Vapaa Ajattelija 6/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Linjakeskustelua



Vapaa-ajattelijain liiton aatteellisesta linjasta on väitelty monella tasolla, ja valitettavasti olemme liiton sisäisten konfliktien vuoksi päässeet valtalehdistöönkin vähemmän mairittelevissa merkeissä. En nyt puutu niihin asioihin, joista on tapeltu äänekkäimmin - vaan sen sijaan kiinnitän huomion tiettyyn taustalla käytyyn linjakeskusteluun.

Keskustelua on käyty siitä, mitä aatteita meidän tulisi julkisesti sanoa edustavamme. Tulisiko meidän sanoa olevamme ensi sijassa ateisteja, humanisteja vai vapaa-ajattelijoita? Onko jokin näistä käsitteistä jo aikansa elänyt, tai onko jokin niistä kenties liian ahdasrajainen, jotta sen käyttö olisi uskottavaa laajan yleisön silmissä?



Yhtäältä on väitetty, että ateismin käsite on liian rajaava. Olisi mielenkiintoista tietää tämän väitteen perusteet. Voi olla totta, että suuri joukko ihmisiä vierastaa samastumista ateismiin - mutta jos he määritelmän mukaan ovat ateisteja (eli jos heiltä puuttuu jumalausko), silloin kyse ei ole ateismikäsitteen ahtaudesta vaan jostakin aivan muusta. Kyse saattaa olla esimerkiksi siitä, että jotkut ihmiset eivät ateistisesta näkemyksestään huolimatta halua julkisuudessa leimautua ateisteiksi.

Toisaalta on väitetty, että kaikki muut nimikkeet paitsi ateismi ovat "vanhentuneita" - ja että esimerkiksi vapaa-ajattelun käsite itsessään (humanismin käsitteestä puhumattakaan) olisi sellaista roinaa, jolla on aikanaan ollut tarkoituksensa mutta jota ei enää nykypäivänä tarvita. Tällainen väite perustuu siihen oletukseen, että "vapaa-ajattelun" ja "humanismin" käsitteet olisivat aatehistoriallisesti olleet lähinnä peitenimikkeitä, joilla on haluttu kiertää vaarallisena pidetty ateismin leima.

Ymmärrän tämän logiikan, mutta en silti allekirjoita sitä loppuun saakka. Henkilökohtaisesti kutsun itseäni ateistiksi paljon mieluummin kuin humanistiksi tai vapaa-ajattelijaksi. Kuitenkaan en ymmärrä, mitä radikaalia ateismissa sinällään on. Jumalattomasta näkökulmasta on mahdollista päätyä vaikka minkälaiseen dogmaattiseen, totalitaariseen ja jopa uskonnolliseen itsepetokseen; jumalan olemassaolo tai olemattomuus ei loppujen lopuksi ole niin kovin suuri kysymys, jos ajatellaan ihmisen suhdetta elämään ja maailmaan.



Jumalan olemassaolo on kysymyksenä merkittävä kristitylle tai muslimille - ja usein myös sellaiselle ex-uskovaiselle, joka vastikään on kokenut jumalattomuuden elämänsä suurimpana valaistuksena. Jean-Paul Sartren eksistentialismi on esimerkki sellaisesta puolikristillisestä ateismista, jossa jumalan poissaolosta rakennetaan kokonainen elämänkatsomus. Vapaa-ajattelijoiden valtavirralle koko jumalan käsite on kuitenkin luultavasti lähinnä yhdentekevä.

Varhaiset vapaa-ajattelijat saattoivatkin olettaa jumalan jonkinlaisena alkusyynä, joka on pantu viralta (deismi) tai luonnon kokonaisuutena (panteismi). Osittain kyse saattoi olla myös puolustautumisesta kirkollisten piirien taholta tulevaa vainoamisuhkaa vastaan - mutta osittain kyse oli myös filosofisesta käsityksestä, jonka mukaan todellisuuden rationaalinen ymmärtäminen edellyttää ensimmäisen syyn olettamista. Nykyisin käsitetään paljon selvemmin, etteivät tällaiset käsitteet selitä mitään.

En silti näe vapaa-ajattelun käsitettä pelkästään apologiana, jonka taakse ateismi piilotetaan. Mielestäni vapaa-ajattelulla on edelleen painoarvoa myös ateismin käsitteestä riippumatta - sillä vaikka jokainen vapaa-ajattelija päätyisikin nykymaailmassa ateismiin, niin jokainen ateisti ei suinkaan ole vapaa-ajattelija.

Oleellista vapaa-ajattelussa on mielestäni se, että puolustamme järkiperäisen eettisen ajattelun mahdollisuutta. Etiikan autonomisuus merkitsee sitä, että hyvä ja paha sekä oikea ja väärä perustellaan jollakin muulla tavoin kuin vetoamalla kulloistenkin uskomuksien mukaiseen todellisuuskäsitykseen. Eettiset ratkaisut eivät voi perustua myöskään tieteeseen, sillä tosiasiatiedosta ei voi suoraan päätellä arvoja.

Toisaalta puolustamme rationaalista tiedonhankintaa. Intuitiolla ja tunteilla voi olla osansa elämässä, mutta ne eivät ole tietoa. Myöskään pitkä elämänkokemus ei sinällään ole tietoa - vaan vasta kokemuksesta tehdyt rationaaliset johtopäätökset voivat olla sitä.



Puheenjohtajaehdokas Eino Huotari oli sinällään aivan oikeassa lausuessaan viime liittokokouksessa, että ateistien asian ajaminen on eri asia kuin uskonnottomien. Kysymys kuuluukin, kumpi näistä käsitteistä on poissulkevampi. Huotarin näkemyksen mukaan ateismi on identiteettinä vieras monille sellaisillekin ihmisille, joiden katsomuksesta puuttuu jumala. Kaikki uskontokuntiin kuulumattomat eivät välttämättä ajattele koko asiaa, vaan vain pieni joukko mieltää itsensä tietoisesti ateisteiksi. Sen vuoksi ateismin käsitteestä ei aivan vielä ole kaikkien uskonnottomien yhteiseksi nimittäjäksi eikä uskonnottomien etujärjestö voi sitoutua yksinomaan siihen.

Nykyisen liiton puheenjohtaja Erkki Hartikaisen mielestä taas keskeisenä tehtävänämme on tehdä valistustyötä ateismia koskevien yleisten harhaluulojen poistamiseksi, jotta yhä useampi asiasta tietämätön ymmärtäisi olleensa koko ajan ateisti. Jos ateismi ymmärretään jumalauskon poissaolona, niin silloin kaikki jumalattomat ovat ateisteja - ja tämä jumalattomien joukko on tosiasiassa paljon laajempi kuin uskonnottomien ihmisten joukko.

Liiton säännöissä mainitaan erikseen sanat ateismi ja uskonnottomuus ja todetaan liiton edistävän molempia. Periaatteessa voimme siis puolustaa ateismia silloinkin, kun se ei ole uskonnotonta. 80-luvulla liitto julkaisi suomeksi kaksi buddhalaisten kirjoittamaa jumalanpilkkapamflettia, joissa tuotiin esille buddhalaisten oppien ateistisuus. Jumalan poissaolo jostakin tietystä uskonnosta on sinällään kannatettavaa, koska jumalan oletuksesta voi seurata sellaisia erityisen haitallisia asioita, joita ei mistä tahansa taikauskosta voi seurata.



Aatteellinen suvaitsevuus on mielestäni erittäin kannatettavaa. Ei ole mielestäni järkevää syytä, mikseivät humanistit, ateistit ja vapaa-ajattelijat voisi edelleenkin toimia saman katon alla, kuten liiton kulttuuriohjelmassa määritellään. Se, mikä mielestäni kuitenkin on epäoikeudenmukaista ja syrjivää, on että toisinaan "suvaitsevuutta" vaaditaan yksipuolisesti vain näiden katsomusryhmien edustajilta, mutta ei esimerkiksi kristityiltä ja muslimeilta, joiden "suvaitsemista" meiltä vaaditaan.

Olen puolustanut ateismi-käsitteen käyttöä aatteellisen suvaitsevuuden nimissä, koska se tosiasiassa yhdistää huomattavasti useampia ihmisiä kuin esimerkiksi humanismi, materialismi tai naturalismi. Toisaalta ateismi yksinään on varsin ’köyhä’ käsite eikä kerro muusta kuin jumalattomuudesta - ja sen vuoksi sellaisilla käsitteillä kuten humanismi ja vapaa-ajattelu on edelleenkin paikkansa (vaikka sanoisin itse ennemmin olevani posthumanisti kuin humanisti).

Väljänä yleiskäsitteenä ateismi yhdistää laajaa kirjoa mitä moninaisimpia jumalattomuuksia. Agnostikotkin ovat ateisteja, jollei tiedon puuttuminen heidän mielestään anna perustetta jumalaan uskomiselle (tosin hyvinkin monet teologit ja kristilliset filosofit perustelevat uskoa juuri tällä tiedon poissaololla). Ateisteja ovat myös kaikki ne pakanauskovaiset, joilla ei ole jumalaa. Uskonnottomuus puolestaan tarkoittaisi tiukasti tulkiten sitä, että ihmiseltä puuttuu kaikki muukin yliluonnollisuususko.

Vaikka jälkimmäinen onkin varmasti useimpien vapaa-ajattelijoiden ihanne, sitä on käytännössä hyvin vaikea toteuttaa. Vain hyvin harvalla - jos kellään - on täysin rationaalinen elämänkatsomus. Ihmiskunta on niin kauan osoittanut taipumusta mitä mielikuvituksellisimpiin uskomuksiin, että niiden puuttuminen olisi jo nietzscheläisessä mielessä yli-inhimillistä ja edellyttäisi kykyä murtautua lukemattomien vallitsevan kulttuurin muovaamien sovinnaiskäsitysten lävitse. Arkipäivän taikausko on mitä monimuotoisinta; tosin uskonnoksi siitä ei aina ole, sillä uskonnoillahan tarkoitetaan niitä oppijärjestelmiä, joissa taikauskoa arvotetaan positiivisesti. Siinä onkin eroavuus esim. sekulaarihumanistin ja buddhalaisen, shamanistin tai wiccan välillä.



On vaikea nähdä, millä perusteella ateismi käsitteenä leimaisi johonkin tiettyyn ajattelutapaan voimakkaammin kuin humanismi tai vapaa-ajattelu. Ateismin käsitettä on helppo käyttää, koska se kertoo vain, mitkä uskomukset minulta puuttuvat, mutta ei määrittele ennalta, mitä minä ajattelen.



Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon