajattelijain liitto katsoo, että elämänkatsomusopetuksen
sisällön ja opettajien pätevyyden määritteleminen pitäisi antaa
uskontokunnille ja uskonnottomille itselleen. Opetuksen sisällön
voisivat määritellä etujärjestöt kuten Vapaa-ajattelijain liitto.
Liitto vastustaa pyrkimystä laajentaa elämänkatsomustiedon opetus
valinnaiseksi myös uskontokuntiin kuuluville.
Sivulla 7 sanotaan lisäksi: Uskonnonvapauden on toisaalta
katsottu edellyttävän myös yksilön mahdollisuutta saada uskonnollista
tai elämänkatsomuksellista opetusta.
Tässä suhteessa vapaa-ajattelijat ovat jyrkästi eri mieltä
komitean kanssa. Lainsäädännöltään täydellinen eli perustuslakiin
perustuva uskonnon- ja omantunnonvapaus nimenomaan kieltää valtion
tukeman uskonnonopetuksen. Selkein esimerkki tästä on edellä esitetty
Yhdysvaltain perustuslain ensimmäinen lisäys, joka kieltää valtion
sekaantumisen uskontojen asioihin, myös uskonnon opetukseen.
Ote yksityiskohtaisista perusteluista
Oppilaan oikeus saada uskonnonopetusta tuntuu oudolta komitealta,
joka toki tietää, että tällainen oikeus on esimerkiksi Yhdysvalloissa
perustuslain ensimmäisen lisäyksen vastainen. Vielä omituisempaa on,
että komitea perustelee uskonnonopetuksella uskontokuntien
rekisteröintiä.
Kansainvälisten sopimusten mukaan oikeus määrätä lasten
uskonnollisen ja moraalisen kasvatuksen laadusta on vanhemmilla tai
laillisilla holhoojilla, ei uskontokunnilla.
Komitean perustelu on outo myös siksi, että se unohtaa kokonaan
uskontokuntiin kuulumattomat. Saman periaatteen mukaan kai
uskontokuntiin kuulumattomien pitäisi rekisteröityä ateisteiksi,
agnostikoiksi jne. saadakseen samat oikeudet kuin uskontokuntiin
kuuluvat. Agnostikoiksi rekisteröidyille opetettaisiin siis
tulevaisuudessa agnostisismia.
Peruskouluissa ja lukioissa annetaan pääsääntöisesti
evankelis-luterilaista uskonnonopetusta, joka on tunnustuksellista.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä uskonnonopetus ei kuulu julkisen
viranomaisen tehtäviin. Siksi uskonnonopetus pitäisi lakkauttaa.
Jos uskonnonopetusta ei lakkauteta, kaikille koululaisille olisi
taattava samanlaiset mahdollisuudet saada oman katsomuksensa mukaista
katsomusopetusta. Nykyisin vain uskonnottomat eivät voi saada
katsomuksensa mukaista opetusta.
Vapaa-ajattelijain liiton mielestä vallitseva tilanne on
perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen. Erityisen
valitettavaksi tilanteen tekee se, että syrjintä kohdistuu lapsiin.
Koska uskonnonopetus on, kuten edellä on mainittu, uskonnon
harjoitusta, hallintojärjestelmä, joka käytännössä tekee koulusta
kristillisen, rikkoo uskonnon, omantunnon ja vakaumuksen
vapautta.
Lukion elämänkatsomustiedon opetus syntyi aikoinaan siksi, että
lukioiden oppilaita erosi runsaasti kirkosta uskonnonopetuksesta
vapautuakseen. Peruskoulun uskontojen historian ja siveysopin opetus
oli, kuten YK:n Ihmisoikeuskomitea on lausunnossaan todennut, alun
perin osittain kristillistä. Jos Vapaa-ajattelijain liiton silloinen
pääsihteeri ei olisi ryhtynyt puolustamaan uskontokuntiin
kuulumattomien oikeuksia, muille kuin evankelis-luterilaisille
opetettaisiin Suomen kouluissa puolikristillistä uskontotietoa ja
etiikkaa. Sellainen oli ministerien Per Stenbäck ja Kalevi Kivistö
alkuperäinen lakiesitys. Vapaa-ajattelijat hyväksyivät silloisen
elämänkatsomustiedon vähemmän huonona vaihtoehtona. Nyt tilanteeseen
olisi saatava todellinen korjaus.
Uskontokuntiin kuulumattomilla on mahdollisuus saada
elämänkatsomustiedon opetusta, jos oppilaan huoltajat ovat ilmoittaneet
oppilaan vapautettavaksi uskonnon opetuksesta. Komitean ehdotus, jonka
mukaan uskonnon opetuksesta vapauttaminen on uskontokuntiin
kuulumattomien kohdalla automaattista, on kannatettava. He saavat ilman
eri ilmoitusta elämänkatsomustiedon opetusta.
