Platonin mukaan perimmäinen todellisuus koostuu "yleisistä
ominaisuuksista" (l. universaaleista), ei yksittäisistä
aineellisista olioista. Olemus koostuu niistä ominaisuuksista, jotka
ovat kaikilla sitä edustavilla yksilöillä.
Tietokoneiden olio-ohjelmointikielissä määritellään luokkia
(class) joiden ilmentymiä ovat yksittäiset oliot (object).
Luokkamääritelmä sisältää tietojäseniä (ominaisuuksia, property) ja
menetelmäjäseniä (method). Tapahtumat (event) käynnistävät menetelmiä
(jotka esimerkiksi lähettävät viestejä (message) muille olioille,
käyttöjärjestelmille, laitteille, käyttäjille, jne. tai suorittavat
aliohjelmia (algoritmeja)).
Platonin kahden todellisuuden todellisuuskäsitystä ovat
laajentaneet "monen todellisuuden" (pluralistiset)
todellisuuskäsitykset. Erityisesti kolmen todellisuuden käsitystä
ovat kannattaneet viisauden ystävät Karl Popper (1902 - 1994)
ja Ilkka Niiniluoto (1946 - ).
Popper erottaa toisistaan aineellisten olioiden todellisuuden 1,
tajunnan ja ajatusten muodostaman todellisuuden 2 ja ihmismielen
tuotteita koskevan todellisuuden 3.
Aineellisen todellisuuskäsityksen mukaan on olemassa vain yksi
todellisuus, aineellinen todellisuus, jossa ihminen, eläin, jokin muu
ajatteleva olento tai kone muodostaa luokkia käsitelläkseen viestejä
ja muodostaakseen niistä informaatiota. En ryhdy tässä määrittelemään
vierasperäistä sanaa "informaatio". Totean kuitenkin, että
esimerkiksi Kari Enqvist käyttää informaation mittana järjestelmän
tilan kuvaamiseen tarvittavien bittien (1 tai 0) määrää.
Seuraavassa ei ryhdytä käsittelemään kaikkia mahdollisia monen
todellisuuden todellisuuskäsityksiä vaan tyydytään arvioimaan
yleisimpiä "kahden todellisuuden" (dualistisia)
todellisuuskäsityksiä. Erityisesti tarkastellaan niitä kahden
todellisuuden käsityksiä, jotka olettavat, että aineellisen
todellisuuden lisäksi on olemassa jokin toinen todellisuus.
Esimerkkejä tällaisista kahden todellisuuden käsityksistä ovat mm.
Platonin todellisuuskäsitys ja eräiden uskontojen
todellisuuskäsitykset.
Aineellisen todellisuuskäsityksen vastustajat esittävät tässä
vaiheessa joukon sivistyssanoja, joiden merkitystä he eivät aina
itsekään tajua. Tämän sivistyssanajoukon ovat luoneet alun perin
uskonnot. Ne ovat luoneet sen huijatakseen tavallisia ihmisiä.
Sivistyssanoista ja viisaustieteilijöiden luokitteluista
riippumatta voidaan kysyä: Onko aineellisen todellisuuden rinnalla
olemassa muita, ei-aineellisia todellisuuksia? Tällaiseen
ei-aineelliseen kuten "henkiseen" todellisuuteen saattaisi kuulua
esimerkiksi ns. sielu, joka jäisi eloon ihmisen tai eläimen kuoltua
ja jatkaisi olemassaoloaan aineen ulkopuolella. Ei-aineelliseen
todellisuuteen saattaisivat kuulua esimerkiksi kristinuskon ja
islamin henkiolennot kuten jumalat (yhdestä kolmeen), enkelit,
paholaiset jne.
Aineellisen todellisuuskäsityksen mukaan näyttöä aineellisen
todellisuuden rinnalla olevan henkisen todellisuuden olemassaolosta
ei ole. Useimmat aineellisen todellisuuskäsityksen kannattajat ovat
sitä mieltä, että ei pidä olettaa olemassa oleviksi sellaisia
todellisuuksia, joiden olemassaolosta ei ole näyttöä.
Ihmistodellisuus karkeistuksena
Sillä, miten ihminen tai muu ajatteleva olio selittää erilaisia
tapahtumia, ei ole merkitystä edellisessä kappaleessa esitettyjen
väitteiden suhteen. Kun ajatteleva olio muodostaa uutta informaatiota
saapuvista viesteistä, hän karkeistaa (coarse), hävittää alkuperäistä
informaatiota. Myös tietokoneet (etenkin tilasto-ohjelmat kuten SAS
ja SPSS) osaavat karkeistuksen. Olioita ja tapahtumia luokitellaan
usein enemmän tai vähemmän epätarkasti, ja jo itse luokittelu
vähentää informaatiota. Käsitteen "karkeistus" on suomalaiseen
keskusteluun tuonut fyysikko Kari Enqvist, joka kutsuu aineellista
todellisuuskäsitystään fysikalismiksi.
