Jouni Luukkainen
Koulun uskonnollisista tilaisuuksista vapautuminen
Perustuslain ja eduskunnan kannanottojen tähden
peruskoulun ja lukion uskonnollisista tilaisuuksista pitäisi voida
vapautua omantunnonsyistä pelkällä oppilaan huoltajan tai
opiskelijan ilmoituksella. Opetushallitus on kuitenkin antanut
asiasta ohjeet, jotka merkitsevät rajoituksia tähän.
Vuoden 2000 perustuslakiin sisältyvä vuoden 1995
perusoikeusuudistus pyrittiin ottamaan huomioon 1.8.2003 voimaan
tulleessa uudessa uskonnonvapauslaissa (453/2003) sekä siihen
liittyvissä laeissa perusopetus- ja lukiolakien uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetusta koskevien pykälien muutoksista
(454-455/2003). Suoraan perustuslain soveltamisen varaan jäi
kuitenkin koulun uskonnollisista tilaisuuksista omantunnonsyistä
vapautuminen. Tästä on Opetushallitus antanut ohjeensa.
Tarkastelen näitä ohjeita uskonnonvapauslainsäädännön valmistelun
yhteydessä esitettyjen kantojen perustalta. Vuoden 1995
perusoikeusuudistuksen yhteydessä käytyyn keskusteluun en itse
ole perehtynyt. Lait muuten löytää verkosta osoitteesta
www.finlex.fi ja eduskunnan
asiakirjat osoitteesta
www.eduskunta.fi.
Opetushallitus antoi 6.6.2003 tiedotteet ja muistiot
"Perusopetuslain/Lukiolain muutoksen vaikutukset uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetukseen sekä koulun/lukion toimintaan".
Nämä löytyvät osoitteesta
www.oph.fi.
Näiden 5. kohta käsittelee peruskoulun/lukion uskonnollisia
tilaisuuksia. Kuten niissä kerrotaan, perustuslain 11. pykälän 2.
momentin mukaan ketään ei voida velvoittaa osallistumaan
omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Siksipä ohjeen
mukaan tämän perusteella perusopetuksen oppilasta/lukion
opiskelijaa ei voida velvoittaa osallistumaan jumalanpalvelukseen,
uskonnolliseen päivänavaukseen tai muuhun uskonnolliseen
tilaisuuteen. Edelleen ohjeen mukaan ilmoituksen tähän uskonnon
harjoittamiseen osallistumattomuudesta tekee oppilaan osalta
oppilaan huoltaja ja opiskelijan osalta opiskelija itse.
Muistioissa lukee: Perustuslain 11. pykälän 2. momentin
tarkoituksena on ensisijassa suojata henkilöä vieraan uskonnon
harjoittamiselta. Vapautuksen perusteina ovat yksinomaan
omantunnon syyt. Lähtökohtana voidaan pitää, ettei oman
uskonnollisen yhdyskuntansa tilaisuudesta voi vapautua.
Huoltajan/Opiskelijan esittämästä perustellusta syystä
oppilas/hänet vapautetaan uskonnon harjoittamisesta. On
syytä kysyä: Kuinka niin "lähtökohtana voidaan pitää"?
Ei sellaisesta puhuttu mitään uskonnonvapauslain ja siihen
liittyvien koululakien valmistelussa (Uskonnonvapauskomitean väli-
ja loppumietinnöt, kummastakin annetut lausunnot, hallituksen
esitys eduskunnalle, eduskunnan valiokuntien lausunnot ja
mietintö, valiokuntien käyttämien asiantuntijoiden kirjalliset
lausunnot, eduskunnan täysistuntojen keskustelut). Missään
valmistelun vaiheessa ei myöskään esitetty seikkaa, että
perustuslain 11. pykälän 2. momentin tarkoituksena olisi
ensisijassa suojata henkilöä vieraan uskonnon harjoittamiselta.
Seikan huomioonottamista kun kaiketi ajateltiin
itsestäänselvyytenä, jolloin se ei korostamista kaivannut.