Liitto ei kannata sitä, että uskontokuntiin (komitea: uskonnollisiin
yhdyskuntiin) kuuluvat oppilaat voisivat osallistua elämänkatsomustiedon
opetukseen lukuun ottamatta edellä mainitsemaamme tapausta, jossa se
oppilaan saaman kasvatuksen ja kulttuuritaustan perusteella vastaa hänen
uskonnotonta katsomustaan. Perustelemme kantaamme sillä, että
uskontokuntien jäsenten osallistuessa opetukseen elämänkatsomustiedon
oppisisältö ei säilyisi nykyisellään, vaan muuttuisi nykyistäkin enemmän
uskonnon oppisisällön kaltaiseksi. Erityisesti suuret uskonnolliset
yhdyskunnat vaatisivat elämänkatsomustiedon oppisisältöjen muutosta, jos
uskontokuntien jäsenet osallistuisivat oppiaineen opetukseen. Kokemukset
vanhasta uskontojen historian ja siveysopin opetuksesta pelottavat.
Kouluja tarkasteltaessa Vapaa-ajattelijain liitto kiinnittää erityistä
huomiota uskonnottomien opettajien ihmisarvoa alentavaan asemaan
kouluissa. Pienissä kouluissa uskonnottomat ovat joutuneet salaamaan
vakaumuksensa ja kuulumaan evankelis-luterilaiseen kirkkoon, koska
evankelis-luterilaisen uskonnonopetuksen järjestämisestä johtuvat
vaikeudet olisivat estäneet heidän pääsynsä opettajanvirkaan tai
aiheuttaisivat vakavia vaikeuksia opettajien viran hoitamiselle.
Toisaalta on hämmästyttävää, että ortodoksiset opettajat eivät ole
joutuneet samanlaisen syrjinnän kohteiksi.
Kouluissa järjestetään päivänavauksia, koska ne ovat
evankelis-luterilaisen kirkon keino näyttää mahtiaan ja pakottaa
uskonnottomat kuuntelemaan hartaustilaisuuksia. Tarvetta päivänavauksiin
ei ole, ja ne puuttuvat maista, joissa ei ole aamuhartausperinnettä. Jos
aiotaan tehdä jotain opettajien ja oppilaiden ihmisoikeuksien
turvaamiseksi, koulujen päivänavaukset on poistettava. Niillä ei ole
nykyään enää muuta tehtävää kuin katsomusvapauden rikkominen.
Uskontoa opetetaan kouluissa myös muissa oppiaineissa kuin
uskontotunneilla. Ainakin Oulun yliopiston kasvatustieteellinen
tiedekunta antaa tällaiseen tähtäävää opettajakoulutusta. Koska
uskonnonopetus on uskonnon harjoittamista, uskonnon opettaminen muilla
kuin uskontotunneilla on perustuslain vastaista.
Koulun juhlilla on usein uskonnollinen luonne. Kevätjuhlakin päättyy
Suvivirteen, vaikka on itsestään selvää, että virren veisaaminen ja jopa
sen kuunteleminen on uskonnon harjoittamista. Uskonnottomia opettajia
pakotetaan yleisesti valvomaan koulun päivänavauksia, koulujen
uskonnollisia tilaisuuksia ja koululaisjumalanpalveluksia. Jopa
opettajan pakottaminen viemään oppilaat kirkon ovelle on uskonnottoman
ihmisarvoa loukkaavaa.
Silloisen pääsihteerin Erkki Hartikaisen YK:n Ihmisoikeuskomiteaan
valittamisen jälkeen annettiin asetus, jonka mukaan opettaja ja oppilas
voitiin vapauttaa tällaisista tilaisuuksista. On erityisesti ministeri
Olli-Pekka Heinosen syy, että tämä asetus on kumottu. Väite, että Suomen
perustuslaista automaattisesti seuraisi opettajien vapautus
uskonnonopetukseksi katsotusta toiminnasta, ei ainakaan
evankelis-luterilaisen kirkolliskokouksen lausunnon mukaan pidä
paikkaansa.
Vapaa-ajattelijat toivovat, että Eduskunta tekisi selvät esitykset
päivänavausten lopettamisesta, koulujen yhteisten tilaisuuksien
uskonnottomasta luonteesta ja koululaisjumalanpalvelusten lopettamisesta.
Tämä kohentaisi keskinäistä sopua koulumaailmassa.
Lisäksi toivomme yhteiskunnan tukijärjestelmää niille uskonnottomille
opettajille, jotka joutuvat vaikeuksiin (etenkin pienissä kouluissa)
siksi, että he eivät kuulu evankelis-luterilaiseen kirkkoon.
Uskonnottomia opettajia on kohdeltava tuntijärjestelyissä
tasa-arvoisesti esimerkiksi verrattua ortodoksisiin opettajiin.
Vapaa-ajattelijat ovat ehdottaneet erityisen näitä asioita
käsittelevän tasa-arvovaltuutetun viran perustamista.
Tasa-arvovaltuutettu olisi tarpeellinen, asiantuntijalautakunta
perustuslain vastainen.
sivun alkuun
|