Karkeistusta voi kokeilla esimerkiksi uudehkoilla
valokuvankäsittelyohjelmilla. Digitaalisessa värivalokuvassa on
nykyään useita miljoonia värillisiä pisteitä. Niitä voidaan vähentää
ja lisätä tai niistä voidaan laskea monenlaisia karkeistettuja kuvia.
Lopputulos voi olla hyvin yllättävä. Kuvalla saattaa olla "uusia
ominaisuuksia", joita ei ollut alkuperäisessä kuvassa.
Toimiakseen tehokkaasti tavoitteittensa suunnassa ajattelevat
oliot etsivät alati muuttuvasta todellisuudesta karkeistuksia, jotka
ilmaisevat säilyvyyksiä (invariansseja). Eino Kaila
(1890 - 1958), Pertti Lindfors (1927 - ) ja nykyinen fysiikka
ovat korostaneet säilyvyyksien (invarianssien) merkitystä
inhimillisen tiedon muodostamisessa.
Alkeishiukkasilla on tavallisille ihmisille merkitystä esimerkiksi
radioaktiivisen säteilyn yhteydessä. Molekyyleillä on merkitystä
aivan jokapäiväisessä elämässä: me syömme ja juomme molekyylejä.
Syömme kiinteitä aineita, juomme nesteitä asumme usein kiinteästä
aineesta tehdyissä taloissa. Meissä ja ympäristössämme on valtava
määrä mikro-organismeja kuten bakteereita ja viruksia.
Meillä ei ole erityistä tarvetta selittää esimerkiksi organismien
toimintaa alkeishiukkasten avulla. Siitä huolimatta tiedämme, että
esimerkiksi me ihmiset koostumme koko ajan muuttuvasta joukosta
alkeishiukkasia. Sen sijaan minkäänlaisia sielu- tai henki-hiukkasia
ei ole toistettavissa kokeissa havaittu.
Eräs varsin yleisesti hyväksytty säilyvyys sanoo, että ainetta
(mm. hiukkaset, säteily ja kentät) ei voida luoda tyhjästä eikä
hävittää tyhjään. Tämä karkeistus on osoittautunut erittäin
hyödylliseksi vaikka emme tiedä tarkasti, missä rajoissa se pitää
paikkansa. Uskonnot ovat usein väittäneet jotain muuta. Intialainen
taikuri B. Premanand (1930 - ) on haastanut uskonnollisen
johtajan Satya Sai Baban (1926 - ) taikomaan tyhjästä jotain,
joka ei mahdu Sai Baban hihaan, mutta tiettävästi Sai Baba ei ole
vastannut tähän haasteeseen.
Totuuden jälkeinen yhteiskunta?
Jos inhimillinen tieto on karkeistuksia ja informaation
hävittämistä, mitä on inhimillinen totuus? Säilyvyydet (invarianssit)
ja karkeistus poistavat tarpeen puhua "totuudenkaltaisuudesta".
Säilyvyyslause (invarianssi) on tosi, jos se on oikein laskettu
karkeistus. Totuuden määritelmä on tässä käsityksessä
vastaavuuskäsityksen (korrespondenssiteorian) mukainen. Esimerkiksi
kuution muotoisen nopan heiton todellisista heittosarjoista lasketut
eri silmälukujen (1,2,3,4,5,6) todennäköisyydet vastaavat todellisia
tapahtumia.
Monet viisauden ystävien totuustarkastelut ovat selvästi peräisin
uskonnoista. Totuus ja usko sekoitetaan usein keskenään.
Etenkin jotkut amerikkalaiset kristityt ovat puhuneet "totuuden
jälkeisestä yhteiskunnasta". Tosiasiassa tiukasti kristillinen tai
tiukasti islamilainen yhteiskunta on totuuden jälkeinen yhteiskunta.
Totuuden jälkeinen yhteiskunta on mikä tahansa yhteiskunta, jossa
totuus väistyy aatteen tai jonkin ihmisryhmän tai vaikka jonkun
yksilön etujen vuoksi.
Mielestäni suomalainen yhteiskunta on viime vuosikymmeninä
siirtynyt vahvasti totuudenjälkeisen yhteiskunnan suuntaan. Kehotan
lukijoita testaamaan tätä väitettä yrittämällä kirjoittaa totuuksia
esimerkiksi suurimpiin päivälehtiimme.
|