Omaltakin uskonnolta voi suojautua
Mutta sen sijaan kriittistä oman (uskonnollisen yhdyskunnan)
uskonnon harjoittamiselta suojautumista korostettiin. Niinpä
Uskonnonvapauskomitean mietinnössä (2001) uskonnonvapauslakiesityksen
säätämisjärjestystä käsittelevässä kohdassa lukee (sivu 52, palsta
2): Toisaalta perusoikeusuudistuksen yhteydessä silloiseen
hallitusmuotoon otettiin myös voimassa oleva perustuslain 11. pykälän
2. momenttiin sisältyvä säännös, jonka mukaan kukaan ei ole
velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon
harjoittamiseen (ns. negatiivinen uskonnonvapaus). Oikeus olla
osallistumatta uskonnon harjoittamiseen on riippumaton siitä,
kuuluuko henkilö johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan. Samassa
kohdassa lukee myöhemmin (sivu 53, palsta 2): Niin sanottu
negatiivinen uskonnonvapaus on esityksessä otettu huomioon siten,
että uskonnonopetuksessakaan asianomaiseen uskonnolliseen
yhdyskuntaan kuuluvaa oppilasta tai opiskelijaa ei saa vastoin
tahtoaan velvoittaa osallistumaan rukouksiin, hartauden
harjoituksiin, jumalanpalveluksiin tai muihin vastaaviin uskonnon
harjoittamismuotoihin.
Tässä nyt puhuttiin uskonnonopetuksesta (kaiketikin uskonnon
oppitunteihin rajoittuen), mutta ei mietintö käsitellytkään mitenkään
koulujumalanpalveluksia eikä uskonnollisia päivänavauksia, jotka
eivät edes sisälly opetussuunnitelmiin. Toisaalta
uskonnonvapauskomitean esityksessä ei itse lakiteksteissä kuitenkaan
ollut mitään mainintaa siitä, kuinka tämänkaltaisesta
uskonnonharjoittamisesta sitten oikein vapaudutaan.
Lakiesitysteksteihin vastaava vapauttamiskäytäntö pääsi vasta
hallituksen esitykseen (HE 170/2002 vp) sisältyvissä koululakien
a-pykälissä (perusopetuslain pykälässä 13a ja lukiolain pykälässä 9a)
uskonnon harjoittamiseen osallistumisesta. Voi kuitenkin ajatella,
että komitea olisi tarkoittanut lausua samaa uskonnollisten
tilaisuuksien osalta.
Uskonnonvapauskomitean mietintöön liittyvässä eriävässä
mielipiteessä Martin Scheinin palauttaa uskonnonopetusta
tarkastellessaan mieliin saman: Myös vuoden 1995
perusoikeusuudistuksessa korostettiin, että uskonnonvapauteen kuuluu
oikeus olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen ja tämä oikeus on
riippumaton siitä, kuuluuko yksilö johonkin uskonnolliseen
yhdyskuntaan.
Perustuslakivaliokunta poisti hallituksen esityksestä yllämainitut
koululakien a-pykälät. Se toteaa mietinnössään (PeVM 10/2002 vp)
eduskunnan täysistunnolle seuraavaa: Sääntelyä on kuitenkin
soveliaampaa luonnehtia menettelytapasääntelyksi, kuten
sivistysvaliokunta on tehnyt, sillä perustuslaki ei tässä asiassa
oikeastaan tarvitse täsmentävää sääntelyä. Puhtaasti perustuslain
näkökulmasta sääntely on poistettavissa.
Valiokunta siis totesi, että on turha lakiin lisätä näitä pykäliä,
koska koululla on jo muutenkin tiedotusvelvollisuus.
Sivistysvaliokunta oli jo aiemmin lausunnossaan (SiVL 14/2002 vp)
perustuslakivaliokunnalle tehnyt ratkaisevan rajauksensa koululakien
a-pykäliin pitäessään uskonnonharjoituksena vain uskonnollisia
tilaisuuksia; lisäksi se esitti a-pykäliin perustuslain sanamuotoon
viittaavan tarkennuksen "omantunnon syistä".
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen perustuslakivaliokunnan
mietinnön mukaisena. Mielestäni yllä selostamani historian valossa
eduskunta ei poistaessaan näin hallituksen esityksestä a-pykälät
kuitenkaan peruuttanut seuraavaa yllä lainaamaani
Uskonnonvapauskomitean mietinnön lausumaa: Oikeus olla
osallistumatta uskonnon harjoittamiseen on riippumaton siitä,
kuuluuko henkilö johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Päinvastoin, perustuslakivaliokunta nimenomaan halusi antaa
perustuslain selvän tekstin toimia sellaisenaan.
Näin ollen Opetushallituksen ohjeen oman uskonnollisen
yhdyskunnan tilaisuudesta vapautumista koskeva lähtökohtainen
rajoitus on mielestäni perustuslain ja eduskunnan tuoreiden kantojen
vastainen.
Omantunnonvastaisuutta ei ole rajattu
On huomattava, että eduskunta ei myöskään rajannut
omantunnonvastaisuuden käsitettä. Sivistysvaliokunnan lausuntoon
sisältyy seuraava: Valiokunta toteaa myös, että
omantunnonvastaisuus on hyvin subjektiivinen käsite eikä sitä
lainsäädännöllä voida edes tarkasti määritellä. Valiokunta ei,
kuten ei myöskään perustuslakivaliokunta, antanutkaan mitään
omantunnonvastaisuuden tulkintaa eikä myöskään viitannut mihinkään
mahdolliseen perustuslakiuudistuksen aikaiseen tulkintaan (jollaista
ei kai olekaan).
Siksi myöskin Opetushallituksen ohjeen vaatimus ilmoitukseen
tarvittavasta "perustellusta syystä" on mielestäni vastoin
eduskunnan kantoja.
Mielestäni eduskunta ei myöskään esittänyt sellaista, mitä eräät
muut tahot ovat esittäneet, että oman uskonnon hartauden
harjoittamisesta ei ole pääsääntöisesti loogista omantunnon syihin
vedoten kieltäytyä, koska kerran kyseisen uskonnollisen yhdyskunnan
jäsenyyden on valinnut. Jäsenyydenhän harva koululainen on itse
valinnut (alaikäisenä huoltajien suostumuksella), ja vasta 18 vuotta
täyttäneellä on oikeus omalla päätöksellään jäsenyydestä luopua.
Opetushallituksen tiedotteen mukaan lukio-opiskelija ilmoittaa
itse, jos hän ei omantunnon syistä osallistu uskonnollisiin
tilaisuuksiin. Tämä vastaa koulutuslainsäädännön yleistä lähtökohtaa,
jonka mukaan lukiossa opiskelija itse käyttää puhevaltaa opintojaan
koskevissa asioissa. Kuitenkaan opiskelija ei siis ehkä vielä voi
päättää uskonnollisesta asemastaan itse, vaan vain huoltajiensa
suostumuksella. Olisi nurinkurista, jos häneltä silloin evättäisiin
vapautus uskonnollisista tilaisuuksista hänen kirkon jäsenyytensä
perusteella, hänen kuitenkin jatkaessaan omantuntonsa velvoittamana
kieltäytymistään ilmoituksensa mukaisesti sen hylkäämisestä
huolimatta, ja hänen tuolloin joutuessaan ehkäpä määräaikaisesti
koulusta erotetuksi.
Toisaalta tässä tilanteessa ainakin opiskelijan halutessa erota
kirkosta huoltajat joutuvat uuteen asemaan. Nimittäin uuden
uskonnonvapauslain mukaan lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät
hänen huoltajansa yhdessä, ja hallituksen esityksessä tämä
perustellaan - eikä eduskunta tätä perustelua muuttanut -
määrittämällä lapsen uskonnollisesta asemasta päättäminen lapsen
huollon piiriin kuuluvaksi asiaksi. Määräaikainenkin koulusta
erottaminen olisi vakava haitta opiskelun sujuvuudelle - saati
määräaikaisesta pysyväksi muuttuva erottaminen - ja jos tämä on
seurausta siitä, että huoltajat eivät anna suostumustaan nuoren
kirkosta eroamiselle, on kyse kokonaisuuden kannalta aivan
vastuuttomasta lapsen huollosta. Konkreettinen haitta nuorelle olisi
niin suuri, että käsittääkseni hänellä olisi mahdollisuus käydä
menestyksellinen vahingonkorvausoikeudenkäynti huoltajiaan vastaan.
Ja lisäksi myös lukion rehtoria vastaan tämän tehtyä
hylkäyspäätöksensä ilmeisen perusteettomasti.
Se, että opiskelija itse voi ilmoittaa, ettei omantunnonsyistä
osallistu oman uskonnollisen yhdyskuntansa uskonnollisiin
tilaisuuksiin, puoltaa mielestäni toisaalta sitä, että nuori
viimeistään 15 vuotta täytettyään (tai mieluummin jo rippikouluiässä,
14-vuotiaana) saisi itse päättää uskonnollisesta asemastaan.
On huomattava, että uuden uskonnonvapauslain mukaan myös alle
15-vuotiaan lapsen voivat huoltajat yhteisellä päätöksellään
ilmoittaa eronneeksi tämän uskonnollisesta yhdyskunnasta; 12 vuotta
täyttäneen nuoren osalta tähän tarvitaan hänen oma kirjallinen
suostumuksensa. Silloin, jos huoltaja ilmoittaa, että oppilas ei
osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin, olisi tietysti hyvin monessa
tapauksessa toki johdonmukaista, jos nuori samalla eroaisi kirkosta
huoltajien päätöksellä ja siirtyisi elämänkatsomustiedon
opetukseen.
|