Vapaa Ajattelija 6/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Norene Kellyn artikkeli liittyy USA:n sisäiseen aatepoliittiseen keskusteluun. Julkaisemme kirjoituksen suomeksi, koska se sisältää vapaa-ajattelunäkökulmasta kiinnostavaa arviointia USA:n poliittista ilmapiiriä hallitsevan uskonnollispohjaisen moralismin eettisestä kestämättömyydestä.

Norene Kelly
Free Inquiry 4/2003
Käännös: Suvi Laukkanen



Bush ja moraalinen relativismi



Presidenttimme pelottaa minua, ja tiedän etten ole ainoa, joka tärisee cowboysaappaissaan (tai tässä tapauksessa oikeastaan lenkkareissa). Itse asiassa en ole varma mikä pelottaa minua eniten - terroristit, sota, vaiko hallituksemme tekemä jyrkkä käännös syyskuun yhdennentoista jälkeen. Tästä huolimatta monet muut ovat edelleen auvoisen tyytyväisiä Bushiin ja hänen puheiseensa hyvästä ja pahasta, sekä moraalisiiin absoluutteihin joihin presidentti uskoo. Mihin tämä retoriikka oikein juontaa juurensa? Kaikki on yksinkertaista: Bush on uudesti syntynyt kristitty, eikä hän epäröi tuoda uskoaan myös hallintoonsa.

Miksei hänen tapansa sekoittaa politiikka ja kirkko keskenään herätä enemmän vastarintaa? Vuonna 2001 julkaistussa gallupissa 46 prosenttia amerikkalaisista mielsivät itsensä evankelistoiksi tai uudesti syntyneiksi kristityiksi. Toinen syy on, että jotkut uskovat, että tarvitsemme "presidenttimme tuen" näinä epävarmoina aikoina, riippumatta siitä olemmeko samaa mieltä hänen kanssaan vai emme. Meidän täytyy kuitenkin muistaa, että presidenttimme tehtävä on tukea meitä - edustaa meitä huolimatta siitä, olemmeko kristittyjä vai muslimeita, buddhalaisia vai baha’ita, agnostikkoja vai ateisteja. Näinä historiallisesti tärkeinä aikoina presidentin täytyy artikuloida tavoitteensa ja päätöksensä yksinkertaista hyvän ja pahan polemiikkia korkeammalla tasolla.

Presidenttimme todellakin tukeutuu mieluummin intuitioonsa kuin logiikkaan ja välttää (tai kenties jopa pelkää?) monimutkaisia asioita. Tästä on olemassa runsaasti todisteita, mutta Condoleezza Rice, Bushin neuvonantaja maan aisäisissä turvallisuusasioissa, on erityisen hyvä lähde.viittaus 1 Rice ei ainoastaan työskentele Bushin kanssa läheisesti, vaan näkee häntä myös vapaa-aikana, kun muut henkilökunnan jäsenet eivät ole paikalla - esimerkiksi silloin kun presidentti katsoo amerikkalaista jalkapalloa. Hän sanoo: "Presidentti kysyy aina ensiksi, mikä on oikea tai periaatteen mukainen tapa toimia. Hän ei pidä siitä jos sanon: ‘Tämä on monimutkainen asia.’"

Rice, kuten Bushkin, on moralisti, ja hän kertoo, että hänen kääntymisensä tähän johtui osittain syyskuun yhdennestätoista. Hän sanoo, että 11. syyskuuta jälkeen kaikki näkevät maailman eri tavalla. Tämä tuntuu erittäin egosentriseltä näkemykseltä: kaikki maailman ihmiset näkevät maailman eri tavalla syyskuun yhdennentoista jälkeen? Enpä usko - minä en ainakaan muuttanut näkemystäni. Totta kai jotkut muuttivat näkemystään - erityisesti hallituksemme jäsenet - koska on niin paljon helpompaa puskea lakialoitteita läpi ja sotia jos maailma voidaan muka jakaa hyvien ja pahojen leiriin. Yksinkertaisempaa sanomaa ei voi olla kuin "me hyvä, he paha" - erityisen hyödyllinen viesti presidentille, jonka on vaikeaa artikuloida ajatuksiaan, saati poliittista linjaansa. Ricen moralistisen filosofian mukaisesti hänen toimistonsa julkaisi viime syyskuussa kansallisen turvallisuusstrategian (National Security Strategy), jonka mukaan on olemassa "vain yksi elinkelpoinen kansallisen menestyksen malli... oikea ja tosi jokaiselle henkilölle, jokaisessa yhteiskunnassa." Jos joku toinen maa - Iso-Britannia, Ranska, Kiina, Pohjois-Korea tai Irak - julistaisi vastaavaa, Yhdysvallat tuskin ottaisi viestiä kuuleviin korviinsa. Eikö ole selvää että moralismi ei ole hyvä hallitsemisfilosofia Yhdysvalloille? Eikö se muistuta jo valtakunnallista uskontoa?

Ricen mukaan presidentti on "intuitiivinen". Intuitio on tietämistä ilman rationaalista päättelyä. Filosofi Henri Bergson, joka on puolustanut intuitiota hyväksyttävänä tietämisen keinona, puhuu "älyllisestä sympatiasta" (intellectual sympathy) jonka avulla voimme saada tietoa.viittaus 2 Mutta epäilenpä että Rice ei tarkoita sellaista intellektuellia sympatiaa kuvaillessaan Bushia intuitiiviseksi. Bushin intuitio näyttäisi olevan seurausta hänen kristillisyydestään, hänen raamatustaan, ja samanmielisistä ihmisistä joita hän haalii ympärilleen. Sitä paitsi, intuitio yksin ei tietenkään riitä; logiikan ja tieteellisten menetelmien täytyy tasapainottaa sitä. Mistä tämä tasapaino löytyy Bushin sanoista ja teoista? En tosiaankaan usko että presidentti haluaisi lentää intuition mukaan kootulla lentokoneella. Silti hän johtaa maata samalla metodilla.

Vaikka vakuuttavia argumentteja voidaankin esittää moralismin ja intuition puolustukseksi, ei ole itsestään selvää että niitä voidaan soveltaa Bushin intuitioon. Esimerkiksi James Rachels väittää kirjassaan Elements of Moral Philosophy että on olemassa moraalisten arvojen ydinjoukko, joka on yhteinen kaikille yhteiskunnille. Rachelsin mukaan näihin kuuluvat seuraavat periaatteet: (1) meidän tulee huolehtia lapsista; (2) meidän tulee puhua totta; ja (3) emme saa tappaa ketään. On selvää että Bushin tärkeysjärjestykseen ei kuulu ainakaan lapsista huolehtiminen tai tappamisesta pidättäytyminen. Minkälaista moralismia hän siis edustaa? Ei ihmekään että Ranskan kaltainen maa, jolla on rikas intellektuaalinen historia, hämmentyy ja vieraantuu Bushista ja hänen moralismistaan.

Mielenkiintoista että Bush (Bob Woodwardin haastattelemana kirjassa Bush at War) käytti sanaa vaisto eikä intuitio, sanoen, "voin noudattaa vain vaistojani." American Heritage Dictionaryn mukaan vaistot ovat synnynnäinen, monimutkainen osa käyttäytymistä, jota ei opita, ja jotka tavallisesti ovat hyödyllisiä; vaisto on myös voimakas impulssi tai motivaatio. Bush sanoo että hän voi noudattaa vain vaistojaan; ilmeisesti hän ei luota ihmisen järjelliseen päättelykykyyn.

Alusta asti on epäilty, onko Bush tarpeeksi älykäs ollakseen hyvä presidentti. Mutta älykkyys on vain yksi huolenaihe; entä uteliaisuus, avarakatseisuus ja kypsyys? Kyky itsetutkiskeluun? Puhuessaan menneisyydestään, Bush on viitannut olleensa poika noin 40 vuoden ikään asti. Hänen vaikein päätöksensä oli päätös mennä naimisiin. Oletettavasti presidenttiys on suonut hänelle ylenpalttisesti ratkaistavia ongelmia, jotka ovat olleet paljon visaisempia kuin arvoitus siitä, pitäisikö hänen purjehtia avioliiton satamaan vai ei. Ja toivon - ehkä turhaan, mutta mitään muutakaan en voi tehdä ennen seuraavia presidentinvaaleja kuin vain toivoa - että hän ymmärtäisi, että elämä on monimutkaista ja elämän värit ovat harmaan eri sävyjä mustan ja valkoisen sijaan, ja että kaikki ihmiset kaikkialla maailmassa eivät jaa hänen uskomuksiaan. Kypsyys, kuten elämäkin, ei ole päämäärä vaan matka; ajakaa eteenpäin, herra presidentti.

Viitteet

takaisin tekstiin Nicolas Lemann, "Without a Doubt: Has Condoleeza Rice Changed George W. Bush, or Has He Changed Her?" New Yorker, 14. ja 21. lokakuuta, 200-1:164-79.
takaisin tekstiin Gerald W. Eichhoefer, Enduring Issues in Philosophy (San Diego: Greenhaven Press, Inc., 1995).



Norene Kelly on vapaa toimittaja, joka tällä hetkellä kirjoittaa muistelmiaan. Hän on julkaissut psykologian tutkimuksia, opettanut englantia Papua Uusi-Guineassa, ja työskennellyt lakialalla.

Ajattelemisen aihetta

Monimutkaisia asioita tulee käsitellä filosofisesti. Miten Bushy voisi puolustaa moralistista hallintotapaansa? Voisiko hän saada aikaan vakuuttavan argumentin vai onko se "liian monimutkaista"?

Filosofi Argumentti
John Stuart Mill Moralisuus riippuu teon seurauksista
Immanuel Kant Moraalisuus on sitä, että haluaa tehdä oikein
Ruth Benedict Moraalisuus on suhteellista
Aristoteles Moraaliset absoluutit täytyy oppia
Bertrand Russell Moraalisuus on käsitettävissä vain ateistille
George Mavrodes Moraalisuus on käsitettävissä vain jos Jumala on olemassa
W. T. Stace Moraalisuus on synnynnäistä

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon