Vapaa Ajattelija 6/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Pentti Niskanen



(esseekokoelmasta Ryssävihalla Brysseliin)



XX



Kolmekymmentäluvulla ja paljon myöhemminkin lasten koulupäivä alkoi virrenveisuulla ja Jumalan Sanalla. Kun menin kansakouluun, minulla oli maine, että olin lukenut Raamatun kannesta kanteen ja likipitäen osasin sen ulkoa, eikä se ollut mikään hyvä maine. Lukemista, tai siitä epäiltyä, Raamatunkaan liiallista lukemista, ei meidän kylässä katsottu hyvällä silmällä. Maine, jonka olin saanut, oli sitäpaitsi ansaitsematon enkä ollenkaan käsittänyt mistä se oli syntynyt. Olin vain selannut Raamattua, lukenut sitä sieltä täältä, varsinkin Vanhaa Testamenttia, jossa oli jännittäviä kertomuksia. Raamatun uudempi puoli, Uusi Testamentti, sen sijaan oli lähes käsittämätöntä tekstiä. Häpesin sitä hieman, niin kuin kaikkea aikuisten valehtelua.

Opettaja oli eläkettä odottava ukko, joka polki harmonia ja lauloi lampaan äänellään aamuhartauksissa, mutta jätti muuten uskonnon osalta meidät oman onnemme nojaan. Isänmaallisuutta meihin paukutettiin sitäkin enemmän. Opittiin että maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: suomalaisia ja sitten kaikenlajisia ulkomaalaisia, joille sopi hieman hymyillä. Ei halveksia eikä vihata, mutta hymyillä hieman huvittuneesti. (Poikkeuksellisesti vain ryssää oli jokaisen velvollisuus vihata.)

Viimeisellä luokalla opettajaksi tuli herännyt körttiläinen, kiltti setä, joka otti korjatakseen koulussa uskontopuolen. Hän oli saanut minusta sellaisen käsityksen että olin erityisen hyvä oppilas, koska osasin niin monta raamatunlausetta. En tiedä mikä sai minut teeskentelemään. Menin jopa hänen pitämäänsä pyhäkouluun. Useimmiten osasin kuitenkin hävetä.

Uusi opettaja otti tehtävänsä tosissaan. Mutta nyt huomaan, että suurin osa silloin opitusta on haihtunut päästä, katekismus, jota lallatettiin ulkoa, jopa kymmenen käskyä (kertotaulun vastine uskonnossa) ja aikaisin opitut raamatunlauseet. Minussa uskon siemenet eivät langenneet hyvään maahan. Muistan vain valittuja kohtia. Käskyistä muistan erityisesti sen joka koskee naapurin aviopuolisoa, palkollisia ja karjaa. Naapurin aviopuolisoa ei saa himoita. Karjaa ja palkollisia ei saa kadehtia, ei myöskään kiinteätä tai irtainta omaisuutta, vaikka naapurilla olisi viljeltyä 50 hehtaaria ja metsää useita satoja. Meidän kylässä, jossa oli kommunisteja ja köyhiä palstatilallisia, puhumattakaan piioista ja rengeistä, tehtiin tässä suhteessa paljon syntiä. Meille lapsille oli selvää että Jumala oli vanha tuittupäinen ukko, kesti kehumista miten paljon tahansa mutta kirosi ihmisparkojen synnit monen sukupolven päähän. Pitkävihainen kuin mikä.

Uskonnon sanoma ja ydin, se opittiin, on pelastusopissa. Se on lyhyesti seuraava: Jumala loi maailman ja siihen ihmiset, mutta sitten jokin meni vinoon. Ihmiset alkoivat tehdä syntiä, toisin sanoen rikkoa annettuja käskyjä. Jumala siitä kirosi ihmiset, kirota pärskäytti, niin kuin meillä oli tapana sanoa. Ihmisiä uhkasi tässä vaiheessa ikuinen piina Helvetissä. Niin ainakin minä käsitin.

"Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa... ", lukee Raamatussa. En muista lauseen jatkoa. Jumalalla, toisin kuin antiikin "epäjumalilla", ei ollut puolisoa, mutta Hän antoi Pyhän Hengen avustuksella tavallisen työläisvaimon synnyttää itselleen pojan. Tarkoitus oli antaa tämä Poika rakastetun maailman vinoon kasvaneiden ihmisten kiusattavaksi ja pilkattavaksi ja lopulta julmalla tavalla tapettavaksi. Näin oli "kirjoitettu", ja näin myös tapahtui. Tästä raakuuden osoituksesta Jumala heltyi ja päätti palkita murhamiehet. Nämä saivat mahdollisuuden "pelastua". Mikä tämä pelastus oli, jäi minulle epäselväksi. Tästä olisin halunnut täsmennystä, mutta ujouttani en uskaltanut kysyä, koska kysymys olisi kenties käsitetty Jumalan pilkaksi. Puhuttiin kuolemasta ja siitä pelastumisesta, mutta toisaalta jokaisella ihmisellä oli kuolematon sielu, myös syntisellä, jonka piti paahtua ikuisessa Helvetin tulessa. Nyt myöhemmin tietysti käsitän, että uskovaiset eivät enää meidän päivinämme ajattele kovin täsmällisesti, vaan joten kuten summittain ja suurpiirteisesti. 1900-luvulla eivät tiedemiehetkään enää katsoneet tarpeelliseksi merkitä maailman karttoihin Paratiisin täsmällistä sijaintia.

"Katsokaa tähtiin tuolla ulkona jonain kirkkaana pakkasyönä! Teille tulee yhtäkkiä hyvin kylmä ilman Jumalaa," opettaja sanoi. Hän halusi aivan ilmeisesti meidät "pelastaa".

Demokratia, hän sanoi sivumennen, oli taikauskoa. Maailmassa on sekä hyviä että huonoja ihmisiä, ja vain hyvät, valitut, "piskuinen joukko", pääsee Taivaaseen.

Opettajan viimeisenä valttina hänen vakuutuksissaan olivat erikoisesti oppineet ja kuuluisat ajattelijat, kravattikaulaiset, korkeissa viroissa. Nämäkin, tällaiset suuruudet olivat uskoneet. (Siihen aikaan ei ollut vielä teeveejulkkiksia.) Opettaja ei tullut ajatelleeksi että se oli pohjaltaan hyvin surullista kuultavaa.

Pienessä ihmisessä elää toivo, lohdullinen kuvitelma, että on muita viisaampia, jotka tietävät kaiken paremmin. Tämä toivo tukahtui minussa hyvin varhain.

Yllä oleva kirjoitus on XX-luku Pentti Niskasen syksyllä ilmestyneestä esseekokoelmasta Ryssävihalla Brysseliin. Uskontoihin liittyviä aiheita kirjoittaja on aikaisemmin sivunnut mm. ranskaksi kirjoittamassaan romaanissa Barlas, cavalier de la garde de Gengis Khan (L’Asiathèque, Paris, 1999) ja suomeksi mm. Parnasson numerossa 3/2002.

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon